Bootjes op Sanu Beach

Ons reisverhaal rondreis Indonesië:

Bali, Flores, Rinca, Komodo en Gili eilanden

Dag 1 - Vliegen met Singapore Airlines;

We hebben de hand weten te leggen op supergoedkope tickets naar Jakarta met Singapore Airlines. Ik stap met hoge verwachtingen het toestel in want ik heb over deze maatschappij nog nooit een slecht verhaal gehoord. Singapore Airlines is de crème de la crème....... Nou, dat valt mij dan toch erg tegen. De stoelen zijn niet ruim, zelfs niet voor economy begrippen. Mijn knieën komen van de stoel op het moment dat ik mijn voeten op de grond zet. Dit beloven 12 lange uren naar Singapore te worden. Het inflight entertainment is wel oké want er zijn meer dan genoeg fims om te bekijken. Dan komt het eten maar behalve dat de kwaliteit hiervan echt niet overhoudt blijken ze er te weinig van te hebben om maar te zwijgen over de keuzes die worden beloofd op de mooie (dat dan weer wel) menukaart.

Dag 2 - Vliegen naar Denpasar, Bali;

Na een overstap op de mooie en overzichtelijke luchthaven in Singapore komen we aan in Jakarta. We halen onze spullen op en checken in voor het laatste stukje naar Denpasar. Het is heerlijk weer als we aankomen en ook al hebben we niet of nauwelijks geslapen, duiken we gelijk het heerlijke zwembad in. Ons hotel is meer dan uitstekend en alle vliegvermoeienissen zijn snel vergeten. We eten aan de lokale boulevard waar alle restaurantjes op elkaar lijken maar dat geeft niets want het eten is overal meer dan prima! Dan duiken we lekker ons bed in want er is wel wat slaap in te halen.

Dag 3 - Rijden op een Olifant;

We zijn er niet al te vroeg bij en rond 9 uur melden we ons voor het ontbijt. Ik hou van nasi en als ik hier ben vind ik het ook erg lekker als ontbijt. Een groot bord met gebakken ei verder kan ik er tegenaan. We nemen de auto die voor ons klaarstaat en rijden naar het noorden van het eiland. Bali is niet zo groot maar wel erg mooi. De flora is tropisch en overal staan mooie kleine tempeltjes. We stoppen een paar keer om naar een ceremonie te kijken. Deze ceremonies zijn divers van aard. Huwelijk, overlijden of om een tempel te bezoeken, het is allemaal even prachtig en de mensen zien er wonderschoon uit.

Dan komen we aan bij onze eerste stop van vandaag, het Elephant Safari Centre. We gaan een stuk rijden op een olifant en mogen dan tot slot met onze eigen olifant een soort van meertje inlopen om ons allebei te verkoelen door middel van zijn slurf! Het is leerzaam want je krijgt een hoop uitleg over de olifanten maar het wordt nooit saai. De olifanten maken ook schilderijen die je kunt kopen!?!?

Na een heerlijke lunch gaan we naar Kuta voor onze tweede stop. Dit keer heeft de stop alleen amusementswaarde want we gaan afkoelen in Waterbom, het grootste waterpretpark van Indonesië. Vier uur later zijn we volledig uitgegleden en lijken mijn handen op die van een hele oude man maar lol hebben we absoluut gehad. We douchen en gaan dan nog een keer aan de boulevard uit eten. De gado gado en de sate smaken zalig en we kijken terug op een heerlijke dag.

Dag 4 - met de boot naar Rinca;

Vroeg uit de veren want om 7 uur moeten we vertrekken naar het vliegveld. Onze chauffeur staat klaar en brengt ons in no time naar de luchthaven. Ik wil nog even snel geld pinnen maar mijn credit card blijft vastzitten.......Na een telefoontje naar Nederland om hem te blokkeren kunnen we verder.

We vliegen naar het eiland Flores, om meer precies te zijn naar Labuan Bajo. Daar aangekomen blijkt het hotel wel te weten dat we een transfer naar de boot nodig hebben maar ze hadden nog geen tijd gehad om ons op te komen halen. Kassie an....... Eenmaal bij onze boot aangekomen blijkt dat we een boot voor 16 personen voor ons zelf hebben. De boot is degelijk en de bemanning zijn schatjes. Nadat we onze spullen hebben neergezet (nee, er zijn geen aparte cabines, het is meer een slaapzaal, vandaar dat we de boot prive hebben geboekt) staat er een heerlijke lunch voor ons klaar. We trekken onze zwembroek en badpak aan en laten de zon tot ons komen. Zalig!!!

We bezoeken vandaag het eiland Rinca en morgen het eiland Komodo. Op beide eilanden komt de Komodo varaan voor. Het snorkelen waar we ons op hebben verheugd staat ook voor morgen gepland. We hebben geen gids bij ons en op de boot spreekt niemand Engels maar met handen en voeten en mijn 5 woorden Bahasa komen we een heel eind.

Eenmaal op Rinca aangekomen blijken we bij de ranger post niet genoeg geld bij ons te hebben voor de entreebewijzen. Ik ga met de „gids" (iemand van de boot), terug en kom in een hachelijk avontuur met een Komodo varaan terecht. Het beest ligt midden op het pad en wil van geen wijken weten. Als mijn gids om hulp roept komt de bemanning helpen maar ze jagen de „draak" precies onze kant op. Ternauwernood springen we tegen een berg op op onze teenslippers en de „draak" loopt onder ons door......Tonia heeft het niet meer van het lachen als we een half uur later badend van het zweet haar het verhaal doen. Van je vriendin moet je het hebben.......

Bij de ranger post zien we nog een paar enorme varanen en krijgen we ook een gids die ons meeneemt op een trek over het eiland van anderhalf uur. Rinca is prachtig en we komen een enorme buffel tegen. Deze keer blijft het bij een paar keer hard roepen gelukkig. Nadat we weer aan boord zitten is het een kleine 2 uur varen naar Komodo waar we voor anker gaan en weer een heerlijk diner voorgeschoteld krijgen. Benieuwd wat de dag van morgen brengen zal. Tonia gaat nog even vissen maar het blijkt al snel dat de kapitein hier meer bedreven in is.

Dag 5 - per boot naar Komodo: een varanen trek en snorkelen;

Als je vroeg naar bed gaat ben je lekker op tijd op. Om 7 uur klim ik aan dek. De motor van de boot is nog uit en ik geniet, ik GENIET van het prachtige uitzicht. Labuan Bajo en omstreken zijn van nature erg droog. De kleuren op de bergen die dit geeft in combinatie met de zee en de mangroven maken het uitzicht echt onvergetelijk. Het doet ons een beetje denken aan de Galapagos wat ook wel een beetje klopt.

De varanen zijn endemsich en op deze eilanden groep heb je al veel dieren die je eigenlijk in Australie zou verwachten. Zo zien we prachtige kakatoes op Komodo! Komodo lijkt niet op Rinca. Het is meer heuvelachtig maar toch ook heel mooi. Ook hier doen we een trek van ongeveer anderhalf uur en een aantal keer hebben we een prachtig uitzicht op de zee. De varanen zijn voor een natuurfilm aan het strand (jazeker, gewoon er naartoe gelokt met een taaie oude kip) en we kunnen naar hartelust foto´s maken.

Terug op de boot varen we een klein eindje totdat de kapitein „Good coral!" naar ons gilt. We trekken onze flippers aan en zetten onze maskers op. Hij heeft niet gelogen. Het koraal is fantastisch en er zit enorm veel vis. Tonia spot haar eerste tonijn en we genieten meer dan een uur. Dan zet de boot koers terug naar Labuan Bajo waar we dit keer wel worden verwacht. We rijden naar het hotel nadat we eerst langs de lokale supermarkt zijn gereden om dezelfde ketjap als op de boot te kopen. Dat wordt thuis nog lang smullen! Het hotel is lekker en ligt aan het strand. De kamers zijn ruim en licht en er is een zwembad. Dat is wel nodig ook want het is kokend heet..... We genieten van een heerlijke maaltijd en kruipen dan lekker onder onze klamboe.

Dag  6 - Via Bali en Mataram (Lombok) naar Gili Trawangan;

Het belooft een warme reisdag te worden. We slapen lekker uit en ontbijten op het gemakje. Dat zetten we koers naar de luchthaven. Het is hier klein maar licht chaotisch. We checken in bij Indonesian Air Transport en hopen er maar het beste van. Er komt net als de vorige keer een mooie, tikkeltje oude Fokker 50 voorrijden en we vertrekken naar Denpasar. Daar stappen we uit en volgen braaf de bordjes „transit" want we moeten naar Mataram. De desk van Indonesian Air Transport blijkt niet bezet maar niet getreurd, daar komen net 2 keurige in sarong geklede dames en we kunnen verder. We lunchen op het gemakje en vliegen dan met hetzelfde vliegtuig door naar Mataram wat een kippeneindje vliegen is. Daar weer de koffers opgepikt en in de auto voor een mooie rit langs de flanken van de Rinjani vulkaan.

Deze reus van 3700 en een beetje meter is van tijd tot tijd actief. De flanken zijn prachtig tropisch begroeid en we genieten van de uitzichten. We komen bij een strand dat dienst blijkt te doen als haven en 30 minuten later staan we aan de wal op Gili Trawangan.

Er liggen hier meer eilanden maar de accommodatie op dit eiland moet het beste zijn. Het blijkt te kloppen. Na een paard met wagen te hebben afgeslagen lopen we in 10 minuten naar Villa Ombak. Een stukje paradijs op aarde.....Hier gaan we de komende 2 dagen heerlijk genieten van zon, zee en strand! Nu maar eerst even lekker eten en dan spoorslags naar bed.

Dag 7 - snorkelen op onze 'eigen' Gili eilandjes;

Het wakker worden wil niet lukken maar om half tien zitten we dan toch aan het ontbijt. We zouden eigenlijk gaan snorkelen om 10 uur maar de reservering van de avond ervoor lijkt niet helemaal te zijn gelukt. De man van de watersport afdeling vraagt ons om om 2 uur terug te komen. Wij hobbelen naar de duikshop om dan voor morgen in ieder geval het duiken te regelen. Dat lukt en we houden er gelijk een mooie snorkeluitrusting aan over. Die willen we gaan testen dus we lopen terug naar de watersportman. Die blijkt toch ineens een boot over te hebben (hoe kan dat nou?) en voor we het weten zitten we op zee.

We gaan eerst snorkelen op de punt van ons eigen eiland. Het koraal is bij lange na niet zo mooi als op Komodo maar de vissen zijn prachtig en het water zalig (badkuip temperatuur). De volgende stop is bij Gili Meno, een klein eiland vlakbij. Hier is het koraal non existing maar we zien in 10 minuten wel 8 schildpadden. Kan natuurlijk minder....... Als laatste gaan we naar Gili Air (ligt het dichtste bij het vasteland) en hier is het koraal op plekken heel mooi. We krijgen brood om de vissen te voeren en voor we er erg in hebben zitten we gevangen in wolken van tropische vissen. Echt genieten.

Drie uur later staan we weer aan wal en gaan eten bij „De Club" van het eiland genaamd Horizontal. Het eten is ok maar de service is erg traag. Wij komen op een gekke tijd en er zit bijna niemand te eten en we zijn benieuwd hoe ze dat doen als het druk is. We lopen terug en huren fietsen om het eiland rond te fietsen en de zonsondergang te bekijken. Daar krijgen we spijt van want het zand is vaak te mul en te diep om goed door te fietsen. De zonsondergang is wel mooi maar we komen terug met een vloeistof tekort en zweet dat van ons afgutst. Het zwembad brengt uitkomst. We hebben vanavond nog een massage geboekt. De Balinese massagekunst lijkt wel wat afgekeken van Thailand (of andersom) en is stevig. Mijn rug is lekker verbrand vandaag maar last heb ik er (nog) niet van. Helemaal fris komen we de spa uit en blijven dan weer steken bij het restaurant van het hotel. Ach, we zijn moe, morgen beter.

Dag 8 - Duiken bij Manta Point;

ik heb gisteravond liggen gloeien als een bak met kolen. Na het eten werd het me allemaal toch wel iets te veel, al die zon. Ik voel me vanmorgen weer kiplekker! Na een lekker ontbijtje (nasi goreng met een gebakken ei en veel spek) trekken we naar de duikschool. Om 9 uur zouden we te water moeten. De duikstek voor deze ochtend met de boeiende naam „ Frogfish Point" doet ons echter besluiten om te wachten tot de middagduik. „Manta point" staat dan op het menu, we zijn benieuwd. De hele ochtend luieren we lekker aan het strand. Ik met een T shirt aan, ingesmeerd en onder een prarasol...... Toch ga ik wel even een keer zwemmen. We slaan de lunch vandaag maar even over en staan om kwart voor 1 weer te trappelen bij de duikschool.

Manta Point blijkt een erg  mooie duikstek te zijn. Vrij goed zicht en prachtig koraal. Geen mantas maar wel haaien! Als we terug komen gaan we ons op het gemak omkleden om dan toch eens een keer buiten het hotel te eten. Wij belanden na veel rondkijken bij Scallywags en dat blijkt een meer dan prima keuze. Zalig vis eten kun je hier..... Dan weer gauw terug naar de spa want vanavond hebben we een meergangen massage. Mijn rug doet nu wel pijn en echt heel lekker is mijn massage niet. Tonia is aanzienlijk enthousiaster. Het is laat als we de spa uitrollen en we rollen dus maar gelijk door......

Dag 9 - Monkey Forest in Ubud;

Ons Gili avontuur zit erop. Het was heerlijk! Om 11 uur stappen we aan boord van de Gili Cat die ons weer terug naar Bali brengt. Heerlijk om zo over de zee te racen. Het is wel lekker dat we op de boot van 11 uur zitten. Dan is de zee nog zo mak als een lammetje. Er gaat er ook een om half vier maar die sla ik met liefde over. Bij aankomst op Padangbai (Bali) staat er weer keurig iemand klaar die ons naar Ubud rijdt. Ritjes over Bali zijn altijd mooi. De vegetatie is tropisch en mensen bouwen hier zulke mooie dingen.

We komen aan bij Maya Ubud en we checken in. Dit hotel is echt een feestje en bij de late lunch worden onze smaakpapillen meteen behoorlijk verwend. We nemen de hotel shuttle naar Ubud en laten ons even afzetten bij „Monkey Forest". De hoeveelheid apen is hier indrukwekkend maar het is ook nog een mooi stukje woud. De apen pikken bij iedereen die eten heeft de etenswaar uit de tassen en broekzakken, een genot om naar te kijken. Dan lopen we nog even de hoofdstraat af op zoek naar de mooiste vliegers op aarde. Die vinden we en voldaan keren we terug. We genieten nog een keer van een heerlijk diner en zoeken dan onze kamer weer op.

Dag 10 - Tour over Bali;

Om tien uur staat onze chauffeur klaar en begint onze lange weg naar huis. We rijden eerst naar de Besakih Temple, de belangrijkste tempel op Bali. De tempel ligt onder Mount Agung en dit alles biedt een spectaculair uitzicht. Het is een feest om naar alle mensen en hun ceremonies te kijken! Dan zetten we koers naar Denpasar om vanaf daar eerst naar Jakarta te vliegen. Daar checken we weer in bij Singapore Airlines en een kleine 15 uur later zetten we weer voet op Nederlandse bodem.

We zijn onder de indruk van dit deel van Indonesië, van al zijn verschillen, zijn heerlijke eten, zijn vriendelijke mensen en we weten dat we weer terug zullen komen want er is nog zoveel meer te ontdekken en te zien!Terimakasih!!!

Kaart van Indonesië

Dagboek flow

Onze reizen doen wij vaak in een versneld programma. Voor het beste resultaat en om echt van de reis te kunnen genieten adviseren wij je om meer tijd te nemen. Ben je geinspireerd geraakt door het lezen van ons dagboek en wil je ook zo een reis maken? Voor deze reis adviseren wij je op de volgende punten te letten;

• Bali heeft veel te bieden; alleen al op dit eiland kun je rustig een week vullen.
  • de bootexcursie naar Komodo en Rinca is een 2 dagen / 1 nacht excursie. Je hebt echter ook een nacht vóór en een nacht ná dit programma nodig op Flores, dus houd hier rekening mee.
  • Het is verlokkend om te denken dat je in een dag van Gili terug naar Bali kan varen en op de zelfde dag uit Bali naar huis kan vliegen. De boten zijn echter heel erg afhangkelijk van het weer en daarom adviseren wij om altijd nog een laatste nacht op Bali in te plannen

Wij schrijven graag een gepersonaliseerde offerte die bij jouw wensen past.

Bekijk ook onze voorbeeldreis.

Wij hebben een super vakantie gehad! Het was perfect geregeld.

We hebben enorm veel gezien, ook buiten het bestaande programma om, doordat we een gids hadden die alle hotspots goed te vinden wist.

Bali is een super mooi eiland, maar ook Gili Trawangan was erg mooi en fijn om lekker te relaxen.

Voor ons was het in ieder geval een vakantie om nooit te vergeten!

Bedankt voor alles en wie weet tot volgend jaar!

Renée

Rondreis Indonesië

Hallo Tonia en Hans,

Helaas! We zijn weer terug. Dank jullie wel voor onze super vakantie. We hebben enorm genoten, zowel van het samen reizen, het land en van jullie goede voorbereidingen en tips.

Onze batterijen zijn weer opgeladen, ‘fotoalbum’ gevuld, blog afgerond, dus we gaan er weer tegenaan.

Tot snel en succes met al jullie avonturen, warme groeten, Joost en Lilian

Rondreis Indonesië

Beste Dagboekreizen,

Wij hebben een geweldige vakantie gehad.
Alles was tot in de puntjes verzorgd!
De chauffeurs en guides waren altijd ruim optijd, aardig, lief en zorgde voor een leuke babbel tijdens de reis. Eman in Java was onze favoriet! Hij heeft ons zoveel extras van de cultuur daar laten zien en wij vonden het geweldig!

De hotels/resorts waren prachtig en ook de activiteiten waren super leuk om te doen!
De omzetting van Bromo naar Surimi View Point was top! Dit was echt letterlijk en figuurlijk ons hoogte punt van de vakantie.

We hebben genoten echt waar! En we gaan zeker onze volgende rondreis weer bij jullie boeken!
Wij zijn meer dan tevreden met de kosten, de service en de uitvoering!

Jullie hebben ons een reis bezorgd die wij voor altijd meenemen in ons hart!