Tempel in Egypte
Dag 1: Iemand zou de KLM eens uit moeten leggen dat het niet lekker is om zo laat naar Cairo te vliegen maar het alternatief is of qua prijs of het feit dat je over moet stappen niet...
De Pantanal revisited
Dag 1 Het is een mooie dag in maart als we de grote blauwe vogel inklimmen voor een nieuw avontuur in Brazilië. We hebben ons erg verheugd op deze zeer speciale reis. Niet alleen wordt...
Waterval in Mexico
Dag 1 - vliegen naar Guatemala Het is best een eind, vliegen naar Guatemala. Hoe je ook probeert, zonder tussenstops lukt het niet. Wij kiezen voor de KLM die ons naar Panama Stad...
Olhuvelhi Maldiven
Dag 1 - Parel van de Indische Oceaan Na een zeer goede vlucht met Emirates (we zijn er gek op om te kijken wat elke luchtvaartmaatschappij voor extra's te bieden heeft) komen we vroeg in de...
Pacaya vulkaan in Guatemala
Wanneer je door deze drie landen reist, zijn vele combinaties mogelijk. Een "Maya trip" of juist een reis met veel duiken en snorkelen. Wij hebben al meerdere rondreizen gemaakt door Mexico,...
baobab bomen madagaskar
Dag 1 aankomst Madagaskar Zo na een goede vlucht eindelijk geland in Madagaskar . Lang naar uitgekeken en nu is het zo ver ik ben in Madagaskar. Bij de douane merk je gelijk dat je even weer...
Komodovaraan op Komodo Indonesie
Dag 1 - Vliegen met Singapore Airlines; We hebben de hand weten te leggen op supergoedkope tickets naar Jakarta met Singapore Airlines. Ik stap met hoge verwachtingen het toestel in want ik...
Natuur in Costa Rica
Zo, daar gaan we dan weer! We hebben een paar hele drukke maanden achter de rug als we eindelijk weer op pad gaan. We bezoeken dit keer Costa Rica en Mexico. Tonia wilde heel graag naar Corcovado...
Olifant in Zimbabwe
Dag 1 - Vanuit Zambia naar Mana Pools National Park We zijn vanochtend wakker geworden in het Chongwe Tented Camp met de Blue Mountains op de achtergrond. Vandaag eindigt onze rondreis...

Beste Tonia,

Bij dezen wil ik u en iedereen van Dagboek Reizen, namens mezelf en mijn reisgenoten, bedanken voor een onvergetelijke vakantie.

Alles was tot in de puntjes geregeld en is uitstekend verlopen. We hebben een hele fijne tijd gehad en in een prachtig land met erg aardige mensen.

Als u het op prijs stelt ben ik bereid om een uitgebreider verslag te schrijven over onze bevindingen, op- en/of aanmerkingen en tips over Dagboek Reizen en onze reis in het algemeen.

Met vriendelijke groeten,

Bram

Reis Egypte

We zijn gisteren thuisgekomen, een dagje later dan gepland ivm een defect vliegtuig in Washington waardoor we een nachtje daar moesten doorbrengen. Was prima verzorgd dus geen straf.
Voor de reis zijn geen superlatieven te vinden, het was prachtig en onvergetelijk. Zoiets zal heel moeilijk, zo niet onmogelijk te overtreffen zijn!
Doordat we in het Spaans konden communiceren hebben we met heel veel Mexicanen hele leuke gesprekken gevoerd. Ontzettend aardige mensen. Dat geeft toch wel een extra dimensie aan de reis.
Nu lekker nagenieten! Ik mail binnenkort nog wel enkele tips die mogelijk van nut kunnen zijn voor jullie bij het aanbieden van toekomstige reizen door Mexico.
Fijne dag en ontzettend bedankt voor de geweldige reis,

Mieke en Paul

Mexico zomer 2023

Beste Tonia en Hans,

Alles is weer opperbest verlopen: op alle afspraken (en dat waren er nogal wat...) was iedereen perfect op tijd. De lodges en hotels waren iedere keer tiptop in orde en strategisch gelegen.

De beste gidsen vonden iedere keer de meeste dieren en bovenal verliep alles zoals wij dit wensten.

Ook de trip naar Maboneng was super. De taxichauffeur (gids) gaf ons bijna een complete sightseeing van Johannesburg en leidde ons naar een prima restaurant. De dode tijd op de luchthaven werd zo springlevend.

Bedankt voor uw schitterende diensten en we kijken al weer uit naar de novemberreis in Colombia.

Groeten

Sabine en Jan

Reis Botswana

Hallo Neelke, Tonia, Mark en Hans,

Wat hebben we een fantastische reis gemaakt door Costa Rica. Prachtige natuur en veel dieren gezien.

De heenreis vanuit Amsterdam - Frankfurt - San Jose is soepel verlopen. Werden netjes opgewacht en naar de Country Inn gebracht. Prima hotel voor een paar nachten. Met het openbaar vervoer de stad in gegaan. Vanuit het hotel heel makkelijk. Een dag om de stad verkennen is voldoende.

Vertrek naar Porto Viejo de Talamanca verliep niet zoals gepland. Auto zou om 09:00 geleverd worden. Vijftien minuten later gebeld, volgens ons waren ze het vergeten. Rond 10:30 werd de auto afgeleverd. Als goedmaker was het niet nodig om de auto met een volle tank in te leveren. Communicatie verliep goed, met de autoverhuurder en jullie contactpersoon van CRS Tours. We hadden nog wel een hele tocht te gaan. Door ongelukken op de weg uiteindelijk 7 uur gereden. Leuk hotel net buiten Porto Viego. La costa de Papito.
Het Manzanillo Wildlife Refuge bezocht en Punta Uva kajakken leuk om te doen en de eerste dieren gespot. Cahuita National Parque hebben we met gids gedaan ( niet van te voren besproken), veel geleerd en gezien.

Puerto Viejo de Sarapiqui, Selva Verde Rainforest Lodge, prachtige plek. Voornamelijkj voor het zien van veel vogels en kikkers. Ook wel veel regen gehad in deze periode, maar dat vonden we niet heel erg.

Baco Tapada, Maquenque eco lodge. Wederom een mooie locatie in een prachtige omgeving. Trails prima zelf te lopen of met gids. De nachttour , zelf geboekt, zouden we niet aanbevelen (prijs versus kwaliteit niet in verhouding), een keer zo duur als de dag tour en ook prima zelf te doen omdat de vijvers die je aandoet bij het restaurant liggen.

Parque Arenal 1968, mooi park met af en toe mooi uitzicht op de vulkaan. Wij zijn daar geweest op de reisdag richting Fortuna omdat het toen mooi weer was. De dagen ervoor was de vulkaan niet te zien en dagen erna ook niet, dus we hebben geluk gehad.
Secreto la Fortuna hotel was voor ons even een overgang na de prachtige plekken in Sarapiqui en Boca Tapada.
We hebben van hieruit de Mistico Hanging Bridges gedaan. Zes uur stonden we voor de ingang en dat bleek een goede keuze.
Op een regenachtige dag hebben we wat rondgereden in de omgeving en zijn terecht gekomen op Rancho Margot Sustainable & Self Sufficiënt Eco Lodge. Leuke Lodge met vriendelijk personeel die zeker zou passen in deze reis als je de drukte van Fortuna wil vermijden.
Tip voor jullie!!

Buena Vista Del Rincon Eco Lodge, wederom een geweldige locatie. De canopy tour was inderdaad fantastisch, zeven x zo’n 200 m over de vallei. Blij dat deze in het programma opgenomen was. De hangingbridges op het park hebben we een aantal keren zelf gelopen ,erg leuk en hier loop je echt tussen de boomtoppen door……top. Ook een aantal keren gebruik gemaakt van de hotsprings een leuk extraatje op deze locatie.

Monteverde, Trapp family lodge. Gunstige locatie om richting het Cloud Forest te wandelen. In slechts 15 min stonden we voor de hoofdingang. Mooie uitval basis voor de omgeving.
Curi Cancha reserve is een park in de buurt die zeer zeker ook de moeite waard bleek te zijn. Dit pak is niet zo donker dan het Monteverde regenwoud. Veel open stukken, minder hoogteverschillen

Uvita, La Cusinga Lodge. Goede keuze, mooie plek met eigen park, trails en strand. Helaas geen walvissen gespot maar wel dolfijnen. Voor febr en maart is de kans wel erg klein, zeiden de gidsen.

Drake Bay, Rancho Corcovado. Wat een paradijselijke omgeving. De kamer was niet geweldig, vierkant hok zonder stoel of kast, maar wel met airco…..Ach je maakt er je eigen plekje van en dan is het oké. Personeel heel vriendelijk en lekker dicht bij het strand.
Leuke snorkel-tour gehad. Het bezoek aan Corcovado National Parque ingang Sirena station was een mooie ervaring. We hadden geluk met de gids Manuel. De 30 jaar ervaring maakte onze tocht speciaal. Veel gezien.
Een hoogte punt en prachtige afsluiting was de Horsbackriding richting de waterval Drake Bay. Oldemar bracht ons via de rivierbedding, door het groen, naar de waterval.
Een onvergetelijke tocht zo met z’n drieën door de wildernis.

Tip: We hoorden van een Duits stel dat zij de huurauto hadden ingeleverd in Sierpe en terug vlogen naar San Jose. Kosten €150 pp. Prima lijkt me, scheelt auto huren voor een paar dagen, geen parkeer geld, veel minder reistijd.

Het is geen korte feedback geworden, maar dat zou jullie en de collega’s in Costa Rica tekort doen. Door de keuze van de locaties , plekken midden in de natuur en datgene wat de accomodaties te bieden hadden hebben we optimaal kunnen genieten !!
Ook door overal een dag extra te hebben was relaxed
Via “Polarsteps” hebben we een mooi foto boek laten maken met 568 foto’s om op een makkelijke wijze te kunnen nagenieten.

We heb de Travelkey als heel prettig ervaren. Veel gebruikt !

Bedankt voor het meedenken, tips en het realiseren van deze prachtige reis.

Groeten Eric en Margaret

Costa Rica maart 2024

Ja we zijn weer terug en hebben erg genoten. Gebrek aan WiFi in beide kampen was niet zozeer het probleem, maar we wisten niet dat het er niet was. Ook geen telefoonbereik en dat is jammer als je belooft wat van je te laten horen als je veilig bent aangekomen. Maar geen probleem, meer een tip om mensen daar op te wijzen (voorgaande kampen hadden allemaal wel WiFi dus gingen we er vanuit dat het hier ook zo zou zijn).

Pop Pom was echt geweldig. In Sango had het flink geregend voor we kwamen waardoor veel wegen niet toegankelijk waren en we bijvoorbeeld Moremi niet in konden (we zaten na 50 meter al vast en moesten uit de blubber getrokken worden).

Nu weer wennen aan de regen hier en weer aan het werk, sparen voor de volgende vakantie!

Robbert-Jan

Reis Botswana

Wij hebben een fantastische vakantie gehad.

Tanzania is een prachtig land met heel veel mooie dieren en lieve mensen.

De gids van Gosheni was fantastisch, hij had heel veel kennis van flora, fauna en cultuur en sprak hier met veel plezier over.

Wellicht het enige puntje van verbetering was de laatste dag in Tarangire. Onze gids informeerde ons gelukkig enkele dagen van te voren al dat het in Tarangire een 24 uurs ticket betreft, waarbij je het park verlaten moet hebben voor het tijdstip dat je de dag ervoor binnen gekomen bent. En na het verlaten van het park zat onze vakantie er op en zouden we rechtstreeks naar de luchthaven gebracht worden. Dus als we de dag voor vertrek al om 10 uur het park in waren gegaan hadden we de dag erna heel vroeg er uit gemoeten en waren we 3 uurtjes later al op het vliegveld geweest, wat zou betekenen dat we daar 7/8 uur zouden moeten wachten.

Zoals al vermeld had onze gids ons gelukkig geïnformeerd hierover en hebben we een goed compromis kunnen sluiten, waardoor we niet uren op de luchthaven zaten.

Bedankt voor het regelen van de mooiste vakantie die we ooit gehad hebben.

Roel & Anjo

Reis Tanzania

We hebben inderdaad erg genoten! Wat een fantastische reis hebben jullie voor ons samengesteld!! Heel afwisselend en prima geregeld.

Wellicht vinden jullie het leuk/zinvol om nog dingen te horen die we echt top vonden en waar we mogelijk nog een tip hebben?

Heel goed:

* hartelijk welkom in Colombia (met cadeautjes :-));

* het afwisselende programma;

* hele leuke hotels op goede locaties;

* goede gidsen die de tijd namen en goed Engels spraken, met name compliment voor Armando die we op de trip naar Villa de Leyva hadden;

* snelle reactie van Pure Colombia als iets niet goed dreigde te gaan;

* goed vervoer, mooie routes, aardige chauffeurs.

Tips:

* bij de binnenlandse vluchten bleek dat we maar 15 kg. bagage mee mochten nemen. We hadden elk ongeveer 18 kg bij ons (KLM = 23 kg) en hadden geen rekening gehouden met bagage-opslag en kleinere rugzakjes meenemen. Wellicht goed om dat bij de reisinformatie te vermelden? (Het is in dat kader echt handig om dan in Cartagena 1 hotel te hebben, zodat je bagage kunt opslaan als je naar Isla Grande gaat).

* Isla Grande was prachtig, maar in de maanden jan.-maart (zo vernamen wij) komt er rond 12.30 uur een enorme wind opzetten, waardoor je eigenlijk niet meer buiten kunt blijven zitten. daar hadden wij dus ook "last' van. Ook de boottocht terug moest eerder en met een omweg omdat de zee te ruw was. Goed om te weten? Het is toch jammer als je niet de hele dag van dat paradijsje kunt genieten.

* en tenslotte: het telefoonkaartje werkte bij ons niet. Handiger is wellicht dat Pure Colombia een whatsapp account heeft dat je kunt bereiken? Dan hoef je geen kosten te maken. Bij gids Armando werkte dat perfect. (Het hotel in Bogota had onze reservering na de excursie naar Villa de Leyva niet en een appje naar Armando loste het op: hij belde het hotel meteen. We hebben verder 1x, bij terugkomst uit Hato la Aurora, bijna een uur op het vliegveld gewacht op de taxi en toen maar een sms gestuurd naar Pure Colombia. Daar reageerden ze overigens meteen op. De chauffeur had vastgezeten in het verkeer. Maar whatsapp was gratis/handiger geweest :-). Verder ging alles heel goed op tijd).

Maar deze "tips" dus echt ter info voor jullie. Voor ons geen belangrijke punten en nogmaals heel veel dank voor deze fantastische reis!!

Menno en Roely

Het was wederom (1e keer toen Brazilië 2015) een onvergetelijke en geweldige reis met ons niet alledaagse gezelschap! Met als toetje de verloving op het strand in Dominical van onze oudste dochter en haar vriend.

We hebben allemaal zonder uitzondering genoten van dit prachtige land, de gastvrijheid, de schitterende natuur, het lekkere eten en de kundige gids en kundige chauffeur die onze reis echt onvergetelijk gemaakt hebben.

Weer een bevestiging dat jullie het vak ‘dagboekreizen’ in de vingers hebben en weer goed aangevoeld hebben wat bij dit gezelschap past.

Nogmaals complimenten voor jullie werk en dank het organiseren van deze geweldige dagboekreis

Familie D. - Rondreis Costa Rica, December 2022

Familiereis Costa Rica

Hi Hans. Je bent me voor! Het was super!!! We hebben enorm genoten. Nergens last van gehad en iedereen meer dan aardig. Ik ga nog eens terug! Groet! Ghada.

Ps. Zodra ik wat foto's heb stuur ik je er een. Tis nu een chaos...