Kleurrijke markt van Sapa in Vietnam
Na ons Costa Rica en Mexico avontuur is het tijd om weer eens een hele andere kant op te vliegen en dus zetten we op een regenachtige dag in september koers naar Schiphol. Een kleine 11 uur later...
Natuur in Costa Rica
Zo, daar gaan we dan weer! We hebben een paar hele drukke maanden achter de rug als we eindelijk weer op pad gaan. We bezoeken dit keer Costa Rica en Mexico. Tonia wilde heel graag naar Corcovado...
Cenotes
Ik ben de winter goed zat en dus ben ik blij dat we het vliegtuig inklimmen op weg naar een heerlijk warme bestemming. In februari is Mexico al lekker opgewarmd maar nog niet zo dat je de hele...
Huwelijk onderweg in Noord India
Dag 1 - vliegen naar Delhi De KLM heeft een aantal routes die je vanwege hun entertaiment keuze (of liever gezegd het gebrek er aan) liever niet kiest maar direct vliegen blijft direct vliegen....
Kamelentocht in Marokko
Dag 1: Je kunt op 1001 manieren naar Marokko vliegen. Het kan tegenwoordig zelfs met onze vrienden van EasyJet. Wij kiezen echter voor "good old" Royal Air Maroc. Het is een relaxte...
Oudheden in Jordanie
Dag 1; Vliegen naar Amman Het is een koude januaridag als wij de tas hebben gepakt voor een weekje Jordanië en Dubai . Eerstgenoemde is niet nieuw voor me maar het is altijd leuk om er...
Capibara Brazilië Amazone
Dag 1 - Vliegen naar Sao Paulo Zo, het is weer zo ver. De ganzen vliegen naar het zuiden en hoog tijd om ze te volgen! Voorlopig onze laatste keer Brazilië, dus we pakken het maar eens...
Olifant in Zimbabwe
Dag 1 - Vanuit Zambia naar Mana Pools National Park We zijn vanochtend wakker geworden in het Chongwe Tented Camp met de Blue Mountains op de achtergrond. Vandaag eindigt onze rondreis...
Komodovaraan op Komodo Indonesie
Dag 1 - Vliegen met Singapore Airlines; We hebben de hand weten te leggen op supergoedkope tickets naar Jakarta met Singapore Airlines. Ik stap met hoge verwachtingen het toestel in want ik...

We kijken met elkaar terug op een hele fijne reis.
We hebben alle hoogtepunten mogen zien die we al zo lang op ons lijstje hadden staan.
En wat was het indrukwekkend mooi.

We hebben er echt van genoten. Egypte is een prachtig land met vriendelijke en toegankelijke mensen.
Prachtige foto’s gemaakt. Beelden in onze herinnering. Zeker voor herhaling vatbaar.
Het reizen zorgt voor veel bijkomende indrukken. Het was soms ook wel overweldigend.
Het is dan fijn als je eind van de middag in je hotel bent en lekker even in het zwembad alle prikkels van je af kunt spoelen.

Het door een onbekende omgeving op zoek gaan naar een restaurant is een heerlijke ervaring.
Veel onverwachte dingen gezien en gevonden.
We hebben ons geen moment onveilig gevoeld.

In Cairo hadden we een Nederlands sprekende gids Osama. Die had al heel lang geen toeristen meer begeleid. En hij was gretig om ons alles wat hij wist te vertellen.
Soms was dit een beetje te veel. Zodat we bijna geen ruimte hadden om zelf te bepalen wat we wilden denken en waarvan we wilden genieten.Toen hebben we hem gezegd dat wij het tempo bepaalden en alles voor ons te veel was.

In Aswan tot Luxor was Omar bij ons. Zijn Engels moesten we even aan wennen. Maar hij ontdooide steeds meer en heeft volgens ons ook echt van ons genoten.
Beide gidsen probeerden wel steeds om extra onderdelen ( tegen ruime betaling uiteraard) toe te voegen aan het programma. We hebben heel, heel weinig toeristen gezien.
En behalve in het hotel in Luxor geen Nederlands gehoord een hele week. Dat was best lekker.
De bevolking was soms wel opdringerig, maar dat kennen we wel van andere reizen.
De  hotels zijn ons uitstekend bevallen! Het personeel, de agenten en de gidsen waren allen zeer, zeer behulpzaam en vriendelijk.

Het was fijn dat er in Luxor snel een zwembad geregeld kon worden. Dat de zoekgeraakte koffer van Jesse dezelfde dag werd nabezorgd.evenals het vergeten duikmasker was echt super service. De rolstoel was wel steeds een dingetje, maar kwam, meestal na wat aandringen en wachten , toch steeds weer tevoorschijn.
Dit zijn de gewone ongemakjes die het reizen zo aantrekkelijk maken.

Het laatste hotel Coral Beach bleek een all- inclusive resort. Waar we dus ook van die bandjes omkregen.
Nog geprobeerd uit te leggen dat we alleen HP hadden. Tevergeefs.
We hadden prachtige, ruime kamers naast elkaar met zeezicht. Wel aan het eind van het resort, dus 10-15 minuten wandelen als je iets vergeten was. Dat vonden we niet erg hoor!

De reis terug was door het overstappen lang. (Van 1.30-17.30 uur uit en thuis) Maar daar kan niemand iets aan doen. Covid heeft geen rol gepeeld in onze reis.
De laatste dag even een test gehaald met de dure hoteltaxi. Was zo gepiept.
Egypte gaat vaccinatie op korte termijn verplicht stellen voor alle buitenlanders, dus we waren net op tijd!

Dank je wel voor het organiseren van deze geweldige reis.
Als we weer geld hebben, ga ik voor een volgende reis zeker aan jullie organisatie denken en hem ook zeker bij andere mensen aanbevelen.

Vriendelijke groet, ook namens alle medereizigers
Annette

Egypte reis oktober 2021

Prima reis gehad. Uitstekend georganiseerd.

Hotels waren zeer wisselend maar overwegend goed.

Zullen je organisatie zeker positief aanbevelen.

Gerard

Rondreis Nepal

Ja we zijn weer terug en hebben erg genoten. Gebrek aan WiFi in beide kampen was niet zozeer het probleem, maar we wisten niet dat het er niet was. Ook geen telefoonbereik en dat is jammer als je belooft wat van je te laten horen als je veilig bent aangekomen. Maar geen probleem, meer een tip om mensen daar op te wijzen (voorgaande kampen hadden allemaal wel WiFi dus gingen we er vanuit dat het hier ook zo zou zijn).

Pop Pom was echt geweldig. In Sango had het flink geregend voor we kwamen waardoor veel wegen niet toegankelijk waren en we bijvoorbeeld Moremi niet in konden (we zaten na 50 meter al vast en moesten uit de blubber getrokken worden).

Nu weer wennen aan de regen hier en weer aan het werk, sparen voor de volgende vakantie!

Robbert-Jan

Reis Botswana

Beste Tonia,

Bij dezen wil ik u en iedereen van Dagboek Reizen, namens mezelf en mijn reisgenoten, bedanken voor een onvergetelijke vakantie.

Alles was tot in de puntjes geregeld en is uitstekend verlopen. We hebben een hele fijne tijd gehad en in een prachtig land met erg aardige mensen.

Als u het op prijs stelt ben ik bereid om een uitgebreider verslag te schrijven over onze bevindingen, op- en/of aanmerkingen en tips over Dagboek Reizen en onze reis in het algemeen.

Met vriendelijke groeten,

Bram

Reis Egypte

maar meteen in de 'pen' geklommen voor een verslag/evaluatie.

Mogelijk heb je hier nog wat aan voor anderen.

Maar laat ik beginnen met jou enorm te bedanken voor de belangrijke bijdrage de jij hebt geleverd aan onze fantastische Sri Lanka ervaring! Want een ervaring, en daar was het mij om te doen, dat was het zeker. 4 kinderen en partner hebben voor het eerst Azie ervaren. Ze waren vaak positief verrast en blij. Voor mij was het een gevoel van thuiskomen. Na 1 1/2 jaar Azie in '91/'92 ervaarde ik op 'klein' Sri Lanka veel van natuur en cultuur van verschillende Aziatische streken. En ik denk dat dat Sri Lanka uniek maakt, en zeer geschikt als eerste Azie-ontmoeting.

Dank dus!

• Na een lange vlucht op het vliegveld van Colombo  opgewacht door Nishanta, onze chauffeur. Een zeer vriendelijke en behulpzame man, die ons vaak heeft geholpen. Goede chauffeur ook.
  • Unawatuna. Coco Bay Resort bleek een heerlijk hotel, erg goed om daar te starten. Hoogtepunten daar waren het bezoek aan Yatagala tempel en klooster. Fijne plek. Goede rondleiding door plaatselijke gids. Ook Cinnamon Island en de boottocht was erg gaaf. Bezoek aan de Turtle Hatchery was indrukwekkend, vooral ook door de gedreven bioloog die ons daar rondleidde. Galle was niet onze plek. Doods en voor de 'toeristen'.
  •  Weddagale. De wisseling van Boulder Garden naar Rainforest Edge Hotel had (hoe triest voor Boulder ook) niet beter kunnen uitpakken: een heerlijke rustige plek, met prachtige natuurlijk overkomende kamers en een fijn restaurant met enorm goed eten (mogelijk het beste eten van de hele reis).  Je waant je daar midden in de natuur. De trekking door Sinharadja was gaaf. Zo'n 5 uur gelopen. Piekje beklommen, met magnifiek ver uitzicht. Veel natuur beleefd, vooral flora. En vlinders. En natuurlijk bloedzuigers, zo'n 100 de man! Schoenen vol bloed. Eerste schrik werd later een spel om ze te verwijderen. Na de wandeling in een rivier gebadderd. Heerlijk. Elephant Orphanage Udawalawe was erg leuk (vooral om daarna in Yala de wilde olifanten te ontmoeten).
  •  Kataragama. Big Game Camp was een hele fijne rustige plek. Zeer vriendelijk personeel. Goede tenten. Goed eten. Kataragama was gaaf, vooral het grote hindoe complex. Mystieke plek, vol geheimzinnigheden. Ganesha ritueel bijgewoond, bij toeval dansen gezien. Mensen gesproken daar. Had daar wel graag een goede gids gehad. Safari in Yala was prima. 10 olifanten, buffels, zwijnen, herten, krokodil, vogels, etc. Behalve ik was niemand nog op safari geweest, dus voor hun was het nog indrukwekkender.
  •  Buduruwagala. Prachtige plek. Ondanks de hitte. Erg goede gids geregeld, via Nishanta. Verder bijna niemand aanwezig. Zijn verhaal en de serene sfeer daar maakten het een topervaring op cultureel gebied.
  • Ella. Ella zelf was leuk, hoewel de drukke stinkende hoofdweg door het stadje het genieten wel temperde. Gelukkig lag het hotel wat van de weg af. Ella Lizzie Villa had een nieuw gebouw, waar wij werden gehuisvest. Erg clean, onpersoonlijk en enorm gehorig. We hebben veel chinees gehoord. Ik zou daar geen gasten meer naar toe sturen. Een goed alternatief lijkt mij bijvoorbeeld het Sky Green Hotel. Of de Bamboo Cabine (slechts voor 2 personen). De aktiviteiten bij Ella waren erg leuk: Ella's Peak beklommen, met gids. Voor de meesten van ons een van de piekervaringen op Sri Lanka. Kookles gehad bij Lizzie. Erg leuk. En massage ondergaan. Fijn.
  • Nuwara Eliya. Gave treinreis. De Heritance Tea Factory was bijzonder om te zijn. De kinderen genoten van de luxe. Thee geplukt, met theeproeverij. Leerzaam.
  • Kitulgala. Onderweg nog een dam-project bezocht en watervallen gezien. De Rafters Retreat is te gek. Open houten hutjes op palen, aan de rivier. Simpel, en echt natuurbeleven.  Veel dieren ervaren, zowel buiten als in de hutjes... Gaaf geraft. Canyoning was wat simpel. Trekking ook, zeker vergeleken met Sinharadja. De kids hebben ook nog over de rivier getokkeld. De tropische hoosbui waar ze in zaten maakte het alleen maar spectaculairder. Best prijzige aktiviteiten, maar als je daar toch bent... Overigens bedreigt de dam die ze stroomopwaarts aan het bouwen zijn het raften. De beheerder denkt dat raften over een paar jaar niet meer kan in Kitulgala. Zonde.
  • Kandy. Je begrijpt waarschijnlijk dat Kandy na Kitulgala een schok was. Een mooie maar vervuilde drukke stad, vol met stilstaand verkeer. The Secret Kandy Hotel was op zich goed, maar gelegen in een drukke bocht waar dag en nacht werd getoeterd. Fijn zwembadje, matig eten. Ik had liever een rustiger hotel wat buiten Kandy gehad. De Tempel van de tand was mooi. De botanische tuin was onverwacht prachtig. Met een golfkarretje met chauffeur/bioloog door de tuin rondgeleid. Aanrader. De dansvoorstelling in de avond was een toeristische must, maar wel kwalitatief erg goed. Dambulla was erg fraai. Gelukkig weer een goede gids geregeld.
  • Galkadawala. Geen Srilankaan die weet waar het ligt. Een gehucht in de droge bossen net ten westen van Habarana. Lastig weggetje er naar toe. Maar wat een plek! De Galkadawala Forest Lodge is een complex met een paar prachtige, door een Singhalese architect neergezette gebouwtjes, van hout, leem en baksteen. Zo fraai en met de omgeving kloppend. En sfeervol. En toch ook wel luxe. En midden in de natuur. Echt super. Eea wordt gerund door Mauli, een wat oudere vrouw, die gepassioneerd kan vertellen over Sri Lanka en de omgeving. De rust die het uitstraalde was weldadig. Mooie oase en rustpunt in de enerverende reis. Ook de kinderen vonden het heerlijk. Erg goed eten ook. Vandaaruit naar Polonnaruwa gegaan. Interessant, maar in vergelijking met de eerder bezochte sites voor de kinderen wat statisch. Misschien ook vanwege de warmte. Sigirya de volgende dag sprak meer tot de verbeelding. Zelfs ondanks de horde toeristen. Wat een prachtige plek! Minniriya niet meer kunnen bezoeken, maar toen we er langs reden zagen we van dicht bij een grote groep olifanten richting de tank gaan. Tof!
  • Trincomalee. Cinnamon Blu was bij aankomst slikken (ik dus, niet de kinderen), maar al snel voelden we ons in de watten gelegd op de compound. Sri Lanka leek even ver weg, maar we hebben er enorm genoten. En we zijn een paar keer ontsnapt langs het strand, richting Backpackplekken en naar Trincomalee zelf. 3 volle dagen daar was ruim genoeg om alle aktiviteiten uit te buiten: matineus dolfijnen spotten (gaaf, veel dolfijnen gezien, maar wel samen met 15 bootjes met soms opdringerige neurotische stuurmannen), snorkelen bij Pigeon eiland. En zelfs met z'n zessen gedoken! Onze eerste keer. En zeker niet de laatste. En verder genoten van rust, vissers, zwemmen en het fantastische buffet.
  • Wilpattu. Met een nieuwe chauffeur (prima man) naar het Big Game Camp in Wilpattu. Droger dan Yala, maar weer fraai. Gelukkig tenten wat kunnen upgraden. Safari aan einde dag leek weinig op te leveren: oogst na 1 1/2 uur waren slechts een paar pauwen en een arend... Op de terugweg kregen we echter weer een prachtig kado van Sri Lanka: 2 luipaarden! Een mannetje hangend op een tak en iets verder een vrouwtje liggend en daarna sluipend door het gras om te gaan drinken. Beide van zo'n 25 meter afstand. Zo gaaf! En weinig auto's in vgl met Yala. Topervaring.
  • Negombo. Eigenlijk ervaarden we dat onze Sri Lanka reis na Wilpattu en de luipaarden  nu wel voorbij was. Negombo en de laatste helft van de rit daarnaartoe hadden (behalve verse cashewnoten) weinig meer toe te voegen. Het Goldi Sands Hotel was goed, maar werd meer een wachtkamer voor ons vertrek. Zo voelde het. Liever had ik nog een nacht op een rustiger plek in de natuur doorgebracht, maar geen idee of dat op 1 uur rijafstand van het vliegveld mogelijk is. De terugvlucht, met overnachting in Marriot hotel Heathrow verliep goed.

Acme travels ervaarden we als een erg goede agent. Alles was prima geregeld. Ze zorgden er zelfs voor dat onze vergeten aankoop in Udawawale werd opgestuurd naar Negombo.

En nu weer thuis. Vol met prachtige herinneringen. Mooiste vakantie ooit, vinden de kinderen. En dat was mijn doel: om ze een ervaring te geven die ze altijd bijblijft. En ook mijn vrouw en ik hebben enorm genoten en veel ervaren.

Super Hans! Erg veel dank. En we weten je te vinden voor eventueel een nieuwe ervaring elders.

Met warme groet,

Michael

Rondreis Sri Lanka

Goedemiddag Tonia ,

Nou dat wil ik zeker wel , wat een prachtige reis hebben wij gehad zeg , zoveel gezien , ook veel gereisd, maar het zat prachtig in mekaar , onze complimenten daar voor.
Naar Bonito hadden wij helaas een overboekte vlucht waardoor we wel een dag vermaak daar hebben gemist , want daar had ik nog wel een dag langer willen blijven hoor , prachtig daar. Maar verder alles perfect verlopen en met super leuke gidsen, ook dank aan Martyn Menke , via de app ook goede communicatie en alles goed geregeld.

Volgende Reis gaan we zeker jullie als eerste benaderen!
En ook al bij veel mensen aanbevolen.

Nu nog aan het nagenieten van de vele foto’s en verhalen die we hier mogen vertellen aan onze familie en vrienden!

Bedankt namens ons alle 4 voor deze prachtige ervaringen in ????????.

Groetjes van Desere’ , Marcel , Peter en Marly .

Brazilie april 2024

Save back home! Het was een unieke belevenis, we hebben enorm genoten, behoorlijk intensief en ook qua indrukken was het intens. Enorm vriendelijke mensen, prachtige natuur, interessante cultuur en historie en ook nog eens lekker eten/drinken. Een aanrader! Een goed programma en goed geregeld, waarvoor onze dank. Inderdaad, misschien jammer van het niet meemaken van Ha Long bay, al weten we niet wat we missen en door alle andere activiteiten hebben we het ook niet heel erg gemist, een mooie reden nog eens terug te gaan. Nu weten we wat we intensiever voor het een, minder voor het ander en sommige dingen niet, andere juist wel willen zien en beleven.

Onderweg veel contact gehad met mr. Phong om de details vernemen, dus dat was vooral in het begin spannend omdat belangrijke details niet op het reisplan stonden en we niet precies wisten hoe we die gingen vernemen nadat de receptie van het eerste hotel niets wist van een uitgewerkt plan.

Hij was heel hulpvaardig en ook jullie waren goed bereikbaar voor vragen/overleg.

Dus een volgende keer zou ik zo weer een beroep op je doen en het aan eenieder aanraden.Door zo'n reis komen er altijd direct plannen voor nog een reis, al wil eenieder naar een ander gebied.

We hebben nog even..... zeker met alle herinneringen en nog te verwerken foto's en films + verhalen.

Hartelijk dank en mocht je nog meer willen vernemen, of specifiek details kan dat, hoor het graag.

Vriendelijke groeten

Erik

Reis Vietnam

Hallo Hans en collega's

Zeker een zeer mooie reis achter de rug! Alles vlot verlopen... Gidsen en chauffeurs stonden altijd en op tijd paraat, accommodaties voldeden aan de verwachtingen! Jullie als organisatie, voor herhaling vatbaar!!!

Grtjes

Rudi

Hallo Hans

Wij zijn inderdaad vrijdag 24 augustus teruggekomen na een geweldige en onvergetelijke reis naar Brazilië. We geven graag feedback over onze ervaringen. In het algemeen zijn we enorm positief en zouden vrienden en bekenden aanraden deze reis ook te maken met jullie organisatie. Alles was goed geregeld, de excursies en extra’s waren helemaal top en onvergetelijk, alle mensen die ons kwamen ophalen of wegbrengen waren elke keer op tijd - een hele prestatie in Brazilië!

Ik zal puntsgewijs onze reis doorlopen met opmerkingen.

Rio de Janeiro hotel Mirador/Copacabana

• prima opgehaald door chauffeur. Heerlijk na een lange vlucht - snel door naar het hotel.
  • Opmerkingen: het was slechts een hotelovernachting. Kamer en ontbijt waren prima.

Ilha Grande

• ’s ochtends keurig op tijd opgehaald door chauffeur; prima rit. Tijdens de rit ook ruimte om even te pauzeren
  • Geweldig hotel – mooi uitzicht, mooie kamer, vriendelijke mensen. Het was wel een behoorlijk klim met de koffer/tas achter je aan – eerst omhoog, dan omlaag, dan stuk over het strand en dan een fors stuk omhoog. Ikzelf (=Paula) kreeg in Ilha Grande de volgende dag door de pittige tocht naar de overkant van het eiland (mooie uitzichten, mooie strand etc) last van mijn knie waarbij de klim naar het hotel erg zwaar voor me werd. Ron en de kinderen hebben dan ook een avond eten voor mij gehaald zodat ik niet de hele nog een zou moeten maken. Ik benoem dit omdat het iets is waar rekening mee gehouden mag worden bij ouderen/ mensen met lichamelijke klachten
  • ATM: gelukkig hadden wij geld van te voren opgenomen in NL en hadden we een bankpas en Credit Card bij ons, want in Ilha Grande is geen ATM of bank aanwezig. Wellicht iets om even van tevoren aan te geven.

Paraty

• Weer een geweldig hotel, perfect gelegen – mooie stad
  • Door de overbelasting van mijn knie op Ilha Grande was het lopen op die keien bijna onmogelijk - ook iets om rekening mee te houden zoals ik hierboven aangaf.

Sao Paulo

• Chauffeur Luiz was enorm behulpzaam en vriendelijk en rijdt uitstekend!
  • Trianon hotel prima locatie dicht bij de Paulista. Goed gekozen door jullie.
  • Doordat ik tot mijn 17e in SP heb gewoond, hebben we heerlijke dagen gehad in Sao Paulo.

Foz de Iguacu

• prima hotel en natuurlijk zijn de watervallen een geweldige ervaring.
  • Helicopter was ook top geregeld. Wat een ervaring!
  • Onze gids Nestor spreekt goed Engels en in overleg met hem hebben we onze programma opgesteld. Ik kom later terug op Nestor.
  • Chauffeur ben ik helaas naam van vergeten maar hij reed ook goed.

Campo Grande

• Reis dag naar Campo Grande was erg lang en vermoeiend. Door oververmoeidheid hebben we de bordjes naar Sidrolândia gemist, waarbij we enorm om zijn gereden. Tip: geef mensen een betere plattegrond, niet alleen een uitgelichte versie waarbij we beter onze route hadden kunnen uitstippelen.
  • We zijn daarna maar op de navigatie gaan rijden - door het invoeren van het adres. Echter het adres voor verblijf in Bonito lijkt niet goed in de papieren te staan of was voor ons in ieder geval niet helder. Er stond als adres ‘ Rod. Bonito / Guia Lopes da Laguna’ . Als je dit intikt in de navigatie, kom je in een soort sloppenwijk in Guia Lopes de Laguna uit. Na enig zoeken en vragen (wij weer blij dat ik Portugees spreek!!), de routebeschrijving er maar weer bijgepakt en toen bleek dat we door moesten naar de volgende plaats – Bonito.
  • * Rod staat voor Rodiviária, dus dat betekent “weg”, maar dat wisten we toen nog niet. Het is dus de verbindingsweg tussen die 2 plaatsen.

De Auto - Fiat Doblo

• Grote auto, maar viel tegen qua ruimte - dit kwam omdat er 2 stoelen op de derde rij zitten, welke niet in de vloer zakken of er uitgehaald kunnen worden. Ook de wegligging (hoog zwartepunt) was niet al te best. Achteraf had ik toch liever gekozen voor de jeep RENEGADE. Deze was bovendien in de automaat uitvoering slechts een paar euro duurder.
  • Achteraf snappen we waarom jullie dat ons aanraadden: omdat onze gids Alessandra ook met ons moest meerijden en er dus 6 volwassenen in één auto moeten. Alessandra heeft alleen in Bonito mee kunnen rijden. We konden haar niet meenemen naar Pantanal vanwege onze bagage. Zij moest met OV reizen - in Brazilië!! Dat vonden we voor haar heel rot.

Bonito

• Prachtig hotel en omgeving.
  • Het snorkelen was een van de top ervaringen van deze reis. Wat hebben we allemaal genoten ervan. Eten was ook goed!
  • Burraco das Araras was ook prachtig. Hele mooie ervaring
  • Ik heb de blauwe grot alleen gemist, dat had ook in het programma gemogen. Door de regen raadde Alessandra het ons af omdat het lichtinval toch niet goed zijn.

Pantanal

• De weg erheen was eindeloos en vervelend, deels ook omdat het had geregend en ‘dirt route’ een wat grotere uitdaging werd in de Fiat.
  • Hotel en eten helemaal top. Excursies waren geweldig. Wat hebben we genoten van onze dagen daar. Maakte de weg erheen helemaal de moeite waard.
  • Onze excursies waren paardrijden / lange ochtend wandeling / boottocht / piranha’s vissen / nacht excursie.
  • Alessandra krijgt van ons top complimenten. Wat een fijne en lieve gids. Haar Engels is uitstekend en haar kennis over de dieren, het land, de omgeving is ook uitstekend. Wat hebben we met haar geboft!
  • Terug rijden naar Campo Grande ging een stuk soepeler – alle modderpoelen waren inmiddels opgedroogd

Rio

• De reis erheen (van Pantanal -.> Campo Grande – Sao Paulo -> Rio) was ook een vermoeiende en lange dag. Tevens ga je weer 1 uur verder in tijd. Ongelukkig vonden we dat we de volgende ochtend al heel vroeg in Copacabana moesten zijn voor de fietstour. We moesten op eigen gelegenheid er komen. Als je laat aankomt na een vermoeiende dag, is het lastig om zo snel te weten hoe je dat moet doen, hoeveel tijd het kost enz. Gelukkig hielp het hotel ons met het ontbijt te vervroegen en taxi's voor ons te regelen.
  • Eerlijk gezegd hebben we geprobeerd de tour uit te stellen maar omdat het zondag avond was, hebben ze niet gereageerd op onze SMS en kozen we ervoor toch te gaan.
  • De tour was met Marco, en we hebben genoten. Hij woont slechts 5 jaar in Rio maar weet met zijn nuchtere Rotterdamse blik veel over Rio te vertellen en heeft ons veel laten zien en vragen beantwoord.
  • We kwamen overigens aan met rugzakken bij de fietstour en Marco raadde af die mee te nemen. Het zou goed zijn om dit vooraf aan mensen te vertellen en wat ze wel en niet mee moeten nemen voor de fietstocht. We moesten onderweg petjes kopen want die lagen natuurlijk in ons rugzakje en omdat we die snel moesten achterlaten, hadden we die niet mee. Ook moesten we een paar keer water kopen, dat zou ook in de tour moeten zijn inbegrepen! (Dat was in het Pantanal wel het geval dus misschien waren we verwend geraakt!!)
  • Hotel was prachtig. Er was alleen een foutje gemaakt in de boeking, we waren voor 3 nachten en niet voor 4 nachten geboekt. Voor de kinderen had dat geen gevolgen maar wij moesten naar een kleinere kamer verhuizen voor de laatste avond.
  • Ontbijt en personeel heel vriendelijke en behulpzaam. Zoals ik al aangaf werd de ontbijttijden vervroegd als we er om vroegen. Ook bakte Rosangela, die het ontbijt regelde, elke ochtend een heerlijke taart voor bij het ontbijt!
  • Zelf hebben we nog een city-tour per voet (gratis) en een city tour langs alle bijzondere plekken gedaan (Suikerberg/Pao de Acucar, Corcovado, carnaval trappen, sambadrome, Maracana voetbalstadion, de trappen). De fietstocht en deze twee tours zouden wij iedereen die Rio bezoekt aanraden. De gratis wandeltocht geef je aan het eind vrijwillig een bijdrage

Dan een paar losse dingen

Tweetalige gidsen

In jullie beschrijvingen, staat elke keer dat de gidsen of chauffeurs tweetalig zijn. Dat klopt niet helemaal. De chauffeurs in Rio (naar Ilha Grande en naar Paraty en naar Sao Paulo) spraken geen woord Engels. Ze weten 5 woorden in het Spaans waarbij ze zichzelf als tweetalig zien. Voor mij is dat geen probleem omdat ik zelf wel Portugees spreek, maar ik zie het als valse verwachtingen.

Je komt er altijd uit (denk ik) als toerist zonder de taal te spreken, maar eigenlijk kan er niet geschreven worden dat de chauffeurs tweetalig zijn!

Nestor - Foz de Iguacu

Positief - Nestor sprak goed Engels, was erg behulpzaam en een goede planner en heeft voor ons een top plek geregeld bij een dans/diner-avond.

Negatief - wij hebben het gevoel dat Nestor het zo georganiseerd heeft dat bij provisie of extra geld opstrijkt op een niet al te eerlijke manier. Zijn stijl is heel charmant en innemend, en achteraf weet je dat je belazerd en gemanipuleerd bent.

• Hij betaalde alles vooraf en gaf aan dat we dat achteraf met hem zouden verrekenen – maar rekent het dan wel heel erg naar zichzelf toe. Bij het afrekenen met de door hem voorgeschoten geld (restaurants/ vogelpark / Argentijnse kant ), heeft hij veel meer berekend dan werkelijk is uitgegeven. Bv hij heeft per persoon R$ 75 berekend voor de vogelpark terwijl dat R$ 45 had moeten zijn. Ook kon ik door voedselvergiftiging niet mee naar de Argentijnse kant. Dus er zijn maar 4 tickets a R$ 115 gekocht maar 5 afgerekend. Dat ging ook heel subtiel. Het gebeurde bij vertrek uit het hotel heel vroeg in de ochtend. Bij het hardop berekenen van alle kosten zei hij: "dat vijfde ticket halen we er zo af van het totaalbedrag, maar laten we even daar gaan staan om het verder uit te rekenen.” Dat doe je dan, en vervolgens vergeet je uiteraard in de vroege ochtend om dat bedrag af te trekken van het geheel. Ook dat noemen we subtiel en manipulatief!!
  • Hij is pusherig qua activiteiten. Hij gaf aan dat we een boottocht gingen doen, en toen we zeiden dat we dat niet wilden was het ok. De volgende dag zegt hij, "ja we gaan morgen de boottocht doen, is heel leuk.” Vervolgens praatte hij door over iets anders waarbij je jezelf verbaasd afvraagt of je dat nou wel of niet zou doen. Gelukkig hebben we hem daarna duidelijk gemaakt dat we dat niet gingen doen, maar is een voorbeeld hoe subtiel je een richting gestuurd wordt.
  • Ons gaat het niet om het geld - we hebben al onze gidsen en begeleiders een goede fooi gegeven, dus ook Nestor en de chauffeur - maar het geeft je achteraf een naar gevoel. Nestor zou dit niet moeten doen - het is een goede gids, maar hij moet stoppen met sjoemelen.

Ik hoop dat jullie met ons feedback wat kunnen. Je mag me ook bellen mocht je meer over iets wilt weten.

Nogmaals – we hebben een top vakantie gehad – bedankt voor het organiseren!