Cultuur in Phalaborwa Zuid Afrika
Dag 1: Er zijn ontzettend veel vluchten naar Johannesburg. Wij hadden gekozen voor de dagvlucht van de KLM, een nachtje slapen in Johannesburg (gewoon een simpele bed & breakfast,...
Paardrijden in Colombia
Dag 1 - vliegen naar Bogota; Direct vanaf Amsterdam is er helaas geen verbinding maar met Air France kan het wel via Parijs. Zo gezegd, zo gedaan. Vroeg in de ochtend staan we in Parijs en...
Stranden in Mexico en Costa Rica
We zijn zeker niet van plan om onze eigen kinderreizen te gaan promoten of lanceren maar onze dochters zijn op een leeftijd gekomen dat het leuk is om ze op reis mee te nemen. Na lange gevechten...
banner Indonesie
Soms loopt het leven anders dan je wil. Al in januari hebben we onze reis naar Indonesië op de kalender gezet maar nu het zo ver is moeten we helaas in de lengte snijden. Van de...
Lencois de Marahances, Brazilië
Het is guur en koud als we Nederland verlaten. Hoog tijd om de zon op te gaan zoeken. Het is tijd voor ons jaarlijkse uitje naar Brazilië en dit keer gaan we via de Costa Verde naar het hele...
Himba vrouw in Namibia
Dag 1; De KLM vliegt heerlijk rechtstreeks naar Kaapstad. Het is gewoon een kwestie van ‘s morgens instappen, 11 uur televisie kijken en muziek luisteren en er weer uit rollen....
Reizen in Botswana
dag 1 - vliegen naar johannesburg Het is een koude en natte novemberochtend als we bij Schiphol parkeren na een file die eigenlijk ons hele schema weer in de war heeft gegooid. Tijd om...
India & Nepal: twee landen, twee werelden
Dag 1 - Vliegen naar Delhi Ik heb heel veel zin in mijn reis naar Noord India en Nepal, ben erg benieuwd, vooral naar de verschillen van deze 2 landen.. De vlucht loopt helaas wat vertraging op...
Uxmal Ruines Mexico
Dag 1 - Vliegen naar Mexico We worden veel te vroeg wakker. Dat is te zeggen, om 6 uur lig ik naar het plafond te staren. Vliegen naar Midden- en Zuid Amerika is in die zin geen pretje. Het...

Hallo Hans!!

We wilden gisteravond al een mail sturen, maar dat kwam er allemaal niet van (erg vroeg naar bed gegaan haha) en nu helaas alweer aan het werk!

We wilden je nog bedanken! want we hebben echt een super goede vakantie gehad!
het was echt geweldig en indrukwekkend!!!

De hele reis is goed verlopen en de chauffeur was ook erg fijn!
hotels waren ook heerlijk

alleen de jungle is ons helaas tegen gevallen doordat het regende en we daar dus niks geen dieren zagen (op bloedzuigers na)
en door de regen (en geen stroom..) was het even wennen!
maar de rest van de reis heeft dat gelijk weer doen vergeten!

we zijn erg tevreden! en hopen dat we bij je terecht kunnen als we weer zo'n soort reis willen maken

bedankt voor alles!

Mariska de Leeuw

Eindelijk hebben we even tijd om te reageren. Direct aan het werk, je kent het wel.....

Overall was de reis fantastisch! Even puntsgewijs een resumé.

• In Kaapstad, Hermanus en Stellenbosch waren de accomodaties zeer goed. Men was ook zeer vriendelijk en behulpzaam. In Stellenbosch mochten we de kamer zelfs langer gebruiken.
  • De auto was wat aan de kleine en lichte kant.
  • Helaas was het weer in Zuid Afrika iets minder en daardoor hebben we Robben eiland en duiken met haaien gemist. Niets aan te doen! Overigens waren de dagen kort door de winterperiode en werd geadviseerd om voor het donker binnen te zijn. Minder tijd dus!
  • Vlucht naar Tanzania was prima.
  • De safari was echt geweldig! Veel gezien. Onze gids (Mozes) was top. Super! Ook de ballonvaart is voor herhaling vatbaar. De accomodaties (tenten, kampen, hotels etc.) waren goed. Evenals het eten.
  • De vlucht naar Zanzibar gaf bij ons wat commotie m.b.t. de bagage. Is uiteindelijk prima geregeld doordat we een vlucht eerder kregen en de koffers er “gewoon” in konden. Overigens wel een paar “losse dollars” betaald, voor het extra gewicht.
  • Het eiland Zanzibar vonden we vies en minder gezellig.
  • Het hotel, Langi Langi viel zeer tegen! Onze wens is lekker uitblazen in een wat betere accommodatie aan het strand. Volgende reis willen we een beter niveau.

Tot slot. Top hoe bereikbaar jullie zijn voor vragen. Ga zo door, want dit verdient een pluim .

Groeten,

Van ons allemaal

Rondreis Tanzania en Zuid Afrika

Hallo,

Hartelijk dank voor de mooie reis we hebben ervan genoten van het begin tot het einde. We zullen de site zeker aanbevelen aan mensen die ook naar India willen waarschijnlijk hoor je nog van ons als we nog een andere reis in Azie willen maken.

Vele groeten uit België

Jan en Sabine

Rondreis India

Wij zijn sinds vandaag pas weer thuis. We hadden er nog een paar daagjes Valencia aan vast geplakt haha.

Het was werkelijk een fantastische reis. Het eten was heerlijk, de mensen aardig, het land was schitterend. Alles was goed verzorgd en heel erg netjes. Bijna over the top eigenlijk, de behulpzaamheid van de mensen. We waren met iets minder ook al tevreden geweest, vooral als je ziet hoe arm de mensen zijn. Maar alle hotels waren super, de excursies ook. De gidsen waren hartstikke aardig. Vooral onze eerste gids Mahmoet vonden we echt geweldig en pastte heel goed bij ons qua persoonlijkheid. De gidsen zijn overigens wel iets anders geïnstrueerd denk ik dan in de beschrijving staat. Ze hebben een programma en het "vrij indelen" van je dag is volgens mij niet helemaal de bedoeling haha. Maar met een beetje hulp van jullie is dat allemaal goed gekomen. Gelukkig maar, want anders waren we niet naar Dashur geweest en dat was voor ons toch een van de absolute hoogtepunten.

Davey is ook heel blij dat hij mee is gegaan met de ballonvaart. Nog bedankt voor jullie bemiddeling hierin! Ook een hoogtepunt en een absolute aanrader.

We zijn superblij dat we gegaan zijn en we hebben het contact met jullie ook als heel erg fijn ervaren. Mochten we weer een keer een grote reis gaan maken, dan gaan we zeker bij jullie aankloppen. We zitten voor 2022 te denken aan een combi van Madagascar en de Comoren (periode september-oktober ivm de walvissen!)

We zullen sowieso iedereen aanraden om Egypte bij jullie te boeken!

Heel, heel erg bedankt. En zeker ook voor de snelle reacties iedere keer.

Davey & Denise

Egypte reis november 2021

Hi Hans,

Dank voor je bericht. We zijn gisteren thuis gekomen en de hele reis liep gesmeerd. Alle afspraken werden perfect nagekomen. De vakantie was enerverend en ook 'relaxing'. We hadden het juiste aantal stops, zeven, al hadden we hier en daar gerust nog een dagje langer willen blijven. Hieronder wat impressies:

San Jose, Hotel Presidente. Prima hotel, goed restaurant, goede locatie al heeft de stad niet veel te bieden.

Tortuguero, Laguna Lodge, avontuurlijke plek maar we moesten wel wat wennen aan de toeristenstroom en de US tarieven voor activiteiten (we merkten dat dat voor heel Costa Rica geldt). Lodge is prima en het natuurpark is heel erg mooi.

Puerto Viejo, La Costa de Papito, leuke plek en leuk kleinschalig hotel. Heerlijke sfeer. De Caribische kust is beduidend rustiger (en minder mooi) dan de Pacific kust, maar Puerto Viejo is de uitzondering. Is wel een eind uit de richting, maar de moeite waard. We hebben surf lessen genomen.

Sarapiqui, Salva Verde Lodge. Deze lodge vonden we het minste (wat hokkerig en klein en behoorlijk gehorig) maar de locatie is wel mooi. Het raften was een hoogtepunt van de vakantie.

Fortuna (Aranal), Montana de Fuego, toeristisch gebied, maar het dorpje (Fortuna) was leuk en we hebben daar verrassend lekker gegeten. Veel activiteiten gedaan (paard rijden, canopy, tubing, hanging bridges) en die waren erg geslaagd. Helaas was de top van de vulkaan constant in de wolken. Het hotel was ok, maar ons huisje wel een beetje gammel (over de datum), ook een mooie locatie.

Monteverde, El Establo, mooie plek, leuk dorpje, mooi hotel (stijlvol en wel degelijk). De temperatuur is wel wat koeler (want op 1500 meter hoogte). Hele leuke canopy gedaan. De nachtwandeling vonden we wat minder: slapende dieren kijken met 5-10 groepen bij iemand in de 'achtertuin'. Gids was wel goed hoor (net als overal).

Manual Antonio, Parador, het favoriete hotel volgens de kinderen (mooi zwembad, speelhal) en heel mooi gelegen. Helaas hadden we 1 dag regen daar, maar gelukkig nog wel naar het strand geweest. Geen activiteiten gedaan, lekker genoten. Hotel vonden wij ook prima.

Dominical, Cuna del Angel, het favoriete hotel van mijn vrouw: stijlvol en kleinschalig, al was de bediening niet top. Mooi gelegen. De walvistocht was een succes (veel gezien) en heerlijk wat strandactiviteiten gedaan.

Costa Rica is een toeristisch land en het toerisme is goed georganiseerd, wel US gericht met US prijzen. Ik denk dat vooral de eigenaren daar van profiteren, niet het personeel. Eten in de hotels is dus ook duur in vergelijking met wat je betaalt in een restaurant in het dorp maar de kwaliteit in de restaurants in het dorp is beter dan in de hotels. Het land is heel mooi en heeft veel te bieden voor een ieder: natuur, avontuur, strand. Het heeft alleen niet zo veel cultuur. De mensen zijn vriendelijk en spreken behoorlijk Engels, ze zijn klantvriendelijke. Je kan zien dat toerisme een grote industrie is in het land.

De app van CRS was heel handig en leuk. Zo-wie-zo was alles top georganiseerd, geen enkele hapering.

Kortom, we hebben een top vakantie gehad.

Groet, Joost

We zijn gisteren thuisgekomen, een dagje later dan gepland ivm een defect vliegtuig in Washington waardoor we een nachtje daar moesten doorbrengen. Was prima verzorgd dus geen straf.
Voor de reis zijn geen superlatieven te vinden, het was prachtig en onvergetelijk. Zoiets zal heel moeilijk, zo niet onmogelijk te overtreffen zijn!
Doordat we in het Spaans konden communiceren hebben we met heel veel Mexicanen hele leuke gesprekken gevoerd. Ontzettend aardige mensen. Dat geeft toch wel een extra dimensie aan de reis.
Nu lekker nagenieten! Ik mail binnenkort nog wel enkele tips die mogelijk van nut kunnen zijn voor jullie bij het aanbieden van toekomstige reizen door Mexico.
Fijne dag en ontzettend bedankt voor de geweldige reis,

Mieke en Paul

Mexico zomer 2023

Goedemiddag Hans,

Ja we zijn weer terug (helaas), na een onwaarschijnlijk mooie, fantastisch georganiseerde en indrukwekkende reis. Het was perfect geregeld door jullie en voor herhaling vatbaar. wel weer wat geleerd : keuzes maken. Sommige plekken waren zo mooi, leuk , interessant,  maar waren we veel te kort... Nog maar een keer terug.

Weinig tot geen struggles. Een kamikaze rijtocht van Sapa terug naar Hanoi. Chauffeur reed als een dolle, vond t nodig om een paar keer te stoppen om aan een bong te hangen en stopte midden op de snelweg in het donker om er vervolgens een vriend in te laten stappen die ook even in Hanoi werd afgezet...

Jasje  niet meer terug gekregen (vergeten Halong Bay) : wel direct actie door agent Vietnam en onze gids. Super!

Helaas pieste het van de regen  op Koh Rong Saloem, ingewikkeld met aankomst: verkeerde pier afgezet ... 1,,5 uur lopen over strand in stromende regen... uiteindelijk geregeld ., ander bootje paar dollar vriendelijk blijven lachen hahah . Het  resort zelf en zeker eigenaar en personeel maakten alles goed. Terug was wel een uitdaging daar Agent Cambodja per se wilde dat we de vroege boot naar vaste land terug namen om zeker op tijd te zijn in Phnom Penh. Per saldo betekende dat om 815 vertrek, boot 845 , terugreis PP aankomst vliegveld ca 1430/1500 . Vertrek 23.35h .  en dus nog terug Duesseldorf via via via ...Best wel lang , maar we hebben alles overleefd. :-)

Reis om nooit te vergeten en zeker bij een vervolgbestemming ergens ter de wereld kom ik graag bij jullie terug

Dank!!!

met vriendelijke groet/with kind regards,

Karen

Rondreis Vietnam & Cambodja

maar meteen in de 'pen' geklommen voor een verslag/evaluatie.

Mogelijk heb je hier nog wat aan voor anderen.

Maar laat ik beginnen met jou enorm te bedanken voor de belangrijke bijdrage de jij hebt geleverd aan onze fantastische Sri Lanka ervaring! Want een ervaring, en daar was het mij om te doen, dat was het zeker. 4 kinderen en partner hebben voor het eerst Azie ervaren. Ze waren vaak positief verrast en blij. Voor mij was het een gevoel van thuiskomen. Na 1 1/2 jaar Azie in '91/'92 ervaarde ik op 'klein' Sri Lanka veel van natuur en cultuur van verschillende Aziatische streken. En ik denk dat dat Sri Lanka uniek maakt, en zeer geschikt als eerste Azie-ontmoeting.

Dank dus!

• Na een lange vlucht op het vliegveld van Colombo  opgewacht door Nishanta, onze chauffeur. Een zeer vriendelijke en behulpzame man, die ons vaak heeft geholpen. Goede chauffeur ook.
  • Unawatuna. Coco Bay Resort bleek een heerlijk hotel, erg goed om daar te starten. Hoogtepunten daar waren het bezoek aan Yatagala tempel en klooster. Fijne plek. Goede rondleiding door plaatselijke gids. Ook Cinnamon Island en de boottocht was erg gaaf. Bezoek aan de Turtle Hatchery was indrukwekkend, vooral ook door de gedreven bioloog die ons daar rondleidde. Galle was niet onze plek. Doods en voor de 'toeristen'.
  •  Weddagale. De wisseling van Boulder Garden naar Rainforest Edge Hotel had (hoe triest voor Boulder ook) niet beter kunnen uitpakken: een heerlijke rustige plek, met prachtige natuurlijk overkomende kamers en een fijn restaurant met enorm goed eten (mogelijk het beste eten van de hele reis).  Je waant je daar midden in de natuur. De trekking door Sinharadja was gaaf. Zo'n 5 uur gelopen. Piekje beklommen, met magnifiek ver uitzicht. Veel natuur beleefd, vooral flora. En vlinders. En natuurlijk bloedzuigers, zo'n 100 de man! Schoenen vol bloed. Eerste schrik werd later een spel om ze te verwijderen. Na de wandeling in een rivier gebadderd. Heerlijk. Elephant Orphanage Udawalawe was erg leuk (vooral om daarna in Yala de wilde olifanten te ontmoeten).
  •  Kataragama. Big Game Camp was een hele fijne rustige plek. Zeer vriendelijk personeel. Goede tenten. Goed eten. Kataragama was gaaf, vooral het grote hindoe complex. Mystieke plek, vol geheimzinnigheden. Ganesha ritueel bijgewoond, bij toeval dansen gezien. Mensen gesproken daar. Had daar wel graag een goede gids gehad. Safari in Yala was prima. 10 olifanten, buffels, zwijnen, herten, krokodil, vogels, etc. Behalve ik was niemand nog op safari geweest, dus voor hun was het nog indrukwekkender.
  •  Buduruwagala. Prachtige plek. Ondanks de hitte. Erg goede gids geregeld, via Nishanta. Verder bijna niemand aanwezig. Zijn verhaal en de serene sfeer daar maakten het een topervaring op cultureel gebied.
  • Ella. Ella zelf was leuk, hoewel de drukke stinkende hoofdweg door het stadje het genieten wel temperde. Gelukkig lag het hotel wat van de weg af. Ella Lizzie Villa had een nieuw gebouw, waar wij werden gehuisvest. Erg clean, onpersoonlijk en enorm gehorig. We hebben veel chinees gehoord. Ik zou daar geen gasten meer naar toe sturen. Een goed alternatief lijkt mij bijvoorbeeld het Sky Green Hotel. Of de Bamboo Cabine (slechts voor 2 personen). De aktiviteiten bij Ella waren erg leuk: Ella's Peak beklommen, met gids. Voor de meesten van ons een van de piekervaringen op Sri Lanka. Kookles gehad bij Lizzie. Erg leuk. En massage ondergaan. Fijn.
  • Nuwara Eliya. Gave treinreis. De Heritance Tea Factory was bijzonder om te zijn. De kinderen genoten van de luxe. Thee geplukt, met theeproeverij. Leerzaam.
  • Kitulgala. Onderweg nog een dam-project bezocht en watervallen gezien. De Rafters Retreat is te gek. Open houten hutjes op palen, aan de rivier. Simpel, en echt natuurbeleven.  Veel dieren ervaren, zowel buiten als in de hutjes... Gaaf geraft. Canyoning was wat simpel. Trekking ook, zeker vergeleken met Sinharadja. De kids hebben ook nog over de rivier getokkeld. De tropische hoosbui waar ze in zaten maakte het alleen maar spectaculairder. Best prijzige aktiviteiten, maar als je daar toch bent... Overigens bedreigt de dam die ze stroomopwaarts aan het bouwen zijn het raften. De beheerder denkt dat raften over een paar jaar niet meer kan in Kitulgala. Zonde.
  • Kandy. Je begrijpt waarschijnlijk dat Kandy na Kitulgala een schok was. Een mooie maar vervuilde drukke stad, vol met stilstaand verkeer. The Secret Kandy Hotel was op zich goed, maar gelegen in een drukke bocht waar dag en nacht werd getoeterd. Fijn zwembadje, matig eten. Ik had liever een rustiger hotel wat buiten Kandy gehad. De Tempel van de tand was mooi. De botanische tuin was onverwacht prachtig. Met een golfkarretje met chauffeur/bioloog door de tuin rondgeleid. Aanrader. De dansvoorstelling in de avond was een toeristische must, maar wel kwalitatief erg goed. Dambulla was erg fraai. Gelukkig weer een goede gids geregeld.
  • Galkadawala. Geen Srilankaan die weet waar het ligt. Een gehucht in de droge bossen net ten westen van Habarana. Lastig weggetje er naar toe. Maar wat een plek! De Galkadawala Forest Lodge is een complex met een paar prachtige, door een Singhalese architect neergezette gebouwtjes, van hout, leem en baksteen. Zo fraai en met de omgeving kloppend. En sfeervol. En toch ook wel luxe. En midden in de natuur. Echt super. Eea wordt gerund door Mauli, een wat oudere vrouw, die gepassioneerd kan vertellen over Sri Lanka en de omgeving. De rust die het uitstraalde was weldadig. Mooie oase en rustpunt in de enerverende reis. Ook de kinderen vonden het heerlijk. Erg goed eten ook. Vandaaruit naar Polonnaruwa gegaan. Interessant, maar in vergelijking met de eerder bezochte sites voor de kinderen wat statisch. Misschien ook vanwege de warmte. Sigirya de volgende dag sprak meer tot de verbeelding. Zelfs ondanks de horde toeristen. Wat een prachtige plek! Minniriya niet meer kunnen bezoeken, maar toen we er langs reden zagen we van dicht bij een grote groep olifanten richting de tank gaan. Tof!
  • Trincomalee. Cinnamon Blu was bij aankomst slikken (ik dus, niet de kinderen), maar al snel voelden we ons in de watten gelegd op de compound. Sri Lanka leek even ver weg, maar we hebben er enorm genoten. En we zijn een paar keer ontsnapt langs het strand, richting Backpackplekken en naar Trincomalee zelf. 3 volle dagen daar was ruim genoeg om alle aktiviteiten uit te buiten: matineus dolfijnen spotten (gaaf, veel dolfijnen gezien, maar wel samen met 15 bootjes met soms opdringerige neurotische stuurmannen), snorkelen bij Pigeon eiland. En zelfs met z'n zessen gedoken! Onze eerste keer. En zeker niet de laatste. En verder genoten van rust, vissers, zwemmen en het fantastische buffet.
  • Wilpattu. Met een nieuwe chauffeur (prima man) naar het Big Game Camp in Wilpattu. Droger dan Yala, maar weer fraai. Gelukkig tenten wat kunnen upgraden. Safari aan einde dag leek weinig op te leveren: oogst na 1 1/2 uur waren slechts een paar pauwen en een arend... Op de terugweg kregen we echter weer een prachtig kado van Sri Lanka: 2 luipaarden! Een mannetje hangend op een tak en iets verder een vrouwtje liggend en daarna sluipend door het gras om te gaan drinken. Beide van zo'n 25 meter afstand. Zo gaaf! En weinig auto's in vgl met Yala. Topervaring.
  • Negombo. Eigenlijk ervaarden we dat onze Sri Lanka reis na Wilpattu en de luipaarden  nu wel voorbij was. Negombo en de laatste helft van de rit daarnaartoe hadden (behalve verse cashewnoten) weinig meer toe te voegen. Het Goldi Sands Hotel was goed, maar werd meer een wachtkamer voor ons vertrek. Zo voelde het. Liever had ik nog een nacht op een rustiger plek in de natuur doorgebracht, maar geen idee of dat op 1 uur rijafstand van het vliegveld mogelijk is. De terugvlucht, met overnachting in Marriot hotel Heathrow verliep goed.

Acme travels ervaarden we als een erg goede agent. Alles was prima geregeld. Ze zorgden er zelfs voor dat onze vergeten aankoop in Udawawale werd opgestuurd naar Negombo.

En nu weer thuis. Vol met prachtige herinneringen. Mooiste vakantie ooit, vinden de kinderen. En dat was mijn doel: om ze een ervaring te geven die ze altijd bijblijft. En ook mijn vrouw en ik hebben enorm genoten en veel ervaren.

Super Hans! Erg veel dank. En we weten je te vinden voor eventueel een nieuwe ervaring elders.

Met warme groet,

Michael

Rondreis Sri Lanka

Hi Hans

Dank voor je bericht, heel attent ! We hebben een top vakantie gehad. Vooral Guatemala en Belize hadden onze voorkeur, hoewel het hier ook toeristisch is, is het toch meer laid back (zeker in vergelijking met Playa del Carmen).
De service van Solana was perfect. We hebben nog een paar keer via whatsapp contact met ze gehad. Alle transfers waren er op de afgesproken tijden (soms zelfs te vroeg).

Wat ons betreft waren de hoogtepunten Antigua, Semuc Champey, Tikal, Laguna Bacalar en Caye Caulker.
De markt in Chichi vonden we alle 4 te druk, maar dit bezoek was toch op doorreis naar Panajachel, dus prima combi.
We vonden het ook leuk om in Guatemala in een collectivo te rijden. We hebben daar ook andere Nederlanders ontmoet (jonge backpackers) dus dat was voor onze kids ook leuk om te zien.

Tikal was fascinerend en de jungle lodge was prachtig! We hebben de sunrise tour gedaan met de gids Tony van het hotel, niet goedkoop, maar erg de moeite waard. In het restaurant hadden we de avond van tevoren nog een tarantula zien lopen. Het personeel werd en niet koud of warm van (no pericoloso) maar dat vonden wij toch wel eng, zeker toen hij onder ons tafeltje doorliep!

Onze gids naar Semuc Champey (Manuel) was echt fantastisch ! We hebben een hele leuke dag met hem gehad.

Ook niets dan lof voor Maya Walk tours, die de ATM tour in San Ignacio aanbieden. Heel professioneel en ook hier was onze gids (Hector) erg informatief.

Als we de snorkeltochten vergelijken (Raggamuffin op Caye Caulker en de whaleshark tour op Isla Holbox) heeft die van Caye Caulker onze voorkeur: het was heel ontspannen aan boord en erg goed georganiseerd. We kregen ruim de tijd om te snorkelen en onze gidsen lieten ons fantastische dingen zien. Wat ons aan de whaleshark tour een beetje tegenviel was de lange reis per boot naar de plek waar de vissen zwemmen (2 uur) en we maakten met de boot telkens enorme klappen op het water, waardoor onze jongste een beetje misselijk werd. Eenmaal aangekomen mochten we allemaal maar een minuutje het water in met de gids, maar wat ons nog het meeste tegenstond was de massaliteit: er lagen wel 20-30 bootjes met toeristen die allemaal het zelfde deden, dus vonden we het een beetje zielig voor de dieren. Daarom hebben we meer genoten van de snorkeltocht op Caye Caulker die veel meer ontspannen was.

Omdat het windseizoen over was, was 4 dagen op Isla Holbox wellicht te lang. We hadden aanvankelijk nog gekeken naar lessen voor kitesurfen maar het seizoen loopt van november tot mei dus er waren geen instructeurs op het eiland. Maar Isla Holbox is een leuk charmant eiland, erg relaxed, zeker in vergelijking met de hectiek van PdC! Het was heerlijk om af te sluiten in het Magic Blue hotel, heerlijk zwembad en lekkere kamers (en super centraal gelegen).

Hoewel het hotel in Isla Holbox (Xaloc resort) ook prima was, leek het erop dat het personeel het werk niet altijd aankon: op zaterdagavond (onze eerste dag) was er een groot feest op het strand bij het hotel en de resten lege flessen e.d stonden er maandag nog. Ook zagen we mensen een bord spaghetti eten in het zwembad, erg vreemd, en we hebben niet gezien dat het zwembad werd schoongemaakt.

Het hotel aan Laguna Bacalar was ook fantastisch!

Het hotel in San Ignacio (Cahal Pech) was iets gedateerd maar verder prima. We hebben overigens heerlijk gegeten in het centrum van San ignacio!

Het hotel op Caye Caulker was ook fijn, lekker centraal gelegen. Wel een beetje inspiratieloos ontbijt (zeker in vergelijking met de andere hotels) : self service bij het zwembad, maar verder prima. Heel attent van het hotel dat ze voor de dag van ons vertrek (al om 06.30 u) de avond vantevoren een koffieapparaatje en wat andere spullen goor het ontbijt hadden klaargezet.

De hotels in Guatemala waren ook prima. Fantastisch ontbijt bij Los Bucaros in Antigua in een mooie koloniale ontbijtzaal.
Los Mundos in Panajachel was ook prima (fijne kamers en badkamer en centraal gelegen)
Ook vonden we het leuk om in Coban te overnachten: duidelijk niet heel toeristisch, dus leuk om het normale leven van Guatemala mee te krijgen.

Tot zover mijn feedback, laat maar weten als je nog meer wilt weten!