We zijn weer onderweg. Dat blijft toch echt het lekkerste dat er is. Je spullen bij elkaar zoeken en de belofte dat je morgen heel ergens anders zal zijn. We beginnen in Mexico Stad We...
snorkelen Isla Holbox Mexico
dag 1 - vliegen naar cancun We landen met een tussenstop in Panama Stad in Cancun vanuit San José. We zijn wel toe aan een beetje relaxen en als er iets is wat je goed kunt doen naar de...
Arenal Costa Rica
  Dag 1 - Vliegen naar Costa Rica; We komen na weer een nacht in het Citizen M hotel (een aanrader, je kunt vallen naar de terminal en de kosten zijn zeer acceptabel en de bedden...
Oudheden in Jordanie
Dag 1; Vliegen naar Amman Het is een koude januaridag als wij de tas hebben gepakt voor een weekje Jordanië en Dubai . Eerstgenoemde is niet nieuw voor me maar het is altijd leuk om er...
Cenotes
Ik ben de winter goed zat en dus ben ik blij dat we het vliegtuig inklimmen op weg naar een heerlijk warme bestemming. In februari is Mexico al lekker opgewarmd maar nog niet zo dat je de hele...
Lencois de Marahances, Brazilië
Het is guur en koud als we Nederland verlaten. Hoog tijd om de zon op te gaan zoeken. Het is tijd voor ons jaarlijkse uitje naar Brazilië en dit keer gaan we via de Costa Verde naar het hele...
Op safari in Botswana
Het is maart maar we gaan al weer op pad. Een beetje ongewoon maar wel lekker want dan duurt de winter toch net even wat korter… We vliegen naar Johannesburg en omdat we met de KLM...
Kamelentocht in Marokko
Dag 1: Je kunt op 1001 manieren naar Marokko vliegen. Het kan tegenwoordig zelfs met onze vrienden van EasyJet. Wij kiezen echter voor "good old" Royal Air Maroc. Het is een relaxte...
Safari in Selous in het zuiden van Tanzania
Het is alweer even geleden dat we in Oost Afrika waren.Voor een reis naar Zuid Soedan die we vanwege de lokale omstandigheden niet kunnen maken zetten we koers naar Tanzania. Allereerst...

Hi Hans,

Dank voor je bericht. We zijn gisteren thuis gekomen en de hele reis liep gesmeerd. Alle afspraken werden perfect nagekomen. De vakantie was enerverend en ook 'relaxing'. We hadden het juiste aantal stops, zeven, al hadden we hier en daar gerust nog een dagje langer willen blijven. Hieronder wat impressies:

San Jose, Hotel Presidente. Prima hotel, goed restaurant, goede locatie al heeft de stad niet veel te bieden.

Tortuguero, Laguna Lodge, avontuurlijke plek maar we moesten wel wat wennen aan de toeristenstroom en de US tarieven voor activiteiten (we merkten dat dat voor heel Costa Rica geldt). Lodge is prima en het natuurpark is heel erg mooi.

Puerto Viejo, La Costa de Papito, leuke plek en leuk kleinschalig hotel. Heerlijke sfeer. De Caribische kust is beduidend rustiger (en minder mooi) dan de Pacific kust, maar Puerto Viejo is de uitzondering. Is wel een eind uit de richting, maar de moeite waard. We hebben surf lessen genomen.

Sarapiqui, Salva Verde Lodge. Deze lodge vonden we het minste (wat hokkerig en klein en behoorlijk gehorig) maar de locatie is wel mooi. Het raften was een hoogtepunt van de vakantie.

Fortuna (Aranal), Montana de Fuego, toeristisch gebied, maar het dorpje (Fortuna) was leuk en we hebben daar verrassend lekker gegeten. Veel activiteiten gedaan (paard rijden, canopy, tubing, hanging bridges) en die waren erg geslaagd. Helaas was de top van de vulkaan constant in de wolken. Het hotel was ok, maar ons huisje wel een beetje gammel (over de datum), ook een mooie locatie.

Monteverde, El Establo, mooie plek, leuk dorpje, mooi hotel (stijlvol en wel degelijk). De temperatuur is wel wat koeler (want op 1500 meter hoogte). Hele leuke canopy gedaan. De nachtwandeling vonden we wat minder: slapende dieren kijken met 5-10 groepen bij iemand in de 'achtertuin'. Gids was wel goed hoor (net als overal).

Manual Antonio, Parador, het favoriete hotel volgens de kinderen (mooi zwembad, speelhal) en heel mooi gelegen. Helaas hadden we 1 dag regen daar, maar gelukkig nog wel naar het strand geweest. Geen activiteiten gedaan, lekker genoten. Hotel vonden wij ook prima.

Dominical, Cuna del Angel, het favoriete hotel van mijn vrouw: stijlvol en kleinschalig, al was de bediening niet top. Mooi gelegen. De walvistocht was een succes (veel gezien) en heerlijk wat strandactiviteiten gedaan.

Costa Rica is een toeristisch land en het toerisme is goed georganiseerd, wel US gericht met US prijzen. Ik denk dat vooral de eigenaren daar van profiteren, niet het personeel. Eten in de hotels is dus ook duur in vergelijking met wat je betaalt in een restaurant in het dorp maar de kwaliteit in de restaurants in het dorp is beter dan in de hotels. Het land is heel mooi en heeft veel te bieden voor een ieder: natuur, avontuur, strand. Het heeft alleen niet zo veel cultuur. De mensen zijn vriendelijk en spreken behoorlijk Engels, ze zijn klantvriendelijke. Je kan zien dat toerisme een grote industrie is in het land.

De app van CRS was heel handig en leuk. Zo-wie-zo was alles top georganiseerd, geen enkele hapering.

Kortom, we hebben een top vakantie gehad.

Groet, Joost

Hoi Hans.

We zijn er weer.

Het was super, Caïro en ons Nederlands sprekende gids waren een mooi begin.Wat was het een chaos met auto s en mensen.

Het was heel fijn om onze gids Sahr te ontmoeten, door de taal ook veel informatie gekregen.

We waren erg tevreden hoe het allemaal geregeld was, niks kwamen we te kort.

Gidsen, taxi die klaar stond allemaal perfect en even aardig, ook al het personeel op de cruise, hebben ook echt leuk contact gehad.

Super fijn dat we niet met grote groep waren maar met zn 2 en.

We zijn erg tevreden met jullie en crew tours.

Wie weet tot een volgende keer.

Groet Brigitte en Erik

Reis Egypte

Dag Hans/Mark,

Wij zijn inmiddels weer thuis en hebben inderdaad een geweldig reis gehad. We hebben ontzettend veel gezien en gedaan, mensen gesproken, natuur bewonderd, op tours geweest, paardrijden, varen, tuben, ziplinen, zwemmen walvishaaien(!) enz enz op de meest prachtige plekken. En veel te veel foto’s gemaakt.

Wat heel fijn was dat het vervoer zo goed was geregeld, de chauffeurs waren er altijd op tijd. En alle hotels waren prachtig.

Van de hele vakantie waren maar 2 dingen die wat minder waren (neem aan dat jullie dat graag willen weten):

- De zeer lange reisdag van Flores naar Bacalar. We moesten een paar keer wisselen van busje/bus/taxi en twee grenzen passeren. We dachten dat het 8 uur reizen zou zijn maar uiteindelijk waren we 14 uur onderweg zonder gelegenheid om ergens eten te halen. Daar waren we niet zo goed op voorbereid, konden alleen in Belize nog snel een zakje chips regelen. We kwamen laat aan in het donker in Bacalar waar je zelf nog taxi’s moet regelen (in ons geval 2 voor 6 personen) en omdat je nog geen tijd hebt gehad op pesos te regelen en we alleen dollars hadden betaalden we natuurlijk veel te veel dollars voor dit ritje. Gelukkig was Bacalar en het meer echt een prachtige locatie, we waren de reis zo weer vergeten.

Overigens was de reisdag van Antigua naar RioDulce weer heel erg meegevallen. Hier waren we gewaarschuwd omdat het een lange reisdag zou worden. Extra vroeg vertrokken ivm een evt. afsluiting onderweg maar alles liep zo soepel dat we al na 6 uur reizen om 11 uur in ons hotel in RioDulce in het zwembad lagen :)

- Het hotel in Tulum is een prachtig hotel, we hadden echte een mooie kamer aan zee. Waar we een beetje van schrokken (we waren in het hotel in Bacalar wel al geïnformeerd over dit fenomeen) is het grote zeewier probleem. Het stapelt zich op op het strand waar het afsterft en vervolgens een geur van rotte eieren afgeeft. De zee is hier bruin van kleur. Heel de zeekust van Cancun heeft hier last van. Er zijn wel stranden die hier minder last van hebben maar bijvoorbeeld het hotel waar wij zaten juist heel erg omdat ze in een kleine baai liggen en het zeewier blijft circuleren. We konden hier in ieder geval niet in zwemmen. Ik weet niet of jullie hiervan op de hoogte zijn? Wij hebben hier verder de omgeving verkent, zijn lekker gaan fietsen en hebben gezwommen in een mooie cenote.

We waren meer geschrokken over het feit dat de ontbossing in de amazone de oorzaak hiervan is en zorgt voor zo’n explosieve groei van zeewier in zee en het evenwicht verstoort. Het probleem spoelt dus aan in Cancun. Eye opener…

Verder gelukkig geen nare dingen gebeurd, we hebben ons eigenlijk nergens onveilig gevoeld en vooral veel lieve mensen ontmoet.

Ook een compliment naar Solana tours. Heel erg fijn en handig om via WhatsApp contact met ze te hebben. Ze reageren direct en hebben ons een paar keer kunnen helpen met regelen van dingen of alternatieven, tips en dergelijke.

Dank voor het regelen,

met vriendelijke groet,

Sheila + familie

Rondreis Mexico & Guatemala

Hi Hans,

Het was een geweldige reis. Heel veel wisselingen en veel bijzonder dingen meegemaakt. Van mooie reizen met stadjes en dorpen, Jungle en een bijzonder carnavalsdag in San Juan Chamula (jammer maar begrijpelijk dat daar beslist niet gefotografeerde mocht worden ) boot tochten en hele mooie stranden en meer.... En alles heel goed georganiseerd. We maken reclame voor jullie hoor

Rondreis Mexico

Beste Tonia en Hans,

Alles is weer opperbest verlopen: op alle afspraken (en dat waren er nogal wat...) was iedereen perfect op tijd. De lodges en hotels waren iedere keer tiptop in orde en strategisch gelegen.

De beste gidsen vonden iedere keer de meeste dieren en bovenal verliep alles zoals wij dit wensten.

Ook de trip naar Maboneng was super. De taxichauffeur (gids) gaf ons bijna een complete sightseeing van Johannesburg en leidde ons naar een prima restaurant. De dode tijd op de luchthaven werd zo springlevend.

Bedankt voor uw schitterende diensten en we kijken al weer uit naar de novemberreis in Colombia.

Groeten

Sabine en Jan

Reis Botswana

We hebben een geweldige reis gehad, heerlijk en indrukwekkend.Vooral Jerash, Danah en Petra sprongen eruit. Overigens waren ook Madaba en Mount Nebo meer dan de moeite waard. Wat tegenviel was eigenlijk alleen de reistijd de 1e reisdag, die was te lang. En dan hebben we nog niet eens het kasteel in Kerak bezocht. We waren pas om 8 uur in Danah en hebben dus dik 2 uur in het donker gereden. Ik denk dat we dit wat onderschat hebben. De Kings Highway gaat gewoon niet snel en zeker voor Jerash heb je tijd nodig.

Leerpuntje voor de volgende keer.

Wadi Rum vonden we de rondrit heel erg imposant, mooier dan bijv. de woestijnrit in Marokko, zeker anders. Wat we jammer vonden was dat er in ons kamp veel omgevingslicht was en je hierdoor (en door het zand)vrijwel geen sterrenhemel kon zien.

Verder vonden we de verscheidenheid aan hotels verrassend, de eenvoud maar warmte in Danah en luxe in Petra.

Kortom, Buiten het kamp in Wadi Rum, vooral door het vele licht, alles prima bevallen.We komen voor de kerst nog een keer langs om over een volgende vakantie te praten.

Groeten, ook aan Tonia,

Dick en Tiny

Rondreis Jordanië

Beste Hans, Neelke en team,

Helaas zijn we alweer een weekje thuis... ????
Graag wilde ik jullie bij deze nog bedanken voor het regelen, verder organiseren etc van onze eigen samengestelde reis!

Alles ging helemaal prima, chauffeurs, gidsen stonden telkens klaar, leuke mensen, ...
Ook hoe onze reis was samengesteld met hier en daar een verlenging helemaal prima (uiteraard zeiden we soms tegen elkaar, jammer dat we niet nog een paar dagen hier konden blijven ????).

Het verblijf in Bonito was het leukst! We hebben hier zelf ter plaatse nog een upgrade geregeld zodat we konden slapen in de “boomhut” ????. Erg leuk, ook voor Stella.

Daarnaast wil ik ook nog graag melden dat ik jullie enthousiasme zo fijn vond bij het regelen, niks was te veel en jullie kwamen telkens snel bij ons terug wanneer we vragen hadden. Erg efficiënt zo!

Wij hebben er echt heel erg van genoten en hopen dit leuke gevoel nog even te kunnen aanhouden nu we weer in het normale dagelijkse leven zitten ????.

Nogmaals bedankt en wie weet tot in de toekomst.

Karin * Vincent * Stella

Familiereis Brazilië juli 2023

maar meteen in de 'pen' geklommen voor een verslag/evaluatie.

Mogelijk heb je hier nog wat aan voor anderen.

Maar laat ik beginnen met jou enorm te bedanken voor de belangrijke bijdrage de jij hebt geleverd aan onze fantastische Sri Lanka ervaring! Want een ervaring, en daar was het mij om te doen, dat was het zeker. 4 kinderen en partner hebben voor het eerst Azie ervaren. Ze waren vaak positief verrast en blij. Voor mij was het een gevoel van thuiskomen. Na 1 1/2 jaar Azie in '91/'92 ervaarde ik op 'klein' Sri Lanka veel van natuur en cultuur van verschillende Aziatische streken. En ik denk dat dat Sri Lanka uniek maakt, en zeer geschikt als eerste Azie-ontmoeting.

Dank dus!

• Na een lange vlucht op het vliegveld van Colombo  opgewacht door Nishanta, onze chauffeur. Een zeer vriendelijke en behulpzame man, die ons vaak heeft geholpen. Goede chauffeur ook.
  • Unawatuna. Coco Bay Resort bleek een heerlijk hotel, erg goed om daar te starten. Hoogtepunten daar waren het bezoek aan Yatagala tempel en klooster. Fijne plek. Goede rondleiding door plaatselijke gids. Ook Cinnamon Island en de boottocht was erg gaaf. Bezoek aan de Turtle Hatchery was indrukwekkend, vooral ook door de gedreven bioloog die ons daar rondleidde. Galle was niet onze plek. Doods en voor de 'toeristen'.
  •  Weddagale. De wisseling van Boulder Garden naar Rainforest Edge Hotel had (hoe triest voor Boulder ook) niet beter kunnen uitpakken: een heerlijke rustige plek, met prachtige natuurlijk overkomende kamers en een fijn restaurant met enorm goed eten (mogelijk het beste eten van de hele reis).  Je waant je daar midden in de natuur. De trekking door Sinharadja was gaaf. Zo'n 5 uur gelopen. Piekje beklommen, met magnifiek ver uitzicht. Veel natuur beleefd, vooral flora. En vlinders. En natuurlijk bloedzuigers, zo'n 100 de man! Schoenen vol bloed. Eerste schrik werd later een spel om ze te verwijderen. Na de wandeling in een rivier gebadderd. Heerlijk. Elephant Orphanage Udawalawe was erg leuk (vooral om daarna in Yala de wilde olifanten te ontmoeten).
  •  Kataragama. Big Game Camp was een hele fijne rustige plek. Zeer vriendelijk personeel. Goede tenten. Goed eten. Kataragama was gaaf, vooral het grote hindoe complex. Mystieke plek, vol geheimzinnigheden. Ganesha ritueel bijgewoond, bij toeval dansen gezien. Mensen gesproken daar. Had daar wel graag een goede gids gehad. Safari in Yala was prima. 10 olifanten, buffels, zwijnen, herten, krokodil, vogels, etc. Behalve ik was niemand nog op safari geweest, dus voor hun was het nog indrukwekkender.
  •  Buduruwagala. Prachtige plek. Ondanks de hitte. Erg goede gids geregeld, via Nishanta. Verder bijna niemand aanwezig. Zijn verhaal en de serene sfeer daar maakten het een topervaring op cultureel gebied.
  • Ella. Ella zelf was leuk, hoewel de drukke stinkende hoofdweg door het stadje het genieten wel temperde. Gelukkig lag het hotel wat van de weg af. Ella Lizzie Villa had een nieuw gebouw, waar wij werden gehuisvest. Erg clean, onpersoonlijk en enorm gehorig. We hebben veel chinees gehoord. Ik zou daar geen gasten meer naar toe sturen. Een goed alternatief lijkt mij bijvoorbeeld het Sky Green Hotel. Of de Bamboo Cabine (slechts voor 2 personen). De aktiviteiten bij Ella waren erg leuk: Ella's Peak beklommen, met gids. Voor de meesten van ons een van de piekervaringen op Sri Lanka. Kookles gehad bij Lizzie. Erg leuk. En massage ondergaan. Fijn.
  • Nuwara Eliya. Gave treinreis. De Heritance Tea Factory was bijzonder om te zijn. De kinderen genoten van de luxe. Thee geplukt, met theeproeverij. Leerzaam.
  • Kitulgala. Onderweg nog een dam-project bezocht en watervallen gezien. De Rafters Retreat is te gek. Open houten hutjes op palen, aan de rivier. Simpel, en echt natuurbeleven.  Veel dieren ervaren, zowel buiten als in de hutjes... Gaaf geraft. Canyoning was wat simpel. Trekking ook, zeker vergeleken met Sinharadja. De kids hebben ook nog over de rivier getokkeld. De tropische hoosbui waar ze in zaten maakte het alleen maar spectaculairder. Best prijzige aktiviteiten, maar als je daar toch bent... Overigens bedreigt de dam die ze stroomopwaarts aan het bouwen zijn het raften. De beheerder denkt dat raften over een paar jaar niet meer kan in Kitulgala. Zonde.
  • Kandy. Je begrijpt waarschijnlijk dat Kandy na Kitulgala een schok was. Een mooie maar vervuilde drukke stad, vol met stilstaand verkeer. The Secret Kandy Hotel was op zich goed, maar gelegen in een drukke bocht waar dag en nacht werd getoeterd. Fijn zwembadje, matig eten. Ik had liever een rustiger hotel wat buiten Kandy gehad. De Tempel van de tand was mooi. De botanische tuin was onverwacht prachtig. Met een golfkarretje met chauffeur/bioloog door de tuin rondgeleid. Aanrader. De dansvoorstelling in de avond was een toeristische must, maar wel kwalitatief erg goed. Dambulla was erg fraai. Gelukkig weer een goede gids geregeld.
  • Galkadawala. Geen Srilankaan die weet waar het ligt. Een gehucht in de droge bossen net ten westen van Habarana. Lastig weggetje er naar toe. Maar wat een plek! De Galkadawala Forest Lodge is een complex met een paar prachtige, door een Singhalese architect neergezette gebouwtjes, van hout, leem en baksteen. Zo fraai en met de omgeving kloppend. En sfeervol. En toch ook wel luxe. En midden in de natuur. Echt super. Eea wordt gerund door Mauli, een wat oudere vrouw, die gepassioneerd kan vertellen over Sri Lanka en de omgeving. De rust die het uitstraalde was weldadig. Mooie oase en rustpunt in de enerverende reis. Ook de kinderen vonden het heerlijk. Erg goed eten ook. Vandaaruit naar Polonnaruwa gegaan. Interessant, maar in vergelijking met de eerder bezochte sites voor de kinderen wat statisch. Misschien ook vanwege de warmte. Sigirya de volgende dag sprak meer tot de verbeelding. Zelfs ondanks de horde toeristen. Wat een prachtige plek! Minniriya niet meer kunnen bezoeken, maar toen we er langs reden zagen we van dicht bij een grote groep olifanten richting de tank gaan. Tof!
  • Trincomalee. Cinnamon Blu was bij aankomst slikken (ik dus, niet de kinderen), maar al snel voelden we ons in de watten gelegd op de compound. Sri Lanka leek even ver weg, maar we hebben er enorm genoten. En we zijn een paar keer ontsnapt langs het strand, richting Backpackplekken en naar Trincomalee zelf. 3 volle dagen daar was ruim genoeg om alle aktiviteiten uit te buiten: matineus dolfijnen spotten (gaaf, veel dolfijnen gezien, maar wel samen met 15 bootjes met soms opdringerige neurotische stuurmannen), snorkelen bij Pigeon eiland. En zelfs met z'n zessen gedoken! Onze eerste keer. En zeker niet de laatste. En verder genoten van rust, vissers, zwemmen en het fantastische buffet.
  • Wilpattu. Met een nieuwe chauffeur (prima man) naar het Big Game Camp in Wilpattu. Droger dan Yala, maar weer fraai. Gelukkig tenten wat kunnen upgraden. Safari aan einde dag leek weinig op te leveren: oogst na 1 1/2 uur waren slechts een paar pauwen en een arend... Op de terugweg kregen we echter weer een prachtig kado van Sri Lanka: 2 luipaarden! Een mannetje hangend op een tak en iets verder een vrouwtje liggend en daarna sluipend door het gras om te gaan drinken. Beide van zo'n 25 meter afstand. Zo gaaf! En weinig auto's in vgl met Yala. Topervaring.
  • Negombo. Eigenlijk ervaarden we dat onze Sri Lanka reis na Wilpattu en de luipaarden  nu wel voorbij was. Negombo en de laatste helft van de rit daarnaartoe hadden (behalve verse cashewnoten) weinig meer toe te voegen. Het Goldi Sands Hotel was goed, maar werd meer een wachtkamer voor ons vertrek. Zo voelde het. Liever had ik nog een nacht op een rustiger plek in de natuur doorgebracht, maar geen idee of dat op 1 uur rijafstand van het vliegveld mogelijk is. De terugvlucht, met overnachting in Marriot hotel Heathrow verliep goed.

Acme travels ervaarden we als een erg goede agent. Alles was prima geregeld. Ze zorgden er zelfs voor dat onze vergeten aankoop in Udawawale werd opgestuurd naar Negombo.

En nu weer thuis. Vol met prachtige herinneringen. Mooiste vakantie ooit, vinden de kinderen. En dat was mijn doel: om ze een ervaring te geven die ze altijd bijblijft. En ook mijn vrouw en ik hebben enorm genoten en veel ervaren.

Super Hans! Erg veel dank. En we weten je te vinden voor eventueel een nieuwe ervaring elders.

Met warme groet,

Michael

Rondreis Sri Lanka

Hallo Hans en collega's

Zeker een zeer mooie reis achter de rug! Alles vlot verlopen... Gidsen en chauffeurs stonden altijd en op tijd paraat, accommodaties voldeden aan de verwachtingen! Jullie als organisatie, voor herhaling vatbaar!!!