De Pantanal revisited
Dag 1 Het is een mooie dag in maart als we de grote blauwe vogel inklimmen voor een nieuw avontuur in Brazilië. We hebben ons erg verheugd op deze zeer speciale reis. Niet alleen wordt...
Cenotes
Ik ben de winter goed zat en dus ben ik blij dat we het vliegtuig inklimmen op weg naar een heerlijk warme bestemming. In februari is Mexico al lekker opgewarmd maar nog niet zo dat je de hele...
Arenal Costa Rica
  Dag 1 - Vliegen naar Costa Rica; We komen na weer een nacht in het Citizen M hotel (een aanrader, je kunt vallen naar de terminal en de kosten zijn zeer acceptabel en de bedden...
Natuur in Costa Rica
Zo, daar gaan we dan weer! We hebben een paar hele drukke maanden achter de rug als we eindelijk weer op pad gaan. We bezoeken dit keer Costa Rica en Mexico. Tonia wilde heel graag naar Corcovado...
In de straten van Hanoi Vietnam
Dag 1: vliegen naar Hanoi Eindelijk is het zo ver. Na bijna twee jaar gaan we terug naar Azië. Belachelijk natuurlijk maar het is er gewoon niet van gekomen. We waren te druk met andere...
Tijger in Bhandavgarh in India
dag 1 t/m 4 - geen delhi belly maar delhi longen Het voelt als een eeuwigheid geleden dat ik een dagboek heb geschreven. Na al onze reizen de afgelopen vijf jaar hadden we even een reis...
Zeeleeuwen bij de Galapagos eilanden
Dag 1; Het is en blijft geen pretje om naar Ecuador te vliegen. Onze nationale trots vliegt er heen maar als je naar Quito wil vliegen betekent het toch stoppen in Bonaire en ook nog een keer...
Waterval in Mexico
Dag 1 - vliegen naar Guatemala Het is best een eind, vliegen naar Guatemala. Hoe je ook probeert, zonder tussenstops lukt het niet. Wij kiezen voor de KLM die ons naar Panama Stad...
Per kano door de Pantanal
Zo, daar gaan we weer! Brazilië is het land waar we momenteel qua ontwikkeling de meeste tijd in moeten steken maar als je op een kaart kijkt is dat ook niet zo heel vreemd! Vol goede moed...

Wij zijn alweer twee weken thuis en hebben ook alweer een week gewerkt. Maar de vakantie zit nog in ons hoofd.

We hebben echt genoten, het was ook precies zo zoals we het ons hadden voorgesteld. De reis klopte ook helemaal, met een mooie afwisseling tussen activiteiten en rust, maar ook tussen natuur en cultuur.

Het was geweldig om zo door deze landen te trekken.

De zeiltocht was super, die kun je gewoon in je programma opnemen hoor.

Wat wel een beetje lastig was, was dat je in Guatemala op weg naar Tikal geen geld kon pinnen met MasterCard, omdat alle pinautomaten      van een kleinere lokale bank zijn. Gelukkig hadden we nog voldoende dollars bij ons.

Tikal was overigens prachtig.

Na zoveel weken, zoveel mooie dingen te hebben gezien, waren twee dagen in de drukke toeristische hectiek van Playa del Carmen, precies lang genoeg.

Nogmaals, we hebben echt genoten van de reis.

Met vriendelijke groeten,Kees en Ilona

Rondreis Belize en Guatemala

Hartelijk dank! Wat is Vietnam een bijzonder mooi land; lieve, vriendelijke en behulpzame mensen, een prachtige natuur, veel cultuur en niet geheel onbelangrijk ontzettend lekker eten!

Onze reis is voorspoedig verlopen en we hebben echt genoten! De trekking in Sapa, Halong Bay – met een strak blauwe lucht en niet veel bootjes om ons heen ivm laagseizoen – en Hoi An waren voor ons toch wel de hoogtepunten van de reis en natuurlijk het eten… In Sapa zelf waren ze zo’n beetje de hele doorgaande weg aan het repareren dus dat leverde vooral veel graafmachines en modder in de straten op. Iedereen die je op je reis tegenkwam had het erover, Sapa zelf nee, maar de natuur ja! De Bac Ha markt vonden we erg bijzonder en met name de levende dieren die verkocht werden.

Alle hotels waren fijn, lekker kleinschalig en een goede service. Sapa hotel was eigenlijk het minst omdat we de badkamer niet heel schoon vonden, althans dat kwam zo op ons over. Overnachting op de boot, Phong Nha Lake Resort en Victoria Beach waren de toppers!

We danken jullie heel hartelijk voor het samenstellen van deze mooie reis waar wij in ieder geval hele fijne herinneringen aan over hebben gehouden!

We missen het eten nu al…

Marcel & Esther

Reis Vietnam

We hebben een hele fijne vakantie gehad!

De hele reis goed weer gehad behalve 2 dagen in Chobe alleen maar regen, maar toch nog op de laatste dag met de regenpak en poncho aan toch nog een leeuw gezien .

Kaapstad was erg leuk en alles ging prima met de auto. De route van Botswana waren we ook erg blij mee en de volgorde. Moremi Crossing was voor ons de eerste stop. door vele regenval afgelopen weken wat het gras er hoog in de delta. Hierdoor hebben we in deze dagen niet heel veel dieren gezien. Omdat het onze eerste stop was waren wij wel bij elke impala en hippo onder de indruk. De mensen die we tegenkwamen die Chobe eerst hadden gedaan en daarna naar de Delta waren minder enthousiast. Moremi Crossing was een prima lodge met erg lekker eten!

In Kwai zagen we meer dieren (eerste dag gelijk een leeuwin en een luipaard) en veel vogels en zebra's etc. Sango Safari Camp was echt super! Ze hadden blijkbaar net de accommodatie een opfrisbeurt gegeven en het zag er prima uit. Hier vonden we de gids en het personeel van de lodge ook het beste. Ook hier wel hoog gras en door regenval van de weken ervoor slechte wegen in de game reserve dus we zijn daar niet echt het moremi reserve in gegaan (daar zouden ook meer dieren te zien zijn volgens de gids). Laatste avond in Sango kregen we een verrassingsetentje opgezet buiten onze tent met champagne!

In Chobe de meeste olifanten giraffen, impala's (eigenlijk bijna alle dieren) gezien. Bakwena lodge was ook echt een goede lodge met hele fijne kamers en goede service.

De volgorde was dus goed- moremi crossing, een goede lodge en achteraf gezien minste dieren gezien, (soort intro safari, ook omdat we daar "pas" om 6u op moesten en dit werd daarna alleen maar vroeger), Sango in Kwai, een betere lodge en meer dieren gezien dan in moremi, Chobe- wat luxere kamers en meeste dieren gezien.

Naar Zimbabwe toe ging het prima, maar de transfer had niet doorgekregen dat we van lodge waren veranderd (ze hadden opdracht om ons naar Bayete te brengen), dus hebben we dat nog even afgestemd en ook dat ze ons van juiste lodge kwamen ophalen voor de vlucht naar Jo'burg.  Ilala lodge was ook precies wat we wilden en we hebben daar 1,5 dag lekker aan de pool gelegen en ff bijgekomen van de reis. (ook eindelijk uitgeslapen want in Chobe moesten we om 5u op elke ochtend!) Het restaurant bij Ilala was ook super. De Vic Falls waren ook zeer de moeite waard en even de brug over een een voetje op  Zambia grondgebied was ook erg leuk.

Al met al een super vakantie gehad en alles was goed geregeld. We hebben tijdens de reis van andere reizigers ook veel goede verhalen over Namibië en Kalahari woestijn gehoord, dus die hebben we op ons lijstje gezet voor over een paar jaar .

Groetjes en bedankt!

Dianne en Roeland

Rondreis Botswana

We zijn sinds 2 dagen weer terug in Nederland en inmiddels al weer volop aan het werk. Om te voorkomen dat we door de drukte van het werk de vakantie al weer helemaal vergeten zijn, gelijk maar even een email naar jou om onze ervaringen met je te delen.

Allereerst kunnen we zeggen dat we een prachtige reis hebben gehad waar we met volle tevredenheid over terug kijken. Onze vlucht naar Johannesburg verliep volledig volgens schema en de volgende dag zijn we direct doorgevlogen naar Maun. Eventjes een half uur wachten waarna we onze eerste ervaring hadden met een cesna voor maximaal 6 personen waar we met z'n 3-en, incl. piloot, in zaten. Door de warmte in Botswana werden we gelijk al gewaarschuwd voor bumby flights, maar alle 5 vluchten vielen gelukkig mee. Geen grote bumps gemaakt, niet misselijk geweest en op 1 van de vluchten zijn we heel laag gevlogen, waardoor we veel olifanten, giraffes, hippo's en buffalo's hebben gezien. Dus dat was allemaal super geregeld.

Nxai Pan vonden we prachtig. De lodge ligt geweldig mooi, enorm veel ruimte en leuk ontworpen. En fantastisch uitzicht op de drinkplaats waar regelmatig olifanten, gnoes, giraffes en zebra's kwamen drinken. Lekker kleine groep, zaten er met maximaal 10 man. Een aantal safari's zelfs met ons tweeën en de gids + tracker (we hadden Kaiza die jullie ook hadden in de dagboekreis, prima tracker). Naast het bekende wild veel leeuwen en cheeta's gezien. Zijn niet naar de baobabs geweest, vonden we te ver rijden en wilden liever van het wild genieten. Hebben in Tanzania al heel veel baobabs gezien, dus dat was prima zo. Staff was erg plezierig en hadden heel leuk contact met Janet, een van de managers. Absoluut een aanrader dit park.

Pom Pom was ook erg leuk. Wat minder luxe en tent was niet erg groot, maar verder helemaal prima. Leuke tocht met de comoro's gemaakt (helaas al wel erg warm die ochtend, je brandde bijna de boot uit) en nog een leuke speedboottrip gemaakt om de alle vogels goed te kunnen bekijken. Hebben wel 45 minuten bij de maribu storks gelegen en prachtige foto's gemaakt. Nog wel wat commotie gehad omdat de gids niet op tijd in staat was om een Hippo te ontwijken en hij er met volle vaart overheen voer. Enorme klap, gelukkig was de motor maar licht beschadigd, maar we kunnen alleen maar hopen dat de hippo dit ongeluk overleefd heeft. Vreemd genoeg hebben we dit later in Chobe nog een keer beleefd toen de gids over een krokodil heen voer en ook een klap veroorzaakte. Maar hierover later meer.

Veel gezien in Pom Pom. Naast Leeuwen, jackals, ook een luipaard die op jacht was gespot. En ja, dat is toch het dier dat we graag willen tegenkomen. Dus super dat dat al in het 2e park gebeurd is. Meest opvallende hier was mijn persoonlijke ontmoeting met een hippo 's avonds laat. Zoals je waarschijnlijk weet zit in Pom Pom het toilet net achter het hoofdgebouw, daar waar het pad naar de tenten begint. Stond te wachten totdat de wc vrij was en was rondjes aan het lopen voor de wc toen ik ineens oog in oog stond met een hyppo. Gelukkig bleef hij onverstoorbaar doorgrazen op minder dan 10 meter afstand en kon ik gemakkelijk teruglopen en iedereen waarschuwen. Uiteraard met z'n tienen daarna staan kijken, maar hebben maar geen risico's genomen. De hippo is met lichtsignalen weer het water in gestuurd. Helaas geen foto's kunnen maken, maar blijft een leuk verhaal.

Na Pom Pom zouden we naar Kwara gaan, maar tot onze grote verrassing weren we naar Little Kwara gebracht. Geen idee hoe dit tot stand is gekomen, maar hier waren we super blij mee. Met afstand het mooiste camp, fantastische tent met super uitzicht. Lekker klein kamp (zaten hier met z'n tienen, is het maximale), heel persoonlijk en enorm goede gids die heel veel verstand van zaken had en het ons echt naar de zin heeft gemaakt. We hadden al gehoord van 2 verschillende stellen dat er een reisorganisatie (gevestigd op Mauritius) net voor de kerst failliet was gegaan en dat heel veel boekingen in de delta via dit bureau waren gedaan. Al deze gasten hadden een behoorlijk bedrag betaalt en hiervan was niks aan de camps en vliegtuigmaatschappijen betaald. Sommige gasten waren daar pas achter gekomen toen ze aankwamen in Maun en daar te horen kregen dat ze alles opnieuw moesten betalen. Mogelijk dat daardoor ruimte was ontstaan in Little Kwara, lang niet alle gasten hebben daarna voor de 2e keer kunnen betalen. Ook hadden we bij Janet in Nxai Pan aangegeven dat we naar Kwara gingen omdat Little Kwara al vol zat. Mogelijk heeft zij hier ook iets mee gedaan. We weten het niet en dat is ook niet echt belangrijk, feit is dat we nu als extra bonus erbij kregen.

Ook hier weer veel leeuwen, olifanten, hyena en weer een luipaard gezien. Helemaal top dus.

De delta vonden we echt geweldig en de service was ook helemaal prima. De hele dag door wordt je voorzien van je natje en je droogje, het eten was de ene keer beter dan de andere, maar altijd ruim voldoende. En we hebben het grote geluk gehad dat we de eerste 9 dagen geen drup regen hebben gehad. Geen onweersbuien tijdens het vliegen en ook geen onweersbuien tijdens de safari of de boottrip. En dat terwijl we middenin het regenseizoen zaten. Het was wel heet, maar niet heel erg vochtig dus prima uit te houden.

Na de delta doorgevlogen naar Kasane, Elefant valley lodge. Prachtige ligging, goed eten, prima service en fantastisch uitzicht op de drinkpool. Veel olifanten hier gezien en bij het vallen van de avond kwam er een groep van ca. 50 buffalo's even wat drinken. De tent was prima, wel een beetje weinig schaduw (hadden net een tent waar geen bomen omheen stonden dus een beetje warm) en net niet een optimaal uitzicht op de drinkpool. Maar ach, we waren natuurlijk zo verwend met Little Kwara dat we dit ook weer even in perspectief moeten zien.

Wat ons helaas hier wel erg tegenviel waren de safari's. Ondanks de prachtige ligging van het camp zit het wel 45 minuten rijden van het Chobepark en de weg er naar toe is niet echt interessant. Recht toe recht aan, zo nu en dan zie je even een olifant, maar verder valt er niet veel te zien. En dat totaal 1,5 uur heen en terug vonden we een beetje jammer. En zoals ik al schreef hadden we z' on perfecte tijd in Nxai Pan en de Delta gehad met super gidsen dat we hier echt even moesten slikken toen we een wel heel erg standaard safari voorgeschoteld kregen. Een gids die standaard verhaaltjes vertelde, niet goed verstaanbaar, niet uitging van wat wij graag wilden zien maar uitging van een standaard programma. De watersafari was vooral een teleurstelling met als dieptepunt langzaam varen langs alle lodges en te horen te krijgen hoe ze allemaal heten en hoe goed ze wel niet waren. Tja, daar komen we niet voor. De gids had geen enkel verstand van hoe je het beste het licht voor de foto's kunt vangen, zag niet waar de meest interessante zaken te zien waren en moesten steeds vragen of hij anders wilde gaan varen of anders wilde gaan liggen om de olifanten, krokodillen en hippo's zo goed mogelijk te kunnen fotograferen. Waarschijnlijk hebben we hem behoorlijk om zijn zenuwen gewerkt, want hij is op een gegeven plank gas gaan varen om ons naar een groep hippo's te brengen die alweer onderweg waren naar het water en heeft toen een krokodil overvaren. Beetje jammer. Ook bleek tijdens de safari dat de auto niet eens over een first aid kit beschikte. Een van de gasten is bij het uitstappen voor de sundowner uitgegleden en heeft haar arm helemaal opengehaald. Er was alleen wat ijs uit de koelbox aanwezig, terwijl de vellen erbij hingen en er niet eens ontsmettingsmiddel en verband aanwezig was.

De lodge is een heel prima keuze, maar door het commerciële van Kasane valt het toch een beetje in het niet bij de eerdere parken. We weten niet meer waarom wij de reis in omgekeerde volgorde hebben gedaan t.o.v. de dagboekreis, maar het is naar onze mening niet verstandig om Chobe als laatste te doen. Je bent dan teveel verwend met met name de delta en dan valt het snel tegen. Een tip voor jullie voor de andere reizigers die ook zo'n reis willen maken.

Ten slotte zijn we naar de Vic Falls gereden. Ilala lodge voldeed helemaal aan onze verwachtingen. Uiteraard wilden we wel even zien wat we hadden opgegeven, nl. het Vic Falls hotel. Hebben hier de 2e avond gegeten. Moet zeggen dat het eten wel beter was dan in Ilala, maar hebben verder geen spijt van de keuze die we hebben gemaakt. Vic Falls hotel is een begrip (en onze vrienden in Johannesburg hebben ons voor gek verklaard dat we hier niet hebben geboekt!), maar het is ook stijf, oubollig, zitten veel bejaarden en de standaard kamers zijn erg klein. Dus je betaalt veel voor met name de plek en de historie. En Ilala is wat knusser en afrikaanser, dus was helemaal prima.

Uiteraard een prachtige wandeling bij de falls gedaan en mooie foto's gemaakt. Erg getwijfeld of nu wel of niet een helikoptervlucht zouden doen. Veel geld voor 12 minuten hoog vliegen en achteraf blij dat we het niet gedaan hebben want de 2e dag 's middags enorm onweer en regen gehad. Onze eerste bui en gelijk eentje van formaat. Qua temperatuur was het minder warm hier dan in de delta, maar wel enorm vochtig waardoor we alleen maar aan het zweten waren. Hier werden we ons ook bewust van het feit dat we erg veel geluk hebben gehad op het grootste gedeelte van onze reis met het weer, want de drukkende warmte speelt je heel snel parten.

We hebben de vakantie afgesloten met nog een paar dagen bij onze vrienden in Johannesburg en hier lekker bijgekomen van de drukke dagen en nog even heerlijk gerelaxt. Heb er een heel verhaal van gemaakt, maar dan weten jullie in ieder geval wat we allemaal beleefd hebben. We hebben een prachtige reis gehad en willen jullie daarvoor hartelijk bedanken. We weten jullie zeker te vinden wanneer we weer een reis willen gaan maken die een goede organisatie vooraf behoeft.

Aly & Jetze

Rondreis Botswana en Zuid-Afrika

Hallo Tonia en Hans,

Helaas! We zijn weer terug. Dank jullie wel voor onze super vakantie. We hebben enorm genoten, zowel van het samen reizen, het land en van jullie goede voorbereidingen en tips.

Onze batterijen zijn weer opgeladen, ‘fotoalbum’ gevuld, blog afgerond, dus we gaan er weer tegenaan.

Tot snel en succes met al jullie avonturen, warme groeten, Joost en Lilian

Rondreis Indonesië

Onderstaand een overzicht van onze Argentinie-reis en ons commentaar op reisonderdelen.

We hebben een prachtige reis gehad! Indrukwekkende natuur en de opbouw was uitstekend. Dankzij de ruime opzet van de zuid Patagonië deel, viel de “schade” van de gecancelde vlucht erg mee.

Toch zijn er wel een paar puntjes, waarvan wij denken dat jullie daarmee je voordeel kunnen doen voor een volgende samen te stellen reis….

31 oktober: vlucht naar BA met KLM: prima, dat liep allemaal soepel. Er werd op ons gewacht. Prima!

1 november: A Hotel, Recoleta: we waren blij dat we voor een grotere kamer hadden gekozen, want de standaard kamers zijn wel erg klein. Positief was dat ze bij aankomst (kwart over acht ’s ochtends) al een kamer voor ons beschikbaar hadden!Goede locatie. Ontbijt: zozo (maar we hebben gemerkt dat dat in Argentinië een beetje de standaard is).

2 november: Bike Tour: ontzettend leuk! Goede fietsen. Je kunt kiezen uit twee routes, een naar Palermo en Recoleta. De ander naar Puerta Madero, het ecologisch gebied, Boca. Wij kozen voor de laatste route en dat was erg leuk.

3 november: Tango show. Toch wel een beetje een toeristentrap: veel mensen, het duurt allemaal eindeloos, voordat de show begint. En als die dan begint komt er geen eind aan….veel van hetzelfde. Wij hadden nog steeds een jetlag en vonden het te laat worden.

4 november: transfer naar het vliegveld en vlucht naar Bariloche: prima. Hotel Las Marianas:  kleine (bad)kamers, maar verder wel okay hotel.

6 november: autohuur Hertz en naar Hosteria Naranjo en Flor. Daar waren wij de enige gasten. Federico had er duidelijk nog niet zoveel zin in. Hij was niet onaardig, maar hij maakte zich er wel wat gemakkelijk vanaf: beetje toast met jam en boter en dat was het ontbijt. Simpele kamers. Hotel ligt wel mooi!

7 november: Hotel Antiguos in San Martin de los Andes. Prachtige rit met mooi weer. Alleraardigst hotelletje: goede kamers en uitstekend ontbijt! Aardig plaatsje ook!

9 november: Las Marianas, Bariloche

10/11/12 november: vanwege de uitgevallen vlucht naar El Calafate: Las Marianas. Uitstekend geholpen door Sjors van NWTD! Heel fijn dat je dan snel kunt schakelen met iemand die je eigen taal spreekt.

13 november: vlucht naar El Calafate en bus naar El Chalten. Hotel Poincenot. Wij waren eigenlijk wel blij dat we meteen doorgingen naar El Chalten. Dat kon prima en wij vonden El Chalten leuker dan El Calafate. Hotel Poincenot was een prima hotelletje. Goede kamer en badkamer.

15 november: El Chalten-El Calafate. We hadden dit laten wijzigen naar de ochtend bus, vanwege het tijdstip waarop we op 16 november al weer moesten vertrekken naar Torres del Paine. Daar waren we achteraf erg blij om!

Hosteria Cauquenes de Nimez: die nacht sliepen we in een huisje naast het hotel. Smal bed, maar verder veel ruimte.

16 november: naar Torres del Paine: een hoop gedoe die reis, maar wel de moeite waard! Bij de Chileense grens stond ook een busje voor Rio Serrano. Dat gaf ons wel wat verwarring. We zijn toch bij de excursie gebleven en dat moet je ook zeker doen, vooral als je naar Rio Serrano gaat!Wat niet zo goed was gecommuniceerd, was de plek waarop het Rio Serrano Hotel ons zou ophalen.Wij werden gedropt bij Laguna Amarga Entrance en de bus reed weg zonder zich verder om ons te bekommeren. Daar zit je dan met je bagage. Het hotel zou ons oppikken bij het Administration Center en dat scheelt echt wel wat kilometers! Enfin, de staf van Laguna Amarga heeft per radio contact met het hotel gezocht en dat heeft ons opgehaald.

Hotel Rio Serrano: prima hotel, erg groot en dus veel groepen. Prachtige kamer, mooi uitzicht. Uitstekend ontbijt. Ook ’s avonds kun je er goed eten (en je moet wel, want verder is er niets open), maar het is wel aan de prijs (zeker in vergelijking met Argentinie).

De excursies vanuit het hotel naar Torres del Paine zijn heel erg duur. Dat begon zo ongeveer bij 160 dollar per persoon. Daarom waren wij achteraf zo blij dat we op de heenreis waren blijven zitten…..want toen hebben we dingen gezien, die we ook vanuit Rio Serrano hadden kunnen zien, maar dan hadden we daar dik voor moeten betalen. Ons advies: benadruk dit nog veel beter in de reisbeschrijving!

We hebben de twee dagen daarop bij het hotel in de buurt gewandeld, buiten het park. Ook erg leuk.

19 november: Rio Serrano- El Calafate: we vertrokken om kwart voor twaalf. Bus naar Chileense grens ging al om 12.15 (wij hadden 12.30 opgekregen…foutje van Egbert), maar we waren op tijd. Bij de Chileense grens was het slecht weer en moesten we ruim tweeënhalf uur wachten. Enig verwachtingsmanagement was daar wel op z’n plaats geweest.

Uiteindelijk kwam de bus, dan heb je weer het hele circus van pascontrole etc. en dan moet je buiten El Calafate weer op een klein busje dat je naar je hotel zal brengen. Wij troffen een chauffeur die niet wist waar Cauquenes de Nimez was…..om half elf kwamen we bij het hotel. Een wel heel erg lange en vermoeiende reis. Bij de gratie Gods konden we nog een kop soep (nou ja, het was warm…) krijgen. Dit keer sliepen we in het hotel zelf en dat vonden wij wat minder: erg kleine kamers, erg gehorig, ontbijtbuffet wordt niet aangevuld. ’s Nachts kon je de verwarming op de kamer niet uitzetten, zodat wij noodgedwongen met de kachel loeihard aan en het raam wagenwijd open sliepen.

20 november: Safari nautico naar Perito Moreno: hoewel het slecht weer was, was het een prachtige dag! We zijn eerst over de verschillende platforms gewandeld en ’s middags per boot naar de gletsjer gegaan. Dat lijkt ons ook de juiste volgorde.

21 november: El Calafate – Salta. Lange, maar op zich goede reis. Hotel Boutique Prisamata is een keurig hotelletje. Aardige mensen en redelijk ontbijt.

23 november: geen Toyota Etios, maar een Chevrolet…maar dat maakt ons niets uit. El Refugio de Coquena in Purmamarca is een aardig hotelletje. Goed ontbijt. Prachtige omgeving. Ook naar Salinas Grandes geweest.

25 november: Posada con los Angeles in Tilcara: ook prima.

26 november: Vinas de Cafayate Wine Resort: wat een heerlijk hotel! Zo zouden wij ze wel permanent willen hebben! Goed ontbijt, goede ruime kamer en badkamer. Uitstekend restaurant! Echt top!

28 november: El Cortijo in Cachi: ook fantastisch! Mooie kamer, goede badkamer, goed ontbijt, uitstekend restaurant, aardige mensen.

29 november: Prisamata in Salta.

30 november: Salta – BA. Hoewel we te laat aankwamen, want het was een zootje op de luchthaven, toch een vlotte transfer naar het hotel. Hotel Clasico: alleraardigst hotel in een heel leuke buurt! We waren blij dat we deze dagen daar zaten en niet in Recoleta.

1 december: BA naar Amsterdam: vlucht okay.

Inmiddels zijn we weer een heel klein beetje geacclimatiseerd hier. We hopen jullie snel te zien om onze nieuwe reisplannen te bespreken.

Henk en Anky

Rondreis Argentinië

Wij hebben een super vakantie gehad! Het was perfect geregeld.

We hebben enorm veel gezien, ook buiten het bestaande programma om, doordat we een gids hadden die alle hotspots goed te vinden wist.

Bali is een super mooi eiland, maar ook Gili Trawangan was erg mooi en fijn om lekker te relaxen.

Voor ons was het in ieder geval een vakantie om nooit te vergeten!

Bedankt voor alles en wie weet tot volgend jaar!

Renée

Rondreis Indonesië

Hi Hans,

Het was een geweldige reis. Heel veel wisselingen en veel bijzonder dingen meegemaakt. Van mooie reizen met stadjes en dorpen, Jungle en een bijzonder carnavalsdag in San Juan Chamula (jammer maar begrijpelijk dat daar beslist niet gefotografeerde mocht worden ) boot tochten en hele mooie stranden en meer.... En alles heel goed georganiseerd. We maken reclame voor jullie hoor

Rondreis Mexico

Graag willen we een reactie geven op onze rondreis door Brazilië.

Wat is het een mooi land! We kijken met veel plezier terug op onze reis. Het was voortreffelijk geregeld.

We werden op tijd opgehaald in Sao Bento do Sapucai. Een vriendelijk chauffeur bracht ons naar Paraty, waar we dezelfde dag nog een boot huurden voor de volgende dag.

Paraty is een prachtig stadje en we hadden een geweldige mooie boottocht de volgende dag.

Op 22 januari werden we netjes op tijd opgehaald voor de transfer naar Ilha Grande. Het vervoer was prima op elkaar afgestemd.

Ilha Grande is een mooi eiland en we hebben er heerlijk gewandeld. Ook de pousada was geheel naar onze zin.

Terug op het vaste land werden we opgewacht door een chauffeur, die ons naar Rio de Janeiro bracht. Hij bood ons aan, om via de Suikerberg te rijden. Dat was geweldig, namelijk de volgende dag was het weer een stuk minder.

We hebben de Suikerberg kunnen bezichtigen in de avonduren bij een mooie zonsondergang. Prachtig.

De volgende dag een mooie fietstocht gemaakt door Rio de Janeiro met een Nederlandse gids, die goed op de hoogte was. 's-Middags hebben we Corcovado gezien in de mist. We waren blij, dat we de Suikerberg de vorige dag hadden gezien.

De volgende morgen, zouden we om 05:45 uur opgehaald worden door een chauffeur van Future Transporte. Deze kwam te laat! Na een telefoontje, verscheen de chauffeur om 06:30 uur. Het is niet duidelijk wat de oorzaak was. We zijn er vanuit gegaan, dat de chauffeur zich had verslapen. Het vliegtuig hebben we gelukkig wel gehaald.

Foz do Iguaçu was warm en prachtig. Wat een mooie watervallen.

Vervolgens zijn we gevlogen naar Bonito. Wat een prachtige plek.

En wat is het mooi om te snorkelen in kraakhelder water. Een ervaring op zich.

Vandaar uit zijn we doorgereden naar Pantanal. De dagen in Pantanal waren erg afwisselend. We hebben aan alle programma's  deelgenomen. Alessandra, was een geweldige gids.

Op 2 februari  zijn we teruggevlogen naar Sao Paulo.

We kijken met veel plezier terug op deze reis. Voor ons heel bijzonder, omdat we zowel met eigen ogen hebben kunnen zien waar Jeroen en Silvia wonen, als hebben kunnen ervaren hoe vriendelijk de Brazilianen zijn.

We willen jullie dan ook hartelijk bedanken voor het organiseren van deze bijzondere reis.