Watervallen Foz do Iguazu Brazilië
Dag 1 - vliegen naar Brazilië; De KLM had geen tarieven waar we heel blij van werden dus Tonia en ik besluiten om niet rechtstreeks te vliegen maar met de TAM. Het is heen overstappen in...
Familiereis Brazilië banner
Brazilië; om nooit genoeg van te krijgen We gaan op pad. De KLM heeft hele beschaafde tijden dus pas om 9 uur gaan we van huis weg om op het gemak naar Schiphol te reizen. Het blijft...
verborgen parels Guatemala en Belize
Tijd voor nieuwe avonturen en dus een nieuw dagboek! We zijn onderweg naar Guatemala Stad . Daar kun je niet in één keer heen vliegen maar de KLM brengt mij, met blaar (relevant...
Olifanten in Zuid Afrika
Eindelijk is het dan zo ver! Jut en Jul gaan weer eens genieten. We zijn al jaren bezig om deze tocht te gaan maken maar nu mogen we dan eindelijk. We landen in ons geliefde Phalaborwa en...
snorkelen Isla Holbox Mexico
dag 1 - vliegen naar cancun We landen met een tussenstop in Panama Stad in Cancun vanuit San José. We zijn wel toe aan een beetje relaxen en als er iets is wat je goed kunt doen naar de...
Copacabana, Brazilië
Het is een beetje feest bij ons thuis. Met blozende wangen staan we onze tas weer te pakken want we gaan weer terug naar Brazilië. Dit keer is het bijna familiebezoek want we gaan langs bij...
orang oetan borneo
Over dwergolifanten en orang-oetans Dag 1 vliegen naar Maleisië  Aangezien ik toch over moet stappen in Kuala Lumpur, en nog nooit in Kuala Lumpur geweest ben, besluit ik een...
Lencois de Marahances, Brazilië
Het is guur en koud als we Nederland verlaten. Hoog tijd om de zon op te gaan zoeken. Het is tijd voor ons jaarlijkse uitje naar Brazilië en dit keer gaan we via de Costa Verde naar het hele...
Tempel in Egypte
Dag 1: Iemand zou de KLM eens uit moeten leggen dat het niet lekker is om zo laat naar Cairo te vliegen maar het alternatief is of qua prijs of het feit dat je over moet stappen niet...

Onze reis naar Costa Rica is prima verlopen, heel goed georganiseerd.  We hebben veel wildlife gezien en prachtige foto’s gemaakt.

We logeerden meestal in mooie lodges of hotels.  Toch had ik verwacht om in meer afgelegen kleinschalige slaapgelegenheden te logeren.  De meeste lodges / hotels waren aan de hoofdweg gelegen en in de vroege uurtjes hadden we last van het lawaai van de vrachtwagens die er langs reden.

Tijdens de twee eerste weken van onze reis viel het weer tegen. Afgezien van één zonnige dag in Sarapiqui (geweldige dag met rafting), hebben we dag en nacht gietende regen gehad. Er waren wegverzakkingen, rivieren die overliepen,… Sommige Costa Ricanen zeiden dat het normaal is tijdens het regenseizoen anderen zeiden dat ze zo’n weer nog nooit gezien hadden.  Toeristen die 2 dagen na ons waren geland, zaten vast in Puerto Viejo, anderen geraakten niet in Tortuguero.  Vanaf het moment dat we aan de pacific ocean  waren, hadden we veel beter weer.  We prijzen ons gelukkig dat we op al onze bestemmingen zijn geraakt en onze reis met mooi weer hebben kunnen afsluiten.:-) Tip: probeer eventueel de reis wat langer te maken aan de west kust en korter aan de caraïbische kust.

Hierbij een lijstje van onze topbestemmingen:

1.       Drake Bay: Zaaaaaalig!!!!! We voelden ons Robinson Crusoë.

2.       Sarapiqui: zo mooie natuur en geweldige rafting, heel leuke night walk

3.       Monteverde: mooi! 100 % Adventuro Canopy in de regen maar toch super leuk.

4.       San Gerardo de Dota: aanrader de Quetzal tocht!!!

En nog een lijstje van de toplodges:

1.       Cala lodge / Monteverde: echt de top, kleinschalig, famliliaal, midden in de bossen, vriendelijke mensen

2.       Pirate cove / Drake Bay: super, alleen jammer dat we een kamer boven de keuken hadden en om 4 uur in de ochtend gewekt werden van het lawaai van het personeel dat aan de slag ging.  Een cabinas met zeezicht was veel beter geweest.  Toch koesteren we deze lodge omwille van de locatie, het lekkere eten en de zeer vriendelijke mensen.

3.       Selvaverde lodge / Sarapiqui: gelegen in een prachtig natuurdomein, wel lawaai van de weg

4.       Savegre lodge/ San Gerardo de Dota: ook gelegen in een prachtige natuur

Minder leuke bestemmingen:

1.       Rincon de la Vieja: de bossen leken daar op de Vlaamse Ardennen, lodge was ok

2.       Tortuguero: veel te toeristisch, lodge was ok

Minder goeie slaapplaatsen:

1.       Namuwoki lodge in Puerto Viejo: oud en afgeleefd en een heel duur en heel slecht restaurant

2.       Hotel magic mountain in Arenal: megagroot onpersoonlijk hotel, lawaai van de vrachtwagens

Onze indrukken en ervaringen kunnen natuurlijk beïnvloed zijn door het weer. In Sarapiqui hadden we één prachtige dag, juist toen we zijn gaan raften.  In Tortuguero, Puerto Viejo, Arenal en Rincon de la Vieja hadden we verschrikkelijk slecht weer.

Zo, ik ga wat verder werken aan ons fotoalbum en nog nagenieten van onze mooie reis.

Laurence

Rondreis Costa Rica

Hallo Hans!!

We wilden gisteravond al een mail sturen, maar dat kwam er allemaal niet van (erg vroeg naar bed gegaan haha) en nu helaas alweer aan het werk!

We wilden je nog bedanken! want we hebben echt een super goede vakantie gehad!
het was echt geweldig en indrukwekkend!!!

De hele reis is goed verlopen en de chauffeur was ook erg fijn!
hotels waren ook heerlijk

alleen de jungle is ons helaas tegen gevallen doordat het regende en we daar dus niks geen dieren zagen (op bloedzuigers na)
en door de regen (en geen stroom..) was het even wennen!
maar de rest van de reis heeft dat gelijk weer doen vergeten!

we zijn erg tevreden! en hopen dat we bij je terecht kunnen als we weer zo'n soort reis willen maken

bedankt voor alles!

Mariska de Leeuw

We zijn vandaag teruggekomen van een geweldige reis door Costa Rica (ik zal de lijst met emoticons niet volledig maken, want die is bijna eindeloos…)! Het was helemaal perfect door jullie geregeld. We hebben geweldige beesten, jungle, vulkanen en wat al niet meer gezien, de hotels waren goed. Alle activiteiten waren een belevenis en, ook heel fijn, we stonden steeds op ‘de lijst’.
Er komt misschien wel een keer een officiële evaluatie, maar dit is alvast een spontane.
Veel dank en tot een volgende reis!
Arno, Jolien en de kinderen

Costa Rica zomer 2022

We liggen compleet uitgeteld op de bank...waren na een lange reis om half 4 weer thuis. We hebben een prachtige vakantie gehad.

Nkonzi camp was zo persoonlijk en intiem! Echt een hele fijne plek. Wel veel, heel veel Tse Tse vliegen! Jo en Clive zijn supervriendelijk, we hebben goed gegeten en genoten van de gezelligheid en natuurlijk de game-drives. Three Rivers was weer heel anders. Prachtige kamers. We hebben daar niet erg veel wild gezien tijdens de drives, maar wel liepen de olifanten en giraffen langs onze kamer toen we op het terras bij zaten te komen. Tot slot River lodge. Dat was voor ons echt perfect en we zijn heel erg blij dat we daar hebben afgesloten. Heerlijke locatie, weinig Tse Tse vliegen en een uitstekende service. De gids die we hadden was echt heel erg goed en we hebben elke game drive wel iets bijzonders gezien, naast de ‘gebruikelijke’ olifanten en giraffen...Ze hebben ons enorm in de watten gelegd. We mochten maar liefst 2 x lunchen op het tree deck. En we waren de enigen die gisterochtend nog een game drive mochten doen met een aangepaste tijd, zodat we op tijd terug waren voor de transfer. Heel bijzonder en dat hebben we enorm gewaardeerd. We kunnen met recht zeggen dat we South Luangwa echt het allermooiste stukje Afrika vinden dat we ooit hebben gezien.

We danken jullie hartelijk voor de organisatie!

Andre en Marina

Rondreis Zambia

Inderdaad zijn we helaas weer thuis na een mooie reis door Colombia.

Een land met een hele vriendelijke bevolking die alles doet om je een heerlijke vakantie te bezorgen en waar we ons nooit onveilig gevoeld hebben, ook een land met een enorme verscheidenheid die we in deze reis volop hebben kunnen ervaren. Een hoogtepunt in deze reis was voor ons duidelijk het verblijf in Hato de Aurora; een hele ervaring om er te komen met een weg die op een gegeven moment eigenlijk geen weg meer is maar gewoon weiland, een heerlijk verblijf in de finca, eenvoudige maar prima kamer met een mooie veranda, een heel relaxte sfeer en een geweldige staf. We hebben daar fantastische excursies gedaan door de wetlands, over de rivier en door de bossen.

Verdere hoogtepunten de fiets tocht in Bogota, de Tatacoa woestijn, St Augustin was erg ontspannen met een verrassend historisch park en een geweldige paardrijd rit door de bergen en ook Salento vonden wij heel gezellig. In Tayrona waren we erg blij met de Yorara Finca; geweldig gastvrije ontvangst, mooie finca waar je je meteen thuis voelde , mooi strand en zowel Tayrona als flamingo park bereikbaar met de bus. Een heerlijk verblijf. En natuurlijk hebben we Majagua nog vers in het geheugen waar we een aantal mooie duiken gemaakt hebben. Duikschool was prima met goede begeleiding afgestemd op de wensen van ons en met een mooi onderwater landschap met mooie koraal formaties en geweldige sponsen.

Nog enkele opmerkingen die we ook telefonisch met Pure hebben gedeeld:

• vlieg ticket van Bogota naar Yopal was verkeerd geboekt voor een vlucht die niet in het schema stond waardoor we geen ticket hadden voor de vlucht die gepland stond. Wij kwamen daar op het vliegveld achter en moesten met hoge tijdsdruk met Pure andere tickets regelen. Dat leverde behoorlijk wat stres op en is op het nippertje gelukt maar daardoor misten we wel bijna een hoogtepunt van deze reis; de trip naar Hato.
  • vertrek uit St Augustin werd onduidelijk; we wisten niet wie welke transfer zou regelen en het hotel kwam met andere info dan in het reisschema stond…de vertrektijd klopte ook niet
  • we zaten met nog een ander stel in de Tatacoa woestijn en toen was er veel onduidelijkheid tav hun en ons programma en welke gids waarvoor beschikbaar was. Dat leverde s avonds al een urenlange discussie op en overdag veel telefonisch gebel met Pure tijdens deze excursie. In ons schema stond dat we om 9 uur ‘ s ochtends naar de woestijn zouden gaan (volgens de gids niet  was het 6 uur) maar dat is veel te laat voor die trip want dan is het veel te heet in de woestijn. om 6 uur vertrekken en de zonsopgang zien is veel beter.

Andere transfers gingen prima en stonden keurig op tijd klaar met een goede service en chauffeurs die ons spaans konden ontcijferen. Ook de hotels waren erg leuk met een goede service, een lekker ontbijt en goede bedden. Hierdoor en door de grote verscheidenheid en mooie wandelingen, boottochten, duiken en reizen hebben we een heel goede vakantie gehad.

Al met al hebben we heerlijk verblijf gehad in Colombia waar we met veel plezier nog van nagenieten. We zullen ook zeker Colombia aanbevelen als vakantiebestemming.

Ha Hans en Tonia,

Och we hebben echt weer een fantastische reis achter de rug! Wel echt de meest relaxte tot nu toe, aangezien we door de gids vanaf AirPort tot aan Zanzibar werden vervoerd. Je wordt er bijna lui van . Hoogtepunten voor ons waren de serengeti (ik heb 3 andere safari’s meegemaakt......maar dit! Dat uitgestrekte is ongelooflijk). Ook het mobiele tentenkamp.....Wow! (Heel vreemd, maar de ‘vaste’ lodge van acacia viel ons een beetje tegen). Gids Azaria was trouwens ook super! De Packed lunches midden in de natuur, je voelt je nederig en een gelukkig mens. En hij reed wat kilometers voor ons af! En zoveel gnoe’s en al die andere dieren, wat een belevenis. We hadden graag nog 1-2 dagen langer daar gebleven als ons budget dat had toegelaten haha. Lake natron (en de reis ernaartoe) hadden we ook niet willen missen! We hebben ook een mooie wandeling gemaakt daar. Al hadden we daar denken we met twee dagen ook wel voldoende gehad hoor. Maar goede keus om die er voor ons tussen de fietsen Hans. Trouwens, het fietsen in Manyara ‘tussen’ de antilopen en bananenvelden was ook leuk.

En we hebben heerlijk gerelaxed op het strand van Zanzibar, paradijselijk! Volgens ons hadden we het mooiste strand van omgeving Nungwi te pakken. En overal waar we kwamen, de bevolking is erg vriendelijk, ook al hebben ze zelf weinig om van te leven.

Het wandelen in de Ngorogoro is helaas niet meer gelukt. Ivm laagseizoen was er een vlucht geschrapt en moesten we eerder weg. Nu hadden we daar toch niet veel gezien, maar we hadden graag naast jeep nog ergens een wandeling gedaan. Helaas zijn er te weinig rangers om dit te organiseren hoorden we, maar wellicht iets voor de toekomst...

Nou kortom; we hebben het echt heerlijk gehad en gaan vanavond de foto’s uitzoeken. Dank jullie wel !!!!!

Heel veel plezier in Mexico!

Liefs Arjan en Marin

Rondreis Tanzania

Hallo Hans

We zijn weer heelhuids thuis gekomen.

Wat hebben we een fantastische reis gehad. De game-drives waren allemaal ongelooflijk mooi. Wat hebben we veel gezien en zelfs in Ngoro Ngoro de neushoorn die vlak voor onze auto de weg overstak. Geweldig in 1 woord.

De eerste overnachting in de Serengeti kwam te vervallen omdat de migratie nog niet zo ver was en hebben we 3 nachten in Acacialodge geslapen. Wat een prachtige omgeving met  's ochtends de huilende hyena's en blaffende jakhalzen om je heen. Zelfs een zwijn heeft bij onze tent geprobeerd een gat te graven.

Onze gids Mozes was dan ook erg verrast toen we de eerste dag in Serengeti al duizenden gnoe's en zebra's zagen die toch al aan de migratie begonnen waren. Wij hebben onze ogen uit gekeken wat een aantallen zie je daar.

Masai Giraffe Eco Lodge is ons erg slecht bevallen. Ontvangst en bediening was erg onprofessioneel. We waren gewend geraakt aan een ontvangst met warm handdoekje en koel drankje maar hier moesten we zelf de koffie of thee pakken. Niet dat dat erg is maar het personeel stond maar een beetje te kijken. Een wijntje was er niet. Een keer was er 1 fles gehaald en toen was het weer op.  Het zwembad zag er niet erg aantrekkelijk uit. Vies en groen.

De stoelen voor de bungalow waren slecht en je kon er niet goed in zitten. Lokale gids was opdringerig wat we niet gewend waren. Op Tripavisor zie ik alleen maar goede berichten maar wij kunnen me daar niet in vinden. De Belgische eigenaresse was er niet dus misschien dat daarom het personeel ondeskundig was?

Ons advies zou zijn deze niet meer aan te bieden.

Nog een tip van ons aan je klanten : Neem een stekkerdoos mee met minstens 3 ingangen. Er zijn nl erg weinig stopcontacten in de meeste accommodaties.

En nog 1 tip. We hebben heel erg veel last van Tseetsee vliegen gehad. Ze steken dwars door kleding heen. Pijnlijk en lastig want het jeukt enorm. En het kan ook nog gevaarlijk zijn voor de slaapziekte.

Spray tegen tseetseevlieg

Tegenwoordig is er een natural spray op de markt die beschermt tegen de Tseetsee vlieg. Deze Anti Insect Natural spray van Care Plus is een insectwerend middel op natuurlijke basis. Het bevat citronella en lemon-eucalyptusextracten. Het middel bevat geen DEET of andere chemicalieen en is dus geschikt voor mensen die geen DEET kunnen of mogen verdragen. Dus ook ideaal voor kleine kinderen (vanaf 3 maand) en zwangere vrouwen. Care Plus geeft aan de deze spray 3 uur lang bescherming biedt tegen de Tseetseevlieg.

Gebruik tegen de TseeTseevlieg geen DEET spray.

Verder hebben we enorm genoten en hebben we alles gezien wat er maar te zien valt.

Heel erg bedankt daarvoor.

Groeten Harmien

Rondreis Tanzania

Mijn vraag aan Dagboekreizen was: hebben jullie een leuk plan voor 9 dagen Egypte met mijn 22-jarige zoon? En dat hadden ze! Een mooie rondreis van Cairo naar Hurghada met vliegtuig, cruiseboot, zeilboot, ballonvlucht, trein en auto. Hoe gaaf is dat!

We zijn echt enorm verwend, op elke nieuwe locatie stond er een uitstekende Engels sprekende gids met vervoer klaar en werden we langs de hoogtepunten geleid van dit indrukwekkende land. Ahmed, Waleed en Mohammed wisten steeds de leukste dingen te vertellen en zo ging het land en de geschiedenis voor ons echt leven. Maar ook bijvoorbeeld even samen met de gids een simkaartje regelen. En lekker eten zonder buikpijn te krijgen. In Cairo zagen we met Ahmed het Nationaal Museum en de piramides. De lokale reisagent regelde de volgende dag nieuw vervoer toen de nachttrein naar Aswan onverwachts veel vertraging kreeg. Daar hebben we geen zorgen over gehad. Zo haalde we toch nog de cruiseboot langs de Edfu tempel, en veel moois in Luxur en Aswan. Ik kan alleen maar zeggen: het was op en top genieten. Na nog een paar dagen strand in Hurghada vlogen wij ruim een week later licht gebruind maar vooral super enthousiast weer terug naar Nederland. Een reis om nooit te vergeten!

Egypte reis januari 2022

Goedemiddag Neelke, Tonia, Hans en Mark,

We hebben echt een heerlijke week gehad! Wat een mooi land met ontzettend vriendelijke mensen. We hadden ook een erg leuke chauffeur. Hij heeft meerdere keren een upgrade voor ons weten te regelen bij hotels en had zelfs een cadeautje gekocht voor John zijn verjaardag. Echt ontzettend lief. Ook heeft hij ons meegenomen naar diverse eet- en koffietentjes waar we anders nooit naartoe waren gegaan, maar die wel echt de moeite waard waren.
Eigenlijk vonden we alles mooier dan vooraf verwacht: Jerash was veel groter dan we van te voren hadden verwacht, net als Petra. De Wadi Rum woestijn vonden we heel erg indrukwekkend. We hebben genoten van twee dagen zon, zee en strand bij Aqaba (met een prachtige onderwaterwereld) en de dode zee was echt een belevenis!
Alles was ook weer supergoed geregeld.
Ondanks dat we op sommige plekken heel dicht bij Israël zaten, hebben we helemaal niets meegekregen van de situatie daar. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld.

Wederom heel erg bedankt voor het regelen van weer een topvakantie! Ik heb nog een paar fotootjes bijgevoegd.