Kamelentocht in Marokko
Dag 1: Je kunt op 1001 manieren naar Marokko vliegen. Het kan tegenwoordig zelfs met onze vrienden van EasyJet. Wij kiezen echter voor "good old" Royal Air Maroc. Het is een relaxte...
snorkelen Isla Holbox Mexico
dag 1 - vliegen naar cancun We landen met een tussenstop in Panama Stad in Cancun vanuit San José. We zijn wel toe aan een beetje relaxen en als er iets is wat je goed kunt doen naar de...
Arenal Costa Rica
  Dag 1 - Vliegen naar Costa Rica; We komen na weer een nacht in het Citizen M hotel (een aanrader, je kunt vallen naar de terminal en de kosten zijn zeer acceptabel en de bedden...
Olhuvelhi Maldiven
Dag 1 - Parel van de Indische Oceaan Na een zeer goede vlucht met Emirates (we zijn er gek op om te kijken wat elke luchtvaartmaatschappij voor extra's te bieden heeft) komen we vroeg in de...
Het is echt veel te lang geleden. Dat realiseer ik me pas als ik in het vliegtuig stap naar Marrakech . Met Transavia ben je er zo en de vliegtijden zijn ook nog een schappelijk. Om 5 uur stappen...
Travessia Beach Lodge in Mozambique
Mozambique onder de loep We schrijven november als we weer eens in een ijzeren vogel kruipen om naar Zuid Afrika te vliegen. We gaan een week in ons eigen huis in Phalaborwa bivakkeren...
baobab bomen madagaskar
Dag 1 aankomst Madagaskar Zo na een goede vlucht eindelijk geland in Madagaskar . Lang naar uitgekeken en nu is het zo ver ik ben in Madagaskar. Bij de douane merk je gelijk dat je even weer...
Oudheden in Jordanie
Dag 1; Vliegen naar Amman Het is een koude januaridag als wij de tas hebben gepakt voor een weekje Jordanië en Dubai . Eerstgenoemde is niet nieuw voor me maar het is altijd leuk om er...
Uxmal Ruines Mexico
Dag 1 - Vliegen naar Mexico We worden veel te vroeg wakker. Dat is te zeggen, om 6 uur lig ik naar het plafond te staren. Vliegen naar Midden- en Zuid Amerika is in die zin geen pretje. Het...

Hi Hans,

Dank voor je bericht. We zijn gisteren thuis gekomen en de hele reis liep gesmeerd. Alle afspraken werden perfect nagekomen. De vakantie was enerverend en ook 'relaxing'. We hadden het juiste aantal stops, zeven, al hadden we hier en daar gerust nog een dagje langer willen blijven. Hieronder wat impressies:

San Jose, Hotel Presidente. Prima hotel, goed restaurant, goede locatie al heeft de stad niet veel te bieden.

Tortuguero, Laguna Lodge, avontuurlijke plek maar we moesten wel wat wennen aan de toeristenstroom en de US tarieven voor activiteiten (we merkten dat dat voor heel Costa Rica geldt). Lodge is prima en het natuurpark is heel erg mooi.

Puerto Viejo, La Costa de Papito, leuke plek en leuk kleinschalig hotel. Heerlijke sfeer. De Caribische kust is beduidend rustiger (en minder mooi) dan de Pacific kust, maar Puerto Viejo is de uitzondering. Is wel een eind uit de richting, maar de moeite waard. We hebben surf lessen genomen.

Sarapiqui, Salva Verde Lodge. Deze lodge vonden we het minste (wat hokkerig en klein en behoorlijk gehorig) maar de locatie is wel mooi. Het raften was een hoogtepunt van de vakantie.

Fortuna (Aranal), Montana de Fuego, toeristisch gebied, maar het dorpje (Fortuna) was leuk en we hebben daar verrassend lekker gegeten. Veel activiteiten gedaan (paard rijden, canopy, tubing, hanging bridges) en die waren erg geslaagd. Helaas was de top van de vulkaan constant in de wolken. Het hotel was ok, maar ons huisje wel een beetje gammel (over de datum), ook een mooie locatie.

Monteverde, El Establo, mooie plek, leuk dorpje, mooi hotel (stijlvol en wel degelijk). De temperatuur is wel wat koeler (want op 1500 meter hoogte). Hele leuke canopy gedaan. De nachtwandeling vonden we wat minder: slapende dieren kijken met 5-10 groepen bij iemand in de 'achtertuin'. Gids was wel goed hoor (net als overal).

Manual Antonio, Parador, het favoriete hotel volgens de kinderen (mooi zwembad, speelhal) en heel mooi gelegen. Helaas hadden we 1 dag regen daar, maar gelukkig nog wel naar het strand geweest. Geen activiteiten gedaan, lekker genoten. Hotel vonden wij ook prima.

Dominical, Cuna del Angel, het favoriete hotel van mijn vrouw: stijlvol en kleinschalig, al was de bediening niet top. Mooi gelegen. De walvistocht was een succes (veel gezien) en heerlijk wat strandactiviteiten gedaan.

Costa Rica is een toeristisch land en het toerisme is goed georganiseerd, wel US gericht met US prijzen. Ik denk dat vooral de eigenaren daar van profiteren, niet het personeel. Eten in de hotels is dus ook duur in vergelijking met wat je betaalt in een restaurant in het dorp maar de kwaliteit in de restaurants in het dorp is beter dan in de hotels. Het land is heel mooi en heeft veel te bieden voor een ieder: natuur, avontuur, strand. Het heeft alleen niet zo veel cultuur. De mensen zijn vriendelijk en spreken behoorlijk Engels, ze zijn klantvriendelijke. Je kan zien dat toerisme een grote industrie is in het land.

De app van CRS was heel handig en leuk. Zo-wie-zo was alles top georganiseerd, geen enkele hapering.

Kortom, we hebben een top vakantie gehad.

Groet, Joost

Hallo,

Hartelijk dank voor de mooie reis we hebben ervan genoten van het begin tot het einde. We zullen de site zeker aanbevelen aan mensen die ook naar India willen waarschijnlijk hoor je nog van ons als we nog een andere reis in Azie willen maken.

Vele groeten uit België

Jan en Sabine

Rondreis India

Dag Hans

Inderdaad zijn wij weer terug van een prachtige reis. Namens ons alle 4 compliment voor Dagboekreizen dat alles perfect geregeld en uitgevoerd werd ter plekke. Alle hotels ook prima in orde , zeer afwisselend en met ieder een eigen charme.

We hebben zoals vooraf bedacht met name erg genoten van de prachtige natuur van Sri Lanka en het bezoek aan de verschillende parken was zeker een succes met als klap op de vuurpijl 2 luipaarden gezien in Wilpatti. Kijk dat kon jij dan niet regelen ????maar die mazzel hadden we.

Nog extra compliment voor onze goede  chauffeur  Nishanti , zeer vriendelijk en zorgzaam . Iedere dag weer opgewekt aan de start en dacht overal bij mee en regelde van alles.

Kortom wij zijn absoluut tevreden reizigers, dus namens ons alle vier dank en mogelijk tot ziens!

Groet Els

Reis Sri Lanka

Het is veel te koud hier! We willen terug! Thuis aangekomen weer lekker druk met alles en nog wat. We vonden de reis erg leuk en zijn ook lekker tot rust gekomen, hadden we beide wel nodig.

Enige puntje was dat sommige vluchten niet lekker aansloten waardoor we tijd verloren en dat op het vliegveld moesten volmaken.

Al met al mooie reis! Nogmaals dank voor het samenstellen van de reis! En dank aan Mr. Phong contactpersoon in Vietnam, hij was erg behulpzaam met alles!

Wie weet tot weer in de toekomst... voor een ander mooie reis.

Lin

Rondreis Vietnam & Cambodja

Goedemiddag Hans,

Ja we zijn weer terug (helaas), na een onwaarschijnlijk mooie, fantastisch georganiseerde en indrukwekkende reis. Het was perfect geregeld door jullie en voor herhaling vatbaar. wel weer wat geleerd : keuzes maken. Sommige plekken waren zo mooi, leuk , interessant,  maar waren we veel te kort... Nog maar een keer terug.

Weinig tot geen struggles. Een kamikaze rijtocht van Sapa terug naar Hanoi. Chauffeur reed als een dolle, vond t nodig om een paar keer te stoppen om aan een bong te hangen en stopte midden op de snelweg in het donker om er vervolgens een vriend in te laten stappen die ook even in Hanoi werd afgezet...

Jasje  niet meer terug gekregen (vergeten Halong Bay) : wel direct actie door agent Vietnam en onze gids. Super!

Helaas pieste het van de regen  op Koh Rong Saloem, ingewikkeld met aankomst: verkeerde pier afgezet ... 1,,5 uur lopen over strand in stromende regen... uiteindelijk geregeld ., ander bootje paar dollar vriendelijk blijven lachen hahah . Het  resort zelf en zeker eigenaar en personeel maakten alles goed. Terug was wel een uitdaging daar Agent Cambodja per se wilde dat we de vroege boot naar vaste land terug namen om zeker op tijd te zijn in Phnom Penh. Per saldo betekende dat om 815 vertrek, boot 845 , terugreis PP aankomst vliegveld ca 1430/1500 . Vertrek 23.35h .  en dus nog terug Duesseldorf via via via ...Best wel lang , maar we hebben alles overleefd. :-)

Reis om nooit te vergeten en zeker bij een vervolgbestemming ergens ter de wereld kom ik graag bij jullie terug

Dank!!!

met vriendelijke groet/with kind regards,

Karen

Rondreis Vietnam & Cambodja

Op de eerste plaats wil ik zeggen dat het contact met Inam heel erg goed is en we hebben via whatsapp vrijwel dagelijks nog even contact.

Ik prijs me dan ook gelukkig dat ik hem heb ontmoet en zijn gastvrijheid en die van zijn gezin. Ook heb ik een beetje zicht gekregen  in de zorgen die Iman heeft over zijn kleinzoon. Ik heb met hem hierover gesproken en ik zal hier hem zodra ik definitief terug ben in Nederland verder een stukje “ ondersteunen”. Heb het met hem hier concreet over gehad.

De reis door India is een bijzondere en intense ervaring geweest.

Om een totaal beeld te geven: van A tot Z was alles tot in de puntjes geregeld.

De hotels van goede kwaliteit. Het vervoer, inclusief oppikken en brengen naar vliegveld, treinstations prima geregeld. De lokale gidsen over het algemeen goed. Ik kom daar later nog op terug.

De opbouw van het reisprogramma heb ik als uitstekend ervaren. Een goede mix van “ bezichtiging” en mogelijkheden tot eigen invulling. De twee dagen in Ranthambore waren een goede brake tussen de hectiek van de drukke steden.

Ook de start in Delhi en vervolgens de reis naar de andere plaatsen met tot slot Varanasi was prima. Ik kon zo  “ wennen” aan de toch andere cultuur.

Het vervoer met auto: alle chauffeurs waren vriendelijk, stipt op tijd en ik heb bewondering hoe dat zij hun auto door het verkeer kunnen laveren. De chauffeur welke van Delhi tot Agra me gedurende een week heeft meegenomen was een heel vriendelijke man met veel zorg en aandacht.

De nachttrein was een aparte ervaring en beslist de moeite waard om mee te maken.

De lokale gidsen hebben over het algemeen veel informatie gegeven en me goed begeleid. De gids in Orchha was duidelijk minder. Hij was al een stuk ouder, minder goed ter been en moest duidelijk zijn werk doen vanwege inkomsten.

De gids in Ranthambore heeft mij die 1e middag los van het geplande programm meegenomen naar het gelijknamige fort en heel goede rondleiding verzorgd.

De gids in Kahjuraho, Babalou  Singh heeft mij naast het vaste programma een middag meegenomen het platteland op, achter op zijn brommer. Ook een ongelooflijke ervaring om zo kennis te maken met het leven van mensen op het platteland.

De gids in Varanasi is een topper, hij heet Anup Kumar. Hij heeft mij veel verteld over het Hindoeïsme en de levenswijze die voor veel Indiërs hieruit voortvloeit en heeft me goed rondgeleid in Varanasi.

Jaipur en Varanasi zijn voor mij de twee steden die mij het meest aangesproken hebben.

New Delhi had als voordeel dat ik me buiten het programma om makkelijk met de metro kon verplaatsen zodat ik in de vrij uurtjes nog andere delen van de stad heb kunnen bezoeken.

De geplande onderdelen in het vooraf opgestelde programma om te bezoeken zijn zonder uitzondering de moeite waard geweest om naar toe te gaan. Op elke locatie werd was meer dan voldoende tijd om rond te kijken.

In Agra is het vaste programma omgezet: de Taj Mahal heb ik op de middag van mijn aankomst bezocht en het Agrafort de volgende ochtend. Dit omdat het bezoek aan de Taj Mahal meer tijd vergt dan het bezoek aan het fort. I.v.m. het tijdstip vertrek trein is deze wijziging in goed overleg toegepast.

Ik heb begrepen dat een deel van mijn reis door Hi tours verzorgd is geworden. Ik kan niet anders zeggen dan lof voor hun organisatie.

Ter plekke is het programma goed doorgesproken en er was tijd om eventuele vragen nog door te spreken.

Tot slot, hoewel ik daar  eerder al over iets zou willen zeggen, heb ik de mensen in India die ik ontmoet heb waar dan ook, als erg  vriendelijk heb ervaren.

Mijn ervaring is dat mensen hier veel meer vanuit hun hart ( innerlijk) leven dan wij in het westen. Het uiterlijke leven is dan al anders dan wij gewend zijn , hun innerlijke belevingswereld verschilt nog meer. De zorg en gerichtheid naar de ander in het leven heb ik als het meest bijzondere ervaren in de tijd dat ik in dit land was.

Veel armoe heb ik gezien, veel troep, veel chaos, veel gelatenheid echter ook veel

stralende ogen en gezichten , veel nieuwsgierigheid en dankbaarheid.

De problemen in dit land zijn enorm en de politieke situatie, welke ook in gesprekken aan bod is gekomen, is niet stabiel te noemen. Echter ik heb mij geen moment onveilig gevoeld. Begreep dat de onveiligheid een van de oorzaken is van het verminderd toerisme naar dit land.

India was en is voor mij een intense en mooie ervaring geweest die mijn kijk op dit land, de mensen en ook de kijk  op mijzelf veranderd heeft.

Dankjewel voor jullie voorbereiding en begeleiding van mijn reis.

Tijdens de voorbereiding heb ik het meest contact gehad met Mark en Tonia.

Bedank hen ook voor hun inzet, advies en bijsturing van mijn wensen.

Chris

Reis Noord India

Wezijn weer gezond en zeer tevreden thuis. Ik heb vaak gedacht om jullie tussentijds een mail te sturen. we hebben vaak tegen elkaar gezegd dat de reis echt fantastisch was en dat alles zo goed geregeld en op elkaar afgestemd was.

Maw: we hebben echt een geweldige tijd gehad.

Het eerste hotel in playa del Carmen was helemaal goed. We konden heerlijk bijkomen en genieten van de Mexicaanse dynamiek op het strand.

Daarna naar Tulum waar we met open mond dit paradijsje aanschouwden. We hebben er zo genoten! En ook nog een zeeschildpad op t strand gezien s avonds die eieren ging leggen. Bijzonder schouwspel, de kinderen vonden het fascinerend.

Laguna Bacalar was ook een prachtige plek, waar we relaxten in hangmatten, bubbelbad en zwembad. De kanotocht was erg leuk en goed georganiseerd. Leuke Duitsers die veel vertelden onderweg over het meer en de vogels (al hebben we de foto's en filmpjes nog niet ontvangen).

Palenque waren de tempels indrukwekkend. Het hotel viel wat tegen.

In de jungle hadden we minder mooi weer. Wel was de omgeving fascinerend, de achtergrondnuziek van brulapen en krekels waren bijzonder. Jammer dat de mensen soms harde muziek opzetten, dat verstoorde de junhlesfeer wel. De activiteiten vielen ook wat tegen qua organisatie, we moesten overal om vragen en alles werd wat sober aangeboden. Wellicht beter om hier vooraf een soort programma te regelen.

San Christobal vonden vooral Pieter en ik zo geweldig. Het bergklimaat, de markt, de straatjes, de sfeer... Ik had er nog veel langer willen blijven. De tocht naar deMayadorpen en de kerk bracht ons in een andere wereld, we keken onze ogen uit. Toen we hoorden dat de burgermeester de week ervoor door het volk vermoord was, waren we nog meer onder de indruk van de dynamiek in een Mayadorp.

Ook Merida was een leuke stad, waar we volop genoten hebben. We hebben in de menigte meegedanst, door de straten geslenterd, heerlijk gegeten en geborreld. Het was ook een prachtig hotel, ongelofelijk klantvriendelijk en prachtige koloniale sfeer. De tocht naar de grotten en kleine dorpen in de buurt was ook prachtig en indrukwekkend.

Chitzen itza was ook een onvergetelijk. Het hotel was adembenemend. We keken onze ogen uit en hebben maximaal genoten van de prachtige voorzieningen. We zijn om zes uur 's ochtends naar de tempel gegaan, een fascinerend schouwspel waarbij in absolute stilte de mist optrok en de zon opkwam. Het grote tempelcomplex was zo indrukwekkend.

De laatste plek op Holbox was qua voorzieningen wel een stapje terug. Maar de bijzondere omgeving met zandwegen, groenblauwe zee, hangmatten, gezellig dorp en de rondscharrelende leguanen de huisjes maakte veel goed. De walviashaaientocht was een van de hoogtepunten en een onvergetelijke ervaring (ondanks de zeeziekte). Ook het snorkelen, vissen vangen en daarna de vis opeten met elkaar was zo bijzonder. Alleen het hotel bij Holbox was niet zo'n succes. Het personeel snapte weinig, we hebben het vliegtuig terug ternauwernood gehaald mede dankzij onattent personeel. We hebben drie keer gezegd dat we een rekening van het eten moesten betalen, maar men wist niet hoe het zat. We zijn toen maar met alle bagage op een truck vertrokken (de taxi's reden niet vanwege de regen) omdat we veel stress hadden om de boot te halen. Uiteindelijk ging alles net goed.

Terugkijkend was de reis geweldig. Het programma was goed uitgebalanceerd, bijna alle locaties verrassend mooi en aangenaam, de georganiseerde trips waren allemaal leuk en goed. De dame van Solana tours was ook attent. We zijn er blij dat we bij jullie geboekt hebben en willen jullie enorm bedanken voor de goede en attente organisatie.

Groetjes Marjan

Rondreis Mexico, Guatemala en Belize

hallo Hans

we hebben heerlijke reis gehad! De kinderen ook erg enthousiast!

De landen zijn wel veel drukker geworden ivm mijn eerdere reis in 1990, maar ja, dat gaat overal zo. Ik vond bv Chichicastenango tegenvallen nu, veel te druk. Maar Tikal blijft onvergetelijk!

Qua hotels: ik vond het hotel in Bacalar echt het allerbeste, hele goede service, vriendelijk personeel. Ook Jungle Lodge vond ik erg aangenaam.

Hotel in San Ignacio vond ik erg druk, er zaten steeds grote groepen Amerikaanse jongeren, ontbijt werd afgeraffeld. Maar San Ignacio zelf was wel weer leuk.

Fijn dat het item over het transport wordt opgepakt, de rest van de transporten ging prima hoor, maar dit transport was ver onder de maat inderdaad.

Nog een kleine tip misschien over transport vanuit Caye Caulker naar laguna Bacalar: wij zijn met de watertaxi gegaan (om 7 u s ochtends, kosten 55 Amerikaanse dollar pp, toen nog kosten douane Belize 20 Amerikaanse dollar , plus bij mexicaanse grens nog 550 pesos (ongeveer 33 amerikaanse dollar pp). Dus ongeveer 88 Amerikaanse dollar pp exclusief de douanekosten voor Belize.

De andere familie kon geen watertaxi meer boeken, zijn met watertaxi teruggereisd naar Belize stad en met privé vervoer naar Chetumal gegaan. Hun kosten volgens mij: 18 Belizan dollar voor watertaxi, 80 amerikaanse dollar voor privé vervoer, 20 Amerikaanse dollar om Belize uit te komen, GEEN kosten voor mexicaanse grens! Kosten dus ongeveer 29 Amerikaanse dollar pp exclusief douanekosten Belize.  Ze waren een uur eerder in Bacalar dan wij (zelfde tijd vertrokken). Dus veel goedkoper en sneller! Misschien handig om dit gewoon te regelen in de reis, scheelt gedoe en is goedkoper

De walvishaaientocht hebben alleen mijn man en zoon gedaan omdat ik ziek was, andere zoon erg gevoelig voor zeeziekte, van de andere familie hoorden we slechte verhalen. Ze hebben prachtige walvishaaien gezien, echter ook deze firma kan beter denk ik. Ze hadden zonder overleg onze tocht een dag later gepland, de geplande dag zat al vol. De gidsen spraken geen Engels, probeerden nog extra geld af te troggelen voor de lunch, men moest nog vissen vangen terwijl aantal mensen kotsend in de boot zaten…

Al met al een hele mooie afwisselende reis, iha prima tempo, op eind wat rustiger en dat was prima zo

hartelijke groeten

Carin

Rondreis Mexico, Guatemala en Belize

we hebben echt een geweldige reis gehad. Het was wel zeer warm de eerste week (40-45gr), dus de steden bezoeken werd daardoor iets meer een uitdaging... Maar we hebben ons gewoon aangepast aan de Marokkaanse cultuur en veel siesta's gehouden.

Fijn dat alles zo goed geregeld was, de auto stond klaar, buskaartjes werden spontaan bij de Riads langsgebracht en overal prettig verwelkomd met een kopje thee.

Als we terugkijken, dan zijn we het helemaal met je eens dat de rondleidingen door de medina's van grote waarde zijn. Wel waren wij al wat sneller uitgekeken op de steden, met name door de hitte, dus een zwembad zou voor ons de volgende keer een voorwaarde zijn ;). De sahara en Todra vallei waren prachtig. Het hotel in Erfoud en Eit Ben Haddou was echt supermooi (en weer zwembad, haha). De verkoeling in Essaouira was heerlijk, net Zandvoort!

Dank dat jullie het zo goed hebben geregeld.