Kleurrijke markt van Sapa in Vietnam
Na ons Costa Rica en Mexico avontuur is het tijd om weer eens een hele andere kant op te vliegen en dus zetten we op een regenachtige dag in september koers naar Schiphol. Een kleine 11 uur later...
Cenotes
Ik ben de winter goed zat en dus ben ik blij dat we het vliegtuig inklimmen op weg naar een heerlijk warme bestemming. In februari is Mexico al lekker opgewarmd maar nog niet zo dat je de hele...
Copacabana, Brazilië
Het is een beetje feest bij ons thuis. Met blozende wangen staan we onze tas weer te pakken want we gaan weer terug naar Brazilië. Dit keer is het bijna familiebezoek want we gaan langs bij...
Travessia Beach Lodge in Mozambique
Mozambique onder de loep We schrijven november als we weer eens in een ijzeren vogel kruipen om naar Zuid Afrika te vliegen. We gaan een week in ons eigen huis in Phalaborwa bivakkeren...
Zeeleeuwen bij de Galapagos eilanden
Dag 1; Het is en blijft geen pretje om naar Ecuador te vliegen. Onze nationale trots vliegt er heen maar als je naar Quito wil vliegen betekent het toch stoppen in Bonaire en ook nog een keer...
Kamelentocht in Marokko
Dag 1: Je kunt op 1001 manieren naar Marokko vliegen. Het kan tegenwoordig zelfs met onze vrienden van EasyJet. Wij kiezen echter voor "good old" Royal Air Maroc. Het is een relaxte...
Samburu in Kenia
Dag 2; Nairobi Dit keer heeft het niet zo veel zin om over dag 1 te schrijven. We gingen pas laat in de avond aan boord van Kenya Airways om terug te gaan naar ons geliefde Kenia. We...
Paardrijden in Colombia
Dag 1 - vliegen naar Bogota; Direct vanaf Amsterdam is er helaas geen verbinding maar met Air France kan het wel via Parijs. Zo gezegd, zo gedaan. Vroeg in de ochtend staan we in Parijs en...
India & Nepal: twee landen, twee werelden
Dag 1 - Vliegen naar Delhi Ik heb heel veel zin in mijn reis naar Noord India en Nepal, ben erg benieuwd, vooral naar de verschillen van deze 2 landen.. De vlucht loopt helaas wat vertraging op...

Beste Hans

we zijn terug van een fantastisch avontuur. We hebben echt enorm genoten. Wat een schitterend land, met lieve behulpzame mensen!
Onze reis was een groot succes mede dankzij alle goede zorgen van jullie uit. Alles was tot in de puntjes verzorgd. Fantastische verblijfplaatsen, goede en sympathieke gidsen met veel kennis, transfers die perfect geregeld waren , onverwachte telefoontje van Martyn, gewoon om even te checken of alles naar wens is, een appje van Salvador receptivo om af te stemmen hoelaat we opgehaald willen worden, een telefoontje van een gids de avond voordat we elkaar ontmoeten om alvast contact te leggen ….in 1 woord…fantastisch!
puntje van kritiek …..die hebben we niet!

enorme dank en heel graag tot “ziens “

groet
iris

Brazilie juni 2022

Wij hebben genoten van de vakantie, het is veel te snel voorbij gegaan. En wat was de Malediven een prachtige afsluiter!

Nog een speciale dank aan onze gids Kingsley. Hij was echt een perfecte gids wij hebben van hem genoten. Zou fijn zijn als dit nog bij hem terecht komt :)

Maaike

Rondreis Sri Lanka & de Malediven

Zo maar een paar dingetjes adhv reisoverzicht, zoals van jullie ontvangen.
Echt fijn was dat alle afspraken met bussen, agenten of gidsen altijd stipt werden nagekomen! Klasse.

3 April aankomst San José

Aankomst, opvang, alles verliep prima.Om ca 20 uur bij het hotel. Gezien de ligging van het hotel werd afgeraden naar buiten te gaan.
Van de bezienswaardigheden van San José konden we niets zien.

4 April San José - Tortuguero

Met tussenstop in Gualipes ( prima ontbijt ) naar Puerto blanca. Daar met een heerlijke boottocht naar Tortuguero. Om ca 13.30u kwamen we daar aan. Dan was je intussen al ruim 7 uur onderweg.

Maar intussen wel genoten van de natuur ( alles is dan nog nieuw ) en ook de stop bij een bananenverwerker was heel interessant.

Na de lunch met de boot naar Tortuguero. Je moet daar het water over. Onze gids vertelde daar het nodige over de zeeschildpadden. Echt heel interessant. De turtles zie je overigens niet, dan moet je in juli en augustus daar zijn, samen met al die Amerikanen. ;)

5 April Tortuguero

Vanuit het hotel ( prima hotel overigens, ook qua eten heel goed!) in de ochtend en in de middag nog een tocht per boot met een gids door het natuurgebied. Het nodige gespot!

6 en 7 april Puerto Viejo

Om 9:00 u met boot en busje weer terug naar Gualipes. Dat was wel een beetje taai, omdat het exact dezelfde ( deels slechte ) weg was. Na prima lunch haalden we om ca 14:00u onze huurauto af. Prima SUV-je, een Toyota Rush.

Na ruim 3 uur rijden waren we in Puerto Viejo. Totaal andere wereld. Sfeervol, gezellig, relaxed!

Hotel Cameleon was ook echt een perfect hotel. Een leuk detail was, dat het licht binnen steeds van kleur veranderde en toen we ’s morgens terugkwamen van ontbijt, dachten we even in de verkeerde kamer beland te zijn.

Maar dat was niet zo. Het waren de schilderijen die intussen waren vervangen. Cameleon deed zijn naam volle eer aan.

Nog een uitstapje naar Cahuita gemaakt. De moeite waard. En als je van Wietlucht houdt, dan is het nog meer genieten!

9 April naar Arenal

Van Sarapigui naar El Arenal geen 2 á 3 uur zoals aangekondigd, maar slechts ruim een uur. Volgens ons was autoweg “ 4 “ net klaar. Zag er in ieder geval nieuw uit.

We kwamen dus vroeg aan bij Tabacón. Top hotel en dito omgeving!  Geweldig daar!

Van de aanbevolen “ hanging bridges “ hebben we genoten.

10 April Monteverde

De reeds georganiseerde nightwalk was heel goed. Weer veel gezie. De Canopy Tour was echt helemaal het einde.

13-15 April Uvita

Wel een lange rit om er te komen  ( 4 á 5 uur ), maar dan kom je ook in een totaal andere wereld. Het was er erg warm. De boottocht meteen de ochtend daarna was dan ook prima. We zagen veel dolfijnen rondom de boot, even aan strand gegaan voor wat fruit ( altijd volop aanwezig en lekker! in Costa Rica ) en daarna nog gesnorkeld. Mooie ochtend. Voor walvissen waren we in april wel wat te laat.

Vanuit Cusinga Lodge kon je een strand in een baai bereiken. Wel grappig.

Aan de stranden is het overal erg rustig ( althans toen wij er waren ) en iedereen gaat ergens onder de bomen liggen naast het strand. Anders is het te warm.

Ook de andere dag in Uvita hebben we ons uitstekend vermaakt. We zijn wat noordwaarts gereden om daar wat strandjes te bezoeken.

16 april San José

Ca 200 kilometer, maar die liepen nu best wel voorspoedig. In ruim 3 uur waren we daar. Tussendoor nog wat krokodillen bekeken bij een brug, die op de heenweg al een file veroorzaakte om de reden van het "krokodillen kijken”.

Het hotel bood een geweldig uitzicht op het stadje langs San José ( Alelajela of zoiets ) en op de luchthaven van SJ.

Op de locatie kon je vooral genieten van de 2 zwembaden. Was prima.

Om 5 uur haalden ze de huurauto op. 17 april stond om 15 uur de agent weer klaar voor het tripje naar de luchthaven.

Achteraf hadden we wellicht nog met de taxi een uitstapje kunnen maken naar San Josë. Maar aan de andere kant was het ook mooi geweest

We hadden een heerlijke tijd gehad in Costa Rica.

Nogmaals hulde aan de organisatie!

We hebben natuurlijk nog veel meer beleefd en meegemaakt, maar dat zou te ver voeren om dat allemaal aan jullie te communiceren.

Groetjes

Ines en Arie

Onze vakantie naar Ecuador was geweldig. De 3 regios’s die wij bezochten (Galapagos,  Amazone-regenwoud en de Andes) gaven een grote mate van afwisseling. Wij hebben er van genoten.

Houd bovenstaande positieve overall indruk goed op je netvlies, als ik onderstaand ook enige kritische punten vermeld.

• Met de kennis die wij nu hebben, hadden we wat langer op de Galapagus willen blijven (8 dagen in plaats van 5 dagen) en wat korter door de Andes willen trekken. Wellicht is het mogelijk van Quito rechtstreeks naar Cuenca te vliegen.
  • Door Pure werden wij steeds op de afgesproken tijd opgehaald door een chauffeur.
  • In de beschrijving van 17 en 20 november staat dat er een gids bij het begin van het NP zal staan. Wij hebben op beide dagen geen gids gezien. De chauffeur heeft de gidsfunctie vervuld. Ik weet niet of de beschrijving van jullie niet helemaal klopt of dat de extra gids het heeft laten afweten.
  • In de beschrijving van 20 november staat  dat de temperatuur in NP Las Cajas ca. 12 graden is en dat je warme kleding moet meenemen. Dit klopt natuurlijk. Wij vragen ons echter af waarom een dergelijke waarschuwing niet bij het bezoek aan de vulkaan Cotapaxi en Chimboraza is vermeld.
  • De beschrijving van 6 november naar de vulkaan Cotapaxi is een beetje beperkt. Wij hebben daar met de auto gereden tot de parkeerplaats op 4500 meter. Daarna hebben wij in ca. 50 minuten via een bergpad van ca. 2 kilometer gelopen naar het basiskamp op 4900 meter. Onderweg hebben wij mist, hagel, sneeuw en regen gehad. Maar het was de moeite waard. Wij hadden het op prijs gesteld als deze informatie in de beschrijving had gestaan met het advies goede kleding en schoenen aan te trekken.
  • In de beschrijving van 17 november naar de vulkaan Chimborazo kan ook meer info worden opgenomen over het pad dat loopt van de parkeerplaats op 4800 meter naar het 2e basiskamp op 5000 meter. Ook dit pad hebben wij gelopen.
  • De (hotel)accommodatie was veelal goed. De hotels Marquiz in Quito en Posa del Arte in Banos,  waren matig. Een upgrade was hier op zijn plaats geweest.

Met vriendelijke groeten,

Harry

Rondreis Ecuador en de Galapagos

Zijn idd weer terug.Hebben het heerlijk gehad, weer veel gezien en genoten.Verhalen gaan snel over de wereld, komen hier volgende week op terug, genieten jullie van Lissabon, mooier weer dan hier denk ik.

groeten,

Kees en Janny

Rondreis Zambia

Wij zijn sinds vandaag pas weer thuis. We hadden er nog een paar daagjes Valencia aan vast geplakt haha.

Het was werkelijk een fantastische reis. Het eten was heerlijk, de mensen aardig, het land was schitterend. Alles was goed verzorgd en heel erg netjes. Bijna over the top eigenlijk, de behulpzaamheid van de mensen. We waren met iets minder ook al tevreden geweest, vooral als je ziet hoe arm de mensen zijn. Maar alle hotels waren super, de excursies ook. De gidsen waren hartstikke aardig. Vooral onze eerste gids Mahmoet vonden we echt geweldig en pastte heel goed bij ons qua persoonlijkheid. De gidsen zijn overigens wel iets anders geïnstrueerd denk ik dan in de beschrijving staat. Ze hebben een programma en het "vrij indelen" van je dag is volgens mij niet helemaal de bedoeling haha. Maar met een beetje hulp van jullie is dat allemaal goed gekomen. Gelukkig maar, want anders waren we niet naar Dashur geweest en dat was voor ons toch een van de absolute hoogtepunten.

Davey is ook heel blij dat hij mee is gegaan met de ballonvaart. Nog bedankt voor jullie bemiddeling hierin! Ook een hoogtepunt en een absolute aanrader.

We zijn superblij dat we gegaan zijn en we hebben het contact met jullie ook als heel erg fijn ervaren. Mochten we weer een keer een grote reis gaan maken, dan gaan we zeker bij jullie aankloppen. We zitten voor 2022 te denken aan een combi van Madagascar en de Comoren (periode september-oktober ivm de walvissen!)

We zullen sowieso iedereen aanraden om Egypte bij jullie te boeken!

Heel, heel erg bedankt. En zeker ook voor de snelle reacties iedere keer.

Davey & Denise

Egypte reis november 2021

Goedemiddag Neelke, Tonia, Hans en Mark,

We hebben echt een heerlijke week gehad! Wat een mooi land met ontzettend vriendelijke mensen. We hadden ook een erg leuke chauffeur. Hij heeft meerdere keren een upgrade voor ons weten te regelen bij hotels en had zelfs een cadeautje gekocht voor John zijn verjaardag. Echt ontzettend lief. Ook heeft hij ons meegenomen naar diverse eet- en koffietentjes waar we anders nooit naartoe waren gegaan, maar die wel echt de moeite waard waren.
Eigenlijk vonden we alles mooier dan vooraf verwacht: Jerash was veel groter dan we van te voren hadden verwacht, net als Petra. De Wadi Rum woestijn vonden we heel erg indrukwekkend. We hebben genoten van twee dagen zon, zee en strand bij Aqaba (met een prachtige onderwaterwereld) en de dode zee was echt een belevenis!
Alles was ook weer supergoed geregeld.
Ondanks dat we op sommige plekken heel dicht bij Israël zaten, hebben we helemaal niets meegekregen van de situatie daar. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld.

Wederom heel erg bedankt voor het regelen van weer een topvakantie! Ik heb nog een paar fotootjes bijgevoegd.

Groetjes Lieke en John

Jordanie oktober 2023

Beste Hans, Neelke en team,

Helaas zijn we alweer een weekje thuis... ????
Graag wilde ik jullie bij deze nog bedanken voor het regelen, verder organiseren etc van onze eigen samengestelde reis!

Alles ging helemaal prima, chauffeurs, gidsen stonden telkens klaar, leuke mensen, ...
Ook hoe onze reis was samengesteld met hier en daar een verlenging helemaal prima (uiteraard zeiden we soms tegen elkaar, jammer dat we niet nog een paar dagen hier konden blijven ????).

Het verblijf in Bonito was het leukst! We hebben hier zelf ter plaatse nog een upgrade geregeld zodat we konden slapen in de “boomhut” ????. Erg leuk, ook voor Stella.

Daarnaast wil ik ook nog graag melden dat ik jullie enthousiasme zo fijn vond bij het regelen, niks was te veel en jullie kwamen telkens snel bij ons terug wanneer we vragen hadden. Erg efficiënt zo!

Wij hebben er echt heel erg van genoten en hopen dit leuke gevoel nog even te kunnen aanhouden nu we weer in het normale dagelijkse leven zitten ????.

Nogmaals bedankt en wie weet tot in de toekomst.

Karin * Vincent * Stella

Familiereis Brazilië juli 2023

Inderdaad weer een 1,5 week in den lande maar wat hebben we genoten! We genieten nog steeds….
Vanaf de start in Rio tot aan de dagen in Jeri iedere dag genoten.
Genoten van de schoonheden van het land, de zon, de kleuren en bovenal de leuke Brazilianen. Wat een vriendelijke fijne behulpzame, vrolijke mensen.
Nou daar komt ons verhaal hoor:), hoop dat jullie

1e week:
Rio vonden wij fantastisch, wat een heerlijke stad!! Eigenlijk te weinig tijd, zoveel te ontdekken, te genieten en te doen.
De Pousada is heel leuk en we worden heel vriendelijk ontvangen. Fietstocht, Favela tour, gezwommen op Ipanema, alles was top. Favela tour was ontzettend indrukwekkend en dezeThiago is fantastisch.
Een week later zijn vrienden van ons met een andere organisatie deze tour gaan doen en zijn in een vuurgevecht terecht gekomen. Zij hebben moeten schuilen achter het barretje waar wij met de groep wat gedronken hebben. Ze hebben een filmpje gestuurd. Thiago was zeer overtuigd dat hij weet wat er speelt, er nog nooit wat gebeurd is als er toeristen zijn. Hij last de tour af wanneer hij voelt dat het broeit.

Ilha Grande was goed en mooi, we hadden ook hier fantastisch weer. Pousada top, lekker ontbijt, wel helemaal vol met Fransen. Toen we Ilha Grande verlieten zagen we op hele grote borden dat er gele koorts heerst, overal waarschuwingen.
Dit is nog wel een tip; gele koorts heerst sinds januari in Rio, Ilha Grande, Sao Paolo. We hebben ons nog een week van tevoren ons in laten enten (andere inentingen hadden we al een paar jaar geleden gehaald).

Prachtige tocht met de bus naar Paraty. We hadden hier niet zoveel van verwacht omdat we overal hoorde dat het enorm toeristisch zou zijn. De tocht duurde wel een stuk langer dan beschreven was en in Paraty hebben we nog een uur rond gereden om iedereen af te zetten. Maar geen probleem; veel te zien.
Pousada midden in dorp is leuk en knus. De kamer lag echter aan de straat en we hebben heel slecht geslapen, hele nacht herrie. Ze lopen langs je kamer aan die zijde.
We hebben een tocht met een boot geboekt en dat was te leuk! Met deze aardige grote vent 5 uur lang de hele baai door gevaren, gegeten op een leuk plekje, gesnorkeld, en weer de zon die er was. Het dorpje vonden we erg leuk, toeristen viel mee en het artistieke en de geschiedenis beviel ons wel.

Van Sao Paulo naar Campo Grande; 5 uur door de bergen, wat een tocht. Grappig dat we totaal niet hadden geschat dat er alleen een weg door de bergen en natuurparken was.
Inchecken chaos op Sao Paulo maar daardoor ook erg grappig. Zoveel gekletst met Brazilianen via google translate of handen/voeten Engels/Portugees.
Op Campo Grande kregen we een andere huurauto dan op papier maar ook prima. De kamers van het hotel waren een beetje ‘spooky’ zoals mijn dochter het noemde, begrijp wat ze bedoelde. Wel heel simpel en oud, maar wel schoon.
De volgende ochtend stond Alessandra te wachten; de leukste gids van de 3 weken! Wij zijn fan! Meteen een klik, humor en zoveel gekletst over het leven, heerlijk.
Pantanal was geweldig en je had helemaal gelijk Hans! Verblijf en eten was geweldig! De mensen te lief en wat een mooie omgeving….We hebben het vaak over je gehad dat je ons toch hele mooie plekjes hebt laten zien die goed bij ons passen.

Allessandra bleek toch niet met ons mee te gaan naar Bonito (stond in de reisbescheiden), echt heel jammer. Bonito vonden wij wat te toeristisch, wellicht zouden we dit overslaan. Kan me goed voorstellen dat toeristen al die activiteiten leuk vinden bij het hotel maar voor ons was dit niet hele nodig. Wel mooi daar overigens. De gids was een serieuze man en wij mochten met 3 chinezen de snorkeltocht gaan doen. Het was koud, 8u00 en vol met protocollen en minder vriendelijke mensen, een echte toeristische activiteit. Maar wat hebben we een lol gehad; die chinezen konden niet zwemmen????, dit hadden ze niet verteld. Een tocht van 50 minuten met dit 3-tal was zeer bijzonder en ze hebben het overleefd met zwemvesten en achter takken blijven hangen.

Reisdag naar Sao Luis is prima verlopen. ’s nachts om 3.30 aangekomen en weer opgehaald worden om 7u30. Dit is het enige moment dat we dachten; dit hadden we anders moeten doen. Niet eens zo zeer voor de korte nacht maar omdat we niets gezien hebben van Sao Luis. We hebben de laatste week zoveel gehoord over die stad en het ff geproefd en hadden graag een dagje rond gesnuffeld en de vibe van de muziek gevoeld.

Atins is synoniem voor Paradise??!
De hele tocht, Ranchodabuna, kitesurfen en dan die hele mooie Lencois Maranhees! Magisch??. Voor ons de mooiste plek waar wij ooit zijn geweest. Met Silvia van Ranchodabuna meteen naar het strand bij aankomst, sunset en een drankje. Wat een heerlijk mens, advocate in Sao Luis. Heel veel gekletst met haar, en de gids in de duinen was ook te leuk en lief. Atins zelf is te mooi en leuk, en die rust, weinig toeristen. En wat een kitespot, 2 dagen op het water geweest. Wij willen hier niet weg…..

Alle reisdagen voelen als excursie, heerlijk! Wat te gek die tocht over het strand. Hotel in Parnaiba erg mooi, ontzettend vriendelijke eigenaar en fantastisch eten! Beste ontbijt tot nu toe, zo uitgebreid en lekker. En allemaal Fransen aan het ontbijt. De volgende dag kwam de gids niet opdagen, na een uurtje hebben we contact opgenomen en bleek hij ’s middags te komen. We waren eigenlijk blij want nu gaan we een ander excursie doen (hadden we gehoord bij een toeristenbureau). We gaan varen, kijken hoe krabben worden gevangen, naar de zandduin, mangroves en bij sunset de rode ibissen zien.

Ook deze gids was fantastisch; gelachen, gesproken over het leven in het Noorden, in Nederland, voetbal natuurlijk, we hebben hem uitgelegd hoe sneeuw voelt…
De delta is te mooi, ook dit was overweldigend.  Ook hier zijn duinen, we waren helemaal alleen hier, zo mooi. Zoveel gezien en gehoord over de geschiedenis, de natuur, de visserij en natuurlijk de unieke plek voor de rode ibissen. Ik kan het iedereen aanraden, het is magisch??.

De tocht naar Jeri was te leuk! Onderweg stopte de chauffeur bij een glijbaan in een lagune, daar zijn we af geweest en hebben daar gegeten. Tuurlijk een attractie maar wel erg leuk. Ook deze chauffeur was weer erg aardig en reed voorzichtig. In jeri moesten we even slikken, druk, al die mensen die hun handdoek weer op een bedje leggen, achter elkaar de duin op en weer aflopen bij sunset. Maar het magische moment daar missen; epic sundown????. Het strand zelf is niet bijzonder en je moet voor alles weg uit Jeri en bijna voor een hele dag betalen/excursie. Buggy lukte niet voor een halve dag.
In eerste instantie wilde we terug naar Atins; kiten was daar ook geweldig. Maar de volgende dagen zijn we op pad gegaan met een kiteschool, was grappig maar ook chaos. Op een plek waar verder niets was, iedereen de zee in, geen ‘flat water’ wat prettig is voor kiten etc..
Volgende dag gaan kiten met een andere school, maar ook hier chaos. Op het strand van Atins zijn 2 kitescholen die het zeer goed geregeld hebben. Rustig op het water, leuk barretje, restaurantje en goede spullen. Zee is rustiger. Kortom; wil je leren kiten doe dat in Atins! De kiters in Jeri zeggen dan ook allemaal dat Atins paradijs is en ze liever daar kiten.

Dorpje is superleuk, heerlijk dat zand…Maar dat je er in de zomermaanden niet moet komen geloof ik wel. Ook dit wordt overspoeld met toeristen. Ook hier veel fransen.

En dan zit het erop. Best een pittige rit naar Fortaleza. Deze chauffeur (van Blue hotel) is de enige die erg hard reed, niet prettig. op een 80 km weg reed hij 140. Voor het eerst een onveilig gevoel. Totaal niet gehad tijdens de reis.
Ze waren juist erg verantwoordelijk, vriendelijk, overal een pauze ingelast etc..

Brazilië heeft ons iedere dag verrast in positieve zin! Wij wilde graag de cultuur/vibe van het land voelen. Deze bevolking is vriendelijk, altijd een glimlach en kleurrijk, hier houden we van! Alle schoonheden in Brazilië zijn in het echt net zo mooi als op de plaatjes????.

Hans en Tonia; dank voor het organiseren van deze reis voor ons. Alles was tot in de puntjes geregeld, fantastisch! Wij zijn nog niet uitgereisd, wordt de volgende bestemming Colombia, Costa Rica of nog een keer Brazilië (andere schoonheden bezoeken en golfsurfen).