Patagonia Argentinie

Ons reisverhaal Argentinië en Chili

Waar de natuur vrij spel heeft

Argentinië en Chili - waar de natuur vrij spel heeft.

Ik bereid me voor op onze reis naar Argentinië en een klein stukje Chili. Mijn reisgenoot voor deze reis is Rob. Eens in de zoveel tijd trekken we er samen op uit. Het lijkt ons geweldig om eens bij de Perito Moreno gletsjer te kijken. Behalve dat vind ik het moeilijk om me een beeld te schetsen van wat me te wachten staat. Ik vermoed een hele hoop pampa, hoge bergen en kou. Ik hou heel erg van leegte dus dit kan haast niet mis gaan!

dag 1 - vliegen naar buenos aires;

Air France gaat ons in Buenos Aires brengen. Dat is geen kort vluchtje. Nadat we in Parijs over zijn gestapt blijven er nog altijd 14 uur vliegen over. Voorwaar geen kattepis......

dag 2 - onvergetelijk lunchen (en meer) in buenos aires;

Het kan toch zo´n verschil maken. We zijn vertrokken uit ons koude kikkerland en komen aan in de zomer van Buenos Aires. Alle slaap en vermoeidheid verdwijnen bij toverslag. Ik weet nu al dat dit een van de grootste pluspunten van de reis zal zijn. Je kunt naar dit land reizen als het bij ons winter is en dat is heerlijk! De zon doet echt zijn best en het is een zalige 25 graden als we inchecken in ons hotel met superatmosfeer.

Als je Buenos Aires binnen rijdt waan je je, zeker in het centrum, in Europa. De stad is gebouwd naar Europees model met hele mooie brede boulevards. Ons hotel ligt midden in het centrum en is sfeervol. De kamers zijn oud maar alles doet het nog. In de kelder zit een sauna en wij besluiten maar eens een kijkje te gaan nemen. We worden accuut teruggeslingerd naar de jaren 30 en mannetjes met handdoeken en nors kijkende opzichters ontfermen zoch over ons. Alles om ons heen voelt antiek en authentiek aan.

Na helemaal te zijn gerevitaliseerd is het tijd voor een korte rondrit gevolgd door een lunch. Via via hebben we vernomen dat we moeten gaan eten in een klein restaurantje waar ze het vlees serveren met een lepel! Wij kunnen het haast niet geloven maar het gebeurt echt en het wordt nog beter; het kan ook echt! Zo mals hebben we nog nooit vlees gegeten en we genieten. Alleen dit was de reis al waard......

We rijden na deze onvergetelijke lunch door Buenos Aires en stoppen bij een van de mooie parken en gaan zitten bij een van de vele terrasjes om mensen te kijken. De wijn is ook helemaal prima dus wie doet ons wat. Dan wordt het tijd voor een dutje want Argentijnen eten heel laat. Ze eten ook 4x per dag! De lunch wordt rond een uur of  1 genuttigd en het diner rond 11 uur. Dat red je niet en dus snacken ze wat rond een uur of 6. Wij worden rond 8 uur opgehaald om naar een tango show te gaan in de wijk Boca. We rijden langs het voetbalstadion van Boca Juniors (helaas geen wedstrijd) en gaan dan even in de wijk Boca kijken. Het schijnt hier niet zo safe te zijn maar wij zien vooral veelkleurige huizen. De tango show is geweldig, het eten dat hierbij zit kan niet tippen aan vanmiddag. Rond 1 uur leggen we moe maar voldaan onze hoofden neer. Benieuwd wat morgen te bieden heeft.

dag 3 - naar puerto madryn en valdez schiereiland;

In ieder geval is het vroeg opstaan geblazen. We vliegen in alle vroegte naar Puerto Madryn. Vanaf hier gaan we het Valdez schiereiland bezoeken. Ik heb daar een poosje geleden een prachtige documentaire van op TV gezien en mijn verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen. Nadat we ons hebben ingecheckt in ons charmante hotelletje lopen we naar de hoek van de straat om even een koffie te drinken en te wachten op onze gids van vandaag. Die komt keurig op tijd aanzetten en we zijn onderweg.

Onze eerste stop blijkt niet het schiereiland te zijn maar een boottocht om de Commerson dolfijn te zien. Het is prachtig weer en we genieten met volle teugen. Het is best even zoeken maar na wat „gewone" dolfijnen zien we er opeens één. Wat een prachtige dieren zijn dit. Mooi zwart wit getekend, een genot om naar te kijken.

Weer terug aan wal wordt aangedrongen op een snelle lunch want we moeten nog naar het schiereiland. Het is gek dat op veel plaatsen in de wereld daar waar de zee bulkt van het leven, het land vaak een woestenij is waar leven nauwelijks mogelijk is. Dat geld ook weer voor de omgeving van Puerto Madryn en het Valdez schiereiland. Kale ruige rotsen en lage begroeiing domnineren. In de zee daarentegen is het een lusthof door het overvloedige aanwezige eten.

We parkeren de auto bij de enige lodge die het schiereiland zelf rijk is en wandelen naar de rotsige kust. Daar zien we verschillende zeeolifanten liggen. Wat een enorme beesten! Vooral de mannetjes maken nogal indruk. We krijgen zeer gedegen uitleg over deze bijzondere diersoort en kunnen vrij dichtbij komen. Dan rijden we verder en zien behalve een enorm aantal vogels veel zeeleeuwen. We kijken pinguïns bij Punta Tombo en komen onderweg ook nog guanaco's (soort van lama) en emu's tegen. Dat kan natuurlijk allemaal stukken minder en als we tegen het donker weer terug komen zijn we twee hele blije mensjes. Het enige wat we helaas hebben moeten missen is de orka....... Ach, dat komt nog wel.

dag 4 - de perito morena;

Ieder normaal mens blijft minimaal twee nachten in Puerto Madryn. Ons schema laat dat echter niet toe en wij zitten deze morgen alweer lekker in het vliegtuig. We zijn onderweg naar Callafate (als je bijna lokaal wil zijn spreek je het uit als Cazjafate). Voor mij het hoogtepunt van de reis want we gaan de Perito Morena gletsjer bezoeken vanaf hier als ook een bezoek aan Torres del Paine, dat op ongeveer 4 uur rijden ligt, net over de grens in Chili.

Bij aankomst gaat alles vlot maar als we dan bij ons hotel aankomen blijkt dat helaas vol te zitten. Of we iets verderop in een knusse blokhut willen slapen. Geen probleem! We betrekken onze kamer in deze supergezellige lodge die volledig bij de omgeving past. Het is ook fantastisch weer want de lucht is strakblauw en het voelt als lente. We vullen onze buikjes met een zeer stevige lunch en zetten dan koers naar de Perito Moreno. Die ligt op iets meer dan een uurtje rijden van Calafate maar het landschap onderweg is adembenemend! Wat een fantastische plek........Vanaf waar je uitstapt hoor je hem al kraken.

De Perito moreno is niet de enige gletsjer in deze regio maar dit is wel de meest indrukwekkende van het stel. Als je er voor staat en je ziet het ijs in het water vallen ,je hoort het enorme kraken en je voelt de kou van de wind die over het ijs aan komt geblazen dan snap je écht hoe klein wij zijn. De natuur maakt je hier nietig en de grootsheid van de omgeving zal je altijd bijblijven. Het is mogelijk om een wandeling te maken op de gletjser zelf maar wij kiezen er voor om er langs te varen. Het ijs is dichtbij. Te dichtbij kan niet want er vallen soms echt hele grote brokken af. We zijn blij met onze dikke warme jassen want ook al is het hier nu hoogzomer, echt warm is het niet.

Op de weg terug willen we net onze ogen even dichtdoen als het me opvalt dat de chauffeur dit ook een goed plan lijkt. Ik besluit hem van die functie dan maar te ontslaan en zelf terug te rijden. Hij blijkt last te hebben van een acute migraine aanval. Bij terugkomst in Calafate ga ik wel even een uiltje knappen. Om 10 uur in de avond schrik ik wakker. Dat is in Argentinië geen enkel probleem. Men eet hier vier keer per dag. Het begint met een ontbijt en een lunch. Dit is allemaal zoals bij ons op normale tijden. Dan wordt er rond een uur of 5 nog een keer „geluncht" met boterhammen en allerlei lekkernijen na een heerlijke siësta. Het avondeten wordt dan pas genoten vanaf half 11 in de avond. Als wij dan ook om 11 uur na een douche het restaurant van onze keuze inlopen wordt het net lekker druk. We genieten weer van een heerlijke steak en rollen daarna weer terug ons bed in. Weten die Argentijnen nou niet dat je van een volle buik gaat dromen?

dag 5 - naar het torres del paine national park in chili;

Om 6 uur stappen we de bus in. Vandaag gaan we naar Chili! De bus waarin we stappen is comfortabel en echt wakker ben ik nog niet. Twee uur later open ik mijn ogen en kijk naar een bruin landschap. De pampa is indrukwekkend. Je ziet regelmatig guanaco's en emu's en de bergen in de verte zien er altijd veelbelovend uit. Wat me wat tegenvalt is de monotoonheid die me soms overvalt.

Als we dichter in de buurt van Chili komen begint het landschap ruiger en gevarieerder te worden. We komen aan bij de douane. Gek om een douane te hebben in „the middle of nowhere". Echt erg is het niet want we hebben tijdens het invullen van alle formulieren ruimschoots de tijd om van de omgeving en haar flora en fauna te genieten. We moeten hier ook overstappen in een Chileense bus met een Chileense gids. Het lijkt er niet op dat ze erg flexibel met elkaar omgaan.

We rijden het Torres del Paine national park binnen en gelijk bekruipt me hetzelfde gevoel als bij de Perito Moreno gletsjer. Het is hier van een grandeur, ongeloofelijk! We checken in in onze lodge en gaan wandelen. Hoog boven ons zien we een condor cirkelen. Wat een ruigheid, wat een plek! Onze gids laat ons de rest van de dag de mooiste plekjes zien. Veel dieren zien we niet maar dat is absoluut niet erg. De uitzichten zijn werkelijk fenomenaal en als we na een laat diner in bed zakken zijn we eigenlijk nog steeds te vol van wat we vandaag hebben gezien om te gaan slapen.

dag 6 - met de bus naar calafate;

Ik ben al weer erg vroeg wakker en ga snel warm aangekleed buiten zitten om naar de toppen van Torres del Paine te kijken.  We maken nog een mooie ochtendwandeling en moeten dan helaas na een laat en lekker ontbijt de terugweg aanvaarden. Als we vlak bij de grens zijn komen we een groep van 8 condors tegen die vlak naast de bus zweven. Het lijkt wel of Torres ons een mooi afscheidkado wil geven.

De rest van de dag gebruiken we om terug in Calafate te komen zeker nu de grens formaliteiten bijna 2 uur duren. Weer in Calafate genieten we van het laatste zonlicht en gaan we vroeg eten. Dat heeft als nadeel dat je op zijn best met wat andere toeristen in een verder verlaten restuarant zit. Morgen is er echter weer een lange dag dus een goede nachtrust is belangrijk.

dag 7- reizen terug naar buenos aires;

Dit is onze laatste ochtend in het Zuiden van Argentinië. Ik had graag ook Ushuaia bezocht maar we moesten keuzes maken. Het gebied rond Calafate is zeker één van de meest indrukwekkende die ik ooit heb gezien! Vanochtend gebruiken we voor het „jagen" naar de gebruikelijke souvenirs. Ik vind een winkel waar ze engeltjes verkopen dus de 2 kleine engels thuis zullen wel tevreden zijn.

Dan vliegen we weer naar de warmte in Buenos Aires en gaan we nog een keer heerlijk uit eten. Dan bezoeken we de rivier waaraan Buenos Aires ligt. Je kunt hier heerlijk wandelen en aan de overkant van het water ligt Uruguay. Als je iets meer tijd hebt in BA moet je dat zeker bezoeken wordt ons verteld. Het zal moeten wachten want wij zetten morgen koers naar het droge Noorden en de woeste watervallen van Iguazu.

dag 8 - naar het noorden: quebreda de humabuaca;

Het is alweer vroeg dag. We zitten alweer in het vliegtuig naar Salta. Argentinië heeft een enorme variatie aan vegetatie binnen zijn grenzen en op het moment dat je landt in Salta zie je al dat het hier weer veel droger is dan het toch al droge Zuiden. We checken in in ons hotel in Salta maar stappen dan gauw in bij de gids van vandaag. Hij gaat ons naar de Quebreda de Humahuaca brengen.

We rijden een woestijnlandschap binnen en zien enorme cactussen langs de weg. Ze zijn makkelijk een meter of vijf hoog en met de staalblauwe lucht is het prachtig foto's maken. Dan komen we bij de „quebreda". De weg voert je vanaf hier naar de zoutvlaktes van Uyuni. De bevolking bestaat dan ook uit indigena's die je zou verwachten in de altiplano van Peru. Ze wonen in kleine dorpen en zijn nog totaal niet verziekt door het toerisme. De lokale marktjes zijn nog puur authentiek en wij genieten van een heerlijk middag! Het hotel is uitstekend en heeft behalve heerlijke bedden ook nog eens heerlijk eten!

dag 9 - tropische temperaturee bij de foz do iguazu watervallen;

Het bezoek aan Salta is eigenlijk veel te kort maar in de korte tijd die we hier hadden, hebben we toch een hele goede indruk gekregen van de omgeving. Die is echt zeer de moeite waard en ook Salta zelf heeft een prettig gevoel bij ons achtergelaten. Nu zitten we alweer in het vliegtuig om naar Foz do Iguazu te vliegen. Dat kan echt alleen maar door eerts terug naar Buenos Aires te vliegen. Zo gezegd, zo gedaan.

In de vroege middag landen we in Foz en nadat we drie dagen geleden nog in de barre kou  zaten (oké, beetje overdreven maar dat leest lekker weg) in Torres del Paine zitten we nu ineens in de tropen. Het zweet begint accuut uit alle poriën te gutsen. Het bezoek aan de watervallen laten we wachten tot morgen. We hebben overigens besloten om te slapen aan de Braziliaanse kant. Niet dat dat veel uitmaakt want de watervallen liggen aan beide zijdes. De grenspost is een appeltje eitje en voor we er erg in hebben zitten we met een lekkere caipirinha op een terrasje. This is then good life!

dag 10 - de braziliaanse kant van de foz do iguazu watervallen;

We hebben vandaag de Braziliaanse kant van de watervallen gepland staan. De zon doet al erg vroeg goed haar best en we genieten van de koele „spray" die de watervallen over ons neer laten dalen. Wat een verkwikkend gevoel! De Iguazu watervallen zijn op zijn zachtst gezegd indrukwekkend. Tijdens onze twee uur durende wandeling zien we ze uit alle hoeken. De gids vertelt ons een mooie anekdote over„Santa Maria de Dios" waterval. Het blijken de woorden te zijn die de ontdekker van deze watervallen sprak bij de eerste aanblik. De Garganta del Diablo baadt in het zonlicht en werpt links en rechts prachtige regenbogen door het opstuivende water. We worden in een bootje gehesen om tot vlak onder de watervallen te komen. Dit kan zowel aan de Argentijnse als aan de Braziliaanse kant en beide kanten zijn een happening! We zitten na een uur als verzopen katten in de boot maar bij 35 graden is dit geen enkel probleem. Laat in de middag komen we weer terug bij ons hotel en eten we heerlijk in één van de lokale churrasceria's.

dag 11 - de argentijnse kant van de foz do iguazu watervallen;

Voor één keer mogen we uitslapen. Heerlijk! Dan nog een fijn Braziliaans ontbijt er achteraan en voort gaan we weer. Spullen in de auto en de grens weer over naar de Argentijnse kant. Daar staat een nieuwe gids op ons te wachten. We wandelen weer op ons gemak door het regenwoud als we ineens een groep apen door de bomen zien slingeren. Wat een geweldig gebied is dit!

De Argentijnse kant biedt iets minder spectaculaire uitzichten maar de wandelingen die je er kunt maken zijn weer mooier en geven je meer het gevoel dat je echt in de vrije natuur bent. Deels nemen we ook het treintje dat je dwars door de jungle bij een plankier brengt vanwaar je naar de Garganta del Diablo kunt lopen en deze dan vanaf boven kunt bekijken, iets dat aan de Braziliaanse kant niet kan. Tegen het middaguur zetten we koers naar de luchthaven en vliegen we terug naar Buenos Aires.

dag 12 - hasta lluego argentina;

Het zit er op.......helaas......er is hier zoveel te zien en zoveel te ontdekken. Toch hebben we allebei het gevoel dat we ontzettend lang zijn weggeweest. Komt denken wij voornamelijk door de enorme variatie die we voor onze kiezen hebben gekregen. We spreken af dat we hier nog een keer terugkomen. We willen toch nog een keer het uiterste Zuiden beter leren kennen en dan wellicht richting Zuidpool varen. Hasta lluego Argentina!

Kaart van Argentinie en Chili

Dagboek flow

Onze onderzoeksreizen doen wij eigenlijk altijd in een versneld programma. Voor het beste resultaat en om echt van de reis te kunnen genieten adviseren wij je om meer tijd te nemen. Ben je geïnspireerd geraakt door het lezen van ons dagboek en wil je ook zo'n reis maken? Voor deze reis adviseren wij je op de volgende punten te letten;

• De Perito Moreno is geweldig, vooral als je gaat wandelen op de gletsjer. Let wel, mensen ouder dan 65 mogen die niet meer doen. Voor hen is er een prachtige boottocht die je natuurlijk ook kunt maken als je niet op de gletsjer wilt lopen.
  • Het is prima mogelijk om Argentinië met Brazilië te combineren. Neem dan wel 3 weken de tijd en verdeel die tijd over Patagonië, Iguazu en de Pantanal voor een optimale diversiteit. Als grote steden kun je dan beginnen in Buenos Aires en eindigen in Rio!
  • Wandelen in Torres del Paine is geweldig en voor iedere conditie zijn er optie's. De torres zelf zijn te doen in 6 tot 9 uur afhankelijk van je conditie maar die moet wel goed zijn om mee te beginnen.

Wij schrijven graag een gepersonaliseerde offerte die bij jouw wensen past. Denk er aan dat je je nooit over de kop reist, dat is zonde en kun je niet optimaal genieten. Voor iedereen is het tempo anders net zoals de reishoogtepunten voor iedereen anders zullen zijn. We gaan altijd uit van 2 tot 3 weken maar met meer of minder is er natuurlijk ook van alles mogelijk.