banner Indonesie
Soms loopt het leven anders dan je wil. Al in januari hebben we onze reis naar Indonesië op de kalender gezet maar nu het zo ver is moeten we helaas in de lengte snijden. Van de...
Serengeti in Tanzania
Dag 1: aankomst Nairobi Na gisteren een comfortabele dagvlucht met de KLM te hebben genoten en aan te zijn gekomen op mijn thuis in Nairobi (zo voelt deze campsite met kamers ondertussen...
Kamelentocht in Marokko
Dag 1: Je kunt op 1001 manieren naar Marokko vliegen. Het kan tegenwoordig zelfs met onze vrienden van EasyJet. Wij kiezen echter voor "good old" Royal Air Maroc. Het is een relaxte...
Arenal Costa Rica
  Dag 1 - Vliegen naar Costa Rica; We komen na weer een nacht in het Citizen M hotel (een aanrader, je kunt vallen naar de terminal en de kosten zijn zeer acceptabel en de bedden...
De schatten van Egypte
Onderweg naar Schiphol bedenk ik mij ineens dat het 2 jaar geleden is dat ik ergens naar toegevlogen ben. Op Schiphol aangekomen voelt het vreemd, het is zo rustig hier, niet normaal! De corona...
Sri Lanka en de Malediven met kinderen
Dag 1 vertrek naar Sri Lanka Je kent dat wel. Dat gevoel dat het hele huis zoemt. Hebben wij ook last van. Iedereen heeft het de laatste maand heel druk gehad met school en werk en nu mogen we...
jachtluipaard in Kenia
Dag 1: Nairobi Nadat we gisteren met de dagvlucht van de KLM relaxed naar Nairobi zijn gevlogen om daarna te worden opgepikt om naar ons „eigen plekje", Indaba Camp op Muiri Lane te...
Komodovaraan op Komodo Indonesie
Dag 1 - Vliegen met Singapore Airlines; We hebben de hand weten te leggen op supergoedkope tickets naar Jakarta met Singapore Airlines. Ik stap met hoge verwachtingen het toestel in want ik...
Wilpattu Sri Lanka
Het is alweer even geleden dat we ons laatste dagboek online hebben gebracht. Dat was in april dit jaar toen we naar Zuid India vertrokken. We hadden toen nog geen idee wat onze volgende stop zou...

Hi Hans,

Het was een geweldige reis. Heel veel wisselingen en veel bijzonder dingen meegemaakt. Van mooie reizen met stadjes en dorpen, Jungle en een bijzonder carnavalsdag in San Juan Chamula (jammer maar begrijpelijk dat daar beslist niet gefotografeerde mocht worden ) boot tochten en hele mooie stranden en meer.... En alles heel goed georganiseerd. We maken reclame voor jullie hoor

Rondreis Mexico

Hartelijk dank! Wat is Vietnam een bijzonder mooi land; lieve, vriendelijke en behulpzame mensen, een prachtige natuur, veel cultuur en niet geheel onbelangrijk ontzettend lekker eten!

Onze reis is voorspoedig verlopen en we hebben echt genoten! De trekking in Sapa, Halong Bay – met een strak blauwe lucht en niet veel bootjes om ons heen ivm laagseizoen – en Hoi An waren voor ons toch wel de hoogtepunten van de reis en natuurlijk het eten… In Sapa zelf waren ze zo’n beetje de hele doorgaande weg aan het repareren dus dat leverde vooral veel graafmachines en modder in de straten op. Iedereen die je op je reis tegenkwam had het erover, Sapa zelf nee, maar de natuur ja! De Bac Ha markt vonden we erg bijzonder en met name de levende dieren die verkocht werden.

Alle hotels waren fijn, lekker kleinschalig en een goede service. Sapa hotel was eigenlijk het minst omdat we de badkamer niet heel schoon vonden, althans dat kwam zo op ons over. Overnachting op de boot, Phong Nha Lake Resort en Victoria Beach waren de toppers!

We danken jullie heel hartelijk voor het samenstellen van deze mooie reis waar wij in ieder geval hele fijne herinneringen aan over hebben gehouden!

We missen het eten nu al…

Marcel & Esther

Reis Vietnam

Inderdaad zijn we helaas weer thuis na een mooie reis door Colombia.

Een land met een hele vriendelijke bevolking die alles doet om je een heerlijke vakantie te bezorgen en waar we ons nooit onveilig gevoeld hebben, ook een land met een enorme verscheidenheid die we in deze reis volop hebben kunnen ervaren. Een hoogtepunt in deze reis was voor ons duidelijk het verblijf in Hato de Aurora; een hele ervaring om er te komen met een weg die op een gegeven moment eigenlijk geen weg meer is maar gewoon weiland, een heerlijk verblijf in de finca, eenvoudige maar prima kamer met een mooie veranda, een heel relaxte sfeer en een geweldige staf. We hebben daar fantastische excursies gedaan door de wetlands, over de rivier en door de bossen.

Verdere hoogtepunten de fiets tocht in Bogota, de Tatacoa woestijn, St Augustin was erg ontspannen met een verrassend historisch park en een geweldige paardrijd rit door de bergen en ook Salento vonden wij heel gezellig. In Tayrona waren we erg blij met de Yorara Finca; geweldig gastvrije ontvangst, mooie finca waar je je meteen thuis voelde , mooi strand en zowel Tayrona als flamingo park bereikbaar met de bus. Een heerlijk verblijf. En natuurlijk hebben we Majagua nog vers in het geheugen waar we een aantal mooie duiken gemaakt hebben. Duikschool was prima met goede begeleiding afgestemd op de wensen van ons en met een mooi onderwater landschap met mooie koraal formaties en geweldige sponsen.

Nog enkele opmerkingen die we ook telefonisch met Pure hebben gedeeld:

• vlieg ticket van Bogota naar Yopal was verkeerd geboekt voor een vlucht die niet in het schema stond waardoor we geen ticket hadden voor de vlucht die gepland stond. Wij kwamen daar op het vliegveld achter en moesten met hoge tijdsdruk met Pure andere tickets regelen. Dat leverde behoorlijk wat stres op en is op het nippertje gelukt maar daardoor misten we wel bijna een hoogtepunt van deze reis; de trip naar Hato.
  • vertrek uit St Augustin werd onduidelijk; we wisten niet wie welke transfer zou regelen en het hotel kwam met andere info dan in het reisschema stond…de vertrektijd klopte ook niet
  • we zaten met nog een ander stel in de Tatacoa woestijn en toen was er veel onduidelijkheid tav hun en ons programma en welke gids waarvoor beschikbaar was. Dat leverde s avonds al een urenlange discussie op en overdag veel telefonisch gebel met Pure tijdens deze excursie. In ons schema stond dat we om 9 uur ‘ s ochtends naar de woestijn zouden gaan (volgens de gids niet  was het 6 uur) maar dat is veel te laat voor die trip want dan is het veel te heet in de woestijn. om 6 uur vertrekken en de zonsopgang zien is veel beter.

Andere transfers gingen prima en stonden keurig op tijd klaar met een goede service en chauffeurs die ons spaans konden ontcijferen. Ook de hotels waren erg leuk met een goede service, een lekker ontbijt en goede bedden. Hierdoor en door de grote verscheidenheid en mooie wandelingen, boottochten, duiken en reizen hebben we een heel goede vakantie gehad.

Al met al hebben we heerlijk verblijf gehad in Colombia waar we met veel plezier nog van nagenieten. We zullen ook zeker Colombia aanbevelen als vakantiebestemming.

We hebben inderdaad erg genoten! Wat een fantastische reis hebben jullie voor ons samengesteld!! Heel afwisselend en prima geregeld.

Wellicht vinden jullie het leuk/zinvol om nog dingen te horen die we echt top vonden en waar we mogelijk nog een tip hebben?

Heel goed:

* hartelijk welkom in Colombia (met cadeautjes :-));

* het afwisselende programma;

* hele leuke hotels op goede locaties;

* goede gidsen die de tijd namen en goed Engels spraken, met name compliment voor Armando die we op de trip naar Villa de Leyva hadden;

* snelle reactie van Pure Colombia als iets niet goed dreigde te gaan;

* goed vervoer, mooie routes, aardige chauffeurs.

Tips:

* bij de binnenlandse vluchten bleek dat we maar 15 kg. bagage mee mochten nemen. We hadden elk ongeveer 18 kg bij ons (KLM = 23 kg) en hadden geen rekening gehouden met bagage-opslag en kleinere rugzakjes meenemen. Wellicht goed om dat bij de reisinformatie te vermelden? (Het is in dat kader echt handig om dan in Cartagena 1 hotel te hebben, zodat je bagage kunt opslaan als je naar Isla Grande gaat).

* Isla Grande was prachtig, maar in de maanden jan.-maart (zo vernamen wij) komt er rond 12.30 uur een enorme wind opzetten, waardoor je eigenlijk niet meer buiten kunt blijven zitten. daar hadden wij dus ook "last' van. Ook de boottocht terug moest eerder en met een omweg omdat de zee te ruw was. Goed om te weten? Het is toch jammer als je niet de hele dag van dat paradijsje kunt genieten.

* en tenslotte: het telefoonkaartje werkte bij ons niet. Handiger is wellicht dat Pure Colombia een whatsapp account heeft dat je kunt bereiken? Dan hoef je geen kosten te maken. Bij gids Armando werkte dat perfect. (Het hotel in Bogota had onze reservering na de excursie naar Villa de Leyva niet en een appje naar Armando loste het op: hij belde het hotel meteen. We hebben verder 1x, bij terugkomst uit Hato la Aurora, bijna een uur op het vliegveld gewacht op de taxi en toen maar een sms gestuurd naar Pure Colombia. Daar reageerden ze overigens meteen op. De chauffeur had vastgezeten in het verkeer. Maar whatsapp was gratis/handiger geweest :-). Verder ging alles heel goed op tijd).

Maar deze "tips" dus echt ter info voor jullie. Voor ons geen belangrijke punten en nogmaals heel veel dank voor deze fantastische reis!!

Menno en Roely

Goedemiddag Neelke, Tonia, Hans en Mark,

We hebben echt een heerlijke week gehad! Wat een mooi land met ontzettend vriendelijke mensen. We hadden ook een erg leuke chauffeur. Hij heeft meerdere keren een upgrade voor ons weten te regelen bij hotels en had zelfs een cadeautje gekocht voor John zijn verjaardag. Echt ontzettend lief. Ook heeft hij ons meegenomen naar diverse eet- en koffietentjes waar we anders nooit naartoe waren gegaan, maar die wel echt de moeite waard waren.
Eigenlijk vonden we alles mooier dan vooraf verwacht: Jerash was veel groter dan we van te voren hadden verwacht, net als Petra. De Wadi Rum woestijn vonden we heel erg indrukwekkend. We hebben genoten van twee dagen zon, zee en strand bij Aqaba (met een prachtige onderwaterwereld) en de dode zee was echt een belevenis!
Alles was ook weer supergoed geregeld.
Ondanks dat we op sommige plekken heel dicht bij Israël zaten, hebben we helemaal niets meegekregen van de situatie daar. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld.

Wederom heel erg bedankt voor het regelen van weer een topvakantie! Ik heb nog een paar fotootjes bijgevoegd.

Groetjes Lieke en John

Jordanie oktober 2023

We hebben een geweldige reis gehad, heerlijk en indrukwekkend.Vooral Jerash, Danah en Petra sprongen eruit. Overigens waren ook Madaba en Mount Nebo meer dan de moeite waard. Wat tegenviel was eigenlijk alleen de reistijd de 1e reisdag, die was te lang. En dan hebben we nog niet eens het kasteel in Kerak bezocht. We waren pas om 8 uur in Danah en hebben dus dik 2 uur in het donker gereden. Ik denk dat we dit wat onderschat hebben. De Kings Highway gaat gewoon niet snel en zeker voor Jerash heb je tijd nodig.

Leerpuntje voor de volgende keer.

Wadi Rum vonden we de rondrit heel erg imposant, mooier dan bijv. de woestijnrit in Marokko, zeker anders. Wat we jammer vonden was dat er in ons kamp veel omgevingslicht was en je hierdoor (en door het zand)vrijwel geen sterrenhemel kon zien.

Verder vonden we de verscheidenheid aan hotels verrassend, de eenvoud maar warmte in Danah en luxe in Petra.

Kortom, Buiten het kamp in Wadi Rum, vooral door het vele licht, alles prima bevallen.We komen voor de kerst nog een keer langs om over een volgende vakantie te praten.

Groeten, ook aan Tonia,

Dick en Tiny

Rondreis Jordanië

Hoi Hans en Tonia, we zijn gisteren thuis gekomen en nu net wakker ????. We hebben een geweldige reis gehad. Zoveel verschillende delen van het land gezien . We hebben een goede indruk gekregen van de diversiteit van Colombia en vonden het een land om naar terug te keren. Zeer aardige mensen met humor en hulpvaardig . Mooie natuur, afwisselend , cultuur, lekker eten. Prachtige stranden , gesnorkeld . Die week aan de kust aan het einde was een goede afsluiting. De reis liep op rolletjes . We hebben ons erover verbaasd dat de taxi’s altijd op tijd klaar stonden en dat alles zo soepel liep. Lammert spreekt een beetje Spaans, dat was wel zo handig om contact te maken.

De kinderen (12,15, 16) hebben ook genoten. Die voelden zich thuis in de hotels en veilig op straat.

Sowieso is ons dat reuze meegevallen . Van verhalen en waarschuwingen krijg je het idee dat je op elke hoek van de straat in de steden beroofd kunt worden. Wij zijn wel alert geweest maar hebben ons niet onveilig gevoeld en we waren meestal rond 21 uur terug in het hotel.

De tours en de gidsen waren ook stuk voor stuk voor stuk een succes . De gidsen spraken goed Engels en konden en wilden veel vertellen over hun land.

In Bogota hebben wij zelf nog een fietstour gedaan (aanrader!!) en in San Agustin een gids genomen in het archeologisch park. Dan zie je net wat meer. In Popoyan heb je een hele leuke gratis stadstour (zelf bedrag geven) door studenten. Ook een aanrader .

De hotels waren een prima keuze. Alleen in Medellin zouden we nog eens kijken naar een ander hotel. Schoon hoor, maar onpersoonlijk en groot en ongezellig . Een zwembad was daar wel lekker geweest, beetje afkoelen.

Cano Cristales was een hele bijzondere ervaring . We hadden een hele jonge gids, die ontzettend zijn best deed. We hadden gelukkig bij aankomst al een tripje naar een kleiner stuk van de rivier waar we de kleuren zagen en konden zwemmen. De dag daarop gingen we naar de grote rivier , maar toen heeft het de hele dag gehoost... niets te zien, een grote modderrivier... de dag erop nog een leuke ontbijttrip gedaan en ontbeten bij een familie middenin de Llano’s en weer even een stukje rivier gezien.

Alles was trouwens toch included in deze trip. Toegang park, luchthavenbelasting , eten en drinken . En een feestavond met dans. Erg leuk!!!

Nog een tip voor toekomstige klanten :in het het begin appcontact maken met Pure Colombia . Overal is WiFi en het is handig om ophaaltijden even te checken en geeft pure Colombia de mogelijkheid om wijzigingen aan de klant zelf door te geven . Deden ze nu naar de hotels maar die gaven het niet altijd door. Die waren 2 keer anders dan afgesproken , en pure Colombia reageert heel snel op de app (kwamen we aan het eind pas achter).

Dank voor de organisatie van onze reis. Fijn dat het contact zo soepel verliep. Jullie reageerden heel snel op mailtjes en vragen  en dat we een keertje ook telefonisch  konden overleggen  over de reis vonden we prettig .

We zijn erg tevreden , gaan jullie zeker aanbevelen aan vrienden .

Groeten van Lammert en Maartje

Ja we zijn inmiddels al bijna twee weken thuis na een geweldige reis. Wat een afwisseling aan ervaringen, landschappen en omgevingen! Voor ons gevoel meer dan op andere verre reizen.

De organisatie en de accommodaties waren helemaal prima. Er is niks mis gegaan. Chauffeurs stonden met bordjes op de luchthaven en waren op tijd bij hotels. Wat een luxe. Dat was nieuw voor ons.

De hotels waren ook allemaal prima in hun lokale context. Hoogtepunten waren het hippe containerhotel in Puerto Natales en het wat klassieke wijnresort in Cafayate. Ook Purmamarca was erg leuk. Wat minder was Valparaiso, beetje donkere muffe gehorige kamer. En uitgesproken saai het gedateerde hotel in Punta Arenas.

Een volgende keer zullen we zeker weer aan Dagboekreizen denken. En mocht jij meer willen lezen of weten dan kunnen we je de link van onze reis op Polarsteps zenden.

Piet

Reis Argentinië en Chili

Zo maar een paar dingetjes adhv reisoverzicht, zoals van jullie ontvangen.
Echt fijn was dat alle afspraken met bussen, agenten of gidsen altijd stipt werden nagekomen! Klasse.

3 April aankomst San José

Aankomst, opvang, alles verliep prima.Om ca 20 uur bij het hotel. Gezien de ligging van het hotel werd afgeraden naar buiten te gaan.
Van de bezienswaardigheden van San José konden we niets zien.

4 April San José - Tortuguero

Met tussenstop in Gualipes ( prima ontbijt ) naar Puerto blanca. Daar met een heerlijke boottocht naar Tortuguero. Om ca 13.30u kwamen we daar aan. Dan was je intussen al ruim 7 uur onderweg.

Maar intussen wel genoten van de natuur ( alles is dan nog nieuw ) en ook de stop bij een bananenverwerker was heel interessant.

Na de lunch met de boot naar Tortuguero. Je moet daar het water over. Onze gids vertelde daar het nodige over de zeeschildpadden. Echt heel interessant. De turtles zie je overigens niet, dan moet je in juli en augustus daar zijn, samen met al die Amerikanen. ;)

5 April Tortuguero

Vanuit het hotel ( prima hotel overigens, ook qua eten heel goed!) in de ochtend en in de middag nog een tocht per boot met een gids door het natuurgebied. Het nodige gespot!

6 en 7 april Puerto Viejo

Om 9:00 u met boot en busje weer terug naar Gualipes. Dat was wel een beetje taai, omdat het exact dezelfde ( deels slechte ) weg was. Na prima lunch haalden we om ca 14:00u onze huurauto af. Prima SUV-je, een Toyota Rush.

Na ruim 3 uur rijden waren we in Puerto Viejo. Totaal andere wereld. Sfeervol, gezellig, relaxed!

Hotel Cameleon was ook echt een perfect hotel. Een leuk detail was, dat het licht binnen steeds van kleur veranderde en toen we ’s morgens terugkwamen van ontbijt, dachten we even in de verkeerde kamer beland te zijn.

Maar dat was niet zo. Het waren de schilderijen die intussen waren vervangen. Cameleon deed zijn naam volle eer aan.

Nog een uitstapje naar Cahuita gemaakt. De moeite waard. En als je van Wietlucht houdt, dan is het nog meer genieten!

9 April naar Arenal

Van Sarapigui naar El Arenal geen 2 á 3 uur zoals aangekondigd, maar slechts ruim een uur. Volgens ons was autoweg “ 4 “ net klaar. Zag er in ieder geval nieuw uit.

We kwamen dus vroeg aan bij Tabacón. Top hotel en dito omgeving!  Geweldig daar!

Van de aanbevolen “ hanging bridges “ hebben we genoten.

10 April Monteverde

De reeds georganiseerde nightwalk was heel goed. Weer veel gezie. De Canopy Tour was echt helemaal het einde.

13-15 April Uvita

Wel een lange rit om er te komen  ( 4 á 5 uur ), maar dan kom je ook in een totaal andere wereld. Het was er erg warm. De boottocht meteen de ochtend daarna was dan ook prima. We zagen veel dolfijnen rondom de boot, even aan strand gegaan voor wat fruit ( altijd volop aanwezig en lekker! in Costa Rica ) en daarna nog gesnorkeld. Mooie ochtend. Voor walvissen waren we in april wel wat te laat.

Vanuit Cusinga Lodge kon je een strand in een baai bereiken. Wel grappig.

Aan de stranden is het overal erg rustig ( althans toen wij er waren ) en iedereen gaat ergens onder de bomen liggen naast het strand. Anders is het te warm.

Ook de andere dag in Uvita hebben we ons uitstekend vermaakt. We zijn wat noordwaarts gereden om daar wat strandjes te bezoeken.

16 april San José

Ca 200 kilometer, maar die liepen nu best wel voorspoedig. In ruim 3 uur waren we daar. Tussendoor nog wat krokodillen bekeken bij een brug, die op de heenweg al een file veroorzaakte om de reden van het "krokodillen kijken”.

Het hotel bood een geweldig uitzicht op het stadje langs San José ( Alelajela of zoiets ) en op de luchthaven van SJ.

Op de locatie kon je vooral genieten van de 2 zwembaden. Was prima.

Om 5 uur haalden ze de huurauto op. 17 april stond om 15 uur de agent weer klaar voor het tripje naar de luchthaven.

Achteraf hadden we wellicht nog met de taxi een uitstapje kunnen maken naar San Josë. Maar aan de andere kant was het ook mooi geweest

We hadden een heerlijke tijd gehad in Costa Rica.

Nogmaals hulde aan de organisatie!

We hebben natuurlijk nog veel meer beleefd en meegemaakt, maar dat zou te ver voeren om dat allemaal aan jullie te communiceren.