Kleurrijke markt van Sapa in Vietnam
Na ons Costa Rica en Mexico avontuur is het tijd om weer eens een hele andere kant op te vliegen en dus zetten we op een regenachtige dag in september koers naar Schiphol. Een kleine 11 uur later...
Paardrijden in Colombia
Dag 1 - vliegen naar Bogota; Direct vanaf Amsterdam is er helaas geen verbinding maar met Air France kan het wel via Parijs. Zo gezegd, zo gedaan. Vroeg in de ochtend staan we in Parijs en...
Komodovaraan op Komodo Indonesie
Dag 1 - Vliegen met Singapore Airlines; We hebben de hand weten te leggen op supergoedkope tickets naar Jakarta met Singapore Airlines. Ik stap met hoge verwachtingen het toestel in want ik...
verborgen parels Guatemala en Belize
Tijd voor nieuwe avonturen en dus een nieuw dagboek! We zijn onderweg naar Guatemala Stad . Daar kun je niet in één keer heen vliegen maar de KLM brengt mij, met blaar (relevant...
De rijke onderwaterwereld van Belize
Dag 1 - naar Playa del Carmen Het is weer zo ver! We mogen op pad… We hebben maanden geleden bij één van de vele KLM tickets toegeslagen en zo zitten we vanmorgen op stoel...
Waterval in Mexico
Dag 1 - vliegen naar Guatemala Het is best een eind, vliegen naar Guatemala. Hoe je ook probeert, zonder tussenstops lukt het niet. Wij kiezen voor de KLM die ons naar Panama Stad...
Huwelijk onderweg in Noord India
Dag 1 - vliegen naar Delhi De KLM heeft een aantal routes die je vanwege hun entertaiment keuze (of liever gezegd het gebrek er aan) liever niet kiest maar direct vliegen blijft direct vliegen....
Kalahari
Aankomen en op weg naar Vryburg Reizen naar Afrika is altijd een feest. Je weet nooit wat je kan verwachten omdat je meestal op zoek gaat naar dieren. Wij zijn al jaren bezig om de bruine...
Per kano door de Pantanal
Zo, daar gaan we weer! Brazilië is het land waar we momenteel qua ontwikkeling de meeste tijd in moeten steken maar als je op een kaart kijkt is dat ook niet zo heel vreemd! Vol goede moed...

Goedemiddag Neelke, Tonia, Hans en Mark,

We hebben echt een heerlijke week gehad! Wat een mooi land met ontzettend vriendelijke mensen. We hadden ook een erg leuke chauffeur. Hij heeft meerdere keren een upgrade voor ons weten te regelen bij hotels en had zelfs een cadeautje gekocht voor John zijn verjaardag. Echt ontzettend lief. Ook heeft hij ons meegenomen naar diverse eet- en koffietentjes waar we anders nooit naartoe waren gegaan, maar die wel echt de moeite waard waren.
Eigenlijk vonden we alles mooier dan vooraf verwacht: Jerash was veel groter dan we van te voren hadden verwacht, net als Petra. De Wadi Rum woestijn vonden we heel erg indrukwekkend. We hebben genoten van twee dagen zon, zee en strand bij Aqaba (met een prachtige onderwaterwereld) en de dode zee was echt een belevenis!
Alles was ook weer supergoed geregeld.
Ondanks dat we op sommige plekken heel dicht bij Israël zaten, hebben we helemaal niets meegekregen van de situatie daar. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld.

Wederom heel erg bedankt voor het regelen van weer een topvakantie! Ik heb nog een paar fotootjes bijgevoegd.

Groetjes Lieke en John

Jordanie oktober 2023

Wij hebben een fantastische vakantie gehad.

Tanzania is een prachtig land met heel veel mooie dieren en lieve mensen.

De gids van Gosheni was fantastisch, hij had heel veel kennis van flora, fauna en cultuur en sprak hier met veel plezier over.

Wellicht het enige puntje van verbetering was de laatste dag in Tarangire. Onze gids informeerde ons gelukkig enkele dagen van te voren al dat het in Tarangire een 24 uurs ticket betreft, waarbij je het park verlaten moet hebben voor het tijdstip dat je de dag ervoor binnen gekomen bent. En na het verlaten van het park zat onze vakantie er op en zouden we rechtstreeks naar de luchthaven gebracht worden. Dus als we de dag voor vertrek al om 10 uur het park in waren gegaan hadden we de dag erna heel vroeg er uit gemoeten en waren we 3 uurtjes later al op het vliegveld geweest, wat zou betekenen dat we daar 7/8 uur zouden moeten wachten.

Zoals al vermeld had onze gids ons gelukkig geïnformeerd hierover en hebben we een goed compromis kunnen sluiten, waardoor we niet uren op de luchthaven zaten.

Bedankt voor het regelen van de mooiste vakantie die we ooit gehad hebben.

Roel & Anjo

Reis Tanzania

Van 4 t/m 28 maart waren wij ‘georganiseerd via Dagboek Reizen’, in India op vakantie.

De reis was goed uitgebalanceerd; met elke bestemming werd het drukker en hectischer, en dit alles konden we afsluiten aan het strand in Goa.

India is voor de ervaren reiziger, die al het nodige gezien heeft van de wereld.
Wat wij er fantastisch aan vinden, is voor velen ook een gruwel. De chaos, de mensenmassa’s, het lawaai (en ook de armoede en de vervuiling).

Overal waar we waren, werden we opgehaald en ‘thuis’gebracht door chauffeurs en gidsen. Het grote voordeel is dat zij niet alleen kennis hebben van de bezochte locaties/bezienswaardigheden, maar dat zij als local natuurlijk al onze vragen konden beantwoorden. Zo zijn we heel veel wijzer geworden van het leven in India. Over de godsdienst, de koeien, het uithuwelijken, de positie van de vrouwen, de (het ontbreken van) sociale voorzieningen etc. etc. Al met al een indrukwekkende en leerzame reis met als hoogtepunten: de Taj Mahal, Varanisi en de safari, waar we tijgers zagen in het wild. Ook werden we verrast door het Holy festival dat precies in onze reis viel; een vrolijk feest, waarbij iedereen bij elkaar verf op het gezicht smeert. Een dolle boel.

Last, maar zeker niet least, maakten de excursies waarbij wij ook werden uitgenodigd bij gidsen thuis, veel indruk.

India maart 2023

Twintig jaren geleden las ik mijn kinderen voor uit een boek dat verhaalde over een jongetje dat leefde op een eiland op het Titicaca meer. Toen al nam ik me voor er ooit eens te gaan kijken. Nu twee jaar gelden werd het voornemen langzaam werkelijkheid. Ik had veel informatie verzameld over de landen rondom het Titicaca meer en steeds meer werd me duidelijk dat het minimaal 4 landen zouden worden n.l. Peru, Chili, Bolivia en Equador.

De route had ik inmiddels al ontwikkeld en samengesteld vanuit de basisgedachte "Reis als het kan met de zon in je rug, dan zie je meer" en de reis zoveel mogelijk over land te doen, om echt in het land te zijn.W at volgde was het samenstellen van een "gelegenheidsreisgezelschap". Na rond vraag onder onze reisvrienden, waren snel twee paren gevonden die het wel aandurfden. Natuurlijk kenden we elkaar ook al van reizen naar Patagonie en Moskou.

De uitdaging was nu een provider te vinden die aan onze wensen wilde voldoen en bereid was een eventuele "standaardreis" aan te passen.

Oorspronkelijk gingen we er vanuit dat we zelf, met gehuurde campers, de reis zouden maken.

Met ons programma van wensen en eisen waren snel, wereldwijd, aanbieders gevonden, maar de meesten hadden een zeer afstandelijke benadering ten aanzien van ons reisschema, zo van waarom zou je iets anders willen dan de standaard- programma's die we al ontwikkeld hebben.

Begin van het jaar bezochten we de vakantiebeurs en ieder paar trok er op los om nog aanvullende informatie en offertes te krijgen. Bijna aan het einde van onze rondtour kwam wij zelf in contact met de medewerkers van Reislust. Op onze vraag of ze nog iemand kenden die trek had onze reis te organiseren, reageerden ze enthousiast met "Ja hoor, dan moet je bij Hans zijn van Dagboekreizen". We zullen jullie wensen en eisen wel even doorsturen en dan neemt hij wel contact met jullie op.

Vanaf dat moment liep het. Snel werd duidelijk dat onze droomreis ingevuld zou worden. Aanvullende punten werden onder gebracht in onze reis, met name begin op laag niveau en maak de route zo dat je langzaam maar zeker went aan de hoogte en vooral rijdt niet zelf, maar laat je vervoeren met een comfortabel voertuig zoals een Mercedes Sprinter.

Het was een verademing snel, maar vooral wederzijds betrokken, te kunnen reageren. We hadden het gevoel dat we iemand gevonden hadden die net zo dol is op reizen als wij het zijn. En dat gevoel werd steeds verder uitgebreid en ingevuld. Nadat we de definitieve offerte hadden gekregen, wisten we het zeker, met Dagboekreizen gaan we het doen.

We hebben een fantastische reis gehad en zijn Hans en zijn team nog steeds dankbaar dat we het allemaal hebben kunnen doen. Natuurlijk ging ter plaatse ook wel eens iets goed fout, maar een sms'jes naar Hans en je kon erop wachten dat binnen een half uur noodzakelijk aanpassingen plaats vonden.

Oh ja, waar waren we allemaal. De start was in Lima

• Lima - Een prachtige stad waar het nooit regent.
  • Ica - Overnachten in een oase met zandbergen om je heen is zeer speciaal.
  • Nazca - Natuurlijk de lijnen, je ziet er zoveel dat 's avond in je bed liggend nog alle lijnen door elkaar lopen.
  • Cuzco - Een stad om te bezoeken met een mooie kathedraal, soms is er een opstand en moet je een nachtje binnen blijven.
  • Machu Picchu - Prachtig om te zien. Hoe bedenk je je het om zo hoog te gaan wonen. Ollatatambo vond ik indrukwekkende.
  • Amazone oerwoud - Om het eens te ervaren in een slaapkamer met drie wanden, de vierde is het oerwoud. Fantastisch.
  • Titicaca meer - De drijvende Uros eilanden zijn op zich een bezienswaardigheid, maar een nachtje op het eiland Amantani brengt je terug naar de basics van het leven.
  • Colca Canyon - Het toetje van een canyon en als je geluk hebt zie je de Condors.
  • Arequipa - Een gezellige stad met veel bekijks.
  • Arica - En dan ben je in Chili, in de belasting vrije zone. Heerlijk aan zee en het beginpunt van de trip naar het schitterende Lauca meer.
  • San Pedro de Actacama - Het begin van een barre maar imponerende tocht naar en over de Salar.
  • Salar de Uyuni - Voor mij het hoogte punt van de reis, zo ver, zo wit, zo indrukwekkend.
  • Potosi - Daar waar vroeger de zilvervloot mee beladen werd. Nog steeds wordt onder erbarmelijke omstandigheden getracht zilver uit de berg te halen.
  • Sucre en Santa Cruz - Twee steden die de gezelligheid en rijkdom van Potosi naar zich toe haalden. Samaipata - De Inca burcht op een grote steen. Schitterend om te zien.
  • La Paz - Als je van steden houdt is La Paz een echte aanrader. Vanaf uitzichtpunten rond de stad kun je de steile afdalingen in de stad goed bekijken.
  • Trujjilo en  Chiclayo - Het bezoeken van opgravingen en het mooie museum is alle moeite waard.
  • Cuenca - Het begin van Equador het land van de vulkanen en leuke en gezellige plaatsen zoals Banos en Riobamba.
  • Cotopaxi vulkaan - Fantastisch om te beklimmen tot 5000 m hoogte.
  • Papallacta - Met zijn heet water bronnen een verademing.
  • Quito - De hoofdstad die moet je gezien hebben en natuurlijk een uitstapje naar de markt van Otavalo en de evenaar.
  • Bellavista nevelwoud - Prachtig om te zijn, met zijn vele kolibries.
  • San Lorenzo - Het droogwoud en de vissers aan de kust van dit kleine plaatsje laten je weer tot rust komen voor de grote terugreis. Het was fantastisch om al die plaatsen en omgevingen te kunnen bezoeken in de wetenschap dat het goed georganiseerd was en dat indien nodig back-up gegarandeerd was.

Een schitterende reis, een kleine 10.000 km, drie verschillende oerwouden en een hoogte van 0 tot 5000 meter. Een voor eeuwig onvergetelijke reis in latijns-Amerika

Kort en goed, wil je een uitdagende reis, met eigen wensen, dan boek je je reis bij Hans van Dagboek reizen.

Elso Tieman.

Een reis van 1000 mijl begint met een enkele stap... (Loa Tzu)

Prima reis gehad. Uitstekend georganiseerd.

Hotels waren zeer wisselend maar overwegend goed.

Zullen je organisatie zeker positief aanbevelen.

Gerard

Rondreis Nepal

We zijn gisteren thuisgekomen, een dagje later dan gepland ivm een defect vliegtuig in Washington waardoor we een nachtje daar moesten doorbrengen. Was prima verzorgd dus geen straf.
Voor de reis zijn geen superlatieven te vinden, het was prachtig en onvergetelijk. Zoiets zal heel moeilijk, zo niet onmogelijk te overtreffen zijn!
Doordat we in het Spaans konden communiceren hebben we met heel veel Mexicanen hele leuke gesprekken gevoerd. Ontzettend aardige mensen. Dat geeft toch wel een extra dimensie aan de reis.
Nu lekker nagenieten! Ik mail binnenkort nog wel enkele tips die mogelijk van nut kunnen zijn voor jullie bij het aanbieden van toekomstige reizen door Mexico.
Fijne dag en ontzettend bedankt voor de geweldige reis,

Mieke en Paul

Mexico zomer 2023

Hi Hans en Tonia,

Dank voor jullie mail. Alles goed hier - hoe is het met jullie?

We hebben een heerlijke reis gehad, dank daarvoor.

Allereerst complimenten aan Intrepid. Ze waren echt geweldig. We voelden ons totaal ontzorgd en ze waren enorm attent en pro actief. Echt een hele goede organisatie.

Het Sofitel in Baru is echt van wereldklasse, echt uitmuntende service (ter vergelijking - we zaten afgelopen weekeinde in het Rosewood Castiglion del Bosco in Toscane en vonden niet dat het daar substantieel beter was!). Mochen we ooit Colombia weer aandoen staat dit Sofitel Baru zeker als nr 1 op de lijst.

Medellin was indrukwekkend en El Cielo was ook perfect. De tours hielden daar wel minder rekening met de kids (te veel info die ze net niet goed genoeg konden volgen).

Cocora valley was prachtig en de jungle wandeling in Barbas Bremen was ook absoluut een hoogtepunt. Hele goede gidsen en we hebben daar echt prachtige dagen gehad. De locals die de Ecohab runnen waren echt super lieve mensen (hielp dat we spaans spraken!) en eten was boven verwachting goed. Hebben het daar erg fijn gehad.

Cartagena is een prachtige stad en het Santa Clara een top hotel. Was waanzinnig om een echt Colombiaans huwelijk daar mee te mogen maken.

Punta Faro is een prachtig eilandje en allemaal goed geregeld. De boot reis is wel echt heftig vonden we (wij hebben best makkelijk last van wagenziekte en dat ging allemaal niet helemaal goed). Hadden ook wel erg pech dat de moter het op de terugweg niet deed dus het een 4.5uur reis was.

Al met al een heerlijke vakantie - Colombia is echt een prachtig land. Nogmaals dank voor jullie hulp.

J

Colombia juli 2023

Wij hebben een onwaarschijnlijk mooie vakantie gehad en volop genoten van een prachtig Argentinië! We hebben zoveel verschillende landschappen gezien, iedere dag was het weer een nieuwe verrassing en we konden bijna niet geloven wat we zagen! Buenos Aires is een heerlijke stad met zijn Europese uitstraling. De zoutvlakte, cactussen en het Andesgebergte rondom Salta zijn adembenemend mooi! De meren in Bariloche zijn prachtig en de chocolade is heerlijk! En de Perito Moreno gletsjer en de Fitz Roy in El Calafate en El Chaltén zijn gewoon een klasse apart! Wij willen jullie heel erg bedanken voor het op zeer korte termijn, en in tijden van covid, organiseren van deze reis. Jullie inzet, flexibiliteit en enthousiasme zijn goud waard! Zonder jullie was deze reis niet mogelijk geweest. Wij hebben nu een hele mooie herinnering waar wij nog lang van kunnen nagenieten!

Groetjes, Rianne en Rianne

Argentinië december en januari 2021/2122

Ha Hans,

Gisterenmiddag gezond thuis gekomen.

Vakantie was een feestje;

Rio geweldig; alle hoogtepunten en nog meer gezien. Alleen “lokale” gids in Santa Marta. Ik vond van niet maar de dames wel. Ze hadden gelijk. Ik vraag mij af of de politie hier nog wel de baas is. Nog nooit zoveel mannen met guns gezien. Hotel goed zowel qua ligging als kamers

Igazu, Braziliaanse kant (halve dag) en Argentijnse kant (hele dag) sprookjesachtig mooi. Hotel goed zowel qua ligging als kamers en een hele mooie rustige grote tuin om in te vertoeven, maar …….. wat een niet blije medewerkers.

Hotel vliegveld Cuiabá, wat een trieste bedoeling in een trieste omgeving en vieze lakens/kamer. Liever iets meer betalen,  beter hotel en een stukje omrijden of dan maar doorrijden in het donker naar Nobres

Nobres, pareltje zowel kamers/eten als omgeving.

Araras top! Duur, maar dubbel en dwars waard. Heel veel gezien en gedaan. Voor geen goud willen missen.

Jaguar tour. Man met boot was student (gids) afgestudeerd bioloog en nieuwe studie duurzaamheid gestart. Kon veel vertellen en had veel humor. En een goede boot met bekwaam kapitein die van de gebaande paden durft te gaan. 6 Jaguars!, lunch in de boot met zijn 6en en een jaguar op 10 mtr afstand een uur voor onszelf, geen andere kijkers. Kon niet mooier. Aan het einde van de tour nog een fotografeer les  gehad van Steve Winter ( ja, die ja!) met Jaguar in boom. Altijd meegenomen.

Salvador, prachtig centrum en mooie kerken. Ook buiten het centrum leuke markt bezocht en Bomfin in geweest vanwege oa de kerk. Hotel goed zowel qua ligging als kamers en wat kan de dame in de keuken koken zeg, niet normaal! Het vermelden waard.

Morro de Sao Paulo was lekker en een rustige omgeving.  Hotel zowel qua ligging als kamers top! Had ik wel een dagje korter kunnen plannen. Te lang stil liggen ligt ons niet.

Laatste hotel bij het vliegveld was oke. Achteraf reis ik liever door naar huis mits de aansluitingen het toe laten.

Bij iedere plek was de chauffeur er van te voren, hoefde wij nergens te wachten en was alles goed geregeld, complimenten!

O ja, toch namens mijn dochters.  De auto, ze hebben hem omgedoopt tot Downiemobiel. Had voor hun wel wat sportiever gemogen. Als wij in Nederland waren hadden ze niet ingestapt. Ook het personeel van het verhuurbedrijf vond het wel een bijzondere combinatie; jong dynamisch gezin in de Downie.  Ze hebben er nog lang om gelachen terwijl wij aan het laden waren. Ik heb lekker gereden met veel zicht, heel veel zicht. Ze hebben de auto na de eerste schok wel omarmd.

Wat mij opviel is dat niemand, maar dan ook echt niemand Engels, Duits, Frans of wat dan ook sprak. Liggen nog kansen voor het land qua scholing en zal een brief schrijven aan de minister van ontwikkeling en economie.

Dank namens de fam voor het weer vlekkeloos regelen van onze heerlijke vakantie!