Tempel in Egypte
Dag 1: Iemand zou de KLM eens uit moeten leggen dat het niet lekker is om zo laat naar Cairo te vliegen maar het alternatief is of qua prijs of het feit dat je over moet stappen niet...
Cultuur in Phalaborwa Zuid Afrika
Dag 1: Er zijn ontzettend veel vluchten naar Johannesburg. Wij hadden gekozen voor de dagvlucht van de KLM, een nachtje slapen in Johannesburg (gewoon een simpele bed & breakfast,...
Watervallen Foz do Iguazu Brazilië
Dag 1 - vliegen naar Brazilië; De KLM had geen tarieven waar we heel blij van werden dus Tonia en ik besluiten om niet rechtstreeks te vliegen maar met de TAM. Het is heen overstappen in...
Diner op het strand in Zuid India
Dag 1 - Vliegen naar Dehli Het is iets veel te lang is blijven liggen maar nu gaan we dan eindelijk! Het is net lente als we op zondag naar Delhi vliegen. Er zijn natuurlijk vele wegen die naar...
Capibara Brazilië Amazone
Dag 1 - Vliegen naar Sao Paulo Zo, het is weer zo ver. De ganzen vliegen naar het zuiden en hoog tijd om ze te volgen! Voorlopig onze laatste keer Brazilië, dus we pakken het maar eens...
Huwelijk onderweg in Noord India
Dag 1 - vliegen naar Delhi De KLM heeft een aantal routes die je vanwege hun entertaiment keuze (of liever gezegd het gebrek er aan) liever niet kiest maar direct vliegen blijft direct vliegen....
Kalahari
Aankomen en op weg naar Vryburg Reizen naar Afrika is altijd een feest. Je weet nooit wat je kan verwachten omdat je meestal op zoek gaat naar dieren. Wij zijn al jaren bezig om de bruine...
Uxmal Ruines Mexico
Dag 1 - Vliegen naar Mexico We worden veel te vroeg wakker. Dat is te zeggen, om 6 uur lig ik naar het plafond te staren. Vliegen naar Midden- en Zuid Amerika is in die zin geen pretje. Het...
Arenal Costa Rica
  Dag 1 - Vliegen naar Costa Rica; We komen na weer een nacht in het Citizen M hotel (een aanrader, je kunt vallen naar de terminal en de kosten zijn zeer acceptabel en de bedden...

Goedemiddag Neelke, Tonia, Hans en Mark,

We hebben echt een heerlijke week gehad! Wat een mooi land met ontzettend vriendelijke mensen. We hadden ook een erg leuke chauffeur. Hij heeft meerdere keren een upgrade voor ons weten te regelen bij hotels en had zelfs een cadeautje gekocht voor John zijn verjaardag. Echt ontzettend lief. Ook heeft hij ons meegenomen naar diverse eet- en koffietentjes waar we anders nooit naartoe waren gegaan, maar die wel echt de moeite waard waren.
Eigenlijk vonden we alles mooier dan vooraf verwacht: Jerash was veel groter dan we van te voren hadden verwacht, net als Petra. De Wadi Rum woestijn vonden we heel erg indrukwekkend. We hebben genoten van twee dagen zon, zee en strand bij Aqaba (met een prachtige onderwaterwereld) en de dode zee was echt een belevenis!
Alles was ook weer supergoed geregeld.
Ondanks dat we op sommige plekken heel dicht bij Israël zaten, hebben we helemaal niets meegekregen van de situatie daar. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld.

Wederom heel erg bedankt voor het regelen van weer een topvakantie! Ik heb nog een paar fotootjes bijgevoegd.

Groetjes Lieke en John

Jordanie oktober 2023

Onze reis naar Costa Rica is prima verlopen, heel goed georganiseerd.  We hebben veel wildlife gezien en prachtige foto’s gemaakt.

We logeerden meestal in mooie lodges of hotels.  Toch had ik verwacht om in meer afgelegen kleinschalige slaapgelegenheden te logeren.  De meeste lodges / hotels waren aan de hoofdweg gelegen en in de vroege uurtjes hadden we last van het lawaai van de vrachtwagens die er langs reden.

Tijdens de twee eerste weken van onze reis viel het weer tegen. Afgezien van één zonnige dag in Sarapiqui (geweldige dag met rafting), hebben we dag en nacht gietende regen gehad. Er waren wegverzakkingen, rivieren die overliepen,… Sommige Costa Ricanen zeiden dat het normaal is tijdens het regenseizoen anderen zeiden dat ze zo’n weer nog nooit gezien hadden.  Toeristen die 2 dagen na ons waren geland, zaten vast in Puerto Viejo, anderen geraakten niet in Tortuguero.  Vanaf het moment dat we aan de pacific ocean  waren, hadden we veel beter weer.  We prijzen ons gelukkig dat we op al onze bestemmingen zijn geraakt en onze reis met mooi weer hebben kunnen afsluiten.:-) Tip: probeer eventueel de reis wat langer te maken aan de west kust en korter aan de caraïbische kust.

Hierbij een lijstje van onze topbestemmingen:

1.       Drake Bay: Zaaaaaalig!!!!! We voelden ons Robinson Crusoë.

2.       Sarapiqui: zo mooie natuur en geweldige rafting, heel leuke night walk

3.       Monteverde: mooi! 100 % Adventuro Canopy in de regen maar toch super leuk.

4.       San Gerardo de Dota: aanrader de Quetzal tocht!!!

En nog een lijstje van de toplodges:

1.       Cala lodge / Monteverde: echt de top, kleinschalig, famliliaal, midden in de bossen, vriendelijke mensen

2.       Pirate cove / Drake Bay: super, alleen jammer dat we een kamer boven de keuken hadden en om 4 uur in de ochtend gewekt werden van het lawaai van het personeel dat aan de slag ging.  Een cabinas met zeezicht was veel beter geweest.  Toch koesteren we deze lodge omwille van de locatie, het lekkere eten en de zeer vriendelijke mensen.

3.       Selvaverde lodge / Sarapiqui: gelegen in een prachtig natuurdomein, wel lawaai van de weg

4.       Savegre lodge/ San Gerardo de Dota: ook gelegen in een prachtige natuur

Minder leuke bestemmingen:

1.       Rincon de la Vieja: de bossen leken daar op de Vlaamse Ardennen, lodge was ok

2.       Tortuguero: veel te toeristisch, lodge was ok

Minder goeie slaapplaatsen:

1.       Namuwoki lodge in Puerto Viejo: oud en afgeleefd en een heel duur en heel slecht restaurant

2.       Hotel magic mountain in Arenal: megagroot onpersoonlijk hotel, lawaai van de vrachtwagens

Onze indrukken en ervaringen kunnen natuurlijk beïnvloed zijn door het weer. In Sarapiqui hadden we één prachtige dag, juist toen we zijn gaan raften.  In Tortuguero, Puerto Viejo, Arenal en Rincon de la Vieja hadden we verschrikkelijk slecht weer.

Zo, ik ga wat verder werken aan ons fotoalbum en nog nagenieten van onze mooie reis.

Laurence

Rondreis Costa Rica

Weer thuis en inmiddels ook uitgeslapen :)..

We hebben zeker een heerlijke vakantie gehad. De reis was uitstekend door jullie georganiseerd en de pousada's waren allemaal leuk en goed. Ook heerlijk om even een chique hotel tussendoor te hebben! Jeri was inderdaad wennen, mijn man vond het juist leuk en na 2 dagen was ik ook helemaal gewend.

We vonden Sao Luis echt geweldig en gaan er zeker nog een keer terug. Zeer levendige stad met een rijke cultuur. We kwamen veel culturele centra tegen die je zo kon binnen lopen en nog een hele rondleiding kreeg ook. Veel muziek gehoord en ook gekocht, bij Roderigo aan de overkant van de pousada.

Verder waren de Delta natuurlijk indrukwekkend en fantastisch.

Hartelijk dank voor de goede zorgen van Lucien en Joukje.

Save back home! Het was een unieke belevenis, we hebben enorm genoten, behoorlijk intensief en ook qua indrukken was het intens. Enorm vriendelijke mensen, prachtige natuur, interessante cultuur en historie en ook nog eens lekker eten/drinken. Een aanrader! Een goed programma en goed geregeld, waarvoor onze dank. Inderdaad, misschien jammer van het niet meemaken van Ha Long bay, al weten we niet wat we missen en door alle andere activiteiten hebben we het ook niet heel erg gemist, een mooie reden nog eens terug te gaan. Nu weten we wat we intensiever voor het een, minder voor het ander en sommige dingen niet, andere juist wel willen zien en beleven.

Onderweg veel contact gehad met mr. Phong om de details vernemen, dus dat was vooral in het begin spannend omdat belangrijke details niet op het reisplan stonden en we niet precies wisten hoe we die gingen vernemen nadat de receptie van het eerste hotel niets wist van een uitgewerkt plan.

Hij was heel hulpvaardig en ook jullie waren goed bereikbaar voor vragen/overleg.

Dus een volgende keer zou ik zo weer een beroep op je doen en het aan eenieder aanraden.Door zo'n reis komen er altijd direct plannen voor nog een reis, al wil eenieder naar een ander gebied.

We hebben nog even..... zeker met alle herinneringen en nog te verwerken foto's en films + verhalen.

Hartelijk dank en mocht je nog meer willen vernemen, of specifiek details kan dat, hoor het graag.

Vriendelijke groeten

Erik

Reis Vietnam

Hierbij een kort verslag van onze Costa Rica reis.

Een prachtig land met een ongelooflijk mooie flora en fauna met als hoogtepunt voor ons persoonlijk Monteverde. Jullie hebben stuk voor stuk prachtige overnachtingen voor ons uitgezocht. Helaas is het raften niet doorgegaan door een rugblessure opgelopen bij het surfen.

De enige kanttekening was de gids die ons begeleid heeft naar Tortuguero.

Bij het ophalen in San Jose vroeg het ons naar de slaapplaats in Tortuguero.  Wij waren toen nog niet op de hoogte dat we waren overgeboekt naar de Evergreen lodge

We werden in het bijzijn van iedereen afgeblaft of we de naam van onze lodge niet kenden

Een maal daar zaten we geïsoleerd van de groep. Zowel de kamer alsook het restaurant.

Communicatie met de gids was hierover niet mogelijk

Verder henben wij een onvergetelijke reis gemaakt . We weten jullie in de toekomst zeker te vinden. Brdankt voor alles

Groet uit Amerika.

Jan en Basil

Wij hebben echt een geweldige reis gehad! Wat heeft Colombia een prachtige natuur en super vriendelijke mensen.

Alles was perfect geregeld! Overal stonden ze ons keurig op te wachten.

Bogota was voor ons het minste van de hele reis.

Het hotel was prima, maar wij hadden totaal niet de behoefte om de stad te verkennen. Vanwege alle vluchten moesten we daar zijn, maar anders hadden we het liefst Bogota overgeslagen.

Cano Cristalles was adembenemend en Cartagena is het mooiste stadje die we ooit gezien hebben!

Rowan en Janna

Dag Hans/Mark,

Wij zijn inmiddels weer thuis en hebben inderdaad een geweldig reis gehad. We hebben ontzettend veel gezien en gedaan, mensen gesproken, natuur bewonderd, op tours geweest, paardrijden, varen, tuben, ziplinen, zwemmen walvishaaien(!) enz enz op de meest prachtige plekken. En veel te veel foto’s gemaakt.

Wat heel fijn was dat het vervoer zo goed was geregeld, de chauffeurs waren er altijd op tijd. En alle hotels waren prachtig.

Van de hele vakantie waren maar 2 dingen die wat minder waren (neem aan dat jullie dat graag willen weten):

- De zeer lange reisdag van Flores naar Bacalar. We moesten een paar keer wisselen van busje/bus/taxi en twee grenzen passeren. We dachten dat het 8 uur reizen zou zijn maar uiteindelijk waren we 14 uur onderweg zonder gelegenheid om ergens eten te halen. Daar waren we niet zo goed op voorbereid, konden alleen in Belize nog snel een zakje chips regelen. We kwamen laat aan in het donker in Bacalar waar je zelf nog taxi’s moet regelen (in ons geval 2 voor 6 personen) en omdat je nog geen tijd hebt gehad op pesos te regelen en we alleen dollars hadden betaalden we natuurlijk veel te veel dollars voor dit ritje. Gelukkig was Bacalar en het meer echt een prachtige locatie, we waren de reis zo weer vergeten.

Overigens was de reisdag van Antigua naar RioDulce weer heel erg meegevallen. Hier waren we gewaarschuwd omdat het een lange reisdag zou worden. Extra vroeg vertrokken ivm een evt. afsluiting onderweg maar alles liep zo soepel dat we al na 6 uur reizen om 11 uur in ons hotel in RioDulce in het zwembad lagen :)

- Het hotel in Tulum is een prachtig hotel, we hadden echte een mooie kamer aan zee. Waar we een beetje van schrokken (we waren in het hotel in Bacalar wel al geïnformeerd over dit fenomeen) is het grote zeewier probleem. Het stapelt zich op op het strand waar het afsterft en vervolgens een geur van rotte eieren afgeeft. De zee is hier bruin van kleur. Heel de zeekust van Cancun heeft hier last van. Er zijn wel stranden die hier minder last van hebben maar bijvoorbeeld het hotel waar wij zaten juist heel erg omdat ze in een kleine baai liggen en het zeewier blijft circuleren. We konden hier in ieder geval niet in zwemmen. Ik weet niet of jullie hiervan op de hoogte zijn? Wij hebben hier verder de omgeving verkent, zijn lekker gaan fietsen en hebben gezwommen in een mooie cenote.

We waren meer geschrokken over het feit dat de ontbossing in de amazone de oorzaak hiervan is en zorgt voor zo’n explosieve groei van zeewier in zee en het evenwicht verstoort. Het probleem spoelt dus aan in Cancun. Eye opener…

Verder gelukkig geen nare dingen gebeurd, we hebben ons eigenlijk nergens onveilig gevoeld en vooral veel lieve mensen ontmoet.

Ook een compliment naar Solana tours. Heel erg fijn en handig om via WhatsApp contact met ze te hebben. Ze reageren direct en hebben ons een paar keer kunnen helpen met regelen van dingen of alternatieven, tips en dergelijke.

Dank voor het regelen,

met vriendelijke groet,

Sheila + familie

Rondreis Mexico & Guatemala

Mijn vraag aan Dagboekreizen was: hebben jullie een leuk plan voor 9 dagen Egypte met mijn 22-jarige zoon? En dat hadden ze! Een mooie rondreis van Cairo naar Hurghada met vliegtuig, cruiseboot, zeilboot, ballonvlucht, trein en auto. Hoe gaaf is dat!

We zijn echt enorm verwend, op elke nieuwe locatie stond er een uitstekende Engels sprekende gids met vervoer klaar en werden we langs de hoogtepunten geleid van dit indrukwekkende land. Ahmed, Waleed en Mohammed wisten steeds de leukste dingen te vertellen en zo ging het land en de geschiedenis voor ons echt leven. Maar ook bijvoorbeeld even samen met de gids een simkaartje regelen. En lekker eten zonder buikpijn te krijgen. In Cairo zagen we met Ahmed het Nationaal Museum en de piramides. De lokale reisagent regelde de volgende dag nieuw vervoer toen de nachttrein naar Aswan onverwachts veel vertraging kreeg. Daar hebben we geen zorgen over gehad. Zo haalde we toch nog de cruiseboot langs de Edfu tempel, en veel moois in Luxur en Aswan. Ik kan alleen maar zeggen: het was op en top genieten. Na nog een paar dagen strand in Hurghada vlogen wij ruim een week later licht gebruind maar vooral super enthousiast weer terug naar Nederland. Een reis om nooit te vergeten!

Egypte reis januari 2022

Inmiddels zijn we al weer even thuis en is het dagelijkse ritme terug opgepakt. Voor mij (pensionado) is dat makkelijker dan voor mijn vrouw die weer aan het werk is. Zoals ik al liet weten hebben we een prachtige reis gehad. Leuke en sfeervolle accommodaties met vriendelijk en erg behulpzaam personeel. Dat geldt ook voor de gidsen die we hebben gehad. Erg vriendelijk en behulpzaam. We werden echt in de watten gelegd. Boven verwachting. En Brazilië is echt een prachtig land met een grote verscheidenheid aan natuur en culturen. Zo zagen we een duidelijk verschil tussen het meer zuidelijk gedeelte en Salvador, waar de slavernij nog duidelijk zijn sporen heeft na gelaten (meer donkere mensen en veel shops waar van alles is te vinden dat herinnert aan de condomné).  Over het algemeen was de verblijfsduur op onze bestemmingen goed. In Rio hebben we genoten van de fietstour en vooral van de tour in de favela. Erg indrukwekkend. Op Ilha Grande hebben we de wandeling gemaakt naar het strand van Lopes Mendes. Prachtige wandeling, maar toch wel wat zwaarder dan we hadden ingeschat (drie bergen oversteken). Waar we aanvankelijk van plan waren heen en terug te wandelen, hebben we voor de terugreis toch maar een taxi boot genomen.  Verder hebben we lekker langs het strand gewandeld en van de zon genoten. Enigszins tegenvallend vonden we Paraty en Bonito. In Paraty was niet veel te beleven. Wellicht heeft het weer, veel regen, ons parten gespeeld. Wel leuk was daar de gezelligheid 's avonds op het pleintje vlakbij onze poussada. In Bonito hadden we een hele leuke poussada, maar in het dorp was het stilletjes. Misschien omdat we daar op zondag waren en er veel gesloten was. Het bezoek aan Buraco de Araras was zeer de moeite waard. Prachtig filmpje gemaakt bij het sinkhole van een koppeltje ara's dat elkaar het hof maakte. Foz do Iguaçu was in een woord indrukwekkend. Onze gids haalde ons die ochtend al heel vroeg op en dat bleek niet onverstandig, want daardoor waren we de drukte voor. We vonden de watervallen aan de Argentijnse kant mooier en vooral spectaculairder dan aan de Braziliaanse kant. Het 'bekijken' van de watervallen van de onderkant (per rubber wildwaterboot tot aan de "Duivelskeel) is een ervaring die je niet mag missen. Omdat onze gids het programma had omgedraaid (eerst Argentijnse kant en dan de Braziliaanse) was de Braziliaanse kant een stuk minder spannend. Voor de totale beleving is de oorspronkelijke volgorde naar ons idee beter.

En dan op naar de Pantanal. Daar hebben we genoten van de prachtige natuur in een heerlijke omgeving met een hele leuke poussada. We hebben safari's gedaan te voet, met een jeep ('s avonds in het donker), per boot en te paard. Hoewel we aanvankelijk (door minder goede ervaringen in het verleden) wat huiverig waren om te paard te gaan, hebben we het uiteindelijk toch gedaan en er heerlijk van genoten.

De autorit terug naar het vliegveld in Campo Grande met onze gids was inderdaad prima te doen. Achteraf gezien was ook de rit naar Bonito met een gids erbij goed te doen geweest.

Einde van onze rondreis en de start van ons verblijf in Salvador. Ook daar hebben we volop genoten. Een van onze ervaringen willen we met jullie delen. Een bezoek met gids aan de oude lokale markt. Prachtig om te horen, zien en ruiken. Een aanrader voor een excursie in Salvador.

Kortom, we hebben volop genoten van onze reis naar Brazilië, mede door de perfecte organisatie van jullie kant. Helemaal top. Wat we zelf wat onderschat hebben, zijn de grote afstanden die afgelegd moeten worden. En vooral dat in het deel van Brazilië waar we zijn geweest, de vluchten allemaal via Sao Paulo gaan.  Daardoor moet je telkens minimaal twee vluchten nemen om van de ene naar de andere bestemming te gaan. Een keer hadden we te maken met nog een tussenstop (tussen Foz do Iguaçu en Campo Grande), waardoor we drie vluchten moesten doen met daarbij nog meer dan een uur vertraging. Redelijk vermoeiend dat hangen op die vliegvelden. En dat brengt me op eigenlijk het enige min puntje van de reis. GOL. Onze ervaringen met GOL waren ronduit slecht. Zeer chaotisch bij het inchecken en op alle vluchten forse vertraging. Bij Latam was dat een stuk beter geregeld. Ik weet niet of dit een incident is geweest, of dat jullie daar meer klachten over krijgen. Anders zou ik zeggen, kies voor een andere maatschappij. Wellicht iets duurder, maar wel een stuk aangenamer.

Tot slot. Heel veel dank voor de geweldige organisatie van deze mooie reis. We gaan jullie zeker aanbevelen.