baobab bomen madagaskar
Dag 1 aankomst Madagaskar Zo na een goede vlucht eindelijk geland in Madagaskar . Lang naar uitgekeken en nu is het zo ver ik ben in Madagaskar. Bij de douane merk je gelijk dat je even weer...
Komodovaraan op Komodo Indonesie
Dag 1 - Vliegen met Singapore Airlines; We hebben de hand weten te leggen op supergoedkope tickets naar Jakarta met Singapore Airlines. Ik stap met hoge verwachtingen het toestel in want ik...
Olhuvelhi Maldiven
Dag 1 - Parel van de Indische Oceaan Na een zeer goede vlucht met Emirates (we zijn er gek op om te kijken wat elke luchtvaartmaatschappij voor extra's te bieden heeft) komen we vroeg in de...
De Pantanal revisited
Dag 1 Het is een mooie dag in maart als we de grote blauwe vogel inklimmen voor een nieuw avontuur in Brazilië. We hebben ons erg verheugd op deze zeer speciale reis. Niet alleen wordt...
Sri Lanka en de Malediven met kinderen
Dag 1 vertrek naar Sri Lanka Je kent dat wel. Dat gevoel dat het hele huis zoemt. Hebben wij ook last van. Iedereen heeft het de laatste maand heel druk gehad met school en werk en nu mogen we...
orang oetan borneo
Over dwergolifanten en orang-oetans Dag 1 vliegen naar Maleisië  Aangezien ik toch over moet stappen in Kuala Lumpur, en nog nooit in Kuala Lumpur geweest ben, besluit ik een...
Gastvrijheid in Zuidelijk Afrika
Wanneer je door deze vier landen reist, zijn vele combinaties mogelijk. De mooiste nationale parken, oneindig veel landschappen en heel veel wildlife. Wij hebben al meerdere rondreizen...
kleurrijjk colombia
Colombia, of is het Locombia Nadat we onze oorspronkelijke plannen om hebben moeten gooien vanwege de onrust in Ecuador die natuurlijk alweer voorbij is als we vertrekken mogen we in plaats van...
Borrelen met olifanten in Zambia
Dag 1 - vliegen naar Lusaka Sinds maart dit jaar vliegt onze blauwe trots een aantal maal per week naar Lusaka en Harare in een soort van combi vlucht. Wij hebben een kaartje gekocht...

Wij zijn alweer twee weken thuis en hebben ook alweer een week gewerkt. Maar de vakantie zit nog in ons hoofd.

We hebben echt genoten, het was ook precies zo zoals we het ons hadden voorgesteld. De reis klopte ook helemaal, met een mooie afwisseling tussen activiteiten en rust, maar ook tussen natuur en cultuur.

Het was geweldig om zo door deze landen te trekken.

De zeiltocht was super, die kun je gewoon in je programma opnemen hoor.

Wat wel een beetje lastig was, was dat je in Guatemala op weg naar Tikal geen geld kon pinnen met MasterCard, omdat alle pinautomaten      van een kleinere lokale bank zijn. Gelukkig hadden we nog voldoende dollars bij ons.

Tikal was overigens prachtig.

Na zoveel weken, zoveel mooie dingen te hebben gezien, waren twee dagen in de drukke toeristische hectiek van Playa del Carmen, precies lang genoeg.

Nogmaals, we hebben echt genoten van de reis.

Met vriendelijke groeten,Kees en Ilona

Rondreis Belize en Guatemala

Geweldige reis gehad, met Tikal als hoogtepunt!!! Bijna alles was perfect geregeld. Antigua was top in alle opzichten, Tikal sprong er voor mij persoonlijk uit. De jungle, de dieren, de historie, de mystiek en ook de lodge was top!

San ignacio een heel leuk stadje om te overbruggen, lekker relakst sfeertje, prima hotel ook.

Placencia geweldige vibe. Seaspray was ook te gek, ligging was top!

Echter in Tutznilah was er even een vergissing met de kamer. We kregen een kamer met 1 (relatief klein) bed. Ondanks we de voucher hebben laten zien (1 twin en 2 camas), hebben we bijbetaald voor een upgrade naar een kamer met 2 bedden. Ondanks er verder geen gasten aanwezig waren ????.

De laatste week in San Pedro was genieten geblazen, even bijkomen van de trip. Mooie combi van strand en op stap gaan en lekker uiteten.

Al met al mn beste vakantie ooit gehad!

Groeten,

Jetse

Reis Guatemala en Belize

hallo Hans

we hebben heerlijke reis gehad! De kinderen ook erg enthousiast!

De landen zijn wel veel drukker geworden ivm mijn eerdere reis in 1990, maar ja, dat gaat overal zo. Ik vond bv Chichicastenango tegenvallen nu, veel te druk. Maar Tikal blijft onvergetelijk!

Qua hotels: ik vond het hotel in Bacalar echt het allerbeste, hele goede service, vriendelijk personeel. Ook Jungle Lodge vond ik erg aangenaam.

Hotel in San Ignacio vond ik erg druk, er zaten steeds grote groepen Amerikaanse jongeren, ontbijt werd afgeraffeld. Maar San Ignacio zelf was wel weer leuk.

Fijn dat het item over het transport wordt opgepakt, de rest van de transporten ging prima hoor, maar dit transport was ver onder de maat inderdaad.

Nog een kleine tip misschien over transport vanuit Caye Caulker naar laguna Bacalar: wij zijn met de watertaxi gegaan (om 7 u s ochtends, kosten 55 Amerikaanse dollar pp, toen nog kosten douane Belize 20 Amerikaanse dollar , plus bij mexicaanse grens nog 550 pesos (ongeveer 33 amerikaanse dollar pp). Dus ongeveer 88 Amerikaanse dollar pp exclusief de douanekosten voor Belize.

De andere familie kon geen watertaxi meer boeken, zijn met watertaxi teruggereisd naar Belize stad en met privé vervoer naar Chetumal gegaan. Hun kosten volgens mij: 18 Belizan dollar voor watertaxi, 80 amerikaanse dollar voor privé vervoer, 20 Amerikaanse dollar om Belize uit te komen, GEEN kosten voor mexicaanse grens! Kosten dus ongeveer 29 Amerikaanse dollar pp exclusief douanekosten Belize.  Ze waren een uur eerder in Bacalar dan wij (zelfde tijd vertrokken). Dus veel goedkoper en sneller! Misschien handig om dit gewoon te regelen in de reis, scheelt gedoe en is goedkoper

De walvishaaientocht hebben alleen mijn man en zoon gedaan omdat ik ziek was, andere zoon erg gevoelig voor zeeziekte, van de andere familie hoorden we slechte verhalen. Ze hebben prachtige walvishaaien gezien, echter ook deze firma kan beter denk ik. Ze hadden zonder overleg onze tocht een dag later gepland, de geplande dag zat al vol. De gidsen spraken geen Engels, probeerden nog extra geld af te troggelen voor de lunch, men moest nog vissen vangen terwijl aantal mensen kotsend in de boot zaten…

Al met al een hele mooie afwisselende reis, iha prima tempo, op eind wat rustiger en dat was prima zo

hartelijke groeten

Carin

Rondreis Mexico, Guatemala en Belize

Prima reis gehad. Uitstekend georganiseerd.

Hotels waren zeer wisselend maar overwegend goed.

Zullen je organisatie zeker positief aanbevelen.

Gerard

Rondreis Nepal

Ha Hans,

Gisterenmiddag gezond thuis gekomen.

Vakantie was een feestje;

Rio geweldig; alle hoogtepunten en nog meer gezien. Alleen “lokale” gids in Santa Marta. Ik vond van niet maar de dames wel. Ze hadden gelijk. Ik vraag mij af of de politie hier nog wel de baas is. Nog nooit zoveel mannen met guns gezien. Hotel goed zowel qua ligging als kamers

Igazu, Braziliaanse kant (halve dag) en Argentijnse kant (hele dag) sprookjesachtig mooi. Hotel goed zowel qua ligging als kamers en een hele mooie rustige grote tuin om in te vertoeven, maar …….. wat een niet blije medewerkers.

Hotel vliegveld Cuiabá, wat een trieste bedoeling in een trieste omgeving en vieze lakens/kamer. Liever iets meer betalen,  beter hotel en een stukje omrijden of dan maar doorrijden in het donker naar Nobres

Nobres, pareltje zowel kamers/eten als omgeving.

Araras top! Duur, maar dubbel en dwars waard. Heel veel gezien en gedaan. Voor geen goud willen missen.

Jaguar tour. Man met boot was student (gids) afgestudeerd bioloog en nieuwe studie duurzaamheid gestart. Kon veel vertellen en had veel humor. En een goede boot met bekwaam kapitein die van de gebaande paden durft te gaan. 6 Jaguars!, lunch in de boot met zijn 6en en een jaguar op 10 mtr afstand een uur voor onszelf, geen andere kijkers. Kon niet mooier. Aan het einde van de tour nog een fotografeer les  gehad van Steve Winter ( ja, die ja!) met Jaguar in boom. Altijd meegenomen.

Salvador, prachtig centrum en mooie kerken. Ook buiten het centrum leuke markt bezocht en Bomfin in geweest vanwege oa de kerk. Hotel goed zowel qua ligging als kamers en wat kan de dame in de keuken koken zeg, niet normaal! Het vermelden waard.

Morro de Sao Paulo was lekker en een rustige omgeving.  Hotel zowel qua ligging als kamers top! Had ik wel een dagje korter kunnen plannen. Te lang stil liggen ligt ons niet.

Laatste hotel bij het vliegveld was oke. Achteraf reis ik liever door naar huis mits de aansluitingen het toe laten.

Bij iedere plek was de chauffeur er van te voren, hoefde wij nergens te wachten en was alles goed geregeld, complimenten!

O ja, toch namens mijn dochters.  De auto, ze hebben hem omgedoopt tot Downiemobiel. Had voor hun wel wat sportiever gemogen. Als wij in Nederland waren hadden ze niet ingestapt. Ook het personeel van het verhuurbedrijf vond het wel een bijzondere combinatie; jong dynamisch gezin in de Downie.  Ze hebben er nog lang om gelachen terwijl wij aan het laden waren. Ik heb lekker gereden met veel zicht, heel veel zicht. Ze hebben de auto na de eerste schok wel omarmd.

Wat mij opviel is dat niemand, maar dan ook echt niemand Engels, Duits, Frans of wat dan ook sprak. Liggen nog kansen voor het land qua scholing en zal een brief schrijven aan de minister van ontwikkeling en economie.

Dank namens de fam voor het weer vlekkeloos regelen van onze heerlijke vakantie!

Groet Bob

Inderdaad zijn we helaas weer thuis na een mooie reis door Colombia.

Een land met een hele vriendelijke bevolking die alles doet om je een heerlijke vakantie te bezorgen en waar we ons nooit onveilig gevoeld hebben, ook een land met een enorme verscheidenheid die we in deze reis volop hebben kunnen ervaren. Een hoogtepunt in deze reis was voor ons duidelijk het verblijf in Hato de Aurora; een hele ervaring om er te komen met een weg die op een gegeven moment eigenlijk geen weg meer is maar gewoon weiland, een heerlijk verblijf in de finca, eenvoudige maar prima kamer met een mooie veranda, een heel relaxte sfeer en een geweldige staf. We hebben daar fantastische excursies gedaan door de wetlands, over de rivier en door de bossen.

Verdere hoogtepunten de fiets tocht in Bogota, de Tatacoa woestijn, St Augustin was erg ontspannen met een verrassend historisch park en een geweldige paardrijd rit door de bergen en ook Salento vonden wij heel gezellig. In Tayrona waren we erg blij met de Yorara Finca; geweldig gastvrije ontvangst, mooie finca waar je je meteen thuis voelde , mooi strand en zowel Tayrona als flamingo park bereikbaar met de bus. Een heerlijk verblijf. En natuurlijk hebben we Majagua nog vers in het geheugen waar we een aantal mooie duiken gemaakt hebben. Duikschool was prima met goede begeleiding afgestemd op de wensen van ons en met een mooi onderwater landschap met mooie koraal formaties en geweldige sponsen.

Nog enkele opmerkingen die we ook telefonisch met Pure hebben gedeeld:

• vlieg ticket van Bogota naar Yopal was verkeerd geboekt voor een vlucht die niet in het schema stond waardoor we geen ticket hadden voor de vlucht die gepland stond. Wij kwamen daar op het vliegveld achter en moesten met hoge tijdsdruk met Pure andere tickets regelen. Dat leverde behoorlijk wat stres op en is op het nippertje gelukt maar daardoor misten we wel bijna een hoogtepunt van deze reis; de trip naar Hato.
  • vertrek uit St Augustin werd onduidelijk; we wisten niet wie welke transfer zou regelen en het hotel kwam met andere info dan in het reisschema stond…de vertrektijd klopte ook niet
  • we zaten met nog een ander stel in de Tatacoa woestijn en toen was er veel onduidelijkheid tav hun en ons programma en welke gids waarvoor beschikbaar was. Dat leverde s avonds al een urenlange discussie op en overdag veel telefonisch gebel met Pure tijdens deze excursie. In ons schema stond dat we om 9 uur ‘ s ochtends naar de woestijn zouden gaan (volgens de gids niet  was het 6 uur) maar dat is veel te laat voor die trip want dan is het veel te heet in de woestijn. om 6 uur vertrekken en de zonsopgang zien is veel beter.

Andere transfers gingen prima en stonden keurig op tijd klaar met een goede service en chauffeurs die ons spaans konden ontcijferen. Ook de hotels waren erg leuk met een goede service, een lekker ontbijt en goede bedden. Hierdoor en door de grote verscheidenheid en mooie wandelingen, boottochten, duiken en reizen hebben we een heel goede vakantie gehad.

Al met al hebben we heerlijk verblijf gehad in Colombia waar we met veel plezier nog van nagenieten. We zullen ook zeker Colombia aanbevelen als vakantiebestemming.

Dag Neelke, Tonia en Hans

We zijn heelhuids terug thuis geraakt, en dat doet ons een beetje stilstaan bij al die mensen op de wereld die onderweg zijn, op de vlucht, op de dool, zonder zekerheid, moe, vuil, ziek, enz. Wat een gelukzakken zijn wij!

De reis was tot in de puntjes perfect georganiseerd, alles klopte, en meer nog: de tips die jullie gaven, waren veel beter dan wat ik ervan zou hebben gemaakt!

Boek over Argentinië: wat een leuke attentie in ons laatste hotel! We hebben bijna alles wat in dit boek zo prachtig afgebeeld staat, in levende lijve gezien.

Dus DIKKE, DIKKE DANK JE WEL! voor de organisatie, maar ook voor de keren dat we op jullie konden rekenen om bij te sturen, tickets voor ons te boeken en vluchturen voor ons in de gaten te houden! Argentinië en de Argentijnen zitten in ons hart (en hun steaks en taartjes in onze billen ????) ????!

Heel veel warme groeten

Gino en An

Rondreis Argnetiniè februari 2024

Hallo Neelke, Tonia, Mark en Hans,

Wat hebben we een fantastische reis gemaakt door Costa Rica. Prachtige natuur en veel dieren gezien.

De heenreis vanuit Amsterdam - Frankfurt - San Jose is soepel verlopen. Werden netjes opgewacht en naar de Country Inn gebracht. Prima hotel voor een paar nachten. Met het openbaar vervoer de stad in gegaan. Vanuit het hotel heel makkelijk. Een dag om de stad verkennen is voldoende.

Vertrek naar Porto Viejo de Talamanca verliep niet zoals gepland. Auto zou om 09:00 geleverd worden. Vijftien minuten later gebeld, volgens ons waren ze het vergeten. Rond 10:30 werd de auto afgeleverd. Als goedmaker was het niet nodig om de auto met een volle tank in te leveren. Communicatie verliep goed, met de autoverhuurder en jullie contactpersoon van CRS Tours. We hadden nog wel een hele tocht te gaan. Door ongelukken op de weg uiteindelijk 7 uur gereden. Leuk hotel net buiten Porto Viego. La costa de Papito.
Het Manzanillo Wildlife Refuge bezocht en Punta Uva kajakken leuk om te doen en de eerste dieren gespot. Cahuita National Parque hebben we met gids gedaan ( niet van te voren besproken), veel geleerd en gezien.

Puerto Viejo de Sarapiqui, Selva Verde Rainforest Lodge, prachtige plek. Voornamelijkj voor het zien van veel vogels en kikkers. Ook wel veel regen gehad in deze periode, maar dat vonden we niet heel erg.

Baco Tapada, Maquenque eco lodge. Wederom een mooie locatie in een prachtige omgeving. Trails prima zelf te lopen of met gids. De nachttour , zelf geboekt, zouden we niet aanbevelen (prijs versus kwaliteit niet in verhouding), een keer zo duur als de dag tour en ook prima zelf te doen omdat de vijvers die je aandoet bij het restaurant liggen.

Parque Arenal 1968, mooi park met af en toe mooi uitzicht op de vulkaan. Wij zijn daar geweest op de reisdag richting Fortuna omdat het toen mooi weer was. De dagen ervoor was de vulkaan niet te zien en dagen erna ook niet, dus we hebben geluk gehad.
Secreto la Fortuna hotel was voor ons even een overgang na de prachtige plekken in Sarapiqui en Boca Tapada.
We hebben van hieruit de Mistico Hanging Bridges gedaan. Zes uur stonden we voor de ingang en dat bleek een goede keuze.
Op een regenachtige dag hebben we wat rondgereden in de omgeving en zijn terecht gekomen op Rancho Margot Sustainable & Self Sufficiënt Eco Lodge. Leuke Lodge met vriendelijk personeel die zeker zou passen in deze reis als je de drukte van Fortuna wil vermijden.
Tip voor jullie!!

Buena Vista Del Rincon Eco Lodge, wederom een geweldige locatie. De canopy tour was inderdaad fantastisch, zeven x zo’n 200 m over de vallei. Blij dat deze in het programma opgenomen was. De hangingbridges op het park hebben we een aantal keren zelf gelopen ,erg leuk en hier loop je echt tussen de boomtoppen door……top. Ook een aantal keren gebruik gemaakt van de hotsprings een leuk extraatje op deze locatie.

Monteverde, Trapp family lodge. Gunstige locatie om richting het Cloud Forest te wandelen. In slechts 15 min stonden we voor de hoofdingang. Mooie uitval basis voor de omgeving.
Curi Cancha reserve is een park in de buurt die zeer zeker ook de moeite waard bleek te zijn. Dit pak is niet zo donker dan het Monteverde regenwoud. Veel open stukken, minder hoogteverschillen

Uvita, La Cusinga Lodge. Goede keuze, mooie plek met eigen park, trails en strand. Helaas geen walvissen gespot maar wel dolfijnen. Voor febr en maart is de kans wel erg klein, zeiden de gidsen.

Drake Bay, Rancho Corcovado. Wat een paradijselijke omgeving. De kamer was niet geweldig, vierkant hok zonder stoel of kast, maar wel met airco…..Ach je maakt er je eigen plekje van en dan is het oké. Personeel heel vriendelijk en lekker dicht bij het strand.
Leuke snorkel-tour gehad. Het bezoek aan Corcovado National Parque ingang Sirena station was een mooie ervaring. We hadden geluk met de gids Manuel. De 30 jaar ervaring maakte onze tocht speciaal. Veel gezien.
Een hoogte punt en prachtige afsluiting was de Horsbackriding richting de waterval Drake Bay. Oldemar bracht ons via de rivierbedding, door het groen, naar de waterval.
Een onvergetelijke tocht zo met z’n drieën door de wildernis.

Tip: We hoorden van een Duits stel dat zij de huurauto hadden ingeleverd in Sierpe en terug vlogen naar San Jose. Kosten €150 pp. Prima lijkt me, scheelt auto huren voor een paar dagen, geen parkeer geld, veel minder reistijd.

Het is geen korte feedback geworden, maar dat zou jullie en de collega’s in Costa Rica tekort doen. Door de keuze van de locaties , plekken midden in de natuur en datgene wat de accomodaties te bieden hadden hebben we optimaal kunnen genieten !!
Ook door overal een dag extra te hebben was relaxed
Via “Polarsteps” hebben we een mooi foto boek laten maken met 568 foto’s om op een makkelijke wijze te kunnen nagenieten.

We heb de Travelkey als heel prettig ervaren. Veel gebruikt !

Bedankt voor het meedenken, tips en het realiseren van deze prachtige reis.

Groeten Eric en Margaret

Costa Rica maart 2024

Zijn idd weer terug.Hebben het heerlijk gehad, weer veel gezien en genoten.Verhalen gaan snel over de wereld, komen hier volgende week op terug, genieten jullie van Lissabon, mooier weer dan hier denk ik.