Borrelen met olifanten in Zambia
Dag 1 - vliegen naar Lusaka Sinds maart dit jaar vliegt onze blauwe trots een aantal maal per week naar Lusaka en Harare in een soort van combi vlucht. Wij hebben een kaartje gekocht...
banner Indonesie
Soms loopt het leven anders dan je wil. Al in januari hebben we onze reis naar Indonesië op de kalender gezet maar nu het zo ver is moeten we helaas in de lengte snijden. Van de...
Copacabana, Brazilië
Het is een beetje feest bij ons thuis. Met blozende wangen staan we onze tas weer te pakken want we gaan weer terug naar Brazilië. Dit keer is het bijna familiebezoek want we gaan langs bij...
Rainbow Mountain Peru
Dag 1 vliegen naar Lima Zo, na een keer of 5 de koffer te hebben in- en uitgepakt heb ik nog steeds het gevoel dat ik iets  vergeten ben in te pakken, maar geen idee wat. Het zal wel goed...
Samburu in Kenia
Dag 2; Nairobi Dit keer heeft het niet zo veel zin om over dag 1 te schrijven. We gingen pas laat in de avond aan boord van Kenya Airways om terug te gaan naar ons geliefde Kenia. We...
Tijger in Bhandavgarh in India
dag 1 t/m 4 - geen delhi belly maar delhi longen Het voelt als een eeuwigheid geleden dat ik een dagboek heb geschreven. Na al onze reizen de afgelopen vijf jaar hadden we even een reis...
Zeeleeuwen bij de Galapagos eilanden
Dag 1; Het is en blijft geen pretje om naar Ecuador te vliegen. Onze nationale trots vliegt er heen maar als je naar Quito wil vliegen betekent het toch stoppen in Bonaire en ook nog een keer...
Huwelijk onderweg in Noord India
Dag 1 - vliegen naar Delhi De KLM heeft een aantal routes die je vanwege hun entertaiment keuze (of liever gezegd het gebrek er aan) liever niet kiest maar direct vliegen blijft direct vliegen....
Olifant in Zimbabwe
Dag 1 - Vanuit Zambia naar Mana Pools National Park We zijn vanochtend wakker geworden in het Chongwe Tented Camp met de Blue Mountains op de achtergrond. Vandaag eindigt onze rondreis...

Weer thuis en inmiddels ook uitgeslapen :)..

We hebben zeker een heerlijke vakantie gehad. De reis was uitstekend door jullie georganiseerd en de pousada's waren allemaal leuk en goed. Ook heerlijk om even een chique hotel tussendoor te hebben! Jeri was inderdaad wennen, mijn man vond het juist leuk en na 2 dagen was ik ook helemaal gewend.

We vonden Sao Luis echt geweldig en gaan er zeker nog een keer terug. Zeer levendige stad met een rijke cultuur. We kwamen veel culturele centra tegen die je zo kon binnen lopen en nog een hele rondleiding kreeg ook. Veel muziek gehoord en ook gekocht, bij Roderigo aan de overkant van de pousada.

Verder waren de Delta natuurlijk indrukwekkend en fantastisch.

Hartelijk dank voor de goede zorgen van Lucien en Joukje.

We zijn weer op honk inderdaad en we hebben een heerlijke vakantie gehad. Na wat opstart problemen” geen transfer vanaf eerste locatie daardoor erg laat op het vliegveld “ en daarna “de incheck problematiek door het ontbreken van de juiste nummers op de tickets” was alles verder perfect geregeld , onze gidsen , Cezar ( Foz ) en Allesandra (Bonito en Pantanal)  waren toppertjes en hebben onze vakantie verrijkt. De Pousada’s

waren erg leuk ,mooie locaties , vriendelijke mensen. Het is een mooi land, mooie dingen gezien , gelachen en Brazilië in het kort beleefd. We gaan hier nog lang aan terug denken bedankt voor het organiseren van deze mooie herinneringen.

Micha

We zijn gisteren thuisgekomen, een dagje later dan gepland ivm een defect vliegtuig in Washington waardoor we een nachtje daar moesten doorbrengen. Was prima verzorgd dus geen straf.
Voor de reis zijn geen superlatieven te vinden, het was prachtig en onvergetelijk. Zoiets zal heel moeilijk, zo niet onmogelijk te overtreffen zijn!
Doordat we in het Spaans konden communiceren hebben we met heel veel Mexicanen hele leuke gesprekken gevoerd. Ontzettend aardige mensen. Dat geeft toch wel een extra dimensie aan de reis.
Nu lekker nagenieten! Ik mail binnenkort nog wel enkele tips die mogelijk van nut kunnen zijn voor jullie bij het aanbieden van toekomstige reizen door Mexico.
Fijne dag en ontzettend bedankt voor de geweldige reis,

Mieke en Paul

Mexico zomer 2023

we hebben echt een geweldige reis gehad. Het was wel zeer warm de eerste week (40-45gr), dus de steden bezoeken werd daardoor iets meer een uitdaging... Maar we hebben ons gewoon aangepast aan de Marokkaanse cultuur en veel siesta's gehouden.

Fijn dat alles zo goed geregeld was, de auto stond klaar, buskaartjes werden spontaan bij de Riads langsgebracht en overal prettig verwelkomd met een kopje thee.

Als we terugkijken, dan zijn we het helemaal met je eens dat de rondleidingen door de medina's van grote waarde zijn. Wel waren wij al wat sneller uitgekeken op de steden, met name door de hitte, dus een zwembad zou voor ons de volgende keer een voorwaarde zijn ;). De sahara en Todra vallei waren prachtig. Het hotel in Erfoud en Eit Ben Haddou was echt supermooi (en weer zwembad, haha). De verkoeling in Essaouira was heerlijk, net Zandvoort!

Dank dat jullie het zo goed hebben geregeld.
Groetjes
Jonneke en Rick

Marokko reis juni 2022

maar meteen in de 'pen' geklommen voor een verslag/evaluatie.

Mogelijk heb je hier nog wat aan voor anderen.

Maar laat ik beginnen met jou enorm te bedanken voor de belangrijke bijdrage de jij hebt geleverd aan onze fantastische Sri Lanka ervaring! Want een ervaring, en daar was het mij om te doen, dat was het zeker. 4 kinderen en partner hebben voor het eerst Azie ervaren. Ze waren vaak positief verrast en blij. Voor mij was het een gevoel van thuiskomen. Na 1 1/2 jaar Azie in '91/'92 ervaarde ik op 'klein' Sri Lanka veel van natuur en cultuur van verschillende Aziatische streken. En ik denk dat dat Sri Lanka uniek maakt, en zeer geschikt als eerste Azie-ontmoeting.

Dank dus!

• Na een lange vlucht op het vliegveld van Colombo  opgewacht door Nishanta, onze chauffeur. Een zeer vriendelijke en behulpzame man, die ons vaak heeft geholpen. Goede chauffeur ook.
  • Unawatuna. Coco Bay Resort bleek een heerlijk hotel, erg goed om daar te starten. Hoogtepunten daar waren het bezoek aan Yatagala tempel en klooster. Fijne plek. Goede rondleiding door plaatselijke gids. Ook Cinnamon Island en de boottocht was erg gaaf. Bezoek aan de Turtle Hatchery was indrukwekkend, vooral ook door de gedreven bioloog die ons daar rondleidde. Galle was niet onze plek. Doods en voor de 'toeristen'.
  •  Weddagale. De wisseling van Boulder Garden naar Rainforest Edge Hotel had (hoe triest voor Boulder ook) niet beter kunnen uitpakken: een heerlijke rustige plek, met prachtige natuurlijk overkomende kamers en een fijn restaurant met enorm goed eten (mogelijk het beste eten van de hele reis).  Je waant je daar midden in de natuur. De trekking door Sinharadja was gaaf. Zo'n 5 uur gelopen. Piekje beklommen, met magnifiek ver uitzicht. Veel natuur beleefd, vooral flora. En vlinders. En natuurlijk bloedzuigers, zo'n 100 de man! Schoenen vol bloed. Eerste schrik werd later een spel om ze te verwijderen. Na de wandeling in een rivier gebadderd. Heerlijk. Elephant Orphanage Udawalawe was erg leuk (vooral om daarna in Yala de wilde olifanten te ontmoeten).
  •  Kataragama. Big Game Camp was een hele fijne rustige plek. Zeer vriendelijk personeel. Goede tenten. Goed eten. Kataragama was gaaf, vooral het grote hindoe complex. Mystieke plek, vol geheimzinnigheden. Ganesha ritueel bijgewoond, bij toeval dansen gezien. Mensen gesproken daar. Had daar wel graag een goede gids gehad. Safari in Yala was prima. 10 olifanten, buffels, zwijnen, herten, krokodil, vogels, etc. Behalve ik was niemand nog op safari geweest, dus voor hun was het nog indrukwekkender.
  •  Buduruwagala. Prachtige plek. Ondanks de hitte. Erg goede gids geregeld, via Nishanta. Verder bijna niemand aanwezig. Zijn verhaal en de serene sfeer daar maakten het een topervaring op cultureel gebied.
  • Ella. Ella zelf was leuk, hoewel de drukke stinkende hoofdweg door het stadje het genieten wel temperde. Gelukkig lag het hotel wat van de weg af. Ella Lizzie Villa had een nieuw gebouw, waar wij werden gehuisvest. Erg clean, onpersoonlijk en enorm gehorig. We hebben veel chinees gehoord. Ik zou daar geen gasten meer naar toe sturen. Een goed alternatief lijkt mij bijvoorbeeld het Sky Green Hotel. Of de Bamboo Cabine (slechts voor 2 personen). De aktiviteiten bij Ella waren erg leuk: Ella's Peak beklommen, met gids. Voor de meesten van ons een van de piekervaringen op Sri Lanka. Kookles gehad bij Lizzie. Erg leuk. En massage ondergaan. Fijn.
  • Nuwara Eliya. Gave treinreis. De Heritance Tea Factory was bijzonder om te zijn. De kinderen genoten van de luxe. Thee geplukt, met theeproeverij. Leerzaam.
  • Kitulgala. Onderweg nog een dam-project bezocht en watervallen gezien. De Rafters Retreat is te gek. Open houten hutjes op palen, aan de rivier. Simpel, en echt natuurbeleven.  Veel dieren ervaren, zowel buiten als in de hutjes... Gaaf geraft. Canyoning was wat simpel. Trekking ook, zeker vergeleken met Sinharadja. De kids hebben ook nog over de rivier getokkeld. De tropische hoosbui waar ze in zaten maakte het alleen maar spectaculairder. Best prijzige aktiviteiten, maar als je daar toch bent... Overigens bedreigt de dam die ze stroomopwaarts aan het bouwen zijn het raften. De beheerder denkt dat raften over een paar jaar niet meer kan in Kitulgala. Zonde.
  • Kandy. Je begrijpt waarschijnlijk dat Kandy na Kitulgala een schok was. Een mooie maar vervuilde drukke stad, vol met stilstaand verkeer. The Secret Kandy Hotel was op zich goed, maar gelegen in een drukke bocht waar dag en nacht werd getoeterd. Fijn zwembadje, matig eten. Ik had liever een rustiger hotel wat buiten Kandy gehad. De Tempel van de tand was mooi. De botanische tuin was onverwacht prachtig. Met een golfkarretje met chauffeur/bioloog door de tuin rondgeleid. Aanrader. De dansvoorstelling in de avond was een toeristische must, maar wel kwalitatief erg goed. Dambulla was erg fraai. Gelukkig weer een goede gids geregeld.
  • Galkadawala. Geen Srilankaan die weet waar het ligt. Een gehucht in de droge bossen net ten westen van Habarana. Lastig weggetje er naar toe. Maar wat een plek! De Galkadawala Forest Lodge is een complex met een paar prachtige, door een Singhalese architect neergezette gebouwtjes, van hout, leem en baksteen. Zo fraai en met de omgeving kloppend. En sfeervol. En toch ook wel luxe. En midden in de natuur. Echt super. Eea wordt gerund door Mauli, een wat oudere vrouw, die gepassioneerd kan vertellen over Sri Lanka en de omgeving. De rust die het uitstraalde was weldadig. Mooie oase en rustpunt in de enerverende reis. Ook de kinderen vonden het heerlijk. Erg goed eten ook. Vandaaruit naar Polonnaruwa gegaan. Interessant, maar in vergelijking met de eerder bezochte sites voor de kinderen wat statisch. Misschien ook vanwege de warmte. Sigirya de volgende dag sprak meer tot de verbeelding. Zelfs ondanks de horde toeristen. Wat een prachtige plek! Minniriya niet meer kunnen bezoeken, maar toen we er langs reden zagen we van dicht bij een grote groep olifanten richting de tank gaan. Tof!
  • Trincomalee. Cinnamon Blu was bij aankomst slikken (ik dus, niet de kinderen), maar al snel voelden we ons in de watten gelegd op de compound. Sri Lanka leek even ver weg, maar we hebben er enorm genoten. En we zijn een paar keer ontsnapt langs het strand, richting Backpackplekken en naar Trincomalee zelf. 3 volle dagen daar was ruim genoeg om alle aktiviteiten uit te buiten: matineus dolfijnen spotten (gaaf, veel dolfijnen gezien, maar wel samen met 15 bootjes met soms opdringerige neurotische stuurmannen), snorkelen bij Pigeon eiland. En zelfs met z'n zessen gedoken! Onze eerste keer. En zeker niet de laatste. En verder genoten van rust, vissers, zwemmen en het fantastische buffet.
  • Wilpattu. Met een nieuwe chauffeur (prima man) naar het Big Game Camp in Wilpattu. Droger dan Yala, maar weer fraai. Gelukkig tenten wat kunnen upgraden. Safari aan einde dag leek weinig op te leveren: oogst na 1 1/2 uur waren slechts een paar pauwen en een arend... Op de terugweg kregen we echter weer een prachtig kado van Sri Lanka: 2 luipaarden! Een mannetje hangend op een tak en iets verder een vrouwtje liggend en daarna sluipend door het gras om te gaan drinken. Beide van zo'n 25 meter afstand. Zo gaaf! En weinig auto's in vgl met Yala. Topervaring.
  • Negombo. Eigenlijk ervaarden we dat onze Sri Lanka reis na Wilpattu en de luipaarden  nu wel voorbij was. Negombo en de laatste helft van de rit daarnaartoe hadden (behalve verse cashewnoten) weinig meer toe te voegen. Het Goldi Sands Hotel was goed, maar werd meer een wachtkamer voor ons vertrek. Zo voelde het. Liever had ik nog een nacht op een rustiger plek in de natuur doorgebracht, maar geen idee of dat op 1 uur rijafstand van het vliegveld mogelijk is. De terugvlucht, met overnachting in Marriot hotel Heathrow verliep goed.

Acme travels ervaarden we als een erg goede agent. Alles was prima geregeld. Ze zorgden er zelfs voor dat onze vergeten aankoop in Udawawale werd opgestuurd naar Negombo.

En nu weer thuis. Vol met prachtige herinneringen. Mooiste vakantie ooit, vinden de kinderen. En dat was mijn doel: om ze een ervaring te geven die ze altijd bijblijft. En ook mijn vrouw en ik hebben enorm genoten en veel ervaren.

Super Hans! Erg veel dank. En we weten je te vinden voor eventueel een nieuwe ervaring elders.

Met warme groet,

Michael

Rondreis Sri Lanka

We hebben ontzettend genoten van de soms zelf adembenemende natuur, lekkere wijntjes en vriendelijke Argentijnen.

Torres del Paine had wel een nachtje korter gemogen. Met een hand in het gips is het toch lastig lopen op de soms  slecht bewandelbare paden. En helaas hadden we geen arrangement daar, dus was het ook nogal prijzig om daar dan lekker te eten en drinken.

De reis was perfect geregeld. Alleen het hotel in Salta gaf een kamer met smerige vloerbedekking en vreselijk uitzicht.

En met 120 km onverharde weg zou een wat stevigere auto wel prettig geweest zijn.

Van het wijnresort hebben ontzettend genoten.

Bedankt voor de goede zorgen.

Paul en Ingrid

Reis Argentinië en Chili

Op de eerste plaats wil ik zeggen dat het contact met Inam heel erg goed is en we hebben via whatsapp vrijwel dagelijks nog even contact.

Ik prijs me dan ook gelukkig dat ik hem heb ontmoet en zijn gastvrijheid en die van zijn gezin. Ook heb ik een beetje zicht gekregen  in de zorgen die Iman heeft over zijn kleinzoon. Ik heb met hem hierover gesproken en ik zal hier hem zodra ik definitief terug ben in Nederland verder een stukje “ ondersteunen”. Heb het met hem hier concreet over gehad.

De reis door India is een bijzondere en intense ervaring geweest.

Om een totaal beeld te geven: van A tot Z was alles tot in de puntjes geregeld.

De hotels van goede kwaliteit. Het vervoer, inclusief oppikken en brengen naar vliegveld, treinstations prima geregeld. De lokale gidsen over het algemeen goed. Ik kom daar later nog op terug.

De opbouw van het reisprogramma heb ik als uitstekend ervaren. Een goede mix van “ bezichtiging” en mogelijkheden tot eigen invulling. De twee dagen in Ranthambore waren een goede brake tussen de hectiek van de drukke steden.

Ook de start in Delhi en vervolgens de reis naar de andere plaatsen met tot slot Varanasi was prima. Ik kon zo  “ wennen” aan de toch andere cultuur.

Het vervoer met auto: alle chauffeurs waren vriendelijk, stipt op tijd en ik heb bewondering hoe dat zij hun auto door het verkeer kunnen laveren. De chauffeur welke van Delhi tot Agra me gedurende een week heeft meegenomen was een heel vriendelijke man met veel zorg en aandacht.

De nachttrein was een aparte ervaring en beslist de moeite waard om mee te maken.

De lokale gidsen hebben over het algemeen veel informatie gegeven en me goed begeleid. De gids in Orchha was duidelijk minder. Hij was al een stuk ouder, minder goed ter been en moest duidelijk zijn werk doen vanwege inkomsten.

De gids in Ranthambore heeft mij die 1e middag los van het geplande programm meegenomen naar het gelijknamige fort en heel goede rondleiding verzorgd.

De gids in Kahjuraho, Babalou  Singh heeft mij naast het vaste programma een middag meegenomen het platteland op, achter op zijn brommer. Ook een ongelooflijke ervaring om zo kennis te maken met het leven van mensen op het platteland.

De gids in Varanasi is een topper, hij heet Anup Kumar. Hij heeft mij veel verteld over het Hindoeïsme en de levenswijze die voor veel Indiërs hieruit voortvloeit en heeft me goed rondgeleid in Varanasi.

Jaipur en Varanasi zijn voor mij de twee steden die mij het meest aangesproken hebben.

New Delhi had als voordeel dat ik me buiten het programma om makkelijk met de metro kon verplaatsen zodat ik in de vrij uurtjes nog andere delen van de stad heb kunnen bezoeken.

De geplande onderdelen in het vooraf opgestelde programma om te bezoeken zijn zonder uitzondering de moeite waard geweest om naar toe te gaan. Op elke locatie werd was meer dan voldoende tijd om rond te kijken.

In Agra is het vaste programma omgezet: de Taj Mahal heb ik op de middag van mijn aankomst bezocht en het Agrafort de volgende ochtend. Dit omdat het bezoek aan de Taj Mahal meer tijd vergt dan het bezoek aan het fort. I.v.m. het tijdstip vertrek trein is deze wijziging in goed overleg toegepast.

Ik heb begrepen dat een deel van mijn reis door Hi tours verzorgd is geworden. Ik kan niet anders zeggen dan lof voor hun organisatie.

Ter plekke is het programma goed doorgesproken en er was tijd om eventuele vragen nog door te spreken.

Tot slot, hoewel ik daar  eerder al over iets zou willen zeggen, heb ik de mensen in India die ik ontmoet heb waar dan ook, als erg  vriendelijk heb ervaren.

Mijn ervaring is dat mensen hier veel meer vanuit hun hart ( innerlijk) leven dan wij in het westen. Het uiterlijke leven is dan al anders dan wij gewend zijn , hun innerlijke belevingswereld verschilt nog meer. De zorg en gerichtheid naar de ander in het leven heb ik als het meest bijzondere ervaren in de tijd dat ik in dit land was.

Veel armoe heb ik gezien, veel troep, veel chaos, veel gelatenheid echter ook veel

stralende ogen en gezichten , veel nieuwsgierigheid en dankbaarheid.

De problemen in dit land zijn enorm en de politieke situatie, welke ook in gesprekken aan bod is gekomen, is niet stabiel te noemen. Echter ik heb mij geen moment onveilig gevoeld. Begreep dat de onveiligheid een van de oorzaken is van het verminderd toerisme naar dit land.

India was en is voor mij een intense en mooie ervaring geweest die mijn kijk op dit land, de mensen en ook de kijk  op mijzelf veranderd heeft.

Dankjewel voor jullie voorbereiding en begeleiding van mijn reis.

Tijdens de voorbereiding heb ik het meest contact gehad met Mark en Tonia.

Bedank hen ook voor hun inzet, advies en bijsturing van mijn wensen.

Chris

Reis Noord India

och we hebben GENOTEN, ik wil terug!!!!!!!!!!!!

De chauffeurs en koks waren schatjes... zeker de jongens uit Kenia waren zeer proffie en leuk. Eefje & Innocent zijn ook erg leuk! Michael, de chauffeur, heeft nog een ontmoeting met de Keniaanse Cricket Warriors voor ons geregeld... was WAANZINNIG!!!  haha en uiteraard hebben we nog een paar uur langs de weg zitten wachten ivm lekke banden, maar dat heeft natuurlijk zijn charme...

qua afstanden waren we misschien liever vanaf serengeti naar dar el salaam gevlogen en Mwanza overgeslagen,  maar dat is geen item hoor!

Mensen allemaal even vriendelijk en op het strand in zanzibar hebben de jongens en ik nog gevoetbald met de maasai jongens.

1 minpunt; Simba Campsite (daar hadden ze alleen maar gaten in de vloer.. te ranzig en goor voor woorden) tot grote hilariteit van alle mannen heb ik de chauffeur gevraagd een waterfles kapot te snijden zodat ik daar in kon plassen.

1 aandachtspunt; Tilapiahotel... incapabel & inflexibel personeel... en ook erg suf, zij hebben daar die URU diamonds haha en ik was in de mood om zeker 5 armbanden te kopen!!!

Maar overall een droomvakantie.

Kan ik foto's voor de chauffeurs en de koks naar jou sturen?

Groetjes, Erna

Rondreis Kenia

Beste Tonia

We zijn weer geacclimatiseerd, het dagboek is bijgewerkt nu de foto’s en video nog bewerken.
Het was een prachtige reis door Guatemala en Belize. Mooie natuur, veel bezienswaardigheden en lieve behulpzame mensen.

Kortom landen die je kunt aanbevelen.

Ondanks al deze loftuitingen toch nog een paar aanbevelingen:

Ik weet natuurlijk niet hoe oud de informatie van jullie agnet is en hoelang ze deze informatie al van de plank halen, maar het is (waarschijnlijk) verouderd.

Natuurlijk moet een reisorganisatie je in het algemeen waarschuwen voor onveilige situaties, maar door hun beschrijving had ik het idee dat ik meer een prooidier was dan een toerist.

Van mij mogen ze best een tandje minder waarschuwen voor onveilige situaties.

Natuurlijk moet je nergens op deze wereld als toerist moet goud behangen de rijke bink uithangen, dat geldt in Guatemala Stad maar ook in Amsterdam.

In alle oprechtheid we hebben ons geen seconde onveilig gevoeld in zowel Guatemala als in Belize.

Verder de opmerkingen over de grensovergang. We hebben geen grenskosten betaald, niet bij Guatemala – Belize en ook niet op het vliegveld van Belize richting Atlanta.

Ik denk dat dit verouderde informatie is. De douane was zelfs zeer attent en behulpzaam.

Verder kost de snelboot naar San Pedro geen $ 30,00 per persoon (retour) maar $ 38,00 per persoon.

Voor de rest perfect georganiseerd, alles sloot goed op elkaar aan, een topvakantie.

Wanneer jullie eventueel geïnteresseerd zijn in foto’s en/of video voor jullie website laat dat dan even weten.