Travessia Beach Lodge in Mozambique
Mozambique onder de loep We schrijven november als we weer eens in een ijzeren vogel kruipen om naar Zuid Afrika te vliegen. We gaan een week in ons eigen huis in Phalaborwa bivakkeren...
Kamelentocht in Marokko
Dag 1: Je kunt op 1001 manieren naar Marokko vliegen. Het kan tegenwoordig zelfs met onze vrienden van EasyJet. Wij kiezen echter voor "good old" Royal Air Maroc. Het is een relaxte...
Olifanten in Zuid Afrika
Eindelijk is het dan zo ver! Jut en Jul gaan weer eens genieten. We zijn al jaren bezig om deze tocht te gaan maken maar nu mogen we dan eindelijk. We landen in ons geliefde Phalaborwa en...
Hippos in Oeganda
Dag 1; De KLM heeft een directe vlucht op Entebbe. Wij hebben echter gekozen voor een variant via Nairobi en komen na een overstap in de vroege ochtend in Entebbe aan. Veel te laat...
De schatten van Egypte
Onderweg naar Schiphol bedenk ik mij ineens dat het 2 jaar geleden is dat ik ergens naar toegevlogen ben. Op Schiphol aangekomen voelt het vreemd, het is zo rustig hier, niet normaal! De corona...
Paardrijden in Colombia
Dag 1 - vliegen naar Bogota; Direct vanaf Amsterdam is er helaas geen verbinding maar met Air France kan het wel via Parijs. Zo gezegd, zo gedaan. Vroeg in de ochtend staan we in Parijs en...
Tijger in Bhandavgarh in India
dag 1 t/m 4 - geen delhi belly maar delhi longen Het voelt als een eeuwigheid geleden dat ik een dagboek heb geschreven. Na al onze reizen de afgelopen vijf jaar hadden we even een reis...
Tempel in Egypte
Dag 1: Iemand zou de KLM eens uit moeten leggen dat het niet lekker is om zo laat naar Cairo te vliegen maar het alternatief is of qua prijs of het feit dat je over moet stappen niet...
Borrelen met olifanten in Zambia
Dag 1 - vliegen naar Lusaka Sinds maart dit jaar vliegt onze blauwe trots een aantal maal per week naar Lusaka en Harare in een soort van combi vlucht. Wij hebben een kaartje gekocht...

Hoi Hans.

We zijn er weer.

Het was super, Caïro en ons Nederlands sprekende gids waren een mooi begin.Wat was het een chaos met auto s en mensen.

Het was heel fijn om onze gids Sahr te ontmoeten, door de taal ook veel informatie gekregen.

We waren erg tevreden hoe het allemaal geregeld was, niks kwamen we te kort.

Gidsen, taxi die klaar stond allemaal perfect en even aardig, ook al het personeel op de cruise, hebben ook echt leuk contact gehad.

Super fijn dat we niet met grote groep waren maar met zn 2 en.

We zijn erg tevreden met jullie en crew tours.

Wie weet tot een volgende keer.

Groet Brigitte en Erik

Reis Egypte

Goedemiddag Hans (en iedereen bij Dagboek reizen)

Vandaag zijn we thuisgekomen van onze reis naar Tanzania. Het is onze gewoonte om na de reis altijd even te laten weten hoe het is geweest. De pluspunten, maar ook de verbeterpunten. Niet om te zeuren of te klagen, maar zodat jullie dit eventueel kunnen gebruiken voor toekomstige reizen.

Allereerst wil ik zeggen dat we het best spannend vonden om deze reis via jullie te boeken. We kenden jullie natuurlijk nog niet. We hebben al vele reizen gemaakt, altijd via onze vaste reisadviseuse bij D-reizen. Zij wist precies wat we leuk vonden en dat was dus altijd erg vertrouwd. Nadat zij failliet gingen, was het voor ons een beetje zoeken.
Dit was natuurlijk best een dure reis en dat maakte het voor ons wel spannend om te boeken bij een voor ons nog onbekende organisatie. Zeker omdat het in het regenseizoen was. We hebben behoorlijk getwijfeld, maar zijn zo blij dat we de gok genomen hebben! Zoals ik eerder al aangaf hebben we al vele mooie reizen mogen maken, maar al na enkele dagen wisten we zeker dat deze reis alles ging overtreffen!
Het was echt een droomreis! Alles was tot in de puntjes geregeld. En voor wat betreft het regenseizoen: jullie gaven aan dat we hier niet bang voor hoefden te zijn en daar was geen woord van gelogen. Sterker nog: we hebben er vooral heel veel voordeel van gehad.
We hebben in 7 dagen safari misschien in totaal een kwartier regen gehad (overdag)
Daarentegen was het overal wel super rustig. We kwamen soms 2 tot 3 uur lang geen enkele andere auto tegen. We werden direct geüpgraded naar een luxere accommodatie in de Serengeti: Seronera Luxery Camp. In Tarangire Luxery camp waren we zelfs de enige gasten en kregen we de Honeymoonsuite aangeboden!
We hebben zelfs heel veel meegemaakt van de great migration, wat we nooit hadden verwacht van tevoren.
Alle accommodaties waren heel erg goed, het eten was heerlijk en we hadden de beste gids die we ons konden wensen! We hebben iedere dag gamedrives gemaakt van 7:30 tot 18:30 en het verveelde geen moment.
We hebben echt geen enkel negatief punt over het safari gedeelte. Wel nog een kleine tip: er wordt verwacht dat je de gids een flinke fooi geeft. Zo'n 20 tot 40 dollar per persoon per dag. (Wat ie ook dubbel dwars waard is!!) Dat kan oplopen tot een behoorlijk bedrag en dat is misschien wel handig om van tevoren aan te geven.

Na de safari gingen we naar Zanzibar om nog een paar dagen bij te komen. De dag na aankomst hadden we een privétour door Stonetown, waar we eerlijk gezegd niet zoveel zin in hadden. Maar we hadden een goede gids en we vonden het toch erg leuk!
De accommodatie in Nungwi was prima, maar vanaf donderdag werd het restaurant overdag gesloten in verband met de Ramadan. Je kon er dus niet lunchen, maar je kon ook niets te drinken bestellen. Voor ons niet zo'n probleem, omdat we donderdag een snorkeltour hadden, vrijdags naar huis gingen en sowieso de voorkeur gaven aan een ander restaurant. Maar misschien wel handig om te weten voor toekomstige reizigers.
Ook was het niet mogelijk om met creditcard te betalen. Er zit een pinautomaat vlakbij het hotel, alleen deed deze het niet altijd en kan je maar kleine bedragen pinnen en betaal je zo'n 6 euro per transactie.
Het uitzicht vanaf het hotel was wel prachtig en we hebben hier nog heerlijk een paar dagen kunnen bijkomen van onze fantastische reis.

Wij zullen een volgende keer zeker weer via jullie boeken. Jammer dat jullie niet alles aanbieden wat nog op ons verlanglijstje staat!
Tijdens de vakantie heb ik met enige regelmaat foto's op social media geplaatst en ik kreeg meteen al de vraag via welke reisorganisatie we hadden geboekt. Hopelijk hebben jullie er binnenkort dus weer wat nieuwe klanten bij!
We willen jullie heel erg bedanken voor alles. Het contact voorafgaand aan de reis heb ik als heel prettig ervaren en de reis was zelf was echt perfect geregeld!

John en Lieke

Tanzania en Zanzibar 2023

He Hans,

Sorry voor mijn heeeeeele late reactie, maar wij hebben een geweldige reis gemaakt, wat een bijzonder prachtig land is Namibië!!!!
Zoals al eerder gemaild, maar dank voor jullie last minute regelwerk van deze trip!
We hebben genoten!

* De opbouw van de dieren was prima, van de verschillende antilopen / zebra's / struisvogels / giraffen, naar de olifanten, katachtigen en neushoorns etc. Wow allemaal!!!!
* Ook de accomodaties waren heerlijk, van mooi naar geweldig naar perfekt!
Enige die eigenlijk erg buiten de boot viel was Halali Resort in Etosha park. Was zijn glorie voorbij, slecht onderhouden huisje, het verschil met de andere lokaties was echt groot. Ook het eten daar, echt slecht. Geheel was ook masaal/druk. Vergeleken met andere lokaties, waar het heerlijk rustig en relaxed was.
Maar goed, geen probleem, maar wilde het toch melden.

Groetjes en graag tot de volgende keer,

Saskia

Namibie zomer 2022

Inmiddels weer bijna een weekje op Nederlandse bodem na een prachtige reis door Zuid India, heerlijke  uitrustdagen in het zonovergoten Goa en als afsluiting 2 dagen in het hectische Mumbai.

We willen jullie bedanken voor het organiseren van deze super prachtige reis. Het was schitterend en alles was tot in de puntjes geregeld, we zijn nergens tegenaan gelopen. Voor de eerste keer met onze eigen chauffeur, best spannend! Maar wat hebben we genoten en wat heeft hij ons prachtige plekken laten zien. Voor ons alle vier was al snel duidelijk "nooit meer met de bus".

Een van de hoogtepunten was wel de house boat, wat een rust. Nog wel leuk om te vertellen is dat we wel om 10 uur naar bed moesten omdat de bemanning wilde gaan slapen, die sliepen op het dek. Nou zijn wij ook niet de beroerdste dus gingen we na een jacht op een kakkerlak netjes ons bed in.

De tempel hielde we wel even voor gezien, pfffff 36 graden met een hoge luchtvochtigheid was wel erg afmattend en wij zijn iets meer geïnteresseerd in natuur en de lokale bevolking.

Al met al hebben we ontzettend genoten en kijken terug op een prachtige reis.

Nogmaals bedankt voor de perfecte organisatie van deze onwijs gave reis!

(We zullen dit ook bij de recensies schrijven)

Vriendelijke groetjes,

Rita, Jos, Betsy en Anton.

Rondreis Zuid-India

Dag 2 (31 december) Tortuguero

De wekker liep om 05.30 uur af….. de rubberen laarzen aan, regenponcho, fototoestel etc. mee en hup richting het zwembad waar het meetingpoint was voor de ochtendwandeling door de jungle. Om 6 uur ’s morgens gingen we dan. Door de modderpaden waanden we ons een weg door de jungle. De gids vertelde voluit over de bloemen,  planten, insecten, vogels etc. maar je kan het natuurlijk niet allemaal onthouden (helaas). Op een moment zagen we een luiaard (van de HoyHoy reclame) met zijn kleintje van dichtbij, in een boom. Ze kropen samen naar boven maar op een gegeven moment viel hij uit de boom. Hij ving zich op aan een liaan, zo laag  bij de grond dan een van onze “hike” vrienden hem aan kon raken. Het maakte de luiaard allemaal niet uit. Hij kroop weer heel rustig met zijn baby naar boven. Na een spectaculaire hikingtocht van ongeveer een dik uur, ontbijten!!!

Na het ontbijt gingen we een boottocht maken over de waterwegen van het nationaalpark Tortuguero.  Dit gebied is zeer bijzonder, je ziet veel vogels, otters maar ook krokodillen en kaaimannen. En natuurlijk de prachtige jungle vanuit de oevers.

Laat in de middag stond weer het volgende op het programma. Voor $ 30 pp. “The Canopywalk “.

Canopywalk kun je op heel veel plekken in Costa Rica doen en overal is het net iets anders, omgeving, lengte van de kabels, hoogte, zitten of liggend, prijzen $ etc.  Canopywalk  houdt in dat je in via de boomtoppen aan stalen kabels van de ene boom naar de andere glijdt. Je wordt continu door de instructeurs vastgehaakt aan de stalen kabels aan je harnas.

Wij besloten om deze alvast te doen…. Aangezien het voor beginners een geweldige introductie zou zijn voor het “echt werk” elders. En jawel hoor wij hadden weer geluk de zon scheen even dus ons plezier kon niet meer stuk. Voordat we van start gingen wederom kregen we instructies, een helm, handschoenen en een harnas We klommen de boomtoppen in en het avontuur kon beginnen. Ook dit was zóóó gaaf!!!! Er zat ook nog met een tarzanswing in het programma. Gelukkig hadden we ons kleine fototoestel mee en hebben we alles kunnen vastleggen. Ook hier weer gold veiligheid voorop.

Een vermoeiende mooie dag met veel indrukken. Doordat het oudjaar was hebben we geprobeerd wakker te blijven maar helaas om 22 uur ging bij ons het licht uit…….en we hebben lekker het nieuwjaar ingeslapen…… L

In CR is het elke dag vroeg dag! Wil je de mooiste dieren zien, tja dan moet je vroeg uit de veren. Het is geen uitslaap vakantie!!!!! Maar je slaap haal je ‘s avonds wel in. Avondvertier kennen ze in CR bijna niet, zoals we dat op de meeste vakantiebestemmingen wel kennen…..dus vroeg naar bed……

Dag 3 & 4 (1 & 2 januari); Puerto Viejo de Talamanca

Na het ontbijt, tijd om terug te varen naar Puerto Blanca. Tijdens de boottocht kom je weer allerlei dieren tegen en mooie vergezichten. En wederom hadden we geluk dat het was droog en het zonnetje tevoorschijn kwam. Op de kade stond de bus op ons te wachten.

De bus dropte ons in Guapiles bij hetzelfde restaurant El Cabo. Hier gingen we eerst lunchen (incl) en daar stond de huurauto voor ons klaar en vertrokken we naar het zuiden naar Puerto Viejo (nabij grens Panama), 165 km – 3 uur rijden. Dit gebied kent andere inwoners dan de rest van Costa Rica. Gebied Cahuita en Puerto Viejo hebben veel negroïde inwoners, vaak stammen deze mensen af van vroegere slaven die zich hier hebben weten te vestigen. Bob Marley is hier God! Ze spreken hier ook vaak geen Spaans maar Pidgeon Engels, erg grappig.

We reden vanaf het stadje Limon, helemaal langs de kust en de regen werd dat ook aanzienlijk minder. Een prachtige route langs de kust. In het gebied rondom Limon kom je veel vrachtverkeer tegen. Echt stoere vrachtauto’s met vooral koelcontainers. De meeste vervoeren bananen of ander fruit voor de export. Merken als “Chiquita en Del Monte” zijn hier volop vertegenwoordigd. Aangezien je in Costa Rica toch niet hard mag rijden ivm de hoge boetes, maakt dit drukke vrachtverkeer helemaal niet uit. Je geniet van alles om je heen en dat maakt ook het rijden in Costa Rica een feestje. Lekker relax en geen gehaast en geen files.

In Puerto Viejo verbleven we in het  prachtig gelegen Boutique hotel Namuwaki. Dit lag ongeveer

7 km buiten het centrum. Dit hotel ligt midden in de natuur en het lijkt daardoor alsof je midden in de jungle verblijft. De kamer en de verzorging (ontbijt: nog nooit zo’n lekkere pannenkoeken gegeten) is top, de medewerkers zijn vriendelijk. Het is er aangenaam rustig….. (na 22 uur algemene stilte gewenst). Je kunt fietsen huren, excursies boeken etc. Dit was voor ons het mooiste hotel/plekje tijdens onze reis.

Het dorpje Puerto Viejo is heerlijk om de vertoeven. Erg levendig en hier wel volop avond vertier met veel toeristen, bars, eetgelegenheden, winkels, boekingskantoren voor excursies ga zo maar door. Wij beleefde het als het Ibiza van Costa Rica. Geweldig, wij hadden hier nog we een dag langer willen blijven (het was natuurlijk nieuwjaarsdag dus ook de Costa Ricanen hadden vrij.)

Vanuit hier hebben we tijdens onze vrije dag de omgeving verkend en zijn we  naar de grens van Panama gereden (de huurauto mag er niet in en dus zijn we de grens niet overgegaan) De routes zijn gaaf, soms geen verharde weg en moet je soms door een beekje rijden, dat is juist leuk met de 4x4 drive. Kinderen die langs de weg naar je zwaaien en de mensen zijn zo behulpzaam om je de goede weg te wijzen. Over het algemeen spreekt iedereen wel Engels. Echter als je een klein beetje Spaans spreekt komt het zeker goed. Costaricanen kennen wel wegnummers maar op het platteland gebruiken ze gebouwen als wegbewijzering bijvoorbeeld na het tankstation links, of bij de kerk rechts etc.

Dagboek van Manuela met ons op reis in Costa Rica

Wij hebben echt een geweldige reis gehad! Wat heeft Colombia een prachtige natuur en super vriendelijke mensen.

Alles was perfect geregeld! Overal stonden ze ons keurig op te wachten.

Bogota was voor ons het minste van de hele reis.

Het hotel was prima, maar wij hadden totaal niet de behoefte om de stad te verkennen. Vanwege alle vluchten moesten we daar zijn, maar anders hadden we het liefst Bogota overgeslagen.

Cano Cristalles was adembenemend en Cartagena is het mooiste stadje die we ooit gezien hebben!

Rowan en Janna

Hierbij een kort verslag van onze Costa Rica reis.

Een prachtig land met een ongelooflijk mooie flora en fauna met als hoogtepunt voor ons persoonlijk Monteverde. Jullie hebben stuk voor stuk prachtige overnachtingen voor ons uitgezocht. Helaas is het raften niet doorgegaan door een rugblessure opgelopen bij het surfen.

De enige kanttekening was de gids die ons begeleid heeft naar Tortuguero.

Bij het ophalen in San Jose vroeg het ons naar de slaapplaats in Tortuguero.  Wij waren toen nog niet op de hoogte dat we waren overgeboekt naar de Evergreen lodge

We werden in het bijzijn van iedereen afgeblaft of we de naam van onze lodge niet kenden

Een maal daar zaten we geïsoleerd van de groep. Zowel de kamer alsook het restaurant.

Communicatie met de gids was hierover niet mogelijk

Verder henben wij een onvergetelijke reis gemaakt . We weten jullie in de toekomst zeker te vinden. Brdankt voor alles

Groet uit Amerika.

Jan en Basil

Dank je wel voor je bericht, leuk!

Wij hebben zeker genoten! Alles was goed georganiseerd, overal stonden de gidsen en chauffeurs voor ons klaar. Ook om ons te brengen naar het door ons zelf geboekte hotel in Safaga. Crew Travel is een prima organisatie. Top! Onderstaand onze bevindingen en wat tips.

De gidsen vertelden per bezienswaardigheid een aantal highlights al dan niet aan de hand van fotomateriaal en daarna konden we zelf de bezienswaardigheid bekijken.

De hotels waren goed. In het hotel in Caïro hebben wij de kamer omgewisseld, hierdoor kregen we een kamer met tegels, zicht op het zwembad en piramides, top (zijn kamers op de begane grond, aanrader). Het hotel in Luxor is luxe, maar ook onhandig ingedeeld, wat vergane glorie en alleen gratis wifi in de lobby. Ligging nabij het centrum is leuk, zeker als je langer verblijft. Voor 1 nachtje zou een ander hotel ook goed zijn.

Hotel in Aswan, het verblijf was zeer kort, maar aangenaam!

De Nijlcruise was ook goed, ruime cabin, niet druk, dus alle ruimte aan boord op het zonnedek. Het was uiteindelijk de Jaz Crown Prince. Ook het programma is anders verlopen dan verwacht. We vertrokken pas donderdagmiddag in plaats van woensdagavond. Hierdoor bezochten we Kom Ombo aan het eind van de donderdag en Edfu vrijdagmorgen vroeg. Dat was prima. Op vrijdag aan het einde van de dag kwamen we in Luxor aan. Hierdoor stonden voor zaterdag de volgende bezienswaardigheden op het programma: Vallei of de Koningen, Hatsjepsoet, Tempel van Karnak en Luxor tempel. Gelukkig hebben we een deel 's morgens gedaan en een deel 's middags, maar het was zeer intensief. Blijkbaar is het heel lastig of wellicht zelfs niet mogelijk om ruim van te voren het juiste programma te weten, veel hangt af van stroming, welke boot en wie het dan ook verder beslist.

Het enige wat we echt anders zouden willen is het reizen naar Abu Simbel. Reizigers die deze trip ook zouden willen doen, zouden we adviseren om vanaf Aswan te vliegen naar Abu Simbel, dit te bezichtigen en dan terug vliegen naar Aswan. Scheelt een keer zeer vroeg opstaan en niet twee keer dezelfde 3 uur durende rit door de woestijn. Bijkomen in het Movepick hotel is dan heerlijk.

Nogmaals bedankt voor het organiseren van onze reis. Jullie staan op ons lijstje als we naar een van de andere bestemmingen die jullie aanbieden willen.

Mochten jullie nog vragen hebben, vernemen we dat graag.

Hartelijke groet, Astrid en Willem

Reis Egypte

Wij hebben een onwaarschijnlijk mooie vakantie gehad en volop genoten van een prachtig Argentinië! We hebben zoveel verschillende landschappen gezien, iedere dag was het weer een nieuwe verrassing en we konden bijna niet geloven wat we zagen! Buenos Aires is een heerlijke stad met zijn Europese uitstraling. De zoutvlakte, cactussen en het Andesgebergte rondom Salta zijn adembenemend mooi! De meren in Bariloche zijn prachtig en de chocolade is heerlijk! En de Perito Moreno gletsjer en de Fitz Roy in El Calafate en El Chaltén zijn gewoon een klasse apart! Wij willen jullie heel erg bedanken voor het op zeer korte termijn, en in tijden van covid, organiseren van deze reis. Jullie inzet, flexibiliteit en enthousiasme zijn goud waard! Zonder jullie was deze reis niet mogelijk geweest. Wij hebben nu een hele mooie herinnering waar wij nog lang van kunnen nagenieten!