Lencois de Marahances, Brazilië
Het is guur en koud als we Nederland verlaten. Hoog tijd om de zon op te gaan zoeken. Het is tijd voor ons jaarlijkse uitje naar Brazilië en dit keer gaan we via de Costa Verde naar het hele...
Kalahari
Aankomen en op weg naar Vryburg Reizen naar Afrika is altijd een feest. Je weet nooit wat je kan verwachten omdat je meestal op zoek gaat naar dieren. Wij zijn al jaren bezig om de bruine...
Het is echt veel te lang geleden. Dat realiseer ik me pas als ik in het vliegtuig stap naar Marrakech . Met Transavia ben je er zo en de vliegtijden zijn ook nog een schappelijk. Om 5 uur stappen...
Stranden in Mexico en Costa Rica
We zijn zeker niet van plan om onze eigen kinderreizen te gaan promoten of lanceren maar onze dochters zijn op een leeftijd gekomen dat het leuk is om ze op reis mee te nemen. Na lange gevechten...
De schatten van Egypte
Onderweg naar Schiphol bedenk ik mij ineens dat het 2 jaar geleden is dat ik ergens naar toegevlogen ben. Op Schiphol aangekomen voelt het vreemd, het is zo rustig hier, niet normaal! De corona...
Rainbow Mountain Peru
Dag 1 vliegen naar Lima Zo, na een keer of 5 de koffer te hebben in- en uitgepakt heb ik nog steeds het gevoel dat ik iets  vergeten ben in te pakken, maar geen idee wat. Het zal wel goed...
Olhuvelhi Maldiven
Dag 1 - Parel van de Indische Oceaan Na een zeer goede vlucht met Emirates (we zijn er gek op om te kijken wat elke luchtvaartmaatschappij voor extra's te bieden heeft) komen we vroeg in de...
De rijke onderwaterwereld van Belize
Dag 1 - naar Playa del Carmen Het is weer zo ver! We mogen op pad… We hebben maanden geleden bij één van de vele KLM tickets toegeslagen en zo zitten we vanmorgen op stoel...
Op safari in Botswana
Het is maart maar we gaan al weer op pad. Een beetje ongewoon maar wel lekker want dan duurt de winter toch net even wat korter… We vliegen naar Johannesburg en omdat we met de KLM...

Beste, Tonia, Hans,

We zouden onze bevindingen van onze geweldige reis naar India en Nepal nog even mailen.Vooruit daar gaan we dan.

De route is geweldig en alle indrukwekkende items die je verwacht zie je ook zeker. De plaatselijke agenten en gidsen zijn uitstekend, altijd op tijd en altijd behulpzaam.

De chauffeurs zijn uitstekend. In India heel hard rijdend, zelfs door dorpskernen heen, in Nepal heel rustig rijdend. Maar allemaal save rijdend. De afstanden zijn soms lang en van GPS of navigatiesystemen hebben ze nog niet gehoord. Regelmatig dat er verkeerd werd gereden en dat we ze op de juiste weg moesten helpen. Geen probleem overigens, maar wel opvallend.

Groeten Jerry en Astrid

Dank voor je mailtje, wij hebben ENORM genoten. Het was een waanzinnige reis en een super ervaring voor ons. Nepal was nog leuker, mooier, indrukwekkender dan we hadden verwacht. En ik moet zeggen dat dat ook zeker komt door het programma, de samenwerking met Royal Mountain en de accomodaties die jullie voor ons hadden samengesteld/uitgezocht.

Royal Mountain heeft ons zeer professioneel en goed georganiseerd begeleid deze reis. De gids in Kathmandu en Bhaktapur (Kalpana) was een zeer leuke dame die veel wist en ons ook een mooi inkijkje heeft gegeven in het leven in Nepal en al haar gewoonten.

De reis van Nagarkot naar Chitwan per auto was wel even een ‘dingetje’. Eerst al een uur over hobbelige weg om in Kathmandu te komen, dan tussen de 1,5/2 uur om door Kathmandu te komen en dan nog een aantal uur naar Chitwan over een erg slechte weg. Tocht duurde 2 uur langer dan ze hadden gezegd dus dat viel wel tegen en daardoor hebben we ook eerste middag excursie gemist. Dat werd overigens wel weer helemaal goedgemaakt door de entourage, sfeer en het programma van Tiger Tops. Wat een fantastische omgeving is dat en wat een mooi, rustgevend team dat daar de boel runt en begeleid. Heerlijk gegeten en de meeste grote beesten gezien (Rhino’s, wilde olifanten, krokodillen, apen, bizons en allerlei vogels. De tijgers waren ons steeds net te snel af , veel sporen gezien maar niet ‘the real thing’).

De rit naar Pokhara (waar we wel tegenop zagen) viel toen weer mee, we waren al om 13 uur in Pokhara in Temple Tree. Daar kwam de gids (Yaman Mahji) ’s avonds al langs voor een briefing over de trekking en om de tas te brengen waar we onze spullen in konden doen.

De trekking zelf was ook onvergetelijk. Op de eerste dag kwamen we een andere toeriste uit Australie tegen die ook met gids en drager van Royal Mountain onderweg was en uiteindelijk hebben met z’n allen de trekking gedaan. Super mooi, fysiek toch nog wel uitdagend maar heel bijzonder. Ook erg leuk om met 4 nepaleze mannen/jongens op te trekken en te horen hoe hun leven er uit ziet.  Heel vrolijk, regelmatig zingend hielpen ze ons door de zware momenten heen.

De laatste dagen in Pokhara waren heerlijk, Temple tree is een fijn hotel alhoewel ze op 1 middag ook andere toeristen bij het zwembad toelieten waardoor het nogal druk werd. Wij hebben er verder geen last van gehad maar vonden het wel beetje raar.

Onze vluchten waren nog wel een ander verhaal: al op de heenweg hadden we in Londen vertraging waardoor we onze aansluitende vlucht in Oman niet konden halen. Daarom was alternatief traject geregeld waarbij we eerst naar New Delhi moesten en van daaruit naar Kathmandu. We kwamen daardoor pas rond middernacht aan, maar gelukkig hebben de mensen van Royal Mountain ons goed opgevangen. (tijdens het wachten hebben we meteen een claim ingediend via vluchtvertraagd.nl, het lijkt erop dat we 600 euro pp terug kunnen krijgen dus dat is dan nog meevallertje)

Ook terug hadden we vertraging, toen in Oman waardoor we onze aansluitende vlucht vanuit Munchen naar Amsterdam misten. Ook toen was iets geregeld en hebben we een nacht in hotel in munchen geslapen om vervolgens zaterdagochtend vroeg alsnog laatste stukje naar huis te doen. (ik moet nog uitzoeken of we daar ook nog vergoeding voor kunnen aanvragen ).

Al met al, zeker voor herhaling vatbaar! Heel erg bedankt voor jullie adviezen en begeleiding.

René en Astrid

Rondreis Nepal

Goedemiddag Hans (en iedereen bij Dagboek reizen)

Vandaag zijn we thuisgekomen van onze reis naar Tanzania. Het is onze gewoonte om na de reis altijd even te laten weten hoe het is geweest. De pluspunten, maar ook de verbeterpunten. Niet om te zeuren of te klagen, maar zodat jullie dit eventueel kunnen gebruiken voor toekomstige reizen.

Allereerst wil ik zeggen dat we het best spannend vonden om deze reis via jullie te boeken. We kenden jullie natuurlijk nog niet. We hebben al vele reizen gemaakt, altijd via onze vaste reisadviseuse bij D-reizen. Zij wist precies wat we leuk vonden en dat was dus altijd erg vertrouwd. Nadat zij failliet gingen, was het voor ons een beetje zoeken.
Dit was natuurlijk best een dure reis en dat maakte het voor ons wel spannend om te boeken bij een voor ons nog onbekende organisatie. Zeker omdat het in het regenseizoen was. We hebben behoorlijk getwijfeld, maar zijn zo blij dat we de gok genomen hebben! Zoals ik eerder al aangaf hebben we al vele mooie reizen mogen maken, maar al na enkele dagen wisten we zeker dat deze reis alles ging overtreffen!
Het was echt een droomreis! Alles was tot in de puntjes geregeld. En voor wat betreft het regenseizoen: jullie gaven aan dat we hier niet bang voor hoefden te zijn en daar was geen woord van gelogen. Sterker nog: we hebben er vooral heel veel voordeel van gehad.
We hebben in 7 dagen safari misschien in totaal een kwartier regen gehad (overdag)
Daarentegen was het overal wel super rustig. We kwamen soms 2 tot 3 uur lang geen enkele andere auto tegen. We werden direct geüpgraded naar een luxere accommodatie in de Serengeti: Seronera Luxery Camp. In Tarangire Luxery camp waren we zelfs de enige gasten en kregen we de Honeymoonsuite aangeboden!
We hebben zelfs heel veel meegemaakt van de great migration, wat we nooit hadden verwacht van tevoren.
Alle accommodaties waren heel erg goed, het eten was heerlijk en we hadden de beste gids die we ons konden wensen! We hebben iedere dag gamedrives gemaakt van 7:30 tot 18:30 en het verveelde geen moment.
We hebben echt geen enkel negatief punt over het safari gedeelte. Wel nog een kleine tip: er wordt verwacht dat je de gids een flinke fooi geeft. Zo'n 20 tot 40 dollar per persoon per dag. (Wat ie ook dubbel dwars waard is!!) Dat kan oplopen tot een behoorlijk bedrag en dat is misschien wel handig om van tevoren aan te geven.

Na de safari gingen we naar Zanzibar om nog een paar dagen bij te komen. De dag na aankomst hadden we een privétour door Stonetown, waar we eerlijk gezegd niet zoveel zin in hadden. Maar we hadden een goede gids en we vonden het toch erg leuk!
De accommodatie in Nungwi was prima, maar vanaf donderdag werd het restaurant overdag gesloten in verband met de Ramadan. Je kon er dus niet lunchen, maar je kon ook niets te drinken bestellen. Voor ons niet zo'n probleem, omdat we donderdag een snorkeltour hadden, vrijdags naar huis gingen en sowieso de voorkeur gaven aan een ander restaurant. Maar misschien wel handig om te weten voor toekomstige reizigers.
Ook was het niet mogelijk om met creditcard te betalen. Er zit een pinautomaat vlakbij het hotel, alleen deed deze het niet altijd en kan je maar kleine bedragen pinnen en betaal je zo'n 6 euro per transactie.
Het uitzicht vanaf het hotel was wel prachtig en we hebben hier nog heerlijk een paar dagen kunnen bijkomen van onze fantastische reis.

Wij zullen een volgende keer zeker weer via jullie boeken. Jammer dat jullie niet alles aanbieden wat nog op ons verlanglijstje staat!
Tijdens de vakantie heb ik met enige regelmaat foto's op social media geplaatst en ik kreeg meteen al de vraag via welke reisorganisatie we hadden geboekt. Hopelijk hebben jullie er binnenkort dus weer wat nieuwe klanten bij!
We willen jullie heel erg bedanken voor alles. Het contact voorafgaand aan de reis heb ik als heel prettig ervaren en de reis was zelf was echt perfect geregeld!

John en Lieke

Tanzania en Zanzibar 2023

Ja,  we zijn nog lekker aan het genieten van een paar dagen Kathmandu.  Heerlijk relaxed in de ochtend weer wat sightseeing ( we zijn nog een keer naar Bakhtapur geweest,  naar Pashupatinath en vandaag willen we naar de monkey temple) en in de middag lekker bij zwembad van het Shanker hotel.  Top!

De trekking was weer fantastisch. Begeleiding vanuit Royal Mountain was weer heel goed geregeld. Dag van te voren kwamen ze op afgesproken tijdstip naar  het hotel voor een briefing en kennismaking met de gids.  Helaas konden we op vertrekdag niet vanuit Kathmandu met vliegtuig nare Lukla vanwege slechte weer.  Gids  heeft toen voorgesteld om met heli te gaan,  we moesten daarvoor wel wat bijbetalen maar royal mountain heeft de prijs van het ticket verrekend. Hun office manager heeft toen ook nog even telefonisch contact met ons gehad om te vragen of als oké was.

Onderweg heeft de gids goede basic lodges voor ons geregeld zodat we daar steeds eigen wc op de kamer hadden (????????). De luxe lodges hadden dat sowieso al, net als een verwarmd bed en warme douche ( via elektrische deken of warme kruiken). Ook opladen,  wifi en alle koffie/ thee waren daar gratis. Lunch en diner waren daar volgens vast menu,  prima eten.  Nadeel was dat we 3 nachten als enige gasten daar sliepen dus dat is niet zo gezellig.

Achteraf vonden  wij de hoge extra kosten (eten is daar nl. ook echt stuk  duurder dan in basic lodges) toch niet opwegen tegen de voordelen.  Kwam ook omdat we de basic lodges dit jaar wat beter vonden. Maar geen spijt dat weer het zo hebben geprobeerd.

Al met al weer een prachtige ervaring, foto's geven  maar deel van de ervaring weer!!

Heel erg dank ook voor jullie hulp en wellicht weer tot een volgende vakantie ????.

René en Astrid

Reis Nepal

We zijn inderdaad terug van op reis! Intussen zijn we allebei weer aan het werk en hebben we ons weer aangepast aan het dagelijkse leven.

We hebben een mooie en diverse reis achter de rug! We waren verrast hoe vlot het ging om met de auto door Mexico te rijden. De wegen zijn mooi onderhouden (zeker de tolwegen) en de mexicanen zijn over het algemeen rustige chauffeurs. We hadden gedacht minstens 1 keer tegen gehouden te worden bij een wegblokkade door een politieagent die wat extra geld wou verdienen, maar ze lieten ons allemaal passeren, het waren vooral de mexicanen zelf die ondervraagd werden.

We hebben het meest genoten van San Cristobal en Isla Holbox. Op beide plaatsten hangt zo’n gemoedelijke sfeer dat je je direct op je gemak voelt en de dagen er zo voorbij vliegen. Voor ons mocht er gerust nog een dagje extra isla Holbox bij, daar hadden we de minder evidentie verplaatsing van isla holbox naar de luchthaven wel voor over gehad ;-) Van Playa del carmen waren we minder fan, het is er erg druk, duur, vol met wereldmerken zoals Victoria Secrets en Haagen Dasz zodat er niets meer authentiek over schiet.

De hotels waren over het algemeen goed. Er was 1 minpunt aan onze reis: we waren behoorlijk teleurgesteld door het hotel ‘villasbacalar’ aan laguna bacalar. Ik herinner me dat we daar voor twee dagen 350 euro bij betaald hadden, dus ik verwachte in een luxueus hotel terecht te komen. Dat was jammer genoeg niet zo. De kamers waren wel groot, maar ook best ouderwets. Het voelde wat aan als vergane glorie. We hebben er ook het traagste hotelpersoneel van onze reis ontmoet, ze deden maar liefst 50 minuten over het serveren van het ontbijt terwijl er naast ons twee andere tafeltjes bezet waren.

We hebben dan veel meer genoten van ons hotel in chichen itza, waarbij de locatie, kamer, bediening en het eten echt top was. Het viel ons daar wel op dat de kamers daar aan 130 euro per nacht stonden. Een stuk goedkoper dus dan wat wij in het hotel laguna bacalar betaald hebben. Dat slaat eigenlijk nergens op, want het hotel in chichen itza was voortreffelijk terwijl het hotel in laguna bacalar verouderd was. Het was toen dat het ons ook te binnen schoot dat die 175 euro pp gevraagd werd voor het hotel Encantado, maar dat je ons daarna liet weten dat dit volboekt was en je toen villas bacalar hebt gekozen. Hierbij is er geen prijsverandering gecommuniceerd, en we vroegen ons af of er hier niet iets is mis gelopen? Het zou in ieder geval verklaren waarom het hotel zo onder onze verwachtingen scoorde.

De informatie die we krijgen via het lokale reisbureau was uitgebreid en handel georganiseerd per locatie. We hebben er steeds goed gebruik van kunnen maken.  Het valt ons wel op dat mexicaanse gidsen niet erg geneigd zijn om veel uitleg te geven over het verloop van de tour (bv bij het bezoek van de indiaanse stammen of de cenotes niet vertellen hoe lang het rijden is) dus het zou wel handig zijn mocht er nog wat extra informatie gegeven worden via het reisbureau over het verloop van de dag. Mocht ik bij het zwemmen met de walvissenhaaien op voorhand geweten hebben dat het 2,5u heen en dan nog eens 2,5u terug varen op zee was, zou ik pilletjes tegen zeeziekte kunnen innemen hebben (nu helaas moeten overgeven tijdens de excursie), iets wat ik bv niet doe bij maar 1 uurtje heen en terug varen omdat ik dit af en toe eens doe en dan weinig last ervaar.

Met vriendelijke groeten,

Cedric en Lisa

Rondreis Mexico

Hi Hans,

Het was een geweldige reis. Heel veel wisselingen en veel bijzonder dingen meegemaakt. Van mooie reizen met stadjes en dorpen, Jungle en een bijzonder carnavalsdag in San Juan Chamula (jammer maar begrijpelijk dat daar beslist niet gefotografeerde mocht worden ) boot tochten en hele mooie stranden en meer.... En alles heel goed georganiseerd. We maken reclame voor jullie hoor

We liggen compleet uitgeteld op de bank...waren na een lange reis om half 4 weer thuis. We hebben een prachtige vakantie gehad.

Nkonzi camp was zo persoonlijk en intiem! Echt een hele fijne plek. Wel veel, heel veel Tse Tse vliegen! Jo en Clive zijn supervriendelijk, we hebben goed gegeten en genoten van de gezelligheid en natuurlijk de game-drives. Three Rivers was weer heel anders. Prachtige kamers. We hebben daar niet erg veel wild gezien tijdens de drives, maar wel liepen de olifanten en giraffen langs onze kamer toen we op het terras bij zaten te komen. Tot slot River lodge. Dat was voor ons echt perfect en we zijn heel erg blij dat we daar hebben afgesloten. Heerlijke locatie, weinig Tse Tse vliegen en een uitstekende service. De gids die we hadden was echt heel erg goed en we hebben elke game drive wel iets bijzonders gezien, naast de ‘gebruikelijke’ olifanten en giraffen...Ze hebben ons enorm in de watten gelegd. We mochten maar liefst 2 x lunchen op het tree deck. En we waren de enigen die gisterochtend nog een game drive mochten doen met een aangepaste tijd, zodat we op tijd terug waren voor de transfer. Heel bijzonder en dat hebben we enorm gewaardeerd. We kunnen met recht zeggen dat we South Luangwa echt het allermooiste stukje Afrika vinden dat we ooit hebben gezien.

We danken jullie hartelijk voor de organisatie!

Andre en Marina

Rondreis Zambia

Dag Neelke, Tonia en Hans

We zijn heelhuids terug thuis geraakt, en dat doet ons een beetje stilstaan bij al die mensen op de wereld die onderweg zijn, op de vlucht, op de dool, zonder zekerheid, moe, vuil, ziek, enz. Wat een gelukzakken zijn wij!

De reis was tot in de puntjes perfect georganiseerd, alles klopte, en meer nog: de tips die jullie gaven, waren veel beter dan wat ik ervan zou hebben gemaakt!

Boek over Argentinië: wat een leuke attentie in ons laatste hotel! We hebben bijna alles wat in dit boek zo prachtig afgebeeld staat, in levende lijve gezien.

Dus DIKKE, DIKKE DANK JE WEL! voor de organisatie, maar ook voor de keren dat we op jullie konden rekenen om bij te sturen, tickets voor ons te boeken en vluchturen voor ons in de gaten te houden! Argentinië en de Argentijnen zitten in ons hart (en hun steaks en taartjes in onze billen ????) ????!

Heel veel warme groeten

Gino en An

Rondreis Argnetiniè februari 2024

We kijken met elkaar terug op een hele fijne reis.
We hebben alle hoogtepunten mogen zien die we al zo lang op ons lijstje hadden staan.
En wat was het indrukwekkend mooi.

We hebben er echt van genoten. Egypte is een prachtig land met vriendelijke en toegankelijke mensen.
Prachtige foto’s gemaakt. Beelden in onze herinnering. Zeker voor herhaling vatbaar.
Het reizen zorgt voor veel bijkomende indrukken. Het was soms ook wel overweldigend.
Het is dan fijn als je eind van de middag in je hotel bent en lekker even in het zwembad alle prikkels van je af kunt spoelen.

Het door een onbekende omgeving op zoek gaan naar een restaurant is een heerlijke ervaring.
Veel onverwachte dingen gezien en gevonden.
We hebben ons geen moment onveilig gevoeld.

In Cairo hadden we een Nederlands sprekende gids Osama. Die had al heel lang geen toeristen meer begeleid. En hij was gretig om ons alles wat hij wist te vertellen.
Soms was dit een beetje te veel. Zodat we bijna geen ruimte hadden om zelf te bepalen wat we wilden denken en waarvan we wilden genieten.Toen hebben we hem gezegd dat wij het tempo bepaalden en alles voor ons te veel was.

In Aswan tot Luxor was Omar bij ons. Zijn Engels moesten we even aan wennen. Maar hij ontdooide steeds meer en heeft volgens ons ook echt van ons genoten.
Beide gidsen probeerden wel steeds om extra onderdelen ( tegen ruime betaling uiteraard) toe te voegen aan het programma. We hebben heel, heel weinig toeristen gezien.
En behalve in het hotel in Luxor geen Nederlands gehoord een hele week. Dat was best lekker.
De bevolking was soms wel opdringerig, maar dat kennen we wel van andere reizen.
De  hotels zijn ons uitstekend bevallen! Het personeel, de agenten en de gidsen waren allen zeer, zeer behulpzaam en vriendelijk.

Het was fijn dat er in Luxor snel een zwembad geregeld kon worden. Dat de zoekgeraakte koffer van Jesse dezelfde dag werd nabezorgd.evenals het vergeten duikmasker was echt super service. De rolstoel was wel steeds een dingetje, maar kwam, meestal na wat aandringen en wachten , toch steeds weer tevoorschijn.
Dit zijn de gewone ongemakjes die het reizen zo aantrekkelijk maken.

Het laatste hotel Coral Beach bleek een all- inclusive resort. Waar we dus ook van die bandjes omkregen.
Nog geprobeerd uit te leggen dat we alleen HP hadden. Tevergeefs.
We hadden prachtige, ruime kamers naast elkaar met zeezicht. Wel aan het eind van het resort, dus 10-15 minuten wandelen als je iets vergeten was. Dat vonden we niet erg hoor!

De reis terug was door het overstappen lang. (Van 1.30-17.30 uur uit en thuis) Maar daar kan niemand iets aan doen. Covid heeft geen rol gepeeld in onze reis.
De laatste dag even een test gehaald met de dure hoteltaxi. Was zo gepiept.
Egypte gaat vaccinatie op korte termijn verplicht stellen voor alle buitenlanders, dus we waren net op tijd!

Dank je wel voor het organiseren van deze geweldige reis.
Als we weer geld hebben, ga ik voor een volgende reis zeker aan jullie organisatie denken en hem ook zeker bij andere mensen aanbevelen.

Vriendelijke groet, ook namens alle medereizigers
Annette

Egypte reis oktober 2021

In juli zijn we met ons gezin 3 weken naar Brazilië geweest. Hoewel we best wat gewend zijn, kijken we terug op één van onze beste reiservaringen. Ik zal er enkele hoogtepunten uitpikken.

De voorpret begint eigenlijk als we bij jou thuis op bezoek komen. Je bent gespot in een piepkleine advertentie en we verwachten niet in een huiskamer vol beeldjes en relieken terecht te komen. We laten ons meeslepen en zien de wilde beesten, caipirinha's en bounty eilanden al helemaal voor ons. Onze eigen ideeën worden feilloos verweven in de mooiste plekjes die jij ons adviseert.

Rio vinden we heerlijk, ondanks het nattige weer. We ontdekken graag zelf een stad maar als je Olivia Alves als gids hebt dan wordt de dag pas echt bijzonder. Hoezo te mistig om Corcovado te bezoeken? We zijn bijna de enigen en hebben Christus én het uitzicht voor ons zelf. Hoezo eng om een favela te bezoeken? Achterop motortjes naar boven en dan krioelend door straatjes en pleintjes weer naar beneden. De kinderen vinden het prachtig!

Het volgende avontuur is de autorit van Campo Grande naar Embiara Lodge, diep in de Pantanal. Onder een overweldigende sterrenhemel krijgen we een nieuw begrip van cross country. Omdat de koplampen regelmatig onder water verdwijnen, wanen we ons letterlijk diep in de moerassen en komen schietgebedjes weer eens goed van pas. Na een lange, donkere tocht van 7 uur zien we lichtjes; Embiara Lodge blijkt een waar paradijsje.

Omdat we geen strandweer hebben op de Copacabana, beleven we het Braziliaanse strandleven op Morro Sao Paulo pas goed. Wat een verschil met Zandvoort of Knokke. En dan bedoel ik niet alleen de mooie mensen en de uitdagende badmode, maar vooral de vrolijkheid, de sport (strandvoetbal krijgt hier een nieuwe dimensie), agua de coco, en de leuke restaurantjes. Weet je trouwens hoeveel koffers je in een kruiwagen kwijt kunt?

We maken nog een mooi staaltje Braziliaans toneel mee als we Morro weer per vliegtuigje willen verlaten. Er zijn 7 passagiers geboekt in een vliegtuig met 7 passagiersstoelen. Toch vindt de piloot het onverantwoord vanwege de extra bagage. Na een turbulent en heel lang telefoongesprek met de toren (?) moeten de koffers een beetje verschoven worden en kon de reis alsnog van start gaan...

De oude binnensteden van Salvador en Olinda zijn erg leuk, zeker als je in zulke pareltjes van hotels zit als Pousada do Boqueirao en Dos Quatros Cantos. Recife is best leuk maar krijgt pas echt kleur met onze gids Carlos. Een beetje gek maar daarom wel heel leuk. Zo leer je niet alleen waar het beeld van Maurits staat maar ook hoe je aanpapt met leuke dames en afdingt op de markt.

En als klap op de vuurpijl naar Fernando. Ongelooflijk als je bedenkt dat je op de bovenste 40m zit van een vulkanische rots van 4000m hoog, midden in de Atlantische oceaan. En dan is er één weg van 7km lang waar je met je buggy wordt aangehouden door slaperige politie, en kom je zonder benzine te staan... De lekkerste vis ooit gegeten bij het haventje en de mooiste vis ooit gezien onder water. Baaitjes en zonsondergangen om van te smullen!

Ik geloof dat we 14 binnenlandse vluchten hebben gemaakt en evenzo vaak opgehaald en weggebracht. En iedere keer dat dit goed ging zeiden we tegen elkaar: "dat heeft Hans toch weer goed geregeld voor ons". Hans, het was kortom een reis om nooit te vergeten.

Hartelijke groeten van Bruno, Marjolein, Steef en Sanne Steggerda.