Tempel in Egypte
Dag 1: Iemand zou de KLM eens uit moeten leggen dat het niet lekker is om zo laat naar Cairo te vliegen maar het alternatief is of qua prijs of het feit dat je over moet stappen niet...
Travessia Beach Lodge in Mozambique
Mozambique onder de loep We schrijven november als we weer eens in een ijzeren vogel kruipen om naar Zuid Afrika te vliegen. We gaan een week in ons eigen huis in Phalaborwa bivakkeren...
Copacabana, Brazilië
Het is een beetje feest bij ons thuis. Met blozende wangen staan we onze tas weer te pakken want we gaan weer terug naar Brazilië. Dit keer is het bijna familiebezoek want we gaan langs bij...
Pacaya vulkaan in Guatemala
Wanneer je door deze drie landen reist, zijn vele combinaties mogelijk. Een "Maya trip" of juist een reis met veel duiken en snorkelen. Wij hebben al meerdere rondreizen gemaakt door Mexico,...
Borrelen met olifanten in Zambia
Dag 1 - vliegen naar Lusaka Sinds maart dit jaar vliegt onze blauwe trots een aantal maal per week naar Lusaka en Harare in een soort van combi vlucht. Wij hebben een kaartje gekocht...
Familiereis Brazilië banner
Brazilië; om nooit genoeg van te krijgen We gaan op pad. De KLM heeft hele beschaafde tijden dus pas om 9 uur gaan we van huis weg om op het gemak naar Schiphol te reizen. Het blijft...
kleurrijjk colombia
Colombia, of is het Locombia Nadat we onze oorspronkelijke plannen om hebben moeten gooien vanwege de onrust in Ecuador die natuurlijk alweer voorbij is als we vertrekken mogen we in plaats van...
Lencois de Marahances, Brazilië
Het is guur en koud als we Nederland verlaten. Hoog tijd om de zon op te gaan zoeken. Het is tijd voor ons jaarlijkse uitje naar Brazilië en dit keer gaan we via de Costa Verde naar het hele...
Kamelentocht in Marokko
Dag 1: Je kunt op 1001 manieren naar Marokko vliegen. Het kan tegenwoordig zelfs met onze vrienden van EasyJet. Wij kiezen echter voor "good old" Royal Air Maroc. Het is een relaxte...

Inderdaad weer een 1,5 week in den lande maar wat hebben we genoten! We genieten nog steeds….

Vanaf de start in Rio tot aan de dagen in Jeri iedere dag genoten.

Genoten van de schoonheden van het land, de zon, de kleuren en bovenal de leuke Brazilianen. Wat een vriendelijke fijne behulpzame, vrolijke mensen.

Nou daar komt ons verhaal hoor:), hoop dat jullie

1e week:

Rio vonden wij fantastisch, wat een heerlijke stad!! Eigenlijk te weinig tijd, zoveel te ontdekken, te genieten en te doen.

De Pousada is heel leuk en we worden heel vriendelijk ontvangen. Fietstocht, Favela tour, gezwommen op Ipanema, alles was top. Favela tour was ontzettend indrukwekkend en dezeThiago is fantastisch.

Een week later zijn vrienden van ons met een andere organisatie deze tour gaan doen en zijn in een vuurgevecht terecht gekomen. Zij hebben moeten schuilen achter het barretje waar wij met de groep wat gedronken hebben. Ze hebben een filmpje gestuurd. Thiago was zeer overtuigd dat hij weet wat er speelt, er nog nooit wat gebeurd is als er toeristen zijn. Hij last de tour af wanneer hij voelt dat het broeit.

Ilha Grande was goed en mooi, we hadden ook hier fantastisch weer. Pousada top, lekker ontbijt, wel helemaal vol met Fransen. Toen we Ilha Grande verlieten zagen we op hele grote borden dat er gele koorts heerst, overal waarschuwingen.

Dit is nog wel een tip; gele koorts heerst sinds januari in Rio, Ilha Grande, Sao Paolo. We hebben ons nog een week van tevoren ons in laten enten (andere inentingen hadden we al een paar jaar geleden gehaald).

Prachtige tocht met de bus naar Paraty. We hadden hier niet zoveel van verwacht omdat we overal hoorde dat het enorm toeristisch zou zijn. De tocht duurde wel een stuk langer dan beschreven was en in Paraty hebben we nog een uur rond gereden om iedereen af te zetten. Maar geen probleem; veel te zien.

Pousada midden in dorp is leuk en knus. De kamer lag echter aan de straat en we hebben heel slecht geslapen, hele nacht herrie. Ze lopen langs je kamer aan die zijde.

We hebben een tocht met een boot geboekt en dat was te leuk! Met deze aardige grote vent 5 uur lang de hele baai door gevaren, gegeten op een leuk plekje, gesnorkeld, en weer de zon die er was. Het dorpje vonden we erg leuk, toeristen viel mee en het artistieke en de geschiedenis beviel ons wel.

Van Sao Paulo naar Campo Grande; 5 uur door de bergen, wat een tocht. Grappig dat we totaal niet hadden geschat dat er alleen een weg door de bergen en natuurparken was.

Inchecken chaos op Sao Paulo maar daardoor ook erg grappig. Zoveel gekletst met Brazilianen via google translate of handen/voeten Engels/Portugees.

Op Campo Grande kregen we een andere huurauto dan op papier maar ook prima. De kamers van het hotel waren een beetje ‘spooky’ zoals mijn dochter het noemde, begrijp wat ze bedoelde. Wel heel simpel en oud, maar wel schoon.

De volgende ochtend stond Alessandra te wachten; de leukste gids van de 3 weken! Wij zijn fan! Meteen een klik, humor en zoveel gekletst over het leven, heerlijk.

Pantanal was geweldig en je had helemaal gelijk Hans! Verblijf en eten was geweldig! De mensen te lief en wat een mooie omgeving….We hebben het vaak over je gehad dat je ons toch hele mooie plekjes hebt laten zien die goed bij ons passen.

Allessandra bleek toch niet met ons mee te gaan naar Bonito (stond in de reisbescheiden), echt heel jammer. Bonito vonden wij wat te toeristisch, wellicht zouden we dit overslaan. Kan me goed voorstellen dat toeristen al die activiteiten leuk vinden bij het hotel maar voor ons was dit niet hele nodig. Wel mooi daar overigens. De gids was een serieuze man en wij mochten met 3 chinezen de snorkeltocht gaan doen. Het was koud, 8u00 en vol met protocollen en minder vriendelijke mensen, een echte toeristische activiteit. Maar wat hebben we een lol gehad; die chinezen konden niet zwemmen, dit hadden ze niet verteld. Een tocht van 50 minuten met dit 3-tal was zeer bijzonder en ze hebben het overleefd met zwemvesten en achter takken blijven hangen.

Reisdag naar Sao Luis is prima verlopen. ’s nachts om 3.30 aangekomen en weer opgehaald worden om 7u30. Dit is het enige moment dat we dachten; dit hadden we anders moeten doen. Niet eens zo zeer voor de korte nacht maar omdat we niets gezien hebben van Sao Luis. We hebben de laatste week zoveel gehoord over die stad en het ff geproefd en hadden graag een dagje rond gesnuffeld en de vibe van de muziek gevoeld.

Atins is synoniem voor Paradise?!

De hele tocht, Ranchodabuna, kitesurfen en dan die hele mooie Lencois Maranhees! Magisch?. Voor ons de mooiste plek waar wij ooit zijn geweest. Met Silvia van Ranchodabuna meteen naar het strand bij aankomst, sunset en een drankje. Wat een heerlijk mens, advocate in Sao Luis. Heel veel gekletst met haar, en de gids in de duinen was ook te leuk en lief. Atins zelf is te mooi en leuk, en die rust, weinig toeristen. En wat een kitespot, 2 dagen op het water geweest. Wij willen hier niet weg…..

Alle reisdagen voelen als excursie, heerlijk! Wat te gek die tocht over het strand. Hotel in Parnaiba erg mooi, ontzettend vriendelijke eigenaar en fantastisch eten! Beste ontbijt tot nu toe, zo uitgebreid en lekker. En allemaal Fransen aan het ontbijt. De volgende dag kwam de gids niet opdagen, na een uurtje hebben we contact opgenomen en bleek hij ’s middags te komen. We waren eigenlijk blij want nu gaan we een ander excursie doen (hadden we gehoord bij een toeristenbureau). We gaan varen, kijken hoe krabben worden gevangen, naar de zandduin, mangroves en bij sunset de rode ibissen zien.

Ook deze gids was fantastisch; gelachen, gesproken over het leven in het Noorden, in Nederland, voetbal natuurlijk, we hebben hem uitgelegd hoe sneeuw voelt…

De delta is te mooi, ook dit was overweldigend.  Ook hier zijn duinen, we waren helemaal alleen hier, zo mooi. Zoveel gezien en gehoord over de geschiedenis, de natuur, de visserij en natuurlijk de unieke plek voor de rode ibissen. Ik kan het iedereen aanraden, het is magisch?.

De tocht naar Jeri was te leuk! Onderweg stopte de chauffeur bij een glijbaan in een lagune, daar zijn we af geweest en hebben daar gegeten. Tuurlijk een attractie maar wel erg leuk. Ook deze chauffeur was weer erg aardig en reed voorzichtig. In jeri moesten we even slikken, druk, al die mensen die hun handdoek weer op een bedje leggen, achter elkaar de duin op en weer aflopen bij sunset. Maar het magische moment daar missen; epic sundown. Het strand zelf is niet bijzonder en je moet voor alles weg uit Jeri en bijna voor een hele dag betalen/excursie. Buggy lukte niet voor een halve dag.

In eerste instantie wilde we terug naar Atins; kiten was daar ook geweldig. Maar de volgende dagen zijn we op pad gegaan met een kiteschool, was grappig maar ook chaos. Op een plek waar verder niets was, iedereen de zee in, geen ‘flat water’ wat prettig is voor kiten etc..

Volgende dag gaan kiten met een andere school, maar ook hier chaos. Op het strand van Atins zijn 2 kitescholen die het zeer goed geregeld hebben. Rustig op het water, leuk barretje, restaurantje en goede spullen. Zee is rustiger. Kortom; wil je leren kiten doe dat in Atins! De kiters in Jeri zeggen dan ook allemaal dat Atins paradijs is en ze liever daar kiten.

Dorpje is superleuk, heerlijk dat zand…Maar dat je er in de zomermaanden niet moet komen geloof ik wel. Ook dit wordt overspoeld met toeristen. Ook hier veel fransen.

En dan zit het erop. Best een pittige rit naar Fortaleza. Deze chauffeur (van Blue hotel) is de enige die erg hard reed, niet prettig. op een 80 km weg reed hij 140. Voor het eerst een onveilig gevoel. Totaal niet gehad tijdens de reis.

Ze waren juist erg verantwoordelijk, vriendelijk, overal een pauze ingelast etc..

Brazilië heeft ons iedere dag verrast in positieve zin! Wij wilde graag de cultuur/vibe van het land voelen. Deze bevolking is vriendelijk, altijd een glimlach en kleurrijk, hier houden we van! Alle schoonheden in Brazilië zijn in het echt net zo mooi als op de plaatjes.

Hans en Tonia; dank voor het organiseren van deze reis voor ons. Alles was tot in de puntjes geregeld, fantastisch! Wij zijn nog niet uitgereisd, wordt de volgende bestemming Colombia, Costa Rica of nog een keer Brazilië (andere schoonheden bezoeken en golfsurfen).

Saskia, Paul, Stijn en Myrthe

Hoi Hans en Tonia, we zijn gisteren thuis gekomen en nu net wakker ????. We hebben een geweldige reis gehad. Zoveel verschillende delen van het land gezien . We hebben een goede indruk gekregen van de diversiteit van Colombia en vonden het een land om naar terug te keren. Zeer aardige mensen met humor en hulpvaardig . Mooie natuur, afwisselend , cultuur, lekker eten. Prachtige stranden , gesnorkeld . Die week aan de kust aan het einde was een goede afsluiting. De reis liep op rolletjes . We hebben ons erover verbaasd dat de taxi’s altijd op tijd klaar stonden en dat alles zo soepel liep. Lammert spreekt een beetje Spaans, dat was wel zo handig om contact te maken.

De kinderen (12,15, 16) hebben ook genoten. Die voelden zich thuis in de hotels en veilig op straat.

Sowieso is ons dat reuze meegevallen . Van verhalen en waarschuwingen krijg je het idee dat je op elke hoek van de straat in de steden beroofd kunt worden. Wij zijn wel alert geweest maar hebben ons niet onveilig gevoeld en we waren meestal rond 21 uur terug in het hotel.

De tours en de gidsen waren ook stuk voor stuk voor stuk een succes . De gidsen spraken goed Engels en konden en wilden veel vertellen over hun land.

In Bogota hebben wij zelf nog een fietstour gedaan (aanrader!!) en in San Agustin een gids genomen in het archeologisch park. Dan zie je net wat meer. In Popoyan heb je een hele leuke gratis stadstour (zelf bedrag geven) door studenten. Ook een aanrader .

De hotels waren een prima keuze. Alleen in Medellin zouden we nog eens kijken naar een ander hotel. Schoon hoor, maar onpersoonlijk en groot en ongezellig . Een zwembad was daar wel lekker geweest, beetje afkoelen.

Cano Cristales was een hele bijzondere ervaring . We hadden een hele jonge gids, die ontzettend zijn best deed. We hadden gelukkig bij aankomst al een tripje naar een kleiner stuk van de rivier waar we de kleuren zagen en konden zwemmen. De dag daarop gingen we naar de grote rivier , maar toen heeft het de hele dag gehoost... niets te zien, een grote modderrivier... de dag erop nog een leuke ontbijttrip gedaan en ontbeten bij een familie middenin de Llano’s en weer even een stukje rivier gezien.

Alles was trouwens toch included in deze trip. Toegang park, luchthavenbelasting , eten en drinken . En een feestavond met dans. Erg leuk!!!

Nog een tip voor toekomstige klanten :in het het begin appcontact maken met Pure Colombia . Overal is WiFi en het is handig om ophaaltijden even te checken en geeft pure Colombia de mogelijkheid om wijzigingen aan de klant zelf door te geven . Deden ze nu naar de hotels maar die gaven het niet altijd door. Die waren 2 keer anders dan afgesproken , en pure Colombia reageert heel snel op de app (kwamen we aan het eind pas achter).

Dank voor de organisatie van onze reis. Fijn dat het contact zo soepel verliep. Jullie reageerden heel snel op mailtjes en vragen  en dat we een keertje ook telefonisch  konden overleggen  over de reis vonden we prettig .

We zijn erg tevreden , gaan jullie zeker aanbevelen aan vrienden .

Groeten van Lammert en Maartje

Graag willen we een reactie geven op onze rondreis door Brazilië.

Wat is het een mooi land! We kijken met veel plezier terug op onze reis. Het was voortreffelijk geregeld.

We werden op tijd opgehaald in Sao Bento do Sapucai. Een vriendelijk chauffeur bracht ons naar Paraty, waar we dezelfde dag nog een boot huurden voor de volgende dag.

Paraty is een prachtig stadje en we hadden een geweldige mooie boottocht de volgende dag.

Op 22 januari werden we netjes op tijd opgehaald voor de transfer naar Ilha Grande. Het vervoer was prima op elkaar afgestemd.

Ilha Grande is een mooi eiland en we hebben er heerlijk gewandeld. Ook de pousada was geheel naar onze zin.

Terug op het vaste land werden we opgewacht door een chauffeur, die ons naar Rio de Janeiro bracht. Hij bood ons aan, om via de Suikerberg te rijden. Dat was geweldig, namelijk de volgende dag was het weer een stuk minder.

We hebben de Suikerberg kunnen bezichtigen in de avonduren bij een mooie zonsondergang. Prachtig.

De volgende dag een mooie fietstocht gemaakt door Rio de Janeiro met een Nederlandse gids, die goed op de hoogte was. 's-Middags hebben we Corcovado gezien in de mist. We waren blij, dat we de Suikerberg de vorige dag hadden gezien.

De volgende morgen, zouden we om 05:45 uur opgehaald worden door een chauffeur van Future Transporte. Deze kwam te laat! Na een telefoontje, verscheen de chauffeur om 06:30 uur. Het is niet duidelijk wat de oorzaak was. We zijn er vanuit gegaan, dat de chauffeur zich had verslapen. Het vliegtuig hebben we gelukkig wel gehaald.

Foz do Iguaçu was warm en prachtig. Wat een mooie watervallen.

Vervolgens zijn we gevlogen naar Bonito. Wat een prachtige plek.

En wat is het mooi om te snorkelen in kraakhelder water. Een ervaring op zich.

Vandaar uit zijn we doorgereden naar Pantanal. De dagen in Pantanal waren erg afwisselend. We hebben aan alle programma's  deelgenomen. Alessandra, was een geweldige gids.

Op 2 februari  zijn we teruggevlogen naar Sao Paulo.

We kijken met veel plezier terug op deze reis. Voor ons heel bijzonder, omdat we zowel met eigen ogen hebben kunnen zien waar Jeroen en Silvia wonen, als hebben kunnen ervaren hoe vriendelijk de Brazilianen zijn.

We willen jullie dan ook hartelijk bedanken voor het organiseren van deze bijzondere reis.

Reis Brazilië

Goedemiddag Hans,

Ja we zijn weer terug (helaas), na een onwaarschijnlijk mooie, fantastisch georganiseerde en indrukwekkende reis. Het was perfect geregeld door jullie en voor herhaling vatbaar. wel weer wat geleerd : keuzes maken. Sommige plekken waren zo mooi, leuk , interessant,  maar waren we veel te kort... Nog maar een keer terug.

Weinig tot geen struggles. Een kamikaze rijtocht van Sapa terug naar Hanoi. Chauffeur reed als een dolle, vond t nodig om een paar keer te stoppen om aan een bong te hangen en stopte midden op de snelweg in het donker om er vervolgens een vriend in te laten stappen die ook even in Hanoi werd afgezet...

Jasje  niet meer terug gekregen (vergeten Halong Bay) : wel direct actie door agent Vietnam en onze gids. Super!

Helaas pieste het van de regen  op Koh Rong Saloem, ingewikkeld met aankomst: verkeerde pier afgezet ... 1,,5 uur lopen over strand in stromende regen... uiteindelijk geregeld ., ander bootje paar dollar vriendelijk blijven lachen hahah . Het  resort zelf en zeker eigenaar en personeel maakten alles goed. Terug was wel een uitdaging daar Agent Cambodja per se wilde dat we de vroege boot naar vaste land terug namen om zeker op tijd te zijn in Phnom Penh. Per saldo betekende dat om 815 vertrek, boot 845 , terugreis PP aankomst vliegveld ca 1430/1500 . Vertrek 23.35h .  en dus nog terug Duesseldorf via via via ...Best wel lang , maar we hebben alles overleefd. :-)

Reis om nooit te vergeten en zeker bij een vervolgbestemming ergens ter de wereld kom ik graag bij jullie terug

Dank!!!

met vriendelijke groet/with kind regards,

Karen

Rondreis Vietnam & Cambodja

Goede middag allemaal,

Bedankt voor jullie mailtje.
Wij hebben een prachtige reis achter de rug. Het was wat we ervan verwachte en zoveel meer??.

Onze persoonlijke hoogtepunten:
- 2-daagse hike Acatenango: Bleek toch zwaarder te zijn dan gedacht, ondanks onze goede voorbereidingen. Toch heel blij dat we dit gedaan hebben. Goede organisatie door Tropicana.
-ATM-cave: Waw, een echte must-do! Wij begrijpen dus waarom jullie dit standaard opnemen in jullie programma
-snorkelen met zeilboot in Caye Caulker: prachtige dag! Ook leuke Caraïbische vibes dankzij de bemanning, een aanrader!
-in Placencia hebben wij de Monkey river tour gedaan. Tip voor natuur- en dierenliefhebbers. Van apen, krokodillen, tarantula tot een heel assortiment aan vogels, mooie dag!
-Tikal: overnachting in het park zelf. De brulapen ‘s nachts gaan we niet missen maar wel onvergetelijke ervaring.

Wat de samenwerking met Solano tours betreft, ook dat verliep vlot, goed bereikbaar en snelle contactname.
Bv Ons programma is ter plaatste moeten aangepast worden, nl de Ferry naar Belize hebben we 1 dag eerder genomen aangezien de agent, van de boottocht tss Rio Dulce en Livingston, ons tijdens die tocht liet weten dat er op zaterdag (en zondag) geen Ferry was. Wij hebben Solano tours gecontacteerd en zij hebben onmiddellijk het nodige gedaan wat betreft ons verblijf (hotel) en vervoer.
(Persoonlijk kwam ons dat niet slecht uit aangezien wij een volledige dag in Livingston achteraf gezien niet nodig vonden)

Kortom, wij hebben 3 prachtige weken achter de rug mede dankzij de goede organisatie van jullie en Solana tours, waarvoor dank!

Binnenkort komen we terug bij jullie op antenne want we kijken al volop uit naar een volgende bestemming volgend jaar, nl Zuid-India.??

Fijne zondag nog en tot binnenkort.
Groetjes Ginny en Werner

Mexico, Guatemala en Belize 2023

Hallo Hans

Wij zijn inderdaad vrijdag 24 augustus teruggekomen na een geweldige en onvergetelijke reis naar Brazilië. We geven graag feedback over onze ervaringen. In het algemeen zijn we enorm positief en zouden vrienden en bekenden aanraden deze reis ook te maken met jullie organisatie. Alles was goed geregeld, de excursies en extra’s waren helemaal top en onvergetelijk, alle mensen die ons kwamen ophalen of wegbrengen waren elke keer op tijd - een hele prestatie in Brazilië!

Ik zal puntsgewijs onze reis doorlopen met opmerkingen.

Rio de Janeiro hotel Mirador/Copacabana

• prima opgehaald door chauffeur. Heerlijk na een lange vlucht - snel door naar het hotel.
  • Opmerkingen: het was slechts een hotelovernachting. Kamer en ontbijt waren prima.

Ilha Grande

• ’s ochtends keurig op tijd opgehaald door chauffeur; prima rit. Tijdens de rit ook ruimte om even te pauzeren
  • Geweldig hotel – mooi uitzicht, mooie kamer, vriendelijke mensen. Het was wel een behoorlijk klim met de koffer/tas achter je aan – eerst omhoog, dan omlaag, dan stuk over het strand en dan een fors stuk omhoog. Ikzelf (=Paula) kreeg in Ilha Grande de volgende dag door de pittige tocht naar de overkant van het eiland (mooie uitzichten, mooie strand etc) last van mijn knie waarbij de klim naar het hotel erg zwaar voor me werd. Ron en de kinderen hebben dan ook een avond eten voor mij gehaald zodat ik niet de hele nog een zou moeten maken. Ik benoem dit omdat het iets is waar rekening mee gehouden mag worden bij ouderen/ mensen met lichamelijke klachten
  • ATM: gelukkig hadden wij geld van te voren opgenomen in NL en hadden we een bankpas en Credit Card bij ons, want in Ilha Grande is geen ATM of bank aanwezig. Wellicht iets om even van tevoren aan te geven.

Paraty

• Weer een geweldig hotel, perfect gelegen – mooie stad
  • Door de overbelasting van mijn knie op Ilha Grande was het lopen op die keien bijna onmogelijk - ook iets om rekening mee te houden zoals ik hierboven aangaf.

Sao Paulo

• Chauffeur Luiz was enorm behulpzaam en vriendelijk en rijdt uitstekend!
  • Trianon hotel prima locatie dicht bij de Paulista. Goed gekozen door jullie.
  • Doordat ik tot mijn 17e in SP heb gewoond, hebben we heerlijke dagen gehad in Sao Paulo.

Foz de Iguacu

• prima hotel en natuurlijk zijn de watervallen een geweldige ervaring.
  • Helicopter was ook top geregeld. Wat een ervaring!
  • Onze gids Nestor spreekt goed Engels en in overleg met hem hebben we onze programma opgesteld. Ik kom later terug op Nestor.
  • Chauffeur ben ik helaas naam van vergeten maar hij reed ook goed.

Campo Grande

• Reis dag naar Campo Grande was erg lang en vermoeiend. Door oververmoeidheid hebben we de bordjes naar Sidrolândia gemist, waarbij we enorm om zijn gereden. Tip: geef mensen een betere plattegrond, niet alleen een uitgelichte versie waarbij we beter onze route hadden kunnen uitstippelen.
  • We zijn daarna maar op de navigatie gaan rijden - door het invoeren van het adres. Echter het adres voor verblijf in Bonito lijkt niet goed in de papieren te staan of was voor ons in ieder geval niet helder. Er stond als adres ‘ Rod. Bonito / Guia Lopes da Laguna’ . Als je dit intikt in de navigatie, kom je in een soort sloppenwijk in Guia Lopes de Laguna uit. Na enig zoeken en vragen (wij weer blij dat ik Portugees spreek!!), de routebeschrijving er maar weer bijgepakt en toen bleek dat we door moesten naar de volgende plaats – Bonito.
  • * Rod staat voor Rodiviária, dus dat betekent “weg”, maar dat wisten we toen nog niet. Het is dus de verbindingsweg tussen die 2 plaatsen.

De Auto - Fiat Doblo

• Grote auto, maar viel tegen qua ruimte - dit kwam omdat er 2 stoelen op de derde rij zitten, welke niet in de vloer zakken of er uitgehaald kunnen worden. Ook de wegligging (hoog zwartepunt) was niet al te best. Achteraf had ik toch liever gekozen voor de jeep RENEGADE. Deze was bovendien in de automaat uitvoering slechts een paar euro duurder.
  • Achteraf snappen we waarom jullie dat ons aanraadden: omdat onze gids Alessandra ook met ons moest meerijden en er dus 6 volwassenen in één auto moeten. Alessandra heeft alleen in Bonito mee kunnen rijden. We konden haar niet meenemen naar Pantanal vanwege onze bagage. Zij moest met OV reizen - in Brazilië!! Dat vonden we voor haar heel rot.

Bonito

• Prachtig hotel en omgeving.
  • Het snorkelen was een van de top ervaringen van deze reis. Wat hebben we allemaal genoten ervan. Eten was ook goed!
  • Burraco das Araras was ook prachtig. Hele mooie ervaring
  • Ik heb de blauwe grot alleen gemist, dat had ook in het programma gemogen. Door de regen raadde Alessandra het ons af omdat het lichtinval toch niet goed zijn.

Pantanal

• De weg erheen was eindeloos en vervelend, deels ook omdat het had geregend en ‘dirt route’ een wat grotere uitdaging werd in de Fiat.
  • Hotel en eten helemaal top. Excursies waren geweldig. Wat hebben we genoten van onze dagen daar. Maakte de weg erheen helemaal de moeite waard.
  • Onze excursies waren paardrijden / lange ochtend wandeling / boottocht / piranha’s vissen / nacht excursie.
  • Alessandra krijgt van ons top complimenten. Wat een fijne en lieve gids. Haar Engels is uitstekend en haar kennis over de dieren, het land, de omgeving is ook uitstekend. Wat hebben we met haar geboft!
  • Terug rijden naar Campo Grande ging een stuk soepeler – alle modderpoelen waren inmiddels opgedroogd

Rio

• De reis erheen (van Pantanal -.> Campo Grande – Sao Paulo -> Rio) was ook een vermoeiende en lange dag. Tevens ga je weer 1 uur verder in tijd. Ongelukkig vonden we dat we de volgende ochtend al heel vroeg in Copacabana moesten zijn voor de fietstour. We moesten op eigen gelegenheid er komen. Als je laat aankomt na een vermoeiende dag, is het lastig om zo snel te weten hoe je dat moet doen, hoeveel tijd het kost enz. Gelukkig hielp het hotel ons met het ontbijt te vervroegen en taxi's voor ons te regelen.
  • Eerlijk gezegd hebben we geprobeerd de tour uit te stellen maar omdat het zondag avond was, hebben ze niet gereageerd op onze SMS en kozen we ervoor toch te gaan.
  • De tour was met Marco, en we hebben genoten. Hij woont slechts 5 jaar in Rio maar weet met zijn nuchtere Rotterdamse blik veel over Rio te vertellen en heeft ons veel laten zien en vragen beantwoord.
  • We kwamen overigens aan met rugzakken bij de fietstour en Marco raadde af die mee te nemen. Het zou goed zijn om dit vooraf aan mensen te vertellen en wat ze wel en niet mee moeten nemen voor de fietstocht. We moesten onderweg petjes kopen want die lagen natuurlijk in ons rugzakje en omdat we die snel moesten achterlaten, hadden we die niet mee. Ook moesten we een paar keer water kopen, dat zou ook in de tour moeten zijn inbegrepen! (Dat was in het Pantanal wel het geval dus misschien waren we verwend geraakt!!)
  • Hotel was prachtig. Er was alleen een foutje gemaakt in de boeking, we waren voor 3 nachten en niet voor 4 nachten geboekt. Voor de kinderen had dat geen gevolgen maar wij moesten naar een kleinere kamer verhuizen voor de laatste avond.
  • Ontbijt en personeel heel vriendelijke en behulpzaam. Zoals ik al aangaf werd de ontbijttijden vervroegd als we er om vroegen. Ook bakte Rosangela, die het ontbijt regelde, elke ochtend een heerlijke taart voor bij het ontbijt!
  • Zelf hebben we nog een city-tour per voet (gratis) en een city tour langs alle bijzondere plekken gedaan (Suikerberg/Pao de Acucar, Corcovado, carnaval trappen, sambadrome, Maracana voetbalstadion, de trappen). De fietstocht en deze twee tours zouden wij iedereen die Rio bezoekt aanraden. De gratis wandeltocht geef je aan het eind vrijwillig een bijdrage

Dan een paar losse dingen

Tweetalige gidsen

In jullie beschrijvingen, staat elke keer dat de gidsen of chauffeurs tweetalig zijn. Dat klopt niet helemaal. De chauffeurs in Rio (naar Ilha Grande en naar Paraty en naar Sao Paulo) spraken geen woord Engels. Ze weten 5 woorden in het Spaans waarbij ze zichzelf als tweetalig zien. Voor mij is dat geen probleem omdat ik zelf wel Portugees spreek, maar ik zie het als valse verwachtingen.

Je komt er altijd uit (denk ik) als toerist zonder de taal te spreken, maar eigenlijk kan er niet geschreven worden dat de chauffeurs tweetalig zijn!

Nestor - Foz de Iguacu

Positief - Nestor sprak goed Engels, was erg behulpzaam en een goede planner en heeft voor ons een top plek geregeld bij een dans/diner-avond.

Negatief - wij hebben het gevoel dat Nestor het zo georganiseerd heeft dat bij provisie of extra geld opstrijkt op een niet al te eerlijke manier. Zijn stijl is heel charmant en innemend, en achteraf weet je dat je belazerd en gemanipuleerd bent.

• Hij betaalde alles vooraf en gaf aan dat we dat achteraf met hem zouden verrekenen – maar rekent het dan wel heel erg naar zichzelf toe. Bij het afrekenen met de door hem voorgeschoten geld (restaurants/ vogelpark / Argentijnse kant ), heeft hij veel meer berekend dan werkelijk is uitgegeven. Bv hij heeft per persoon R$ 75 berekend voor de vogelpark terwijl dat R$ 45 had moeten zijn. Ook kon ik door voedselvergiftiging niet mee naar de Argentijnse kant. Dus er zijn maar 4 tickets a R$ 115 gekocht maar 5 afgerekend. Dat ging ook heel subtiel. Het gebeurde bij vertrek uit het hotel heel vroeg in de ochtend. Bij het hardop berekenen van alle kosten zei hij: "dat vijfde ticket halen we er zo af van het totaalbedrag, maar laten we even daar gaan staan om het verder uit te rekenen.” Dat doe je dan, en vervolgens vergeet je uiteraard in de vroege ochtend om dat bedrag af te trekken van het geheel. Ook dat noemen we subtiel en manipulatief!!
  • Hij is pusherig qua activiteiten. Hij gaf aan dat we een boottocht gingen doen, en toen we zeiden dat we dat niet wilden was het ok. De volgende dag zegt hij, "ja we gaan morgen de boottocht doen, is heel leuk.” Vervolgens praatte hij door over iets anders waarbij je jezelf verbaasd afvraagt of je dat nou wel of niet zou doen. Gelukkig hebben we hem daarna duidelijk gemaakt dat we dat niet gingen doen, maar is een voorbeeld hoe subtiel je een richting gestuurd wordt.
  • Ons gaat het niet om het geld - we hebben al onze gidsen en begeleiders een goede fooi gegeven, dus ook Nestor en de chauffeur - maar het geeft je achteraf een naar gevoel. Nestor zou dit niet moeten doen - het is een goede gids, maar hij moet stoppen met sjoemelen.

Ik hoop dat jullie met ons feedback wat kunnen. Je mag me ook bellen mocht je meer over iets wilt weten.

Nogmaals – we hebben een top vakantie gehad – bedankt voor het organiseren!

Hartelijke groeten

Paula en Ron

Beste, Tonia, Hans,

We zouden onze bevindingen van onze geweldige reis naar India en Nepal nog even mailen.Vooruit daar gaan we dan.

De route is geweldig en alle indrukwekkende items die je verwacht zie je ook zeker. De plaatselijke agenten en gidsen zijn uitstekend, altijd op tijd en altijd behulpzaam.

De chauffeurs zijn uitstekend. In India heel hard rijdend, zelfs door dorpskernen heen, in Nepal heel rustig rijdend. Maar allemaal save rijdend. De afstanden zijn soms lang en van GPS of navigatiesystemen hebben ze nog niet gehoord. Regelmatig dat er verkeerd werd gereden en dat we ze op de juiste weg moesten helpen. Geen probleem overigens, maar wel opvallend.

Groeten Jerry en Astrid

Dank voor je mailtje, wij hebben ENORM genoten. Het was een waanzinnige reis en een super ervaring voor ons. Nepal was nog leuker, mooier, indrukwekkender dan we hadden verwacht. En ik moet zeggen dat dat ook zeker komt door het programma, de samenwerking met Royal Mountain en de accomodaties die jullie voor ons hadden samengesteld/uitgezocht.

Royal Mountain heeft ons zeer professioneel en goed georganiseerd begeleid deze reis. De gids in Kathmandu en Bhaktapur (Kalpana) was een zeer leuke dame die veel wist en ons ook een mooi inkijkje heeft gegeven in het leven in Nepal en al haar gewoonten.

De reis van Nagarkot naar Chitwan per auto was wel even een ‘dingetje’. Eerst al een uur over hobbelige weg om in Kathmandu te komen, dan tussen de 1,5/2 uur om door Kathmandu te komen en dan nog een aantal uur naar Chitwan over een erg slechte weg. Tocht duurde 2 uur langer dan ze hadden gezegd dus dat viel wel tegen en daardoor hebben we ook eerste middag excursie gemist. Dat werd overigens wel weer helemaal goedgemaakt door de entourage, sfeer en het programma van Tiger Tops. Wat een fantastische omgeving is dat en wat een mooi, rustgevend team dat daar de boel runt en begeleid. Heerlijk gegeten en de meeste grote beesten gezien (Rhino’s, wilde olifanten, krokodillen, apen, bizons en allerlei vogels. De tijgers waren ons steeds net te snel af , veel sporen gezien maar niet ‘the real thing’).

De rit naar Pokhara (waar we wel tegenop zagen) viel toen weer mee, we waren al om 13 uur in Pokhara in Temple Tree. Daar kwam de gids (Yaman Mahji) ’s avonds al langs voor een briefing over de trekking en om de tas te brengen waar we onze spullen in konden doen.

De trekking zelf was ook onvergetelijk. Op de eerste dag kwamen we een andere toeriste uit Australie tegen die ook met gids en drager van Royal Mountain onderweg was en uiteindelijk hebben met z’n allen de trekking gedaan. Super mooi, fysiek toch nog wel uitdagend maar heel bijzonder. Ook erg leuk om met 4 nepaleze mannen/jongens op te trekken en te horen hoe hun leven er uit ziet.  Heel vrolijk, regelmatig zingend hielpen ze ons door de zware momenten heen.

De laatste dagen in Pokhara waren heerlijk, Temple tree is een fijn hotel alhoewel ze op 1 middag ook andere toeristen bij het zwembad toelieten waardoor het nogal druk werd. Wij hebben er verder geen last van gehad maar vonden het wel beetje raar.

Onze vluchten waren nog wel een ander verhaal: al op de heenweg hadden we in Londen vertraging waardoor we onze aansluitende vlucht in Oman niet konden halen. Daarom was alternatief traject geregeld waarbij we eerst naar New Delhi moesten en van daaruit naar Kathmandu. We kwamen daardoor pas rond middernacht aan, maar gelukkig hebben de mensen van Royal Mountain ons goed opgevangen. (tijdens het wachten hebben we meteen een claim ingediend via vluchtvertraagd.nl, het lijkt erop dat we 600 euro pp terug kunnen krijgen dus dat is dan nog meevallertje)

Ook terug hadden we vertraging, toen in Oman waardoor we onze aansluitende vlucht vanuit Munchen naar Amsterdam misten. Ook toen was iets geregeld en hebben we een nacht in hotel in munchen geslapen om vervolgens zaterdagochtend vroeg alsnog laatste stukje naar huis te doen. (ik moet nog uitzoeken of we daar ook nog vergoeding voor kunnen aanvragen ).

Al met al, zeker voor herhaling vatbaar! Heel erg bedankt voor jullie adviezen en begeleiding.

René en Astrid

Rondreis Nepal

Hallo Neelke, Tonia, Mark en Hans,

Wat hebben we een fantastische reis gemaakt door Costa Rica. Prachtige natuur en veel dieren gezien.

De heenreis vanuit Amsterdam - Frankfurt - San Jose is soepel verlopen. Werden netjes opgewacht en naar de Country Inn gebracht. Prima hotel voor een paar nachten. Met het openbaar vervoer de stad in gegaan. Vanuit het hotel heel makkelijk. Een dag om de stad verkennen is voldoende.

Vertrek naar Porto Viejo de Talamanca verliep niet zoals gepland. Auto zou om 09:00 geleverd worden. Vijftien minuten later gebeld, volgens ons waren ze het vergeten. Rond 10:30 werd de auto afgeleverd. Als goedmaker was het niet nodig om de auto met een volle tank in te leveren. Communicatie verliep goed, met de autoverhuurder en jullie contactpersoon van CRS Tours. We hadden nog wel een hele tocht te gaan. Door ongelukken op de weg uiteindelijk 7 uur gereden. Leuk hotel net buiten Porto Viego. La costa de Papito.
Het Manzanillo Wildlife Refuge bezocht en Punta Uva kajakken leuk om te doen en de eerste dieren gespot. Cahuita National Parque hebben we met gids gedaan ( niet van te voren besproken), veel geleerd en gezien.

Puerto Viejo de Sarapiqui, Selva Verde Rainforest Lodge, prachtige plek. Voornamelijkj voor het zien van veel vogels en kikkers. Ook wel veel regen gehad in deze periode, maar dat vonden we niet heel erg.

Baco Tapada, Maquenque eco lodge. Wederom een mooie locatie in een prachtige omgeving. Trails prima zelf te lopen of met gids. De nachttour , zelf geboekt, zouden we niet aanbevelen (prijs versus kwaliteit niet in verhouding), een keer zo duur als de dag tour en ook prima zelf te doen omdat de vijvers die je aandoet bij het restaurant liggen.

Parque Arenal 1968, mooi park met af en toe mooi uitzicht op de vulkaan. Wij zijn daar geweest op de reisdag richting Fortuna omdat het toen mooi weer was. De dagen ervoor was de vulkaan niet te zien en dagen erna ook niet, dus we hebben geluk gehad.
Secreto la Fortuna hotel was voor ons even een overgang na de prachtige plekken in Sarapiqui en Boca Tapada.
We hebben van hieruit de Mistico Hanging Bridges gedaan. Zes uur stonden we voor de ingang en dat bleek een goede keuze.
Op een regenachtige dag hebben we wat rondgereden in de omgeving en zijn terecht gekomen op Rancho Margot Sustainable & Self Sufficiënt Eco Lodge. Leuke Lodge met vriendelijk personeel die zeker zou passen in deze reis als je de drukte van Fortuna wil vermijden.
Tip voor jullie!!

Buena Vista Del Rincon Eco Lodge, wederom een geweldige locatie. De canopy tour was inderdaad fantastisch, zeven x zo’n 200 m over de vallei. Blij dat deze in het programma opgenomen was. De hangingbridges op het park hebben we een aantal keren zelf gelopen ,erg leuk en hier loop je echt tussen de boomtoppen door……top. Ook een aantal keren gebruik gemaakt van de hotsprings een leuk extraatje op deze locatie.

Monteverde, Trapp family lodge. Gunstige locatie om richting het Cloud Forest te wandelen. In slechts 15 min stonden we voor de hoofdingang. Mooie uitval basis voor de omgeving.
Curi Cancha reserve is een park in de buurt die zeer zeker ook de moeite waard bleek te zijn. Dit pak is niet zo donker dan het Monteverde regenwoud. Veel open stukken, minder hoogteverschillen

Uvita, La Cusinga Lodge. Goede keuze, mooie plek met eigen park, trails en strand. Helaas geen walvissen gespot maar wel dolfijnen. Voor febr en maart is de kans wel erg klein, zeiden de gidsen.

Drake Bay, Rancho Corcovado. Wat een paradijselijke omgeving. De kamer was niet geweldig, vierkant hok zonder stoel of kast, maar wel met airco…..Ach je maakt er je eigen plekje van en dan is het oké. Personeel heel vriendelijk en lekker dicht bij het strand.
Leuke snorkel-tour gehad. Het bezoek aan Corcovado National Parque ingang Sirena station was een mooie ervaring. We hadden geluk met de gids Manuel. De 30 jaar ervaring maakte onze tocht speciaal. Veel gezien.
Een hoogte punt en prachtige afsluiting was de Horsbackriding richting de waterval Drake Bay. Oldemar bracht ons via de rivierbedding, door het groen, naar de waterval.
Een onvergetelijke tocht zo met z’n drieën door de wildernis.

Tip: We hoorden van een Duits stel dat zij de huurauto hadden ingeleverd in Sierpe en terug vlogen naar San Jose. Kosten €150 pp. Prima lijkt me, scheelt auto huren voor een paar dagen, geen parkeer geld, veel minder reistijd.

Het is geen korte feedback geworden, maar dat zou jullie en de collega’s in Costa Rica tekort doen. Door de keuze van de locaties , plekken midden in de natuur en datgene wat de accomodaties te bieden hadden hebben we optimaal kunnen genieten !!
Ook door overal een dag extra te hebben was relaxed
Via “Polarsteps” hebben we een mooi foto boek laten maken met 568 foto’s om op een makkelijke wijze te kunnen nagenieten.

We heb de Travelkey als heel prettig ervaren. Veel gebruikt !

Bedankt voor het meedenken, tips en het realiseren van deze prachtige reis.

Groeten Eric en Margaret

Costa Rica maart 2024

Goedemiddag Neelke, Tonia, Hans en Mark,

We hebben echt een heerlijke week gehad! Wat een mooi land met ontzettend vriendelijke mensen. We hadden ook een erg leuke chauffeur. Hij heeft meerdere keren een upgrade voor ons weten te regelen bij hotels en had zelfs een cadeautje gekocht voor John zijn verjaardag. Echt ontzettend lief. Ook heeft hij ons meegenomen naar diverse eet- en koffietentjes waar we anders nooit naartoe waren gegaan, maar die wel echt de moeite waard waren.
Eigenlijk vonden we alles mooier dan vooraf verwacht: Jerash was veel groter dan we van te voren hadden verwacht, net als Petra. De Wadi Rum woestijn vonden we heel erg indrukwekkend. We hebben genoten van twee dagen zon, zee en strand bij Aqaba (met een prachtige onderwaterwereld) en de dode zee was echt een belevenis!
Alles was ook weer supergoed geregeld.
Ondanks dat we op sommige plekken heel dicht bij Israël zaten, hebben we helemaal niets meegekregen van de situatie daar. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld.

Wederom heel erg bedankt voor het regelen van weer een topvakantie! Ik heb nog een paar fotootjes bijgevoegd.