Kalahari
Aankomen en op weg naar Vryburg Reizen naar Afrika is altijd een feest. Je weet nooit wat je kan verwachten omdat je meestal op zoek gaat naar dieren. Wij zijn al jaren bezig om de bruine...
met kinderen in Egypte
Het is februari en we zitten met zijn allen aan tafel. Het lijkt me een goed idee om eens te beginnen over de zomervakantie want ik ben de winter nu al meer dan zat (had ik toen geweten dat ie tot...
Een fervedouro in de Jalapao in Brazilie
Het is toch al weer 3 jaar geleden dat we voor het laatst voet op Braziliaanse bodem hebben gezet. Wat ons betreft veel te lang geleden maar zo gaan de dingen soms. Dit keer gaat het naar een...
jachtluipaard in Kenia
Dag 1: Nairobi Nadat we gisteren met de dagvlucht van de KLM relaxed naar Nairobi zijn gevlogen om daarna te worden opgepikt om naar ons „eigen plekje", Indaba Camp op Muiri Lane te...
De schatten van Egypte
Onderweg naar Schiphol bedenk ik mij ineens dat het 2 jaar geleden is dat ik ergens naar toegevlogen ben. Op Schiphol aangekomen voelt het vreemd, het is zo rustig hier, niet normaal! De corona...
Machu Picchu in Peru
Dag 1; we hebben ons verwend en vliegen op stoel 1a en 1b naar Lima. Wat een zegen! Peru is een coole 12 ½ uur vliegen en dat is voorin aanzienlijk relaxter. De KLM vliegt lekker...
Per kano door de Pantanal
Zo, daar gaan we weer! Brazilië is het land waar we momenteel qua ontwikkeling de meeste tijd in moeten steken maar als je op een kaart kijkt is dat ook niet zo heel vreemd! Vol goede moed...
Kleurrijke markt van Sapa in Vietnam
Na ons Costa Rica en Mexico avontuur is het tijd om weer eens een hele andere kant op te vliegen en dus zetten we op een regenachtige dag in september koers naar Schiphol. Een kleine 11 uur later...
Lencois de Marahances, Brazilië
Het is guur en koud als we Nederland verlaten. Hoog tijd om de zon op te gaan zoeken. Het is tijd voor ons jaarlijkse uitje naar Brazilië en dit keer gaan we via de Costa Verde naar het hele...

Eindelijk hebben we even tijd om te reageren. Direct aan het werk, je kent het wel.....

Overall was de reis fantastisch! Even puntsgewijs een resumé.

• In Kaapstad, Hermanus en Stellenbosch waren de accomodaties zeer goed. Men was ook zeer vriendelijk en behulpzaam. In Stellenbosch mochten we de kamer zelfs langer gebruiken.
  • De auto was wat aan de kleine en lichte kant.
  • Helaas was het weer in Zuid Afrika iets minder en daardoor hebben we Robben eiland en duiken met haaien gemist. Niets aan te doen! Overigens waren de dagen kort door de winterperiode en werd geadviseerd om voor het donker binnen te zijn. Minder tijd dus!
  • Vlucht naar Tanzania was prima.
  • De safari was echt geweldig! Veel gezien. Onze gids (Mozes) was top. Super! Ook de ballonvaart is voor herhaling vatbaar. De accomodaties (tenten, kampen, hotels etc.) waren goed. Evenals het eten.
  • De vlucht naar Zanzibar gaf bij ons wat commotie m.b.t. de bagage. Is uiteindelijk prima geregeld doordat we een vlucht eerder kregen en de koffers er “gewoon” in konden. Overigens wel een paar “losse dollars” betaald, voor het extra gewicht.
  • Het eiland Zanzibar vonden we vies en minder gezellig.
  • Het hotel, Langi Langi viel zeer tegen! Onze wens is lekker uitblazen in een wat betere accommodatie aan het strand. Volgende reis willen we een beter niveau.

Tot slot. Top hoe bereikbaar jullie zijn voor vragen. Ga zo door, want dit verdient een pluim .

Groeten,

Van ons allemaal

Rondreis Tanzania en Zuid Afrika

Inderdaad weer een 1,5 week in den lande maar wat hebben we genoten! We genieten nog steeds….

Vanaf de start in Rio tot aan de dagen in Jeri iedere dag genoten.

Genoten van de schoonheden van het land, de zon, de kleuren en bovenal de leuke Brazilianen. Wat een vriendelijke fijne behulpzame, vrolijke mensen.

Nou daar komt ons verhaal hoor:), hoop dat jullie

1e week:

Rio vonden wij fantastisch, wat een heerlijke stad!! Eigenlijk te weinig tijd, zoveel te ontdekken, te genieten en te doen.

De Pousada is heel leuk en we worden heel vriendelijk ontvangen. Fietstocht, Favela tour, gezwommen op Ipanema, alles was top. Favela tour was ontzettend indrukwekkend en dezeThiago is fantastisch.

Een week later zijn vrienden van ons met een andere organisatie deze tour gaan doen en zijn in een vuurgevecht terecht gekomen. Zij hebben moeten schuilen achter het barretje waar wij met de groep wat gedronken hebben. Ze hebben een filmpje gestuurd. Thiago was zeer overtuigd dat hij weet wat er speelt, er nog nooit wat gebeurd is als er toeristen zijn. Hij last de tour af wanneer hij voelt dat het broeit.

Ilha Grande was goed en mooi, we hadden ook hier fantastisch weer. Pousada top, lekker ontbijt, wel helemaal vol met Fransen. Toen we Ilha Grande verlieten zagen we op hele grote borden dat er gele koorts heerst, overal waarschuwingen.

Dit is nog wel een tip; gele koorts heerst sinds januari in Rio, Ilha Grande, Sao Paolo. We hebben ons nog een week van tevoren ons in laten enten (andere inentingen hadden we al een paar jaar geleden gehaald).

Prachtige tocht met de bus naar Paraty. We hadden hier niet zoveel van verwacht omdat we overal hoorde dat het enorm toeristisch zou zijn. De tocht duurde wel een stuk langer dan beschreven was en in Paraty hebben we nog een uur rond gereden om iedereen af te zetten. Maar geen probleem; veel te zien.

Pousada midden in dorp is leuk en knus. De kamer lag echter aan de straat en we hebben heel slecht geslapen, hele nacht herrie. Ze lopen langs je kamer aan die zijde.

We hebben een tocht met een boot geboekt en dat was te leuk! Met deze aardige grote vent 5 uur lang de hele baai door gevaren, gegeten op een leuk plekje, gesnorkeld, en weer de zon die er was. Het dorpje vonden we erg leuk, toeristen viel mee en het artistieke en de geschiedenis beviel ons wel.

Van Sao Paulo naar Campo Grande; 5 uur door de bergen, wat een tocht. Grappig dat we totaal niet hadden geschat dat er alleen een weg door de bergen en natuurparken was.

Inchecken chaos op Sao Paulo maar daardoor ook erg grappig. Zoveel gekletst met Brazilianen via google translate of handen/voeten Engels/Portugees.

Op Campo Grande kregen we een andere huurauto dan op papier maar ook prima. De kamers van het hotel waren een beetje ‘spooky’ zoals mijn dochter het noemde, begrijp wat ze bedoelde. Wel heel simpel en oud, maar wel schoon.

De volgende ochtend stond Alessandra te wachten; de leukste gids van de 3 weken! Wij zijn fan! Meteen een klik, humor en zoveel gekletst over het leven, heerlijk.

Pantanal was geweldig en je had helemaal gelijk Hans! Verblijf en eten was geweldig! De mensen te lief en wat een mooie omgeving….We hebben het vaak over je gehad dat je ons toch hele mooie plekjes hebt laten zien die goed bij ons passen.

Allessandra bleek toch niet met ons mee te gaan naar Bonito (stond in de reisbescheiden), echt heel jammer. Bonito vonden wij wat te toeristisch, wellicht zouden we dit overslaan. Kan me goed voorstellen dat toeristen al die activiteiten leuk vinden bij het hotel maar voor ons was dit niet hele nodig. Wel mooi daar overigens. De gids was een serieuze man en wij mochten met 3 chinezen de snorkeltocht gaan doen. Het was koud, 8u00 en vol met protocollen en minder vriendelijke mensen, een echte toeristische activiteit. Maar wat hebben we een lol gehad; die chinezen konden niet zwemmen, dit hadden ze niet verteld. Een tocht van 50 minuten met dit 3-tal was zeer bijzonder en ze hebben het overleefd met zwemvesten en achter takken blijven hangen.

Reisdag naar Sao Luis is prima verlopen. ’s nachts om 3.30 aangekomen en weer opgehaald worden om 7u30. Dit is het enige moment dat we dachten; dit hadden we anders moeten doen. Niet eens zo zeer voor de korte nacht maar omdat we niets gezien hebben van Sao Luis. We hebben de laatste week zoveel gehoord over die stad en het ff geproefd en hadden graag een dagje rond gesnuffeld en de vibe van de muziek gevoeld.

Atins is synoniem voor Paradise?!

De hele tocht, Ranchodabuna, kitesurfen en dan die hele mooie Lencois Maranhees! Magisch?. Voor ons de mooiste plek waar wij ooit zijn geweest. Met Silvia van Ranchodabuna meteen naar het strand bij aankomst, sunset en een drankje. Wat een heerlijk mens, advocate in Sao Luis. Heel veel gekletst met haar, en de gids in de duinen was ook te leuk en lief. Atins zelf is te mooi en leuk, en die rust, weinig toeristen. En wat een kitespot, 2 dagen op het water geweest. Wij willen hier niet weg…..

Alle reisdagen voelen als excursie, heerlijk! Wat te gek die tocht over het strand. Hotel in Parnaiba erg mooi, ontzettend vriendelijke eigenaar en fantastisch eten! Beste ontbijt tot nu toe, zo uitgebreid en lekker. En allemaal Fransen aan het ontbijt. De volgende dag kwam de gids niet opdagen, na een uurtje hebben we contact opgenomen en bleek hij ’s middags te komen. We waren eigenlijk blij want nu gaan we een ander excursie doen (hadden we gehoord bij een toeristenbureau). We gaan varen, kijken hoe krabben worden gevangen, naar de zandduin, mangroves en bij sunset de rode ibissen zien.

Ook deze gids was fantastisch; gelachen, gesproken over het leven in het Noorden, in Nederland, voetbal natuurlijk, we hebben hem uitgelegd hoe sneeuw voelt…

De delta is te mooi, ook dit was overweldigend.  Ook hier zijn duinen, we waren helemaal alleen hier, zo mooi. Zoveel gezien en gehoord over de geschiedenis, de natuur, de visserij en natuurlijk de unieke plek voor de rode ibissen. Ik kan het iedereen aanraden, het is magisch?.

De tocht naar Jeri was te leuk! Onderweg stopte de chauffeur bij een glijbaan in een lagune, daar zijn we af geweest en hebben daar gegeten. Tuurlijk een attractie maar wel erg leuk. Ook deze chauffeur was weer erg aardig en reed voorzichtig. In jeri moesten we even slikken, druk, al die mensen die hun handdoek weer op een bedje leggen, achter elkaar de duin op en weer aflopen bij sunset. Maar het magische moment daar missen; epic sundown. Het strand zelf is niet bijzonder en je moet voor alles weg uit Jeri en bijna voor een hele dag betalen/excursie. Buggy lukte niet voor een halve dag.

In eerste instantie wilde we terug naar Atins; kiten was daar ook geweldig. Maar de volgende dagen zijn we op pad gegaan met een kiteschool, was grappig maar ook chaos. Op een plek waar verder niets was, iedereen de zee in, geen ‘flat water’ wat prettig is voor kiten etc..

Volgende dag gaan kiten met een andere school, maar ook hier chaos. Op het strand van Atins zijn 2 kitescholen die het zeer goed geregeld hebben. Rustig op het water, leuk barretje, restaurantje en goede spullen. Zee is rustiger. Kortom; wil je leren kiten doe dat in Atins! De kiters in Jeri zeggen dan ook allemaal dat Atins paradijs is en ze liever daar kiten.

Dorpje is superleuk, heerlijk dat zand…Maar dat je er in de zomermaanden niet moet komen geloof ik wel. Ook dit wordt overspoeld met toeristen. Ook hier veel fransen.

En dan zit het erop. Best een pittige rit naar Fortaleza. Deze chauffeur (van Blue hotel) is de enige die erg hard reed, niet prettig. op een 80 km weg reed hij 140. Voor het eerst een onveilig gevoel. Totaal niet gehad tijdens de reis.

Ze waren juist erg verantwoordelijk, vriendelijk, overal een pauze ingelast etc..

Brazilië heeft ons iedere dag verrast in positieve zin! Wij wilde graag de cultuur/vibe van het land voelen. Deze bevolking is vriendelijk, altijd een glimlach en kleurrijk, hier houden we van! Alle schoonheden in Brazilië zijn in het echt net zo mooi als op de plaatjes.

Hans en Tonia; dank voor het organiseren van deze reis voor ons. Alles was tot in de puntjes geregeld, fantastisch! Wij zijn nog niet uitgereisd, wordt de volgende bestemming Colombia, Costa Rica of nog een keer Brazilië (andere schoonheden bezoeken en golfsurfen).

Saskia, Paul, Stijn en Myrthe

Beste Dagboekreizen,

Wij hebben een geweldige vakantie gehad.
Alles was tot in de puntjes verzorgd!
De chauffeurs en guides waren altijd ruim optijd, aardig, lief en zorgde voor een leuke babbel tijdens de reis. Eman in Java was onze favoriet! Hij heeft ons zoveel extras van de cultuur daar laten zien en wij vonden het geweldig!

De hotels/resorts waren prachtig en ook de activiteiten waren super leuk om te doen!
De omzetting van Bromo naar Surimi View Point was top! Dit was echt letterlijk en figuurlijk ons hoogte punt van de vakantie.

We hebben genoten echt waar! En we gaan zeker onze volgende rondreis weer bij jullie boeken!
Wij zijn meer dan tevreden met de kosten, de service en de uitvoering!

Jullie hebben ons een reis bezorgd die wij voor altijd meenemen in ons hart!
1000 maal bedankt daarvoor :) <3

Merel

Indonesie september 2023

Hallo Tonia en Hans,

Helaas! We zijn weer terug. Dank jullie wel voor onze super vakantie. We hebben enorm genoten, zowel van het samen reizen, het land en van jullie goede voorbereidingen en tips.

Onze batterijen zijn weer opgeladen, ‘fotoalbum’ gevuld, blog afgerond, dus we gaan er weer tegenaan.

Tot snel en succes met al jullie avonturen, warme groeten, Joost en Lilian

Rondreis Indonesië

Hartelijk dank! Wat is Vietnam een bijzonder mooi land; lieve, vriendelijke en behulpzame mensen, een prachtige natuur, veel cultuur en niet geheel onbelangrijk ontzettend lekker eten!

Onze reis is voorspoedig verlopen en we hebben echt genoten! De trekking in Sapa, Halong Bay – met een strak blauwe lucht en niet veel bootjes om ons heen ivm laagseizoen – en Hoi An waren voor ons toch wel de hoogtepunten van de reis en natuurlijk het eten… In Sapa zelf waren ze zo’n beetje de hele doorgaande weg aan het repareren dus dat leverde vooral veel graafmachines en modder in de straten op. Iedereen die je op je reis tegenkwam had het erover, Sapa zelf nee, maar de natuur ja! De Bac Ha markt vonden we erg bijzonder en met name de levende dieren die verkocht werden.

Alle hotels waren fijn, lekker kleinschalig en een goede service. Sapa hotel was eigenlijk het minst omdat we de badkamer niet heel schoon vonden, althans dat kwam zo op ons over. Overnachting op de boot, Phong Nha Lake Resort en Victoria Beach waren de toppers!

We danken jullie heel hartelijk voor het samenstellen van deze mooie reis waar wij in ieder geval hele fijne herinneringen aan over hebben gehouden!

We missen het eten nu al…

Marcel & Esther

Reis Vietnam

In juli zijn we met ons gezin 3 weken naar Brazilië geweest. Hoewel we best wat gewend zijn, kijken we terug op één van onze beste reiservaringen. Ik zal er enkele hoogtepunten uitpikken.

De voorpret begint eigenlijk als we bij jou thuis op bezoek komen. Je bent gespot in een piepkleine advertentie en we verwachten niet in een huiskamer vol beeldjes en relieken terecht te komen. We laten ons meeslepen en zien de wilde beesten, caipirinha's en bounty eilanden al helemaal voor ons. Onze eigen ideeën worden feilloos verweven in de mooiste plekjes die jij ons adviseert.

Rio vinden we heerlijk, ondanks het nattige weer. We ontdekken graag zelf een stad maar als je Olivia Alves als gids hebt dan wordt de dag pas echt bijzonder. Hoezo te mistig om Corcovado te bezoeken? We zijn bijna de enigen en hebben Christus én het uitzicht voor ons zelf. Hoezo eng om een favela te bezoeken? Achterop motortjes naar boven en dan krioelend door straatjes en pleintjes weer naar beneden. De kinderen vinden het prachtig!

Het volgende avontuur is de autorit van Campo Grande naar Embiara Lodge, diep in de Pantanal. Onder een overweldigende sterrenhemel krijgen we een nieuw begrip van cross country. Omdat de koplampen regelmatig onder water verdwijnen, wanen we ons letterlijk diep in de moerassen en komen schietgebedjes weer eens goed van pas. Na een lange, donkere tocht van 7 uur zien we lichtjes; Embiara Lodge blijkt een waar paradijsje.

Omdat we geen strandweer hebben op de Copacabana, beleven we het Braziliaanse strandleven op Morro Sao Paulo pas goed. Wat een verschil met Zandvoort of Knokke. En dan bedoel ik niet alleen de mooie mensen en de uitdagende badmode, maar vooral de vrolijkheid, de sport (strandvoetbal krijgt hier een nieuwe dimensie), agua de coco, en de leuke restaurantjes. Weet je trouwens hoeveel koffers je in een kruiwagen kwijt kunt?

We maken nog een mooi staaltje Braziliaans toneel mee als we Morro weer per vliegtuigje willen verlaten. Er zijn 7 passagiers geboekt in een vliegtuig met 7 passagiersstoelen. Toch vindt de piloot het onverantwoord vanwege de extra bagage. Na een turbulent en heel lang telefoongesprek met de toren (?) moeten de koffers een beetje verschoven worden en kon de reis alsnog van start gaan...

De oude binnensteden van Salvador en Olinda zijn erg leuk, zeker als je in zulke pareltjes van hotels zit als Pousada do Boqueirao en Dos Quatros Cantos. Recife is best leuk maar krijgt pas echt kleur met onze gids Carlos. Een beetje gek maar daarom wel heel leuk. Zo leer je niet alleen waar het beeld van Maurits staat maar ook hoe je aanpapt met leuke dames en afdingt op de markt.

En als klap op de vuurpijl naar Fernando. Ongelooflijk als je bedenkt dat je op de bovenste 40m zit van een vulkanische rots van 4000m hoog, midden in de Atlantische oceaan. En dan is er één weg van 7km lang waar je met je buggy wordt aangehouden door slaperige politie, en kom je zonder benzine te staan... De lekkerste vis ooit gegeten bij het haventje en de mooiste vis ooit gezien onder water. Baaitjes en zonsondergangen om van te smullen!

Ik geloof dat we 14 binnenlandse vluchten hebben gemaakt en evenzo vaak opgehaald en weggebracht. En iedere keer dat dit goed ging zeiden we tegen elkaar: "dat heeft Hans toch weer goed geregeld voor ons". Hans, het was kortom een reis om nooit te vergeten.

Hartelijke groeten van Bruno, Marjolein, Steef en Sanne Steggerda.

Rondreis Brazilië met gezin

Wezijn weer gezond en zeer tevreden thuis. Ik heb vaak gedacht om jullie tussentijds een mail te sturen. we hebben vaak tegen elkaar gezegd dat de reis echt fantastisch was en dat alles zo goed geregeld en op elkaar afgestemd was.

Maw: we hebben echt een geweldige tijd gehad.

Het eerste hotel in playa del Carmen was helemaal goed. We konden heerlijk bijkomen en genieten van de Mexicaanse dynamiek op het strand.

Daarna naar Tulum waar we met open mond dit paradijsje aanschouwden. We hebben er zo genoten! En ook nog een zeeschildpad op t strand gezien s avonds die eieren ging leggen. Bijzonder schouwspel, de kinderen vonden het fascinerend.

Laguna Bacalar was ook een prachtige plek, waar we relaxten in hangmatten, bubbelbad en zwembad. De kanotocht was erg leuk en goed georganiseerd. Leuke Duitsers die veel vertelden onderweg over het meer en de vogels (al hebben we de foto's en filmpjes nog niet ontvangen).

Palenque waren de tempels indrukwekkend. Het hotel viel wat tegen.

In de jungle hadden we minder mooi weer. Wel was de omgeving fascinerend, de achtergrondnuziek van brulapen en krekels waren bijzonder. Jammer dat de mensen soms harde muziek opzetten, dat verstoorde de junhlesfeer wel. De activiteiten vielen ook wat tegen qua organisatie, we moesten overal om vragen en alles werd wat sober aangeboden. Wellicht beter om hier vooraf een soort programma te regelen.

San Christobal vonden vooral Pieter en ik zo geweldig. Het bergklimaat, de markt, de straatjes, de sfeer... Ik had er nog veel langer willen blijven. De tocht naar deMayadorpen en de kerk bracht ons in een andere wereld, we keken onze ogen uit. Toen we hoorden dat de burgermeester de week ervoor door het volk vermoord was, waren we nog meer onder de indruk van de dynamiek in een Mayadorp.

Ook Merida was een leuke stad, waar we volop genoten hebben. We hebben in de menigte meegedanst, door de straten geslenterd, heerlijk gegeten en geborreld. Het was ook een prachtig hotel, ongelofelijk klantvriendelijk en prachtige koloniale sfeer. De tocht naar de grotten en kleine dorpen in de buurt was ook prachtig en indrukwekkend.

Chitzen itza was ook een onvergetelijk. Het hotel was adembenemend. We keken onze ogen uit en hebben maximaal genoten van de prachtige voorzieningen. We zijn om zes uur 's ochtends naar de tempel gegaan, een fascinerend schouwspel waarbij in absolute stilte de mist optrok en de zon opkwam. Het grote tempelcomplex was zo indrukwekkend.

De laatste plek op Holbox was qua voorzieningen wel een stapje terug. Maar de bijzondere omgeving met zandwegen, groenblauwe zee, hangmatten, gezellig dorp en de rondscharrelende leguanen de huisjes maakte veel goed. De walviashaaientocht was een van de hoogtepunten en een onvergetelijke ervaring (ondanks de zeeziekte). Ook het snorkelen, vissen vangen en daarna de vis opeten met elkaar was zo bijzonder. Alleen het hotel bij Holbox was niet zo'n succes. Het personeel snapte weinig, we hebben het vliegtuig terug ternauwernood gehaald mede dankzij onattent personeel. We hebben drie keer gezegd dat we een rekening van het eten moesten betalen, maar men wist niet hoe het zat. We zijn toen maar met alle bagage op een truck vertrokken (de taxi's reden niet vanwege de regen) omdat we veel stress hadden om de boot te halen. Uiteindelijk ging alles net goed.

Terugkijkend was de reis geweldig. Het programma was goed uitgebalanceerd, bijna alle locaties verrassend mooi en aangenaam, de georganiseerde trips waren allemaal leuk en goed. De dame van Solana tours was ook attent. We zijn er blij dat we bij jullie geboekt hebben en willen jullie enorm bedanken voor de goede en attente organisatie.

Groetjes Marjan

Rondreis Mexico, Guatemala en Belize

Het was wederom (1e keer toen Brazilië 2015) een onvergetelijke en geweldige reis met ons niet alledaagse gezelschap! Met als toetje de verloving op het strand in Dominical van onze oudste dochter en haar vriend.

We hebben allemaal zonder uitzondering genoten van dit prachtige land, de gastvrijheid, de schitterende natuur, het lekkere eten en de kundige gids en kundige chauffeur die onze reis echt onvergetelijk gemaakt hebben.

Weer een bevestiging dat jullie het vak ‘dagboekreizen’ in de vingers hebben en weer goed aangevoeld hebben wat bij dit gezelschap past.

Nogmaals complimenten voor jullie werk en dank het organiseren van deze geweldige dagboekreis

Familie D. - Rondreis Costa Rica, December 2022

Familiereis Costa Rica

Zo maar een paar dingetjes adhv reisoverzicht, zoals van jullie ontvangen.
Echt fijn was dat alle afspraken met bussen, agenten of gidsen altijd stipt werden nagekomen! Klasse.

3 April aankomst San José

Aankomst, opvang, alles verliep prima.Om ca 20 uur bij het hotel. Gezien de ligging van het hotel werd afgeraden naar buiten te gaan.
Van de bezienswaardigheden van San José konden we niets zien.

4 April San José - Tortuguero

Met tussenstop in Gualipes ( prima ontbijt ) naar Puerto blanca. Daar met een heerlijke boottocht naar Tortuguero. Om ca 13.30u kwamen we daar aan. Dan was je intussen al ruim 7 uur onderweg.

Maar intussen wel genoten van de natuur ( alles is dan nog nieuw ) en ook de stop bij een bananenverwerker was heel interessant.

Na de lunch met de boot naar Tortuguero. Je moet daar het water over. Onze gids vertelde daar het nodige over de zeeschildpadden. Echt heel interessant. De turtles zie je overigens niet, dan moet je in juli en augustus daar zijn, samen met al die Amerikanen. ;)

5 April Tortuguero

Vanuit het hotel ( prima hotel overigens, ook qua eten heel goed!) in de ochtend en in de middag nog een tocht per boot met een gids door het natuurgebied. Het nodige gespot!

6 en 7 april Puerto Viejo

Om 9:00 u met boot en busje weer terug naar Gualipes. Dat was wel een beetje taai, omdat het exact dezelfde ( deels slechte ) weg was. Na prima lunch haalden we om ca 14:00u onze huurauto af. Prima SUV-je, een Toyota Rush.

Na ruim 3 uur rijden waren we in Puerto Viejo. Totaal andere wereld. Sfeervol, gezellig, relaxed!

Hotel Cameleon was ook echt een perfect hotel. Een leuk detail was, dat het licht binnen steeds van kleur veranderde en toen we ’s morgens terugkwamen van ontbijt, dachten we even in de verkeerde kamer beland te zijn.

Maar dat was niet zo. Het waren de schilderijen die intussen waren vervangen. Cameleon deed zijn naam volle eer aan.

Nog een uitstapje naar Cahuita gemaakt. De moeite waard. En als je van Wietlucht houdt, dan is het nog meer genieten!

9 April naar Arenal

Van Sarapigui naar El Arenal geen 2 á 3 uur zoals aangekondigd, maar slechts ruim een uur. Volgens ons was autoweg “ 4 “ net klaar. Zag er in ieder geval nieuw uit.

We kwamen dus vroeg aan bij Tabacón. Top hotel en dito omgeving!  Geweldig daar!

Van de aanbevolen “ hanging bridges “ hebben we genoten.

10 April Monteverde

De reeds georganiseerde nightwalk was heel goed. Weer veel gezie. De Canopy Tour was echt helemaal het einde.

13-15 April Uvita

Wel een lange rit om er te komen  ( 4 á 5 uur ), maar dan kom je ook in een totaal andere wereld. Het was er erg warm. De boottocht meteen de ochtend daarna was dan ook prima. We zagen veel dolfijnen rondom de boot, even aan strand gegaan voor wat fruit ( altijd volop aanwezig en lekker! in Costa Rica ) en daarna nog gesnorkeld. Mooie ochtend. Voor walvissen waren we in april wel wat te laat.

Vanuit Cusinga Lodge kon je een strand in een baai bereiken. Wel grappig.

Aan de stranden is het overal erg rustig ( althans toen wij er waren ) en iedereen gaat ergens onder de bomen liggen naast het strand. Anders is het te warm.

Ook de andere dag in Uvita hebben we ons uitstekend vermaakt. We zijn wat noordwaarts gereden om daar wat strandjes te bezoeken.

16 april San José

Ca 200 kilometer, maar die liepen nu best wel voorspoedig. In ruim 3 uur waren we daar. Tussendoor nog wat krokodillen bekeken bij een brug, die op de heenweg al een file veroorzaakte om de reden van het "krokodillen kijken”.

Het hotel bood een geweldig uitzicht op het stadje langs San José ( Alelajela of zoiets ) en op de luchthaven van SJ.

Op de locatie kon je vooral genieten van de 2 zwembaden. Was prima.

Om 5 uur haalden ze de huurauto op. 17 april stond om 15 uur de agent weer klaar voor het tripje naar de luchthaven.

Achteraf hadden we wellicht nog met de taxi een uitstapje kunnen maken naar San Josë. Maar aan de andere kant was het ook mooi geweest

We hadden een heerlijke tijd gehad in Costa Rica.

Nogmaals hulde aan de organisatie!

We hebben natuurlijk nog veel meer beleefd en meegemaakt, maar dat zou te ver voeren om dat allemaal aan jullie te communiceren.