Tempel in Egypte
Dag 1: Iemand zou de KLM eens uit moeten leggen dat het niet lekker is om zo laat naar Cairo te vliegen maar het alternatief is of qua prijs of het feit dat je over moet stappen niet...
Olifant in Zimbabwe
Dag 1 - Vanuit Zambia naar Mana Pools National Park We zijn vanochtend wakker geworden in het Chongwe Tented Camp met de Blue Mountains op de achtergrond. Vandaag eindigt onze rondreis...
kleurrijjk colombia
Colombia, of is het Locombia Nadat we onze oorspronkelijke plannen om hebben moeten gooien vanwege de onrust in Ecuador die natuurlijk alweer voorbij is als we vertrekken mogen we in plaats van...
Borrelen met olifanten in Zambia
Dag 1 - vliegen naar Lusaka Sinds maart dit jaar vliegt onze blauwe trots een aantal maal per week naar Lusaka en Harare in een soort van combi vlucht. Wij hebben een kaartje gekocht...
Op safari in Botswana
Het is maart maar we gaan al weer op pad. Een beetje ongewoon maar wel lekker want dan duurt de winter toch net even wat korter… We vliegen naar Johannesburg en omdat we met de KLM...
Samburu in Kenia
Dag 2; Nairobi Dit keer heeft het niet zo veel zin om over dag 1 te schrijven. We gingen pas laat in de avond aan boord van Kenya Airways om terug te gaan naar ons geliefde Kenia. We...
Reizen in Botswana
dag 1 - vliegen naar johannesburg Het is een koude en natte novemberochtend als we bij Schiphol parkeren na een file die eigenlijk ons hele schema weer in de war heeft gegooid. Tijd om...
Capibara Brazilië Amazone
Dag 1 - Vliegen naar Sao Paulo Zo, het is weer zo ver. De ganzen vliegen naar het zuiden en hoog tijd om ze te volgen! Voorlopig onze laatste keer Brazilië, dus we pakken het maar eens...
Cultuur in Phalaborwa Zuid Afrika
Dag 1: Er zijn ontzettend veel vluchten naar Johannesburg. Wij hadden gekozen voor de dagvlucht van de KLM, een nachtje slapen in Johannesburg (gewoon een simpele bed & breakfast,...

Dag 2 (31 december) Tortuguero

De wekker liep om 05.30 uur af….. de rubberen laarzen aan, regenponcho, fototoestel etc. mee en hup richting het zwembad waar het meetingpoint was voor de ochtendwandeling door de jungle. Om 6 uur ’s morgens gingen we dan. Door de modderpaden waanden we ons een weg door de jungle. De gids vertelde voluit over de bloemen,  planten, insecten, vogels etc. maar je kan het natuurlijk niet allemaal onthouden (helaas). Op een moment zagen we een luiaard (van de HoyHoy reclame) met zijn kleintje van dichtbij, in een boom. Ze kropen samen naar boven maar op een gegeven moment viel hij uit de boom. Hij ving zich op aan een liaan, zo laag  bij de grond dan een van onze “hike” vrienden hem aan kon raken. Het maakte de luiaard allemaal niet uit. Hij kroop weer heel rustig met zijn baby naar boven. Na een spectaculaire hikingtocht van ongeveer een dik uur, ontbijten!!!

Na het ontbijt gingen we een boottocht maken over de waterwegen van het nationaalpark Tortuguero.  Dit gebied is zeer bijzonder, je ziet veel vogels, otters maar ook krokodillen en kaaimannen. En natuurlijk de prachtige jungle vanuit de oevers.

Laat in de middag stond weer het volgende op het programma. Voor $ 30 pp. “The Canopywalk “.

Canopywalk kun je op heel veel plekken in Costa Rica doen en overal is het net iets anders, omgeving, lengte van de kabels, hoogte, zitten of liggend, prijzen $ etc.  Canopywalk  houdt in dat je in via de boomtoppen aan stalen kabels van de ene boom naar de andere glijdt. Je wordt continu door de instructeurs vastgehaakt aan de stalen kabels aan je harnas.

Wij besloten om deze alvast te doen…. Aangezien het voor beginners een geweldige introductie zou zijn voor het “echt werk” elders. En jawel hoor wij hadden weer geluk de zon scheen even dus ons plezier kon niet meer stuk. Voordat we van start gingen wederom kregen we instructies, een helm, handschoenen en een harnas We klommen de boomtoppen in en het avontuur kon beginnen. Ook dit was zóóó gaaf!!!! Er zat ook nog met een tarzanswing in het programma. Gelukkig hadden we ons kleine fototoestel mee en hebben we alles kunnen vastleggen. Ook hier weer gold veiligheid voorop.

Een vermoeiende mooie dag met veel indrukken. Doordat het oudjaar was hebben we geprobeerd wakker te blijven maar helaas om 22 uur ging bij ons het licht uit…….en we hebben lekker het nieuwjaar ingeslapen…… L

In CR is het elke dag vroeg dag! Wil je de mooiste dieren zien, tja dan moet je vroeg uit de veren. Het is geen uitslaap vakantie!!!!! Maar je slaap haal je ‘s avonds wel in. Avondvertier kennen ze in CR bijna niet, zoals we dat op de meeste vakantiebestemmingen wel kennen…..dus vroeg naar bed……

Dag 3 & 4 (1 & 2 januari); Puerto Viejo de Talamanca

Na het ontbijt, tijd om terug te varen naar Puerto Blanca. Tijdens de boottocht kom je weer allerlei dieren tegen en mooie vergezichten. En wederom hadden we geluk dat het was droog en het zonnetje tevoorschijn kwam. Op de kade stond de bus op ons te wachten.

De bus dropte ons in Guapiles bij hetzelfde restaurant El Cabo. Hier gingen we eerst lunchen (incl) en daar stond de huurauto voor ons klaar en vertrokken we naar het zuiden naar Puerto Viejo (nabij grens Panama), 165 km – 3 uur rijden. Dit gebied kent andere inwoners dan de rest van Costa Rica. Gebied Cahuita en Puerto Viejo hebben veel negroïde inwoners, vaak stammen deze mensen af van vroegere slaven die zich hier hebben weten te vestigen. Bob Marley is hier God! Ze spreken hier ook vaak geen Spaans maar Pidgeon Engels, erg grappig.

We reden vanaf het stadje Limon, helemaal langs de kust en de regen werd dat ook aanzienlijk minder. Een prachtige route langs de kust. In het gebied rondom Limon kom je veel vrachtverkeer tegen. Echt stoere vrachtauto’s met vooral koelcontainers. De meeste vervoeren bananen of ander fruit voor de export. Merken als “Chiquita en Del Monte” zijn hier volop vertegenwoordigd. Aangezien je in Costa Rica toch niet hard mag rijden ivm de hoge boetes, maakt dit drukke vrachtverkeer helemaal niet uit. Je geniet van alles om je heen en dat maakt ook het rijden in Costa Rica een feestje. Lekker relax en geen gehaast en geen files.

In Puerto Viejo verbleven we in het  prachtig gelegen Boutique hotel Namuwaki. Dit lag ongeveer

7 km buiten het centrum. Dit hotel ligt midden in de natuur en het lijkt daardoor alsof je midden in de jungle verblijft. De kamer en de verzorging (ontbijt: nog nooit zo’n lekkere pannenkoeken gegeten) is top, de medewerkers zijn vriendelijk. Het is er aangenaam rustig….. (na 22 uur algemene stilte gewenst). Je kunt fietsen huren, excursies boeken etc. Dit was voor ons het mooiste hotel/plekje tijdens onze reis.

Het dorpje Puerto Viejo is heerlijk om de vertoeven. Erg levendig en hier wel volop avond vertier met veel toeristen, bars, eetgelegenheden, winkels, boekingskantoren voor excursies ga zo maar door. Wij beleefde het als het Ibiza van Costa Rica. Geweldig, wij hadden hier nog we een dag langer willen blijven (het was natuurlijk nieuwjaarsdag dus ook de Costa Ricanen hadden vrij.)

Vanuit hier hebben we tijdens onze vrije dag de omgeving verkend en zijn we  naar de grens van Panama gereden (de huurauto mag er niet in en dus zijn we de grens niet overgegaan) De routes zijn gaaf, soms geen verharde weg en moet je soms door een beekje rijden, dat is juist leuk met de 4x4 drive. Kinderen die langs de weg naar je zwaaien en de mensen zijn zo behulpzaam om je de goede weg te wijzen. Over het algemeen spreekt iedereen wel Engels. Echter als je een klein beetje Spaans spreekt komt het zeker goed. Costaricanen kennen wel wegnummers maar op het platteland gebruiken ze gebouwen als wegbewijzering bijvoorbeeld na het tankstation links, of bij de kerk rechts etc.

Dagboek van Manuela met ons op reis in Costa Rica

Hi Hans

Dank voor je bericht, heel attent ! We hebben een top vakantie gehad. Vooral Guatemala en Belize hadden onze voorkeur, hoewel het hier ook toeristisch is, is het toch meer laid back (zeker in vergelijking met Playa del Carmen).
De service van Solana was perfect. We hebben nog een paar keer via whatsapp contact met ze gehad. Alle transfers waren er op de afgesproken tijden (soms zelfs te vroeg).

Wat ons betreft waren de hoogtepunten Antigua, Semuc Champey, Tikal, Laguna Bacalar en Caye Caulker.
De markt in Chichi vonden we alle 4 te druk, maar dit bezoek was toch op doorreis naar Panajachel, dus prima combi.
We vonden het ook leuk om in Guatemala in een collectivo te rijden. We hebben daar ook andere Nederlanders ontmoet (jonge backpackers) dus dat was voor onze kids ook leuk om te zien.

Tikal was fascinerend en de jungle lodge was prachtig! We hebben de sunrise tour gedaan met de gids Tony van het hotel, niet goedkoop, maar erg de moeite waard. In het restaurant hadden we de avond van tevoren nog een tarantula zien lopen. Het personeel werd en niet koud of warm van (no pericoloso) maar dat vonden wij toch wel eng, zeker toen hij onder ons tafeltje doorliep!

Onze gids naar Semuc Champey (Manuel) was echt fantastisch ! We hebben een hele leuke dag met hem gehad.

Ook niets dan lof voor Maya Walk tours, die de ATM tour in San Ignacio aanbieden. Heel professioneel en ook hier was onze gids (Hector) erg informatief.

Als we de snorkeltochten vergelijken (Raggamuffin op Caye Caulker en de whaleshark tour op Isla Holbox) heeft die van Caye Caulker onze voorkeur: het was heel ontspannen aan boord en erg goed georganiseerd. We kregen ruim de tijd om te snorkelen en onze gidsen lieten ons fantastische dingen zien. Wat ons aan de whaleshark tour een beetje tegenviel was de lange reis per boot naar de plek waar de vissen zwemmen (2 uur) en we maakten met de boot telkens enorme klappen op het water, waardoor onze jongste een beetje misselijk werd. Eenmaal aangekomen mochten we allemaal maar een minuutje het water in met de gids, maar wat ons nog het meeste tegenstond was de massaliteit: er lagen wel 20-30 bootjes met toeristen die allemaal het zelfde deden, dus vonden we het een beetje zielig voor de dieren. Daarom hebben we meer genoten van de snorkeltocht op Caye Caulker die veel meer ontspannen was.

Omdat het windseizoen over was, was 4 dagen op Isla Holbox wellicht te lang. We hadden aanvankelijk nog gekeken naar lessen voor kitesurfen maar het seizoen loopt van november tot mei dus er waren geen instructeurs op het eiland. Maar Isla Holbox is een leuk charmant eiland, erg relaxed, zeker in vergelijking met de hectiek van PdC! Het was heerlijk om af te sluiten in het Magic Blue hotel, heerlijk zwembad en lekkere kamers (en super centraal gelegen).

Hoewel het hotel in Isla Holbox (Xaloc resort) ook prima was, leek het erop dat het personeel het werk niet altijd aankon: op zaterdagavond (onze eerste dag) was er een groot feest op het strand bij het hotel en de resten lege flessen e.d stonden er maandag nog. Ook zagen we mensen een bord spaghetti eten in het zwembad, erg vreemd, en we hebben niet gezien dat het zwembad werd schoongemaakt.

Het hotel aan Laguna Bacalar was ook fantastisch!

Het hotel in San Ignacio (Cahal Pech) was iets gedateerd maar verder prima. We hebben overigens heerlijk gegeten in het centrum van San ignacio!

Het hotel op Caye Caulker was ook fijn, lekker centraal gelegen. Wel een beetje inspiratieloos ontbijt (zeker in vergelijking met de andere hotels) : self service bij het zwembad, maar verder prima. Heel attent van het hotel dat ze voor de dag van ons vertrek (al om 06.30 u) de avond vantevoren een koffieapparaatje en wat andere spullen goor het ontbijt hadden klaargezet.

De hotels in Guatemala waren ook prima. Fantastisch ontbijt bij Los Bucaros in Antigua in een mooie koloniale ontbijtzaal.
Los Mundos in Panajachel was ook prima (fijne kamers en badkamer en centraal gelegen)
Ook vonden we het leuk om in Coban te overnachten: duidelijk niet heel toeristisch, dus leuk om het normale leven van Guatemala mee te krijgen.

Tot zover mijn feedback, laat maar weten als je nog meer wilt weten!

Met vriendelijke groet

Chantal
Reis Mexico, Guatemala en Belize

Hallo Neelke, Tonia, Mark en Hans,

Wat hebben we een fantastische reis gemaakt door Costa Rica. Prachtige natuur en veel dieren gezien.

De heenreis vanuit Amsterdam - Frankfurt - San Jose is soepel verlopen. Werden netjes opgewacht en naar de Country Inn gebracht. Prima hotel voor een paar nachten. Met het openbaar vervoer de stad in gegaan. Vanuit het hotel heel makkelijk. Een dag om de stad verkennen is voldoende.

Vertrek naar Porto Viejo de Talamanca verliep niet zoals gepland. Auto zou om 09:00 geleverd worden. Vijftien minuten later gebeld, volgens ons waren ze het vergeten. Rond 10:30 werd de auto afgeleverd. Als goedmaker was het niet nodig om de auto met een volle tank in te leveren. Communicatie verliep goed, met de autoverhuurder en jullie contactpersoon van CRS Tours. We hadden nog wel een hele tocht te gaan. Door ongelukken op de weg uiteindelijk 7 uur gereden. Leuk hotel net buiten Porto Viego. La costa de Papito.
Het Manzanillo Wildlife Refuge bezocht en Punta Uva kajakken leuk om te doen en de eerste dieren gespot. Cahuita National Parque hebben we met gids gedaan ( niet van te voren besproken), veel geleerd en gezien.

Puerto Viejo de Sarapiqui, Selva Verde Rainforest Lodge, prachtige plek. Voornamelijkj voor het zien van veel vogels en kikkers. Ook wel veel regen gehad in deze periode, maar dat vonden we niet heel erg.

Baco Tapada, Maquenque eco lodge. Wederom een mooie locatie in een prachtige omgeving. Trails prima zelf te lopen of met gids. De nachttour , zelf geboekt, zouden we niet aanbevelen (prijs versus kwaliteit niet in verhouding), een keer zo duur als de dag tour en ook prima zelf te doen omdat de vijvers die je aandoet bij het restaurant liggen.

Parque Arenal 1968, mooi park met af en toe mooi uitzicht op de vulkaan. Wij zijn daar geweest op de reisdag richting Fortuna omdat het toen mooi weer was. De dagen ervoor was de vulkaan niet te zien en dagen erna ook niet, dus we hebben geluk gehad.
Secreto la Fortuna hotel was voor ons even een overgang na de prachtige plekken in Sarapiqui en Boca Tapada.
We hebben van hieruit de Mistico Hanging Bridges gedaan. Zes uur stonden we voor de ingang en dat bleek een goede keuze.
Op een regenachtige dag hebben we wat rondgereden in de omgeving en zijn terecht gekomen op Rancho Margot Sustainable & Self Sufficiënt Eco Lodge. Leuke Lodge met vriendelijk personeel die zeker zou passen in deze reis als je de drukte van Fortuna wil vermijden.
Tip voor jullie!!

Buena Vista Del Rincon Eco Lodge, wederom een geweldige locatie. De canopy tour was inderdaad fantastisch, zeven x zo’n 200 m over de vallei. Blij dat deze in het programma opgenomen was. De hangingbridges op het park hebben we een aantal keren zelf gelopen ,erg leuk en hier loop je echt tussen de boomtoppen door……top. Ook een aantal keren gebruik gemaakt van de hotsprings een leuk extraatje op deze locatie.

Monteverde, Trapp family lodge. Gunstige locatie om richting het Cloud Forest te wandelen. In slechts 15 min stonden we voor de hoofdingang. Mooie uitval basis voor de omgeving.
Curi Cancha reserve is een park in de buurt die zeer zeker ook de moeite waard bleek te zijn. Dit pak is niet zo donker dan het Monteverde regenwoud. Veel open stukken, minder hoogteverschillen

Uvita, La Cusinga Lodge. Goede keuze, mooie plek met eigen park, trails en strand. Helaas geen walvissen gespot maar wel dolfijnen. Voor febr en maart is de kans wel erg klein, zeiden de gidsen.

Drake Bay, Rancho Corcovado. Wat een paradijselijke omgeving. De kamer was niet geweldig, vierkant hok zonder stoel of kast, maar wel met airco…..Ach je maakt er je eigen plekje van en dan is het oké. Personeel heel vriendelijk en lekker dicht bij het strand.
Leuke snorkel-tour gehad. Het bezoek aan Corcovado National Parque ingang Sirena station was een mooie ervaring. We hadden geluk met de gids Manuel. De 30 jaar ervaring maakte onze tocht speciaal. Veel gezien.
Een hoogte punt en prachtige afsluiting was de Horsbackriding richting de waterval Drake Bay. Oldemar bracht ons via de rivierbedding, door het groen, naar de waterval.
Een onvergetelijke tocht zo met z’n drieën door de wildernis.

Tip: We hoorden van een Duits stel dat zij de huurauto hadden ingeleverd in Sierpe en terug vlogen naar San Jose. Kosten €150 pp. Prima lijkt me, scheelt auto huren voor een paar dagen, geen parkeer geld, veel minder reistijd.

Het is geen korte feedback geworden, maar dat zou jullie en de collega’s in Costa Rica tekort doen. Door de keuze van de locaties , plekken midden in de natuur en datgene wat de accomodaties te bieden hadden hebben we optimaal kunnen genieten !!
Ook door overal een dag extra te hebben was relaxed
Via “Polarsteps” hebben we een mooi foto boek laten maken met 568 foto’s om op een makkelijke wijze te kunnen nagenieten.

We heb de Travelkey als heel prettig ervaren. Veel gebruikt !

Bedankt voor het meedenken, tips en het realiseren van deze prachtige reis.

Groeten Eric en Margaret

Costa Rica maart 2024

Hi Hans,

Dank voor je bericht. We zijn gisteren thuis gekomen en de hele reis liep gesmeerd. Alle afspraken werden perfect nagekomen. De vakantie was enerverend en ook 'relaxing'. We hadden het juiste aantal stops, zeven, al hadden we hier en daar gerust nog een dagje langer willen blijven. Hieronder wat impressies:

San Jose, Hotel Presidente. Prima hotel, goed restaurant, goede locatie al heeft de stad niet veel te bieden.

Tortuguero, Laguna Lodge, avontuurlijke plek maar we moesten wel wat wennen aan de toeristenstroom en de US tarieven voor activiteiten (we merkten dat dat voor heel Costa Rica geldt). Lodge is prima en het natuurpark is heel erg mooi.

Puerto Viejo, La Costa de Papito, leuke plek en leuk kleinschalig hotel. Heerlijke sfeer. De Caribische kust is beduidend rustiger (en minder mooi) dan de Pacific kust, maar Puerto Viejo is de uitzondering. Is wel een eind uit de richting, maar de moeite waard. We hebben surf lessen genomen.

Sarapiqui, Salva Verde Lodge. Deze lodge vonden we het minste (wat hokkerig en klein en behoorlijk gehorig) maar de locatie is wel mooi. Het raften was een hoogtepunt van de vakantie.

Fortuna (Aranal), Montana de Fuego, toeristisch gebied, maar het dorpje (Fortuna) was leuk en we hebben daar verrassend lekker gegeten. Veel activiteiten gedaan (paard rijden, canopy, tubing, hanging bridges) en die waren erg geslaagd. Helaas was de top van de vulkaan constant in de wolken. Het hotel was ok, maar ons huisje wel een beetje gammel (over de datum), ook een mooie locatie.

Monteverde, El Establo, mooie plek, leuk dorpje, mooi hotel (stijlvol en wel degelijk). De temperatuur is wel wat koeler (want op 1500 meter hoogte). Hele leuke canopy gedaan. De nachtwandeling vonden we wat minder: slapende dieren kijken met 5-10 groepen bij iemand in de 'achtertuin'. Gids was wel goed hoor (net als overal).

Manual Antonio, Parador, het favoriete hotel volgens de kinderen (mooi zwembad, speelhal) en heel mooi gelegen. Helaas hadden we 1 dag regen daar, maar gelukkig nog wel naar het strand geweest. Geen activiteiten gedaan, lekker genoten. Hotel vonden wij ook prima.

Dominical, Cuna del Angel, het favoriete hotel van mijn vrouw: stijlvol en kleinschalig, al was de bediening niet top. Mooi gelegen. De walvistocht was een succes (veel gezien) en heerlijk wat strandactiviteiten gedaan.

Costa Rica is een toeristisch land en het toerisme is goed georganiseerd, wel US gericht met US prijzen. Ik denk dat vooral de eigenaren daar van profiteren, niet het personeel. Eten in de hotels is dus ook duur in vergelijking met wat je betaalt in een restaurant in het dorp maar de kwaliteit in de restaurants in het dorp is beter dan in de hotels. Het land is heel mooi en heeft veel te bieden voor een ieder: natuur, avontuur, strand. Het heeft alleen niet zo veel cultuur. De mensen zijn vriendelijk en spreken behoorlijk Engels, ze zijn klantvriendelijke. Je kan zien dat toerisme een grote industrie is in het land.

De app van CRS was heel handig en leuk. Zo-wie-zo was alles top georganiseerd, geen enkele hapering.

Kortom, we hebben een top vakantie gehad.

Groet, Joost

We hebben ontzettend genoten van de soms zelf adembenemende natuur, lekkere wijntjes en vriendelijke Argentijnen.

Torres del Paine had wel een nachtje korter gemogen. Met een hand in het gips is het toch lastig lopen op de soms  slecht bewandelbare paden. En helaas hadden we geen arrangement daar, dus was het ook nogal prijzig om daar dan lekker te eten en drinken.

De reis was perfect geregeld. Alleen het hotel in Salta gaf een kamer met smerige vloerbedekking en vreselijk uitzicht.

En met 120 km onverharde weg zou een wat stevigere auto wel prettig geweest zijn.

Van het wijnresort hebben ontzettend genoten.

Bedankt voor de goede zorgen.

Paul en Ingrid

Reis Argentinië en Chili

Hallo Tonia en Hans,

Helaas! We zijn weer terug. Dank jullie wel voor onze super vakantie. We hebben enorm genoten, zowel van het samen reizen, het land en van jullie goede voorbereidingen en tips.

Onze batterijen zijn weer opgeladen, ‘fotoalbum’ gevuld, blog afgerond, dus we gaan er weer tegenaan.

Tot snel en succes met al jullie avonturen, warme groeten, Joost en Lilian

Rondreis Indonesië

We hebben een hele fijne vakantie gehad!

De hele reis goed weer gehad behalve 2 dagen in Chobe alleen maar regen, maar toch nog op de laatste dag met de regenpak en poncho aan toch nog een leeuw gezien .

Kaapstad was erg leuk en alles ging prima met de auto. De route van Botswana waren we ook erg blij mee en de volgorde. Moremi Crossing was voor ons de eerste stop. door vele regenval afgelopen weken wat het gras er hoog in de delta. Hierdoor hebben we in deze dagen niet heel veel dieren gezien. Omdat het onze eerste stop was waren wij wel bij elke impala en hippo onder de indruk. De mensen die we tegenkwamen die Chobe eerst hadden gedaan en daarna naar de Delta waren minder enthousiast. Moremi Crossing was een prima lodge met erg lekker eten!

In Kwai zagen we meer dieren (eerste dag gelijk een leeuwin en een luipaard) en veel vogels en zebra's etc. Sango Safari Camp was echt super! Ze hadden blijkbaar net de accommodatie een opfrisbeurt gegeven en het zag er prima uit. Hier vonden we de gids en het personeel van de lodge ook het beste. Ook hier wel hoog gras en door regenval van de weken ervoor slechte wegen in de game reserve dus we zijn daar niet echt het moremi reserve in gegaan (daar zouden ook meer dieren te zien zijn volgens de gids). Laatste avond in Sango kregen we een verrassingsetentje opgezet buiten onze tent met champagne!

In Chobe de meeste olifanten giraffen, impala's (eigenlijk bijna alle dieren) gezien. Bakwena lodge was ook echt een goede lodge met hele fijne kamers en goede service.

De volgorde was dus goed- moremi crossing, een goede lodge en achteraf gezien minste dieren gezien, (soort intro safari, ook omdat we daar "pas" om 6u op moesten en dit werd daarna alleen maar vroeger), Sango in Kwai, een betere lodge en meer dieren gezien dan in moremi, Chobe- wat luxere kamers en meeste dieren gezien.

Naar Zimbabwe toe ging het prima, maar de transfer had niet doorgekregen dat we van lodge waren veranderd (ze hadden opdracht om ons naar Bayete te brengen), dus hebben we dat nog even afgestemd en ook dat ze ons van juiste lodge kwamen ophalen voor de vlucht naar Jo'burg.  Ilala lodge was ook precies wat we wilden en we hebben daar 1,5 dag lekker aan de pool gelegen en ff bijgekomen van de reis. (ook eindelijk uitgeslapen want in Chobe moesten we om 5u op elke ochtend!) Het restaurant bij Ilala was ook super. De Vic Falls waren ook zeer de moeite waard en even de brug over een een voetje op  Zambia grondgebied was ook erg leuk.

Al met al een super vakantie gehad en alles was goed geregeld. We hebben tijdens de reis van andere reizigers ook veel goede verhalen over Namibië en Kalahari woestijn gehoord, dus die hebben we op ons lijstje gezet voor over een paar jaar .

Groetjes en bedankt!

Dianne en Roeland

Rondreis Botswana

De reis was geweldig! We hebben een hoop mooie landschappen en heel veel dieren gezien. We waren ook erg onder de indruk van de Victoria Falls. Met de vluchten is ook alles goed gegaan. Eigenlijk was alles ook uitstekend geregeld en zijn de accommodaties ons heel goed bevallen. Ook bij de autoverhuur (Namibia2Go) was alles prima geregeld. Paar dingetjes:
- in de informatie die we van jullie kregen stond dat we door de lokale agent van het vliegveld zouden worden gehaald, alle info zouden krijgen en daarna naar de autoverhuur zouden gaan. Dit bleek anders te gaan: we werden door iemand van de autoverhuur opgehaald, die bracht ons naar de verhuurlocatie, waar we de uitleg kregen over de auto. Toen we daar bijna mee klaar waren, kwam er iemand van de lokale agent om ons alle info te verschaffen. Misschien handig om dit in jullie informatie aan te passen, het was wat verwarrend nu. Iets anders is dat het fijn was geweest om het infoboek dat we van Namibia Travel Connection kregen, op voorhand te ontvangen. We hadden nu best het een en ander vooraf uitgezocht, wat ook gewoon in het infoboek stond. Ook als het gaat om algemene informatie over Namibië, het rijden, de veiligheid etc had het fijn geweest als we dit van te voren hadden gekregen en door hadden kunnen lezen.
- de lodge in Rundu (Kavango River Lodge) was echt wel de minste. Die zouden we niet aanraden om te boeken voor andere gasten. Het zicht op de rivier is mooi, maar de accommodatie is erg gedateerd, niet overal goed onderhouden en in het restaurant moesten we anderhalf op ons eten wachten. De boottocht die ze voor ons hadden geregeld bij de Kaisosi River Lodge was niet echt de moeite waard. We voeren een stukje over een weinig interessant stuk van de rivier, de schipper gaf geen uitleg, er zaten geen dieren. Achteraf hadden we die dag liever gelijk doorgereden naar de Nunda River Lodge en Rundu overgeslagen. Maar dan wordt het wel een lange reisdag.
- toen we in Katima Mulilo bleek dat de lokale agent onze transfer naar Botswana niet voor die dag had geregeld, maar per ongeluk voor 2 dagen erna. Het bedrijf dat de transfer zou verzorgen (Caprivi Adventures), pakte dit goed op en heeft zo snel mogelijk alsnog een transfer naar de Bakwena Lodge geregeld.
- Shearwater Adventure Camp (Vic Falls) is erg massaal als je net van de Bakwena Lodge komt. Maar ik kan me voorstellen dat veel verblijven in Vic Falls grootschalig zijn (en dat de kleinschaligere plekken erg kostbaar zijn).

Veel dank voor het organiseren van de reis, we hebben er erg van genoten! We komen zeker bij jullie terug.

Annemarie en Niels

Namibië, Botswana en Zimbabwe september 2023

Beste Tonia en Hans,

Alles is weer opperbest verlopen: op alle afspraken (en dat waren er nogal wat...) was iedereen perfect op tijd. De lodges en hotels waren iedere keer tiptop in orde en strategisch gelegen.

De beste gidsen vonden iedere keer de meeste dieren en bovenal verliep alles zoals wij dit wensten.

Ook de trip naar Maboneng was super. De taxichauffeur (gids) gaf ons bijna een complete sightseeing van Johannesburg en leidde ons naar een prima restaurant. De dode tijd op de luchthaven werd zo springlevend.

Bedankt voor uw schitterende diensten en we kijken al weer uit naar de novemberreis in Colombia.