Capibara Brazilië Amazone
Dag 1 - Vliegen naar Sao Paulo Zo, het is weer zo ver. De ganzen vliegen naar het zuiden en hoog tijd om ze te volgen! Voorlopig onze laatste keer Brazilië, dus we pakken het maar eens...
Wilpattu Sri Lanka
Het is alweer even geleden dat we ons laatste dagboek online hebben gebracht. Dat was in april dit jaar toen we naar Zuid India vertrokken. We hadden toen nog geen idee wat onze volgende stop zou...
We zijn weer onderweg. Dat blijft toch echt het lekkerste dat er is. Je spullen bij elkaar zoeken en de belofte dat je morgen heel ergens anders zal zijn. We beginnen in Mexico Stad We...
Paardrijden in Colombia
Dag 1 - vliegen naar Bogota; Direct vanaf Amsterdam is er helaas geen verbinding maar met Air France kan het wel via Parijs. Zo gezegd, zo gedaan. Vroeg in de ochtend staan we in Parijs en...
Samburu in Kenia
Dag 2; Nairobi Dit keer heeft het niet zo veel zin om over dag 1 te schrijven. We gingen pas laat in de avond aan boord van Kenya Airways om terug te gaan naar ons geliefde Kenia. We...
Copacabana, Brazilië
Het is een beetje feest bij ons thuis. Met blozende wangen staan we onze tas weer te pakken want we gaan weer terug naar Brazilië. Dit keer is het bijna familiebezoek want we gaan langs bij...
Kleurrijke markt van Sapa in Vietnam
Na ons Costa Rica en Mexico avontuur is het tijd om weer eens een hele andere kant op te vliegen en dus zetten we op een regenachtige dag in september koers naar Schiphol. Een kleine 11 uur later...
Cenotes
Ik ben de winter goed zat en dus ben ik blij dat we het vliegtuig inklimmen op weg naar een heerlijk warme bestemming. In februari is Mexico al lekker opgewarmd maar nog niet zo dat je de hele...
Himba vrouw in Namibia
Dag 1; De KLM vliegt heerlijk rechtstreeks naar Kaapstad. Het is gewoon een kwestie van ‘s morgens instappen, 11 uur televisie kijken en muziek luisteren en er weer uit rollen....

Dag 2 (31 december) Tortuguero

De wekker liep om 05.30 uur af….. de rubberen laarzen aan, regenponcho, fototoestel etc. mee en hup richting het zwembad waar het meetingpoint was voor de ochtendwandeling door de jungle. Om 6 uur ’s morgens gingen we dan. Door de modderpaden waanden we ons een weg door de jungle. De gids vertelde voluit over de bloemen,  planten, insecten, vogels etc. maar je kan het natuurlijk niet allemaal onthouden (helaas). Op een moment zagen we een luiaard (van de HoyHoy reclame) met zijn kleintje van dichtbij, in een boom. Ze kropen samen naar boven maar op een gegeven moment viel hij uit de boom. Hij ving zich op aan een liaan, zo laag  bij de grond dan een van onze “hike” vrienden hem aan kon raken. Het maakte de luiaard allemaal niet uit. Hij kroop weer heel rustig met zijn baby naar boven. Na een spectaculaire hikingtocht van ongeveer een dik uur, ontbijten!!!

Na het ontbijt gingen we een boottocht maken over de waterwegen van het nationaalpark Tortuguero.  Dit gebied is zeer bijzonder, je ziet veel vogels, otters maar ook krokodillen en kaaimannen. En natuurlijk de prachtige jungle vanuit de oevers.

Laat in de middag stond weer het volgende op het programma. Voor $ 30 pp. “The Canopywalk “.

Canopywalk kun je op heel veel plekken in Costa Rica doen en overal is het net iets anders, omgeving, lengte van de kabels, hoogte, zitten of liggend, prijzen $ etc.  Canopywalk  houdt in dat je in via de boomtoppen aan stalen kabels van de ene boom naar de andere glijdt. Je wordt continu door de instructeurs vastgehaakt aan de stalen kabels aan je harnas.

Wij besloten om deze alvast te doen…. Aangezien het voor beginners een geweldige introductie zou zijn voor het “echt werk” elders. En jawel hoor wij hadden weer geluk de zon scheen even dus ons plezier kon niet meer stuk. Voordat we van start gingen wederom kregen we instructies, een helm, handschoenen en een harnas We klommen de boomtoppen in en het avontuur kon beginnen. Ook dit was zóóó gaaf!!!! Er zat ook nog met een tarzanswing in het programma. Gelukkig hadden we ons kleine fototoestel mee en hebben we alles kunnen vastleggen. Ook hier weer gold veiligheid voorop.

Een vermoeiende mooie dag met veel indrukken. Doordat het oudjaar was hebben we geprobeerd wakker te blijven maar helaas om 22 uur ging bij ons het licht uit…….en we hebben lekker het nieuwjaar ingeslapen…… L

In CR is het elke dag vroeg dag! Wil je de mooiste dieren zien, tja dan moet je vroeg uit de veren. Het is geen uitslaap vakantie!!!!! Maar je slaap haal je ‘s avonds wel in. Avondvertier kennen ze in CR bijna niet, zoals we dat op de meeste vakantiebestemmingen wel kennen…..dus vroeg naar bed……

Dag 3 & 4 (1 & 2 januari); Puerto Viejo de Talamanca

Na het ontbijt, tijd om terug te varen naar Puerto Blanca. Tijdens de boottocht kom je weer allerlei dieren tegen en mooie vergezichten. En wederom hadden we geluk dat het was droog en het zonnetje tevoorschijn kwam. Op de kade stond de bus op ons te wachten.

De bus dropte ons in Guapiles bij hetzelfde restaurant El Cabo. Hier gingen we eerst lunchen (incl) en daar stond de huurauto voor ons klaar en vertrokken we naar het zuiden naar Puerto Viejo (nabij grens Panama), 165 km – 3 uur rijden. Dit gebied kent andere inwoners dan de rest van Costa Rica. Gebied Cahuita en Puerto Viejo hebben veel negroïde inwoners, vaak stammen deze mensen af van vroegere slaven die zich hier hebben weten te vestigen. Bob Marley is hier God! Ze spreken hier ook vaak geen Spaans maar Pidgeon Engels, erg grappig.

We reden vanaf het stadje Limon, helemaal langs de kust en de regen werd dat ook aanzienlijk minder. Een prachtige route langs de kust. In het gebied rondom Limon kom je veel vrachtverkeer tegen. Echt stoere vrachtauto’s met vooral koelcontainers. De meeste vervoeren bananen of ander fruit voor de export. Merken als “Chiquita en Del Monte” zijn hier volop vertegenwoordigd. Aangezien je in Costa Rica toch niet hard mag rijden ivm de hoge boetes, maakt dit drukke vrachtverkeer helemaal niet uit. Je geniet van alles om je heen en dat maakt ook het rijden in Costa Rica een feestje. Lekker relax en geen gehaast en geen files.

In Puerto Viejo verbleven we in het  prachtig gelegen Boutique hotel Namuwaki. Dit lag ongeveer

7 km buiten het centrum. Dit hotel ligt midden in de natuur en het lijkt daardoor alsof je midden in de jungle verblijft. De kamer en de verzorging (ontbijt: nog nooit zo’n lekkere pannenkoeken gegeten) is top, de medewerkers zijn vriendelijk. Het is er aangenaam rustig….. (na 22 uur algemene stilte gewenst). Je kunt fietsen huren, excursies boeken etc. Dit was voor ons het mooiste hotel/plekje tijdens onze reis.

Het dorpje Puerto Viejo is heerlijk om de vertoeven. Erg levendig en hier wel volop avond vertier met veel toeristen, bars, eetgelegenheden, winkels, boekingskantoren voor excursies ga zo maar door. Wij beleefde het als het Ibiza van Costa Rica. Geweldig, wij hadden hier nog we een dag langer willen blijven (het was natuurlijk nieuwjaarsdag dus ook de Costa Ricanen hadden vrij.)

Vanuit hier hebben we tijdens onze vrije dag de omgeving verkend en zijn we  naar de grens van Panama gereden (de huurauto mag er niet in en dus zijn we de grens niet overgegaan) De routes zijn gaaf, soms geen verharde weg en moet je soms door een beekje rijden, dat is juist leuk met de 4x4 drive. Kinderen die langs de weg naar je zwaaien en de mensen zijn zo behulpzaam om je de goede weg te wijzen. Over het algemeen spreekt iedereen wel Engels. Echter als je een klein beetje Spaans spreekt komt het zeker goed. Costaricanen kennen wel wegnummers maar op het platteland gebruiken ze gebouwen als wegbewijzering bijvoorbeeld na het tankstation links, of bij de kerk rechts etc.

Dagboek van Manuela met ons op reis in Costa Rica

Save back home! Het was een unieke belevenis, we hebben enorm genoten, behoorlijk intensief en ook qua indrukken was het intens. Enorm vriendelijke mensen, prachtige natuur, interessante cultuur en historie en ook nog eens lekker eten/drinken. Een aanrader! Een goed programma en goed geregeld, waarvoor onze dank. Inderdaad, misschien jammer van het niet meemaken van Ha Long bay, al weten we niet wat we missen en door alle andere activiteiten hebben we het ook niet heel erg gemist, een mooie reden nog eens terug te gaan. Nu weten we wat we intensiever voor het een, minder voor het ander en sommige dingen niet, andere juist wel willen zien en beleven.

Onderweg veel contact gehad met mr. Phong om de details vernemen, dus dat was vooral in het begin spannend omdat belangrijke details niet op het reisplan stonden en we niet precies wisten hoe we die gingen vernemen nadat de receptie van het eerste hotel niets wist van een uitgewerkt plan.

Hij was heel hulpvaardig en ook jullie waren goed bereikbaar voor vragen/overleg.

Dus een volgende keer zou ik zo weer een beroep op je doen en het aan eenieder aanraden.Door zo'n reis komen er altijd direct plannen voor nog een reis, al wil eenieder naar een ander gebied.

We hebben nog even..... zeker met alle herinneringen en nog te verwerken foto's en films + verhalen.

Hartelijk dank en mocht je nog meer willen vernemen, of specifiek details kan dat, hoor het graag.

Vriendelijke groeten

Erik

Reis Vietnam

De reis was schitterend.  Zeer goed georganiseerd, alles perfect verlopen. Alle gidsen en drivers waren zeer vriendelijk en bekwaam.  Zeker aan te bevelen.

Proficiat.

De Jalapao is inderdaad uitzonderlijk mooi en indrukwekkend. Het hoogtepunt van de reis was misschien wel Cantao,en Sonho meo. De indianen van bananal was dan weer minder.  Het verblijf op de possada praia alta was zeer aangenaam, de ontvangst en opvang

Bijzonder verzorgd en vriendelijk, we voelden ons daar echt bevoorrecht en in de watten gelegd.  Ook zeer veel dieren gespot daar En ze hebben zelfs een nachtelijke barbecue voor ons georganiseerd met gans de familie.

Maar bezoek aan het indianendorp is niet echt een aanrader….

Verder alles uitzonderlijk mooi en vlot verlopen…

Bedankt voor deze mooie reis

m.vr.gr.

Erwin

Bij gebrek aan Facebook even langs deze weg een review.

Voor de pandemie stond er een rondreis door Brazilië gepland. Dit werd een voucher, toen een rondreis door Namibië, Botswana, Zimbabwe en Mozambique, vervolgens weer een voucher en uiteindelijk een refund.
Alleen al om de wijze waarop dit hele proces werd aangepakt zou ik DagboekReizen meer dan aanbevelen.
Het is een organisatie gerund door integere oprechte en positieve mensen voor wie hun werk hun passie is en het kan niet anders dan dat dit doorsijpelt in de wijze waarop ze hun reizen organiseren en in hun keuze voor de lokale organisaties met wie zij werken.
Wij hebben als gezin het geluk gehad in ons jaar reizen, tweemaal een deel met DagboekReizen te kunnen doen.
Een maand Colombia en een week in een relatief onbekend maar adembenemend mooi gebied in Brazilië, de Jalapao.
Beide reizen waren afwisselend, uitstekend georganiseerd en met veel oog voor onze behoeften als gezin samengesteld.
Hans en Tonia hebben het talent accomodaties te vinden met een charme die wij erg waarderen en waar we ons direct thuis voelden.
De maand Colombia heeft ons een fantastisch inkijkje gegeven in dit prachtige land met eindeloos veel natuur waar we ons zoveel in hebben mogen vermaken. De plaatsen en steden die we bezochten waren met alle muurschilderingen een lust voor het oog en door de gidsen die we troffen en tours die we kregen altijd informatief en boeiend.
Het fijne aan onze reis door Colombia was ook de ruimte die er was gelaten om zelf een invulling te kiezen en te organiseren ter plaatse, wat ons een prettig gevoel van autonoom zijn gaf, iets wat soms onder gesneeuwd kan raken tijdens overvolle georganiseerde trips.
In de Jalapao in Brazilië waren we enkel met lokale toeristen en een fantastische gids in een bijzonder gebied met de fervedouros als absoluut hoogtepunt.
Wij zijn ervan overtuigd dat je met DagboekReizen kiest voor een organisatie die ook de minder bekende juweeltjes van een land aandoet en je een complete ervaring biedt die veel verder gaat dan de foto’s van een gemiddelde reisbrochure.
Dank Hans en Tonia voor 5 geweldige weken en het daarnaast ook volkomen belangeloos geven van tips en aanbevelingen gedurende onze reis van afgelopen jaar. We hebben er talloze opgevolgd en het heeft ons op schitterende plekken gebracht.
Mede dankzij jullie is ons jaar de wereld over een onvergetelijke ervaring geworden.

Nou dit is hem dan.
Ik word er bijna emotioneel van.
Maar dat ben ik snel:-) en over tweeenhalve week gaan we weer naar huis dus ik moet sowieso afscheid nemen van ons jaar en dat valt niet mee.
En vooral;
We zijn jullie gewoon enorm dankbaar.

Martijn en Didi en Tijmen en Imme

brazilie en colombia 2022

Hallo Hans en collega's

Zeker een zeer mooie reis achter de rug! Alles vlot verlopen... Gidsen en chauffeurs stonden altijd en op tijd paraat, accommodaties voldeden aan de verwachtingen! Jullie als organisatie, voor herhaling vatbaar!!!

Grtjes

Rudi

Wij zijn alweer twee weken thuis en hebben ook alweer een week gewerkt. Maar de vakantie zit nog in ons hoofd.

We hebben echt genoten, het was ook precies zo zoals we het ons hadden voorgesteld. De reis klopte ook helemaal, met een mooie afwisseling tussen activiteiten en rust, maar ook tussen natuur en cultuur.

Het was geweldig om zo door deze landen te trekken.

De zeiltocht was super, die kun je gewoon in je programma opnemen hoor.

Wat wel een beetje lastig was, was dat je in Guatemala op weg naar Tikal geen geld kon pinnen met MasterCard, omdat alle pinautomaten      van een kleinere lokale bank zijn. Gelukkig hadden we nog voldoende dollars bij ons.

Tikal was overigens prachtig.

Na zoveel weken, zoveel mooie dingen te hebben gezien, waren twee dagen in de drukke toeristische hectiek van Playa del Carmen, precies lang genoeg.

Nogmaals, we hebben echt genoten van de reis.

Met vriendelijke groeten,Kees en Ilona

Rondreis Belize en Guatemala

Hi Hans,

Dank voor je bericht. We zijn gisteren thuis gekomen en de hele reis liep gesmeerd. Alle afspraken werden perfect nagekomen. De vakantie was enerverend en ook 'relaxing'. We hadden het juiste aantal stops, zeven, al hadden we hier en daar gerust nog een dagje langer willen blijven. Hieronder wat impressies:

San Jose, Hotel Presidente. Prima hotel, goed restaurant, goede locatie al heeft de stad niet veel te bieden.

Tortuguero, Laguna Lodge, avontuurlijke plek maar we moesten wel wat wennen aan de toeristenstroom en de US tarieven voor activiteiten (we merkten dat dat voor heel Costa Rica geldt). Lodge is prima en het natuurpark is heel erg mooi.

Puerto Viejo, La Costa de Papito, leuke plek en leuk kleinschalig hotel. Heerlijke sfeer. De Caribische kust is beduidend rustiger (en minder mooi) dan de Pacific kust, maar Puerto Viejo is de uitzondering. Is wel een eind uit de richting, maar de moeite waard. We hebben surf lessen genomen.

Sarapiqui, Salva Verde Lodge. Deze lodge vonden we het minste (wat hokkerig en klein en behoorlijk gehorig) maar de locatie is wel mooi. Het raften was een hoogtepunt van de vakantie.

Fortuna (Aranal), Montana de Fuego, toeristisch gebied, maar het dorpje (Fortuna) was leuk en we hebben daar verrassend lekker gegeten. Veel activiteiten gedaan (paard rijden, canopy, tubing, hanging bridges) en die waren erg geslaagd. Helaas was de top van de vulkaan constant in de wolken. Het hotel was ok, maar ons huisje wel een beetje gammel (over de datum), ook een mooie locatie.

Monteverde, El Establo, mooie plek, leuk dorpje, mooi hotel (stijlvol en wel degelijk). De temperatuur is wel wat koeler (want op 1500 meter hoogte). Hele leuke canopy gedaan. De nachtwandeling vonden we wat minder: slapende dieren kijken met 5-10 groepen bij iemand in de 'achtertuin'. Gids was wel goed hoor (net als overal).

Manual Antonio, Parador, het favoriete hotel volgens de kinderen (mooi zwembad, speelhal) en heel mooi gelegen. Helaas hadden we 1 dag regen daar, maar gelukkig nog wel naar het strand geweest. Geen activiteiten gedaan, lekker genoten. Hotel vonden wij ook prima.

Dominical, Cuna del Angel, het favoriete hotel van mijn vrouw: stijlvol en kleinschalig, al was de bediening niet top. Mooi gelegen. De walvistocht was een succes (veel gezien) en heerlijk wat strandactiviteiten gedaan.

Costa Rica is een toeristisch land en het toerisme is goed georganiseerd, wel US gericht met US prijzen. Ik denk dat vooral de eigenaren daar van profiteren, niet het personeel. Eten in de hotels is dus ook duur in vergelijking met wat je betaalt in een restaurant in het dorp maar de kwaliteit in de restaurants in het dorp is beter dan in de hotels. Het land is heel mooi en heeft veel te bieden voor een ieder: natuur, avontuur, strand. Het heeft alleen niet zo veel cultuur. De mensen zijn vriendelijk en spreken behoorlijk Engels, ze zijn klantvriendelijke. Je kan zien dat toerisme een grote industrie is in het land.

De app van CRS was heel handig en leuk. Zo-wie-zo was alles top georganiseerd, geen enkele hapering.

Kortom, we hebben een top vakantie gehad.

Groet, Joost

Beste Tonia

We zijn weer geacclimatiseerd, het dagboek is bijgewerkt nu de foto’s en video nog bewerken.
Het was een prachtige reis door Guatemala en Belize. Mooie natuur, veel bezienswaardigheden en lieve behulpzame mensen.

Kortom landen die je kunt aanbevelen.

Ondanks al deze loftuitingen toch nog een paar aanbevelingen:

Ik weet natuurlijk niet hoe oud de informatie van jullie agnet is en hoelang ze deze informatie al van de plank halen, maar het is (waarschijnlijk) verouderd.

Natuurlijk moet een reisorganisatie je in het algemeen waarschuwen voor onveilige situaties, maar door hun beschrijving had ik het idee dat ik meer een prooidier was dan een toerist.

Van mij mogen ze best een tandje minder waarschuwen voor onveilige situaties.

Natuurlijk moet je nergens op deze wereld als toerist moet goud behangen de rijke bink uithangen, dat geldt in Guatemala Stad maar ook in Amsterdam.

In alle oprechtheid we hebben ons geen seconde onveilig gevoeld in zowel Guatemala als in Belize.

Verder de opmerkingen over de grensovergang. We hebben geen grenskosten betaald, niet bij Guatemala – Belize en ook niet op het vliegveld van Belize richting Atlanta.

Ik denk dat dit verouderde informatie is. De douane was zelfs zeer attent en behulpzaam.

Verder kost de snelboot naar San Pedro geen $ 30,00 per persoon (retour) maar $ 38,00 per persoon.

Voor de rest perfect georganiseerd, alles sloot goed op elkaar aan, een topvakantie.

Wanneer jullie eventueel geïnteresseerd zijn in foto’s en/of video voor jullie website laat dat dan even weten.

Met vriendelijke groet

Dick

Reis Guatemala, Belize en Mexico

Inderdaad zijn we helaas weer thuis na een mooie reis door Colombia.

Een land met een hele vriendelijke bevolking die alles doet om je een heerlijke vakantie te bezorgen en waar we ons nooit onveilig gevoeld hebben, ook een land met een enorme verscheidenheid die we in deze reis volop hebben kunnen ervaren. Een hoogtepunt in deze reis was voor ons duidelijk het verblijf in Hato de Aurora; een hele ervaring om er te komen met een weg die op een gegeven moment eigenlijk geen weg meer is maar gewoon weiland, een heerlijk verblijf in de finca, eenvoudige maar prima kamer met een mooie veranda, een heel relaxte sfeer en een geweldige staf. We hebben daar fantastische excursies gedaan door de wetlands, over de rivier en door de bossen.

Verdere hoogtepunten de fiets tocht in Bogota, de Tatacoa woestijn, St Augustin was erg ontspannen met een verrassend historisch park en een geweldige paardrijd rit door de bergen en ook Salento vonden wij heel gezellig. In Tayrona waren we erg blij met de Yorara Finca; geweldig gastvrije ontvangst, mooie finca waar je je meteen thuis voelde , mooi strand en zowel Tayrona als flamingo park bereikbaar met de bus. Een heerlijk verblijf. En natuurlijk hebben we Majagua nog vers in het geheugen waar we een aantal mooie duiken gemaakt hebben. Duikschool was prima met goede begeleiding afgestemd op de wensen van ons en met een mooi onderwater landschap met mooie koraal formaties en geweldige sponsen.

Nog enkele opmerkingen die we ook telefonisch met Pure hebben gedeeld:

• vlieg ticket van Bogota naar Yopal was verkeerd geboekt voor een vlucht die niet in het schema stond waardoor we geen ticket hadden voor de vlucht die gepland stond. Wij kwamen daar op het vliegveld achter en moesten met hoge tijdsdruk met Pure andere tickets regelen. Dat leverde behoorlijk wat stres op en is op het nippertje gelukt maar daardoor misten we wel bijna een hoogtepunt van deze reis; de trip naar Hato.
  • vertrek uit St Augustin werd onduidelijk; we wisten niet wie welke transfer zou regelen en het hotel kwam met andere info dan in het reisschema stond…de vertrektijd klopte ook niet
  • we zaten met nog een ander stel in de Tatacoa woestijn en toen was er veel onduidelijkheid tav hun en ons programma en welke gids waarvoor beschikbaar was. Dat leverde s avonds al een urenlange discussie op en overdag veel telefonisch gebel met Pure tijdens deze excursie. In ons schema stond dat we om 9 uur ‘ s ochtends naar de woestijn zouden gaan (volgens de gids niet  was het 6 uur) maar dat is veel te laat voor die trip want dan is het veel te heet in de woestijn. om 6 uur vertrekken en de zonsopgang zien is veel beter.

Andere transfers gingen prima en stonden keurig op tijd klaar met een goede service en chauffeurs die ons spaans konden ontcijferen. Ook de hotels waren erg leuk met een goede service, een lekker ontbijt en goede bedden. Hierdoor en door de grote verscheidenheid en mooie wandelingen, boottochten, duiken en reizen hebben we een heel goede vakantie gehad.

Al met al hebben we heerlijk verblijf gehad in Colombia waar we met veel plezier nog van nagenieten. We zullen ook zeker Colombia aanbevelen als vakantiebestemming.