Travessia Beach Lodge in Mozambique
Mozambique onder de loep We schrijven november als we weer eens in een ijzeren vogel kruipen om naar Zuid Afrika te vliegen. We gaan een week in ons eigen huis in Phalaborwa bivakkeren...
Lencois de Marahances, Brazilië
Het is guur en koud als we Nederland verlaten. Hoog tijd om de zon op te gaan zoeken. Het is tijd voor ons jaarlijkse uitje naar Brazilië en dit keer gaan we via de Costa Verde naar het hele...
Cenotes
Ik ben de winter goed zat en dus ben ik blij dat we het vliegtuig inklimmen op weg naar een heerlijk warme bestemming. In februari is Mexico al lekker opgewarmd maar nog niet zo dat je de hele...
Gastvrijheid in Zuidelijk Afrika
Wanneer je door deze vier landen reist, zijn vele combinaties mogelijk. De mooiste nationale parken, oneindig veel landschappen en heel veel wildlife. Wij hebben al meerdere rondreizen...
Wilpattu Sri Lanka
Het is alweer even geleden dat we ons laatste dagboek online hebben gebracht. Dat was in april dit jaar toen we naar Zuid India vertrokken. We hadden toen nog geen idee wat onze volgende stop zou...
Arenal Costa Rica
  Dag 1 - Vliegen naar Costa Rica; We komen na weer een nacht in het Citizen M hotel (een aanrader, je kunt vallen naar de terminal en de kosten zijn zeer acceptabel en de bedden...
Reizen in Botswana
dag 1 - vliegen naar johannesburg Het is een koude en natte novemberochtend als we bij Schiphol parkeren na een file die eigenlijk ons hele schema weer in de war heeft gegooid. Tijd om...
Per kano door de Pantanal
Zo, daar gaan we weer! Brazilië is het land waar we momenteel qua ontwikkeling de meeste tijd in moeten steken maar als je op een kaart kijkt is dat ook niet zo heel vreemd! Vol goede moed...
kleurrijjk colombia
Colombia, of is het Locombia Nadat we onze oorspronkelijke plannen om hebben moeten gooien vanwege de onrust in Ecuador die natuurlijk alweer voorbij is als we vertrekken mogen we in plaats van...

Hartelijk dank! Wat is Vietnam een bijzonder mooi land; lieve, vriendelijke en behulpzame mensen, een prachtige natuur, veel cultuur en niet geheel onbelangrijk ontzettend lekker eten!

Onze reis is voorspoedig verlopen en we hebben echt genoten! De trekking in Sapa, Halong Bay – met een strak blauwe lucht en niet veel bootjes om ons heen ivm laagseizoen – en Hoi An waren voor ons toch wel de hoogtepunten van de reis en natuurlijk het eten… In Sapa zelf waren ze zo’n beetje de hele doorgaande weg aan het repareren dus dat leverde vooral veel graafmachines en modder in de straten op. Iedereen die je op je reis tegenkwam had het erover, Sapa zelf nee, maar de natuur ja! De Bac Ha markt vonden we erg bijzonder en met name de levende dieren die verkocht werden.

Alle hotels waren fijn, lekker kleinschalig en een goede service. Sapa hotel was eigenlijk het minst omdat we de badkamer niet heel schoon vonden, althans dat kwam zo op ons over. Overnachting op de boot, Phong Nha Lake Resort en Victoria Beach waren de toppers!

We danken jullie heel hartelijk voor het samenstellen van deze mooie reis waar wij in ieder geval hele fijne herinneringen aan over hebben gehouden!

We missen het eten nu al…

Marcel & Esther

Reis Vietnam

We hebben een geweldige reis gehad, heerlijk en indrukwekkend.Vooral Jerash, Danah en Petra sprongen eruit. Overigens waren ook Madaba en Mount Nebo meer dan de moeite waard. Wat tegenviel was eigenlijk alleen de reistijd de 1e reisdag, die was te lang. En dan hebben we nog niet eens het kasteel in Kerak bezocht. We waren pas om 8 uur in Danah en hebben dus dik 2 uur in het donker gereden. Ik denk dat we dit wat onderschat hebben. De Kings Highway gaat gewoon niet snel en zeker voor Jerash heb je tijd nodig.

Leerpuntje voor de volgende keer.

Wadi Rum vonden we de rondrit heel erg imposant, mooier dan bijv. de woestijnrit in Marokko, zeker anders. Wat we jammer vonden was dat er in ons kamp veel omgevingslicht was en je hierdoor (en door het zand)vrijwel geen sterrenhemel kon zien.

Verder vonden we de verscheidenheid aan hotels verrassend, de eenvoud maar warmte in Danah en luxe in Petra.

Kortom, Buiten het kamp in Wadi Rum, vooral door het vele licht, alles prima bevallen.We komen voor de kerst nog een keer langs om over een volgende vakantie te praten.

Groeten, ook aan Tonia,

Dick en Tiny

Rondreis Jordanië

We zijn inderdaad terug van op reis! Intussen zijn we allebei weer aan het werk en hebben we ons weer aangepast aan het dagelijkse leven.

We hebben een mooie en diverse reis achter de rug! We waren verrast hoe vlot het ging om met de auto door Mexico te rijden. De wegen zijn mooi onderhouden (zeker de tolwegen) en de mexicanen zijn over het algemeen rustige chauffeurs. We hadden gedacht minstens 1 keer tegen gehouden te worden bij een wegblokkade door een politieagent die wat extra geld wou verdienen, maar ze lieten ons allemaal passeren, het waren vooral de mexicanen zelf die ondervraagd werden.

We hebben het meest genoten van San Cristobal en Isla Holbox. Op beide plaatsten hangt zo’n gemoedelijke sfeer dat je je direct op je gemak voelt en de dagen er zo voorbij vliegen. Voor ons mocht er gerust nog een dagje extra isla Holbox bij, daar hadden we de minder evidentie verplaatsing van isla holbox naar de luchthaven wel voor over gehad ;-) Van Playa del carmen waren we minder fan, het is er erg druk, duur, vol met wereldmerken zoals Victoria Secrets en Haagen Dasz zodat er niets meer authentiek over schiet.

De hotels waren over het algemeen goed. Er was 1 minpunt aan onze reis: we waren behoorlijk teleurgesteld door het hotel ‘villasbacalar’ aan laguna bacalar. Ik herinner me dat we daar voor twee dagen 350 euro bij betaald hadden, dus ik verwachte in een luxueus hotel terecht te komen. Dat was jammer genoeg niet zo. De kamers waren wel groot, maar ook best ouderwets. Het voelde wat aan als vergane glorie. We hebben er ook het traagste hotelpersoneel van onze reis ontmoet, ze deden maar liefst 50 minuten over het serveren van het ontbijt terwijl er naast ons twee andere tafeltjes bezet waren.

We hebben dan veel meer genoten van ons hotel in chichen itza, waarbij de locatie, kamer, bediening en het eten echt top was. Het viel ons daar wel op dat de kamers daar aan 130 euro per nacht stonden. Een stuk goedkoper dus dan wat wij in het hotel laguna bacalar betaald hebben. Dat slaat eigenlijk nergens op, want het hotel in chichen itza was voortreffelijk terwijl het hotel in laguna bacalar verouderd was. Het was toen dat het ons ook te binnen schoot dat die 175 euro pp gevraagd werd voor het hotel Encantado, maar dat je ons daarna liet weten dat dit volboekt was en je toen villas bacalar hebt gekozen. Hierbij is er geen prijsverandering gecommuniceerd, en we vroegen ons af of er hier niet iets is mis gelopen? Het zou in ieder geval verklaren waarom het hotel zo onder onze verwachtingen scoorde.

De informatie die we krijgen via het lokale reisbureau was uitgebreid en handel georganiseerd per locatie. We hebben er steeds goed gebruik van kunnen maken.  Het valt ons wel op dat mexicaanse gidsen niet erg geneigd zijn om veel uitleg te geven over het verloop van de tour (bv bij het bezoek van de indiaanse stammen of de cenotes niet vertellen hoe lang het rijden is) dus het zou wel handig zijn mocht er nog wat extra informatie gegeven worden via het reisbureau over het verloop van de dag. Mocht ik bij het zwemmen met de walvissenhaaien op voorhand geweten hebben dat het 2,5u heen en dan nog eens 2,5u terug varen op zee was, zou ik pilletjes tegen zeeziekte kunnen innemen hebben (nu helaas moeten overgeven tijdens de excursie), iets wat ik bv niet doe bij maar 1 uurtje heen en terug varen omdat ik dit af en toe eens doe en dan weinig last ervaar.

Met vriendelijke groeten,

Cedric en Lisa

Rondreis Mexico

We zijn vandaag teruggekomen van een geweldige reis door Costa Rica (ik zal de lijst met emoticons niet volledig maken, want die is bijna eindeloos…)! Het was helemaal perfect door jullie geregeld. We hebben geweldige beesten, jungle, vulkanen en wat al niet meer gezien, de hotels waren goed. Alle activiteiten waren een belevenis en, ook heel fijn, we stonden steeds op ‘de lijst’.
Er komt misschien wel een keer een officiële evaluatie, maar dit is alvast een spontane.
Veel dank en tot een volgende reis!
Arno, Jolien en de kinderen

Costa Rica zomer 2022

Mijn vraag aan Dagboekreizen was: hebben jullie een leuk plan voor 9 dagen Egypte met mijn 22-jarige zoon? En dat hadden ze! Een mooie rondreis van Cairo naar Hurghada met vliegtuig, cruiseboot, zeilboot, ballonvlucht, trein en auto. Hoe gaaf is dat!

We zijn echt enorm verwend, op elke nieuwe locatie stond er een uitstekende Engels sprekende gids met vervoer klaar en werden we langs de hoogtepunten geleid van dit indrukwekkende land. Ahmed, Waleed en Mohammed wisten steeds de leukste dingen te vertellen en zo ging het land en de geschiedenis voor ons echt leven. Maar ook bijvoorbeeld even samen met de gids een simkaartje regelen. En lekker eten zonder buikpijn te krijgen. In Cairo zagen we met Ahmed het Nationaal Museum en de piramides. De lokale reisagent regelde de volgende dag nieuw vervoer toen de nachttrein naar Aswan onverwachts veel vertraging kreeg. Daar hebben we geen zorgen over gehad. Zo haalde we toch nog de cruiseboot langs de Edfu tempel, en veel moois in Luxur en Aswan. Ik kan alleen maar zeggen: het was op en top genieten. Na nog een paar dagen strand in Hurghada vlogen wij ruim een week later licht gebruind maar vooral super enthousiast weer terug naar Nederland. Een reis om nooit te vergeten!

Egypte reis januari 2022

Heey Hans,

Ja ja we zijn weer terug! Gelijk met de neus in de boter qua weer (ik hou van sneeuw :-)). De vakantie was geweldig! Wat is Oeganda een top land! Heel mooi. We hadden ook echt een hele goede chauffeur/gids, hele fijne man. Hij regelde alles, echt top! Ook erg luxe dat we de hele auto voor ons alleen hadden :-).

We hebben wel een paar puntjes van feedback, zie maar of je er iets mee wilt doen :-).

Allereerst staat in de reisbeschrijving dat het hotel (bij aankomst) op enkele minuten afstand van het vliegveld is maar dit was 2 uur. Op zich geen probleem als je dat weet, maar als je na de lange reis verwacht met 5 min in je hotel te zijn dan is dat even een teleurstelling :-).

Daarnaast zou ik overwegen (indien mogelijk) om de Hippo lodge te schappen. Deze lodge had nogal wat achterstallig onderhoud (gaten in de daken, hutjes op instorten). Ook hadden we daar niet altijd stromend water en elektriciteit (was volgens de medewerkers een externe factor dus konden ze niet heel veel aan doen maar was niet heel fijn).

Verder vonden wij de 3 dagen die wij in Queen Elizabeth Park hadden net 1 dag te lang (ook doordat we in de wat mindere Hippo lodge zaten waar we best wat tijd hebben besteed). Wij hadden liever 1 dag extra in bijvoorbeeld Lake Mburo np gehad of 1 dag eerder terug gegaan naar Kampala

Dat waren de puntjes. Overall zijn we heeeeel tevreden, was echt 1 van de mooiste reizen ooit! Vooral de gorilla’s waren fantastisch!! Dank voor het regelen!!

Fijne avond!

Liefs,

Lysan

Rondreis Oeganda

Ja,  we zijn nog lekker aan het genieten van een paar dagen Kathmandu.  Heerlijk relaxed in de ochtend weer wat sightseeing ( we zijn nog een keer naar Bakhtapur geweest,  naar Pashupatinath en vandaag willen we naar de monkey temple) en in de middag lekker bij zwembad van het Shanker hotel.  Top!

De trekking was weer fantastisch. Begeleiding vanuit Royal Mountain was weer heel goed geregeld. Dag van te voren kwamen ze op afgesproken tijdstip naar  het hotel voor een briefing en kennismaking met de gids.  Helaas konden we op vertrekdag niet vanuit Kathmandu met vliegtuig nare Lukla vanwege slechte weer.  Gids  heeft toen voorgesteld om met heli te gaan,  we moesten daarvoor wel wat bijbetalen maar royal mountain heeft de prijs van het ticket verrekend. Hun office manager heeft toen ook nog even telefonisch contact met ons gehad om te vragen of als oké was.

Onderweg heeft de gids goede basic lodges voor ons geregeld zodat we daar steeds eigen wc op de kamer hadden (????????). De luxe lodges hadden dat sowieso al, net als een verwarmd bed en warme douche ( via elektrische deken of warme kruiken). Ook opladen,  wifi en alle koffie/ thee waren daar gratis. Lunch en diner waren daar volgens vast menu,  prima eten.  Nadeel was dat we 3 nachten als enige gasten daar sliepen dus dat is niet zo gezellig.

Achteraf vonden  wij de hoge extra kosten (eten is daar nl. ook echt stuk  duurder dan in basic lodges) toch niet opwegen tegen de voordelen.  Kwam ook omdat we de basic lodges dit jaar wat beter vonden. Maar geen spijt dat weer het zo hebben geprobeerd.

Al met al weer een prachtige ervaring, foto's geven  maar deel van de ervaring weer!!

Heel erg dank ook voor jullie hulp en wellicht weer tot een volgende vakantie ????.

René en Astrid

Reis Nepal

Van 4 t/m 28 maart waren wij ‘georganiseerd via Dagboek Reizen’, in India op vakantie.

De reis was goed uitgebalanceerd; met elke bestemming werd het drukker en hectischer, en dit alles konden we afsluiten aan het strand in Goa.

India is voor de ervaren reiziger, die al het nodige gezien heeft van de wereld.
Wat wij er fantastisch aan vinden, is voor velen ook een gruwel. De chaos, de mensenmassa’s, het lawaai (en ook de armoede en de vervuiling).

Overal waar we waren, werden we opgehaald en ‘thuis’gebracht door chauffeurs en gidsen. Het grote voordeel is dat zij niet alleen kennis hebben van de bezochte locaties/bezienswaardigheden, maar dat zij als local natuurlijk al onze vragen konden beantwoorden. Zo zijn we heel veel wijzer geworden van het leven in India. Over de godsdienst, de koeien, het uithuwelijken, de positie van de vrouwen, de (het ontbreken van) sociale voorzieningen etc. etc. Al met al een indrukwekkende en leerzame reis met als hoogtepunten: de Taj Mahal, Varanisi en de safari, waar we tijgers zagen in het wild. Ook werden we verrast door het Holy festival dat precies in onze reis viel; een vrolijk feest, waarbij iedereen bij elkaar verf op het gezicht smeert. Een dolle boel.

Last, maar zeker niet least, maakten de excursies waarbij wij ook werden uitgenodigd bij gidsen thuis, veel indruk.

India maart 2023

Wij hebben ontzettend genoten van onze vakantie in Mexico! Alle plaatsjes waren zo leuk en we hebben zoveel gezien en gedaan! Om 5 uur sochtends door de jungle opzoek naar dieren, aapjes die even in het park voor ons huisje kwamen kijken, baby schilspadjes die uitkomen , tempels beklimmen met geweldig uitzicht! En dan de laatste paar dagen op een prachtig eiland in een mooi hotel met prachtig uitzicht! Het was heerlijk! Bedankt voor het zo goed regelen van onze vakantie!! Jullie zullen ons vast nog is horen als we een verre reis willen gaan maken!