Uxmal Ruines Mexico
Dag 1 - Vliegen naar Mexico We worden veel te vroeg wakker. Dat is te zeggen, om 6 uur lig ik naar het plafond te staren. Vliegen naar Midden- en Zuid Amerika is in die zin geen pretje. Het...
Zonsondergang bij Angkor Wat in Cambodja
Dag 1: Bangkok, je houdt er van of je haat het zeggen ze altijd. Hoe meer we er komen hoe meer ik het ga haten. Nou, ik moet eerlijk zijn. Ik hou niet van al dat gedoe. Het is gewoon te...
Borrelen met olifanten in Zambia
Dag 1 - vliegen naar Lusaka Sinds maart dit jaar vliegt onze blauwe trots een aantal maal per week naar Lusaka en Harare in een soort van combi vlucht. Wij hebben een kaartje gekocht...
De schatten van Egypte
Onderweg naar Schiphol bedenk ik mij ineens dat het 2 jaar geleden is dat ik ergens naar toegevlogen ben. Op Schiphol aangekomen voelt het vreemd, het is zo rustig hier, niet normaal! De corona...
Komodovaraan op Komodo Indonesie
Dag 1 - Vliegen met Singapore Airlines; We hebben de hand weten te leggen op supergoedkope tickets naar Jakarta met Singapore Airlines. Ik stap met hoge verwachtingen het toestel in want ik...
Wilpattu Sri Lanka
Het is alweer even geleden dat we ons laatste dagboek online hebben gebracht. Dat was in april dit jaar toen we naar Zuid India vertrokken. We hadden toen nog geen idee wat onze volgende stop zou...
Tijger in Bhandavgarh in India
dag 1 t/m 4 - geen delhi belly maar delhi longen Het voelt als een eeuwigheid geleden dat ik een dagboek heb geschreven. Na al onze reizen de afgelopen vijf jaar hadden we even een reis...
In de straten van Hanoi Vietnam
Dag 1: vliegen naar Hanoi Eindelijk is het zo ver. Na bijna twee jaar gaan we terug naar Azië. Belachelijk natuurlijk maar het is er gewoon niet van gekomen. We waren te druk met andere...
Cenotes
Ik ben de winter goed zat en dus ben ik blij dat we het vliegtuig inklimmen op weg naar een heerlijk warme bestemming. In februari is Mexico al lekker opgewarmd maar nog niet zo dat je de hele...

Beste Dagboekeniers,

Onze rondreis in Colombia is voortreffelijk verlopen door jullie goede voorbereiding en de geweldige support van jullie locale agent(e), Linda, die ons van dag tot dag per app begeleidde. De afspraken met gidsen, chauffeurs en hotels klopten tot op de minuut; mede daardoor hebben we geen moment van onveiligheid ervaren. Op ons verzoek om kleine aanpassingen en wijzigingen van het dagprogramma werd altijd positief gereageerd.

Wij zijn erg te spreken over de volledigheid en zorgvuldigheid van het "day-to-day" overzicht waarin werkelijk alle relevante informatie beknopt en toegankelijk is samengevat.

Wij verwoorden hiermee de mening van ieder van ons vijfkoppig gezelschap.

Vriendelijke groet,

Loes en Jan

Colombia rondreis 2023

Goedemiddag Hans,

Ja we zijn weer terug (helaas), na een onwaarschijnlijk mooie, fantastisch georganiseerde en indrukwekkende reis. Het was perfect geregeld door jullie en voor herhaling vatbaar. wel weer wat geleerd : keuzes maken. Sommige plekken waren zo mooi, leuk , interessant,  maar waren we veel te kort... Nog maar een keer terug.

Weinig tot geen struggles. Een kamikaze rijtocht van Sapa terug naar Hanoi. Chauffeur reed als een dolle, vond t nodig om een paar keer te stoppen om aan een bong te hangen en stopte midden op de snelweg in het donker om er vervolgens een vriend in te laten stappen die ook even in Hanoi werd afgezet...

Jasje  niet meer terug gekregen (vergeten Halong Bay) : wel direct actie door agent Vietnam en onze gids. Super!

Helaas pieste het van de regen  op Koh Rong Saloem, ingewikkeld met aankomst: verkeerde pier afgezet ... 1,,5 uur lopen over strand in stromende regen... uiteindelijk geregeld ., ander bootje paar dollar vriendelijk blijven lachen hahah . Het  resort zelf en zeker eigenaar en personeel maakten alles goed. Terug was wel een uitdaging daar Agent Cambodja per se wilde dat we de vroege boot naar vaste land terug namen om zeker op tijd te zijn in Phnom Penh. Per saldo betekende dat om 815 vertrek, boot 845 , terugreis PP aankomst vliegveld ca 1430/1500 . Vertrek 23.35h .  en dus nog terug Duesseldorf via via via ...Best wel lang , maar we hebben alles overleefd. :-)

Reis om nooit te vergeten en zeker bij een vervolgbestemming ergens ter de wereld kom ik graag bij jullie terug

Dank!!!

met vriendelijke groet/with kind regards,

Karen

Rondreis Vietnam & Cambodja

We wilden graag een roadtrip maken door Mexico. Op zoek naar een reisbureau die onze wensen qua steden, eiland en verblijfsduur wilde uitvoeren, kwamen we bij jullie terecht. Het bleek een juiste keuze te zijn.
Na telefonisch overleg met Hans hebben wij ons reisplan bij hem
neergelegd.
Starten in Cancún, Isla Holbox, Valladolid, Mérida, Campeche, Calakmul, Bacalar, Tulum en Cancún.

Jullie kwamen zeer snel met een mooi persoonlijk reisvoorstel qua hotels, lodges en een aanvulling met een verblijf op Isla Mujeres.
Alles was keurig geregeld, de locaties van de hotels werden aangegeven in
Google Maps. Hotels lagen dichtbij de Plaza’s Principal, zodat de huurauto op de parkeerplaats kon blijven.

De reis was fantastisch. Cenote Zazil Tunich, Chichén Itzá, Uxmal, Cenote Palomitas, Calakmul, Laguna Bacalar, Cenote dos Ojos met de snorkeltour en beide eilanden waren geweldig.

Mexico was in een woord fantastisch. De natuur, cultuur en bevolking. Top.
Leuke restaurants, heerlijk gegeten en de wisselende straatoptredens, dans en muziek.
We hebben ons de gehele reis, ruim 3000 km op de teller, altijd veilig gevoeld.
Deze reis staat in de top 3 van de reizen die we de laatste jaren hebben mogen maken.

We willen jullie nogmaals bedanken. Genieten nu van de gemaakte foto’s.
Hopen in de toekomst nog eens gebruik te maken van reizen met jullie hulp en persoonlijke aandacht.

Jan Piet en Baukje

Mexico voorjaar 2023

Wij hebben een prachtige reis gehad en er echt van genoten met de jongens en zoveel indrukken en ervaringen meegemaakt, teveel om op te noemen !  :)

De drukte in HCMC tegenover de rust op het water in de Mekong delta.  Een relatief rustig Hanoi en een prachtig Sapa met trekking door de rijstvelden.

Overal was er veel zorgzaamheid van de mensen ( en de gidsen ! ) .Vooral de gidsen Luang en mr. Ling in hun organisatietalent en specifiek mr Ling (in Hoi An ) met zijn kennis. Hij gaf ook Chris nog een verjaardag cadeau, heel attent !

Halong Bay was een verademing op zich en bijzonder aangenaam voor ons.

In Hoi An zijn we ook ook nog naar een kledingzaak geweest en een heren suite, een pantalon en dames blouse op maat laten aanmeten, geweldig gelukt !

We hebben een ochtend gefietst, als tripje georganiseerd door het Resort. ook heel interessant en leuk geweest.

We hebben op de laatste dag nog een tripje per speedboat naar de Cham eilanden gemaakt en lekker gesnorkeld en gezwommen, absoluut  een aanrader ( ook geregeld door mr. Ling. )

We zijn bijzonder tevreden over de organisatie vanuit Dagboek reizen in combinatie met jullie lokale gidsen, overal waren de transfers goed geregeld en waren de mensen op tijd (met duidelijk bordje Party Heijink ).

Ook de accommodaties en het lokale eten waren allemaal erg geslaagd, ook heel afwisselend in stijl, en paste goed bij ons. Vooral de zwembaden en de WIFI FREE  bij de hotels is met kinderen heel aangenaam.

Complimenten hiervoor !

Rondreis Vietnam

Goedemiddag

Het was weer een fantastische reis. Ongelofelijk goed geregeld met begeleiding.
In Caïro hadden we Sam als gids - heel prettige man die veel heeft verteld. Was een feestje om met hem op pad te gaan.
Hotels waren prima /goed.
In luxor hadden we ook een prima gids - vallei der koningen was boven verwachting prachtig.
Daarna lekker renpaard dagen snorkelen in Hurghada.

Jullie hadden het niet beter kunnen regelen. Een mooie herinnering gemaakt met onze kinderen.
Hartelijk dank weer en tot een volgende keer!

Groet
Ellen

Egypte oktober 2023

Op de eerste plaats wil ik zeggen dat het contact met Inam heel erg goed is en we hebben via whatsapp vrijwel dagelijks nog even contact.

Ik prijs me dan ook gelukkig dat ik hem heb ontmoet en zijn gastvrijheid en die van zijn gezin. Ook heb ik een beetje zicht gekregen  in de zorgen die Iman heeft over zijn kleinzoon. Ik heb met hem hierover gesproken en ik zal hier hem zodra ik definitief terug ben in Nederland verder een stukje “ ondersteunen”. Heb het met hem hier concreet over gehad.

De reis door India is een bijzondere en intense ervaring geweest.

Om een totaal beeld te geven: van A tot Z was alles tot in de puntjes geregeld.

De hotels van goede kwaliteit. Het vervoer, inclusief oppikken en brengen naar vliegveld, treinstations prima geregeld. De lokale gidsen over het algemeen goed. Ik kom daar later nog op terug.

De opbouw van het reisprogramma heb ik als uitstekend ervaren. Een goede mix van “ bezichtiging” en mogelijkheden tot eigen invulling. De twee dagen in Ranthambore waren een goede brake tussen de hectiek van de drukke steden.

Ook de start in Delhi en vervolgens de reis naar de andere plaatsen met tot slot Varanasi was prima. Ik kon zo  “ wennen” aan de toch andere cultuur.

Het vervoer met auto: alle chauffeurs waren vriendelijk, stipt op tijd en ik heb bewondering hoe dat zij hun auto door het verkeer kunnen laveren. De chauffeur welke van Delhi tot Agra me gedurende een week heeft meegenomen was een heel vriendelijke man met veel zorg en aandacht.

De nachttrein was een aparte ervaring en beslist de moeite waard om mee te maken.

De lokale gidsen hebben over het algemeen veel informatie gegeven en me goed begeleid. De gids in Orchha was duidelijk minder. Hij was al een stuk ouder, minder goed ter been en moest duidelijk zijn werk doen vanwege inkomsten.

De gids in Ranthambore heeft mij die 1e middag los van het geplande programm meegenomen naar het gelijknamige fort en heel goede rondleiding verzorgd.

De gids in Kahjuraho, Babalou  Singh heeft mij naast het vaste programma een middag meegenomen het platteland op, achter op zijn brommer. Ook een ongelooflijke ervaring om zo kennis te maken met het leven van mensen op het platteland.

De gids in Varanasi is een topper, hij heet Anup Kumar. Hij heeft mij veel verteld over het Hindoeïsme en de levenswijze die voor veel Indiërs hieruit voortvloeit en heeft me goed rondgeleid in Varanasi.

Jaipur en Varanasi zijn voor mij de twee steden die mij het meest aangesproken hebben.

New Delhi had als voordeel dat ik me buiten het programma om makkelijk met de metro kon verplaatsen zodat ik in de vrij uurtjes nog andere delen van de stad heb kunnen bezoeken.

De geplande onderdelen in het vooraf opgestelde programma om te bezoeken zijn zonder uitzondering de moeite waard geweest om naar toe te gaan. Op elke locatie werd was meer dan voldoende tijd om rond te kijken.

In Agra is het vaste programma omgezet: de Taj Mahal heb ik op de middag van mijn aankomst bezocht en het Agrafort de volgende ochtend. Dit omdat het bezoek aan de Taj Mahal meer tijd vergt dan het bezoek aan het fort. I.v.m. het tijdstip vertrek trein is deze wijziging in goed overleg toegepast.

Ik heb begrepen dat een deel van mijn reis door Hi tours verzorgd is geworden. Ik kan niet anders zeggen dan lof voor hun organisatie.

Ter plekke is het programma goed doorgesproken en er was tijd om eventuele vragen nog door te spreken.

Tot slot, hoewel ik daar  eerder al over iets zou willen zeggen, heb ik de mensen in India die ik ontmoet heb waar dan ook, als erg  vriendelijk heb ervaren.

Mijn ervaring is dat mensen hier veel meer vanuit hun hart ( innerlijk) leven dan wij in het westen. Het uiterlijke leven is dan al anders dan wij gewend zijn , hun innerlijke belevingswereld verschilt nog meer. De zorg en gerichtheid naar de ander in het leven heb ik als het meest bijzondere ervaren in de tijd dat ik in dit land was.

Veel armoe heb ik gezien, veel troep, veel chaos, veel gelatenheid echter ook veel

stralende ogen en gezichten , veel nieuwsgierigheid en dankbaarheid.

De problemen in dit land zijn enorm en de politieke situatie, welke ook in gesprekken aan bod is gekomen, is niet stabiel te noemen. Echter ik heb mij geen moment onveilig gevoeld. Begreep dat de onveiligheid een van de oorzaken is van het verminderd toerisme naar dit land.

India was en is voor mij een intense en mooie ervaring geweest die mijn kijk op dit land, de mensen en ook de kijk  op mijzelf veranderd heeft.

Dankjewel voor jullie voorbereiding en begeleiding van mijn reis.

Tijdens de voorbereiding heb ik het meest contact gehad met Mark en Tonia.

Bedank hen ook voor hun inzet, advies en bijsturing van mijn wensen.

Chris

Reis Noord India

Ja we zijn weer terug en hebben erg genoten. Gebrek aan WiFi in beide kampen was niet zozeer het probleem, maar we wisten niet dat het er niet was. Ook geen telefoonbereik en dat is jammer als je belooft wat van je te laten horen als je veilig bent aangekomen. Maar geen probleem, meer een tip om mensen daar op te wijzen (voorgaande kampen hadden allemaal wel WiFi dus gingen we er vanuit dat het hier ook zo zou zijn).

Pop Pom was echt geweldig. In Sango had het flink geregend voor we kwamen waardoor veel wegen niet toegankelijk waren en we bijvoorbeeld Moremi niet in konden (we zaten na 50 meter al vast en moesten uit de blubber getrokken worden).

Nu weer wennen aan de regen hier en weer aan het werk, sparen voor de volgende vakantie!

Robbert-Jan

Reis Botswana

Hoi Hans en Tonia, we zijn gisteren thuis gekomen en nu net wakker ????. We hebben een geweldige reis gehad. Zoveel verschillende delen van het land gezien . We hebben een goede indruk gekregen van de diversiteit van Colombia en vonden het een land om naar terug te keren. Zeer aardige mensen met humor en hulpvaardig . Mooie natuur, afwisselend , cultuur, lekker eten. Prachtige stranden , gesnorkeld . Die week aan de kust aan het einde was een goede afsluiting. De reis liep op rolletjes . We hebben ons erover verbaasd dat de taxi’s altijd op tijd klaar stonden en dat alles zo soepel liep. Lammert spreekt een beetje Spaans, dat was wel zo handig om contact te maken.

De kinderen (12,15, 16) hebben ook genoten. Die voelden zich thuis in de hotels en veilig op straat.

Sowieso is ons dat reuze meegevallen . Van verhalen en waarschuwingen krijg je het idee dat je op elke hoek van de straat in de steden beroofd kunt worden. Wij zijn wel alert geweest maar hebben ons niet onveilig gevoeld en we waren meestal rond 21 uur terug in het hotel.

De tours en de gidsen waren ook stuk voor stuk voor stuk een succes . De gidsen spraken goed Engels en konden en wilden veel vertellen over hun land.

In Bogota hebben wij zelf nog een fietstour gedaan (aanrader!!) en in San Agustin een gids genomen in het archeologisch park. Dan zie je net wat meer. In Popoyan heb je een hele leuke gratis stadstour (zelf bedrag geven) door studenten. Ook een aanrader .

De hotels waren een prima keuze. Alleen in Medellin zouden we nog eens kijken naar een ander hotel. Schoon hoor, maar onpersoonlijk en groot en ongezellig . Een zwembad was daar wel lekker geweest, beetje afkoelen.

Cano Cristales was een hele bijzondere ervaring . We hadden een hele jonge gids, die ontzettend zijn best deed. We hadden gelukkig bij aankomst al een tripje naar een kleiner stuk van de rivier waar we de kleuren zagen en konden zwemmen. De dag daarop gingen we naar de grote rivier , maar toen heeft het de hele dag gehoost... niets te zien, een grote modderrivier... de dag erop nog een leuke ontbijttrip gedaan en ontbeten bij een familie middenin de Llano’s en weer even een stukje rivier gezien.

Alles was trouwens toch included in deze trip. Toegang park, luchthavenbelasting , eten en drinken . En een feestavond met dans. Erg leuk!!!

Nog een tip voor toekomstige klanten :in het het begin appcontact maken met Pure Colombia . Overal is WiFi en het is handig om ophaaltijden even te checken en geeft pure Colombia de mogelijkheid om wijzigingen aan de klant zelf door te geven . Deden ze nu naar de hotels maar die gaven het niet altijd door. Die waren 2 keer anders dan afgesproken , en pure Colombia reageert heel snel op de app (kwamen we aan het eind pas achter).

Dank voor de organisatie van onze reis. Fijn dat het contact zo soepel verliep. Jullie reageerden heel snel op mailtjes en vragen  en dat we een keertje ook telefonisch  konden overleggen  over de reis vonden we prettig .

We zijn erg tevreden , gaan jullie zeker aanbevelen aan vrienden .

Groeten van Lammert en Maartje

Dag 2 (31 december) Tortuguero

De wekker liep om 05.30 uur af….. de rubberen laarzen aan, regenponcho, fototoestel etc. mee en hup richting het zwembad waar het meetingpoint was voor de ochtendwandeling door de jungle. Om 6 uur ’s morgens gingen we dan. Door de modderpaden waanden we ons een weg door de jungle. De gids vertelde voluit over de bloemen,  planten, insecten, vogels etc. maar je kan het natuurlijk niet allemaal onthouden (helaas). Op een moment zagen we een luiaard (van de HoyHoy reclame) met zijn kleintje van dichtbij, in een boom. Ze kropen samen naar boven maar op een gegeven moment viel hij uit de boom. Hij ving zich op aan een liaan, zo laag  bij de grond dan een van onze “hike” vrienden hem aan kon raken. Het maakte de luiaard allemaal niet uit. Hij kroop weer heel rustig met zijn baby naar boven. Na een spectaculaire hikingtocht van ongeveer een dik uur, ontbijten!!!

Na het ontbijt gingen we een boottocht maken over de waterwegen van het nationaalpark Tortuguero.  Dit gebied is zeer bijzonder, je ziet veel vogels, otters maar ook krokodillen en kaaimannen. En natuurlijk de prachtige jungle vanuit de oevers.

Laat in de middag stond weer het volgende op het programma. Voor $ 30 pp. “The Canopywalk “.

Canopywalk kun je op heel veel plekken in Costa Rica doen en overal is het net iets anders, omgeving, lengte van de kabels, hoogte, zitten of liggend, prijzen $ etc.  Canopywalk  houdt in dat je in via de boomtoppen aan stalen kabels van de ene boom naar de andere glijdt. Je wordt continu door de instructeurs vastgehaakt aan de stalen kabels aan je harnas.

Wij besloten om deze alvast te doen…. Aangezien het voor beginners een geweldige introductie zou zijn voor het “echt werk” elders. En jawel hoor wij hadden weer geluk de zon scheen even dus ons plezier kon niet meer stuk. Voordat we van start gingen wederom kregen we instructies, een helm, handschoenen en een harnas We klommen de boomtoppen in en het avontuur kon beginnen. Ook dit was zóóó gaaf!!!! Er zat ook nog met een tarzanswing in het programma. Gelukkig hadden we ons kleine fototoestel mee en hebben we alles kunnen vastleggen. Ook hier weer gold veiligheid voorop.

Een vermoeiende mooie dag met veel indrukken. Doordat het oudjaar was hebben we geprobeerd wakker te blijven maar helaas om 22 uur ging bij ons het licht uit…….en we hebben lekker het nieuwjaar ingeslapen…… L

In CR is het elke dag vroeg dag! Wil je de mooiste dieren zien, tja dan moet je vroeg uit de veren. Het is geen uitslaap vakantie!!!!! Maar je slaap haal je ‘s avonds wel in. Avondvertier kennen ze in CR bijna niet, zoals we dat op de meeste vakantiebestemmingen wel kennen…..dus vroeg naar bed……

Dag 3 & 4 (1 & 2 januari); Puerto Viejo de Talamanca

Na het ontbijt, tijd om terug te varen naar Puerto Blanca. Tijdens de boottocht kom je weer allerlei dieren tegen en mooie vergezichten. En wederom hadden we geluk dat het was droog en het zonnetje tevoorschijn kwam. Op de kade stond de bus op ons te wachten.

De bus dropte ons in Guapiles bij hetzelfde restaurant El Cabo. Hier gingen we eerst lunchen (incl) en daar stond de huurauto voor ons klaar en vertrokken we naar het zuiden naar Puerto Viejo (nabij grens Panama), 165 km – 3 uur rijden. Dit gebied kent andere inwoners dan de rest van Costa Rica. Gebied Cahuita en Puerto Viejo hebben veel negroïde inwoners, vaak stammen deze mensen af van vroegere slaven die zich hier hebben weten te vestigen. Bob Marley is hier God! Ze spreken hier ook vaak geen Spaans maar Pidgeon Engels, erg grappig.

We reden vanaf het stadje Limon, helemaal langs de kust en de regen werd dat ook aanzienlijk minder. Een prachtige route langs de kust. In het gebied rondom Limon kom je veel vrachtverkeer tegen. Echt stoere vrachtauto’s met vooral koelcontainers. De meeste vervoeren bananen of ander fruit voor de export. Merken als “Chiquita en Del Monte” zijn hier volop vertegenwoordigd. Aangezien je in Costa Rica toch niet hard mag rijden ivm de hoge boetes, maakt dit drukke vrachtverkeer helemaal niet uit. Je geniet van alles om je heen en dat maakt ook het rijden in Costa Rica een feestje. Lekker relax en geen gehaast en geen files.

In Puerto Viejo verbleven we in het  prachtig gelegen Boutique hotel Namuwaki. Dit lag ongeveer

7 km buiten het centrum. Dit hotel ligt midden in de natuur en het lijkt daardoor alsof je midden in de jungle verblijft. De kamer en de verzorging (ontbijt: nog nooit zo’n lekkere pannenkoeken gegeten) is top, de medewerkers zijn vriendelijk. Het is er aangenaam rustig….. (na 22 uur algemene stilte gewenst). Je kunt fietsen huren, excursies boeken etc. Dit was voor ons het mooiste hotel/plekje tijdens onze reis.

Het dorpje Puerto Viejo is heerlijk om de vertoeven. Erg levendig en hier wel volop avond vertier met veel toeristen, bars, eetgelegenheden, winkels, boekingskantoren voor excursies ga zo maar door. Wij beleefde het als het Ibiza van Costa Rica. Geweldig, wij hadden hier nog we een dag langer willen blijven (het was natuurlijk nieuwjaarsdag dus ook de Costa Ricanen hadden vrij.)

Vanuit hier hebben we tijdens onze vrije dag de omgeving verkend en zijn we  naar de grens van Panama gereden (de huurauto mag er niet in en dus zijn we de grens niet overgegaan) De routes zijn gaaf, soms geen verharde weg en moet je soms door een beekje rijden, dat is juist leuk met de 4x4 drive. Kinderen die langs de weg naar je zwaaien en de mensen zijn zo behulpzaam om je de goede weg te wijzen. Over het algemeen spreekt iedereen wel Engels. Echter als je een klein beetje Spaans spreekt komt het zeker goed. Costaricanen kennen wel wegnummers maar op het platteland gebruiken ze gebouwen als wegbewijzering bijvoorbeeld na het tankstation links, of bij de kerk rechts etc.