Sri Lanka en de Malediven met kinderen
Dag 1 vertrek naar Sri Lanka Je kent dat wel. Dat gevoel dat het hele huis zoemt. Hebben wij ook last van. Iedereen heeft het de laatste maand heel druk gehad met school en werk en nu mogen we...
Hippos in Oeganda
Dag 1; De KLM heeft een directe vlucht op Entebbe. Wij hebben echter gekozen voor een variant via Nairobi en komen na een overstap in de vroege ochtend in Entebbe aan. Veel te laat...
Safari in Selous in het zuiden van Tanzania
Het is alweer even geleden dat we in Oost Afrika waren.Voor een reis naar Zuid Soedan die we vanwege de lokale omstandigheden niet kunnen maken zetten we koers naar Tanzania. Allereerst...
Kalahari
Aankomen en op weg naar Vryburg Reizen naar Afrika is altijd een feest. Je weet nooit wat je kan verwachten omdat je meestal op zoek gaat naar dieren. Wij zijn al jaren bezig om de bruine...
Serengeti in Tanzania
Dag 1: aankomst Nairobi Na gisteren een comfortabele dagvlucht met de KLM te hebben genoten en aan te zijn gekomen op mijn thuis in Nairobi (zo voelt deze campsite met kamers ondertussen...
Natuur in Costa Rica
Zo, daar gaan we dan weer! We hebben een paar hele drukke maanden achter de rug als we eindelijk weer op pad gaan. We bezoeken dit keer Costa Rica en Mexico. Tonia wilde heel graag naar Corcovado...
Reizen in Botswana
dag 1 - vliegen naar johannesburg Het is een koude en natte novemberochtend als we bij Schiphol parkeren na een file die eigenlijk ons hele schema weer in de war heeft gegooid. Tijd om...
Huwelijk onderweg in Noord India
Dag 1 - vliegen naar Delhi De KLM heeft een aantal routes die je vanwege hun entertaiment keuze (of liever gezegd het gebrek er aan) liever niet kiest maar direct vliegen blijft direct vliegen....
snorkelen Isla Holbox Mexico
dag 1 - vliegen naar cancun We landen met een tussenstop in Panama Stad in Cancun vanuit San José. We zijn wel toe aan een beetje relaxen en als er iets is wat je goed kunt doen naar de...

Goedemiddag

Het was weer een fantastische reis. Ongelofelijk goed geregeld met begeleiding.
In Caïro hadden we Sam als gids - heel prettige man die veel heeft verteld. Was een feestje om met hem op pad te gaan.
Hotels waren prima /goed.
In luxor hadden we ook een prima gids - vallei der koningen was boven verwachting prachtig.
Daarna lekker renpaard dagen snorkelen in Hurghada.

Jullie hadden het niet beter kunnen regelen. Een mooie herinnering gemaakt met onze kinderen.
Hartelijk dank weer en tot een volgende keer!

Groet
Ellen

Egypte oktober 2023

Hi Hans. Je bent me voor! Het was super!!! We hebben enorm genoten. Nergens last van gehad en iedereen meer dan aardig. Ik ga nog eens terug! Groet! Ghada.

Ps. Zodra ik wat foto's heb stuur ik je er een. Tis nu een chaos...

Rondreis Marokko

Beste Dagboekreizen,

Wij hebben een geweldige vakantie gehad.
Alles was tot in de puntjes verzorgd!
De chauffeurs en guides waren altijd ruim optijd, aardig, lief en zorgde voor een leuke babbel tijdens de reis. Eman in Java was onze favoriet! Hij heeft ons zoveel extras van de cultuur daar laten zien en wij vonden het geweldig!

De hotels/resorts waren prachtig en ook de activiteiten waren super leuk om te doen!
De omzetting van Bromo naar Surimi View Point was top! Dit was echt letterlijk en figuurlijk ons hoogte punt van de vakantie.

We hebben genoten echt waar! En we gaan zeker onze volgende rondreis weer bij jullie boeken!
Wij zijn meer dan tevreden met de kosten, de service en de uitvoering!

Jullie hebben ons een reis bezorgd die wij voor altijd meenemen in ons hart!
1000 maal bedankt daarvoor :) <3

Merel

Indonesie september 2023

Hartelijk dank! Wat is Vietnam een bijzonder mooi land; lieve, vriendelijke en behulpzame mensen, een prachtige natuur, veel cultuur en niet geheel onbelangrijk ontzettend lekker eten!

Onze reis is voorspoedig verlopen en we hebben echt genoten! De trekking in Sapa, Halong Bay – met een strak blauwe lucht en niet veel bootjes om ons heen ivm laagseizoen – en Hoi An waren voor ons toch wel de hoogtepunten van de reis en natuurlijk het eten… In Sapa zelf waren ze zo’n beetje de hele doorgaande weg aan het repareren dus dat leverde vooral veel graafmachines en modder in de straten op. Iedereen die je op je reis tegenkwam had het erover, Sapa zelf nee, maar de natuur ja! De Bac Ha markt vonden we erg bijzonder en met name de levende dieren die verkocht werden.

Alle hotels waren fijn, lekker kleinschalig en een goede service. Sapa hotel was eigenlijk het minst omdat we de badkamer niet heel schoon vonden, althans dat kwam zo op ons over. Overnachting op de boot, Phong Nha Lake Resort en Victoria Beach waren de toppers!

We danken jullie heel hartelijk voor het samenstellen van deze mooie reis waar wij in ieder geval hele fijne herinneringen aan over hebben gehouden!

We missen het eten nu al…

Marcel & Esther

Reis Vietnam

Wij hebben een prachtige reis gehad en er echt van genoten met de jongens en zoveel indrukken en ervaringen meegemaakt, teveel om op te noemen !  :)

De drukte in HCMC tegenover de rust op het water in de Mekong delta.  Een relatief rustig Hanoi en een prachtig Sapa met trekking door de rijstvelden.

Overal was er veel zorgzaamheid van de mensen ( en de gidsen ! ) .Vooral de gidsen Luang en mr. Ling in hun organisatietalent en specifiek mr Ling (in Hoi An ) met zijn kennis. Hij gaf ook Chris nog een verjaardag cadeau, heel attent !

Halong Bay was een verademing op zich en bijzonder aangenaam voor ons.

In Hoi An zijn we ook ook nog naar een kledingzaak geweest en een heren suite, een pantalon en dames blouse op maat laten aanmeten, geweldig gelukt !

We hebben een ochtend gefietst, als tripje georganiseerd door het Resort. ook heel interessant en leuk geweest.

We hebben op de laatste dag nog een tripje per speedboat naar de Cham eilanden gemaakt en lekker gesnorkeld en gezwommen, absoluut  een aanrader ( ook geregeld door mr. Ling. )

We zijn bijzonder tevreden over de organisatie vanuit Dagboek reizen in combinatie met jullie lokale gidsen, overal waren de transfers goed geregeld en waren de mensen op tijd (met duidelijk bordje Party Heijink ).

Ook de accommodaties en het lokale eten waren allemaal erg geslaagd, ook heel afwisselend in stijl, en paste goed bij ons. Vooral de zwembaden en de WIFI FREE  bij de hotels is met kinderen heel aangenaam.

Complimenten hiervoor !

Rondreis Vietnam

Inmiddels zijn we al weer even thuis en is het dagelijkse ritme terug opgepakt. Voor mij (pensionado) is dat makkelijker dan voor mijn vrouw die weer aan het werk is. Zoals ik al liet weten hebben we een prachtige reis gehad. Leuke en sfeervolle accommodaties met vriendelijk en erg behulpzaam personeel. Dat geldt ook voor de gidsen die we hebben gehad. Erg vriendelijk en behulpzaam. We werden echt in de watten gelegd. Boven verwachting. En Brazilië is echt een prachtig land met een grote verscheidenheid aan natuur en culturen. Zo zagen we een duidelijk verschil tussen het meer zuidelijk gedeelte en Salvador, waar de slavernij nog duidelijk zijn sporen heeft na gelaten (meer donkere mensen en veel shops waar van alles is te vinden dat herinnert aan de condomné).  Over het algemeen was de verblijfsduur op onze bestemmingen goed. In Rio hebben we genoten van de fietstour en vooral van de tour in de favela. Erg indrukwekkend. Op Ilha Grande hebben we de wandeling gemaakt naar het strand van Lopes Mendes. Prachtige wandeling, maar toch wel wat zwaarder dan we hadden ingeschat (drie bergen oversteken). Waar we aanvankelijk van plan waren heen en terug te wandelen, hebben we voor de terugreis toch maar een taxi boot genomen.  Verder hebben we lekker langs het strand gewandeld en van de zon genoten. Enigszins tegenvallend vonden we Paraty en Bonito. In Paraty was niet veel te beleven. Wellicht heeft het weer, veel regen, ons parten gespeeld. Wel leuk was daar de gezelligheid 's avonds op het pleintje vlakbij onze poussada. In Bonito hadden we een hele leuke poussada, maar in het dorp was het stilletjes. Misschien omdat we daar op zondag waren en er veel gesloten was. Het bezoek aan Buraco de Araras was zeer de moeite waard. Prachtig filmpje gemaakt bij het sinkhole van een koppeltje ara's dat elkaar het hof maakte. Foz do Iguaçu was in een woord indrukwekkend. Onze gids haalde ons die ochtend al heel vroeg op en dat bleek niet onverstandig, want daardoor waren we de drukte voor. We vonden de watervallen aan de Argentijnse kant mooier en vooral spectaculairder dan aan de Braziliaanse kant. Het 'bekijken' van de watervallen van de onderkant (per rubber wildwaterboot tot aan de "Duivelskeel) is een ervaring die je niet mag missen. Omdat onze gids het programma had omgedraaid (eerst Argentijnse kant en dan de Braziliaanse) was de Braziliaanse kant een stuk minder spannend. Voor de totale beleving is de oorspronkelijke volgorde naar ons idee beter.

En dan op naar de Pantanal. Daar hebben we genoten van de prachtige natuur in een heerlijke omgeving met een hele leuke poussada. We hebben safari's gedaan te voet, met een jeep ('s avonds in het donker), per boot en te paard. Hoewel we aanvankelijk (door minder goede ervaringen in het verleden) wat huiverig waren om te paard te gaan, hebben we het uiteindelijk toch gedaan en er heerlijk van genoten.

De autorit terug naar het vliegveld in Campo Grande met onze gids was inderdaad prima te doen. Achteraf gezien was ook de rit naar Bonito met een gids erbij goed te doen geweest.

Einde van onze rondreis en de start van ons verblijf in Salvador. Ook daar hebben we volop genoten. Een van onze ervaringen willen we met jullie delen. Een bezoek met gids aan de oude lokale markt. Prachtig om te horen, zien en ruiken. Een aanrader voor een excursie in Salvador.

Kortom, we hebben volop genoten van onze reis naar Brazilië, mede door de perfecte organisatie van jullie kant. Helemaal top. Wat we zelf wat onderschat hebben, zijn de grote afstanden die afgelegd moeten worden. En vooral dat in het deel van Brazilië waar we zijn geweest, de vluchten allemaal via Sao Paulo gaan.  Daardoor moet je telkens minimaal twee vluchten nemen om van de ene naar de andere bestemming te gaan. Een keer hadden we te maken met nog een tussenstop (tussen Foz do Iguaçu en Campo Grande), waardoor we drie vluchten moesten doen met daarbij nog meer dan een uur vertraging. Redelijk vermoeiend dat hangen op die vliegvelden. En dat brengt me op eigenlijk het enige min puntje van de reis. GOL. Onze ervaringen met GOL waren ronduit slecht. Zeer chaotisch bij het inchecken en op alle vluchten forse vertraging. Bij Latam was dat een stuk beter geregeld. Ik weet niet of dit een incident is geweest, of dat jullie daar meer klachten over krijgen. Anders zou ik zeggen, kies voor een andere maatschappij. Wellicht iets duurder, maar wel een stuk aangenamer.

Tot slot. Heel veel dank voor de geweldige organisatie van deze mooie reis. We gaan jullie zeker aanbevelen.

Carla en Ben

Reis Brazilië

Dag 2 (31 december) Tortuguero

De wekker liep om 05.30 uur af….. de rubberen laarzen aan, regenponcho, fototoestel etc. mee en hup richting het zwembad waar het meetingpoint was voor de ochtendwandeling door de jungle. Om 6 uur ’s morgens gingen we dan. Door de modderpaden waanden we ons een weg door de jungle. De gids vertelde voluit over de bloemen,  planten, insecten, vogels etc. maar je kan het natuurlijk niet allemaal onthouden (helaas). Op een moment zagen we een luiaard (van de HoyHoy reclame) met zijn kleintje van dichtbij, in een boom. Ze kropen samen naar boven maar op een gegeven moment viel hij uit de boom. Hij ving zich op aan een liaan, zo laag  bij de grond dan een van onze “hike” vrienden hem aan kon raken. Het maakte de luiaard allemaal niet uit. Hij kroop weer heel rustig met zijn baby naar boven. Na een spectaculaire hikingtocht van ongeveer een dik uur, ontbijten!!!

Na het ontbijt gingen we een boottocht maken over de waterwegen van het nationaalpark Tortuguero.  Dit gebied is zeer bijzonder, je ziet veel vogels, otters maar ook krokodillen en kaaimannen. En natuurlijk de prachtige jungle vanuit de oevers.

Laat in de middag stond weer het volgende op het programma. Voor $ 30 pp. “The Canopywalk “.

Canopywalk kun je op heel veel plekken in Costa Rica doen en overal is het net iets anders, omgeving, lengte van de kabels, hoogte, zitten of liggend, prijzen $ etc.  Canopywalk  houdt in dat je in via de boomtoppen aan stalen kabels van de ene boom naar de andere glijdt. Je wordt continu door de instructeurs vastgehaakt aan de stalen kabels aan je harnas.

Wij besloten om deze alvast te doen…. Aangezien het voor beginners een geweldige introductie zou zijn voor het “echt werk” elders. En jawel hoor wij hadden weer geluk de zon scheen even dus ons plezier kon niet meer stuk. Voordat we van start gingen wederom kregen we instructies, een helm, handschoenen en een harnas We klommen de boomtoppen in en het avontuur kon beginnen. Ook dit was zóóó gaaf!!!! Er zat ook nog met een tarzanswing in het programma. Gelukkig hadden we ons kleine fototoestel mee en hebben we alles kunnen vastleggen. Ook hier weer gold veiligheid voorop.

Een vermoeiende mooie dag met veel indrukken. Doordat het oudjaar was hebben we geprobeerd wakker te blijven maar helaas om 22 uur ging bij ons het licht uit…….en we hebben lekker het nieuwjaar ingeslapen…… L

In CR is het elke dag vroeg dag! Wil je de mooiste dieren zien, tja dan moet je vroeg uit de veren. Het is geen uitslaap vakantie!!!!! Maar je slaap haal je ‘s avonds wel in. Avondvertier kennen ze in CR bijna niet, zoals we dat op de meeste vakantiebestemmingen wel kennen…..dus vroeg naar bed……

Dag 3 & 4 (1 & 2 januari); Puerto Viejo de Talamanca

Na het ontbijt, tijd om terug te varen naar Puerto Blanca. Tijdens de boottocht kom je weer allerlei dieren tegen en mooie vergezichten. En wederom hadden we geluk dat het was droog en het zonnetje tevoorschijn kwam. Op de kade stond de bus op ons te wachten.

De bus dropte ons in Guapiles bij hetzelfde restaurant El Cabo. Hier gingen we eerst lunchen (incl) en daar stond de huurauto voor ons klaar en vertrokken we naar het zuiden naar Puerto Viejo (nabij grens Panama), 165 km – 3 uur rijden. Dit gebied kent andere inwoners dan de rest van Costa Rica. Gebied Cahuita en Puerto Viejo hebben veel negroïde inwoners, vaak stammen deze mensen af van vroegere slaven die zich hier hebben weten te vestigen. Bob Marley is hier God! Ze spreken hier ook vaak geen Spaans maar Pidgeon Engels, erg grappig.

We reden vanaf het stadje Limon, helemaal langs de kust en de regen werd dat ook aanzienlijk minder. Een prachtige route langs de kust. In het gebied rondom Limon kom je veel vrachtverkeer tegen. Echt stoere vrachtauto’s met vooral koelcontainers. De meeste vervoeren bananen of ander fruit voor de export. Merken als “Chiquita en Del Monte” zijn hier volop vertegenwoordigd. Aangezien je in Costa Rica toch niet hard mag rijden ivm de hoge boetes, maakt dit drukke vrachtverkeer helemaal niet uit. Je geniet van alles om je heen en dat maakt ook het rijden in Costa Rica een feestje. Lekker relax en geen gehaast en geen files.

In Puerto Viejo verbleven we in het  prachtig gelegen Boutique hotel Namuwaki. Dit lag ongeveer

7 km buiten het centrum. Dit hotel ligt midden in de natuur en het lijkt daardoor alsof je midden in de jungle verblijft. De kamer en de verzorging (ontbijt: nog nooit zo’n lekkere pannenkoeken gegeten) is top, de medewerkers zijn vriendelijk. Het is er aangenaam rustig….. (na 22 uur algemene stilte gewenst). Je kunt fietsen huren, excursies boeken etc. Dit was voor ons het mooiste hotel/plekje tijdens onze reis.

Het dorpje Puerto Viejo is heerlijk om de vertoeven. Erg levendig en hier wel volop avond vertier met veel toeristen, bars, eetgelegenheden, winkels, boekingskantoren voor excursies ga zo maar door. Wij beleefde het als het Ibiza van Costa Rica. Geweldig, wij hadden hier nog we een dag langer willen blijven (het was natuurlijk nieuwjaarsdag dus ook de Costa Ricanen hadden vrij.)

Vanuit hier hebben we tijdens onze vrije dag de omgeving verkend en zijn we  naar de grens van Panama gereden (de huurauto mag er niet in en dus zijn we de grens niet overgegaan) De routes zijn gaaf, soms geen verharde weg en moet je soms door een beekje rijden, dat is juist leuk met de 4x4 drive. Kinderen die langs de weg naar je zwaaien en de mensen zijn zo behulpzaam om je de goede weg te wijzen. Over het algemeen spreekt iedereen wel Engels. Echter als je een klein beetje Spaans spreekt komt het zeker goed. Costaricanen kennen wel wegnummers maar op het platteland gebruiken ze gebouwen als wegbewijzering bijvoorbeeld na het tankstation links, of bij de kerk rechts etc.

Dagboek van Manuela met ons op reis in Costa Rica

We hebben inderdaad erg genoten! Wat een fantastische reis hebben jullie voor ons samengesteld!! Heel afwisselend en prima geregeld.

Wellicht vinden jullie het leuk/zinvol om nog dingen te horen die we echt top vonden en waar we mogelijk nog een tip hebben?

Heel goed:

* hartelijk welkom in Colombia (met cadeautjes :-));

* het afwisselende programma;

* hele leuke hotels op goede locaties;

* goede gidsen die de tijd namen en goed Engels spraken, met name compliment voor Armando die we op de trip naar Villa de Leyva hadden;

* snelle reactie van Pure Colombia als iets niet goed dreigde te gaan;

* goed vervoer, mooie routes, aardige chauffeurs.

Tips:

* bij de binnenlandse vluchten bleek dat we maar 15 kg. bagage mee mochten nemen. We hadden elk ongeveer 18 kg bij ons (KLM = 23 kg) en hadden geen rekening gehouden met bagage-opslag en kleinere rugzakjes meenemen. Wellicht goed om dat bij de reisinformatie te vermelden? (Het is in dat kader echt handig om dan in Cartagena 1 hotel te hebben, zodat je bagage kunt opslaan als je naar Isla Grande gaat).

* Isla Grande was prachtig, maar in de maanden jan.-maart (zo vernamen wij) komt er rond 12.30 uur een enorme wind opzetten, waardoor je eigenlijk niet meer buiten kunt blijven zitten. daar hadden wij dus ook "last' van. Ook de boottocht terug moest eerder en met een omweg omdat de zee te ruw was. Goed om te weten? Het is toch jammer als je niet de hele dag van dat paradijsje kunt genieten.

* en tenslotte: het telefoonkaartje werkte bij ons niet. Handiger is wellicht dat Pure Colombia een whatsapp account heeft dat je kunt bereiken? Dan hoef je geen kosten te maken. Bij gids Armando werkte dat perfect. (Het hotel in Bogota had onze reservering na de excursie naar Villa de Leyva niet en een appje naar Armando loste het op: hij belde het hotel meteen. We hebben verder 1x, bij terugkomst uit Hato la Aurora, bijna een uur op het vliegveld gewacht op de taxi en toen maar een sms gestuurd naar Pure Colombia. Daar reageerden ze overigens meteen op. De chauffeur had vastgezeten in het verkeer. Maar whatsapp was gratis/handiger geweest :-). Verder ging alles heel goed op tijd).

Maar deze "tips" dus echt ter info voor jullie. Voor ons geen belangrijke punten en nogmaals heel veel dank voor deze fantastische reis!!

Menno en Roely

Hi Hans,

Dank voor je bericht. We zijn gisteren thuis gekomen en de hele reis liep gesmeerd. Alle afspraken werden perfect nagekomen. De vakantie was enerverend en ook 'relaxing'. We hadden het juiste aantal stops, zeven, al hadden we hier en daar gerust nog een dagje langer willen blijven. Hieronder wat impressies:

San Jose, Hotel Presidente. Prima hotel, goed restaurant, goede locatie al heeft de stad niet veel te bieden.

Tortuguero, Laguna Lodge, avontuurlijke plek maar we moesten wel wat wennen aan de toeristenstroom en de US tarieven voor activiteiten (we merkten dat dat voor heel Costa Rica geldt). Lodge is prima en het natuurpark is heel erg mooi.

Puerto Viejo, La Costa de Papito, leuke plek en leuk kleinschalig hotel. Heerlijke sfeer. De Caribische kust is beduidend rustiger (en minder mooi) dan de Pacific kust, maar Puerto Viejo is de uitzondering. Is wel een eind uit de richting, maar de moeite waard. We hebben surf lessen genomen.

Sarapiqui, Salva Verde Lodge. Deze lodge vonden we het minste (wat hokkerig en klein en behoorlijk gehorig) maar de locatie is wel mooi. Het raften was een hoogtepunt van de vakantie.

Fortuna (Aranal), Montana de Fuego, toeristisch gebied, maar het dorpje (Fortuna) was leuk en we hebben daar verrassend lekker gegeten. Veel activiteiten gedaan (paard rijden, canopy, tubing, hanging bridges) en die waren erg geslaagd. Helaas was de top van de vulkaan constant in de wolken. Het hotel was ok, maar ons huisje wel een beetje gammel (over de datum), ook een mooie locatie.

Monteverde, El Establo, mooie plek, leuk dorpje, mooi hotel (stijlvol en wel degelijk). De temperatuur is wel wat koeler (want op 1500 meter hoogte). Hele leuke canopy gedaan. De nachtwandeling vonden we wat minder: slapende dieren kijken met 5-10 groepen bij iemand in de 'achtertuin'. Gids was wel goed hoor (net als overal).

Manual Antonio, Parador, het favoriete hotel volgens de kinderen (mooi zwembad, speelhal) en heel mooi gelegen. Helaas hadden we 1 dag regen daar, maar gelukkig nog wel naar het strand geweest. Geen activiteiten gedaan, lekker genoten. Hotel vonden wij ook prima.

Dominical, Cuna del Angel, het favoriete hotel van mijn vrouw: stijlvol en kleinschalig, al was de bediening niet top. Mooi gelegen. De walvistocht was een succes (veel gezien) en heerlijk wat strandactiviteiten gedaan.

Costa Rica is een toeristisch land en het toerisme is goed georganiseerd, wel US gericht met US prijzen. Ik denk dat vooral de eigenaren daar van profiteren, niet het personeel. Eten in de hotels is dus ook duur in vergelijking met wat je betaalt in een restaurant in het dorp maar de kwaliteit in de restaurants in het dorp is beter dan in de hotels. Het land is heel mooi en heeft veel te bieden voor een ieder: natuur, avontuur, strand. Het heeft alleen niet zo veel cultuur. De mensen zijn vriendelijk en spreken behoorlijk Engels, ze zijn klantvriendelijke. Je kan zien dat toerisme een grote industrie is in het land.

De app van CRS was heel handig en leuk. Zo-wie-zo was alles top georganiseerd, geen enkele hapering.

Kortom, we hebben een top vakantie gehad.