Safari in Selous in het zuiden van Tanzania
Het is alweer even geleden dat we in Oost Afrika waren.Voor een reis naar Zuid Soedan die we vanwege de lokale omstandigheden niet kunnen maken zetten we koers naar Tanzania. Allereerst...
Borrelen met olifanten in Zambia
Dag 1 - vliegen naar Lusaka Sinds maart dit jaar vliegt onze blauwe trots een aantal maal per week naar Lusaka en Harare in een soort van combi vlucht. Wij hebben een kaartje gekocht...
Uxmal Ruines Mexico
Dag 1 - Vliegen naar Mexico We worden veel te vroeg wakker. Dat is te zeggen, om 6 uur lig ik naar het plafond te staren. Vliegen naar Midden- en Zuid Amerika is in die zin geen pretje. Het...
Natuur in Costa Rica
Zo, daar gaan we dan weer! We hebben een paar hele drukke maanden achter de rug als we eindelijk weer op pad gaan. We bezoeken dit keer Costa Rica en Mexico. Tonia wilde heel graag naar Corcovado...
Pacaya vulkaan in Guatemala
Wanneer je door deze drie landen reist, zijn vele combinaties mogelijk. Een "Maya trip" of juist een reis met veel duiken en snorkelen. Wij hebben al meerdere rondreizen gemaakt door Mexico,...
Copacabana, Brazilië
Het is een beetje feest bij ons thuis. Met blozende wangen staan we onze tas weer te pakken want we gaan weer terug naar Brazilië. Dit keer is het bijna familiebezoek want we gaan langs bij...
Olifant in Zimbabwe
Dag 1 - Vanuit Zambia naar Mana Pools National Park We zijn vanochtend wakker geworden in het Chongwe Tented Camp met de Blue Mountains op de achtergrond. Vandaag eindigt onze rondreis...
India & Nepal: twee landen, twee werelden
Dag 1 - Vliegen naar Delhi Ik heb heel veel zin in mijn reis naar Noord India en Nepal, ben erg benieuwd, vooral naar de verschillen van deze 2 landen.. De vlucht loopt helaas wat vertraging op...
Samburu in Kenia
Dag 2; Nairobi Dit keer heeft het niet zo veel zin om over dag 1 te schrijven. We gingen pas laat in de avond aan boord van Kenya Airways om terug te gaan naar ons geliefde Kenia. We...

Hallo Neelke, Tonia, Mark en Hans,

Wat hebben we een fantastische reis gemaakt door Costa Rica. Prachtige natuur en veel dieren gezien.

De heenreis vanuit Amsterdam - Frankfurt - San Jose is soepel verlopen. Werden netjes opgewacht en naar de Country Inn gebracht. Prima hotel voor een paar nachten. Met het openbaar vervoer de stad in gegaan. Vanuit het hotel heel makkelijk. Een dag om de stad verkennen is voldoende.

Vertrek naar Porto Viejo de Talamanca verliep niet zoals gepland. Auto zou om 09:00 geleverd worden. Vijftien minuten later gebeld, volgens ons waren ze het vergeten. Rond 10:30 werd de auto afgeleverd. Als goedmaker was het niet nodig om de auto met een volle tank in te leveren. Communicatie verliep goed, met de autoverhuurder en jullie contactpersoon van CRS Tours. We hadden nog wel een hele tocht te gaan. Door ongelukken op de weg uiteindelijk 7 uur gereden. Leuk hotel net buiten Porto Viego. La costa de Papito.
Het Manzanillo Wildlife Refuge bezocht en Punta Uva kajakken leuk om te doen en de eerste dieren gespot. Cahuita National Parque hebben we met gids gedaan ( niet van te voren besproken), veel geleerd en gezien.

Puerto Viejo de Sarapiqui, Selva Verde Rainforest Lodge, prachtige plek. Voornamelijkj voor het zien van veel vogels en kikkers. Ook wel veel regen gehad in deze periode, maar dat vonden we niet heel erg.

Baco Tapada, Maquenque eco lodge. Wederom een mooie locatie in een prachtige omgeving. Trails prima zelf te lopen of met gids. De nachttour , zelf geboekt, zouden we niet aanbevelen (prijs versus kwaliteit niet in verhouding), een keer zo duur als de dag tour en ook prima zelf te doen omdat de vijvers die je aandoet bij het restaurant liggen.

Parque Arenal 1968, mooi park met af en toe mooi uitzicht op de vulkaan. Wij zijn daar geweest op de reisdag richting Fortuna omdat het toen mooi weer was. De dagen ervoor was de vulkaan niet te zien en dagen erna ook niet, dus we hebben geluk gehad.
Secreto la Fortuna hotel was voor ons even een overgang na de prachtige plekken in Sarapiqui en Boca Tapada.
We hebben van hieruit de Mistico Hanging Bridges gedaan. Zes uur stonden we voor de ingang en dat bleek een goede keuze.
Op een regenachtige dag hebben we wat rondgereden in de omgeving en zijn terecht gekomen op Rancho Margot Sustainable & Self Sufficiënt Eco Lodge. Leuke Lodge met vriendelijk personeel die zeker zou passen in deze reis als je de drukte van Fortuna wil vermijden.
Tip voor jullie!!

Buena Vista Del Rincon Eco Lodge, wederom een geweldige locatie. De canopy tour was inderdaad fantastisch, zeven x zo’n 200 m over de vallei. Blij dat deze in het programma opgenomen was. De hangingbridges op het park hebben we een aantal keren zelf gelopen ,erg leuk en hier loop je echt tussen de boomtoppen door……top. Ook een aantal keren gebruik gemaakt van de hotsprings een leuk extraatje op deze locatie.

Monteverde, Trapp family lodge. Gunstige locatie om richting het Cloud Forest te wandelen. In slechts 15 min stonden we voor de hoofdingang. Mooie uitval basis voor de omgeving.
Curi Cancha reserve is een park in de buurt die zeer zeker ook de moeite waard bleek te zijn. Dit pak is niet zo donker dan het Monteverde regenwoud. Veel open stukken, minder hoogteverschillen

Uvita, La Cusinga Lodge. Goede keuze, mooie plek met eigen park, trails en strand. Helaas geen walvissen gespot maar wel dolfijnen. Voor febr en maart is de kans wel erg klein, zeiden de gidsen.

Drake Bay, Rancho Corcovado. Wat een paradijselijke omgeving. De kamer was niet geweldig, vierkant hok zonder stoel of kast, maar wel met airco…..Ach je maakt er je eigen plekje van en dan is het oké. Personeel heel vriendelijk en lekker dicht bij het strand.
Leuke snorkel-tour gehad. Het bezoek aan Corcovado National Parque ingang Sirena station was een mooie ervaring. We hadden geluk met de gids Manuel. De 30 jaar ervaring maakte onze tocht speciaal. Veel gezien.
Een hoogte punt en prachtige afsluiting was de Horsbackriding richting de waterval Drake Bay. Oldemar bracht ons via de rivierbedding, door het groen, naar de waterval.
Een onvergetelijke tocht zo met z’n drieën door de wildernis.

Tip: We hoorden van een Duits stel dat zij de huurauto hadden ingeleverd in Sierpe en terug vlogen naar San Jose. Kosten €150 pp. Prima lijkt me, scheelt auto huren voor een paar dagen, geen parkeer geld, veel minder reistijd.

Het is geen korte feedback geworden, maar dat zou jullie en de collega’s in Costa Rica tekort doen. Door de keuze van de locaties , plekken midden in de natuur en datgene wat de accomodaties te bieden hadden hebben we optimaal kunnen genieten !!
Ook door overal een dag extra te hebben was relaxed
Via “Polarsteps” hebben we een mooi foto boek laten maken met 568 foto’s om op een makkelijke wijze te kunnen nagenieten.

We heb de Travelkey als heel prettig ervaren. Veel gebruikt !

Bedankt voor het meedenken, tips en het realiseren van deze prachtige reis.

Groeten Eric en Margaret

Costa Rica maart 2024

We hebben ontzettend genoten van de soms zelf adembenemende natuur, lekkere wijntjes en vriendelijke Argentijnen.

Torres del Paine had wel een nachtje korter gemogen. Met een hand in het gips is het toch lastig lopen op de soms  slecht bewandelbare paden. En helaas hadden we geen arrangement daar, dus was het ook nogal prijzig om daar dan lekker te eten en drinken.

De reis was perfect geregeld. Alleen het hotel in Salta gaf een kamer met smerige vloerbedekking en vreselijk uitzicht.

En met 120 km onverharde weg zou een wat stevigere auto wel prettig geweest zijn.

Van het wijnresort hebben ontzettend genoten.

Bedankt voor de goede zorgen.

Paul en Ingrid

Reis Argentinië en Chili

Klaas en ondertekende zijn na een lange reis weer gezond terug.

Even een korte terugblik op onze reis:

Wij vonden het programma uitstekend. Prima te doen op deze manier. De chauffeur en auto waren prima in orde.
Hij was heel vriendelijk, flexibel. Luisterde  naar onze wensen en was een veilige rijder.

We zijn drie keer door de organisatie gebeld of het naar wens verliep.  Dat stelde we erg op prijs.
De hotels waren over het algemeen uitstekend. Uitzondering daarop vonden wij Miragekings
Eten slecht. Was geen optie voor a la Carte. Viel niet over te praten. Het zou een a anderhalf uur duren om iets anders klaar te maken.
We hebben daarover ter plekke geklaagd. Door de chef zou het aan de keuken worden doorgegeven. We hoorden van andere gasten het zelfde geluid. Ook onze chauffeur vertelde dat de chauffeurs hadden geklaagd. Wij adviseren jullie dit hotel uit de aangeboden opties eruit te halen. Het enige mooie was de tuin.

Wij vonden Ella de topper met natuur en prachtige ligging van het hotel en vriendelijke mensen  De volgende keer zouden wij daar drie dagen gaan verblijven. Ook de sfeer in het dorp was heel gezellig. Het deed ons denken aan Ubud op Bali.

De safari was eveneens een hele mooie ervaring. Veel gezien.

Voor de rest hebben wij een fantastische vakantie gehad.

Mocht je verder nog iets willen weten let us know.

Cor

Reis Sri Lanka

Het is veel te koud hier! We willen terug! Thuis aangekomen weer lekker druk met alles en nog wat. We vonden de reis erg leuk en zijn ook lekker tot rust gekomen, hadden we beide wel nodig.

Enige puntje was dat sommige vluchten niet lekker aansloten waardoor we tijd verloren en dat op het vliegveld moesten volmaken.

Al met al mooie reis! Nogmaals dank voor het samenstellen van de reis! En dank aan Mr. Phong contactpersoon in Vietnam, hij was erg behulpzaam met alles!

Wie weet tot weer in de toekomst... voor een ander mooie reis.

Lin

Rondreis Vietnam & Cambodja

Hoi Hans.

We zijn er weer.

Het was super, Caïro en ons Nederlands sprekende gids waren een mooi begin.Wat was het een chaos met auto s en mensen.

Het was heel fijn om onze gids Sahr te ontmoeten, door de taal ook veel informatie gekregen.

We waren erg tevreden hoe het allemaal geregeld was, niks kwamen we te kort.

Gidsen, taxi die klaar stond allemaal perfect en even aardig, ook al het personeel op de cruise, hebben ook echt leuk contact gehad.

Super fijn dat we niet met grote groep waren maar met zn 2 en.

We zijn erg tevreden met jullie en crew tours.

Wie weet tot een volgende keer.

Groet Brigitte en Erik

Reis Egypte

Onderstaand een overzicht van onze Argentinie-reis en ons commentaar op reisonderdelen.

We hebben een prachtige reis gehad! Indrukwekkende natuur en de opbouw was uitstekend. Dankzij de ruime opzet van de zuid Patagonië deel, viel de “schade” van de gecancelde vlucht erg mee.

Toch zijn er wel een paar puntjes, waarvan wij denken dat jullie daarmee je voordeel kunnen doen voor een volgende samen te stellen reis….

31 oktober: vlucht naar BA met KLM: prima, dat liep allemaal soepel. Er werd op ons gewacht. Prima!

1 november: A Hotel, Recoleta: we waren blij dat we voor een grotere kamer hadden gekozen, want de standaard kamers zijn wel erg klein. Positief was dat ze bij aankomst (kwart over acht ’s ochtends) al een kamer voor ons beschikbaar hadden!Goede locatie. Ontbijt: zozo (maar we hebben gemerkt dat dat in Argentinië een beetje de standaard is).

2 november: Bike Tour: ontzettend leuk! Goede fietsen. Je kunt kiezen uit twee routes, een naar Palermo en Recoleta. De ander naar Puerta Madero, het ecologisch gebied, Boca. Wij kozen voor de laatste route en dat was erg leuk.

3 november: Tango show. Toch wel een beetje een toeristentrap: veel mensen, het duurt allemaal eindeloos, voordat de show begint. En als die dan begint komt er geen eind aan….veel van hetzelfde. Wij hadden nog steeds een jetlag en vonden het te laat worden.

4 november: transfer naar het vliegveld en vlucht naar Bariloche: prima. Hotel Las Marianas:  kleine (bad)kamers, maar verder wel okay hotel.

6 november: autohuur Hertz en naar Hosteria Naranjo en Flor. Daar waren wij de enige gasten. Federico had er duidelijk nog niet zoveel zin in. Hij was niet onaardig, maar hij maakte zich er wel wat gemakkelijk vanaf: beetje toast met jam en boter en dat was het ontbijt. Simpele kamers. Hotel ligt wel mooi!

7 november: Hotel Antiguos in San Martin de los Andes. Prachtige rit met mooi weer. Alleraardigst hotelletje: goede kamers en uitstekend ontbijt! Aardig plaatsje ook!

9 november: Las Marianas, Bariloche

10/11/12 november: vanwege de uitgevallen vlucht naar El Calafate: Las Marianas. Uitstekend geholpen door Sjors van NWTD! Heel fijn dat je dan snel kunt schakelen met iemand die je eigen taal spreekt.

13 november: vlucht naar El Calafate en bus naar El Chalten. Hotel Poincenot. Wij waren eigenlijk wel blij dat we meteen doorgingen naar El Chalten. Dat kon prima en wij vonden El Chalten leuker dan El Calafate. Hotel Poincenot was een prima hotelletje. Goede kamer en badkamer.

15 november: El Chalten-El Calafate. We hadden dit laten wijzigen naar de ochtend bus, vanwege het tijdstip waarop we op 16 november al weer moesten vertrekken naar Torres del Paine. Daar waren we achteraf erg blij om!

Hosteria Cauquenes de Nimez: die nacht sliepen we in een huisje naast het hotel. Smal bed, maar verder veel ruimte.

16 november: naar Torres del Paine: een hoop gedoe die reis, maar wel de moeite waard! Bij de Chileense grens stond ook een busje voor Rio Serrano. Dat gaf ons wel wat verwarring. We zijn toch bij de excursie gebleven en dat moet je ook zeker doen, vooral als je naar Rio Serrano gaat!Wat niet zo goed was gecommuniceerd, was de plek waarop het Rio Serrano Hotel ons zou ophalen.Wij werden gedropt bij Laguna Amarga Entrance en de bus reed weg zonder zich verder om ons te bekommeren. Daar zit je dan met je bagage. Het hotel zou ons oppikken bij het Administration Center en dat scheelt echt wel wat kilometers! Enfin, de staf van Laguna Amarga heeft per radio contact met het hotel gezocht en dat heeft ons opgehaald.

Hotel Rio Serrano: prima hotel, erg groot en dus veel groepen. Prachtige kamer, mooi uitzicht. Uitstekend ontbijt. Ook ’s avonds kun je er goed eten (en je moet wel, want verder is er niets open), maar het is wel aan de prijs (zeker in vergelijking met Argentinie).

De excursies vanuit het hotel naar Torres del Paine zijn heel erg duur. Dat begon zo ongeveer bij 160 dollar per persoon. Daarom waren wij achteraf zo blij dat we op de heenreis waren blijven zitten…..want toen hebben we dingen gezien, die we ook vanuit Rio Serrano hadden kunnen zien, maar dan hadden we daar dik voor moeten betalen. Ons advies: benadruk dit nog veel beter in de reisbeschrijving!

We hebben de twee dagen daarop bij het hotel in de buurt gewandeld, buiten het park. Ook erg leuk.

19 november: Rio Serrano- El Calafate: we vertrokken om kwart voor twaalf. Bus naar Chileense grens ging al om 12.15 (wij hadden 12.30 opgekregen…foutje van Egbert), maar we waren op tijd. Bij de Chileense grens was het slecht weer en moesten we ruim tweeënhalf uur wachten. Enig verwachtingsmanagement was daar wel op z’n plaats geweest.

Uiteindelijk kwam de bus, dan heb je weer het hele circus van pascontrole etc. en dan moet je buiten El Calafate weer op een klein busje dat je naar je hotel zal brengen. Wij troffen een chauffeur die niet wist waar Cauquenes de Nimez was…..om half elf kwamen we bij het hotel. Een wel heel erg lange en vermoeiende reis. Bij de gratie Gods konden we nog een kop soep (nou ja, het was warm…) krijgen. Dit keer sliepen we in het hotel zelf en dat vonden wij wat minder: erg kleine kamers, erg gehorig, ontbijtbuffet wordt niet aangevuld. ’s Nachts kon je de verwarming op de kamer niet uitzetten, zodat wij noodgedwongen met de kachel loeihard aan en het raam wagenwijd open sliepen.

20 november: Safari nautico naar Perito Moreno: hoewel het slecht weer was, was het een prachtige dag! We zijn eerst over de verschillende platforms gewandeld en ’s middags per boot naar de gletsjer gegaan. Dat lijkt ons ook de juiste volgorde.

21 november: El Calafate – Salta. Lange, maar op zich goede reis. Hotel Boutique Prisamata is een keurig hotelletje. Aardige mensen en redelijk ontbijt.

23 november: geen Toyota Etios, maar een Chevrolet…maar dat maakt ons niets uit. El Refugio de Coquena in Purmamarca is een aardig hotelletje. Goed ontbijt. Prachtige omgeving. Ook naar Salinas Grandes geweest.

25 november: Posada con los Angeles in Tilcara: ook prima.

26 november: Vinas de Cafayate Wine Resort: wat een heerlijk hotel! Zo zouden wij ze wel permanent willen hebben! Goed ontbijt, goede ruime kamer en badkamer. Uitstekend restaurant! Echt top!

28 november: El Cortijo in Cachi: ook fantastisch! Mooie kamer, goede badkamer, goed ontbijt, uitstekend restaurant, aardige mensen.

29 november: Prisamata in Salta.

30 november: Salta – BA. Hoewel we te laat aankwamen, want het was een zootje op de luchthaven, toch een vlotte transfer naar het hotel. Hotel Clasico: alleraardigst hotel in een heel leuke buurt! We waren blij dat we deze dagen daar zaten en niet in Recoleta.

1 december: BA naar Amsterdam: vlucht okay.

Inmiddels zijn we weer een heel klein beetje geacclimatiseerd hier. We hopen jullie snel te zien om onze nieuwe reisplannen te bespreken.

Henk en Anky

Rondreis Argentinië

We zijn weer op honk inderdaad en we hebben een heerlijke vakantie gehad. Na wat opstart problemen” geen transfer vanaf eerste locatie daardoor erg laat op het vliegveld “ en daarna “de incheck problematiek door het ontbreken van de juiste nummers op de tickets” was alles verder perfect geregeld , onze gidsen , Cezar ( Foz ) en Allesandra (Bonito en Pantanal)  waren toppertjes en hebben onze vakantie verrijkt. De Pousada’s

waren erg leuk ,mooie locaties , vriendelijke mensen. Het is een mooi land, mooie dingen gezien , gelachen en Brazilië in het kort beleefd. We gaan hier nog lang aan terug denken bedankt voor het organiseren van deze mooie herinneringen.

Micha

Beste Tonia

We zijn weer geacclimatiseerd, het dagboek is bijgewerkt nu de foto’s en video nog bewerken.
Het was een prachtige reis door Guatemala en Belize. Mooie natuur, veel bezienswaardigheden en lieve behulpzame mensen.

Kortom landen die je kunt aanbevelen.

Ondanks al deze loftuitingen toch nog een paar aanbevelingen:

Ik weet natuurlijk niet hoe oud de informatie van jullie agnet is en hoelang ze deze informatie al van de plank halen, maar het is (waarschijnlijk) verouderd.

Natuurlijk moet een reisorganisatie je in het algemeen waarschuwen voor onveilige situaties, maar door hun beschrijving had ik het idee dat ik meer een prooidier was dan een toerist.

Van mij mogen ze best een tandje minder waarschuwen voor onveilige situaties.

Natuurlijk moet je nergens op deze wereld als toerist moet goud behangen de rijke bink uithangen, dat geldt in Guatemala Stad maar ook in Amsterdam.

In alle oprechtheid we hebben ons geen seconde onveilig gevoeld in zowel Guatemala als in Belize.

Verder de opmerkingen over de grensovergang. We hebben geen grenskosten betaald, niet bij Guatemala – Belize en ook niet op het vliegveld van Belize richting Atlanta.

Ik denk dat dit verouderde informatie is. De douane was zelfs zeer attent en behulpzaam.

Verder kost de snelboot naar San Pedro geen $ 30,00 per persoon (retour) maar $ 38,00 per persoon.

Voor de rest perfect georganiseerd, alles sloot goed op elkaar aan, een topvakantie.

Wanneer jullie eventueel geïnteresseerd zijn in foto’s en/of video voor jullie website laat dat dan even weten.

Met vriendelijke groet

Dick

Reis Guatemala, Belize en Mexico

Save back home! Het was een unieke belevenis, we hebben enorm genoten, behoorlijk intensief en ook qua indrukken was het intens. Enorm vriendelijke mensen, prachtige natuur, interessante cultuur en historie en ook nog eens lekker eten/drinken. Een aanrader! Een goed programma en goed geregeld, waarvoor onze dank. Inderdaad, misschien jammer van het niet meemaken van Ha Long bay, al weten we niet wat we missen en door alle andere activiteiten hebben we het ook niet heel erg gemist, een mooie reden nog eens terug te gaan. Nu weten we wat we intensiever voor het een, minder voor het ander en sommige dingen niet, andere juist wel willen zien en beleven.

Onderweg veel contact gehad met mr. Phong om de details vernemen, dus dat was vooral in het begin spannend omdat belangrijke details niet op het reisplan stonden en we niet precies wisten hoe we die gingen vernemen nadat de receptie van het eerste hotel niets wist van een uitgewerkt plan.

Hij was heel hulpvaardig en ook jullie waren goed bereikbaar voor vragen/overleg.

Dus een volgende keer zou ik zo weer een beroep op je doen en het aan eenieder aanraden.Door zo'n reis komen er altijd direct plannen voor nog een reis, al wil eenieder naar een ander gebied.

We hebben nog even..... zeker met alle herinneringen en nog te verwerken foto's en films + verhalen.

Hartelijk dank en mocht je nog meer willen vernemen, of specifiek details kan dat, hoor het graag.