Hallo Hans
Wij zijn inderdaad vrijdag 24 augustus teruggekomen na een geweldige en onvergetelijke reis naar Brazilië. We geven graag feedback over onze ervaringen. In het algemeen zijn we enorm positief en zouden vrienden en bekenden aanraden deze reis ook te maken met jullie organisatie. Alles was goed geregeld, de excursies en extra’s waren helemaal top en onvergetelijk, alle mensen die ons kwamen ophalen of wegbrengen waren elke keer op tijd - een hele prestatie in Brazilië!
Ik zal puntsgewijs onze reis doorlopen met opmerkingen.
Rio de Janeiro hotel Mirador/Copacabana
- prima opgehaald door chauffeur. Heerlijk na een lange vlucht - snel door naar het hotel.
- Opmerkingen: het was slechts een hotelovernachting. Kamer en ontbijt waren prima.
Ilha Grande
- ’s ochtends keurig op tijd opgehaald door chauffeur; prima rit. Tijdens de rit ook ruimte om even te pauzeren
- Geweldig hotel – mooi uitzicht, mooie kamer, vriendelijke mensen. Het was wel een behoorlijk klim met de koffer/tas achter je aan – eerst omhoog, dan omlaag, dan stuk over het strand en dan een fors stuk omhoog. Ikzelf (=Paula) kreeg in Ilha Grande de volgende dag door de pittige tocht naar de overkant van het eiland (mooie uitzichten, mooie strand etc) last van mijn knie waarbij de klim naar het hotel erg zwaar voor me werd. Ron en de kinderen hebben dan ook een avond eten voor mij gehaald zodat ik niet de hele nog een zou moeten maken. Ik benoem dit omdat het iets is waar rekening mee gehouden mag worden bij ouderen/ mensen met lichamelijke klachten
- ATM: gelukkig hadden wij geld van te voren opgenomen in NL en hadden we een bankpas en Credit Card bij ons, want in Ilha Grande is geen ATM of bank aanwezig. Wellicht iets om even van tevoren aan te geven.
Paraty
- Weer een geweldig hotel, perfect gelegen – mooie stad
- Door de overbelasting van mijn knie op Ilha Grande was het lopen op die keien bijna onmogelijk - ook iets om rekening mee te houden zoals ik hierboven aangaf.
Sao Paulo
- Chauffeur Luiz was enorm behulpzaam en vriendelijk en rijdt uitstekend!
- Trianon hotel prima locatie dicht bij de Paulista. Goed gekozen door jullie.
- Doordat ik tot mijn 17e in SP heb gewoond, hebben we heerlijke dagen gehad in Sao Paulo.
Foz de Iguacu
- prima hotel en natuurlijk zijn de watervallen een geweldige ervaring.
- Helicopter was ook top geregeld. Wat een ervaring!
- Onze gids Nestor spreekt goed Engels en in overleg met hem hebben we onze programma opgesteld. Ik kom later terug op Nestor.
- Chauffeur ben ik helaas naam van vergeten maar hij reed ook goed.
Campo Grande
- Reis dag naar Campo Grande was erg lang en vermoeiend. Door oververmoeidheid hebben we de bordjes naar Sidrolândia gemist, waarbij we enorm om zijn gereden. Tip: geef mensen een betere plattegrond, niet alleen een uitgelichte versie waarbij we beter onze route hadden kunnen uitstippelen.
- We zijn daarna maar op de navigatie gaan rijden - door het invoeren van het adres. Echter het adres voor verblijf in Bonito lijkt niet goed in de papieren te staan of was voor ons in ieder geval niet helder. Er stond als adres ‘ Rod. Bonito / Guia Lopes da Laguna’ . Als je dit intikt in de navigatie, kom je in een soort sloppenwijk in Guia Lopes de Laguna uit. Na enig zoeken en vragen (wij weer blij dat ik Portugees spreek!!), de routebeschrijving er maar weer bijgepakt en toen bleek dat we door moesten naar de volgende plaats – Bonito.
- * Rod staat voor Rodiviária, dus dat betekent “weg”, maar dat wisten we toen nog niet. Het is dus de verbindingsweg tussen die 2 plaatsen.
De Auto - Fiat Doblo
- Grote auto, maar viel tegen qua ruimte - dit kwam omdat er 2 stoelen op de derde rij zitten, welke niet in de vloer zakken of er uitgehaald kunnen worden. Ook de wegligging (hoog zwartepunt) was niet al te best. Achteraf had ik toch liever gekozen voor de jeep RENEGADE. Deze was bovendien in de automaat uitvoering slechts een paar euro duurder.
- Achteraf snappen we waarom jullie dat ons aanraadden: omdat onze gids Alessandra ook met ons moest meerijden en er dus 6 volwassenen in één auto moeten. Alessandra heeft alleen in Bonito mee kunnen rijden. We konden haar niet meenemen naar Pantanal vanwege onze bagage. Zij moest met OV reizen - in Brazilië!! Dat vonden we voor haar heel rot.
Bonito
- Prachtig hotel en omgeving.
- Het snorkelen was een van de top ervaringen van deze reis. Wat hebben we allemaal genoten ervan. Eten was ook goed!
- Burraco das Araras was ook prachtig. Hele mooie ervaring
- Ik heb de blauwe grot alleen gemist, dat had ook in het programma gemogen. Door de regen raadde Alessandra het ons af omdat het lichtinval toch niet goed zijn.
Pantanal
- De weg erheen was eindeloos en vervelend, deels ook omdat het had geregend en ‘dirt route’ een wat grotere uitdaging werd in de Fiat.
- Hotel en eten helemaal top. Excursies waren geweldig. Wat hebben we genoten van onze dagen daar. Maakte de weg erheen helemaal de moeite waard.
- Onze excursies waren paardrijden / lange ochtend wandeling / boottocht / piranha’s vissen / nacht excursie.
- Alessandra krijgt van ons top complimenten. Wat een fijne en lieve gids. Haar Engels is uitstekend en haar kennis over de dieren, het land, de omgeving is ook uitstekend. Wat hebben we met haar geboft!
- Terug rijden naar Campo Grande ging een stuk soepeler – alle modderpoelen waren inmiddels opgedroogd
Rio
- De reis erheen (van Pantanal -.> Campo Grande – Sao Paulo -> Rio) was ook een vermoeiende en lange dag. Tevens ga je weer 1 uur verder in tijd. Ongelukkig vonden we dat we de volgende ochtend al heel vroeg in Copacabana moesten zijn voor de fietstour. We moesten op eigen gelegenheid er komen. Als je laat aankomt na een vermoeiende dag, is het lastig om zo snel te weten hoe je dat moet doen, hoeveel tijd het kost enz. Gelukkig hielp het hotel ons met het ontbijt te vervroegen en taxi's voor ons te regelen.
- Eerlijk gezegd hebben we geprobeerd de tour uit te stellen maar omdat het zondag avond was, hebben ze niet gereageerd op onze SMS en kozen we ervoor toch te gaan.
- De tour was met Marco, en we hebben genoten. Hij woont slechts 5 jaar in Rio maar weet met zijn nuchtere Rotterdamse blik veel over Rio te vertellen en heeft ons veel laten zien en vragen beantwoord.
- We kwamen overigens aan met rugzakken bij de fietstour en Marco raadde af die mee te nemen. Het zou goed zijn om dit vooraf aan mensen te vertellen en wat ze wel en niet mee moeten nemen voor de fietstocht. We moesten onderweg petjes kopen want die lagen natuurlijk in ons rugzakje en omdat we die snel moesten achterlaten, hadden we die niet mee. Ook moesten we een paar keer water kopen, dat zou ook in de tour moeten zijn inbegrepen! (Dat was in het Pantanal wel het geval dus misschien waren we verwend geraakt!!)
- Hotel was prachtig. Er was alleen een foutje gemaakt in de boeking, we waren voor 3 nachten en niet voor 4 nachten geboekt. Voor de kinderen had dat geen gevolgen maar wij moesten naar een kleinere kamer verhuizen voor de laatste avond.
- Ontbijt en personeel heel vriendelijke en behulpzaam. Zoals ik al aangaf werd de ontbijttijden vervroegd als we er om vroegen. Ook bakte Rosangela, die het ontbijt regelde, elke ochtend een heerlijke taart voor bij het ontbijt!
- Zelf hebben we nog een city-tour per voet (gratis) en een city tour langs alle bijzondere plekken gedaan (Suikerberg/Pao de Acucar, Corcovado, carnaval trappen, sambadrome, Maracana voetbalstadion, de trappen). De fietstocht en deze twee tours zouden wij iedereen die Rio bezoekt aanraden. De gratis wandeltocht geef je aan het eind vrijwillig een bijdrage
Dan een paar losse dingen
Tweetalige gidsen
In jullie beschrijvingen, staat elke keer dat de gidsen of chauffeurs tweetalig zijn. Dat klopt niet helemaal. De chauffeurs in Rio (naar Ilha Grande en naar Paraty en naar Sao Paulo) spraken geen woord Engels. Ze weten 5 woorden in het Spaans waarbij ze zichzelf als tweetalig zien. Voor mij is dat geen probleem omdat ik zelf wel Portugees spreek, maar ik zie het als valse verwachtingen.
Je komt er altijd uit (denk ik) als toerist zonder de taal te spreken, maar eigenlijk kan er niet geschreven worden dat de chauffeurs tweetalig zijn!
Nestor - Foz de Iguacu
Positief - Nestor sprak goed Engels, was erg behulpzaam en een goede planner en heeft voor ons een top plek geregeld bij een dans/diner-avond.
Negatief - wij hebben het gevoel dat Nestor het zo georganiseerd heeft dat bij provisie of extra geld opstrijkt op een niet al te eerlijke manier. Zijn stijl is heel charmant en innemend, en achteraf weet je dat je belazerd en gemanipuleerd bent.
- Hij betaalde alles vooraf en gaf aan dat we dat achteraf met hem zouden verrekenen – maar rekent het dan wel heel erg naar zichzelf toe. Bij het afrekenen met de door hem voorgeschoten geld (restaurants/ vogelpark / Argentijnse kant ), heeft hij veel meer berekend dan werkelijk is uitgegeven. Bv hij heeft per persoon R$ 75 berekend voor de vogelpark terwijl dat R$ 45 had moeten zijn. Ook kon ik door voedselvergiftiging niet mee naar de Argentijnse kant. Dus er zijn maar 4 tickets a R$ 115 gekocht maar 5 afgerekend. Dat ging ook heel subtiel. Het gebeurde bij vertrek uit het hotel heel vroeg in de ochtend. Bij het hardop berekenen van alle kosten zei hij: "dat vijfde ticket halen we er zo af van het totaalbedrag, maar laten we even daar gaan staan om het verder uit te rekenen.” Dat doe je dan, en vervolgens vergeet je uiteraard in de vroege ochtend om dat bedrag af te trekken van het geheel. Ook dat noemen we subtiel en manipulatief!!
- Hij is pusherig qua activiteiten. Hij gaf aan dat we een boottocht gingen doen, en toen we zeiden dat we dat niet wilden was het ok. De volgende dag zegt hij, "ja we gaan morgen de boottocht doen, is heel leuk.” Vervolgens praatte hij door over iets anders waarbij je jezelf verbaasd afvraagt of je dat nou wel of niet zou doen. Gelukkig hebben we hem daarna duidelijk gemaakt dat we dat niet gingen doen, maar is een voorbeeld hoe subtiel je een richting gestuurd wordt.
- Ons gaat het niet om het geld - we hebben al onze gidsen en begeleiders een goede fooi gegeven, dus ook Nestor en de chauffeur - maar het geeft je achteraf een naar gevoel. Nestor zou dit niet moeten doen - het is een goede gids, maar hij moet stoppen met sjoemelen.
Ik hoop dat jullie met ons feedback wat kunnen. Je mag me ook bellen mocht je meer over iets wilt weten.
Nogmaals – we hebben een top vakantie gehad – bedankt voor het organiseren!
Hartelijke groeten
Paula en Ron