Wilpattu Sri Lanka
Het is alweer even geleden dat we ons laatste dagboek online hebben gebracht. Dat was in april dit jaar toen we naar Zuid India vertrokken. We hadden toen nog geen idee wat onze volgende stop zou...
Zeeleeuwen bij de Galapagos eilanden
Dag 1; Het is en blijft geen pretje om naar Ecuador te vliegen. Onze nationale trots vliegt er heen maar als je naar Quito wil vliegen betekent het toch stoppen in Bonaire en ook nog een keer...
Kleurrijke markt van Sapa in Vietnam
Na ons Costa Rica en Mexico avontuur is het tijd om weer eens een hele andere kant op te vliegen en dus zetten we op een regenachtige dag in september koers naar Schiphol. Een kleine 11 uur later...
Stranden in Mexico en Costa Rica
We zijn zeker niet van plan om onze eigen kinderreizen te gaan promoten of lanceren maar onze dochters zijn op een leeftijd gekomen dat het leuk is om ze op reis mee te nemen. Na lange gevechten...
Pokhara in Nepal
Dag 1 - Vliegen naar Kathmandu, Nepal; Het is niet altijd even makkelijk om in Nepal te komen. Om de één of andere onduidelijke reden wordt het maar matig aangevlogen. Wij vliegen...
Op safari in Botswana
Het is maart maar we gaan al weer op pad. Een beetje ongewoon maar wel lekker want dan duurt de winter toch net even wat korter… We vliegen naar Johannesburg en omdat we met de KLM...
Kamelentocht in Marokko
Dag 1: Je kunt op 1001 manieren naar Marokko vliegen. Het kan tegenwoordig zelfs met onze vrienden van EasyJet. Wij kiezen echter voor "good old" Royal Air Maroc. Het is een relaxte...
Kalahari
Aankomen en op weg naar Vryburg Reizen naar Afrika is altijd een feest. Je weet nooit wat je kan verwachten omdat je meestal op zoek gaat naar dieren. Wij zijn al jaren bezig om de bruine...
Olifant in Zimbabwe
Dag 1 - Vanuit Zambia naar Mana Pools National Park We zijn vanochtend wakker geworden in het Chongwe Tented Camp met de Blue Mountains op de achtergrond. Vandaag eindigt onze rondreis...

Inmiddels zijn we al weer even thuis en is het dagelijkse ritme terug opgepakt. Voor mij (pensionado) is dat makkelijker dan voor mijn vrouw die weer aan het werk is. Zoals ik al liet weten hebben we een prachtige reis gehad. Leuke en sfeervolle accommodaties met vriendelijk en erg behulpzaam personeel. Dat geldt ook voor de gidsen die we hebben gehad. Erg vriendelijk en behulpzaam. We werden echt in de watten gelegd. Boven verwachting. En Brazilië is echt een prachtig land met een grote verscheidenheid aan natuur en culturen. Zo zagen we een duidelijk verschil tussen het meer zuidelijk gedeelte en Salvador, waar de slavernij nog duidelijk zijn sporen heeft na gelaten (meer donkere mensen en veel shops waar van alles is te vinden dat herinnert aan de condomné).  Over het algemeen was de verblijfsduur op onze bestemmingen goed. In Rio hebben we genoten van de fietstour en vooral van de tour in de favela. Erg indrukwekkend. Op Ilha Grande hebben we de wandeling gemaakt naar het strand van Lopes Mendes. Prachtige wandeling, maar toch wel wat zwaarder dan we hadden ingeschat (drie bergen oversteken). Waar we aanvankelijk van plan waren heen en terug te wandelen, hebben we voor de terugreis toch maar een taxi boot genomen.  Verder hebben we lekker langs het strand gewandeld en van de zon genoten. Enigszins tegenvallend vonden we Paraty en Bonito. In Paraty was niet veel te beleven. Wellicht heeft het weer, veel regen, ons parten gespeeld. Wel leuk was daar de gezelligheid 's avonds op het pleintje vlakbij onze poussada. In Bonito hadden we een hele leuke poussada, maar in het dorp was het stilletjes. Misschien omdat we daar op zondag waren en er veel gesloten was. Het bezoek aan Buraco de Araras was zeer de moeite waard. Prachtig filmpje gemaakt bij het sinkhole van een koppeltje ara's dat elkaar het hof maakte. Foz do Iguaçu was in een woord indrukwekkend. Onze gids haalde ons die ochtend al heel vroeg op en dat bleek niet onverstandig, want daardoor waren we de drukte voor. We vonden de watervallen aan de Argentijnse kant mooier en vooral spectaculairder dan aan de Braziliaanse kant. Het 'bekijken' van de watervallen van de onderkant (per rubber wildwaterboot tot aan de "Duivelskeel) is een ervaring die je niet mag missen. Omdat onze gids het programma had omgedraaid (eerst Argentijnse kant en dan de Braziliaanse) was de Braziliaanse kant een stuk minder spannend. Voor de totale beleving is de oorspronkelijke volgorde naar ons idee beter.

En dan op naar de Pantanal. Daar hebben we genoten van de prachtige natuur in een heerlijke omgeving met een hele leuke poussada. We hebben safari's gedaan te voet, met een jeep ('s avonds in het donker), per boot en te paard. Hoewel we aanvankelijk (door minder goede ervaringen in het verleden) wat huiverig waren om te paard te gaan, hebben we het uiteindelijk toch gedaan en er heerlijk van genoten.

De autorit terug naar het vliegveld in Campo Grande met onze gids was inderdaad prima te doen. Achteraf gezien was ook de rit naar Bonito met een gids erbij goed te doen geweest.

Einde van onze rondreis en de start van ons verblijf in Salvador. Ook daar hebben we volop genoten. Een van onze ervaringen willen we met jullie delen. Een bezoek met gids aan de oude lokale markt. Prachtig om te horen, zien en ruiken. Een aanrader voor een excursie in Salvador.

Kortom, we hebben volop genoten van onze reis naar Brazilië, mede door de perfecte organisatie van jullie kant. Helemaal top. Wat we zelf wat onderschat hebben, zijn de grote afstanden die afgelegd moeten worden. En vooral dat in het deel van Brazilië waar we zijn geweest, de vluchten allemaal via Sao Paulo gaan.  Daardoor moet je telkens minimaal twee vluchten nemen om van de ene naar de andere bestemming te gaan. Een keer hadden we te maken met nog een tussenstop (tussen Foz do Iguaçu en Campo Grande), waardoor we drie vluchten moesten doen met daarbij nog meer dan een uur vertraging. Redelijk vermoeiend dat hangen op die vliegvelden. En dat brengt me op eigenlijk het enige min puntje van de reis. GOL. Onze ervaringen met GOL waren ronduit slecht. Zeer chaotisch bij het inchecken en op alle vluchten forse vertraging. Bij Latam was dat een stuk beter geregeld. Ik weet niet of dit een incident is geweest, of dat jullie daar meer klachten over krijgen. Anders zou ik zeggen, kies voor een andere maatschappij. Wellicht iets duurder, maar wel een stuk aangenamer.

Tot slot. Heel veel dank voor de geweldige organisatie van deze mooie reis. We gaan jullie zeker aanbevelen.

Carla en Ben

Reis Brazilië

De reis was geweldig! We hebben een hoop mooie landschappen en heel veel dieren gezien. We waren ook erg onder de indruk van de Victoria Falls. Met de vluchten is ook alles goed gegaan. Eigenlijk was alles ook uitstekend geregeld en zijn de accommodaties ons heel goed bevallen. Ook bij de autoverhuur (Namibia2Go) was alles prima geregeld. Paar dingetjes:
- in de informatie die we van jullie kregen stond dat we door de lokale agent van het vliegveld zouden worden gehaald, alle info zouden krijgen en daarna naar de autoverhuur zouden gaan. Dit bleek anders te gaan: we werden door iemand van de autoverhuur opgehaald, die bracht ons naar de verhuurlocatie, waar we de uitleg kregen over de auto. Toen we daar bijna mee klaar waren, kwam er iemand van de lokale agent om ons alle info te verschaffen. Misschien handig om dit in jullie informatie aan te passen, het was wat verwarrend nu. Iets anders is dat het fijn was geweest om het infoboek dat we van Namibia Travel Connection kregen, op voorhand te ontvangen. We hadden nu best het een en ander vooraf uitgezocht, wat ook gewoon in het infoboek stond. Ook als het gaat om algemene informatie over Namibië, het rijden, de veiligheid etc had het fijn geweest als we dit van te voren hadden gekregen en door hadden kunnen lezen.
- de lodge in Rundu (Kavango River Lodge) was echt wel de minste. Die zouden we niet aanraden om te boeken voor andere gasten. Het zicht op de rivier is mooi, maar de accommodatie is erg gedateerd, niet overal goed onderhouden en in het restaurant moesten we anderhalf op ons eten wachten. De boottocht die ze voor ons hadden geregeld bij de Kaisosi River Lodge was niet echt de moeite waard. We voeren een stukje over een weinig interessant stuk van de rivier, de schipper gaf geen uitleg, er zaten geen dieren. Achteraf hadden we die dag liever gelijk doorgereden naar de Nunda River Lodge en Rundu overgeslagen. Maar dan wordt het wel een lange reisdag.
- toen we in Katima Mulilo bleek dat de lokale agent onze transfer naar Botswana niet voor die dag had geregeld, maar per ongeluk voor 2 dagen erna. Het bedrijf dat de transfer zou verzorgen (Caprivi Adventures), pakte dit goed op en heeft zo snel mogelijk alsnog een transfer naar de Bakwena Lodge geregeld.
- Shearwater Adventure Camp (Vic Falls) is erg massaal als je net van de Bakwena Lodge komt. Maar ik kan me voorstellen dat veel verblijven in Vic Falls grootschalig zijn (en dat de kleinschaligere plekken erg kostbaar zijn).

Veel dank voor het organiseren van de reis, we hebben er erg van genoten! We komen zeker bij jullie terug.

Annemarie en Niels

Namibië, Botswana en Zimbabwe september 2023

Inderdaad zit onze reis doorheen een prachtig land erop.We hebben genoten van gevarieerde, mooie landschappen, wilde dieren op bijna handafstand, spectaculaire natuurverschijnselen ,vriendelijke mensen, ideaal klimaat,...

Wat we onderschat hebben zijn de staat van de wegen, vooral dan in het zuiden. Bladveren op grintwegen zijn niet het meest ideale.

De afstanden zijn ferm. Maar we hadden geluk: geen platte banden en gebroken ruiten. We zagen er veel onderwegL

Onze logies waren heel goed op één na : Igowati lodge in Damaraland. Dit was ondermaats en lawaaierig ( de buurt viert er aanhoudend feest), de hele nacht door. Aan het ontbijt was er zelfs geen jam meer te krijgen, en de koffie was om de haverklap op. Bij het inchecken waren ze ook erg onvriendelijk.Ik zou het niemand aanbevelen.

De NWR – resorts zijn o.k., soms erg goede kamers, soms wat minder, maar de ambience is er goed en de restaurants vallen mee. Enkel in de waterberg resort was het avondeten ondermaats. Daar zou ik de mensen aanbevelen om zelf te koken, maar gezien onze goede ervaringen in vorige lodges waren we daar niet op voorbereid. Volgende keer zouden we wat langer in Okaukuejo blijven en misschien naar het westen gaan ipv Halali en Namutoni. In Okaukeujo zagen we spectaculair veel wild, machtig !!

En ja... voor Waterberg heb je toch wel twee dagen nodig... een prachtige plek.

Genoten hebben we van Canon village: een prachtige lodge met lekkere keuken en vriendelijke bediening. Ik kreeg er zelfs een dubbel toetje omdat ze dachten dat ik familie was van de voetballer Kevin Debruyne. J De rode duivels zijn er erg bekend!!!

Le Mirage was ook een voltreffer: mooie locatie, erg lekkere keuken, vriendelijke mensen.

In Swakopmund waren we graag een dagje langer gebleven: zo’n leuk stadje, met veel mogelijkheden en activiteiten. Het Beach hotel was superefficient : een aanrader !

In Windhoek hadden we  superkamers in het Utopia boutique hotel, en we genoten er ’s avonds het afscheidsmaal in Joe’s Beerhouse. Een bijzondere plek ! Het Belgisch restaurant had blijkbaar zijn deuren gesloten.

Een opmerking: Er moet toch nog wat budget voorzien worden voor alle ingangen en activiteiten. Overal betaal je ingang en dat loopt toch aardig op.Ik weet nog dat ik nog informeerde naar bijkomende kosten en dat mij toen verteld werd dat dit enkel moest in Etosha.

Al bij al zijn we erg tevreden over de reis. Ik wil nog vermelden dat Marion ons bij aankomst erg goed bijstond.

Bedankt voor alles !

Karien en Koen

Rondreis Namibië

Een geweldige reis, alles perfect geregeld, ook toen er even een nachtje langer ergens gebleven moest worden, 9 x gevlogen in Brasil alles liep gesmeerd. Dagboek reizen wij komen zeker bij jullie terug !! Tchau. Fons Saskia Tim en Wing

Rondreis Brazilië en Argentinië

Hartelijk dank! Wat is Vietnam een bijzonder mooi land; lieve, vriendelijke en behulpzame mensen, een prachtige natuur, veel cultuur en niet geheel onbelangrijk ontzettend lekker eten!

Onze reis is voorspoedig verlopen en we hebben echt genoten! De trekking in Sapa, Halong Bay – met een strak blauwe lucht en niet veel bootjes om ons heen ivm laagseizoen – en Hoi An waren voor ons toch wel de hoogtepunten van de reis en natuurlijk het eten… In Sapa zelf waren ze zo’n beetje de hele doorgaande weg aan het repareren dus dat leverde vooral veel graafmachines en modder in de straten op. Iedereen die je op je reis tegenkwam had het erover, Sapa zelf nee, maar de natuur ja! De Bac Ha markt vonden we erg bijzonder en met name de levende dieren die verkocht werden.

Alle hotels waren fijn, lekker kleinschalig en een goede service. Sapa hotel was eigenlijk het minst omdat we de badkamer niet heel schoon vonden, althans dat kwam zo op ons over. Overnachting op de boot, Phong Nha Lake Resort en Victoria Beach waren de toppers!

We danken jullie heel hartelijk voor het samenstellen van deze mooie reis waar wij in ieder geval hele fijne herinneringen aan over hebben gehouden!

We missen het eten nu al…

Marcel & Esther

Reis Vietnam

Wij zijn alweer twee weken thuis en hebben ook alweer een week gewerkt. Maar de vakantie zit nog in ons hoofd.

We hebben echt genoten, het was ook precies zo zoals we het ons hadden voorgesteld. De reis klopte ook helemaal, met een mooie afwisseling tussen activiteiten en rust, maar ook tussen natuur en cultuur.

Het was geweldig om zo door deze landen te trekken.

De zeiltocht was super, die kun je gewoon in je programma opnemen hoor.

Wat wel een beetje lastig was, was dat je in Guatemala op weg naar Tikal geen geld kon pinnen met MasterCard, omdat alle pinautomaten      van een kleinere lokale bank zijn. Gelukkig hadden we nog voldoende dollars bij ons.

Tikal was overigens prachtig.

Na zoveel weken, zoveel mooie dingen te hebben gezien, waren twee dagen in de drukke toeristische hectiek van Playa del Carmen, precies lang genoeg.

Nogmaals, we hebben echt genoten van de reis.

Met vriendelijke groeten,Kees en Ilona

Rondreis Belize en Guatemala

Hi Hans. Je bent me voor! Het was super!!! We hebben enorm genoten. Nergens last van gehad en iedereen meer dan aardig. Ik ga nog eens terug! Groet! Ghada.

Ps. Zodra ik wat foto's heb stuur ik je er een. Tis nu een chaos...

Rondreis Marokko

Ja we zijn inmiddels al bijna twee weken thuis na een geweldige reis. Wat een afwisseling aan ervaringen, landschappen en omgevingen! Voor ons gevoel meer dan op andere verre reizen.

De organisatie en de accommodaties waren helemaal prima. Er is niks mis gegaan. Chauffeurs stonden met bordjes op de luchthaven en waren op tijd bij hotels. Wat een luxe. Dat was nieuw voor ons.

De hotels waren ook allemaal prima in hun lokale context. Hoogtepunten waren het hippe containerhotel in Puerto Natales en het wat klassieke wijnresort in Cafayate. Ook Purmamarca was erg leuk. Wat minder was Valparaiso, beetje donkere muffe gehorige kamer. En uitgesproken saai het gedateerde hotel in Punta Arenas.

Een volgende keer zullen we zeker weer aan Dagboekreizen denken. En mocht jij meer willen lezen of weten dan kunnen we je de link van onze reis op Polarsteps zenden.

Piet

Reis Argentinië en Chili

Goedemiddag Tonia ,

Nou dat wil ik zeker wel , wat een prachtige reis hebben wij gehad zeg , zoveel gezien , ook veel gereisd, maar het zat prachtig in mekaar , onze complimenten daar voor.
Naar Bonito hadden wij helaas een overboekte vlucht waardoor we wel een dag vermaak daar hebben gemist , want daar had ik nog wel een dag langer willen blijven hoor , prachtig daar. Maar verder alles perfect verlopen en met super leuke gidsen, ook dank aan Martyn Menke , via de app ook goede communicatie en alles goed geregeld.

Volgende Reis gaan we zeker jullie als eerste benaderen!
En ook al bij veel mensen aanbevolen.

Nu nog aan het nagenieten van de vele foto’s en verhalen die we hier mogen vertellen aan onze familie en vrienden!

Bedankt namens ons alle 4 voor deze prachtige ervaringen in ????????.

Groetjes van Desere’ , Marcel , Peter en Marly .