De Pantanal revisited
Dag 1 Het is een mooie dag in maart als we de grote blauwe vogel inklimmen voor een nieuw avontuur in Brazilië. We hebben ons erg verheugd op deze zeer speciale reis. Niet alleen wordt...
Wilpattu Sri Lanka
Het is alweer even geleden dat we ons laatste dagboek online hebben gebracht. Dat was in april dit jaar toen we naar Zuid India vertrokken. We hadden toen nog geen idee wat onze volgende stop zou...
We zijn weer onderweg. Dat blijft toch echt het lekkerste dat er is. Je spullen bij elkaar zoeken en de belofte dat je morgen heel ergens anders zal zijn. We beginnen in Mexico Stad We...
Watervallen Foz do Iguazu Brazilië
Dag 1 - vliegen naar Brazilië; De KLM had geen tarieven waar we heel blij van werden dus Tonia en ik besluiten om niet rechtstreeks te vliegen maar met de TAM. Het is heen overstappen in...
Kamelentocht in Marokko
Dag 1: Je kunt op 1001 manieren naar Marokko vliegen. Het kan tegenwoordig zelfs met onze vrienden van EasyJet. Wij kiezen echter voor "good old" Royal Air Maroc. Het is een relaxte...
Copacabana, Brazilië
Het is een beetje feest bij ons thuis. Met blozende wangen staan we onze tas weer te pakken want we gaan weer terug naar Brazilië. Dit keer is het bijna familiebezoek want we gaan langs bij...
Diner op het strand in Zuid India
Dag 1 - Vliegen naar Dehli Het is iets veel te lang is blijven liggen maar nu gaan we dan eindelijk! Het is net lente als we op zondag naar Delhi vliegen. Er zijn natuurlijk vele wegen die naar...
Travessia Beach Lodge in Mozambique
Mozambique onder de loep We schrijven november als we weer eens in een ijzeren vogel kruipen om naar Zuid Afrika te vliegen. We gaan een week in ons eigen huis in Phalaborwa bivakkeren...
baobab bomen madagaskar
Dag 1 aankomst Madagaskar Zo na een goede vlucht eindelijk geland in Madagaskar . Lang naar uitgekeken en nu is het zo ver ik ben in Madagaskar. Bij de douane merk je gelijk dat je even weer...

Dag Hans/Mark,

Wij zijn inmiddels weer thuis en hebben inderdaad een geweldig reis gehad. We hebben ontzettend veel gezien en gedaan, mensen gesproken, natuur bewonderd, op tours geweest, paardrijden, varen, tuben, ziplinen, zwemmen walvishaaien(!) enz enz op de meest prachtige plekken. En veel te veel foto’s gemaakt.

Wat heel fijn was dat het vervoer zo goed was geregeld, de chauffeurs waren er altijd op tijd. En alle hotels waren prachtig.

Van de hele vakantie waren maar 2 dingen die wat minder waren (neem aan dat jullie dat graag willen weten):

- De zeer lange reisdag van Flores naar Bacalar. We moesten een paar keer wisselen van busje/bus/taxi en twee grenzen passeren. We dachten dat het 8 uur reizen zou zijn maar uiteindelijk waren we 14 uur onderweg zonder gelegenheid om ergens eten te halen. Daar waren we niet zo goed op voorbereid, konden alleen in Belize nog snel een zakje chips regelen. We kwamen laat aan in het donker in Bacalar waar je zelf nog taxi’s moet regelen (in ons geval 2 voor 6 personen) en omdat je nog geen tijd hebt gehad op pesos te regelen en we alleen dollars hadden betaalden we natuurlijk veel te veel dollars voor dit ritje. Gelukkig was Bacalar en het meer echt een prachtige locatie, we waren de reis zo weer vergeten.

Overigens was de reisdag van Antigua naar RioDulce weer heel erg meegevallen. Hier waren we gewaarschuwd omdat het een lange reisdag zou worden. Extra vroeg vertrokken ivm een evt. afsluiting onderweg maar alles liep zo soepel dat we al na 6 uur reizen om 11 uur in ons hotel in RioDulce in het zwembad lagen :)

- Het hotel in Tulum is een prachtig hotel, we hadden echte een mooie kamer aan zee. Waar we een beetje van schrokken (we waren in het hotel in Bacalar wel al geïnformeerd over dit fenomeen) is het grote zeewier probleem. Het stapelt zich op op het strand waar het afsterft en vervolgens een geur van rotte eieren afgeeft. De zee is hier bruin van kleur. Heel de zeekust van Cancun heeft hier last van. Er zijn wel stranden die hier minder last van hebben maar bijvoorbeeld het hotel waar wij zaten juist heel erg omdat ze in een kleine baai liggen en het zeewier blijft circuleren. We konden hier in ieder geval niet in zwemmen. Ik weet niet of jullie hiervan op de hoogte zijn? Wij hebben hier verder de omgeving verkent, zijn lekker gaan fietsen en hebben gezwommen in een mooie cenote.

We waren meer geschrokken over het feit dat de ontbossing in de amazone de oorzaak hiervan is en zorgt voor zo’n explosieve groei van zeewier in zee en het evenwicht verstoort. Het probleem spoelt dus aan in Cancun. Eye opener…

Verder gelukkig geen nare dingen gebeurd, we hebben ons eigenlijk nergens onveilig gevoeld en vooral veel lieve mensen ontmoet.

Ook een compliment naar Solana tours. Heel erg fijn en handig om via WhatsApp contact met ze te hebben. Ze reageren direct en hebben ons een paar keer kunnen helpen met regelen van dingen of alternatieven, tips en dergelijke.

Dank voor het regelen,

met vriendelijke groet,

Sheila + familie

Rondreis Mexico & Guatemala

Inmiddels zijn we al weer even thuis en is het dagelijkse ritme terug opgepakt. Voor mij (pensionado) is dat makkelijker dan voor mijn vrouw die weer aan het werk is. Zoals ik al liet weten hebben we een prachtige reis gehad. Leuke en sfeervolle accommodaties met vriendelijk en erg behulpzaam personeel. Dat geldt ook voor de gidsen die we hebben gehad. Erg vriendelijk en behulpzaam. We werden echt in de watten gelegd. Boven verwachting. En Brazilië is echt een prachtig land met een grote verscheidenheid aan natuur en culturen. Zo zagen we een duidelijk verschil tussen het meer zuidelijk gedeelte en Salvador, waar de slavernij nog duidelijk zijn sporen heeft na gelaten (meer donkere mensen en veel shops waar van alles is te vinden dat herinnert aan de condomné).  Over het algemeen was de verblijfsduur op onze bestemmingen goed. In Rio hebben we genoten van de fietstour en vooral van de tour in de favela. Erg indrukwekkend. Op Ilha Grande hebben we de wandeling gemaakt naar het strand van Lopes Mendes. Prachtige wandeling, maar toch wel wat zwaarder dan we hadden ingeschat (drie bergen oversteken). Waar we aanvankelijk van plan waren heen en terug te wandelen, hebben we voor de terugreis toch maar een taxi boot genomen.  Verder hebben we lekker langs het strand gewandeld en van de zon genoten. Enigszins tegenvallend vonden we Paraty en Bonito. In Paraty was niet veel te beleven. Wellicht heeft het weer, veel regen, ons parten gespeeld. Wel leuk was daar de gezelligheid 's avonds op het pleintje vlakbij onze poussada. In Bonito hadden we een hele leuke poussada, maar in het dorp was het stilletjes. Misschien omdat we daar op zondag waren en er veel gesloten was. Het bezoek aan Buraco de Araras was zeer de moeite waard. Prachtig filmpje gemaakt bij het sinkhole van een koppeltje ara's dat elkaar het hof maakte. Foz do Iguaçu was in een woord indrukwekkend. Onze gids haalde ons die ochtend al heel vroeg op en dat bleek niet onverstandig, want daardoor waren we de drukte voor. We vonden de watervallen aan de Argentijnse kant mooier en vooral spectaculairder dan aan de Braziliaanse kant. Het 'bekijken' van de watervallen van de onderkant (per rubber wildwaterboot tot aan de "Duivelskeel) is een ervaring die je niet mag missen. Omdat onze gids het programma had omgedraaid (eerst Argentijnse kant en dan de Braziliaanse) was de Braziliaanse kant een stuk minder spannend. Voor de totale beleving is de oorspronkelijke volgorde naar ons idee beter.

En dan op naar de Pantanal. Daar hebben we genoten van de prachtige natuur in een heerlijke omgeving met een hele leuke poussada. We hebben safari's gedaan te voet, met een jeep ('s avonds in het donker), per boot en te paard. Hoewel we aanvankelijk (door minder goede ervaringen in het verleden) wat huiverig waren om te paard te gaan, hebben we het uiteindelijk toch gedaan en er heerlijk van genoten.

De autorit terug naar het vliegveld in Campo Grande met onze gids was inderdaad prima te doen. Achteraf gezien was ook de rit naar Bonito met een gids erbij goed te doen geweest.

Einde van onze rondreis en de start van ons verblijf in Salvador. Ook daar hebben we volop genoten. Een van onze ervaringen willen we met jullie delen. Een bezoek met gids aan de oude lokale markt. Prachtig om te horen, zien en ruiken. Een aanrader voor een excursie in Salvador.

Kortom, we hebben volop genoten van onze reis naar Brazilië, mede door de perfecte organisatie van jullie kant. Helemaal top. Wat we zelf wat onderschat hebben, zijn de grote afstanden die afgelegd moeten worden. En vooral dat in het deel van Brazilië waar we zijn geweest, de vluchten allemaal via Sao Paulo gaan.  Daardoor moet je telkens minimaal twee vluchten nemen om van de ene naar de andere bestemming te gaan. Een keer hadden we te maken met nog een tussenstop (tussen Foz do Iguaçu en Campo Grande), waardoor we drie vluchten moesten doen met daarbij nog meer dan een uur vertraging. Redelijk vermoeiend dat hangen op die vliegvelden. En dat brengt me op eigenlijk het enige min puntje van de reis. GOL. Onze ervaringen met GOL waren ronduit slecht. Zeer chaotisch bij het inchecken en op alle vluchten forse vertraging. Bij Latam was dat een stuk beter geregeld. Ik weet niet of dit een incident is geweest, of dat jullie daar meer klachten over krijgen. Anders zou ik zeggen, kies voor een andere maatschappij. Wellicht iets duurder, maar wel een stuk aangenamer.

Tot slot. Heel veel dank voor de geweldige organisatie van deze mooie reis. We gaan jullie zeker aanbevelen.

Carla en Ben

Reis Brazilië

Hallo Hans

Wij zijn inderdaad vrijdag 24 augustus teruggekomen na een geweldige en onvergetelijke reis naar Brazilië. We geven graag feedback over onze ervaringen. In het algemeen zijn we enorm positief en zouden vrienden en bekenden aanraden deze reis ook te maken met jullie organisatie. Alles was goed geregeld, de excursies en extra’s waren helemaal top en onvergetelijk, alle mensen die ons kwamen ophalen of wegbrengen waren elke keer op tijd - een hele prestatie in Brazilië!

Ik zal puntsgewijs onze reis doorlopen met opmerkingen.

Rio de Janeiro hotel Mirador/Copacabana

• prima opgehaald door chauffeur. Heerlijk na een lange vlucht - snel door naar het hotel.
  • Opmerkingen: het was slechts een hotelovernachting. Kamer en ontbijt waren prima.

Ilha Grande

• ’s ochtends keurig op tijd opgehaald door chauffeur; prima rit. Tijdens de rit ook ruimte om even te pauzeren
  • Geweldig hotel – mooi uitzicht, mooie kamer, vriendelijke mensen. Het was wel een behoorlijk klim met de koffer/tas achter je aan – eerst omhoog, dan omlaag, dan stuk over het strand en dan een fors stuk omhoog. Ikzelf (=Paula) kreeg in Ilha Grande de volgende dag door de pittige tocht naar de overkant van het eiland (mooie uitzichten, mooie strand etc) last van mijn knie waarbij de klim naar het hotel erg zwaar voor me werd. Ron en de kinderen hebben dan ook een avond eten voor mij gehaald zodat ik niet de hele nog een zou moeten maken. Ik benoem dit omdat het iets is waar rekening mee gehouden mag worden bij ouderen/ mensen met lichamelijke klachten
  • ATM: gelukkig hadden wij geld van te voren opgenomen in NL en hadden we een bankpas en Credit Card bij ons, want in Ilha Grande is geen ATM of bank aanwezig. Wellicht iets om even van tevoren aan te geven.

Paraty

• Weer een geweldig hotel, perfect gelegen – mooie stad
  • Door de overbelasting van mijn knie op Ilha Grande was het lopen op die keien bijna onmogelijk - ook iets om rekening mee te houden zoals ik hierboven aangaf.

Sao Paulo

• Chauffeur Luiz was enorm behulpzaam en vriendelijk en rijdt uitstekend!
  • Trianon hotel prima locatie dicht bij de Paulista. Goed gekozen door jullie.
  • Doordat ik tot mijn 17e in SP heb gewoond, hebben we heerlijke dagen gehad in Sao Paulo.

Foz de Iguacu

• prima hotel en natuurlijk zijn de watervallen een geweldige ervaring.
  • Helicopter was ook top geregeld. Wat een ervaring!
  • Onze gids Nestor spreekt goed Engels en in overleg met hem hebben we onze programma opgesteld. Ik kom later terug op Nestor.
  • Chauffeur ben ik helaas naam van vergeten maar hij reed ook goed.

Campo Grande

• Reis dag naar Campo Grande was erg lang en vermoeiend. Door oververmoeidheid hebben we de bordjes naar Sidrolândia gemist, waarbij we enorm om zijn gereden. Tip: geef mensen een betere plattegrond, niet alleen een uitgelichte versie waarbij we beter onze route hadden kunnen uitstippelen.
  • We zijn daarna maar op de navigatie gaan rijden - door het invoeren van het adres. Echter het adres voor verblijf in Bonito lijkt niet goed in de papieren te staan of was voor ons in ieder geval niet helder. Er stond als adres ‘ Rod. Bonito / Guia Lopes da Laguna’ . Als je dit intikt in de navigatie, kom je in een soort sloppenwijk in Guia Lopes de Laguna uit. Na enig zoeken en vragen (wij weer blij dat ik Portugees spreek!!), de routebeschrijving er maar weer bijgepakt en toen bleek dat we door moesten naar de volgende plaats – Bonito.
  • * Rod staat voor Rodiviária, dus dat betekent “weg”, maar dat wisten we toen nog niet. Het is dus de verbindingsweg tussen die 2 plaatsen.

De Auto - Fiat Doblo

• Grote auto, maar viel tegen qua ruimte - dit kwam omdat er 2 stoelen op de derde rij zitten, welke niet in de vloer zakken of er uitgehaald kunnen worden. Ook de wegligging (hoog zwartepunt) was niet al te best. Achteraf had ik toch liever gekozen voor de jeep RENEGADE. Deze was bovendien in de automaat uitvoering slechts een paar euro duurder.
  • Achteraf snappen we waarom jullie dat ons aanraadden: omdat onze gids Alessandra ook met ons moest meerijden en er dus 6 volwassenen in één auto moeten. Alessandra heeft alleen in Bonito mee kunnen rijden. We konden haar niet meenemen naar Pantanal vanwege onze bagage. Zij moest met OV reizen - in Brazilië!! Dat vonden we voor haar heel rot.

Bonito

• Prachtig hotel en omgeving.
  • Het snorkelen was een van de top ervaringen van deze reis. Wat hebben we allemaal genoten ervan. Eten was ook goed!
  • Burraco das Araras was ook prachtig. Hele mooie ervaring
  • Ik heb de blauwe grot alleen gemist, dat had ook in het programma gemogen. Door de regen raadde Alessandra het ons af omdat het lichtinval toch niet goed zijn.

Pantanal

• De weg erheen was eindeloos en vervelend, deels ook omdat het had geregend en ‘dirt route’ een wat grotere uitdaging werd in de Fiat.
  • Hotel en eten helemaal top. Excursies waren geweldig. Wat hebben we genoten van onze dagen daar. Maakte de weg erheen helemaal de moeite waard.
  • Onze excursies waren paardrijden / lange ochtend wandeling / boottocht / piranha’s vissen / nacht excursie.
  • Alessandra krijgt van ons top complimenten. Wat een fijne en lieve gids. Haar Engels is uitstekend en haar kennis over de dieren, het land, de omgeving is ook uitstekend. Wat hebben we met haar geboft!
  • Terug rijden naar Campo Grande ging een stuk soepeler – alle modderpoelen waren inmiddels opgedroogd

Rio

• De reis erheen (van Pantanal -.> Campo Grande – Sao Paulo -> Rio) was ook een vermoeiende en lange dag. Tevens ga je weer 1 uur verder in tijd. Ongelukkig vonden we dat we de volgende ochtend al heel vroeg in Copacabana moesten zijn voor de fietstour. We moesten op eigen gelegenheid er komen. Als je laat aankomt na een vermoeiende dag, is het lastig om zo snel te weten hoe je dat moet doen, hoeveel tijd het kost enz. Gelukkig hielp het hotel ons met het ontbijt te vervroegen en taxi's voor ons te regelen.
  • Eerlijk gezegd hebben we geprobeerd de tour uit te stellen maar omdat het zondag avond was, hebben ze niet gereageerd op onze SMS en kozen we ervoor toch te gaan.
  • De tour was met Marco, en we hebben genoten. Hij woont slechts 5 jaar in Rio maar weet met zijn nuchtere Rotterdamse blik veel over Rio te vertellen en heeft ons veel laten zien en vragen beantwoord.
  • We kwamen overigens aan met rugzakken bij de fietstour en Marco raadde af die mee te nemen. Het zou goed zijn om dit vooraf aan mensen te vertellen en wat ze wel en niet mee moeten nemen voor de fietstocht. We moesten onderweg petjes kopen want die lagen natuurlijk in ons rugzakje en omdat we die snel moesten achterlaten, hadden we die niet mee. Ook moesten we een paar keer water kopen, dat zou ook in de tour moeten zijn inbegrepen! (Dat was in het Pantanal wel het geval dus misschien waren we verwend geraakt!!)
  • Hotel was prachtig. Er was alleen een foutje gemaakt in de boeking, we waren voor 3 nachten en niet voor 4 nachten geboekt. Voor de kinderen had dat geen gevolgen maar wij moesten naar een kleinere kamer verhuizen voor de laatste avond.
  • Ontbijt en personeel heel vriendelijke en behulpzaam. Zoals ik al aangaf werd de ontbijttijden vervroegd als we er om vroegen. Ook bakte Rosangela, die het ontbijt regelde, elke ochtend een heerlijke taart voor bij het ontbijt!
  • Zelf hebben we nog een city-tour per voet (gratis) en een city tour langs alle bijzondere plekken gedaan (Suikerberg/Pao de Acucar, Corcovado, carnaval trappen, sambadrome, Maracana voetbalstadion, de trappen). De fietstocht en deze twee tours zouden wij iedereen die Rio bezoekt aanraden. De gratis wandeltocht geef je aan het eind vrijwillig een bijdrage

Dan een paar losse dingen

Tweetalige gidsen

In jullie beschrijvingen, staat elke keer dat de gidsen of chauffeurs tweetalig zijn. Dat klopt niet helemaal. De chauffeurs in Rio (naar Ilha Grande en naar Paraty en naar Sao Paulo) spraken geen woord Engels. Ze weten 5 woorden in het Spaans waarbij ze zichzelf als tweetalig zien. Voor mij is dat geen probleem omdat ik zelf wel Portugees spreek, maar ik zie het als valse verwachtingen.

Je komt er altijd uit (denk ik) als toerist zonder de taal te spreken, maar eigenlijk kan er niet geschreven worden dat de chauffeurs tweetalig zijn!

Nestor - Foz de Iguacu

Positief - Nestor sprak goed Engels, was erg behulpzaam en een goede planner en heeft voor ons een top plek geregeld bij een dans/diner-avond.

Negatief - wij hebben het gevoel dat Nestor het zo georganiseerd heeft dat bij provisie of extra geld opstrijkt op een niet al te eerlijke manier. Zijn stijl is heel charmant en innemend, en achteraf weet je dat je belazerd en gemanipuleerd bent.

• Hij betaalde alles vooraf en gaf aan dat we dat achteraf met hem zouden verrekenen – maar rekent het dan wel heel erg naar zichzelf toe. Bij het afrekenen met de door hem voorgeschoten geld (restaurants/ vogelpark / Argentijnse kant ), heeft hij veel meer berekend dan werkelijk is uitgegeven. Bv hij heeft per persoon R$ 75 berekend voor de vogelpark terwijl dat R$ 45 had moeten zijn. Ook kon ik door voedselvergiftiging niet mee naar de Argentijnse kant. Dus er zijn maar 4 tickets a R$ 115 gekocht maar 5 afgerekend. Dat ging ook heel subtiel. Het gebeurde bij vertrek uit het hotel heel vroeg in de ochtend. Bij het hardop berekenen van alle kosten zei hij: "dat vijfde ticket halen we er zo af van het totaalbedrag, maar laten we even daar gaan staan om het verder uit te rekenen.” Dat doe je dan, en vervolgens vergeet je uiteraard in de vroege ochtend om dat bedrag af te trekken van het geheel. Ook dat noemen we subtiel en manipulatief!!
  • Hij is pusherig qua activiteiten. Hij gaf aan dat we een boottocht gingen doen, en toen we zeiden dat we dat niet wilden was het ok. De volgende dag zegt hij, "ja we gaan morgen de boottocht doen, is heel leuk.” Vervolgens praatte hij door over iets anders waarbij je jezelf verbaasd afvraagt of je dat nou wel of niet zou doen. Gelukkig hebben we hem daarna duidelijk gemaakt dat we dat niet gingen doen, maar is een voorbeeld hoe subtiel je een richting gestuurd wordt.
  • Ons gaat het niet om het geld - we hebben al onze gidsen en begeleiders een goede fooi gegeven, dus ook Nestor en de chauffeur - maar het geeft je achteraf een naar gevoel. Nestor zou dit niet moeten doen - het is een goede gids, maar hij moet stoppen met sjoemelen.

Ik hoop dat jullie met ons feedback wat kunnen. Je mag me ook bellen mocht je meer over iets wilt weten.

Nogmaals – we hebben een top vakantie gehad – bedankt voor het organiseren!

Hartelijke groeten

Paula en Ron

Goedemiddag Tonia ,

Nou dat wil ik zeker wel , wat een prachtige reis hebben wij gehad zeg , zoveel gezien , ook veel gereisd, maar het zat prachtig in mekaar , onze complimenten daar voor.
Naar Bonito hadden wij helaas een overboekte vlucht waardoor we wel een dag vermaak daar hebben gemist , want daar had ik nog wel een dag langer willen blijven hoor , prachtig daar. Maar verder alles perfect verlopen en met super leuke gidsen, ook dank aan Martyn Menke , via de app ook goede communicatie en alles goed geregeld.

Volgende Reis gaan we zeker jullie als eerste benaderen!
En ook al bij veel mensen aanbevolen.

Nu nog aan het nagenieten van de vele foto’s en verhalen die we hier mogen vertellen aan onze familie en vrienden!

Bedankt namens ons alle 4 voor deze prachtige ervaringen in ????????.

Groetjes van Desere’ , Marcel , Peter en Marly .

Brazilie april 2024

Ha Hans,

Gisterenmiddag gezond thuis gekomen.

Vakantie was een feestje;

Rio geweldig; alle hoogtepunten en nog meer gezien. Alleen “lokale” gids in Santa Marta. Ik vond van niet maar de dames wel. Ze hadden gelijk. Ik vraag mij af of de politie hier nog wel de baas is. Nog nooit zoveel mannen met guns gezien. Hotel goed zowel qua ligging als kamers

Igazu, Braziliaanse kant (halve dag) en Argentijnse kant (hele dag) sprookjesachtig mooi. Hotel goed zowel qua ligging als kamers en een hele mooie rustige grote tuin om in te vertoeven, maar …….. wat een niet blije medewerkers.

Hotel vliegveld Cuiabá, wat een trieste bedoeling in een trieste omgeving en vieze lakens/kamer. Liever iets meer betalen,  beter hotel en een stukje omrijden of dan maar doorrijden in het donker naar Nobres

Nobres, pareltje zowel kamers/eten als omgeving.

Araras top! Duur, maar dubbel en dwars waard. Heel veel gezien en gedaan. Voor geen goud willen missen.

Jaguar tour. Man met boot was student (gids) afgestudeerd bioloog en nieuwe studie duurzaamheid gestart. Kon veel vertellen en had veel humor. En een goede boot met bekwaam kapitein die van de gebaande paden durft te gaan. 6 Jaguars!, lunch in de boot met zijn 6en en een jaguar op 10 mtr afstand een uur voor onszelf, geen andere kijkers. Kon niet mooier. Aan het einde van de tour nog een fotografeer les  gehad van Steve Winter ( ja, die ja!) met Jaguar in boom. Altijd meegenomen.

Salvador, prachtig centrum en mooie kerken. Ook buiten het centrum leuke markt bezocht en Bomfin in geweest vanwege oa de kerk. Hotel goed zowel qua ligging als kamers en wat kan de dame in de keuken koken zeg, niet normaal! Het vermelden waard.

Morro de Sao Paulo was lekker en een rustige omgeving.  Hotel zowel qua ligging als kamers top! Had ik wel een dagje korter kunnen plannen. Te lang stil liggen ligt ons niet.

Laatste hotel bij het vliegveld was oke. Achteraf reis ik liever door naar huis mits de aansluitingen het toe laten.

Bij iedere plek was de chauffeur er van te voren, hoefde wij nergens te wachten en was alles goed geregeld, complimenten!

O ja, toch namens mijn dochters.  De auto, ze hebben hem omgedoopt tot Downiemobiel. Had voor hun wel wat sportiever gemogen. Als wij in Nederland waren hadden ze niet ingestapt. Ook het personeel van het verhuurbedrijf vond het wel een bijzondere combinatie; jong dynamisch gezin in de Downie.  Ze hebben er nog lang om gelachen terwijl wij aan het laden waren. Ik heb lekker gereden met veel zicht, heel veel zicht. Ze hebben de auto na de eerste schok wel omarmd.

Wat mij opviel is dat niemand, maar dan ook echt niemand Engels, Duits, Frans of wat dan ook sprak. Liggen nog kansen voor het land qua scholing en zal een brief schrijven aan de minister van ontwikkeling en economie.

Dank namens de fam voor het weer vlekkeloos regelen van onze heerlijke vakantie!

Groet Bob

Hi Dagboekreizen team,

Helaas gaat de tijd inderdaad snel en zijn we ondertussen bijna een week terug van wederom een onvergetelijke reis.
De vluchten (Qatar) hadden we zelf geboekt en alles hier vlotjes verlopen.
Sri Lanka was een zeer leuke ervaring. Wel lichtjes vermoeiend, maar dat hadden we wel ingeschat, vandaar de laatste dagen Malediven.
In Sri Lanka werden we opgewacht en de chauffeur was zeker een meevaller.
We hebben veel gezien, de ritten waren niet te lang en deden stops wanneer we wit wensten.
Ook de hotels waren zeer aangenaam!

De Malediven worden steeds voorgesteld als het paradijs. De werkelijkheid gaat daar nog verder in.
Wat een bestemming! Een werkelijke droom!
Nu, we hebben bij aankomst ons wel even laten gaan (upgrade naar all in en upgrade naar watervilla op het Romance Eiland, adults only) ???? onder het motto, once in a lifetime zeker? ????
Een super eiland, super resort, wederom een droom.

Aldus weer een vakantie via jullie die meer dan geslaagd was en al onze verwachtingen overtroffen heeft.

Nu eerst op de lotto spelen, winnen en dan op naar de volgende ????

groeten
Rutger en Josip

Sri Lanka en de Malediven 2024

Eindelijk hebben we even tijd om te reageren. Direct aan het werk, je kent het wel.....

Overall was de reis fantastisch! Even puntsgewijs een resumé.

• In Kaapstad, Hermanus en Stellenbosch waren de accomodaties zeer goed. Men was ook zeer vriendelijk en behulpzaam. In Stellenbosch mochten we de kamer zelfs langer gebruiken.
  • De auto was wat aan de kleine en lichte kant.
  • Helaas was het weer in Zuid Afrika iets minder en daardoor hebben we Robben eiland en duiken met haaien gemist. Niets aan te doen! Overigens waren de dagen kort door de winterperiode en werd geadviseerd om voor het donker binnen te zijn. Minder tijd dus!
  • Vlucht naar Tanzania was prima.
  • De safari was echt geweldig! Veel gezien. Onze gids (Mozes) was top. Super! Ook de ballonvaart is voor herhaling vatbaar. De accomodaties (tenten, kampen, hotels etc.) waren goed. Evenals het eten.
  • De vlucht naar Zanzibar gaf bij ons wat commotie m.b.t. de bagage. Is uiteindelijk prima geregeld doordat we een vlucht eerder kregen en de koffers er “gewoon” in konden. Overigens wel een paar “losse dollars” betaald, voor het extra gewicht.
  • Het eiland Zanzibar vonden we vies en minder gezellig.
  • Het hotel, Langi Langi viel zeer tegen! Onze wens is lekker uitblazen in een wat betere accommodatie aan het strand. Volgende reis willen we een beter niveau.

Tot slot. Top hoe bereikbaar jullie zijn voor vragen. Ga zo door, want dit verdient een pluim .

Groeten,

Van ons allemaal

Rondreis Tanzania en Zuid Afrika

Heey Hans,

Ja ja we zijn weer terug! Gelijk met de neus in de boter qua weer (ik hou van sneeuw :-)). De vakantie was geweldig! Wat is Oeganda een top land! Heel mooi. We hadden ook echt een hele goede chauffeur/gids, hele fijne man. Hij regelde alles, echt top! Ook erg luxe dat we de hele auto voor ons alleen hadden :-).

We hebben wel een paar puntjes van feedback, zie maar of je er iets mee wilt doen :-).

Allereerst staat in de reisbeschrijving dat het hotel (bij aankomst) op enkele minuten afstand van het vliegveld is maar dit was 2 uur. Op zich geen probleem als je dat weet, maar als je na de lange reis verwacht met 5 min in je hotel te zijn dan is dat even een teleurstelling :-).

Daarnaast zou ik overwegen (indien mogelijk) om de Hippo lodge te schappen. Deze lodge had nogal wat achterstallig onderhoud (gaten in de daken, hutjes op instorten). Ook hadden we daar niet altijd stromend water en elektriciteit (was volgens de medewerkers een externe factor dus konden ze niet heel veel aan doen maar was niet heel fijn).

Verder vonden wij de 3 dagen die wij in Queen Elizabeth Park hadden net 1 dag te lang (ook doordat we in de wat mindere Hippo lodge zaten waar we best wat tijd hebben besteed). Wij hadden liever 1 dag extra in bijvoorbeeld Lake Mburo np gehad of 1 dag eerder terug gegaan naar Kampala

Dat waren de puntjes. Overall zijn we heeeeel tevreden, was echt 1 van de mooiste reizen ooit! Vooral de gorilla’s waren fantastisch!! Dank voor het regelen!!

Fijne avond!

Liefs,

Lysan

Rondreis Oeganda

We liggen compleet uitgeteld op de bank...waren na een lange reis om half 4 weer thuis. We hebben een prachtige vakantie gehad.

Nkonzi camp was zo persoonlijk en intiem! Echt een hele fijne plek. Wel veel, heel veel Tse Tse vliegen! Jo en Clive zijn supervriendelijk, we hebben goed gegeten en genoten van de gezelligheid en natuurlijk de game-drives. Three Rivers was weer heel anders. Prachtige kamers. We hebben daar niet erg veel wild gezien tijdens de drives, maar wel liepen de olifanten en giraffen langs onze kamer toen we op het terras bij zaten te komen. Tot slot River lodge. Dat was voor ons echt perfect en we zijn heel erg blij dat we daar hebben afgesloten. Heerlijke locatie, weinig Tse Tse vliegen en een uitstekende service. De gids die we hadden was echt heel erg goed en we hebben elke game drive wel iets bijzonders gezien, naast de ‘gebruikelijke’ olifanten en giraffen...Ze hebben ons enorm in de watten gelegd. We mochten maar liefst 2 x lunchen op het tree deck. En we waren de enigen die gisterochtend nog een game drive mochten doen met een aangepaste tijd, zodat we op tijd terug waren voor de transfer. Heel bijzonder en dat hebben we enorm gewaardeerd. We kunnen met recht zeggen dat we South Luangwa echt het allermooiste stukje Afrika vinden dat we ooit hebben gezien.

We danken jullie hartelijk voor de organisatie!