Wilpattu Sri Lanka
Het is alweer even geleden dat we ons laatste dagboek online hebben gebracht. Dat was in april dit jaar toen we naar Zuid India vertrokken. We hadden toen nog geen idee wat onze volgende stop zou...
Komodovaraan op Komodo Indonesie
Dag 1 - Vliegen met Singapore Airlines; We hebben de hand weten te leggen op supergoedkope tickets naar Jakarta met Singapore Airlines. Ik stap met hoge verwachtingen het toestel in want ik...
De Pantanal revisited
Dag 1 Het is een mooie dag in maart als we de grote blauwe vogel inklimmen voor een nieuw avontuur in Brazilië. We hebben ons erg verheugd op deze zeer speciale reis. Niet alleen wordt...
Pokhara in Nepal
Dag 1 - Vliegen naar Kathmandu, Nepal; Het is niet altijd even makkelijk om in Nepal te komen. Om de één of andere onduidelijke reden wordt het maar matig aangevlogen. Wij vliegen...
Sri Lanka en de Malediven met kinderen
Dag 1 vertrek naar Sri Lanka Je kent dat wel. Dat gevoel dat het hele huis zoemt. Hebben wij ook last van. Iedereen heeft het de laatste maand heel druk gehad met school en werk en nu mogen we...
Natuur in Costa Rica
Zo, daar gaan we dan weer! We hebben een paar hele drukke maanden achter de rug als we eindelijk weer op pad gaan. We bezoeken dit keer Costa Rica en Mexico. Tonia wilde heel graag naar Corcovado...
Het is echt veel te lang geleden. Dat realiseer ik me pas als ik in het vliegtuig stap naar Marrakech . Met Transavia ben je er zo en de vliegtijden zijn ook nog een schappelijk. Om 5 uur stappen...
Lencois de Marahances, Brazilië
Het is guur en koud als we Nederland verlaten. Hoog tijd om de zon op te gaan zoeken. Het is tijd voor ons jaarlijkse uitje naar Brazilië en dit keer gaan we via de Costa Verde naar het hele...
Tempel in Egypte
Dag 1: Iemand zou de KLM eens uit moeten leggen dat het niet lekker is om zo laat naar Cairo te vliegen maar het alternatief is of qua prijs of het feit dat je over moet stappen niet...

Hallo Neelke, Tonia, Mark en Hans,

Wat hebben we een fantastische reis gemaakt door Costa Rica. Prachtige natuur en veel dieren gezien.

De heenreis vanuit Amsterdam - Frankfurt - San Jose is soepel verlopen. Werden netjes opgewacht en naar de Country Inn gebracht. Prima hotel voor een paar nachten. Met het openbaar vervoer de stad in gegaan. Vanuit het hotel heel makkelijk. Een dag om de stad verkennen is voldoende.

Vertrek naar Porto Viejo de Talamanca verliep niet zoals gepland. Auto zou om 09:00 geleverd worden. Vijftien minuten later gebeld, volgens ons waren ze het vergeten. Rond 10:30 werd de auto afgeleverd. Als goedmaker was het niet nodig om de auto met een volle tank in te leveren. Communicatie verliep goed, met de autoverhuurder en jullie contactpersoon van CRS Tours. We hadden nog wel een hele tocht te gaan. Door ongelukken op de weg uiteindelijk 7 uur gereden. Leuk hotel net buiten Porto Viego. La costa de Papito.
Het Manzanillo Wildlife Refuge bezocht en Punta Uva kajakken leuk om te doen en de eerste dieren gespot. Cahuita National Parque hebben we met gids gedaan ( niet van te voren besproken), veel geleerd en gezien.

Puerto Viejo de Sarapiqui, Selva Verde Rainforest Lodge, prachtige plek. Voornamelijkj voor het zien van veel vogels en kikkers. Ook wel veel regen gehad in deze periode, maar dat vonden we niet heel erg.

Baco Tapada, Maquenque eco lodge. Wederom een mooie locatie in een prachtige omgeving. Trails prima zelf te lopen of met gids. De nachttour , zelf geboekt, zouden we niet aanbevelen (prijs versus kwaliteit niet in verhouding), een keer zo duur als de dag tour en ook prima zelf te doen omdat de vijvers die je aandoet bij het restaurant liggen.

Parque Arenal 1968, mooi park met af en toe mooi uitzicht op de vulkaan. Wij zijn daar geweest op de reisdag richting Fortuna omdat het toen mooi weer was. De dagen ervoor was de vulkaan niet te zien en dagen erna ook niet, dus we hebben geluk gehad.
Secreto la Fortuna hotel was voor ons even een overgang na de prachtige plekken in Sarapiqui en Boca Tapada.
We hebben van hieruit de Mistico Hanging Bridges gedaan. Zes uur stonden we voor de ingang en dat bleek een goede keuze.
Op een regenachtige dag hebben we wat rondgereden in de omgeving en zijn terecht gekomen op Rancho Margot Sustainable & Self Sufficiënt Eco Lodge. Leuke Lodge met vriendelijk personeel die zeker zou passen in deze reis als je de drukte van Fortuna wil vermijden.
Tip voor jullie!!

Buena Vista Del Rincon Eco Lodge, wederom een geweldige locatie. De canopy tour was inderdaad fantastisch, zeven x zo’n 200 m over de vallei. Blij dat deze in het programma opgenomen was. De hangingbridges op het park hebben we een aantal keren zelf gelopen ,erg leuk en hier loop je echt tussen de boomtoppen door……top. Ook een aantal keren gebruik gemaakt van de hotsprings een leuk extraatje op deze locatie.

Monteverde, Trapp family lodge. Gunstige locatie om richting het Cloud Forest te wandelen. In slechts 15 min stonden we voor de hoofdingang. Mooie uitval basis voor de omgeving.
Curi Cancha reserve is een park in de buurt die zeer zeker ook de moeite waard bleek te zijn. Dit pak is niet zo donker dan het Monteverde regenwoud. Veel open stukken, minder hoogteverschillen

Uvita, La Cusinga Lodge. Goede keuze, mooie plek met eigen park, trails en strand. Helaas geen walvissen gespot maar wel dolfijnen. Voor febr en maart is de kans wel erg klein, zeiden de gidsen.

Drake Bay, Rancho Corcovado. Wat een paradijselijke omgeving. De kamer was niet geweldig, vierkant hok zonder stoel of kast, maar wel met airco…..Ach je maakt er je eigen plekje van en dan is het oké. Personeel heel vriendelijk en lekker dicht bij het strand.
Leuke snorkel-tour gehad. Het bezoek aan Corcovado National Parque ingang Sirena station was een mooie ervaring. We hadden geluk met de gids Manuel. De 30 jaar ervaring maakte onze tocht speciaal. Veel gezien.
Een hoogte punt en prachtige afsluiting was de Horsbackriding richting de waterval Drake Bay. Oldemar bracht ons via de rivierbedding, door het groen, naar de waterval.
Een onvergetelijke tocht zo met z’n drieën door de wildernis.

Tip: We hoorden van een Duits stel dat zij de huurauto hadden ingeleverd in Sierpe en terug vlogen naar San Jose. Kosten €150 pp. Prima lijkt me, scheelt auto huren voor een paar dagen, geen parkeer geld, veel minder reistijd.

Het is geen korte feedback geworden, maar dat zou jullie en de collega’s in Costa Rica tekort doen. Door de keuze van de locaties , plekken midden in de natuur en datgene wat de accomodaties te bieden hadden hebben we optimaal kunnen genieten !!
Ook door overal een dag extra te hebben was relaxed
Via “Polarsteps” hebben we een mooi foto boek laten maken met 568 foto’s om op een makkelijke wijze te kunnen nagenieten.

We heb de Travelkey als heel prettig ervaren. Veel gebruikt !

Bedankt voor het meedenken, tips en het realiseren van deze prachtige reis.

Groeten Eric en Margaret

Costa Rica maart 2024

Onze reis naar Costa Rica is prima verlopen, heel goed georganiseerd.  We hebben veel wildlife gezien en prachtige foto’s gemaakt.

We logeerden meestal in mooie lodges of hotels.  Toch had ik verwacht om in meer afgelegen kleinschalige slaapgelegenheden te logeren.  De meeste lodges / hotels waren aan de hoofdweg gelegen en in de vroege uurtjes hadden we last van het lawaai van de vrachtwagens die er langs reden.

Tijdens de twee eerste weken van onze reis viel het weer tegen. Afgezien van één zonnige dag in Sarapiqui (geweldige dag met rafting), hebben we dag en nacht gietende regen gehad. Er waren wegverzakkingen, rivieren die overliepen,… Sommige Costa Ricanen zeiden dat het normaal is tijdens het regenseizoen anderen zeiden dat ze zo’n weer nog nooit gezien hadden.  Toeristen die 2 dagen na ons waren geland, zaten vast in Puerto Viejo, anderen geraakten niet in Tortuguero.  Vanaf het moment dat we aan de pacific ocean  waren, hadden we veel beter weer.  We prijzen ons gelukkig dat we op al onze bestemmingen zijn geraakt en onze reis met mooi weer hebben kunnen afsluiten.:-) Tip: probeer eventueel de reis wat langer te maken aan de west kust en korter aan de caraïbische kust.

Hierbij een lijstje van onze topbestemmingen:

1.       Drake Bay: Zaaaaaalig!!!!! We voelden ons Robinson Crusoë.

2.       Sarapiqui: zo mooie natuur en geweldige rafting, heel leuke night walk

3.       Monteverde: mooi! 100 % Adventuro Canopy in de regen maar toch super leuk.

4.       San Gerardo de Dota: aanrader de Quetzal tocht!!!

En nog een lijstje van de toplodges:

1.       Cala lodge / Monteverde: echt de top, kleinschalig, famliliaal, midden in de bossen, vriendelijke mensen

2.       Pirate cove / Drake Bay: super, alleen jammer dat we een kamer boven de keuken hadden en om 4 uur in de ochtend gewekt werden van het lawaai van het personeel dat aan de slag ging.  Een cabinas met zeezicht was veel beter geweest.  Toch koesteren we deze lodge omwille van de locatie, het lekkere eten en de zeer vriendelijke mensen.

3.       Selvaverde lodge / Sarapiqui: gelegen in een prachtig natuurdomein, wel lawaai van de weg

4.       Savegre lodge/ San Gerardo de Dota: ook gelegen in een prachtige natuur

Minder leuke bestemmingen:

1.       Rincon de la Vieja: de bossen leken daar op de Vlaamse Ardennen, lodge was ok

2.       Tortuguero: veel te toeristisch, lodge was ok

Minder goeie slaapplaatsen:

1.       Namuwoki lodge in Puerto Viejo: oud en afgeleefd en een heel duur en heel slecht restaurant

2.       Hotel magic mountain in Arenal: megagroot onpersoonlijk hotel, lawaai van de vrachtwagens

Onze indrukken en ervaringen kunnen natuurlijk beïnvloed zijn door het weer. In Sarapiqui hadden we één prachtige dag, juist toen we zijn gaan raften.  In Tortuguero, Puerto Viejo, Arenal en Rincon de la Vieja hadden we verschrikkelijk slecht weer.

Zo, ik ga wat verder werken aan ons fotoalbum en nog nagenieten van onze mooie reis.

Laurence

Rondreis Costa Rica

Dag Hans/Mark,

Wij zijn inmiddels weer thuis en hebben inderdaad een geweldig reis gehad. We hebben ontzettend veel gezien en gedaan, mensen gesproken, natuur bewonderd, op tours geweest, paardrijden, varen, tuben, ziplinen, zwemmen walvishaaien(!) enz enz op de meest prachtige plekken. En veel te veel foto’s gemaakt.

Wat heel fijn was dat het vervoer zo goed was geregeld, de chauffeurs waren er altijd op tijd. En alle hotels waren prachtig.

Van de hele vakantie waren maar 2 dingen die wat minder waren (neem aan dat jullie dat graag willen weten):

- De zeer lange reisdag van Flores naar Bacalar. We moesten een paar keer wisselen van busje/bus/taxi en twee grenzen passeren. We dachten dat het 8 uur reizen zou zijn maar uiteindelijk waren we 14 uur onderweg zonder gelegenheid om ergens eten te halen. Daar waren we niet zo goed op voorbereid, konden alleen in Belize nog snel een zakje chips regelen. We kwamen laat aan in het donker in Bacalar waar je zelf nog taxi’s moet regelen (in ons geval 2 voor 6 personen) en omdat je nog geen tijd hebt gehad op pesos te regelen en we alleen dollars hadden betaalden we natuurlijk veel te veel dollars voor dit ritje. Gelukkig was Bacalar en het meer echt een prachtige locatie, we waren de reis zo weer vergeten.

Overigens was de reisdag van Antigua naar RioDulce weer heel erg meegevallen. Hier waren we gewaarschuwd omdat het een lange reisdag zou worden. Extra vroeg vertrokken ivm een evt. afsluiting onderweg maar alles liep zo soepel dat we al na 6 uur reizen om 11 uur in ons hotel in RioDulce in het zwembad lagen :)

- Het hotel in Tulum is een prachtig hotel, we hadden echte een mooie kamer aan zee. Waar we een beetje van schrokken (we waren in het hotel in Bacalar wel al geïnformeerd over dit fenomeen) is het grote zeewier probleem. Het stapelt zich op op het strand waar het afsterft en vervolgens een geur van rotte eieren afgeeft. De zee is hier bruin van kleur. Heel de zeekust van Cancun heeft hier last van. Er zijn wel stranden die hier minder last van hebben maar bijvoorbeeld het hotel waar wij zaten juist heel erg omdat ze in een kleine baai liggen en het zeewier blijft circuleren. We konden hier in ieder geval niet in zwemmen. Ik weet niet of jullie hiervan op de hoogte zijn? Wij hebben hier verder de omgeving verkent, zijn lekker gaan fietsen en hebben gezwommen in een mooie cenote.

We waren meer geschrokken over het feit dat de ontbossing in de amazone de oorzaak hiervan is en zorgt voor zo’n explosieve groei van zeewier in zee en het evenwicht verstoort. Het probleem spoelt dus aan in Cancun. Eye opener…

Verder gelukkig geen nare dingen gebeurd, we hebben ons eigenlijk nergens onveilig gevoeld en vooral veel lieve mensen ontmoet.

Ook een compliment naar Solana tours. Heel erg fijn en handig om via WhatsApp contact met ze te hebben. Ze reageren direct en hebben ons een paar keer kunnen helpen met regelen van dingen of alternatieven, tips en dergelijke.

Dank voor het regelen,

met vriendelijke groet,

Sheila + familie

Rondreis Mexico & Guatemala

Inmiddels weer bijna een weekje op Nederlandse bodem na een prachtige reis door Zuid India, heerlijke  uitrustdagen in het zonovergoten Goa en als afsluiting 2 dagen in het hectische Mumbai.

We willen jullie bedanken voor het organiseren van deze super prachtige reis. Het was schitterend en alles was tot in de puntjes geregeld, we zijn nergens tegenaan gelopen. Voor de eerste keer met onze eigen chauffeur, best spannend! Maar wat hebben we genoten en wat heeft hij ons prachtige plekken laten zien. Voor ons alle vier was al snel duidelijk "nooit meer met de bus".

Een van de hoogtepunten was wel de house boat, wat een rust. Nog wel leuk om te vertellen is dat we wel om 10 uur naar bed moesten omdat de bemanning wilde gaan slapen, die sliepen op het dek. Nou zijn wij ook niet de beroerdste dus gingen we na een jacht op een kakkerlak netjes ons bed in.

De tempel hielde we wel even voor gezien, pfffff 36 graden met een hoge luchtvochtigheid was wel erg afmattend en wij zijn iets meer geïnteresseerd in natuur en de lokale bevolking.

Al met al hebben we ontzettend genoten en kijken terug op een prachtige reis.

Nogmaals bedankt voor de perfecte organisatie van deze onwijs gave reis!

(We zullen dit ook bij de recensies schrijven)

Vriendelijke groetjes,

Rita, Jos, Betsy en Anton.

Rondreis Zuid-India

We zijn gisteren thuisgekomen, een dagje later dan gepland ivm een defect vliegtuig in Washington waardoor we een nachtje daar moesten doorbrengen. Was prima verzorgd dus geen straf.
Voor de reis zijn geen superlatieven te vinden, het was prachtig en onvergetelijk. Zoiets zal heel moeilijk, zo niet onmogelijk te overtreffen zijn!
Doordat we in het Spaans konden communiceren hebben we met heel veel Mexicanen hele leuke gesprekken gevoerd. Ontzettend aardige mensen. Dat geeft toch wel een extra dimensie aan de reis.
Nu lekker nagenieten! Ik mail binnenkort nog wel enkele tips die mogelijk van nut kunnen zijn voor jullie bij het aanbieden van toekomstige reizen door Mexico.
Fijne dag en ontzettend bedankt voor de geweldige reis,

Mieke en Paul

Mexico zomer 2023

De reis was geweldig! We hebben een hoop mooie landschappen en heel veel dieren gezien. We waren ook erg onder de indruk van de Victoria Falls. Met de vluchten is ook alles goed gegaan. Eigenlijk was alles ook uitstekend geregeld en zijn de accommodaties ons heel goed bevallen. Ook bij de autoverhuur (Namibia2Go) was alles prima geregeld. Paar dingetjes:
- in de informatie die we van jullie kregen stond dat we door de lokale agent van het vliegveld zouden worden gehaald, alle info zouden krijgen en daarna naar de autoverhuur zouden gaan. Dit bleek anders te gaan: we werden door iemand van de autoverhuur opgehaald, die bracht ons naar de verhuurlocatie, waar we de uitleg kregen over de auto. Toen we daar bijna mee klaar waren, kwam er iemand van de lokale agent om ons alle info te verschaffen. Misschien handig om dit in jullie informatie aan te passen, het was wat verwarrend nu. Iets anders is dat het fijn was geweest om het infoboek dat we van Namibia Travel Connection kregen, op voorhand te ontvangen. We hadden nu best het een en ander vooraf uitgezocht, wat ook gewoon in het infoboek stond. Ook als het gaat om algemene informatie over Namibië, het rijden, de veiligheid etc had het fijn geweest als we dit van te voren hadden gekregen en door hadden kunnen lezen.
- de lodge in Rundu (Kavango River Lodge) was echt wel de minste. Die zouden we niet aanraden om te boeken voor andere gasten. Het zicht op de rivier is mooi, maar de accommodatie is erg gedateerd, niet overal goed onderhouden en in het restaurant moesten we anderhalf op ons eten wachten. De boottocht die ze voor ons hadden geregeld bij de Kaisosi River Lodge was niet echt de moeite waard. We voeren een stukje over een weinig interessant stuk van de rivier, de schipper gaf geen uitleg, er zaten geen dieren. Achteraf hadden we die dag liever gelijk doorgereden naar de Nunda River Lodge en Rundu overgeslagen. Maar dan wordt het wel een lange reisdag.
- toen we in Katima Mulilo bleek dat de lokale agent onze transfer naar Botswana niet voor die dag had geregeld, maar per ongeluk voor 2 dagen erna. Het bedrijf dat de transfer zou verzorgen (Caprivi Adventures), pakte dit goed op en heeft zo snel mogelijk alsnog een transfer naar de Bakwena Lodge geregeld.
- Shearwater Adventure Camp (Vic Falls) is erg massaal als je net van de Bakwena Lodge komt. Maar ik kan me voorstellen dat veel verblijven in Vic Falls grootschalig zijn (en dat de kleinschaligere plekken erg kostbaar zijn).

Veel dank voor het organiseren van de reis, we hebben er erg van genoten! We komen zeker bij jullie terug.

Annemarie en Niels

Namibië, Botswana en Zimbabwe september 2023

Wij hebben echt een geweldige reis gehad! Wat heeft Colombia een prachtige natuur en super vriendelijke mensen.

Alles was perfect geregeld! Overal stonden ze ons keurig op te wachten.

Bogota was voor ons het minste van de hele reis.

Het hotel was prima, maar wij hadden totaal niet de behoefte om de stad te verkennen. Vanwege alle vluchten moesten we daar zijn, maar anders hadden we het liefst Bogota overgeslagen.

Cano Cristalles was adembenemend en Cartagena is het mooiste stadje die we ooit gezien hebben!

Rowan en Janna

Ja we zijn weer terug en hebben erg genoten. Gebrek aan WiFi in beide kampen was niet zozeer het probleem, maar we wisten niet dat het er niet was. Ook geen telefoonbereik en dat is jammer als je belooft wat van je te laten horen als je veilig bent aangekomen. Maar geen probleem, meer een tip om mensen daar op te wijzen (voorgaande kampen hadden allemaal wel WiFi dus gingen we er vanuit dat het hier ook zo zou zijn).

Pop Pom was echt geweldig. In Sango had het flink geregend voor we kwamen waardoor veel wegen niet toegankelijk waren en we bijvoorbeeld Moremi niet in konden (we zaten na 50 meter al vast en moesten uit de blubber getrokken worden).

Nu weer wennen aan de regen hier en weer aan het werk, sparen voor de volgende vakantie!

Robbert-Jan

Reis Botswana

Ja,  we zijn nog lekker aan het genieten van een paar dagen Kathmandu.  Heerlijk relaxed in de ochtend weer wat sightseeing ( we zijn nog een keer naar Bakhtapur geweest,  naar Pashupatinath en vandaag willen we naar de monkey temple) en in de middag lekker bij zwembad van het Shanker hotel.  Top!

De trekking was weer fantastisch. Begeleiding vanuit Royal Mountain was weer heel goed geregeld. Dag van te voren kwamen ze op afgesproken tijdstip naar  het hotel voor een briefing en kennismaking met de gids.  Helaas konden we op vertrekdag niet vanuit Kathmandu met vliegtuig nare Lukla vanwege slechte weer.  Gids  heeft toen voorgesteld om met heli te gaan,  we moesten daarvoor wel wat bijbetalen maar royal mountain heeft de prijs van het ticket verrekend. Hun office manager heeft toen ook nog even telefonisch contact met ons gehad om te vragen of als oké was.

Onderweg heeft de gids goede basic lodges voor ons geregeld zodat we daar steeds eigen wc op de kamer hadden (????????). De luxe lodges hadden dat sowieso al, net als een verwarmd bed en warme douche ( via elektrische deken of warme kruiken). Ook opladen,  wifi en alle koffie/ thee waren daar gratis. Lunch en diner waren daar volgens vast menu,  prima eten.  Nadeel was dat we 3 nachten als enige gasten daar sliepen dus dat is niet zo gezellig.

Achteraf vonden  wij de hoge extra kosten (eten is daar nl. ook echt stuk  duurder dan in basic lodges) toch niet opwegen tegen de voordelen.  Kwam ook omdat we de basic lodges dit jaar wat beter vonden. Maar geen spijt dat weer het zo hebben geprobeerd.

Al met al weer een prachtige ervaring, foto's geven  maar deel van de ervaring weer!!

Heel erg dank ook voor jullie hulp en wellicht weer tot een volgende vakantie ????.