banner Indonesie
Soms loopt het leven anders dan je wil. Al in januari hebben we onze reis naar Indonesië op de kalender gezet maar nu het zo ver is moeten we helaas in de lengte snijden. Van de...
Watervallen Foz do Iguazu Brazilië
Dag 1 - vliegen naar Brazilië; De KLM had geen tarieven waar we heel blij van werden dus Tonia en ik besluiten om niet rechtstreeks te vliegen maar met de TAM. Het is heen overstappen in...
Een fervedouro in de Jalapao in Brazilie
Het is toch al weer 3 jaar geleden dat we voor het laatst voet op Braziliaanse bodem hebben gezet. Wat ons betreft veel te lang geleden maar zo gaan de dingen soms. Dit keer gaat het naar een...
Pokhara in Nepal
Dag 1 - Vliegen naar Kathmandu, Nepal; Het is niet altijd even makkelijk om in Nepal te komen. Om de één of andere onduidelijke reden wordt het maar matig aangevlogen. Wij vliegen...
Paardrijden in Colombia
Dag 1 - vliegen naar Bogota; Direct vanaf Amsterdam is er helaas geen verbinding maar met Air France kan het wel via Parijs. Zo gezegd, zo gedaan. Vroeg in de ochtend staan we in Parijs en...
Komodovaraan op Komodo Indonesie
Dag 1 - Vliegen met Singapore Airlines; We hebben de hand weten te leggen op supergoedkope tickets naar Jakarta met Singapore Airlines. Ik stap met hoge verwachtingen het toestel in want ik...
De schatten van Egypte
Onderweg naar Schiphol bedenk ik mij ineens dat het 2 jaar geleden is dat ik ergens naar toegevlogen ben. Op Schiphol aangekomen voelt het vreemd, het is zo rustig hier, niet normaal! De corona...
Kleurrijke markt van Sapa in Vietnam
Na ons Costa Rica en Mexico avontuur is het tijd om weer eens een hele andere kant op te vliegen en dus zetten we op een regenachtige dag in september koers naar Schiphol. Een kleine 11 uur later...
Cultuur in Phalaborwa Zuid Afrika
Dag 1: Er zijn ontzettend veel vluchten naar Johannesburg. Wij hadden gekozen voor de dagvlucht van de KLM, een nachtje slapen in Johannesburg (gewoon een simpele bed & breakfast,...

Dank je wel voor je bericht, leuk!

Wij hebben zeker genoten! Alles was goed georganiseerd, overal stonden de gidsen en chauffeurs voor ons klaar. Ook om ons te brengen naar het door ons zelf geboekte hotel in Safaga. Crew Travel is een prima organisatie. Top! Onderstaand onze bevindingen en wat tips.

De gidsen vertelden per bezienswaardigheid een aantal highlights al dan niet aan de hand van fotomateriaal en daarna konden we zelf de bezienswaardigheid bekijken.

De hotels waren goed. In het hotel in Caïro hebben wij de kamer omgewisseld, hierdoor kregen we een kamer met tegels, zicht op het zwembad en piramides, top (zijn kamers op de begane grond, aanrader). Het hotel in Luxor is luxe, maar ook onhandig ingedeeld, wat vergane glorie en alleen gratis wifi in de lobby. Ligging nabij het centrum is leuk, zeker als je langer verblijft. Voor 1 nachtje zou een ander hotel ook goed zijn.

Hotel in Aswan, het verblijf was zeer kort, maar aangenaam!

De Nijlcruise was ook goed, ruime cabin, niet druk, dus alle ruimte aan boord op het zonnedek. Het was uiteindelijk de Jaz Crown Prince. Ook het programma is anders verlopen dan verwacht. We vertrokken pas donderdagmiddag in plaats van woensdagavond. Hierdoor bezochten we Kom Ombo aan het eind van de donderdag en Edfu vrijdagmorgen vroeg. Dat was prima. Op vrijdag aan het einde van de dag kwamen we in Luxor aan. Hierdoor stonden voor zaterdag de volgende bezienswaardigheden op het programma: Vallei of de Koningen, Hatsjepsoet, Tempel van Karnak en Luxor tempel. Gelukkig hebben we een deel 's morgens gedaan en een deel 's middags, maar het was zeer intensief. Blijkbaar is het heel lastig of wellicht zelfs niet mogelijk om ruim van te voren het juiste programma te weten, veel hangt af van stroming, welke boot en wie het dan ook verder beslist.

Het enige wat we echt anders zouden willen is het reizen naar Abu Simbel. Reizigers die deze trip ook zouden willen doen, zouden we adviseren om vanaf Aswan te vliegen naar Abu Simbel, dit te bezichtigen en dan terug vliegen naar Aswan. Scheelt een keer zeer vroeg opstaan en niet twee keer dezelfde 3 uur durende rit door de woestijn. Bijkomen in het Movepick hotel is dan heerlijk.

Nogmaals bedankt voor het organiseren van onze reis. Jullie staan op ons lijstje als we naar een van de andere bestemmingen die jullie aanbieden willen.

Mochten jullie nog vragen hebben, vernemen we dat graag.

Hartelijke groet, Astrid en Willem

Reis Egypte

Bij gebrek aan Facebook even langs deze weg een review.

Voor de pandemie stond er een rondreis door Brazilië gepland. Dit werd een voucher, toen een rondreis door Namibië, Botswana, Zimbabwe en Mozambique, vervolgens weer een voucher en uiteindelijk een refund.
Alleen al om de wijze waarop dit hele proces werd aangepakt zou ik DagboekReizen meer dan aanbevelen.
Het is een organisatie gerund door integere oprechte en positieve mensen voor wie hun werk hun passie is en het kan niet anders dan dat dit doorsijpelt in de wijze waarop ze hun reizen organiseren en in hun keuze voor de lokale organisaties met wie zij werken.
Wij hebben als gezin het geluk gehad in ons jaar reizen, tweemaal een deel met DagboekReizen te kunnen doen.
Een maand Colombia en een week in een relatief onbekend maar adembenemend mooi gebied in Brazilië, de Jalapao.
Beide reizen waren afwisselend, uitstekend georganiseerd en met veel oog voor onze behoeften als gezin samengesteld.
Hans en Tonia hebben het talent accomodaties te vinden met een charme die wij erg waarderen en waar we ons direct thuis voelden.
De maand Colombia heeft ons een fantastisch inkijkje gegeven in dit prachtige land met eindeloos veel natuur waar we ons zoveel in hebben mogen vermaken. De plaatsen en steden die we bezochten waren met alle muurschilderingen een lust voor het oog en door de gidsen die we troffen en tours die we kregen altijd informatief en boeiend.
Het fijne aan onze reis door Colombia was ook de ruimte die er was gelaten om zelf een invulling te kiezen en te organiseren ter plaatse, wat ons een prettig gevoel van autonoom zijn gaf, iets wat soms onder gesneeuwd kan raken tijdens overvolle georganiseerde trips.
In de Jalapao in Brazilië waren we enkel met lokale toeristen en een fantastische gids in een bijzonder gebied met de fervedouros als absoluut hoogtepunt.
Wij zijn ervan overtuigd dat je met DagboekReizen kiest voor een organisatie die ook de minder bekende juweeltjes van een land aandoet en je een complete ervaring biedt die veel verder gaat dan de foto’s van een gemiddelde reisbrochure.
Dank Hans en Tonia voor 5 geweldige weken en het daarnaast ook volkomen belangeloos geven van tips en aanbevelingen gedurende onze reis van afgelopen jaar. We hebben er talloze opgevolgd en het heeft ons op schitterende plekken gebracht.
Mede dankzij jullie is ons jaar de wereld over een onvergetelijke ervaring geworden.

Nou dit is hem dan.
Ik word er bijna emotioneel van.
Maar dat ben ik snel:-) en over tweeenhalve week gaan we weer naar huis dus ik moet sowieso afscheid nemen van ons jaar en dat valt niet mee.
En vooral;
We zijn jullie gewoon enorm dankbaar.

Martijn en Didi en Tijmen en Imme

brazilie en colombia 2022

Inderdaad weer een 1,5 week in den lande maar wat hebben we genoten! We genieten nog steeds….

Vanaf de start in Rio tot aan de dagen in Jeri iedere dag genoten.

Genoten van de schoonheden van het land, de zon, de kleuren en bovenal de leuke Brazilianen. Wat een vriendelijke fijne behulpzame, vrolijke mensen.

Nou daar komt ons verhaal hoor:), hoop dat jullie

1e week:

Rio vonden wij fantastisch, wat een heerlijke stad!! Eigenlijk te weinig tijd, zoveel te ontdekken, te genieten en te doen.

De Pousada is heel leuk en we worden heel vriendelijk ontvangen. Fietstocht, Favela tour, gezwommen op Ipanema, alles was top. Favela tour was ontzettend indrukwekkend en dezeThiago is fantastisch.

Een week later zijn vrienden van ons met een andere organisatie deze tour gaan doen en zijn in een vuurgevecht terecht gekomen. Zij hebben moeten schuilen achter het barretje waar wij met de groep wat gedronken hebben. Ze hebben een filmpje gestuurd. Thiago was zeer overtuigd dat hij weet wat er speelt, er nog nooit wat gebeurd is als er toeristen zijn. Hij last de tour af wanneer hij voelt dat het broeit.

Ilha Grande was goed en mooi, we hadden ook hier fantastisch weer. Pousada top, lekker ontbijt, wel helemaal vol met Fransen. Toen we Ilha Grande verlieten zagen we op hele grote borden dat er gele koorts heerst, overal waarschuwingen.

Dit is nog wel een tip; gele koorts heerst sinds januari in Rio, Ilha Grande, Sao Paolo. We hebben ons nog een week van tevoren ons in laten enten (andere inentingen hadden we al een paar jaar geleden gehaald).

Prachtige tocht met de bus naar Paraty. We hadden hier niet zoveel van verwacht omdat we overal hoorde dat het enorm toeristisch zou zijn. De tocht duurde wel een stuk langer dan beschreven was en in Paraty hebben we nog een uur rond gereden om iedereen af te zetten. Maar geen probleem; veel te zien.

Pousada midden in dorp is leuk en knus. De kamer lag echter aan de straat en we hebben heel slecht geslapen, hele nacht herrie. Ze lopen langs je kamer aan die zijde.

We hebben een tocht met een boot geboekt en dat was te leuk! Met deze aardige grote vent 5 uur lang de hele baai door gevaren, gegeten op een leuk plekje, gesnorkeld, en weer de zon die er was. Het dorpje vonden we erg leuk, toeristen viel mee en het artistieke en de geschiedenis beviel ons wel.

Van Sao Paulo naar Campo Grande; 5 uur door de bergen, wat een tocht. Grappig dat we totaal niet hadden geschat dat er alleen een weg door de bergen en natuurparken was.

Inchecken chaos op Sao Paulo maar daardoor ook erg grappig. Zoveel gekletst met Brazilianen via google translate of handen/voeten Engels/Portugees.

Op Campo Grande kregen we een andere huurauto dan op papier maar ook prima. De kamers van het hotel waren een beetje ‘spooky’ zoals mijn dochter het noemde, begrijp wat ze bedoelde. Wel heel simpel en oud, maar wel schoon.

De volgende ochtend stond Alessandra te wachten; de leukste gids van de 3 weken! Wij zijn fan! Meteen een klik, humor en zoveel gekletst over het leven, heerlijk.

Pantanal was geweldig en je had helemaal gelijk Hans! Verblijf en eten was geweldig! De mensen te lief en wat een mooie omgeving….We hebben het vaak over je gehad dat je ons toch hele mooie plekjes hebt laten zien die goed bij ons passen.

Allessandra bleek toch niet met ons mee te gaan naar Bonito (stond in de reisbescheiden), echt heel jammer. Bonito vonden wij wat te toeristisch, wellicht zouden we dit overslaan. Kan me goed voorstellen dat toeristen al die activiteiten leuk vinden bij het hotel maar voor ons was dit niet hele nodig. Wel mooi daar overigens. De gids was een serieuze man en wij mochten met 3 chinezen de snorkeltocht gaan doen. Het was koud, 8u00 en vol met protocollen en minder vriendelijke mensen, een echte toeristische activiteit. Maar wat hebben we een lol gehad; die chinezen konden niet zwemmen, dit hadden ze niet verteld. Een tocht van 50 minuten met dit 3-tal was zeer bijzonder en ze hebben het overleefd met zwemvesten en achter takken blijven hangen.

Reisdag naar Sao Luis is prima verlopen. ’s nachts om 3.30 aangekomen en weer opgehaald worden om 7u30. Dit is het enige moment dat we dachten; dit hadden we anders moeten doen. Niet eens zo zeer voor de korte nacht maar omdat we niets gezien hebben van Sao Luis. We hebben de laatste week zoveel gehoord over die stad en het ff geproefd en hadden graag een dagje rond gesnuffeld en de vibe van de muziek gevoeld.

Atins is synoniem voor Paradise?!

De hele tocht, Ranchodabuna, kitesurfen en dan die hele mooie Lencois Maranhees! Magisch?. Voor ons de mooiste plek waar wij ooit zijn geweest. Met Silvia van Ranchodabuna meteen naar het strand bij aankomst, sunset en een drankje. Wat een heerlijk mens, advocate in Sao Luis. Heel veel gekletst met haar, en de gids in de duinen was ook te leuk en lief. Atins zelf is te mooi en leuk, en die rust, weinig toeristen. En wat een kitespot, 2 dagen op het water geweest. Wij willen hier niet weg…..

Alle reisdagen voelen als excursie, heerlijk! Wat te gek die tocht over het strand. Hotel in Parnaiba erg mooi, ontzettend vriendelijke eigenaar en fantastisch eten! Beste ontbijt tot nu toe, zo uitgebreid en lekker. En allemaal Fransen aan het ontbijt. De volgende dag kwam de gids niet opdagen, na een uurtje hebben we contact opgenomen en bleek hij ’s middags te komen. We waren eigenlijk blij want nu gaan we een ander excursie doen (hadden we gehoord bij een toeristenbureau). We gaan varen, kijken hoe krabben worden gevangen, naar de zandduin, mangroves en bij sunset de rode ibissen zien.

Ook deze gids was fantastisch; gelachen, gesproken over het leven in het Noorden, in Nederland, voetbal natuurlijk, we hebben hem uitgelegd hoe sneeuw voelt…

De delta is te mooi, ook dit was overweldigend.  Ook hier zijn duinen, we waren helemaal alleen hier, zo mooi. Zoveel gezien en gehoord over de geschiedenis, de natuur, de visserij en natuurlijk de unieke plek voor de rode ibissen. Ik kan het iedereen aanraden, het is magisch?.

De tocht naar Jeri was te leuk! Onderweg stopte de chauffeur bij een glijbaan in een lagune, daar zijn we af geweest en hebben daar gegeten. Tuurlijk een attractie maar wel erg leuk. Ook deze chauffeur was weer erg aardig en reed voorzichtig. In jeri moesten we even slikken, druk, al die mensen die hun handdoek weer op een bedje leggen, achter elkaar de duin op en weer aflopen bij sunset. Maar het magische moment daar missen; epic sundown. Het strand zelf is niet bijzonder en je moet voor alles weg uit Jeri en bijna voor een hele dag betalen/excursie. Buggy lukte niet voor een halve dag.

In eerste instantie wilde we terug naar Atins; kiten was daar ook geweldig. Maar de volgende dagen zijn we op pad gegaan met een kiteschool, was grappig maar ook chaos. Op een plek waar verder niets was, iedereen de zee in, geen ‘flat water’ wat prettig is voor kiten etc..

Volgende dag gaan kiten met een andere school, maar ook hier chaos. Op het strand van Atins zijn 2 kitescholen die het zeer goed geregeld hebben. Rustig op het water, leuk barretje, restaurantje en goede spullen. Zee is rustiger. Kortom; wil je leren kiten doe dat in Atins! De kiters in Jeri zeggen dan ook allemaal dat Atins paradijs is en ze liever daar kiten.

Dorpje is superleuk, heerlijk dat zand…Maar dat je er in de zomermaanden niet moet komen geloof ik wel. Ook dit wordt overspoeld met toeristen. Ook hier veel fransen.

En dan zit het erop. Best een pittige rit naar Fortaleza. Deze chauffeur (van Blue hotel) is de enige die erg hard reed, niet prettig. op een 80 km weg reed hij 140. Voor het eerst een onveilig gevoel. Totaal niet gehad tijdens de reis.

Ze waren juist erg verantwoordelijk, vriendelijk, overal een pauze ingelast etc..

Brazilië heeft ons iedere dag verrast in positieve zin! Wij wilde graag de cultuur/vibe van het land voelen. Deze bevolking is vriendelijk, altijd een glimlach en kleurrijk, hier houden we van! Alle schoonheden in Brazilië zijn in het echt net zo mooi als op de plaatjes.

Hans en Tonia; dank voor het organiseren van deze reis voor ons. Alles was tot in de puntjes geregeld, fantastisch! Wij zijn nog niet uitgereisd, wordt de volgende bestemming Colombia, Costa Rica of nog een keer Brazilië (andere schoonheden bezoeken en golfsurfen).

Saskia, Paul, Stijn en Myrthe

Het was wederom (1e keer toen Brazilië 2015) een onvergetelijke en geweldige reis met ons niet alledaagse gezelschap! Met als toetje de verloving op het strand in Dominical van onze oudste dochter en haar vriend.

We hebben allemaal zonder uitzondering genoten van dit prachtige land, de gastvrijheid, de schitterende natuur, het lekkere eten en de kundige gids en kundige chauffeur die onze reis echt onvergetelijk gemaakt hebben.

Weer een bevestiging dat jullie het vak ‘dagboekreizen’ in de vingers hebben en weer goed aangevoeld hebben wat bij dit gezelschap past.

Nogmaals complimenten voor jullie werk en dank het organiseren van deze geweldige dagboekreis

Familie D. - Rondreis Costa Rica, December 2022

Familiereis Costa Rica

Heey Hans,

Ja ja we zijn weer terug! Gelijk met de neus in de boter qua weer (ik hou van sneeuw :-)). De vakantie was geweldig! Wat is Oeganda een top land! Heel mooi. We hadden ook echt een hele goede chauffeur/gids, hele fijne man. Hij regelde alles, echt top! Ook erg luxe dat we de hele auto voor ons alleen hadden :-).

We hebben wel een paar puntjes van feedback, zie maar of je er iets mee wilt doen :-).

Allereerst staat in de reisbeschrijving dat het hotel (bij aankomst) op enkele minuten afstand van het vliegveld is maar dit was 2 uur. Op zich geen probleem als je dat weet, maar als je na de lange reis verwacht met 5 min in je hotel te zijn dan is dat even een teleurstelling :-).

Daarnaast zou ik overwegen (indien mogelijk) om de Hippo lodge te schappen. Deze lodge had nogal wat achterstallig onderhoud (gaten in de daken, hutjes op instorten). Ook hadden we daar niet altijd stromend water en elektriciteit (was volgens de medewerkers een externe factor dus konden ze niet heel veel aan doen maar was niet heel fijn).

Verder vonden wij de 3 dagen die wij in Queen Elizabeth Park hadden net 1 dag te lang (ook doordat we in de wat mindere Hippo lodge zaten waar we best wat tijd hebben besteed). Wij hadden liever 1 dag extra in bijvoorbeeld Lake Mburo np gehad of 1 dag eerder terug gegaan naar Kampala

Dat waren de puntjes. Overall zijn we heeeeel tevreden, was echt 1 van de mooiste reizen ooit! Vooral de gorilla’s waren fantastisch!! Dank voor het regelen!!

Fijne avond!

Liefs,

Lysan

Rondreis Oeganda

Hi Hans

Dank voor je bericht, heel attent ! We hebben een top vakantie gehad. Vooral Guatemala en Belize hadden onze voorkeur, hoewel het hier ook toeristisch is, is het toch meer laid back (zeker in vergelijking met Playa del Carmen).
De service van Solana was perfect. We hebben nog een paar keer via whatsapp contact met ze gehad. Alle transfers waren er op de afgesproken tijden (soms zelfs te vroeg).

Wat ons betreft waren de hoogtepunten Antigua, Semuc Champey, Tikal, Laguna Bacalar en Caye Caulker.
De markt in Chichi vonden we alle 4 te druk, maar dit bezoek was toch op doorreis naar Panajachel, dus prima combi.
We vonden het ook leuk om in Guatemala in een collectivo te rijden. We hebben daar ook andere Nederlanders ontmoet (jonge backpackers) dus dat was voor onze kids ook leuk om te zien.

Tikal was fascinerend en de jungle lodge was prachtig! We hebben de sunrise tour gedaan met de gids Tony van het hotel, niet goedkoop, maar erg de moeite waard. In het restaurant hadden we de avond van tevoren nog een tarantula zien lopen. Het personeel werd en niet koud of warm van (no pericoloso) maar dat vonden wij toch wel eng, zeker toen hij onder ons tafeltje doorliep!

Onze gids naar Semuc Champey (Manuel) was echt fantastisch ! We hebben een hele leuke dag met hem gehad.

Ook niets dan lof voor Maya Walk tours, die de ATM tour in San Ignacio aanbieden. Heel professioneel en ook hier was onze gids (Hector) erg informatief.

Als we de snorkeltochten vergelijken (Raggamuffin op Caye Caulker en de whaleshark tour op Isla Holbox) heeft die van Caye Caulker onze voorkeur: het was heel ontspannen aan boord en erg goed georganiseerd. We kregen ruim de tijd om te snorkelen en onze gidsen lieten ons fantastische dingen zien. Wat ons aan de whaleshark tour een beetje tegenviel was de lange reis per boot naar de plek waar de vissen zwemmen (2 uur) en we maakten met de boot telkens enorme klappen op het water, waardoor onze jongste een beetje misselijk werd. Eenmaal aangekomen mochten we allemaal maar een minuutje het water in met de gids, maar wat ons nog het meeste tegenstond was de massaliteit: er lagen wel 20-30 bootjes met toeristen die allemaal het zelfde deden, dus vonden we het een beetje zielig voor de dieren. Daarom hebben we meer genoten van de snorkeltocht op Caye Caulker die veel meer ontspannen was.

Omdat het windseizoen over was, was 4 dagen op Isla Holbox wellicht te lang. We hadden aanvankelijk nog gekeken naar lessen voor kitesurfen maar het seizoen loopt van november tot mei dus er waren geen instructeurs op het eiland. Maar Isla Holbox is een leuk charmant eiland, erg relaxed, zeker in vergelijking met de hectiek van PdC! Het was heerlijk om af te sluiten in het Magic Blue hotel, heerlijk zwembad en lekkere kamers (en super centraal gelegen).

Hoewel het hotel in Isla Holbox (Xaloc resort) ook prima was, leek het erop dat het personeel het werk niet altijd aankon: op zaterdagavond (onze eerste dag) was er een groot feest op het strand bij het hotel en de resten lege flessen e.d stonden er maandag nog. Ook zagen we mensen een bord spaghetti eten in het zwembad, erg vreemd, en we hebben niet gezien dat het zwembad werd schoongemaakt.

Het hotel aan Laguna Bacalar was ook fantastisch!

Het hotel in San Ignacio (Cahal Pech) was iets gedateerd maar verder prima. We hebben overigens heerlijk gegeten in het centrum van San ignacio!

Het hotel op Caye Caulker was ook fijn, lekker centraal gelegen. Wel een beetje inspiratieloos ontbijt (zeker in vergelijking met de andere hotels) : self service bij het zwembad, maar verder prima. Heel attent van het hotel dat ze voor de dag van ons vertrek (al om 06.30 u) de avond vantevoren een koffieapparaatje en wat andere spullen goor het ontbijt hadden klaargezet.

De hotels in Guatemala waren ook prima. Fantastisch ontbijt bij Los Bucaros in Antigua in een mooie koloniale ontbijtzaal.
Los Mundos in Panajachel was ook prima (fijne kamers en badkamer en centraal gelegen)
Ook vonden we het leuk om in Coban te overnachten: duidelijk niet heel toeristisch, dus leuk om het normale leven van Guatemala mee te krijgen.

Tot zover mijn feedback, laat maar weten als je nog meer wilt weten!

Met vriendelijke groet

Chantal
Reis Mexico, Guatemala en Belize

Ja we zijn weer terug en hebben erg genoten. Gebrek aan WiFi in beide kampen was niet zozeer het probleem, maar we wisten niet dat het er niet was. Ook geen telefoonbereik en dat is jammer als je belooft wat van je te laten horen als je veilig bent aangekomen. Maar geen probleem, meer een tip om mensen daar op te wijzen (voorgaande kampen hadden allemaal wel WiFi dus gingen we er vanuit dat het hier ook zo zou zijn).

Pop Pom was echt geweldig. In Sango had het flink geregend voor we kwamen waardoor veel wegen niet toegankelijk waren en we bijvoorbeeld Moremi niet in konden (we zaten na 50 meter al vast en moesten uit de blubber getrokken worden).

Nu weer wennen aan de regen hier en weer aan het werk, sparen voor de volgende vakantie!

Robbert-Jan

Reis Botswana

Wij hebben ontzettend genoten van onze vakantie in Mexico! Alle plaatsjes waren zo leuk en we hebben zoveel gezien en gedaan! Om 5 uur sochtends door de jungle opzoek naar dieren, aapjes die even in het park voor ons huisje kwamen kijken, baby schilspadjes die uitkomen , tempels beklimmen met geweldig uitzicht! En dan de laatste paar dagen op een prachtig eiland in een mooi hotel met prachtig uitzicht! Het was heerlijk! Bedankt voor het zo goed regelen van onze vakantie!! Jullie zullen ons vast nog is horen als we een verre reis willen gaan maken!

Vriendelijke groet,
Gaby kasten

Mexico september 2022

In juli zijn we met ons gezin 3 weken naar Brazilië geweest. Hoewel we best wat gewend zijn, kijken we terug op één van onze beste reiservaringen. Ik zal er enkele hoogtepunten uitpikken.

De voorpret begint eigenlijk als we bij jou thuis op bezoek komen. Je bent gespot in een piepkleine advertentie en we verwachten niet in een huiskamer vol beeldjes en relieken terecht te komen. We laten ons meeslepen en zien de wilde beesten, caipirinha's en bounty eilanden al helemaal voor ons. Onze eigen ideeën worden feilloos verweven in de mooiste plekjes die jij ons adviseert.

Rio vinden we heerlijk, ondanks het nattige weer. We ontdekken graag zelf een stad maar als je Olivia Alves als gids hebt dan wordt de dag pas echt bijzonder. Hoezo te mistig om Corcovado te bezoeken? We zijn bijna de enigen en hebben Christus én het uitzicht voor ons zelf. Hoezo eng om een favela te bezoeken? Achterop motortjes naar boven en dan krioelend door straatjes en pleintjes weer naar beneden. De kinderen vinden het prachtig!

Het volgende avontuur is de autorit van Campo Grande naar Embiara Lodge, diep in de Pantanal. Onder een overweldigende sterrenhemel krijgen we een nieuw begrip van cross country. Omdat de koplampen regelmatig onder water verdwijnen, wanen we ons letterlijk diep in de moerassen en komen schietgebedjes weer eens goed van pas. Na een lange, donkere tocht van 7 uur zien we lichtjes; Embiara Lodge blijkt een waar paradijsje.

Omdat we geen strandweer hebben op de Copacabana, beleven we het Braziliaanse strandleven op Morro Sao Paulo pas goed. Wat een verschil met Zandvoort of Knokke. En dan bedoel ik niet alleen de mooie mensen en de uitdagende badmode, maar vooral de vrolijkheid, de sport (strandvoetbal krijgt hier een nieuwe dimensie), agua de coco, en de leuke restaurantjes. Weet je trouwens hoeveel koffers je in een kruiwagen kwijt kunt?

We maken nog een mooi staaltje Braziliaans toneel mee als we Morro weer per vliegtuigje willen verlaten. Er zijn 7 passagiers geboekt in een vliegtuig met 7 passagiersstoelen. Toch vindt de piloot het onverantwoord vanwege de extra bagage. Na een turbulent en heel lang telefoongesprek met de toren (?) moeten de koffers een beetje verschoven worden en kon de reis alsnog van start gaan...

De oude binnensteden van Salvador en Olinda zijn erg leuk, zeker als je in zulke pareltjes van hotels zit als Pousada do Boqueirao en Dos Quatros Cantos. Recife is best leuk maar krijgt pas echt kleur met onze gids Carlos. Een beetje gek maar daarom wel heel leuk. Zo leer je niet alleen waar het beeld van Maurits staat maar ook hoe je aanpapt met leuke dames en afdingt op de markt.

En als klap op de vuurpijl naar Fernando. Ongelooflijk als je bedenkt dat je op de bovenste 40m zit van een vulkanische rots van 4000m hoog, midden in de Atlantische oceaan. En dan is er één weg van 7km lang waar je met je buggy wordt aangehouden door slaperige politie, en kom je zonder benzine te staan... De lekkerste vis ooit gegeten bij het haventje en de mooiste vis ooit gezien onder water. Baaitjes en zonsondergangen om van te smullen!

Ik geloof dat we 14 binnenlandse vluchten hebben gemaakt en evenzo vaak opgehaald en weggebracht. En iedere keer dat dit goed ging zeiden we tegen elkaar: "dat heeft Hans toch weer goed geregeld voor ons". Hans, het was kortom een reis om nooit te vergeten.

Hartelijke groeten van Bruno, Marjolein, Steef en Sanne Steggerda.