De rijke onderwaterwereld van Belize
Dag 1 - naar Playa del Carmen Het is weer zo ver! We mogen op pad… We hebben maanden geleden bij één van de vele KLM tickets toegeslagen en zo zitten we vanmorgen op stoel...
Per kano door de Pantanal
Zo, daar gaan we weer! Brazilië is het land waar we momenteel qua ontwikkeling de meeste tijd in moeten steken maar als je op een kaart kijkt is dat ook niet zo heel vreemd! Vol goede moed...
Pinguins op Valdez in Argentinie
Argentinië is een land dat voor ons Nederlanders met onze koningin een stuk dichterbij is gekomen. Op de één of andere manier houdt het mij bezig. Het is een land met enorm veel...
baobab bomen madagaskar
Dag 1 aankomst Madagaskar Zo na een goede vlucht eindelijk geland in Madagaskar . Lang naar uitgekeken en nu is het zo ver ik ben in Madagaskar. Bij de douane merk je gelijk dat je even weer...
snorkelen Isla Holbox Mexico
dag 1 - vliegen naar cancun We landen met een tussenstop in Panama Stad in Cancun vanuit San José. We zijn wel toe aan een beetje relaxen en als er iets is wat je goed kunt doen naar de...
De schatten van Egypte
Onderweg naar Schiphol bedenk ik mij ineens dat het 2 jaar geleden is dat ik ergens naar toegevlogen ben. Op Schiphol aangekomen voelt het vreemd, het is zo rustig hier, niet normaal! De corona...
Paardrijden in Colombia
Dag 1 - vliegen naar Bogota; Direct vanaf Amsterdam is er helaas geen verbinding maar met Air France kan het wel via Parijs. Zo gezegd, zo gedaan. Vroeg in de ochtend staan we in Parijs en...
Reizen in Botswana
dag 1 - vliegen naar johannesburg Het is een koude en natte novemberochtend als we bij Schiphol parkeren na een file die eigenlijk ons hele schema weer in de war heeft gegooid. Tijd om...
Olhuvelhi Maldiven
Dag 1 - Parel van de Indische Oceaan Na een zeer goede vlucht met Emirates (we zijn er gek op om te kijken wat elke luchtvaartmaatschappij voor extra's te bieden heeft) komen we vroeg in de...

Ha Hans en Tonia,

Och we hebben echt weer een fantastische reis achter de rug! Wel echt de meest relaxte tot nu toe, aangezien we door de gids vanaf AirPort tot aan Zanzibar werden vervoerd. Je wordt er bijna lui van . Hoogtepunten voor ons waren de serengeti (ik heb 3 andere safari’s meegemaakt......maar dit! Dat uitgestrekte is ongelooflijk). Ook het mobiele tentenkamp.....Wow! (Heel vreemd, maar de ‘vaste’ lodge van acacia viel ons een beetje tegen). Gids Azaria was trouwens ook super! De Packed lunches midden in de natuur, je voelt je nederig en een gelukkig mens. En hij reed wat kilometers voor ons af! En zoveel gnoe’s en al die andere dieren, wat een belevenis. We hadden graag nog 1-2 dagen langer daar gebleven als ons budget dat had toegelaten haha. Lake natron (en de reis ernaartoe) hadden we ook niet willen missen! We hebben ook een mooie wandeling gemaakt daar. Al hadden we daar denken we met twee dagen ook wel voldoende gehad hoor. Maar goede keus om die er voor ons tussen de fietsen Hans. Trouwens, het fietsen in Manyara ‘tussen’ de antilopen en bananenvelden was ook leuk.

En we hebben heerlijk gerelaxed op het strand van Zanzibar, paradijselijk! Volgens ons hadden we het mooiste strand van omgeving Nungwi te pakken. En overal waar we kwamen, de bevolking is erg vriendelijk, ook al hebben ze zelf weinig om van te leven.

Het wandelen in de Ngorogoro is helaas niet meer gelukt. Ivm laagseizoen was er een vlucht geschrapt en moesten we eerder weg. Nu hadden we daar toch niet veel gezien, maar we hadden graag naast jeep nog ergens een wandeling gedaan. Helaas zijn er te weinig rangers om dit te organiseren hoorden we, maar wellicht iets voor de toekomst...

Nou kortom; we hebben het echt heerlijk gehad en gaan vanavond de foto’s uitzoeken. Dank jullie wel !!!!!

Heel veel plezier in Mexico!

Liefs Arjan en Marin

Rondreis Tanzania

Goedemiddag Hans (en iedereen bij Dagboek reizen)

Vandaag zijn we thuisgekomen van onze reis naar Tanzania. Het is onze gewoonte om na de reis altijd even te laten weten hoe het is geweest. De pluspunten, maar ook de verbeterpunten. Niet om te zeuren of te klagen, maar zodat jullie dit eventueel kunnen gebruiken voor toekomstige reizen.

Allereerst wil ik zeggen dat we het best spannend vonden om deze reis via jullie te boeken. We kenden jullie natuurlijk nog niet. We hebben al vele reizen gemaakt, altijd via onze vaste reisadviseuse bij D-reizen. Zij wist precies wat we leuk vonden en dat was dus altijd erg vertrouwd. Nadat zij failliet gingen, was het voor ons een beetje zoeken.
Dit was natuurlijk best een dure reis en dat maakte het voor ons wel spannend om te boeken bij een voor ons nog onbekende organisatie. Zeker omdat het in het regenseizoen was. We hebben behoorlijk getwijfeld, maar zijn zo blij dat we de gok genomen hebben! Zoals ik eerder al aangaf hebben we al vele mooie reizen mogen maken, maar al na enkele dagen wisten we zeker dat deze reis alles ging overtreffen!
Het was echt een droomreis! Alles was tot in de puntjes geregeld. En voor wat betreft het regenseizoen: jullie gaven aan dat we hier niet bang voor hoefden te zijn en daar was geen woord van gelogen. Sterker nog: we hebben er vooral heel veel voordeel van gehad.
We hebben in 7 dagen safari misschien in totaal een kwartier regen gehad (overdag)
Daarentegen was het overal wel super rustig. We kwamen soms 2 tot 3 uur lang geen enkele andere auto tegen. We werden direct geüpgraded naar een luxere accommodatie in de Serengeti: Seronera Luxery Camp. In Tarangire Luxery camp waren we zelfs de enige gasten en kregen we de Honeymoonsuite aangeboden!
We hebben zelfs heel veel meegemaakt van de great migration, wat we nooit hadden verwacht van tevoren.
Alle accommodaties waren heel erg goed, het eten was heerlijk en we hadden de beste gids die we ons konden wensen! We hebben iedere dag gamedrives gemaakt van 7:30 tot 18:30 en het verveelde geen moment.
We hebben echt geen enkel negatief punt over het safari gedeelte. Wel nog een kleine tip: er wordt verwacht dat je de gids een flinke fooi geeft. Zo'n 20 tot 40 dollar per persoon per dag. (Wat ie ook dubbel dwars waard is!!) Dat kan oplopen tot een behoorlijk bedrag en dat is misschien wel handig om van tevoren aan te geven.

Na de safari gingen we naar Zanzibar om nog een paar dagen bij te komen. De dag na aankomst hadden we een privétour door Stonetown, waar we eerlijk gezegd niet zoveel zin in hadden. Maar we hadden een goede gids en we vonden het toch erg leuk!
De accommodatie in Nungwi was prima, maar vanaf donderdag werd het restaurant overdag gesloten in verband met de Ramadan. Je kon er dus niet lunchen, maar je kon ook niets te drinken bestellen. Voor ons niet zo'n probleem, omdat we donderdag een snorkeltour hadden, vrijdags naar huis gingen en sowieso de voorkeur gaven aan een ander restaurant. Maar misschien wel handig om te weten voor toekomstige reizigers.
Ook was het niet mogelijk om met creditcard te betalen. Er zit een pinautomaat vlakbij het hotel, alleen deed deze het niet altijd en kan je maar kleine bedragen pinnen en betaal je zo'n 6 euro per transactie.
Het uitzicht vanaf het hotel was wel prachtig en we hebben hier nog heerlijk een paar dagen kunnen bijkomen van onze fantastische reis.

Wij zullen een volgende keer zeker weer via jullie boeken. Jammer dat jullie niet alles aanbieden wat nog op ons verlanglijstje staat!
Tijdens de vakantie heb ik met enige regelmaat foto's op social media geplaatst en ik kreeg meteen al de vraag via welke reisorganisatie we hadden geboekt. Hopelijk hebben jullie er binnenkort dus weer wat nieuwe klanten bij!
We willen jullie heel erg bedanken voor alles. Het contact voorafgaand aan de reis heb ik als heel prettig ervaren en de reis was zelf was echt perfect geregeld!

John en Lieke

Tanzania en Zanzibar 2023

Beste team Dagboekreizen,

Wij hebben een hele fijne, bijzondere en spectaculaire vakantie gehad.
Onze vluchten zijn bijna allemaal vlekkeloos gegaan. De chauffeurs waren netjes en waren goed georganiseerd. De hoeveelheid dieren die wij hebben gezien waren overweldigend maar niet voor alleen voor ons was het genieten.
Ook onze chauffeur Edwin die wij de langste periode bij ons was heeft erg genoten van de reis.
Dat komt voor namelijk door de bijzondere dieren die wij mede dankzij zijn kennis en geduld konden zien. Waaronder de wilde honden die hij 5 jaar lang niet heeft gezien. De neushoorns die wij een aantal keer mochten zien. De cheeta moeder met haar 4 jongen. De martial eagle met zijn net gevangen prooi. De geboorte van een thomson gazelle. Zo blijft de lijst van bijzondere ontmoetingen maar doorgaan. Wij weten dankzij hem ook dat wij het heel erg getroffen hebben en al ons geduld werd dus ook rijkelijk beloont. Edwin's woord voor deze reis was 'excellent' en dit hoort bij de top 3 van alle tours die hij heeft gedaan. Ook Zanzibar is heel fijn geweest lekker bijkomen en luieren. Even alle tijd om de vele indrukken te gaan verwerken. Met alle indrukken verwerken zijn wij nog steeds bezig want het is niet te bevatten wat ons allemaal overkomen is.
Wij willen jullie bedanken voor het regelen van de fantastische vakantie. Wij hopen dat jullie nog veel mensen mogen helpen met het regelen van een goede vakantie. En wij gaan in de toekomst zeker nog een keer terug naar Afrika om nog meer te kunnen ontdekken.

Hartelijk bedankt.

Groetjes Danny en Annet.

Tanzania en Zanzibar september 2023

Beste Hans, Neelke en team,

Helaas zijn we alweer een weekje thuis... ????
Graag wilde ik jullie bij deze nog bedanken voor het regelen, verder organiseren etc van onze eigen samengestelde reis!

Alles ging helemaal prima, chauffeurs, gidsen stonden telkens klaar, leuke mensen, ...
Ook hoe onze reis was samengesteld met hier en daar een verlenging helemaal prima (uiteraard zeiden we soms tegen elkaar, jammer dat we niet nog een paar dagen hier konden blijven ????).

Het verblijf in Bonito was het leukst! We hebben hier zelf ter plaatse nog een upgrade geregeld zodat we konden slapen in de “boomhut” ????. Erg leuk, ook voor Stella.

Daarnaast wil ik ook nog graag melden dat ik jullie enthousiasme zo fijn vond bij het regelen, niks was te veel en jullie kwamen telkens snel bij ons terug wanneer we vragen hadden. Erg efficiënt zo!

Wij hebben er echt heel erg van genoten en hopen dit leuke gevoel nog even te kunnen aanhouden nu we weer in het normale dagelijkse leven zitten ????.

Nogmaals bedankt en wie weet tot in de toekomst.

Karin * Vincent * Stella

Familiereis Brazilië juli 2023

Hallo,

Hartelijk dank voor de mooie reis we hebben ervan genoten van het begin tot het einde. We zullen de site zeker aanbevelen aan mensen die ook naar India willen waarschijnlijk hoor je nog van ons als we nog een andere reis in Azie willen maken.

Vele groeten uit België

Jan en Sabine

Rondreis India

Hallo Hans

Wij zijn inderdaad vrijdag 24 augustus teruggekomen na een geweldige en onvergetelijke reis naar Brazilië. We geven graag feedback over onze ervaringen. In het algemeen zijn we enorm positief en zouden vrienden en bekenden aanraden deze reis ook te maken met jullie organisatie. Alles was goed geregeld, de excursies en extra’s waren helemaal top en onvergetelijk, alle mensen die ons kwamen ophalen of wegbrengen waren elke keer op tijd - een hele prestatie in Brazilië!

Ik zal puntsgewijs onze reis doorlopen met opmerkingen.

Rio de Janeiro hotel Mirador/Copacabana

• prima opgehaald door chauffeur. Heerlijk na een lange vlucht - snel door naar het hotel.
  • Opmerkingen: het was slechts een hotelovernachting. Kamer en ontbijt waren prima.

Ilha Grande

• ’s ochtends keurig op tijd opgehaald door chauffeur; prima rit. Tijdens de rit ook ruimte om even te pauzeren
  • Geweldig hotel – mooi uitzicht, mooie kamer, vriendelijke mensen. Het was wel een behoorlijk klim met de koffer/tas achter je aan – eerst omhoog, dan omlaag, dan stuk over het strand en dan een fors stuk omhoog. Ikzelf (=Paula) kreeg in Ilha Grande de volgende dag door de pittige tocht naar de overkant van het eiland (mooie uitzichten, mooie strand etc) last van mijn knie waarbij de klim naar het hotel erg zwaar voor me werd. Ron en de kinderen hebben dan ook een avond eten voor mij gehaald zodat ik niet de hele nog een zou moeten maken. Ik benoem dit omdat het iets is waar rekening mee gehouden mag worden bij ouderen/ mensen met lichamelijke klachten
  • ATM: gelukkig hadden wij geld van te voren opgenomen in NL en hadden we een bankpas en Credit Card bij ons, want in Ilha Grande is geen ATM of bank aanwezig. Wellicht iets om even van tevoren aan te geven.

Paraty

• Weer een geweldig hotel, perfect gelegen – mooie stad
  • Door de overbelasting van mijn knie op Ilha Grande was het lopen op die keien bijna onmogelijk - ook iets om rekening mee te houden zoals ik hierboven aangaf.

Sao Paulo

• Chauffeur Luiz was enorm behulpzaam en vriendelijk en rijdt uitstekend!
  • Trianon hotel prima locatie dicht bij de Paulista. Goed gekozen door jullie.
  • Doordat ik tot mijn 17e in SP heb gewoond, hebben we heerlijke dagen gehad in Sao Paulo.

Foz de Iguacu

• prima hotel en natuurlijk zijn de watervallen een geweldige ervaring.
  • Helicopter was ook top geregeld. Wat een ervaring!
  • Onze gids Nestor spreekt goed Engels en in overleg met hem hebben we onze programma opgesteld. Ik kom later terug op Nestor.
  • Chauffeur ben ik helaas naam van vergeten maar hij reed ook goed.

Campo Grande

• Reis dag naar Campo Grande was erg lang en vermoeiend. Door oververmoeidheid hebben we de bordjes naar Sidrolândia gemist, waarbij we enorm om zijn gereden. Tip: geef mensen een betere plattegrond, niet alleen een uitgelichte versie waarbij we beter onze route hadden kunnen uitstippelen.
  • We zijn daarna maar op de navigatie gaan rijden - door het invoeren van het adres. Echter het adres voor verblijf in Bonito lijkt niet goed in de papieren te staan of was voor ons in ieder geval niet helder. Er stond als adres ‘ Rod. Bonito / Guia Lopes da Laguna’ . Als je dit intikt in de navigatie, kom je in een soort sloppenwijk in Guia Lopes de Laguna uit. Na enig zoeken en vragen (wij weer blij dat ik Portugees spreek!!), de routebeschrijving er maar weer bijgepakt en toen bleek dat we door moesten naar de volgende plaats – Bonito.
  • * Rod staat voor Rodiviária, dus dat betekent “weg”, maar dat wisten we toen nog niet. Het is dus de verbindingsweg tussen die 2 plaatsen.

De Auto - Fiat Doblo

• Grote auto, maar viel tegen qua ruimte - dit kwam omdat er 2 stoelen op de derde rij zitten, welke niet in de vloer zakken of er uitgehaald kunnen worden. Ook de wegligging (hoog zwartepunt) was niet al te best. Achteraf had ik toch liever gekozen voor de jeep RENEGADE. Deze was bovendien in de automaat uitvoering slechts een paar euro duurder.
  • Achteraf snappen we waarom jullie dat ons aanraadden: omdat onze gids Alessandra ook met ons moest meerijden en er dus 6 volwassenen in één auto moeten. Alessandra heeft alleen in Bonito mee kunnen rijden. We konden haar niet meenemen naar Pantanal vanwege onze bagage. Zij moest met OV reizen - in Brazilië!! Dat vonden we voor haar heel rot.

Bonito

• Prachtig hotel en omgeving.
  • Het snorkelen was een van de top ervaringen van deze reis. Wat hebben we allemaal genoten ervan. Eten was ook goed!
  • Burraco das Araras was ook prachtig. Hele mooie ervaring
  • Ik heb de blauwe grot alleen gemist, dat had ook in het programma gemogen. Door de regen raadde Alessandra het ons af omdat het lichtinval toch niet goed zijn.

Pantanal

• De weg erheen was eindeloos en vervelend, deels ook omdat het had geregend en ‘dirt route’ een wat grotere uitdaging werd in de Fiat.
  • Hotel en eten helemaal top. Excursies waren geweldig. Wat hebben we genoten van onze dagen daar. Maakte de weg erheen helemaal de moeite waard.
  • Onze excursies waren paardrijden / lange ochtend wandeling / boottocht / piranha’s vissen / nacht excursie.
  • Alessandra krijgt van ons top complimenten. Wat een fijne en lieve gids. Haar Engels is uitstekend en haar kennis over de dieren, het land, de omgeving is ook uitstekend. Wat hebben we met haar geboft!
  • Terug rijden naar Campo Grande ging een stuk soepeler – alle modderpoelen waren inmiddels opgedroogd

Rio

• De reis erheen (van Pantanal -.> Campo Grande – Sao Paulo -> Rio) was ook een vermoeiende en lange dag. Tevens ga je weer 1 uur verder in tijd. Ongelukkig vonden we dat we de volgende ochtend al heel vroeg in Copacabana moesten zijn voor de fietstour. We moesten op eigen gelegenheid er komen. Als je laat aankomt na een vermoeiende dag, is het lastig om zo snel te weten hoe je dat moet doen, hoeveel tijd het kost enz. Gelukkig hielp het hotel ons met het ontbijt te vervroegen en taxi's voor ons te regelen.
  • Eerlijk gezegd hebben we geprobeerd de tour uit te stellen maar omdat het zondag avond was, hebben ze niet gereageerd op onze SMS en kozen we ervoor toch te gaan.
  • De tour was met Marco, en we hebben genoten. Hij woont slechts 5 jaar in Rio maar weet met zijn nuchtere Rotterdamse blik veel over Rio te vertellen en heeft ons veel laten zien en vragen beantwoord.
  • We kwamen overigens aan met rugzakken bij de fietstour en Marco raadde af die mee te nemen. Het zou goed zijn om dit vooraf aan mensen te vertellen en wat ze wel en niet mee moeten nemen voor de fietstocht. We moesten onderweg petjes kopen want die lagen natuurlijk in ons rugzakje en omdat we die snel moesten achterlaten, hadden we die niet mee. Ook moesten we een paar keer water kopen, dat zou ook in de tour moeten zijn inbegrepen! (Dat was in het Pantanal wel het geval dus misschien waren we verwend geraakt!!)
  • Hotel was prachtig. Er was alleen een foutje gemaakt in de boeking, we waren voor 3 nachten en niet voor 4 nachten geboekt. Voor de kinderen had dat geen gevolgen maar wij moesten naar een kleinere kamer verhuizen voor de laatste avond.
  • Ontbijt en personeel heel vriendelijke en behulpzaam. Zoals ik al aangaf werd de ontbijttijden vervroegd als we er om vroegen. Ook bakte Rosangela, die het ontbijt regelde, elke ochtend een heerlijke taart voor bij het ontbijt!
  • Zelf hebben we nog een city-tour per voet (gratis) en een city tour langs alle bijzondere plekken gedaan (Suikerberg/Pao de Acucar, Corcovado, carnaval trappen, sambadrome, Maracana voetbalstadion, de trappen). De fietstocht en deze twee tours zouden wij iedereen die Rio bezoekt aanraden. De gratis wandeltocht geef je aan het eind vrijwillig een bijdrage

Dan een paar losse dingen

Tweetalige gidsen

In jullie beschrijvingen, staat elke keer dat de gidsen of chauffeurs tweetalig zijn. Dat klopt niet helemaal. De chauffeurs in Rio (naar Ilha Grande en naar Paraty en naar Sao Paulo) spraken geen woord Engels. Ze weten 5 woorden in het Spaans waarbij ze zichzelf als tweetalig zien. Voor mij is dat geen probleem omdat ik zelf wel Portugees spreek, maar ik zie het als valse verwachtingen.

Je komt er altijd uit (denk ik) als toerist zonder de taal te spreken, maar eigenlijk kan er niet geschreven worden dat de chauffeurs tweetalig zijn!

Nestor - Foz de Iguacu

Positief - Nestor sprak goed Engels, was erg behulpzaam en een goede planner en heeft voor ons een top plek geregeld bij een dans/diner-avond.

Negatief - wij hebben het gevoel dat Nestor het zo georganiseerd heeft dat bij provisie of extra geld opstrijkt op een niet al te eerlijke manier. Zijn stijl is heel charmant en innemend, en achteraf weet je dat je belazerd en gemanipuleerd bent.

• Hij betaalde alles vooraf en gaf aan dat we dat achteraf met hem zouden verrekenen – maar rekent het dan wel heel erg naar zichzelf toe. Bij het afrekenen met de door hem voorgeschoten geld (restaurants/ vogelpark / Argentijnse kant ), heeft hij veel meer berekend dan werkelijk is uitgegeven. Bv hij heeft per persoon R$ 75 berekend voor de vogelpark terwijl dat R$ 45 had moeten zijn. Ook kon ik door voedselvergiftiging niet mee naar de Argentijnse kant. Dus er zijn maar 4 tickets a R$ 115 gekocht maar 5 afgerekend. Dat ging ook heel subtiel. Het gebeurde bij vertrek uit het hotel heel vroeg in de ochtend. Bij het hardop berekenen van alle kosten zei hij: "dat vijfde ticket halen we er zo af van het totaalbedrag, maar laten we even daar gaan staan om het verder uit te rekenen.” Dat doe je dan, en vervolgens vergeet je uiteraard in de vroege ochtend om dat bedrag af te trekken van het geheel. Ook dat noemen we subtiel en manipulatief!!
  • Hij is pusherig qua activiteiten. Hij gaf aan dat we een boottocht gingen doen, en toen we zeiden dat we dat niet wilden was het ok. De volgende dag zegt hij, "ja we gaan morgen de boottocht doen, is heel leuk.” Vervolgens praatte hij door over iets anders waarbij je jezelf verbaasd afvraagt of je dat nou wel of niet zou doen. Gelukkig hebben we hem daarna duidelijk gemaakt dat we dat niet gingen doen, maar is een voorbeeld hoe subtiel je een richting gestuurd wordt.
  • Ons gaat het niet om het geld - we hebben al onze gidsen en begeleiders een goede fooi gegeven, dus ook Nestor en de chauffeur - maar het geeft je achteraf een naar gevoel. Nestor zou dit niet moeten doen - het is een goede gids, maar hij moet stoppen met sjoemelen.

Ik hoop dat jullie met ons feedback wat kunnen. Je mag me ook bellen mocht je meer over iets wilt weten.

Nogmaals – we hebben een top vakantie gehad – bedankt voor het organiseren!

Hartelijke groeten

Paula en Ron

Mijn vraag aan Dagboekreizen was: hebben jullie een leuk plan voor 9 dagen Egypte met mijn 22-jarige zoon? En dat hadden ze! Een mooie rondreis van Cairo naar Hurghada met vliegtuig, cruiseboot, zeilboot, ballonvlucht, trein en auto. Hoe gaaf is dat!

We zijn echt enorm verwend, op elke nieuwe locatie stond er een uitstekende Engels sprekende gids met vervoer klaar en werden we langs de hoogtepunten geleid van dit indrukwekkende land. Ahmed, Waleed en Mohammed wisten steeds de leukste dingen te vertellen en zo ging het land en de geschiedenis voor ons echt leven. Maar ook bijvoorbeeld even samen met de gids een simkaartje regelen. En lekker eten zonder buikpijn te krijgen. In Cairo zagen we met Ahmed het Nationaal Museum en de piramides. De lokale reisagent regelde de volgende dag nieuw vervoer toen de nachttrein naar Aswan onverwachts veel vertraging kreeg. Daar hebben we geen zorgen over gehad. Zo haalde we toch nog de cruiseboot langs de Edfu tempel, en veel moois in Luxur en Aswan. Ik kan alleen maar zeggen: het was op en top genieten. Na nog een paar dagen strand in Hurghada vlogen wij ruim een week later licht gebruind maar vooral super enthousiast weer terug naar Nederland. Een reis om nooit te vergeten!

Egypte reis januari 2022

Dank je wel voor je bericht, leuk!

Wij hebben zeker genoten! Alles was goed georganiseerd, overal stonden de gidsen en chauffeurs voor ons klaar. Ook om ons te brengen naar het door ons zelf geboekte hotel in Safaga. Crew Travel is een prima organisatie. Top! Onderstaand onze bevindingen en wat tips.

De gidsen vertelden per bezienswaardigheid een aantal highlights al dan niet aan de hand van fotomateriaal en daarna konden we zelf de bezienswaardigheid bekijken.

De hotels waren goed. In het hotel in Caïro hebben wij de kamer omgewisseld, hierdoor kregen we een kamer met tegels, zicht op het zwembad en piramides, top (zijn kamers op de begane grond, aanrader). Het hotel in Luxor is luxe, maar ook onhandig ingedeeld, wat vergane glorie en alleen gratis wifi in de lobby. Ligging nabij het centrum is leuk, zeker als je langer verblijft. Voor 1 nachtje zou een ander hotel ook goed zijn.

Hotel in Aswan, het verblijf was zeer kort, maar aangenaam!

De Nijlcruise was ook goed, ruime cabin, niet druk, dus alle ruimte aan boord op het zonnedek. Het was uiteindelijk de Jaz Crown Prince. Ook het programma is anders verlopen dan verwacht. We vertrokken pas donderdagmiddag in plaats van woensdagavond. Hierdoor bezochten we Kom Ombo aan het eind van de donderdag en Edfu vrijdagmorgen vroeg. Dat was prima. Op vrijdag aan het einde van de dag kwamen we in Luxor aan. Hierdoor stonden voor zaterdag de volgende bezienswaardigheden op het programma: Vallei of de Koningen, Hatsjepsoet, Tempel van Karnak en Luxor tempel. Gelukkig hebben we een deel 's morgens gedaan en een deel 's middags, maar het was zeer intensief. Blijkbaar is het heel lastig of wellicht zelfs niet mogelijk om ruim van te voren het juiste programma te weten, veel hangt af van stroming, welke boot en wie het dan ook verder beslist.

Het enige wat we echt anders zouden willen is het reizen naar Abu Simbel. Reizigers die deze trip ook zouden willen doen, zouden we adviseren om vanaf Aswan te vliegen naar Abu Simbel, dit te bezichtigen en dan terug vliegen naar Aswan. Scheelt een keer zeer vroeg opstaan en niet twee keer dezelfde 3 uur durende rit door de woestijn. Bijkomen in het Movepick hotel is dan heerlijk.

Nogmaals bedankt voor het organiseren van onze reis. Jullie staan op ons lijstje als we naar een van de andere bestemmingen die jullie aanbieden willen.

Mochten jullie nog vragen hebben, vernemen we dat graag.

Hartelijke groet, Astrid en Willem

Reis Egypte

Wezijn weer gezond en zeer tevreden thuis. Ik heb vaak gedacht om jullie tussentijds een mail te sturen. we hebben vaak tegen elkaar gezegd dat de reis echt fantastisch was en dat alles zo goed geregeld en op elkaar afgestemd was.

Maw: we hebben echt een geweldige tijd gehad.

Het eerste hotel in playa del Carmen was helemaal goed. We konden heerlijk bijkomen en genieten van de Mexicaanse dynamiek op het strand.

Daarna naar Tulum waar we met open mond dit paradijsje aanschouwden. We hebben er zo genoten! En ook nog een zeeschildpad op t strand gezien s avonds die eieren ging leggen. Bijzonder schouwspel, de kinderen vonden het fascinerend.

Laguna Bacalar was ook een prachtige plek, waar we relaxten in hangmatten, bubbelbad en zwembad. De kanotocht was erg leuk en goed georganiseerd. Leuke Duitsers die veel vertelden onderweg over het meer en de vogels (al hebben we de foto's en filmpjes nog niet ontvangen).

Palenque waren de tempels indrukwekkend. Het hotel viel wat tegen.

In de jungle hadden we minder mooi weer. Wel was de omgeving fascinerend, de achtergrondnuziek van brulapen en krekels waren bijzonder. Jammer dat de mensen soms harde muziek opzetten, dat verstoorde de junhlesfeer wel. De activiteiten vielen ook wat tegen qua organisatie, we moesten overal om vragen en alles werd wat sober aangeboden. Wellicht beter om hier vooraf een soort programma te regelen.

San Christobal vonden vooral Pieter en ik zo geweldig. Het bergklimaat, de markt, de straatjes, de sfeer... Ik had er nog veel langer willen blijven. De tocht naar deMayadorpen en de kerk bracht ons in een andere wereld, we keken onze ogen uit. Toen we hoorden dat de burgermeester de week ervoor door het volk vermoord was, waren we nog meer onder de indruk van de dynamiek in een Mayadorp.

Ook Merida was een leuke stad, waar we volop genoten hebben. We hebben in de menigte meegedanst, door de straten geslenterd, heerlijk gegeten en geborreld. Het was ook een prachtig hotel, ongelofelijk klantvriendelijk en prachtige koloniale sfeer. De tocht naar de grotten en kleine dorpen in de buurt was ook prachtig en indrukwekkend.

Chitzen itza was ook een onvergetelijk. Het hotel was adembenemend. We keken onze ogen uit en hebben maximaal genoten van de prachtige voorzieningen. We zijn om zes uur 's ochtends naar de tempel gegaan, een fascinerend schouwspel waarbij in absolute stilte de mist optrok en de zon opkwam. Het grote tempelcomplex was zo indrukwekkend.

De laatste plek op Holbox was qua voorzieningen wel een stapje terug. Maar de bijzondere omgeving met zandwegen, groenblauwe zee, hangmatten, gezellig dorp en de rondscharrelende leguanen de huisjes maakte veel goed. De walviashaaientocht was een van de hoogtepunten en een onvergetelijke ervaring (ondanks de zeeziekte). Ook het snorkelen, vissen vangen en daarna de vis opeten met elkaar was zo bijzonder. Alleen het hotel bij Holbox was niet zo'n succes. Het personeel snapte weinig, we hebben het vliegtuig terug ternauwernood gehaald mede dankzij onattent personeel. We hebben drie keer gezegd dat we een rekening van het eten moesten betalen, maar men wist niet hoe het zat. We zijn toen maar met alle bagage op een truck vertrokken (de taxi's reden niet vanwege de regen) omdat we veel stress hadden om de boot te halen. Uiteindelijk ging alles net goed.

Terugkijkend was de reis geweldig. Het programma was goed uitgebalanceerd, bijna alle locaties verrassend mooi en aangenaam, de georganiseerde trips waren allemaal leuk en goed. De dame van Solana tours was ook attent. We zijn er blij dat we bij jullie geboekt hebben en willen jullie enorm bedanken voor de goede en attente organisatie.