Samburu in Kenia
Dag 2; Nairobi Dit keer heeft het niet zo veel zin om over dag 1 te schrijven. We gingen pas laat in de avond aan boord van Kenya Airways om terug te gaan naar ons geliefde Kenia. We...
In de straten van Hanoi Vietnam
Dag 1: vliegen naar Hanoi Eindelijk is het zo ver. Na bijna twee jaar gaan we terug naar Azië. Belachelijk natuurlijk maar het is er gewoon niet van gekomen. We waren te druk met andere...
Diner op het strand in Zuid India
Dag 1 - Vliegen naar Dehli Het is iets veel te lang is blijven liggen maar nu gaan we dan eindelijk! Het is net lente als we op zondag naar Delhi vliegen. Er zijn natuurlijk vele wegen die naar...
Safari in Selous in het zuiden van Tanzania
Het is alweer even geleden dat we in Oost Afrika waren.Voor een reis naar Zuid Soedan die we vanwege de lokale omstandigheden niet kunnen maken zetten we koers naar Tanzania. Allereerst...
Olifant in Zimbabwe
Dag 1 - Vanuit Zambia naar Mana Pools National Park We zijn vanochtend wakker geworden in het Chongwe Tented Camp met de Blue Mountains op de achtergrond. Vandaag eindigt onze rondreis...
Capibara Brazilië Amazone
Dag 1 - Vliegen naar Sao Paulo Zo, het is weer zo ver. De ganzen vliegen naar het zuiden en hoog tijd om ze te volgen! Voorlopig onze laatste keer Brazilië, dus we pakken het maar eens...
Oudheden in Jordanie
Dag 1; Vliegen naar Amman Het is een koude januaridag als wij de tas hebben gepakt voor een weekje Jordanië en Dubai . Eerstgenoemde is niet nieuw voor me maar het is altijd leuk om er...
Reizen in Botswana
dag 1 - vliegen naar johannesburg Het is een koude en natte novemberochtend als we bij Schiphol parkeren na een file die eigenlijk ons hele schema weer in de war heeft gegooid. Tijd om...
jachtluipaard in Kenia
Dag 1: Nairobi Nadat we gisteren met de dagvlucht van de KLM relaxed naar Nairobi zijn gevlogen om daarna te worden opgepikt om naar ons „eigen plekje", Indaba Camp op Muiri Lane te...

Ha Hans,

Gisterenmiddag gezond thuis gekomen.

Vakantie was een feestje;

Rio geweldig; alle hoogtepunten en nog meer gezien. Alleen “lokale” gids in Santa Marta. Ik vond van niet maar de dames wel. Ze hadden gelijk. Ik vraag mij af of de politie hier nog wel de baas is. Nog nooit zoveel mannen met guns gezien. Hotel goed zowel qua ligging als kamers

Igazu, Braziliaanse kant (halve dag) en Argentijnse kant (hele dag) sprookjesachtig mooi. Hotel goed zowel qua ligging als kamers en een hele mooie rustige grote tuin om in te vertoeven, maar …….. wat een niet blije medewerkers.

Hotel vliegveld Cuiabá, wat een trieste bedoeling in een trieste omgeving en vieze lakens/kamer. Liever iets meer betalen,  beter hotel en een stukje omrijden of dan maar doorrijden in het donker naar Nobres

Nobres, pareltje zowel kamers/eten als omgeving.

Araras top! Duur, maar dubbel en dwars waard. Heel veel gezien en gedaan. Voor geen goud willen missen.

Jaguar tour. Man met boot was student (gids) afgestudeerd bioloog en nieuwe studie duurzaamheid gestart. Kon veel vertellen en had veel humor. En een goede boot met bekwaam kapitein die van de gebaande paden durft te gaan. 6 Jaguars!, lunch in de boot met zijn 6en en een jaguar op 10 mtr afstand een uur voor onszelf, geen andere kijkers. Kon niet mooier. Aan het einde van de tour nog een fotografeer les  gehad van Steve Winter ( ja, die ja!) met Jaguar in boom. Altijd meegenomen.

Salvador, prachtig centrum en mooie kerken. Ook buiten het centrum leuke markt bezocht en Bomfin in geweest vanwege oa de kerk. Hotel goed zowel qua ligging als kamers en wat kan de dame in de keuken koken zeg, niet normaal! Het vermelden waard.

Morro de Sao Paulo was lekker en een rustige omgeving.  Hotel zowel qua ligging als kamers top! Had ik wel een dagje korter kunnen plannen. Te lang stil liggen ligt ons niet.

Laatste hotel bij het vliegveld was oke. Achteraf reis ik liever door naar huis mits de aansluitingen het toe laten.

Bij iedere plek was de chauffeur er van te voren, hoefde wij nergens te wachten en was alles goed geregeld, complimenten!

O ja, toch namens mijn dochters.  De auto, ze hebben hem omgedoopt tot Downiemobiel. Had voor hun wel wat sportiever gemogen. Als wij in Nederland waren hadden ze niet ingestapt. Ook het personeel van het verhuurbedrijf vond het wel een bijzondere combinatie; jong dynamisch gezin in de Downie.  Ze hebben er nog lang om gelachen terwijl wij aan het laden waren. Ik heb lekker gereden met veel zicht, heel veel zicht. Ze hebben de auto na de eerste schok wel omarmd.

Wat mij opviel is dat niemand, maar dan ook echt niemand Engels, Duits, Frans of wat dan ook sprak. Liggen nog kansen voor het land qua scholing en zal een brief schrijven aan de minister van ontwikkeling en economie.

Dank namens de fam voor het weer vlekkeloos regelen van onze heerlijke vakantie!

Groet Bob

We wilden graag een roadtrip maken door Mexico. Op zoek naar een reisbureau die onze wensen qua steden, eiland en verblijfsduur wilde uitvoeren, kwamen we bij jullie terecht. Het bleek een juiste keuze te zijn.
Na telefonisch overleg met Hans hebben wij ons reisplan bij hem
neergelegd.
Starten in Cancún, Isla Holbox, Valladolid, Mérida, Campeche, Calakmul, Bacalar, Tulum en Cancún.

Jullie kwamen zeer snel met een mooi persoonlijk reisvoorstel qua hotels, lodges en een aanvulling met een verblijf op Isla Mujeres.
Alles was keurig geregeld, de locaties van de hotels werden aangegeven in
Google Maps. Hotels lagen dichtbij de Plaza’s Principal, zodat de huurauto op de parkeerplaats kon blijven.

De reis was fantastisch. Cenote Zazil Tunich, Chichén Itzá, Uxmal, Cenote Palomitas, Calakmul, Laguna Bacalar, Cenote dos Ojos met de snorkeltour en beide eilanden waren geweldig.

Mexico was in een woord fantastisch. De natuur, cultuur en bevolking. Top.
Leuke restaurants, heerlijk gegeten en de wisselende straatoptredens, dans en muziek.
We hebben ons de gehele reis, ruim 3000 km op de teller, altijd veilig gevoeld.
Deze reis staat in de top 3 van de reizen die we de laatste jaren hebben mogen maken.

We willen jullie nogmaals bedanken. Genieten nu van de gemaakte foto’s.
Hopen in de toekomst nog eens gebruik te maken van reizen met jullie hulp en persoonlijke aandacht.

Jan Piet en Baukje

Mexico voorjaar 2023

Hi Hans

Dank voor je bericht, heel attent ! We hebben een top vakantie gehad. Vooral Guatemala en Belize hadden onze voorkeur, hoewel het hier ook toeristisch is, is het toch meer laid back (zeker in vergelijking met Playa del Carmen).
De service van Solana was perfect. We hebben nog een paar keer via whatsapp contact met ze gehad. Alle transfers waren er op de afgesproken tijden (soms zelfs te vroeg).

Wat ons betreft waren de hoogtepunten Antigua, Semuc Champey, Tikal, Laguna Bacalar en Caye Caulker.
De markt in Chichi vonden we alle 4 te druk, maar dit bezoek was toch op doorreis naar Panajachel, dus prima combi.
We vonden het ook leuk om in Guatemala in een collectivo te rijden. We hebben daar ook andere Nederlanders ontmoet (jonge backpackers) dus dat was voor onze kids ook leuk om te zien.

Tikal was fascinerend en de jungle lodge was prachtig! We hebben de sunrise tour gedaan met de gids Tony van het hotel, niet goedkoop, maar erg de moeite waard. In het restaurant hadden we de avond van tevoren nog een tarantula zien lopen. Het personeel werd en niet koud of warm van (no pericoloso) maar dat vonden wij toch wel eng, zeker toen hij onder ons tafeltje doorliep!

Onze gids naar Semuc Champey (Manuel) was echt fantastisch ! We hebben een hele leuke dag met hem gehad.

Ook niets dan lof voor Maya Walk tours, die de ATM tour in San Ignacio aanbieden. Heel professioneel en ook hier was onze gids (Hector) erg informatief.

Als we de snorkeltochten vergelijken (Raggamuffin op Caye Caulker en de whaleshark tour op Isla Holbox) heeft die van Caye Caulker onze voorkeur: het was heel ontspannen aan boord en erg goed georganiseerd. We kregen ruim de tijd om te snorkelen en onze gidsen lieten ons fantastische dingen zien. Wat ons aan de whaleshark tour een beetje tegenviel was de lange reis per boot naar de plek waar de vissen zwemmen (2 uur) en we maakten met de boot telkens enorme klappen op het water, waardoor onze jongste een beetje misselijk werd. Eenmaal aangekomen mochten we allemaal maar een minuutje het water in met de gids, maar wat ons nog het meeste tegenstond was de massaliteit: er lagen wel 20-30 bootjes met toeristen die allemaal het zelfde deden, dus vonden we het een beetje zielig voor de dieren. Daarom hebben we meer genoten van de snorkeltocht op Caye Caulker die veel meer ontspannen was.

Omdat het windseizoen over was, was 4 dagen op Isla Holbox wellicht te lang. We hadden aanvankelijk nog gekeken naar lessen voor kitesurfen maar het seizoen loopt van november tot mei dus er waren geen instructeurs op het eiland. Maar Isla Holbox is een leuk charmant eiland, erg relaxed, zeker in vergelijking met de hectiek van PdC! Het was heerlijk om af te sluiten in het Magic Blue hotel, heerlijk zwembad en lekkere kamers (en super centraal gelegen).

Hoewel het hotel in Isla Holbox (Xaloc resort) ook prima was, leek het erop dat het personeel het werk niet altijd aankon: op zaterdagavond (onze eerste dag) was er een groot feest op het strand bij het hotel en de resten lege flessen e.d stonden er maandag nog. Ook zagen we mensen een bord spaghetti eten in het zwembad, erg vreemd, en we hebben niet gezien dat het zwembad werd schoongemaakt.

Het hotel aan Laguna Bacalar was ook fantastisch!

Het hotel in San Ignacio (Cahal Pech) was iets gedateerd maar verder prima. We hebben overigens heerlijk gegeten in het centrum van San ignacio!

Het hotel op Caye Caulker was ook fijn, lekker centraal gelegen. Wel een beetje inspiratieloos ontbijt (zeker in vergelijking met de andere hotels) : self service bij het zwembad, maar verder prima. Heel attent van het hotel dat ze voor de dag van ons vertrek (al om 06.30 u) de avond vantevoren een koffieapparaatje en wat andere spullen goor het ontbijt hadden klaargezet.

De hotels in Guatemala waren ook prima. Fantastisch ontbijt bij Los Bucaros in Antigua in een mooie koloniale ontbijtzaal.
Los Mundos in Panajachel was ook prima (fijne kamers en badkamer en centraal gelegen)
Ook vonden we het leuk om in Coban te overnachten: duidelijk niet heel toeristisch, dus leuk om het normale leven van Guatemala mee te krijgen.

Tot zover mijn feedback, laat maar weten als je nog meer wilt weten!

Met vriendelijke groet

Chantal
Reis Mexico, Guatemala en Belize

Van 4 t/m 28 maart waren wij ‘georganiseerd via Dagboek Reizen’, in India op vakantie.

De reis was goed uitgebalanceerd; met elke bestemming werd het drukker en hectischer, en dit alles konden we afsluiten aan het strand in Goa.

India is voor de ervaren reiziger, die al het nodige gezien heeft van de wereld.
Wat wij er fantastisch aan vinden, is voor velen ook een gruwel. De chaos, de mensenmassa’s, het lawaai (en ook de armoede en de vervuiling).

Overal waar we waren, werden we opgehaald en ‘thuis’gebracht door chauffeurs en gidsen. Het grote voordeel is dat zij niet alleen kennis hebben van de bezochte locaties/bezienswaardigheden, maar dat zij als local natuurlijk al onze vragen konden beantwoorden. Zo zijn we heel veel wijzer geworden van het leven in India. Over de godsdienst, de koeien, het uithuwelijken, de positie van de vrouwen, de (het ontbreken van) sociale voorzieningen etc. etc. Al met al een indrukwekkende en leerzame reis met als hoogtepunten: de Taj Mahal, Varanisi en de safari, waar we tijgers zagen in het wild. Ook werden we verrast door het Holy festival dat precies in onze reis viel; een vrolijk feest, waarbij iedereen bij elkaar verf op het gezicht smeert. Een dolle boel.

Last, maar zeker niet least, maakten de excursies waarbij wij ook werden uitgenodigd bij gidsen thuis, veel indruk.

India maart 2023

Ja we zijn weer terug en hebben erg genoten. Gebrek aan WiFi in beide kampen was niet zozeer het probleem, maar we wisten niet dat het er niet was. Ook geen telefoonbereik en dat is jammer als je belooft wat van je te laten horen als je veilig bent aangekomen. Maar geen probleem, meer een tip om mensen daar op te wijzen (voorgaande kampen hadden allemaal wel WiFi dus gingen we er vanuit dat het hier ook zo zou zijn).

Pop Pom was echt geweldig. In Sango had het flink geregend voor we kwamen waardoor veel wegen niet toegankelijk waren en we bijvoorbeeld Moremi niet in konden (we zaten na 50 meter al vast en moesten uit de blubber getrokken worden).

Nu weer wennen aan de regen hier en weer aan het werk, sparen voor de volgende vakantie!

Robbert-Jan

Reis Botswana

Goedemiddag Dagboek team,

Wat hebben wij genoten van onze reis door Mexico en wat hebben we veel gezien.

Van de mooie kust en stranden tot aan de ongerepte jungle.
Van krotjes en hutjes waar in gewoond wordt tot aan de indrukwekkende Maya ruines.
Van een soort Maya hut in de jungle waar we in sliepen onder de klamboe zonder airco, tot aan het geweldige Hacienda hotel.
Van apen in de bomen tot Mexicaanse dansers in prachtige kleurrijke kleding.

Nou ja, eigenlijk te veel om op te noemen.

Jullie app werkte fantastisch, daar hebben we veel aan gehad.
Het persoonlijke contact met de lokale agent, in ons geval met Paty, was heel fijn.

We hebben slechts één advies en dat betreft de eerste overnachting in Playa del Carmen.
Jullie moeten eigenlijk het hotel vragen om de gasten geen kamer aan de straatkant te geven.
Tot 2 uur ’s nachts was er volop geluidsoverlast en kon je slecht slapen.
Na zo’n lange reis heb je daar wel veel behoefte aan, want je komt behoorlijk moe aan.

Mochten we in de toekomst weer eens een dergelijke reis gaan maken, dan melden we ons zeker weer bij jullie.
Dus nogmaals dank voor alles.

Hartelijke groeten, Jola en Roel

Mexico rondreis april 2024

Wij hebben een prachtige reis gehad en er echt van genoten met de jongens en zoveel indrukken en ervaringen meegemaakt, teveel om op te noemen !  :)

De drukte in HCMC tegenover de rust op het water in de Mekong delta.  Een relatief rustig Hanoi en een prachtig Sapa met trekking door de rijstvelden.

Overal was er veel zorgzaamheid van de mensen ( en de gidsen ! ) .Vooral de gidsen Luang en mr. Ling in hun organisatietalent en specifiek mr Ling (in Hoi An ) met zijn kennis. Hij gaf ook Chris nog een verjaardag cadeau, heel attent !

Halong Bay was een verademing op zich en bijzonder aangenaam voor ons.

In Hoi An zijn we ook ook nog naar een kledingzaak geweest en een heren suite, een pantalon en dames blouse op maat laten aanmeten, geweldig gelukt !

We hebben een ochtend gefietst, als tripje georganiseerd door het Resort. ook heel interessant en leuk geweest.

We hebben op de laatste dag nog een tripje per speedboat naar de Cham eilanden gemaakt en lekker gesnorkeld en gezwommen, absoluut  een aanrader ( ook geregeld door mr. Ling. )

We zijn bijzonder tevreden over de organisatie vanuit Dagboek reizen in combinatie met jullie lokale gidsen, overal waren de transfers goed geregeld en waren de mensen op tijd (met duidelijk bordje Party Heijink ).

Ook de accommodaties en het lokale eten waren allemaal erg geslaagd, ook heel afwisselend in stijl, en paste goed bij ons. Vooral de zwembaden en de WIFI FREE  bij de hotels is met kinderen heel aangenaam.

Complimenten hiervoor !

Rondreis Vietnam

Eindelijk hebben we even tijd om te reageren. Direct aan het werk, je kent het wel.....

Overall was de reis fantastisch! Even puntsgewijs een resumé.

• In Kaapstad, Hermanus en Stellenbosch waren de accomodaties zeer goed. Men was ook zeer vriendelijk en behulpzaam. In Stellenbosch mochten we de kamer zelfs langer gebruiken.
  • De auto was wat aan de kleine en lichte kant.
  • Helaas was het weer in Zuid Afrika iets minder en daardoor hebben we Robben eiland en duiken met haaien gemist. Niets aan te doen! Overigens waren de dagen kort door de winterperiode en werd geadviseerd om voor het donker binnen te zijn. Minder tijd dus!
  • Vlucht naar Tanzania was prima.
  • De safari was echt geweldig! Veel gezien. Onze gids (Mozes) was top. Super! Ook de ballonvaart is voor herhaling vatbaar. De accomodaties (tenten, kampen, hotels etc.) waren goed. Evenals het eten.
  • De vlucht naar Zanzibar gaf bij ons wat commotie m.b.t. de bagage. Is uiteindelijk prima geregeld doordat we een vlucht eerder kregen en de koffers er “gewoon” in konden. Overigens wel een paar “losse dollars” betaald, voor het extra gewicht.
  • Het eiland Zanzibar vonden we vies en minder gezellig.
  • Het hotel, Langi Langi viel zeer tegen! Onze wens is lekker uitblazen in een wat betere accommodatie aan het strand. Volgende reis willen we een beter niveau.

Tot slot. Top hoe bereikbaar jullie zijn voor vragen. Ga zo door, want dit verdient een pluim .

Groeten,

Van ons allemaal

Rondreis Tanzania en Zuid Afrika

Hallo Tonia en Hans,

Helaas! We zijn weer terug. Dank jullie wel voor onze super vakantie. We hebben enorm genoten, zowel van het samen reizen, het land en van jullie goede voorbereidingen en tips.

Onze batterijen zijn weer opgeladen, ‘fotoalbum’ gevuld, blog afgerond, dus we gaan er weer tegenaan.

Tot snel en succes met al jullie avonturen, warme groeten, Joost en Lilian