India & Nepal: twee landen, twee werelden
Dag 1 - Vliegen naar Delhi Ik heb heel veel zin in mijn reis naar Noord India en Nepal, ben erg benieuwd, vooral naar de verschillen van deze 2 landen.. De vlucht loopt helaas wat vertraging op...
Olifant in Zimbabwe
Dag 1 - Vanuit Zambia naar Mana Pools National Park We zijn vanochtend wakker geworden in het Chongwe Tented Camp met de Blue Mountains op de achtergrond. Vandaag eindigt onze rondreis...
Uxmal Ruines Mexico
Dag 1 - Vliegen naar Mexico We worden veel te vroeg wakker. Dat is te zeggen, om 6 uur lig ik naar het plafond te staren. Vliegen naar Midden- en Zuid Amerika is in die zin geen pretje. Het...
Het is echt veel te lang geleden. Dat realiseer ik me pas als ik in het vliegtuig stap naar Marrakech . Met Transavia ben je er zo en de vliegtijden zijn ook nog een schappelijk. Om 5 uur stappen...
Paardrijden in Colombia
Dag 1 - vliegen naar Bogota; Direct vanaf Amsterdam is er helaas geen verbinding maar met Air France kan het wel via Parijs. Zo gezegd, zo gedaan. Vroeg in de ochtend staan we in Parijs en...
Safari in Selous in het zuiden van Tanzania
Het is alweer even geleden dat we in Oost Afrika waren.Voor een reis naar Zuid Soedan die we vanwege de lokale omstandigheden niet kunnen maken zetten we koers naar Tanzania. Allereerst...
Reizen in Botswana
dag 1 - vliegen naar johannesburg Het is een koude en natte novemberochtend als we bij Schiphol parkeren na een file die eigenlijk ons hele schema weer in de war heeft gegooid. Tijd om...
Een fervedouro in de Jalapao in Brazilie
Het is toch al weer 3 jaar geleden dat we voor het laatst voet op Braziliaanse bodem hebben gezet. Wat ons betreft veel te lang geleden maar zo gaan de dingen soms. Dit keer gaat het naar een...
Samburu in Kenia
Dag 2; Nairobi Dit keer heeft het niet zo veel zin om over dag 1 te schrijven. We gingen pas laat in de avond aan boord van Kenya Airways om terug te gaan naar ons geliefde Kenia. We...

Wij hebben echt een geweldige reis gehad! Wat heeft Colombia een prachtige natuur en super vriendelijke mensen.

Alles was perfect geregeld! Overal stonden ze ons keurig op te wachten.

Bogota was voor ons het minste van de hele reis.

Het hotel was prima, maar wij hadden totaal niet de behoefte om de stad te verkennen. Vanwege alle vluchten moesten we daar zijn, maar anders hadden we het liefst Bogota overgeslagen.

Cano Cristalles was adembenemend en Cartagena is het mooiste stadje die we ooit gezien hebben!

Rowan en Janna

He Hans,

Sorry voor mijn heeeeeele late reactie, maar wij hebben een geweldige reis gemaakt, wat een bijzonder prachtig land is Namibië!!!!
Zoals al eerder gemaild, maar dank voor jullie last minute regelwerk van deze trip!
We hebben genoten!

* De opbouw van de dieren was prima, van de verschillende antilopen / zebra's / struisvogels / giraffen, naar de olifanten, katachtigen en neushoorns etc. Wow allemaal!!!!
* Ook de accomodaties waren heerlijk, van mooi naar geweldig naar perfekt!
Enige die eigenlijk erg buiten de boot viel was Halali Resort in Etosha park. Was zijn glorie voorbij, slecht onderhouden huisje, het verschil met de andere lokaties was echt groot. Ook het eten daar, echt slecht. Geheel was ook masaal/druk. Vergeleken met andere lokaties, waar het heerlijk rustig en relaxed was.
Maar goed, geen probleem, maar wilde het toch melden.

Groetjes en graag tot de volgende keer,

Saskia

Namibie zomer 2022

Hi Hans,

Dank voor je bericht. We zijn gisteren thuis gekomen en de hele reis liep gesmeerd. Alle afspraken werden perfect nagekomen. De vakantie was enerverend en ook 'relaxing'. We hadden het juiste aantal stops, zeven, al hadden we hier en daar gerust nog een dagje langer willen blijven. Hieronder wat impressies:

San Jose, Hotel Presidente. Prima hotel, goed restaurant, goede locatie al heeft de stad niet veel te bieden.

Tortuguero, Laguna Lodge, avontuurlijke plek maar we moesten wel wat wennen aan de toeristenstroom en de US tarieven voor activiteiten (we merkten dat dat voor heel Costa Rica geldt). Lodge is prima en het natuurpark is heel erg mooi.

Puerto Viejo, La Costa de Papito, leuke plek en leuk kleinschalig hotel. Heerlijke sfeer. De Caribische kust is beduidend rustiger (en minder mooi) dan de Pacific kust, maar Puerto Viejo is de uitzondering. Is wel een eind uit de richting, maar de moeite waard. We hebben surf lessen genomen.

Sarapiqui, Salva Verde Lodge. Deze lodge vonden we het minste (wat hokkerig en klein en behoorlijk gehorig) maar de locatie is wel mooi. Het raften was een hoogtepunt van de vakantie.

Fortuna (Aranal), Montana de Fuego, toeristisch gebied, maar het dorpje (Fortuna) was leuk en we hebben daar verrassend lekker gegeten. Veel activiteiten gedaan (paard rijden, canopy, tubing, hanging bridges) en die waren erg geslaagd. Helaas was de top van de vulkaan constant in de wolken. Het hotel was ok, maar ons huisje wel een beetje gammel (over de datum), ook een mooie locatie.

Monteverde, El Establo, mooie plek, leuk dorpje, mooi hotel (stijlvol en wel degelijk). De temperatuur is wel wat koeler (want op 1500 meter hoogte). Hele leuke canopy gedaan. De nachtwandeling vonden we wat minder: slapende dieren kijken met 5-10 groepen bij iemand in de 'achtertuin'. Gids was wel goed hoor (net als overal).

Manual Antonio, Parador, het favoriete hotel volgens de kinderen (mooi zwembad, speelhal) en heel mooi gelegen. Helaas hadden we 1 dag regen daar, maar gelukkig nog wel naar het strand geweest. Geen activiteiten gedaan, lekker genoten. Hotel vonden wij ook prima.

Dominical, Cuna del Angel, het favoriete hotel van mijn vrouw: stijlvol en kleinschalig, al was de bediening niet top. Mooi gelegen. De walvistocht was een succes (veel gezien) en heerlijk wat strandactiviteiten gedaan.

Costa Rica is een toeristisch land en het toerisme is goed georganiseerd, wel US gericht met US prijzen. Ik denk dat vooral de eigenaren daar van profiteren, niet het personeel. Eten in de hotels is dus ook duur in vergelijking met wat je betaalt in een restaurant in het dorp maar de kwaliteit in de restaurants in het dorp is beter dan in de hotels. Het land is heel mooi en heeft veel te bieden voor een ieder: natuur, avontuur, strand. Het heeft alleen niet zo veel cultuur. De mensen zijn vriendelijk en spreken behoorlijk Engels, ze zijn klantvriendelijke. Je kan zien dat toerisme een grote industrie is in het land.

De app van CRS was heel handig en leuk. Zo-wie-zo was alles top georganiseerd, geen enkele hapering.

Kortom, we hebben een top vakantie gehad.

Groet, Joost

We hebben een hele fijne vakantie gehad!

De hele reis goed weer gehad behalve 2 dagen in Chobe alleen maar regen, maar toch nog op de laatste dag met de regenpak en poncho aan toch nog een leeuw gezien .

Kaapstad was erg leuk en alles ging prima met de auto. De route van Botswana waren we ook erg blij mee en de volgorde. Moremi Crossing was voor ons de eerste stop. door vele regenval afgelopen weken wat het gras er hoog in de delta. Hierdoor hebben we in deze dagen niet heel veel dieren gezien. Omdat het onze eerste stop was waren wij wel bij elke impala en hippo onder de indruk. De mensen die we tegenkwamen die Chobe eerst hadden gedaan en daarna naar de Delta waren minder enthousiast. Moremi Crossing was een prima lodge met erg lekker eten!

In Kwai zagen we meer dieren (eerste dag gelijk een leeuwin en een luipaard) en veel vogels en zebra's etc. Sango Safari Camp was echt super! Ze hadden blijkbaar net de accommodatie een opfrisbeurt gegeven en het zag er prima uit. Hier vonden we de gids en het personeel van de lodge ook het beste. Ook hier wel hoog gras en door regenval van de weken ervoor slechte wegen in de game reserve dus we zijn daar niet echt het moremi reserve in gegaan (daar zouden ook meer dieren te zien zijn volgens de gids). Laatste avond in Sango kregen we een verrassingsetentje opgezet buiten onze tent met champagne!

In Chobe de meeste olifanten giraffen, impala's (eigenlijk bijna alle dieren) gezien. Bakwena lodge was ook echt een goede lodge met hele fijne kamers en goede service.

De volgorde was dus goed- moremi crossing, een goede lodge en achteraf gezien minste dieren gezien, (soort intro safari, ook omdat we daar "pas" om 6u op moesten en dit werd daarna alleen maar vroeger), Sango in Kwai, een betere lodge en meer dieren gezien dan in moremi, Chobe- wat luxere kamers en meeste dieren gezien.

Naar Zimbabwe toe ging het prima, maar de transfer had niet doorgekregen dat we van lodge waren veranderd (ze hadden opdracht om ons naar Bayete te brengen), dus hebben we dat nog even afgestemd en ook dat ze ons van juiste lodge kwamen ophalen voor de vlucht naar Jo'burg.  Ilala lodge was ook precies wat we wilden en we hebben daar 1,5 dag lekker aan de pool gelegen en ff bijgekomen van de reis. (ook eindelijk uitgeslapen want in Chobe moesten we om 5u op elke ochtend!) Het restaurant bij Ilala was ook super. De Vic Falls waren ook zeer de moeite waard en even de brug over een een voetje op  Zambia grondgebied was ook erg leuk.

Al met al een super vakantie gehad en alles was goed geregeld. We hebben tijdens de reis van andere reizigers ook veel goede verhalen over Namibië en Kalahari woestijn gehoord, dus die hebben we op ons lijstje gezet voor over een paar jaar .

Groetjes en bedankt!

Dianne en Roeland

Rondreis Botswana

Ha Hans,

Gisterenmiddag gezond thuis gekomen.

Vakantie was een feestje;

Rio geweldig; alle hoogtepunten en nog meer gezien. Alleen “lokale” gids in Santa Marta. Ik vond van niet maar de dames wel. Ze hadden gelijk. Ik vraag mij af of de politie hier nog wel de baas is. Nog nooit zoveel mannen met guns gezien. Hotel goed zowel qua ligging als kamers

Igazu, Braziliaanse kant (halve dag) en Argentijnse kant (hele dag) sprookjesachtig mooi. Hotel goed zowel qua ligging als kamers en een hele mooie rustige grote tuin om in te vertoeven, maar …….. wat een niet blije medewerkers.

Hotel vliegveld Cuiabá, wat een trieste bedoeling in een trieste omgeving en vieze lakens/kamer. Liever iets meer betalen,  beter hotel en een stukje omrijden of dan maar doorrijden in het donker naar Nobres

Nobres, pareltje zowel kamers/eten als omgeving.

Araras top! Duur, maar dubbel en dwars waard. Heel veel gezien en gedaan. Voor geen goud willen missen.

Jaguar tour. Man met boot was student (gids) afgestudeerd bioloog en nieuwe studie duurzaamheid gestart. Kon veel vertellen en had veel humor. En een goede boot met bekwaam kapitein die van de gebaande paden durft te gaan. 6 Jaguars!, lunch in de boot met zijn 6en en een jaguar op 10 mtr afstand een uur voor onszelf, geen andere kijkers. Kon niet mooier. Aan het einde van de tour nog een fotografeer les  gehad van Steve Winter ( ja, die ja!) met Jaguar in boom. Altijd meegenomen.

Salvador, prachtig centrum en mooie kerken. Ook buiten het centrum leuke markt bezocht en Bomfin in geweest vanwege oa de kerk. Hotel goed zowel qua ligging als kamers en wat kan de dame in de keuken koken zeg, niet normaal! Het vermelden waard.

Morro de Sao Paulo was lekker en een rustige omgeving.  Hotel zowel qua ligging als kamers top! Had ik wel een dagje korter kunnen plannen. Te lang stil liggen ligt ons niet.

Laatste hotel bij het vliegveld was oke. Achteraf reis ik liever door naar huis mits de aansluitingen het toe laten.

Bij iedere plek was de chauffeur er van te voren, hoefde wij nergens te wachten en was alles goed geregeld, complimenten!

O ja, toch namens mijn dochters.  De auto, ze hebben hem omgedoopt tot Downiemobiel. Had voor hun wel wat sportiever gemogen. Als wij in Nederland waren hadden ze niet ingestapt. Ook het personeel van het verhuurbedrijf vond het wel een bijzondere combinatie; jong dynamisch gezin in de Downie.  Ze hebben er nog lang om gelachen terwijl wij aan het laden waren. Ik heb lekker gereden met veel zicht, heel veel zicht. Ze hebben de auto na de eerste schok wel omarmd.

Wat mij opviel is dat niemand, maar dan ook echt niemand Engels, Duits, Frans of wat dan ook sprak. Liggen nog kansen voor het land qua scholing en zal een brief schrijven aan de minister van ontwikkeling en economie.

Dank namens de fam voor het weer vlekkeloos regelen van onze heerlijke vakantie!

Groet Bob

Beste Dagboekeniers,

Onze rondreis in Colombia is voortreffelijk verlopen door jullie goede voorbereiding en de geweldige support van jullie locale agent(e), Linda, die ons van dag tot dag per app begeleidde. De afspraken met gidsen, chauffeurs en hotels klopten tot op de minuut; mede daardoor hebben we geen moment van onveiligheid ervaren. Op ons verzoek om kleine aanpassingen en wijzigingen van het dagprogramma werd altijd positief gereageerd.

Wij zijn erg te spreken over de volledigheid en zorgvuldigheid van het "day-to-day" overzicht waarin werkelijk alle relevante informatie beknopt en toegankelijk is samengevat.

Wij verwoorden hiermee de mening van ieder van ons vijfkoppig gezelschap.

Vriendelijke groet,

Loes en Jan

Colombia rondreis 2023

Prima reis gehad. Uitstekend georganiseerd.

Hotels waren zeer wisselend maar overwegend goed.

Zullen je organisatie zeker positief aanbevelen.

Gerard

Rondreis Nepal

We hebben inderdaad erg genoten! Wat een fantastische reis hebben jullie voor ons samengesteld!! Heel afwisselend en prima geregeld.

Wellicht vinden jullie het leuk/zinvol om nog dingen te horen die we echt top vonden en waar we mogelijk nog een tip hebben?

Heel goed:

* hartelijk welkom in Colombia (met cadeautjes :-));

* het afwisselende programma;

* hele leuke hotels op goede locaties;

* goede gidsen die de tijd namen en goed Engels spraken, met name compliment voor Armando die we op de trip naar Villa de Leyva hadden;

* snelle reactie van Pure Colombia als iets niet goed dreigde te gaan;

* goed vervoer, mooie routes, aardige chauffeurs.

Tips:

* bij de binnenlandse vluchten bleek dat we maar 15 kg. bagage mee mochten nemen. We hadden elk ongeveer 18 kg bij ons (KLM = 23 kg) en hadden geen rekening gehouden met bagage-opslag en kleinere rugzakjes meenemen. Wellicht goed om dat bij de reisinformatie te vermelden? (Het is in dat kader echt handig om dan in Cartagena 1 hotel te hebben, zodat je bagage kunt opslaan als je naar Isla Grande gaat).

* Isla Grande was prachtig, maar in de maanden jan.-maart (zo vernamen wij) komt er rond 12.30 uur een enorme wind opzetten, waardoor je eigenlijk niet meer buiten kunt blijven zitten. daar hadden wij dus ook "last' van. Ook de boottocht terug moest eerder en met een omweg omdat de zee te ruw was. Goed om te weten? Het is toch jammer als je niet de hele dag van dat paradijsje kunt genieten.

* en tenslotte: het telefoonkaartje werkte bij ons niet. Handiger is wellicht dat Pure Colombia een whatsapp account heeft dat je kunt bereiken? Dan hoef je geen kosten te maken. Bij gids Armando werkte dat perfect. (Het hotel in Bogota had onze reservering na de excursie naar Villa de Leyva niet en een appje naar Armando loste het op: hij belde het hotel meteen. We hebben verder 1x, bij terugkomst uit Hato la Aurora, bijna een uur op het vliegveld gewacht op de taxi en toen maar een sms gestuurd naar Pure Colombia. Daar reageerden ze overigens meteen op. De chauffeur had vastgezeten in het verkeer. Maar whatsapp was gratis/handiger geweest :-). Verder ging alles heel goed op tijd).

Maar deze "tips" dus echt ter info voor jullie. Voor ons geen belangrijke punten en nogmaals heel veel dank voor deze fantastische reis!!

Menno en Roely

Hallo Hans!!

We wilden gisteravond al een mail sturen, maar dat kwam er allemaal niet van (erg vroeg naar bed gegaan haha) en nu helaas alweer aan het werk!

We wilden je nog bedanken! want we hebben echt een super goede vakantie gehad!
het was echt geweldig en indrukwekkend!!!

De hele reis is goed verlopen en de chauffeur was ook erg fijn!
hotels waren ook heerlijk

alleen de jungle is ons helaas tegen gevallen doordat het regende en we daar dus niks geen dieren zagen (op bloedzuigers na)
en door de regen (en geen stroom..) was het even wennen!
maar de rest van de reis heeft dat gelijk weer doen vergeten!

we zijn erg tevreden! en hopen dat we bij je terecht kunnen als we weer zo'n soort reis willen maken