hanging bridge borneo

over dwerg-olifanten en orang-oetans

Maleisisch Borneo

Over dwergolifanten en orang-oetans

Dag 1 vliegen naar Maleisië

Aangezien ik toch over moet stappen in Kuala Lumpur, en nog nooit in Kuala Lumpur geweest ben, besluit ik een stop over te maken hier. Waarom ook niet, voor vandaag ga ik zelf wat rondkijken en morgen met een gids een stadstour maken.

Dag 2 stop over

Vandaag ga ik met een gids en paar uur de stad verkennen. Gisteren zelf al bij een Aquarium geweest en twee shoppingmalls bekeken. Maar nu dus even echt er op uit. We gaan naar de oorsprong van Kuala Lumpur, de splitsing van 2 rivieren. Daarna naar de moskee en natuurlijk mag een bezoek aan de Petronas Towers ook niet ontbreken. We doen alles lopend of met het openbaar vervoer, dat vind ik dan wel leuk. Wat vind ik verder van Kuala Lumpur, tja niet mijn stad laat ik het daarop houden.

Dag 3 ik ben er

Jawel eindelijk op Borneo, hier heb ik naar uitgekeken. Mijn grootste wens en eigenlijk stiekem ook waarom ik deze reis wilde maken.. Het spotten van een orang-oetan, in het wild dan. Ik begin in de hoofdstad Kuchin, wat kat betekent. Overal in de stad zie je dan ook kattenbeelden. Leuke gezellige stad, mijn hotel ligt vlak bij de Sarawak rivier die de stad in tweeën splitst. Er zitten hier een hoop restaurantjes en winkeltjes.  Er is een grote roeiwedstrijd aan de gang  dus overal staan er kraampjes met eten en drinken. Wat een gezelligheid.

Ik heb een stadstour op het programma staan. We gaan naar Fort Margherita, residentie Istana, de staatsmoskee en een paar tempels bewonderen. Het is een leuke tour en het gaat allemaal in een fijn tempo. Ik besluit ’s avonds nog even terug naar de boulevard te lopen, daar wat te gaan eten en nog te genieten van de feestelijkheden.

Dag 4 op familie bezoek

Jawel het eerste nationale park bezoek van deze reis. Bako Nationaal park is de naam van het park waar ik zelfs een nachtje blijf slapen. We bereiken het park met een bootje en ik word op het strand afgezet. Het is behoorlijk warm hier, bij de receptie krijg ik te horen dat ze problemen met het water hebben. Douchen gaat het waarschijnlijk niet worden, maar och, ik zie een hele grote badkuip achter mij met golven. Ik ga nadat ik de spullen in het huisje heb gelegd met een gids op pad het park in. Er wordt nog gevraagd of we ondanks de warmte alles goed dicht hebben gedaan in verband met wat brutale makaken. Iedereen zwijgt of stemt toe dus hier gaan we.

Dat had ik niet verwacht, nog geen 300 meter onderweg en jawel een groep neusapen. Deze apen komen alleen voor op Borneo en als bijnaam hebben ze the Dutch monkey. Dit vanwege hun blonde haren, dikke buik en grote neus, ik ben dus op familie bezoek. Dit is wel gaaf hoor, ik had gehoopt ze te gaan zien en dus meteen is het raak. Verder spotten we nog varanen, baardzwijnen, vogels en twee slangen.

Mooi park,ik kan niet anders zeggen, ligt pal aan de zee. En bij terugkomst bij mijn huisje zie ik bij de buren waarom je alles dicht moest houden. Er hebben een paar makaken de hele kamer overhoop gehaald en hun behoefte  gedaan over de kleren en het bed. Ben ik even blij dat ik alles dicht had zitten, ’s avonds zie en merk ik hoe brutaal ze zijn. Ik zit nog even buiten naar een vliegende hond te kijken, ja het is een bijzonder plekje hier. Ondertussen heb ik de deur op een kier staan en zit zelf echt letterlijk schuin voor de deur. Er duikt een makaak op die doodleuk richting mij en de deur komt, ik ga staan maar dat interesseert hem niks hij wil net een sprintje aanzetten maar ik was gelukkig iets sneller met de deur dicht doen.

Tijdens het eten werd ik wel verrast en sprong er eentje van achter mij op tafel en daar ging mijn eten. Je kunt niet altijd geluk hebben..

Dag 5 Mijn eerste schilpadjes

In de ochtend ga ik nog een keer wandelen in Bako NP, het is een gevarieerd  park, mangroven, bos, strand, rotswanden, een soort maanlandschap en we gaan een stukje varen. Er zitten hier ook dolfijnen, ik spot er eentje maar die is ver weg. We worden afgezet op een verlaten strandje, ik neem even een duik en daarna wandelen we terug. Ik heb flink genoten hier, maar ik moet verder.

Ik neem afscheid van deze bijzondere plek en ga richting Satang Island. Dit word een iets andere ervaring gok ik. Ik slaap vanavond op een klein eiland voor de kust, op een ranger station, super basic. De rede dat ik hier een nachtje slaap is: schildpadden. Hier komen veel schildpadden eieren leggen. Je slaapt bij en eet met de rangers mee, tussendoor snorkel je wat en geniet je van de prachtige natuur. Als er ’s nachts schildpadden aan land komen maken ze je wakker en mag je meehelpen de eieren in veiligheid brengen. Helaas waren er vannacht geen schildpadden, maar in de ochtend had ik een andere onvergetelijke ervaring. Er kwamen een paar eieren uit, echt zo leuk om te zien. Ineens komen er kleine schildpadjes uit het zand omhoog. Deze worden dan uitgezet op de plek waar de eieren zijn gevonden en ik mocht meehelpen… Onvergetelijk !!

Dag 6 reisdagje

Ik verlaat Satang Island en ga richting Batang Ai. Vandaag is vooral een reisdag, ik stop af en toe voor een foto maar verder kan ik er weinig spannends van maken. Het laatste stuk is met de boot, het hotel is alleen bereikbaar per boot. De boottocht beloofd veel goeds, wat een mooi gebied zeg. Bij het hotel aangekomen ga ik eerst maar eens eten, ik heb inmiddels behoorlijke trek in iets. Ik heb een heerlijk uitzicht, een bord met zalig eten en ik zie een zwembad, denk dat ik daar zo even in plons.

Voor morgen staat er een volle dag op het programma dus ik duik op tijd mijn bedje in.

Dag 7 Iban stam

Ik zit in een lang houten bootje , een perahu, en vaar over de Lemanyak rivier. Ik ga op bezoek bij een lokale stam, de Iban, vroeger stonden zij bekend als koppensnellers. Ik hoop nu niet meer.. De iban leven in longhouses, het is letterlijk een lang huis op palen. Ik word verwelkomt door het stamhoofd, die er al een paar op heeft zo te ruiken. Ik krijg een rondleiding, zing en dans wat mee met de familie en eet gezellig een hapje mee. Het is gebruikelijk dat je wat mee neemt, ik heb wat stiften enzovoort bij mij voor de kinderen, die zijn er uitermate blij mee. Dan word ik meegenomen naar buiten en mag ik de blaaspijp proberen en nee dat is geen pijp waar je mee rookt. Het is een jacht blaaspijp er zit en pijltje in om dieren mee te verdoven om ze daarna te kunnen vangen. Erg leuk om eens te proberen.

Dan gaat het verder met een wandeling door de tropische vegetatie, met af en toe een geweldig uitzicht. Ik ga ook nog even canopy doen hier, ik hou ervan, lekker van boom top naar boomtop met een hangbrug. Het gaat ook niet de laatste keer zijn deze vakantie..

Dag 8 op naar het donker

Maleisisch Borneo bestaat eigenlijk uit twee delen Sabah en Sarawak, Sarawak ben ik tot en met nu geweest, morgen vertrek ik naar Mulu. Dat is mijn laatste bestemming in Sarawak, maar wel een hele bijzondere. Nu eerst nog een nachtje in Kuching, zeker geen straf. Ik strijk neer bij een restaurantje aan de rivier en geniet van een rustige avond. Morgen ga ik vliegen richting het donkere van de grotten in Gunug Mulu Nationaal Park

Dag 9 Gunug Mulu

Zo ik ben in Miri, net geland en nu door naar Mulu. Ik ga naar Gunug Mulu Nationaal Park, het grootste park van Sarawak. Het staat bekend om zijn grotten en mooie natuur. Van alle grotten en gangenstelsels is nog niet eens alles in kaart gebracht. Vanmiddag ga ik de Deer Cave en de Lang’s Cave bekijken. De eerste is een hele grote ondergrondse hal, hij is iets van 220 meter breed en 2 kilometer lang, echt immens. Er zitten hier ook, zoals in bijna alle grotten hier, heel veel vleermuizen en dat ruik je ook. De lucht is redelijk aanwezig, er zijn ook loopbruggen aangebracht in sommige grotten, volgens mij zou je anders tot aan de knieën wegzakken in de Guano, mooi woord voor vleermuispoep. Lang’s cave is een grot met druipsteen en rotsformaties, bizar mooi om te zien.

In de avond gaan we terug naar de Deer Cave om de vleermuizen uit te zien gaan vliegen, een onbeschrijfelijk schouwspel van miljoenen vleermuizen die de grot uitkomen vliegen.

Dag 10 Canopy

Het wordt vandaag weer het donker in, althans in de ochtend. De Clear water cave en de Wind cave gaan we sowieso doen. Het zijn gave grotten en ik geniet volop. Wat een fijne dag, lekker rond wandelen, grotten in en tussendoor nog wat dieren zien te spotten. Ja, niks mis mee en zeker niet als ik in de middag nog tijd over heb, er zit hier ook een canopy route. Zo en wat voor eentje, ik ben er moederziel alleen en wat is deze gaaf! Wiebelige touwbruggen en veel insecten, vlinders en vogels. Hier ga ik mij wel even vermaken.

Terug bij het hotel ga ik nog even afkoelen in het zwembad, cocktail erbij en lekker nagenieten. Weer zoveel moois gezien en er komt nog meer op mijn pad deze vakantie.

Dag 11 -14 tijd voor even helemaal niks

Sarawak laat ik nu achter mij en ik vlieg nu naar Sabah. Om precies te zijn, Kota Kinabalu is de bestemming van vandaag en de aankomende dagen.

De stad zelf vind ik niet heel spectaculair,maar met het hotel is niks mis. Groot zwembad, zon, te lekker eten en verder moet en hoeft niks. Nou bijna niks, ga nog wel snorkelen. Voor de kust liggen een paar eilandjes waar je goed kunt snorkelen en duiken. De eilanden van Tunku Abdul Rahman Nationaal Park, ik ga snorkelen bij Gaya Island. Bah Bah dat is geen verkeerde plek, je kunt hier ook overnachten. Ik ga alleen een dagje snorkelen hier en blijf helaas niet slapen. Het snorkelen viel zeker niet tegen, het koraal was beter en mooier dan ik verwacht had en er zat best veel vis.

Kota Kinabalu ligt tegen het Kinabalu Nationaal Park aan, waar je kunt wandelen en Mount Kinabalu kunt beklimmen. Ik ga het park bezoeken en een botanische tuin met de meest prachtige orchideeën ,de grootste en de duurste ter wereld hebben ze hier. Het park is er ook weer eentje waar je niet over kunt klagen. Je gelooft het nooit maar ook hier ga ik canopy doen, tja ik hou er van. Op de weg terug naar het hotel stoppen we nog even bij een paar hotsprings, heel vervelend.

Dag 15 beste jungle ooit

Ik meld mij vandaag bij een klein kantoortje en mij word verteld dat ik nog even op een paar andere gasten moet wachten. De andere toeristen zijn er en we worden in een 4x4 gezet en rijden richting Danum Valley

Danum Valley is een ongerepte jungle en waar ik zo achter ga komen de aankomende 2 dagen is dat dit de mooiste jungle ooit word waar ik geweest ben. De mooiste ooit hoor ik je denken, dat is nog al wat. Klopt maar het is echt zo, dikke jungle niet aangetast door de mens. Ook nog niet heel lang open voor publiek. De rit de jungle in is al helemaal top. Wat gaaf hier en ik kan niet wachten om er doorheen te lopen. Wie weet ga ik nu het dier spotten waarvoor ik eigenlijk naar Borneo wilde, de orang-oetan.

De accommodatie is prima, beetje wat je verwacht in de jungle, geen luxe maar gewoon wat je nodig hebt.

Dan de nachtsafari, nu heb ik wel vaker nachtsafari ’s in de jungle gedaan. Maar dit is toch wel even een ander level. Ik voel me net Alice in wonderland, mijn god de insecten hier zijn bizar groot. De gids zei op een gegeven moment , kijk een wandelende tak. Nu ken ik wandelende takken, beetje dun takje met nog dunnere pootjes, dit was meer een wandelende boom.

Ik ben benieuwd wat we morgen bij daglicht gaan zien.

Dag 16 geluk moet je hebben

Ik ben best vroeg wakker, de wekker (lees geluiden van de jungle) hebben mij met een glimlach wakker laten worden. Word hier heel gelukkig van, ik hou van de jungle. En heb ik even mazzel, ga er vandaag ook nog doorheen wandelen .

Na het ontbijt staan we klaar om er op uit te gaan. Ineens ontstaat er wat “onrust” en staan er wat mensen verderop langs de weg de jungle in te kijken. Ik loop erheen en ik geloof mijn ogen niet.

Daar zit een grote mannetjes orang-oetan. Ja, dan word je wel even stil.. Krijg er nu nog kippenvel van.

En als of het niet nog mooier kan slingert hij na een minuut of 10 van boom naar boom weer weg. Ja ik weet het, ik had ook zoiets wat gebeurt hier. Iedereen die er stond was en keek net zo verbaast als ik. Het ontbijt net op dan dit al, mijn vakantie kon al niet meer stuk maar dit is gewoon tranen van geluk en klaar.

Maar goed, nadat iedereen weer een beetje terug op aarde is gaan we de jungle in. Ik loop met een big smile en die werd alleen maar groter. Wat een onbeschrijfelijke jungle. Er zitten hier ook nevelpanters, bosolifanten en er schijnen nog een paar Sumatraanse neushoorns hier rond te lopen.

We spotten nog wat hornbills en staan te kijken naar de meest uiteenlopende rare insecten, ook gewoon weer groot formaat. Dan horen we gekraak en geritsel schuin voor ons in de bomen. De gids duikt gelijk verder de jungle in en als ik een ding geleerd hebt tijdens het reizen.. Als een gids ineens erg enthousiast word, niet aarzelen en er achter aan gaan. Ik met nog een dame doen dat ook meteen en we worden beloond. Iets verderop en na wat schrammen en een bloedzuiger of twee, staan we stil. Ik gok een 50 meter voor ons zit een vrouwtjes orang-oetan, oh wacht er zitten er twee, waarom ook niet. Ze gaan een nest bouwen voor de nacht. We staan een hele tijd te kijken en worden intussen compleet lek gestoken maar het boeit mij helemaal niks. Wat een dag, wat een jungle en wat een geluk..

Dan lig je ’s avonds in bed en besef je wat je gezien hebt. Dan kan de wereld je even weinig schelen, dan ben je gewoon de gelukkigste persoon op aarde.

Dag 17 & 18 het houd maar niet op

Helaas ga ik de jungle verlaten, maar wel met de grootste glimlach ooit en herinneringen die ik nooit meer vergeet. Het is eerst weer terug met de 4x4 naar Lahad Datu en vanuit daar op naar Sukau.

Vanuit Sukau ga ik weer opzoek naar wildlife. Sukau ligt aan de Kinabatangan rivier hier ga ik dus ook boottochten maken en wandelen. Het schijnt een goede plek te zijn om veel dieren te kunnen spotten.

Dat blijkt wel als ik in de middag mijn eerste boottocht maak. We zien hornbills, krokodillen, makaken, varanen, een paar arenden en zelfs de neusaap. Wat een zaligheid, rustig achterover in je bootje en genieten.

Dan, ik durf het bijna niet te zeggen, hoort of ziet de gids iets in de struiken en we varen terug. Dan uit het niets zien we twee dwergolifanten uit het riet komen. Nu word ik gek, kan er ook nog wel even bij. Borneo heeft zijn eigen olifanten soort, althans er word over gediscussieerd. Het zijn , voor olifanten tenminste, kleine beesten met rechtere slagtanden, lange rechte staart, grote oren en bijna geen haar in het gezicht en op hun hoofd. Ja blijkbaar houd het niet op met mijn geluk.

De volgende dag gaan we nog een keer met de boot maar nu op en rond het Ox Bow meer en in de middag wandelen. Het is bloedheet tijdens de wandeling en om het nog even wat leuker te maken krijg je rubberen laarzen aan en de nu inmiddels bijna lekker zittende anti-bloedzuiger-sokken. Niet geheel onnodig blijkt later. Ook tijdens de wandeling en boottocht van vandaag heb ik niks te klagen.

Dag 19 dure vogelnestjes

Na een hele vroege laatste boottocht in Sukau, was het eigenlijk de bedoeling dat ik naar de grotten van Gomantong zou gaan. De chauffeur zegt dat het kan maar dat we het beter morgenvroeg kunnen doen en waarom kom ik morgen wel achter. Prima ik laat mij verrassen, de grotten staan bekend om de vogelnestjes. Deze vogelnestjes worden twee keer per jaar verzameld en voor heel veel geld verkocht, schijnt een delicatesse te zijn.

Maar dat ga ik morgen wel zien voor nu is het relaxen.

Dag 20 bezoek aan de Gomantong grot

Het vroege opstaan snap ik wel nu ik in de Gomantong grot sta. Er zit een gat in het plafond en in de ochtend als de zon opkomt valt daar een straal licht naar binnen, het verlicht de grot en ziet er wat buitenaards uit, heel gaaf! Je vergeet daardoor ook even de stank van de vleermuizen guano. Je kunt hier ook de kleine, in mijn ogen, levensgevaarlijk uitziende bamboe ladders zien die ze gebruiken voor het oogsten van de vogelnestjes. Dit doen ze al eeuwen lang hier en ze oogsten de nestjes net voor en net na het broedseizoen, dus er worden geen vogels onnodig gedood.

Als ik de grot uitloop zie ik mijn chauffeur druk gebaren dat ik naar hem moet komen maar wel rustig. Oke dit is altijd lastig, je weet nu dat er iets te zien is maar je moet rustig blijven. Als ik vlak bij hem ben zie ik drie rangers bij hem staan en ze wijzen iets aan een eindje schuin voor hun. Ik probeer stil en rustig iets verder naar voren te lopen. Ik ga er vanuit dat er een hornbill zit en dat die elk moment kan wegvliegen. Het was dus geen hornbill, of iets wat kan vliegen.

Er zit doodleuk een vrouwtjes orang-oetan met haar jong. Nu snappen jullie wel dat het nu toch langzaam aan wel eens gedaan zou moeten zijn met hoeveel geluk een mens kan hebben. We hebben zeker een half uur het jong van alles zien ontdekken en af en toe een perfect fotomodel uit zien hangen.

Als ik in de middag het Sepilok Orang Utan Rehabilitation centre bezoek, waar ze orang-oetans opvangen en weer klaar maken om in het wild uit te zetten, dringt het tot mij door hoe bijzonder het is dat ik ze zo in het wild gespot heb en wat voor een mooie dieren het zijn waar wij toch eens iets meer respect voor moeten gaan hebben.

Dag 21 tot 24 bijna alleen op een wit strand

De laatste dagen van mijn vakantie ga ik doorbrengen op Lankayan Island. Het is, hoe zal ik het zeggen, niet een heel groot eiland. Sterker nog er staan 12 huisjes en als je over het strand loopt duurt het ongeveer 12 minuten en dan ben je weer op de plek waar je begonnen bent.

Hier kun je heerlijk snorkelen en duiken. Ze hebben hier ook een rangerstation voor de schildpadden. Hier komen ook schildpadden aan land om hun eieren te leggen, deze worden dan ook meteen weer opgegraven en begraven op een veilige plek. Zodra de schilpadjes uitkomen worden ze weer op de plek waar de eieren gevonden zijn vrijgelaten.

Ik maak hier een paar duiken en snorkel er veel, het koraal en onderwaterwereld is prachtig. Het is super rustig hier en het is ook een mooie afsluiting van deze vakantie. Maar Borneo zou Borneo niet zijn als er nog even een kleine verassing was. Ik heb hier ook weer kleine schildpadjes mogen vrij laten , zo bijzonder en leuk. Nu had ik dat al gedaan maar het blijft een ervaring die echt niet gaat vervelen.

Nu zit ik ’s avonds lekker op het verhoogde dek bij mijn huisje, nog even van de rust genieten. Ik besluit om te gaan douchen en dan mijn bed in te springen. Ik denk dat ik halverwege de douche was toen ik buiten wat geritsel hoorde. Ik loop terug naar het dek maar zie niks. Zit mij niet lekker, toch even een zaklamp pakken. Was een goede beslissing, er is een schildpad eieren aan het leggen pal voor het huisje. WAUW, jawel dat miste ik nog…hoe dan.

Ik waarschuw een ranger, dat hoor je te doen, dat ik een schildpad eieren heb zien leggen. De volgende morgen mag ik helpen de eieren uitgraven en ze naar een veilig afgezet stukje strand te brengen om ze vervolgens weer in te graven.

Dag 25 naar huis

Het zit erop, ik mag weer naar huis. Kan niet anders concluderen dan dat Borneo wel erg goed voor mij was. Ik heb zo belachelijk veel meegemaakt en gezien, niet normaal. Als ik aan Borneo denk dan kan ik niet anders dan een hele grote, gelukkige glimlach op mijn gezicht zetten en met kippenvel terug denken en nagieten van al het moois wat ik heb gezien. Bedankt Borneo voor weer een aantal onvergetelijke momenten.

kaart borneo

Dagboek flow

Onze onderzoeksreizen doen wij eigenlijk altijd in een versneld programma. Voor het beste resultaat en om echt van de reis te kunnen genieten adviseren wij je om meer tijd te nemen. Ben je geïnspireerd geraakt door het lezen van ons dagboek en wil je ook zo'n reis maken? Voor deze reis adviseren wij je op de volgende punten te letten;

• Het is niet voor niets dat talloze natuurexperts, filmmakers en milieuactivisten naar Borneo trekken om het onontdekte regenwoud van Borneo uit te pluizen. Het eiland biedt het meest fascinerende aanbod aan wilde dieren dat enkel op dit eiland te vinden is. Een tour met de boot door de Kinabatangan Rivier brengt je langs Borneo dwergolifanten, neusapen en orang oetans. Maar ook krokodillen, de schaarse neushoornvogels en de java-aap vaar je hier voorbij terwijl al deze dieren hun dagelijkse leven leiden in hun natuurlijke omgeving.
  • Al zijn tradities als koppensnellen (het afsnijden en meenemen van iemand’s hoofd) en kannibalisme gelukkig voorbij in Borneo, er is nog steeds een groot deel van de bevolking dat op traditionele wijzen met stammen in de jungle leeft. In Borneo kan je getuige zijn van traditionele dansen en gebruiken terwijl je kennis maakt met de interessante geschiedenis. Meer ‘local’ dan dat zal je ervaring in Zuidoost-Azië niet worden!
  • De meest populaire activiteit op Borneo is duiken vanwege de vele unieke vissoorten die nergens anders op de wereld te vinden zijn. Ben je geen fan van duiken? Geen zorgen. Ook tijdens het snorkelen zwem je schildpadden, koraal en unieke vissen tegemoet.

Wij schrijven graag een gepersonaliseerde offerte die bij jouw wensen past. Denk er aan dat je je nooit over de kop reist, dat is zonde en kun je niet optimaal genieten. Voor iedereen is het tempo anders net zoals de reishoogtepunten voor iedereen anders zullen zijn. We gaan altijd uit van 2 tot 3 weken maar met meer of minder is er natuurlijk ook van alles mogelijk.

Bekijk ook onze voorbeeldreis.