Luxor Tempel Egypte

Ons reisverhaal Egypte:

Op reis met de familie

Egypte met de familie

Het is februari en we zitten met zijn allen aan tafel. Het lijkt me een goed idee om eens te beginnen over de zomervakantie want ik ben de winter nu al meer dan zat (had ik toen geweten dat ie tot bijna begin mei zou duren)! Tara, mijn oudste dochter heeft haar plan al getrokken. „ Center Parcs", en ze kijkt me met haar blauwe kijkers diep aan. In die val ben ik vorig jaar gelopen. Tonia en ik reisden toen de hele wereld af en dus vonden we 2 weken thuis niet het allerergste. Twee weken CP is echter niet aan mij besteed en na 3 tot 4 dagen dreig ik er manisch depressief te worden. „Nee", zeg ik beslist en Tara kijkt me ietwat teleurgesteld aan. „ Jij wil altijd zo ver weg", is hun repliek. „ Waarom niet naar Egypte?" Ik kijk ze doordringend aan. Ze zijn al 2 keer in Egypte geweest en hadden deze zet niet verwacht. Meestal kom ik namelijk met iets exotischer.  Dunya kijkt me met haar buine ogen aan en nadat ik haar heb verteld dat ze geliefd zal zijn vanwege haar naam is het pleit snel in mijn voordeel beslist. We spreken af dat we één week rondreizen en één week strandvakantie houden.......heerlijk!

Dag 1;

Iemand zou de KLM eens moeten uitleggen dat de vluchttijden op Cairo abominabel zijn. Als er, vlak voordat we op moeten stijgen, ook nog eens een onweer boven Schiphol uitbreekt weet ik het al. Dit wordt laat! Als we rond 4 uur in de ochtend Cairo tijd eindelijk landen en 3 van ons slaperig de ogen open doen kijkt Tara me met grote stuiter ogen aan. „ Pap, ik heb nog helemaal niet geslapen!", zegt ze trots. Ik denk er het mijne van. We worden door de agent met egards ontvangen en worden een VIP lounge ingedirigeerd om nog geen 20 minuten later al onderweg te zijn naar ons hotel. Heerlijke zachte bedjes roepen ons en dag 2 van deze vakantie zal kort zijn.

Dag 2;

We worden in de middag wakker en na een soort van brunch slepen we ons naar het dakterras. De piramides hebben we allemaal al gezien en dus besluiten we lekker te luieren en bij te komen van de vlucht. Er staat een lekker briesje en we genieten van het zwembad. Vanavond speelt Nederland de WK finale en ik heb met de agent afgesproken om die samen met hem te kijken. De afloop weten we allemaal en ik heb natuurlijk weer de pech dat ik de wedstrijd moet zien met een contingent aan Spanjaarden.

Dag 3;

Lekker vroeg op en we zijn op de lokale luchthaven voordat we er erg in hebben. Het is maar een uurtje vliegen naar Aswan. Als we uitstappen krijgen we een lel van de hitte en we zijn blij als we in het busje met airco zitten. Dunya is gelijk verliefd op de lokale vertegenwoordiger van de agent. Zijn naam is Mahmoud en de liefde is geheel wederzijds. We checken in bij het Mowenpick hotel. Een heerlijke oase van rust in het midden van de Nijl. Nadat we zijn gesettled gaan we eens kijken naar het zwembad. We hebben besloten dat, gezien de temperaturen (tegen de 50 graden!), we vandaag het ook lekker rustig aan doen. Aswan is een heerlijke stad. Het is er heerlijk rustig en de atmosfeer is fantastisch! Het voelt ook meer als Afrika dan andere plaatsen in Egypte. Dit komt door de natuurlijke omgeving die wonderschoon is. Veel palmen en rotspartijen en midden in de Nijl een klein eiland met heerlijke botanische tuinen. Wij genieten van het enorme zwembad, doen een middagdutje (iets wat je in de zomer absoluut moet doen of je nu met kinderen gaat of niet!), en dippen dan nog een keer. In de avond genieten we van de lichtjes en de oproep tot gebed vanaf de vele moskeeën. Wat is Egypte toch een heerlijk land!

Dag 4;

Vandaag maken we een excursie naar Abu Simbel. Dit stond al jaren op mijn lijst. Ik ben al zo vaak in Egypte geweest maar dit "wonder" heb ik nog nooit bezocht. De meiden zien er allemaal prachtig uit. Tonia met haar hoed doet de meiden en mij denken aan Fleur Delacour uit Harry Potter. Hemelblauw van kleur, het ziet er prachtig uit. Tara en Dunya zien er ook prachtig uit. De hoeden zijn nodig want bij Abu Simbel is bar weinig schaduw en het is er heet, érg heet. Onze gids staat na een korte vlucht te wachten en na een korte busrit ter plaatse lopen we naar de tempels van Abu Simbel. Deze tempels zijn verplaatst. Ze lagen een heel stuk lager dan waar ze nu liggen maar de noodzaak voor het creeëren van een stuwmeer in de jaren zestig maakte een verplaatsing noodzakelijk. Wat een klus moet dat geweest zijn! Abu Simbel is wat ons betreft het meest indrukwekkende stukje tempelwerk dat in Egypte is te zien. Nee, het is nog groter dan de piramides of Luxor maar het ademt enorm veel sfeer. Binnen in de tempels is het ook prachtig om te kijken en relatief koel. De gids legt aan de meiden uit hoe de godenwereld er globaal uitzag. Tara spreekt al zeer behoorlijk Engels en volgt de uitleg met belangstelling. Dunya vindt het ook prachtig en samen lopen ze langs alle wanden en elke keer als ze Anubis zien beginnen ze opgewonden te wijzen. Er is ook een reliëf met een farao in „opgewonden toestand". Hilariteit alom! Dan is het tijd om terug te vliegen en bij terugkomst duiken we weer lekker het zwembad in. Een advies voor iedereen; sla Abu Simbel niet over!

Dag 5;

Onze vriend Mahmoud staat alweer klaar. Dunya heeft hem een koosnaampje gegeven; Mahmoeteketoet.......We krijgen vandaag ook voor het eerst onze gids te zien die ons zal begeleiden naar Luxor op onze Nijl cruise. Zijn naam is Mustafa en Tara heeft nu ook iemand om heerlijk mee te dollen. We bezoeken de obelisk die nooit is afgemaakt en zetten dan koers naar de Philae tempel. De meiden vinden het varen erheen wel erg leuk maar om daar nu weer 2 uur rond te moeten lopen blijkt toch een beetje te veel van het goede. Mustafa kan prachtige verhalen vertellen en als we in de middag zijn ingecheckt vertel ik op het bovendek van onze boot het verhaal van Isis en Osiris aan de meiden. Ze zijn geboeid en vanaf nu word ik verplicht elk verhaal van Mustafa te vertellen als we in het zwembad liggen. De boot waar we op zijn ingescheept is de Monaco. Een prachtige boot maar wat ons lang zal bijblijven is de ontzettend vriendelijke bediening en service. Die was echt 5 sterren! Het zwembad op het dek is lekker en wordt de standplaats voor de meiden voor de komende dagen. Na een snelle lunch ligt er een zeilboot voor ons klaar. We laten onze voeten in de koele Nijl zakken en genieten de hele middag van de uitzichten. We maken een wandeling door de botanische tuinen en als klap op de vuurpijl krijgen de meiden een mooie henna tatouage. Na het eten op de boot beginnen we aan onze tocht naar Luxor. Na een kleine 3 uur varen ligt de boot echter al weer stil omdat we ons doel voor nu hebben bereikt; de tempel van Kom Ombo.

Dag 6;

We moeten vroeg op om de hitte een beetje te mijden. Na een lekker ontbijtje aan boord stappen we van boord om een bezoek te brengen aan de tempel van Kom Ombo. Deze tempel is deels gewijd aan de krokodillengod Sobek en dat spreekt de dames nogal tot de verbeelding. Ik voeg er fijntjes aan toe dat er soms in de Nijl nog wel eens één wordt gezien. Dat is een leugen van de bovenste plank maar houdt ze wel bij de les....Het bezoek duurt een minuut of 40 en Mustafa heeft helemaal in de gaten hoe het werkt. Vinden de meisjes het leuk kunnen wij ook genieten. Na het bezoek van de mooie tempel is het tijd om af te koelen in het zwembad en na een poosje is iedereen weer aan boord en beginnen we te varen. Dit is de reden waarom je een Nijl cruise zou moeten boeken. Deze dag is heerlijk. We varen naar Edfu om de tempel aldaar te bekijken. Tonia gaat foto´s maken en ik blijf bij de meiden achter en doe zelf ook even een tukje. Daarna varen we weer door en we komen aan bij de sluizen. Een machtig gezicht want de boot past er maar net door. Laat in de avond meren we af in Luxor. Ik ben benieuwd wat de dag van morgen zal brengen!

Dag 7;

We moeten heel vroeg op! Bedankt Mustafa want ik zit met al die slaperige gezichten aan het ontbijt. Er staat een busje klaar om ons naar de Vallei der Koningen te brengen. Hier bezoeken we 3 graven. Het maakt eigenlijk niet zo uit welke je kiest, ze zijn allemaal imposant. Tara en Dunya genieten vooral van Tutmoses omdat er zo lekker veel valt te klimmen en te klauteren. Qua weer hebben we geluk want er hangt veel hoge bewolking en de temperatuur blijft binnen het aanvaardbare. Na de Vallei der Koningen reizen we naar de tempel van Hatsepsut (of zoals Tara graag voordoet; de tempel van Hatsjoe!). De facade is ontzettend imposant, de tempel zelf vind ik persoonlijk minder tot de verbeelding spreken als is het bijzonder dat een vrouw farao was en dit op vele manieren probeerde te verbloemen. Via de kolossen van Memnon rijden we terug naar de boot. Wij hebben de boot wel gezien maar zullen er nog een nacht op moeten doorbrengen. Dat is jammer. Ons advies is om of een nacht minder cruise te doen of om simpelweg niet in Luxor te overnachten en door te reizen naar een volgende bestemming. We luieren aan dek waar het wel heerlijk rustig is.

Dag 8;

Een droom wordt werkelijkheid! Ik heb Tara en Dunya uitgelegd dat we vannacht in een paleis slapen. Dat lijkt de dames wel wat! Het Winter Palace stelt ook niet teleur. Tonia is met Mustafa naar de tempels van Karnak en Luxor. Ik ken deze al goed en de meiden waren niet te porren voor nog meer tempels. Ik kan ze, gezien de temperaturen van vandaag niet echt ongelijk geven! De tuin van het hotel is fantastisch en daar hoort een geweldig zwembad bij. Pas na een late lunch en een dutje laten we ons verleiden om Luxor in te trekken. Allereerst bezoeken we het museum voor mummificatie en dat gaat er in als koek! Mooi, niet te groot en heel duidelijk uitgelegd, een echte aanrader....... Daarna nemen we de paard en wagen en laten ons 2 uur lang over de bazaar en alle hoeken en gaten van Luxor rijden. De meiden mogen zelf het paard mennen en we komen ook nog een bruiloft tegen. Kortom; een feestelijke avond! Daarna willen we nog wat eten in het hotel. Ik heb geen lange broek aan bij het diner en echt blij worden ze dan ook niet van me. Ik heb wel een net blousje aangetrokken en dus krijg ik het voordeel van de twijffel. Vergeet ik haast de „high tea" van vanmiddag waar we Tara en Dunya hebben geleerd met de pink omhoog thee te drinken! Morgen vertrekken we naar de zee.........

Dag 9-15;

Het heeft weinig zin om elke dag strand te beschrijven. Ik kan wel zeggen dat het resort waar we zijn beland echt helemaal de goede keuze is gebleken. Ik heb lang met de agent en internet gevochten om de goede plek te vinden. Na´ama Bay is helemaal prima zonder kinderen en zelfs met is het prima te doen. Toch wilde ik eens iets anders. Via de agent en tripadvisor kwam ik uit op Sultan Gardens, gelegen in Sharks Bay. Ik hou helemaal niet van all innclusive maar met jonge kinderen is het ideaal. De kamers zijn uitstekend, er is veel vertier voor ze en de mensen zjin allemaal even vriendelijk. Tara heet ondertusen Zara omdat ze in de gaten heeft dat dit zo zijn voordelen heeft. Het is net als Dunya een Arabische naam en levert veel freebees op! Het resort heeft een huisrif dat in een prima staat verkeerd en Tara heeft net in Nederland haar zinnen gezet op het snorkeldiploma. Dunya komt na 2 minuten snorkelen proestend boven met ogen vol verwondering. Ze vinden het prachtig. Het strand is ook prima met erg veel ligbedden. De eerste avond genieten ze van een uitstekende Michael Jackson imitatie en wordt halverwege de week de kinderdisco ontdekt. Als klap op de vuurpijl regelen Tonia en ik een uitstapje om te gaan zwemmen met dolfijnen en trekken we een dag naar het waterpark dat toepasselijk Cleo park heet. Het is overigens niet geschikt voor hele kleine kinderen. Na een week zit het er op en vliegen we laat terug naar Cairo voor een overstap. De KLM vertrekt om 4;15, echt geen tijd! De meiden houden het echter prima vol en maken zelfs op de luchthaven nog vriendinnen........Egypte, niet te ver weg en een super manier om je kinderen kennis te laten maken met het begrip rondreis!

Kaart van Egypte

Dagboek flow

Onze onderzoeksreizen doen wij eigenlijk altijd in een versneld programma. Voor het beste resultaat en om echt van de reis te kunnen genieten adviseren wij je om meer tijd te nemen. Ben je geïnspireerd geraakt door het lezen van ons dagboek en wil je ook zo'n reis maken? Voor deze reis adviseren wij je op de volgende punten te letten;

• Een Nijlcruise is ontzettend leuk te doen als je als familie reist. Kwaliteit is over het algemeen uitstekend en het reistempo is heerlijk ontspannen. Wel jammer dat je relatief snel in Luxor bent en daar dan gewoon een nacht aan wal slaapt.
  • Je kunt eenvoudig van Cairo naar Aswan vliegen en van Aswan dan weer naar Abu Simbel. Om kosten te drukken kan dat ook per bus maar dat is af en toe wel echt billen knijpen.
  • Dahab is een heerlijke, nog steeds relatief onontdekte plek, op het Sinaï schiereiland. Tot nu sturen wij onze klanten liever naar Hurghada en Marsa Alam vanwege de problemen op het schiereiland maar de situatie lijkt te verbeteren. Cairo zelf is prima, net als Aswan en Luxor.

Wij schrijven graag een gepersonaliseerde offerte die bij jouw wensen past. Denk er aan dat je je nooit over de kop reist, dat is zonde en kun je niet optimaal genieten. Voor iedereen is het tempo anders net zoals de reishoogtepunten voor iedereen anders zullen zijn. We gaan altijd uit van 2 tot 3 weken maar met meer of minder is er natuurlijk ook van alles mogelijk.

Bekijk ook onze voorbeeldreis.

Hoi Hans.

We zijn er weer.

Het was super, Caïro en ons Nederlands sprekende gids waren een mooi begin.Wat was het een chaos met auto s en mensen.

Het was heel fijn om onze gids Sahr te ontmoeten, door de taal ook veel informatie gekregen.

We waren erg tevreden hoe het allemaal geregeld was, niks kwamen we te kort.

Gidsen, taxi die klaar stond allemaal perfect en even aardig, ook al het personeel op de cruise, hebben ook echt leuk contact gehad.

Super fijn dat we niet met grote groep waren maar met zn 2 en.

We zijn erg tevreden met jullie en crew tours.

Wie weet tot een volgende keer.

Groet Brigitte en Erik

Reis Egypte

We kijken met elkaar terug op een hele fijne reis.
We hebben alle hoogtepunten mogen zien die we al zo lang op ons lijstje hadden staan.
En wat was het indrukwekkend mooi.

We hebben er echt van genoten. Egypte is een prachtig land met vriendelijke en toegankelijke mensen.
Prachtige foto’s gemaakt. Beelden in onze herinnering. Zeker voor herhaling vatbaar.
Het reizen zorgt voor veel bijkomende indrukken. Het was soms ook wel overweldigend.
Het is dan fijn als je eind van de middag in je hotel bent en lekker even in het zwembad alle prikkels van je af kunt spoelen.

Het door een onbekende omgeving op zoek gaan naar een restaurant is een heerlijke ervaring.
Veel onverwachte dingen gezien en gevonden.
We hebben ons geen moment onveilig gevoeld.

In Cairo hadden we een Nederlands sprekende gids Osama. Die had al heel lang geen toeristen meer begeleid. En hij was gretig om ons alles wat hij wist te vertellen.
Soms was dit een beetje te veel. Zodat we bijna geen ruimte hadden om zelf te bepalen wat we wilden denken en waarvan we wilden genieten.Toen hebben we hem gezegd dat wij het tempo bepaalden en alles voor ons te veel was.

In Aswan tot Luxor was Omar bij ons. Zijn Engels moesten we even aan wennen. Maar hij ontdooide steeds meer en heeft volgens ons ook echt van ons genoten.
Beide gidsen probeerden wel steeds om extra onderdelen ( tegen ruime betaling uiteraard) toe te voegen aan het programma. We hebben heel, heel weinig toeristen gezien.
En behalve in het hotel in Luxor geen Nederlands gehoord een hele week. Dat was best lekker.
De bevolking was soms wel opdringerig, maar dat kennen we wel van andere reizen.
De  hotels zijn ons uitstekend bevallen! Het personeel, de agenten en de gidsen waren allen zeer, zeer behulpzaam en vriendelijk.

Het was fijn dat er in Luxor snel een zwembad geregeld kon worden. Dat de zoekgeraakte koffer van Jesse dezelfde dag werd nabezorgd.evenals het vergeten duikmasker was echt super service. De rolstoel was wel steeds een dingetje, maar kwam, meestal na wat aandringen en wachten , toch steeds weer tevoorschijn.
Dit zijn de gewone ongemakjes die het reizen zo aantrekkelijk maken.

Het laatste hotel Coral Beach bleek een all- inclusive resort. Waar we dus ook van die bandjes omkregen.
Nog geprobeerd uit te leggen dat we alleen HP hadden. Tevergeefs.
We hadden prachtige, ruime kamers naast elkaar met zeezicht. Wel aan het eind van het resort, dus 10-15 minuten wandelen als je iets vergeten was. Dat vonden we niet erg hoor!

De reis terug was door het overstappen lang. (Van 1.30-17.30 uur uit en thuis) Maar daar kan niemand iets aan doen. Covid heeft geen rol gepeeld in onze reis.
De laatste dag even een test gehaald met de dure hoteltaxi. Was zo gepiept.
Egypte gaat vaccinatie op korte termijn verplicht stellen voor alle buitenlanders, dus we waren net op tijd!

Dank je wel voor het organiseren van deze geweldige reis.
Als we weer geld hebben, ga ik voor een volgende reis zeker aan jullie organisatie denken en hem ook zeker bij andere mensen aanbevelen.

Vriendelijke groet, ook namens alle medereizigers
Annette

Egypte reis oktober 2021

Wij zijn sinds vandaag pas weer thuis. We hadden er nog een paar daagjes Valencia aan vast geplakt haha.

Het was werkelijk een fantastische reis. Het eten was heerlijk, de mensen aardig, het land was schitterend. Alles was goed verzorgd en heel erg netjes. Bijna over the top eigenlijk, de behulpzaamheid van de mensen. We waren met iets minder ook al tevreden geweest, vooral als je ziet hoe arm de mensen zijn. Maar alle hotels waren super, de excursies ook. De gidsen waren hartstikke aardig. Vooral onze eerste gids Mahmoet vonden we echt geweldig en pastte heel goed bij ons qua persoonlijkheid. De gidsen zijn overigens wel iets anders geïnstrueerd denk ik dan in de beschrijving staat. Ze hebben een programma en het "vrij indelen" van je dag is volgens mij niet helemaal de bedoeling haha. Maar met een beetje hulp van jullie is dat allemaal goed gekomen. Gelukkig maar, want anders waren we niet naar Dashur geweest en dat was voor ons toch een van de absolute hoogtepunten.

Davey is ook heel blij dat hij mee is gegaan met de ballonvaart. Nog bedankt voor jullie bemiddeling hierin! Ook een hoogtepunt en een absolute aanrader.

We zijn superblij dat we gegaan zijn en we hebben het contact met jullie ook als heel erg fijn ervaren. Mochten we weer een keer een grote reis gaan maken, dan gaan we zeker bij jullie aankloppen. We zitten voor 2022 te denken aan een combi van Madagascar en de Comoren (periode september-oktober ivm de walvissen!)

We zullen sowieso iedereen aanraden om Egypte bij jullie te boeken!

Heel, heel erg bedankt. En zeker ook voor de snelle reacties iedere keer.

Davey & Denise

Egypte reis november 2021

Mijn vraag aan Dagboekreizen was: hebben jullie een leuk plan voor 9 dagen Egypte met mijn 22-jarige zoon? En dat hadden ze! Een mooie rondreis van Cairo naar Hurghada met vliegtuig, cruiseboot, zeilboot, ballonvlucht, trein en auto. Hoe gaaf is dat!

We zijn echt enorm verwend, op elke nieuwe locatie stond er een uitstekende Engels sprekende gids met vervoer klaar en werden we langs de hoogtepunten geleid van dit indrukwekkende land. Ahmed, Waleed en Mohammed wisten steeds de leukste dingen te vertellen en zo ging het land en de geschiedenis voor ons echt leven. Maar ook bijvoorbeeld even samen met de gids een simkaartje regelen. En lekker eten zonder buikpijn te krijgen. In Cairo zagen we met Ahmed het Nationaal Museum en de piramides. De lokale reisagent regelde de volgende dag nieuw vervoer toen de nachttrein naar Aswan onverwachts veel vertraging kreeg. Daar hebben we geen zorgen over gehad. Zo haalde we toch nog de cruiseboot langs de Edfu tempel, en veel moois in Luxur en Aswan. Ik kan alleen maar zeggen: het was op en top genieten. Na nog een paar dagen strand in Hurghada vlogen wij ruim een week later licht gebruind maar vooral super enthousiast weer terug naar Nederland. Een reis om nooit te vergeten!

Egypte reis januari 2022

Bij gebrek aan Facebook even langs deze weg een review.

Voor de pandemie stond er een rondreis door Brazilië gepland. Dit werd een voucher, toen een rondreis door Namibië, Botswana, Zimbabwe en Mozambique, vervolgens weer een voucher en uiteindelijk een refund.
Alleen al om de wijze waarop dit hele proces werd aangepakt zou ik DagboekReizen meer dan aanbevelen.
Het is een organisatie gerund door integere oprechte en positieve mensen voor wie hun werk hun passie is en het kan niet anders dan dat dit doorsijpelt in de wijze waarop ze hun reizen organiseren en in hun keuze voor de lokale organisaties met wie zij werken.
Wij hebben als gezin het geluk gehad in ons jaar reizen, tweemaal een deel met DagboekReizen te kunnen doen.
Een maand Colombia en een week in een relatief onbekend maar adembenemend mooi gebied in Brazilië, de Jalapao.
Beide reizen waren afwisselend, uitstekend georganiseerd en met veel oog voor onze behoeften als gezin samengesteld.
Hans en Tonia hebben het talent accomodaties te vinden met een charme die wij erg waarderen en waar we ons direct thuis voelden.
De maand Colombia heeft ons een fantastisch inkijkje gegeven in dit prachtige land met eindeloos veel natuur waar we ons zoveel in hebben mogen vermaken. De plaatsen en steden die we bezochten waren met alle muurschilderingen een lust voor het oog en door de gidsen die we troffen en tours die we kregen altijd informatief en boeiend.
Het fijne aan onze reis door Colombia was ook de ruimte die er was gelaten om zelf een invulling te kiezen en te organiseren ter plaatse, wat ons een prettig gevoel van autonoom zijn gaf, iets wat soms onder gesneeuwd kan raken tijdens overvolle georganiseerde trips.
In de Jalapao in Brazilië waren we enkel met lokale toeristen en een fantastische gids in een bijzonder gebied met de fervedouros als absoluut hoogtepunt.
Wij zijn ervan overtuigd dat je met DagboekReizen kiest voor een organisatie die ook de minder bekende juweeltjes van een land aandoet en je een complete ervaring biedt die veel verder gaat dan de foto’s van een gemiddelde reisbrochure.
Dank Hans en Tonia voor 5 geweldige weken en het daarnaast ook volkomen belangeloos geven van tips en aanbevelingen gedurende onze reis van afgelopen jaar. We hebben er talloze opgevolgd en het heeft ons op schitterende plekken gebracht.
Mede dankzij jullie is ons jaar de wereld over een onvergetelijke ervaring geworden.

Nou dit is hem dan.
Ik word er bijna emotioneel van.
Maar dat ben ik snel:-) en over tweeenhalve week gaan we weer naar huis dus ik moet sowieso afscheid nemen van ons jaar en dat valt niet mee.
En vooral;
We zijn jullie gewoon enorm dankbaar.

Martijn en Didi en Tijmen en Imme

brazilie en colombia 2022

Goedemiddag

Het was weer een fantastische reis. Ongelofelijk goed geregeld met begeleiding.
In Caïro hadden we Sam als gids - heel prettige man die veel heeft verteld. Was een feestje om met hem op pad te gaan.
Hotels waren prima /goed.
In luxor hadden we ook een prima gids - vallei der koningen was boven verwachting prachtig.
Daarna lekker renpaard dagen snorkelen in Hurghada.

Jullie hadden het niet beter kunnen regelen. Een mooie herinnering gemaakt met onze kinderen.
Hartelijk dank weer en tot een volgende keer!

Groet
Ellen

Egypte oktober 2023

Hi Hans. Je bent me voor! Het was super!!! We hebben enorm genoten. Nergens last van gehad en iedereen meer dan aardig. Ik ga nog eens terug! Groet! Ghada.

Ps. Zodra ik wat foto's heb stuur ik je er een. Tis nu een chaos...

Rondreis Marokko

We hebben een geweldige reis gehad, heerlijk en indrukwekkend.Vooral Jerash, Danah en Petra sprongen eruit. Overigens waren ook Madaba en Mount Nebo meer dan de moeite waard. Wat tegenviel was eigenlijk alleen de reistijd de 1e reisdag, die was te lang. En dan hebben we nog niet eens het kasteel in Kerak bezocht. We waren pas om 8 uur in Danah en hebben dus dik 2 uur in het donker gereden. Ik denk dat we dit wat onderschat hebben. De Kings Highway gaat gewoon niet snel en zeker voor Jerash heb je tijd nodig.

Leerpuntje voor de volgende keer.

Wadi Rum vonden we de rondrit heel erg imposant, mooier dan bijv. de woestijnrit in Marokko, zeker anders. Wat we jammer vonden was dat er in ons kamp veel omgevingslicht was en je hierdoor (en door het zand)vrijwel geen sterrenhemel kon zien.

Verder vonden we de verscheidenheid aan hotels verrassend, de eenvoud maar warmte in Danah en luxe in Petra.

Kortom, Buiten het kamp in Wadi Rum, vooral door het vele licht, alles prima bevallen.We komen voor de kerst nog een keer langs om over een volgende vakantie te praten.

Groeten, ook aan Tonia,

Dick en Tiny

Rondreis Jordanië

Beste Tonia,

Bij dezen wil ik u en iedereen van Dagboek Reizen, namens mezelf en mijn reisgenoten, bedanken voor een onvergetelijke vakantie.

Alles was tot in de puntjes geregeld en is uitstekend verlopen. We hebben een hele fijne tijd gehad en in een prachtig land met erg aardige mensen.

Als u het op prijs stelt ben ik bereid om een uitgebreider verslag te schrijven over onze bevindingen, op- en/of aanmerkingen en tips over Dagboek Reizen en onze reis in het algemeen.

Met vriendelijke groeten,

Bram

Reis Egypte

Dank je wel voor je bericht, leuk!

Wij hebben zeker genoten! Alles was goed georganiseerd, overal stonden de gidsen en chauffeurs voor ons klaar. Ook om ons te brengen naar het door ons zelf geboekte hotel in Safaga. Crew Travel is een prima organisatie. Top! Onderstaand onze bevindingen en wat tips.

De gidsen vertelden per bezienswaardigheid een aantal highlights al dan niet aan de hand van fotomateriaal en daarna konden we zelf de bezienswaardigheid bekijken.

De hotels waren goed. In het hotel in Caïro hebben wij de kamer omgewisseld, hierdoor kregen we een kamer met tegels, zicht op het zwembad en piramides, top (zijn kamers op de begane grond, aanrader). Het hotel in Luxor is luxe, maar ook onhandig ingedeeld, wat vergane glorie en alleen gratis wifi in de lobby. Ligging nabij het centrum is leuk, zeker als je langer verblijft. Voor 1 nachtje zou een ander hotel ook goed zijn.

Hotel in Aswan, het verblijf was zeer kort, maar aangenaam!

De Nijlcruise was ook goed, ruime cabin, niet druk, dus alle ruimte aan boord op het zonnedek. Het was uiteindelijk de Jaz Crown Prince. Ook het programma is anders verlopen dan verwacht. We vertrokken pas donderdagmiddag in plaats van woensdagavond. Hierdoor bezochten we Kom Ombo aan het eind van de donderdag en Edfu vrijdagmorgen vroeg. Dat was prima. Op vrijdag aan het einde van de dag kwamen we in Luxor aan. Hierdoor stonden voor zaterdag de volgende bezienswaardigheden op het programma: Vallei of de Koningen, Hatsjepsoet, Tempel van Karnak en Luxor tempel. Gelukkig hebben we een deel 's morgens gedaan en een deel 's middags, maar het was zeer intensief. Blijkbaar is het heel lastig of wellicht zelfs niet mogelijk om ruim van te voren het juiste programma te weten, veel hangt af van stroming, welke boot en wie het dan ook verder beslist.

Het enige wat we echt anders zouden willen is het reizen naar Abu Simbel. Reizigers die deze trip ook zouden willen doen, zouden we adviseren om vanaf Aswan te vliegen naar Abu Simbel, dit te bezichtigen en dan terug vliegen naar Aswan. Scheelt een keer zeer vroeg opstaan en niet twee keer dezelfde 3 uur durende rit door de woestijn. Bijkomen in het Movepick hotel is dan heerlijk.

Nogmaals bedankt voor het organiseren van onze reis. Jullie staan op ons lijstje als we naar een van de andere bestemmingen die jullie aanbieden willen.

Mochten jullie nog vragen hebben, vernemen we dat graag.