Wadi Rum in Jordanie

Ons reisverhaal Jordanië & Dubai:

Het oude en nieuwe Midden Oosten

Dag 1; Vliegen naar Amman

Het is een koude januaridag als wij de tas hebben gepakt voor een weekje Jordanië en Dubai. Eerstgenoemde is niet nieuw voor me maar het is altijd leuk om er even naar toe te mogen. Het wordt een beetje bidden voor mooi weer zeker nu we besloten hebben om dit stuk als een stel Aziatische klik klak toeristen te lijf te gaan. We slapen 3 nachten in Jordanië en 3 nachten in Dubai.

De vlucht verloopt soepeltjes en als we landen is het wel al donker maar met 14 graden voelt het bijna als de tropen! We worden naar ons hotel gebracht waar een uitgelaten eigenaar ons op staat te wachten en ons warm verwelkomt. We eten lekker op ons gemakje en wandelen nog even wat buiten rond om het eten te laten zakken. Dan roept ons mandje en hebben we morgen een hele, hele volle dag voor de boeg!

Dag 2; via Jerash naar Wadi Rum om te eindigen Aqaba

We beginnen de dag met vertraging. Onze chauffeur belt ons wakker omdat we het tijdsverschil niet helemaal in de smiezen hebben. Onze telefoons zeggen dat het pas 7 uur is terwijl het in werkelijkheid al 8 uur is... Vloekend stappen we snel onder de douche en een uur later dan gepland zitten we in de auto op weg naar Jerash. Daar eenmaal aangekomen zijn we één stralende lach want het is een prachtige dag en de temperatuur ligt al rond de 20 graden. In Jordanië kan het in deze tijd van het jaar twee kanten op; of het is lekker lente weer zoals vandaag of het sneeuwt zoals twee weken geleden. We stappen uit, zetten de zonnefok op, en wandelen anderhalf uur lang door Jerash. Deze oude Romeinse stad is zeer de moeite waard en ligt op ongeveer een uurtje rijden van Amman. Dankzij een aardbeving die de stad onder het zand deed belanden is alles goed bewaard gebleven en we kijken onze ogen uit bij de twee amfitheaters en de prachtige poort van keizer Hadrianus. Er is ook een mooie zuilengalerij en met een beetje fantasie kun je haast voelen wat een grandeur deze buitenpost van het Romeinse rijk moet hebben gehad!

Dan is het weer tijd om terug in de auto te stappen en rijden we via Amman door naar Wadi Rum. Onderweg stoppen we even om te lunchen en mogen we gelijk shoppen. Ik heb een zwak voor het aardewerk uit Jordanië maar vind de prijzen echt buitenaards! Een mooi bord vragen ze gewoon tussen de 75 en de 100 euro voor. Voor ik het vergeet alvast een hele goede tip; mocht je de borden ook mooi vinden en doorreizen naar Dubai... prima! Rustig wachten tot Dubai en daar dan de borden voor rond de 20 tot 25 euro per stuk aanschaffen! Net zo mooi en dus snel verdient.

De late lunch heeft ons een uurtje gekost en nu moeten we echt wel even vaart gaan maken willen we Wadi Rum nog bij daglicht zien. Om iets over vieren worden we in een ietwat gammele 4X4 gehesen en rijden we Wadi Rum in. De machtige rotspartijen en zandduinen wisselen elkaar af en zeker in de vroege ochtend of nu, in de late namiddag, heeft de plek echt iets magisch! We rijden een ravijn in waar de wanden de meest wonderlijke kleuren hebben en stoppen dan bij een tentenkamp voor een kopje lokale thee. Er zijn nogal wat tentenkampen waar je kunt overnachten. Deze zijn meestal eenvoudig van aard en er is er eigenlijk maar één waar alle tenten beschikken over een eigen douche en wc.

We stoppen bij wat mooie uitzichtpunten om uiteindelijk de zon de hemel roze en rood te zien kleuren. We zijn de enigen in kilometers omtrek en de stilte is oorverdovend... Wadi Rum is echt een bijzondere plek! Net als het donker begint te worden komen we weer bij onze eigen auto aan en rijden we in een uurtje door naar Aqaba. Daar was ik ongeveer 4 jaar geleden voor het laatst en mijn mond valt open. Het was een beetje een muffe saaie boel maar nu is het helemaal hot en happening (nou ja, Jordan style)... Gezellige barretjes en alles heeft duidelijk een facelift gekregen.

Wij rijden evenwel door naar Tala Bay dat op zo´n 10 kilometer van Aqaba ligt maar waar je wel direct aan zee zit met je hotel en prima kunt snorkelen. We krijgen een suite en worden vanavond lekker verwent. We slapen in het Radisson Blu en da´s echt niet verkeerd. De bedden slapen heerlijk maar als ik ´s nachts een sanitaire stop wil maken sop ik door de kamer! Het onweert en regent en het loopt zo maar de kamer in...

Dag 3; naar de Dode Zee via Petra

Onze reis gaat vanmorgen verder nadat we eerst een heerlijk ontbijt hebben genoten. Het hotel likt zijn overstromingswonden en iedereen die een dweil kan vasthouden wordt ingeschakeld. Grappig om mee te maken! Dan zetten we koers naar Petra. We doen dit via de Kings Highway en grappig genoeg komen we gewoon op de hoogste pas die het land rijk is nog sneeuw tegen. Een paar weken geleden haalde dat zelfs bij ons de krant. Nu zijn het nog maar stukken ijs die langzaam wegsmelten maar sneeuw in het Midden Oosten voelt tocht gek.

Na een lekker bakje thee onderweg zijn we rond koffietijd in Petra aangekomen. Ik ben hier al eens geweest maar Tonia is echt ouderwets onder de indruk, en terecht! Echt fantastisch om de Siq (lokale benaming voor de kloof die je doorloopt voordat je in Petra aankomt) af te dalen en dan bij de "Treasury" aan te komen. Oké dit gebouw is dan ook wel gelijk het mooist wat Petra te bieden heeft maar in mijn ogen is dit één van de ultieme Indiana Jones momenten voor gewone reizigers en ik weet zeker dat het daarom ook prijkt op de lijst van nieuwe wereldwonderen. We vermaken ons de hele ochtend in Petra dat een groot gebied bestrijkt. Het is echt warm en het is zalig om in januari in een t-shirt door Petra te struinen. Ik voel dat ik al het zonlicht opzuig! Rond de lunch komen we weer terug bij ons startpunt nadat we de Siq in omgekeerde volgorde hebben bewandeld. Jammer dat hij nou net op de terugweg heel de tijd omhoog moet lopen. Je mag een klein stuk te paard en dit zit in je entreebewijs... mag ook wel want een kaartje voor Petra kost een coole 50 euro per persoon!

Afijn, wij hebben vandaag geen tijd om echt te lunchen dus we kopen wat snacks en duiken weer de auto in. Via het Dana natuurreservaat waar je in de zomer kunt wandelen door prachtige valleien komen we in de namiddag aan bij de Dode Zee. Eerst moeten we van het plateau omlaag en heb je werkelijk geweldige uitzichten over de Jordaan vallei. Oké, dan eerst nog maar weer even een kopje thee... Het is aan het schemeren als wij met onze handdoek naar de Dode Zee rennen. We moeten gewoon even dippen! Bizar gevoel blijft het, drijven in een zee van zout... Na een warme douche schuiven we aan voor een laatste diner in Jordanië, morgen wacht Dubai!

Dag 4-6 Dubai

Ik geloof niet dat ik iedereen moet lastig vallen met onze ongebreidelde lust om te winkelen in Dubai. Vandaar ook dat ik al deze dagen voor een keer op een hoop veeg. Dubai had ik nogal wat bedenkingen bij. Niets blijkt echter minder waar. Nadat we door een wat traag proces zijn om het land in te komen, worden we door onze chauffeur naar ons hotel gereden. Dubai is echt prachtig als je houdt van moderne architectuur! Ik ben dan ook echt onder de indruk en zie echt talloze prachtige gebouwen. Sommige zijn gedraaid, andere weer als een kubus, dan weer uitlopen als een vaas en dan staan er natuurlijk ook nog een paar van de hoogste gebouwen ter wereld.

Wij slapen de komende nachten op Jumeirah Beach in het gelijknamige sofitel. Wow, die lui hebben het echt onder de knie... Prachtig hotel en een overdadig ontbijtbuffet! De incheck is niet zo vloeiend maar dat is daarna bij het zien van de ruime kamer weer snel vergeten. Dit stukje Dubai heeft een boulevard en is in mijn ogen echt het leukste stukje met afstand! Ook in de avond is het hier gezellig zonder dat je daar in je hotel last van hebt. Het nadeel van het moderne Dubai is dat er geen echt centrum is en dus ook geen hart. Mocht je daar naar op zoek zijn dan is het leuk om bij de "Knife Souk", in het oude deel van Dubai te gaan slapen. Hier is alles een stuk kleinschaliger en voel je soms dat je op een kruispunt van werelden staat. Veel Indiërs die hun spullen verkopen, Afrikanen met hun spullen, Arabisch zilver- en goudwerk en ga zo maar door. Erg leuk om een ochtend te vertoeven ook al verblijf je in hypermodern Dubai.

Hypermodern Dubai heeft behalve architectuur vooral luxe te bieden. De grote auto´s vliegen je om de oren en de Dubai Mall is gewoon de grootste ter wereld met hierin onder andere een schaatsbaan. De "Mall of the Emirates" zorgt er voor dat je het hele jaar door kunt skieën. Ja, mensen doen gekke dingen als je veel te veel geld hebt. Grappig om het te bekijken en als je van winkelen houdt dan ben je hier redelijk in de hemel belandt. Dan ligt er net voor de kust nog het palmeneiland. Bizar en vooral vermakelijk omdat op de punt het Atlantis hotel ligt dat een enorm aquarium herbergt dat een bezoekje waard is.

En zo is Dubai, hip, happening en vooral voor snelle mensen... Niets mis mee om je een paar dagen in onder te dompelen maar dan heb je het ook gezien. Eten is overal prima al vonden wij de restaurants wat overpriced als je het afzet tegen de kwaliteit die je hier krijgt in goede restaurants. Al met al moet ik echt zeggen dat Dubai divers en grappig is om een keer te hebben gezien. In onze winter is het een uitstekende plek om even aan de kou te ontsnappen zonder dat je nu alleen maar op het strand kunt liggen. Mocht je op zoek zijn naar natuur en woestijnervaring dan denk ik dat Oman geschikter is maar laat dit je niet tegenhouden en ga dit moderne wonder der architectuur zeker een keer zien!

Kaart Jordanie en Dubai

Dagboek flow

Onze onderzoeksreizen doen wij eigenlijk altijd in een versneld programma. Voor het beste resultaat en om echt van de reis te kunnen genieten adviseren wij je om meer tijd te nemen. Ben je geïnspireerd geraakt door het lezen van ons dagboek en wil je ook zo'n reis maken? Voor deze reis adviseren wij je op de volgende punten te letten;

• We eindigen de reis met opzet in de Dode Zee omdat dit dicht bij de luchthaven ligt. Enkel bij een vlucht in de avond is het mogelijk om direct vanuit Aqaba naar de luchthaven te reizen.
  • Jordanië is geen gevaarlijke bestemming. Noordelijker dan Jerash kom je niet en behalve wellicht een vluchtelingenkamp krijg je weinig mee van de problemen in Syrië.
  • Hou er rekening mee dat het in de wintermaanden in Jordanië ook echt koud kan zijn! Een dikke jas mag dan zeker mee en sporadisch komt het zelfs voor dat Petra wit wordt.

Wij schrijven graag een gepersonaliseerde offerte die bij jouw wensen past. Denk er aan dat je je nooit over de kop reist, dat is zonde en kun je niet optimaal genieten. Voor iedereen is het tempo anders net zoals de reishoogtepunten voor iedereen anders zullen zijn. We gaan altijd uit van 2 tot 3 weken maar met meer of minder is er natuurlijk ook van alles mogelijk.

Bekijk ook onze voorbeeldreis.

We hebben een geweldige reis gehad, heerlijk en indrukwekkend.Vooral Jerash, Danah en Petra sprongen eruit. Overigens waren ook Madaba en Mount Nebo meer dan de moeite waard. Wat tegenviel was eigenlijk alleen de reistijd de 1e reisdag, die was te lang. En dan hebben we nog niet eens het kasteel in Kerak bezocht. We waren pas om 8 uur in Danah en hebben dus dik 2 uur in het donker gereden. Ik denk dat we dit wat onderschat hebben. De Kings Highway gaat gewoon niet snel en zeker voor Jerash heb je tijd nodig.

Leerpuntje voor de volgende keer.

Wadi Rum vonden we de rondrit heel erg imposant, mooier dan bijv. de woestijnrit in Marokko, zeker anders. Wat we jammer vonden was dat er in ons kamp veel omgevingslicht was en je hierdoor (en door het zand)vrijwel geen sterrenhemel kon zien.

Verder vonden we de verscheidenheid aan hotels verrassend, de eenvoud maar warmte in Danah en luxe in Petra.

Kortom, Buiten het kamp in Wadi Rum, vooral door het vele licht, alles prima bevallen.We komen voor de kerst nog een keer langs om over een volgende vakantie te praten.

Groeten, ook aan Tonia,

Dick en Tiny

Rondreis Jordanië

Bij gebrek aan Facebook even langs deze weg een review.

Voor de pandemie stond er een rondreis door Brazilië gepland. Dit werd een voucher, toen een rondreis door Namibië, Botswana, Zimbabwe en Mozambique, vervolgens weer een voucher en uiteindelijk een refund.
Alleen al om de wijze waarop dit hele proces werd aangepakt zou ik DagboekReizen meer dan aanbevelen.
Het is een organisatie gerund door integere oprechte en positieve mensen voor wie hun werk hun passie is en het kan niet anders dan dat dit doorsijpelt in de wijze waarop ze hun reizen organiseren en in hun keuze voor de lokale organisaties met wie zij werken.
Wij hebben als gezin het geluk gehad in ons jaar reizen, tweemaal een deel met DagboekReizen te kunnen doen.
Een maand Colombia en een week in een relatief onbekend maar adembenemend mooi gebied in Brazilië, de Jalapao.
Beide reizen waren afwisselend, uitstekend georganiseerd en met veel oog voor onze behoeften als gezin samengesteld.
Hans en Tonia hebben het talent accomodaties te vinden met een charme die wij erg waarderen en waar we ons direct thuis voelden.
De maand Colombia heeft ons een fantastisch inkijkje gegeven in dit prachtige land met eindeloos veel natuur waar we ons zoveel in hebben mogen vermaken. De plaatsen en steden die we bezochten waren met alle muurschilderingen een lust voor het oog en door de gidsen die we troffen en tours die we kregen altijd informatief en boeiend.
Het fijne aan onze reis door Colombia was ook de ruimte die er was gelaten om zelf een invulling te kiezen en te organiseren ter plaatse, wat ons een prettig gevoel van autonoom zijn gaf, iets wat soms onder gesneeuwd kan raken tijdens overvolle georganiseerde trips.
In de Jalapao in Brazilië waren we enkel met lokale toeristen en een fantastische gids in een bijzonder gebied met de fervedouros als absoluut hoogtepunt.
Wij zijn ervan overtuigd dat je met DagboekReizen kiest voor een organisatie die ook de minder bekende juweeltjes van een land aandoet en je een complete ervaring biedt die veel verder gaat dan de foto’s van een gemiddelde reisbrochure.
Dank Hans en Tonia voor 5 geweldige weken en het daarnaast ook volkomen belangeloos geven van tips en aanbevelingen gedurende onze reis van afgelopen jaar. We hebben er talloze opgevolgd en het heeft ons op schitterende plekken gebracht.
Mede dankzij jullie is ons jaar de wereld over een onvergetelijke ervaring geworden.

Nou dit is hem dan.
Ik word er bijna emotioneel van.
Maar dat ben ik snel:-) en over tweeenhalve week gaan we weer naar huis dus ik moet sowieso afscheid nemen van ons jaar en dat valt niet mee.
En vooral;
We zijn jullie gewoon enorm dankbaar.

Martijn en Didi en Tijmen en Imme

brazilie en colombia 2022

Goedemiddag Neelke, Tonia, Hans en Mark,

We hebben echt een heerlijke week gehad! Wat een mooi land met ontzettend vriendelijke mensen. We hadden ook een erg leuke chauffeur. Hij heeft meerdere keren een upgrade voor ons weten te regelen bij hotels en had zelfs een cadeautje gekocht voor John zijn verjaardag. Echt ontzettend lief. Ook heeft hij ons meegenomen naar diverse eet- en koffietentjes waar we anders nooit naartoe waren gegaan, maar die wel echt de moeite waard waren.
Eigenlijk vonden we alles mooier dan vooraf verwacht: Jerash was veel groter dan we van te voren hadden verwacht, net als Petra. De Wadi Rum woestijn vonden we heel erg indrukwekkend. We hebben genoten van twee dagen zon, zee en strand bij Aqaba (met een prachtige onderwaterwereld) en de dode zee was echt een belevenis!
Alles was ook weer supergoed geregeld.
Ondanks dat we op sommige plekken heel dicht bij Israël zaten, hebben we helemaal niets meegekregen van de situatie daar. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld.

Wederom heel erg bedankt voor het regelen van weer een topvakantie! Ik heb nog een paar fotootjes bijgevoegd.