Lake Nakuru Kenia

Ons reisverhaal Kenia:

van Samburu national park naar Tiwi beach

Kenia revisited: van Samburu national park naar Tiwi beach

Dag 2; Nairobi

Safari Wijzer

Dit keer heeft het niet zo veel zin om over dag 1 te schrijven. We gingen pas laat in de avond aan boord van Kenya Airways om terug te gaan naar ons geliefde Kenia. We zijn nu al zo lang onderweg dat het vliegen ons een beetje de strot uit begint te komen. We zijn vanmorgen gelijk in de klaarstaande auto gesprongen en zitten nu weer heerlijk op de " Indaba campsite". We gaan vandaag alleen maar wat hotels bekijken en verder heerlijk rondhangen. Dit plekkie is zo heerlijk en zo ontspannen. De kamers zijn niet luxe maar wat heeft een mens nou nodig? De luxe komen we deze week overigens toch wel aan toe. In de avond gaan we heerlijk uitgebreid eten bij de Rusty Nail en zelfs nadat onze verwachtingen ondertussen torenhoog gespannen zijn valt het niet tegen! Met een veel te volle buik rijden we terug en staat Tonia doodsangsten uit terwijl ik probeer niemand te raken.

Dag 3: Samburu National Park

na een zalvende nachtrust zijn we vanmorgen superfris. Het helpt ook dat we lekker de natuur ingaan. We vliegen met een klein toestel naar Samburu. Dit is mijn absolute favoriet in Kenia. We maken een tussenlanding en moeten daarbij oppassen om niet het leven te nemen van een zebra familie. Wat een ongelofelijk continent is dit toch! De ruimte, de landschappen, de dieren.........te gek! Samburu ligt eigenlijk in een halfwoestijn maar wordt gevoed door een paar bronnen uit Mount Kenya en de Ewaso Niyero rivier die uit het nabijgelegen Aberdare gebergte komt. Als we gaan landen zie ik tot mijn grote schrik dat de rivier droog staat. Ik denk eerst nog dat ik me vergis maar het blijkt echt zo te zijn. We worden opgehaald door een jeep van Larsens Camp waar we slapen. Deze goddelijke plek lag altijd aan een prachtig stromende rivier vol met krokodillen en nijlpaarden. Nu is het kamp nog altijd mooi maar is de rivier een stoffige bende en lopen er bavianen rond (dat zijn niet mijn vrienden!). Iedereen vindt het vreselijk dat de rivier droog is. Na snel onze prachtige tent te hebben geïnspecteerd rijden we naar de Samburu stam die net buiten het park hun kleine boma's (soort van dorpje) hebben opgetrokken. Hier blijkt de droogte nog grotere gevolgen te hebben. Het vee heeft geen eten meer en gaat dood. We worden wel feestelijk ontvangen en 3 uur later zijn we veel Samburu vrienden rijker. Gelukkig doet de wildstand in Samburu het goed. Het is niet zo afhankelijk van grazen als de koeien en ze zijn de barre omstandigheden gewend. Op onze game drive zien we heel veel grevy zebra's en gerenouks. Vooral deze laatste soort is buitengewoon sierlijk. Het zijn antilopes met een lange nek waardoor ze net bij de onderste takken van de acacia bomen kunnen komen. Dan wordt er een troep leeuwen gespot  die lui onder een boom liggen uit te buiken. Heel veel dieren en diersoorten verder komen we terug bij onze tent waar een heerlijk 4 gangen diner op ons staat te wachten. Het voelt een beetje gek in deze droge negorij.........

Dag 4: naar Mombasa

heel vroeg wordt er bescheiden op onze tent geklopt en wordt er koffie en thee binnen gebracht. Het lukt me niet helemaal om mijn ogen open te krijgen en ook Tonia ligt nog in dromenland. Veel te laat wordt ik weer met een schok wakker, ik schiet in mijn kleren en wat verward kruipen we allebei in de jeep. Die verwardheid zijn we kwijt op het moment dat we 2 cheetahs op jacht spotten. Fascinerend, elke keer weer. De impala die ze willen vangen is ze te slim af en maakt dat ze wegkomt. Voldaan komen we terug bij onze tent. Een zeer uitgebreid ontbijt staat op ons te wachten en we babbelen nog wat met de eigenaar. Die bidt voor regen net als de Samburu en wij kunnen ons slechts daarbij aansluiten. Dit wonderschone gebied heeft het ondertussen meer dan verdiend. We rijden weer terug naar de air strip en stappen weer in het kleine vliegtuigje voor de weg terug. In Nairobi aangekomen rijden we meteen door naar de internationale luchthaven voor de vlucht naar Mombasa. Geen betere plek om van het stof af te komen dan aan het strand! Het is maar een kort vluchtje en bij aankomst in Mombasa staat Jon, onze chauffeur al te popelen. We moeten naar Diani Beach dat ten zuiden van Mombasa ligt. Rondwegen zijn er niet in Kenia en dus kunnen we genieten van alle drukte en geuren van Mombasa terwijl Jon zich opvreet omdat we midden in de avondspits zitten. Om op Diani Beach te komen moet je met de pont over. Er wordt al jaren gemijmerd over een te bouwen brug maar er is altijd wel een reden te vinden waarom dit niet kan. Wij genieten want dit is Afrika op zijn best! Het is al donker als we bij ons hotel aankomen maar we hebben gelijk in de gaten dat dit weer  zo'n plekje is waar je jaren later nog steeds met weemoed aan terugdenkt. Het heet „the Sands at Nomad" en we worden door de manager ontvangen en naar onze kamer geleid. Nou, in elk ander hotel zou dit een suite heten want het ziet er werkelijk fantastisch uit! We kleden ons snel om en haasten ons naar het restaurant. Dat blijkt ook al een schot in de roos en na heerlijke oesters en een kreeft zakken we in een zalige diepe slaap!

Dag 5;Tiwi Beach

Ondanks het heilige voornemen om ontzettend lang uit te slapen lig ik om 8 uur naar het plafond te staren. Tonia heeft daar minder last van en is nog lang niet van plan om aan de dag te beginnen. Ik trek de zwembroek aan en duik in het lauwe zwembad en tuur naar de zee. Het leven kan rotter........ Dan maak ik de klassieke fout om over het strand te gaan zwerven op zoek naar mooie schelpen en binnen no time heb ik „vrienden". Als je je hieraan overgeeft kan het uiterst knus zijn om een uurtje of wat met de lokalen te kletsen over koetjes en kalfjes. Ze vinden het niet erg als je niets koopt. Ze proberen het echter wel iedere keer opnieuw als je lekker met ze over het strand hobbelt, zelfs als je al 4 keer hebt uitgelegd dat het niet gaat gebeuren. Het strand is hagelwit en voldoet aan alle Bounty eisen. Na een uurtje te hebben rondgeslenterd loop ik nog even bij de lokale shop langs en ben ik zomaar weer 3 kwartier verder. Terug bij de kamer blijkt de voordeur open te staan. Ik had gezworen dat ik die dicht had gedaan maar Tonia ligt nog in diepe slaap. Dan zie ik opeens een aap die naar binnen wil komen. Ik jaag hem weg en maak Tonia wakker. Ik vertel haar dat er bijna apen binnen waren en krijg de wind van voren. Net als ik uitgegiecheld ben zie ik een klein zwart handje behendig de deur open duwen en kijkt dezelfde aap nieuwsgierig om de hoek. Ik hoef me nu niet eens op te winden. Hij heeft zelf al 1+1 gedaan en maakt zich uit de voeten. Grappend zeg ik dat ze de fruitschaal niet hebben gevonden en kijk even om de hoek de woonkamer in. Daar liggen de bananenschillen keurig op tafel en moet ik hikkend van de lach aan Tonia opbiechten dat terwijl zij sliep de aap in kwestie lekker heeft ontbeten. Wij besluiten hetzelfde te doen. Mijn „vrienden" van de winkel zien ons met een volle buik voorbij schuifelen. Ik ben niet meer belangrijk. Het is „la mama" die ze moeten hebben. Ze hebben een feilloos gevoel voor verhoudingen en terwijl ik lekker van de koffie geniet baant Tonia zich een weg door de lokale kleurrijke wikkeldoeken en souvenirs. Ik maak wat foto's van de inmiddels beroemde „Beach Masai" stam. De masai zijn in trek bij oudere dames en lopen hier rond om hun waren te slijten. Ze zijn mooi uitgedost en in combinatie met de zee zien ze er bijna magisch uit. De rest van de dag lanterfanten we maar wat rond en we laten ons verwennen in de spa en verwennen meerdere malen de inwendige mens.

Dag 6; Tiwi Beach

Vanmorgen zouden we eigenlijk gaan duiken maar het ontbreekt ons aan fut. We hebben zoveel gereisd de afgelopen 11 maanden dat we deze laatste dagen heerlijk willen relaxen. Na een laat ontbijt trekken we echter wel onze flippers aan en zetten we onze duikbrillen op om wat te gaan snorkelen. Het duiken hier is werkelijk spectaculair goed en kan ik eenieder aanraden! Ik heb hier de nodige duiken gemaakt en kan me vooral een duik herinneren op mijn verjaardag een aantal jaar geleden. Ik sprong erin en was werkelijk omringd door een muur van barracuda's, adembenemend in elke zin van het woord! Het snorkelen is leuk en we zien mooie zeesterren. Het koraal zelf valt tegen maar dat is logisch want er lopen dagelijks mensen over. Je kunt snorkelen vanaf de kant bij hoog water tot aan het rif maar je kunt er niet overheen.Het zeewater heeft een heerlijke temperatuur en we nemen het er van. Gelukkig hebben we wel een T shirtje aangetrokken. De middag brengen we door met luieren, lezen en nog een heerlijke massage.

Dag 7; terug naar Amsterdam

De spullen zijn gepakt........we vliegen vanochtend vroeg terug naar Nairobi om de dagaansluiting te halen naar Amsterdam. Het was kort maar het was weer heerlijk!!! Kenia prijkt boven aan onze lijst hebben we besloten.........Kwaheri........

Kaart van Kenia

Dagboek flow

Onze onderzoeksreizen doen wij eigenlijk altijd in een versneld programma. Voor het beste resultaat en om echt van de reis te kunnen genieten adviseren wij je om meer tijd te nemen. Ben je geïnspireerd geraakt door het lezen van ons dagboek en wil je ook zo'n reis maken? Voor deze reis adviseren wij je op de volgende punten te letten;

• Samburu is in mijn ogen het mooiste park van Kenia. De omgeving is ruig maar de galerijbossen zitten vol met dieren. Bedenk je wel dat dit park wel een fors stuk rijden is en alleen goed past in een 3 weekse reis.
  • Duiken is super in Mombasa en er zitten zeer veel goede duikscholen. Wel is het aan het strand vaak zo dat je bij eb moeite kunt hebben om in zee te komen omdat je dan via het rif te water moet.
  • Veel mensen willen Kenia met Tanzania combineren en dat kan. Er mogen geen safarivoertuigen in elkaars land rijden en dus moet je wel met de bus van Nairobi naar Arusha. Voordeel van een dergelijke combinatie is dat de vrijwel zeker de migratie kunt zien mocht die er zijn. Maanden daarvoor zijn juni, juli, november, december maar dit is wel weersafhankelijk.

Wij schrijven graag een gepersonaliseerde offerte die bij jouw wensen past. Denk er aan dat je je nooit over de kop reist, dat is zonde en kun je niet optimaal genieten. Voor iedereen is het tempo anders net zoals de reishoogtepunten voor iedereen anders zullen zijn. We gaan altijd uit van 2 tot 3 weken maar met meer of minder is er natuurlijk ook van alles mogelijk.

Bekijk ook onze voorbeeldreis.

och we hebben GENOTEN, ik wil terug!!!!!!!!!!!!

De chauffeurs en koks waren schatjes... zeker de jongens uit Kenia waren zeer proffie en leuk. Eefje & Innocent zijn ook erg leuk! Michael, de chauffeur, heeft nog een ontmoeting met de Keniaanse Cricket Warriors voor ons geregeld... was WAANZINNIG!!!  haha en uiteraard hebben we nog een paar uur langs de weg zitten wachten ivm lekke banden, maar dat heeft natuurlijk zijn charme...

qua afstanden waren we misschien liever vanaf serengeti naar dar el salaam gevlogen en Mwanza overgeslagen,  maar dat is geen item hoor!

Mensen allemaal even vriendelijk en op het strand in zanzibar hebben de jongens en ik nog gevoetbald met de maasai jongens.

1 minpunt; Simba Campsite (daar hadden ze alleen maar gaten in de vloer.. te ranzig en goor voor woorden) tot grote hilariteit van alle mannen heb ik de chauffeur gevraagd een waterfles kapot te snijden zodat ik daar in kon plassen.

1 aandachtspunt; Tilapiahotel... incapabel & inflexibel personeel... en ook erg suf, zij hebben daar die URU diamonds haha en ik was in de mood om zeker 5 armbanden te kopen!!!

Maar overall een droomvakantie.

Kan ik foto's voor de chauffeurs en de koks naar jou sturen?

Groetjes, Erna

Rondreis Kenia

Hallo Hans

We zijn weer heelhuids thuis gekomen.

Wat hebben we een fantastische reis gehad. De game-drives waren allemaal ongelooflijk mooi. Wat hebben we veel gezien en zelfs in Ngoro Ngoro de neushoorn die vlak voor onze auto de weg overstak. Geweldig in 1 woord.

De eerste overnachting in de Serengeti kwam te vervallen omdat de migratie nog niet zo ver was en hebben we 3 nachten in Acacialodge geslapen. Wat een prachtige omgeving met  's ochtends de huilende hyena's en blaffende jakhalzen om je heen. Zelfs een zwijn heeft bij onze tent geprobeerd een gat te graven.

Onze gids Mozes was dan ook erg verrast toen we de eerste dag in Serengeti al duizenden gnoe's en zebra's zagen die toch al aan de migratie begonnen waren. Wij hebben onze ogen uit gekeken wat een aantallen zie je daar.

Masai Giraffe Eco Lodge is ons erg slecht bevallen. Ontvangst en bediening was erg onprofessioneel. We waren gewend geraakt aan een ontvangst met warm handdoekje en koel drankje maar hier moesten we zelf de koffie of thee pakken. Niet dat dat erg is maar het personeel stond maar een beetje te kijken. Een wijntje was er niet. Een keer was er 1 fles gehaald en toen was het weer op.  Het zwembad zag er niet erg aantrekkelijk uit. Vies en groen.

De stoelen voor de bungalow waren slecht en je kon er niet goed in zitten. Lokale gids was opdringerig wat we niet gewend waren. Op Tripavisor zie ik alleen maar goede berichten maar wij kunnen me daar niet in vinden. De Belgische eigenaresse was er niet dus misschien dat daarom het personeel ondeskundig was?

Ons advies zou zijn deze niet meer aan te bieden.

Nog een tip van ons aan je klanten : Neem een stekkerdoos mee met minstens 3 ingangen. Er zijn nl erg weinig stopcontacten in de meeste accommodaties.

En nog 1 tip. We hebben heel erg veel last van Tseetsee vliegen gehad. Ze steken dwars door kleding heen. Pijnlijk en lastig want het jeukt enorm. En het kan ook nog gevaarlijk zijn voor de slaapziekte.

Spray tegen tseetseevlieg

Tegenwoordig is er een natural spray op de markt die beschermt tegen de Tseetsee vlieg. Deze Anti Insect Natural spray van Care Plus is een insectwerend middel op natuurlijke basis. Het bevat citronella en lemon-eucalyptusextracten. Het middel bevat geen DEET of andere chemicalieen en is dus geschikt voor mensen die geen DEET kunnen of mogen verdragen. Dus ook ideaal voor kleine kinderen (vanaf 3 maand) en zwangere vrouwen. Care Plus geeft aan de deze spray 3 uur lang bescherming biedt tegen de Tseetseevlieg.

Gebruik tegen de TseeTseevlieg geen DEET spray.

Verder hebben we enorm genoten en hebben we alles gezien wat er maar te zien valt.

Heel erg bedankt daarvoor.

Groeten Harmien

Rondreis Tanzania

Bij gebrek aan Facebook even langs deze weg een review.

Voor de pandemie stond er een rondreis door Brazilië gepland. Dit werd een voucher, toen een rondreis door Namibië, Botswana, Zimbabwe en Mozambique, vervolgens weer een voucher en uiteindelijk een refund.
Alleen al om de wijze waarop dit hele proces werd aangepakt zou ik DagboekReizen meer dan aanbevelen.
Het is een organisatie gerund door integere oprechte en positieve mensen voor wie hun werk hun passie is en het kan niet anders dan dat dit doorsijpelt in de wijze waarop ze hun reizen organiseren en in hun keuze voor de lokale organisaties met wie zij werken.
Wij hebben als gezin het geluk gehad in ons jaar reizen, tweemaal een deel met DagboekReizen te kunnen doen.
Een maand Colombia en een week in een relatief onbekend maar adembenemend mooi gebied in Brazilië, de Jalapao.
Beide reizen waren afwisselend, uitstekend georganiseerd en met veel oog voor onze behoeften als gezin samengesteld.
Hans en Tonia hebben het talent accomodaties te vinden met een charme die wij erg waarderen en waar we ons direct thuis voelden.
De maand Colombia heeft ons een fantastisch inkijkje gegeven in dit prachtige land met eindeloos veel natuur waar we ons zoveel in hebben mogen vermaken. De plaatsen en steden die we bezochten waren met alle muurschilderingen een lust voor het oog en door de gidsen die we troffen en tours die we kregen altijd informatief en boeiend.
Het fijne aan onze reis door Colombia was ook de ruimte die er was gelaten om zelf een invulling te kiezen en te organiseren ter plaatse, wat ons een prettig gevoel van autonoom zijn gaf, iets wat soms onder gesneeuwd kan raken tijdens overvolle georganiseerde trips.
In de Jalapao in Brazilië waren we enkel met lokale toeristen en een fantastische gids in een bijzonder gebied met de fervedouros als absoluut hoogtepunt.
Wij zijn ervan overtuigd dat je met DagboekReizen kiest voor een organisatie die ook de minder bekende juweeltjes van een land aandoet en je een complete ervaring biedt die veel verder gaat dan de foto’s van een gemiddelde reisbrochure.
Dank Hans en Tonia voor 5 geweldige weken en het daarnaast ook volkomen belangeloos geven van tips en aanbevelingen gedurende onze reis van afgelopen jaar. We hebben er talloze opgevolgd en het heeft ons op schitterende plekken gebracht.
Mede dankzij jullie is ons jaar de wereld over een onvergetelijke ervaring geworden.

Nou dit is hem dan.
Ik word er bijna emotioneel van.
Maar dat ben ik snel:-) en over tweeenhalve week gaan we weer naar huis dus ik moet sowieso afscheid nemen van ons jaar en dat valt niet mee.
En vooral;
We zijn jullie gewoon enorm dankbaar.

Martijn en Didi en Tijmen en Imme

brazilie en colombia 2022

Goedemiddag Hans (en iedereen bij Dagboek reizen)

Vandaag zijn we thuisgekomen van onze reis naar Tanzania. Het is onze gewoonte om na de reis altijd even te laten weten hoe het is geweest. De pluspunten, maar ook de verbeterpunten. Niet om te zeuren of te klagen, maar zodat jullie dit eventueel kunnen gebruiken voor toekomstige reizen.

Allereerst wil ik zeggen dat we het best spannend vonden om deze reis via jullie te boeken. We kenden jullie natuurlijk nog niet. We hebben al vele reizen gemaakt, altijd via onze vaste reisadviseuse bij D-reizen. Zij wist precies wat we leuk vonden en dat was dus altijd erg vertrouwd. Nadat zij failliet gingen, was het voor ons een beetje zoeken.
Dit was natuurlijk best een dure reis en dat maakte het voor ons wel spannend om te boeken bij een voor ons nog onbekende organisatie. Zeker omdat het in het regenseizoen was. We hebben behoorlijk getwijfeld, maar zijn zo blij dat we de gok genomen hebben! Zoals ik eerder al aangaf hebben we al vele mooie reizen mogen maken, maar al na enkele dagen wisten we zeker dat deze reis alles ging overtreffen!
Het was echt een droomreis! Alles was tot in de puntjes geregeld. En voor wat betreft het regenseizoen: jullie gaven aan dat we hier niet bang voor hoefden te zijn en daar was geen woord van gelogen. Sterker nog: we hebben er vooral heel veel voordeel van gehad.
We hebben in 7 dagen safari misschien in totaal een kwartier regen gehad (overdag)
Daarentegen was het overal wel super rustig. We kwamen soms 2 tot 3 uur lang geen enkele andere auto tegen. We werden direct geüpgraded naar een luxere accommodatie in de Serengeti: Seronera Luxery Camp. In Tarangire Luxery camp waren we zelfs de enige gasten en kregen we de Honeymoonsuite aangeboden!
We hebben zelfs heel veel meegemaakt van de great migration, wat we nooit hadden verwacht van tevoren.
Alle accommodaties waren heel erg goed, het eten was heerlijk en we hadden de beste gids die we ons konden wensen! We hebben iedere dag gamedrives gemaakt van 7:30 tot 18:30 en het verveelde geen moment.
We hebben echt geen enkel negatief punt over het safari gedeelte. Wel nog een kleine tip: er wordt verwacht dat je de gids een flinke fooi geeft. Zo'n 20 tot 40 dollar per persoon per dag. (Wat ie ook dubbel dwars waard is!!) Dat kan oplopen tot een behoorlijk bedrag en dat is misschien wel handig om van tevoren aan te geven.

Na de safari gingen we naar Zanzibar om nog een paar dagen bij te komen. De dag na aankomst hadden we een privétour door Stonetown, waar we eerlijk gezegd niet zoveel zin in hadden. Maar we hadden een goede gids en we vonden het toch erg leuk!
De accommodatie in Nungwi was prima, maar vanaf donderdag werd het restaurant overdag gesloten in verband met de Ramadan. Je kon er dus niet lunchen, maar je kon ook niets te drinken bestellen. Voor ons niet zo'n probleem, omdat we donderdag een snorkeltour hadden, vrijdags naar huis gingen en sowieso de voorkeur gaven aan een ander restaurant. Maar misschien wel handig om te weten voor toekomstige reizigers.
Ook was het niet mogelijk om met creditcard te betalen. Er zit een pinautomaat vlakbij het hotel, alleen deed deze het niet altijd en kan je maar kleine bedragen pinnen en betaal je zo'n 6 euro per transactie.
Het uitzicht vanaf het hotel was wel prachtig en we hebben hier nog heerlijk een paar dagen kunnen bijkomen van onze fantastische reis.

Wij zullen een volgende keer zeker weer via jullie boeken. Jammer dat jullie niet alles aanbieden wat nog op ons verlanglijstje staat!
Tijdens de vakantie heb ik met enige regelmaat foto's op social media geplaatst en ik kreeg meteen al de vraag via welke reisorganisatie we hadden geboekt. Hopelijk hebben jullie er binnenkort dus weer wat nieuwe klanten bij!
We willen jullie heel erg bedanken voor alles. Het contact voorafgaand aan de reis heb ik als heel prettig ervaren en de reis was zelf was echt perfect geregeld!