kleurrijk Peru

kleurrijk peru

Een reis vol kleuren en verschillen

Dag 1 vliegen naar Lima

Zo, na een keer of 5 de koffer te hebben in- en uitgepakt heb ik nog steeds het gevoel dat ik iets  vergeten ben in te pakken, maar geen idee wat. Het zal wel goed zijn. Ik heb in ieder geval de camera, paspoort en creditcard bij mij. Dus op naar Schiphol en hup het vliegtuig in richting Zuid Amerika, mijn favoriete werelddeel. Dit keer gaat mijn reis naar Peru. Na een lange reis kom in aan in Lima, waar ik maar een nachtje blijf slapen en dan gelijk weer door naar mijn volgende bestemming reis.

Dag 2 & 3 Het bos in

Het was een korte nacht in Lima maar ik ben er klaar voor. Ik ga sinds lange tijd weer de jungle in, je wil niet weten hoe ik er naar uitkijk. Het wordt het regenwoud van Puerto Maldenado, klinkt nu al goed. Het is een vlucht van bijna 2 uur en dan sta ik in de vochtige warmte van Puerto Maldenado. Ik word afgezet bij het hoofdkantoor van de lodge, daar wacht ik op de rest van de groep. Als de hele groep compleet is, uurtje of 3 later, vertrekken wij richting de boot die ons naar de lodge brengt. De rit er heen wordt ons het een en ander uitgelegd over de jungle. Bij de boot aangekomen is het nog 2 uur in de boot zitten, maar dat is echt geen straf. Heerlijk varen over de amazone, dieren spotten en genieten.

Aangekomen bij de eco lodge ben ik verrast hoe mooi hij is, mooie plek aan de rivier in de jungle. Ik ben nu al gelukkig. Ik word nog gelukkiger als ik zie dat ik het laatste huisje heb helemaal tegen de jungle aan.

De volgende dag gaan we al vroeg op pad, ik kan niet wachten. Nu had de jungle mij al vroeg gewekt, dat is zó fijn aan in de jungle slapen, al die heerlijke geluiden. De amazone is zo mooi hier! Ik denk wel dat ik hem hier in Peru het mooiste vind. We gaan  een uurtje of 4 wandelen en we zien apen, kikkers, ara’s, spinnen in elk formaat, tsja top wandeling!! En er loopt een gids in opleiding mee, zij laat zich een beetje van de groep afzakken om van alles te ontdekken en op te schrijven. Nu laat ik mij dus ook wat van de groep afzakken en heb ineens een privé gids, haha, ja sorry maar als ik de kans krijg.. Ze legt mij ook van alles uit en ik geniet er enorm van. In de middag loop ik richting het zwembad, een kleine 20 minuten lopen. Is de lodge zo groot dan? Eh nee, maar het zwembad is een klein riviertje een stukje de jungle in. Prachtige plek waar de vogels je om de oren vliegen en verder helemaal niemand is. Dan na het avond eten een nachtwandeling, mijn jungle hartje komt wel aan zijn trekken hier.

Dag 4 op naar de stad van de keizer

Helaas verlaat ik de jungle alweer, maar ik ben blij dat ik er in ieder geval weer een keer geweest ben. Nu is het op naar het vliegveld en Cuzco is de volgende bestemming. Met wat geluk kan ik vanmiddag Cuzco al gaan verkennen. Maar helaas dat gaat niet door, de vlucht heeft een vertraging van een uurtje of 3. Dat is jammer maar niks aan te doen, wachten dan maar, hoort soms ook gewoon bij reizen. Ik kom laat in de middag aan in Cuzco en duik snel de stad in.

Ik ben aangenaam verrast over Cuzco. Erg mooie stad en ik hoop dat ik de aankomende dagen nog even tijd heb om hem bij daglicht te kunnen bewonderen. Nu eerst ergens een restaurantje in, ik heb aardig trek inmiddels.

Dag 5 Kippenvel

Naar vandaag heb ik heel erg  uitgekeken. Dit is iets van mijn “dit wil ik ooit nog zien in mijn leven lijst”, haha. Het begint met een autorit van 1,5 uur, niet heel bijzonder. Dan stap ik op een trein en wat voor eentje. Mooiste treinreis ooit!! Klaar, kan ik kort over zijn. De trein gaat door de bergen en bossen, ik ben er nog van onder de indruk. Dan kom ik in het dorpje Aguas Calientes, dat is wel even slikken, ik had heel iets anders in mijn hoofd. Dit is wel super toeristisch, het is bijna te erg, zeker als je net uit de trein stapt van de mooiste treinreis van je leven. Nu vragen jullie je onderhand vast af waar ik ben. Nou, ik ben nog een busreis van 20 minuten van mijn persoonlijke “ik wil het ooit zien” hoogtepunt af. Ik mag ook gelijk in de rij gaan staan voor de bus.

Oke ik ben bij de ingang, hier is het tegenwoordig goed geregeld, je mag pas naar binnen na de tijd die op je ticket staat. Mijn gids geeft aan dat we nog 10 minuten moeten wachten. Prima, ik vind het best en dan kan ik nog even snel naar de wc. Ja, het is zover we lopen naar binnen, het is nog wat slingeren naar boven maar dan… Ik sta op een rand en kijk neer op Machu Picchu

Ik heb serieus kippenvel en geloof het bijna niet.

Sta je dan, niks meer te zeggen. Zolang al op mijn lijstje en nu ben ik er gewoon! Adembenemend hoe magisch het hier is. Zou bijna zeggen inpakken en wegwezen want beter wordt het niet. Het is helder en er hangen wat dikke wolken tegen de bergtoppen, mijn God wat is het mooi!

Ik heb ook uitgebreid de tijd genomen om de plek te bekijken en ben één van de laatsten die er uitgaat. Ja soms besef je gewoon niet wat een plek met je kan doen en dat het toch bijzonder blijft om te kunnen en mogen reizen.

De volgende dag wil ik eigenlijk nog een keer naar MaPi (een hippe lokale afkorting), maar het regent en het is erg bewolkt. Ik twijfel erg want gisteren was magisch en ben nu bang dat ik dat moment misschien verpest. Wat te doen, wat te doen… Nee ik besluit het toch maar niet te doen en ga het dorpje verkennen. Vroeg in de middag mag ik met de trein weer terug, erg vervelend weer…

Terug in Cuzco en terugdenkend aan Machu Picchu word ik heel blij en gelukkig, wauw ,ik was er gewoon!

Dag 6 Sacred valley

Vandaag staat mijn volgende excursie op het programma, de Sacred Valley tour. Het wordt een volle dag en we starten bij een lokale alpaca boerderij. Hoe kun je niet van alpaca’s houden, wat een leuke dieren zijn het toch ook. Je krijgt hier verder een mooi inzicht over hoe alpaca wol verwerkt wordt tot een sjaal, trui, deken enz. Ook komen hier veel toeristen erachter dat de trui of alpaca kleding die ze net ergens goedkoop op een marktje hebben gekocht , eigenlijk geen alpaca wol is. Zeker net zo vermakelijk. Dan gaan we door naar Pisaq. Dat is wel een hele mooie Inca site, bah bah. Prachtige plek, je verbaast je toch weer hoe hier mensen hebben kunnen leven en hoe ze het hebben kunnen bouwen. Pisaq is gaaf!! Daarna een bezoek aan een lokale markt, marktkraampjes vol met de meest mooi gekleurde spullen, zelfs ik ontkom er niet aan en koop mijn eerste souvenir. Dan gaan we lunchen in een mooi restaurant met heerlijk eten, live panfluit muziek op de achtergrond, ik hou toch wel van deze Zuid Amerikaanse sfeer. Ollantaytambo is de volgende stop. We gaan de zonnetempel ruïnes bekijken. Via de inca terrassen klim je naar boven, boven aan gekomen zie ik de overblijfselen van de tempel. Ook weer een bijzondere plek, minder indrukwekkend dan Pisaq, maar zeker de moeite van een bezoek waard.

Ik ben de enige die teruggaat naar Cuzco, dus eerst worden de andere mensen uit de groep waar ik vandaag mee op pad was afgezet bij hun hotel en dan is het terug naar Cuzco. Het is een rit van bijna 2 uur en bij aankomst in mijn hotel krijg ik te horen dat de gids waarmee ik morgen op pad ga er rond 19 uur is. Ik ga even snel douchen en wacht op de gids. Inmiddels heb ik wel besloten dat ik in het hotel ga eten, dan kan ik twee dingen combineren, de gids laat namelijk op zich wachten. Als ik het eten bijna op heb komt de gids binnenlopen. Hij vertelt mij over morgen, dat gaat een bijzondere dag worden…

Dag 7 de laatste loodjes zijn het zwaarst

De wekker gaat om 3:30, het klinkt vroeg maar mijn ritme is hopeloos en ik ben meestal rond die tijd wel wakker. Geen probleem dus. Rond 4:15 staat de gids op de stoep, nog naar een ander hotel om wat mensen op te pikken, dan gaan we richting Rainbow Mountain, de regenboog berg. Dit wordt een hele gave dag, op naar 5100 meter. De rit erna toe duurt met lunch een uur of 4, maar wat een bizar mooie rit. Het laatste stuk is hoog door de bergen, zo prachtig en we stoppen ook regelmatig om te genieten van het uitzicht. Dan komen we bij de parkeerplaats, verder dan dit gaat het busje niet. De top kunnen we al zien, ik schat het op nog een kilometer lopen. Zo. dit is wel een pittig klimmetje in de ijle lucht, vanaf de parkeerplaats tot de top, ruim een uur gok ik zo. Het is echt zwaar, vooral het laatste stuk. Maar dan…je staat op de top, je draait je om naar waar je vandaan komt. Oké, sprakeloos!! De berg heeft alle kleuren van de regenboog, hoe dan??? Wauw!!! De ene helft heeft alle kleuren de andere helft ligt bedekt met sneeuw. Dit zijn die laatste zware meters wel waard hoor, niet normaal.

Op de weg terug ben ik erg onder de indruk van wat ik net gezien heb. Het is bizar hoe mooi en bijzonder de natuur kan zijn. We stoppen nog voor een lunch en zijn dan laat in de middag in Cuzco.

Ik besluit dat ik toch nog even Cuzco in ga, de beentjes zijn redelijk moe, maar ik wil Cuzco niet missen. Wat een leuke stad. Mooie gebouwen, veel restaurantjes, winkeltjes en eigenlijk maar weinig toeristen. Ik zoek een leuk restaurant uit en kies iets uit de lokale keuken.

Dan snel het bed in, ben kapot!

Dag 7 luxe transfer

Ik ga vandaag met de bus naar Puno, de bus maakt drie stops onderweg bij wat bezienswaardigheden. Ik moet zeggen dat als ik aan een bus denk in Peru, ik niet meteen aan deze variant had gedacht. Dit is wel een heel luxe. Mooi hoor, grote touringcar, drankjes onderweg, heerlijke stoelen en zelfs wifi aan boord. Dat is een aangename verrassing en er komen er meer. De stops die we maken zijn ook zeker niet verkeerd. Eerste in een klein dorpje met een prachtig klein kerkje. De tweede is de mooiste van vandaag, Raqchi. Het is een Inca site, een vrij grote ook en erg mooi weer. We mogen hier een half uur rondlopen nadat we wat uitleg hebben gehad over de site. Er zit een piepklein dorpje bij met een schattig klein kerkje en marktje. Verder maken we een stop op het hoogste punt van de rit en een dorpje.

In de avond komen we aan in Puno. Puno zelf is niet de mooiste stad, maar daarvoor kom ik hier ook niet.

Dag 8 Ontmoeting met de president

De reden waarom je Puno moet bezoeken zijn, het Titicacameer, haar drijvende dorpen van de Uros indianen en de eilanden. Wat ik al zei, Puno zelf is niet bijzonder, vind het eigenlijk een foeilelijke stad. Het Titicaca meer is een ander verhaal. Ik begin vandaag met het bezoek aan de Uros indigenas, op van riet gemaakte drijvende eilandjes met daarop families. Iedere familie heeft zijn eigen eilandje. Wij hebben geluk want van de familie die wij bezoeken is de oudste man de president. Het is een  leuke man die met heel zijn lichaam en met grappige opmerkingen uitlegt hoe het leven er aan toe gaat hier. Ik heb nog nooit zo genoten van een bezoek aan een lokale familie. We maken nog een boottocht in een traditionele rietenboot en nemen afscheid. Volgende stop is een eiland 2 uur varen van hier. Het eiland is niet heel groot en het is een flinke klim naar het dorpje. Daar aan gekomen hebben we een heerlijke lunch met uitzicht over het meer en Bolivia zien we ook liggen. Na de lunch krijgen we uitleg over de traditionele kleding en hoedjes  van de lokale bevolking. Dat was erg vermakelijk en interessant. Het is een lange boottocht terug naar Puno, maar de dag was toch een stuk leuker dan ik gedacht had.

Dag 9 Reisdag

Over vandaag had ik kort kunnen zijn, een reisdag, meer is het niet. Vanaf Cuzco ben ik niet meer onder 2800 meter hoogte geweest en dat maakt de reisdagen erg aangenaam. Ik hou van bergen en daar hebben ze er hier genoeg van, ik word wel verwend hier onderweg. Het zijn ruige bergen en landschappen met spectaculaire vergezichten. Ook vandaag weer, bij het hoogste punt vandaag sneeuwde het zelfs. Maar het meest bijzondere was de stop bij een groep alpaca’s, haha nog nooit zoveel selfies gemaakt. Eind van de middag ben ik in Colca en heb tijdens het avond eten behoorlijk gelachen om de alpaca foto’s met Hans en Tonia die op kantoor mijn verrichtingen volgen.

Dag 10 en 11 Op zoek naar de Condor

Echt zin in vandaag en hopelijk gaat het nu een keertje lukken. Ik ben al eens eerder condors wezen spotten maar had toen geen geluk, dus met gekruiste vingers vandaag. Ik ga naar de Colca vallei, je kunt hier ook meerdaagse wandelingen maken maar daar heb ik helaas geen tijd voor. De Colca vallei is werkelijk een plaatje en ik kan toch nog een wandeling maken. Wel een korte maar er is volgens de gids wel tijd voor. Ik loop net geen 2 uur maar ik geniet er volop van. Schitterende uitzichten, kolibries, rust en een heerlijk zonnetje maken het plaatje compleet. Bij het laatste uitzichtpunt, waar ik weer opgepikt word, heb ik nog even de tijd om wat rustig te zitten en rond te kijken. Dan is het geluk toch aan mijn kant en komt er een condor voorbij vliegen. Wat een indrukwekkend gezicht! Ik ben erg blij met deze ontmoeting en kan weer wat afstrepen van mijn lijstje van dieren die ik nog wil zien.

Terug in Colca ga ik nog even het dorp in. Het is een typisch Zuid Amerikaans dorpje, groot plein in het midden, oud kerkje ervoor, wat restaurantjes en een groente- en fruitmarkt. Ik vermaak mij hier nog wel even.

De volgende dag ga ik nog een stukje wandelen, vlakbij het hotel ligt een wandelroute. Er is verder geen mens hier te bekennen, wat een rust. Ik ga even rusten op een groot rotsblok, en 45 minuten later besluit ik rustig terug te lopen. Wat een stilte en rust hier, zo fijn!

Dag 12 en 13  Arequipa

We komen aan in Arequipa in het begin van de avond en ik slaap in een mooi hotel. Een grote kamer helemaal in koloniale stijl met balkon, top! Ik zit vlak bij het oude centrum en besluit daar vanavond ook te eten. Plaza de Armas ziet er wel erg mooi uit met die verlichting hier, grote koloniale gebouwen, parkje in het midden en er speelt een bandje. Ik zoek een leuk plekje uit en ga er eens even van genieten.

Ik ben vroeg wakker en ga eerst eens even ontbijten, ik heb de ochtend voor mijzelf, dus eens even uitzoeken wat ik ga doen. Ik ga nog een keer het oude centrum in en de kathedraal bezoeken. Dan even fijn lunchen en dan een stadstour.

De stadstour is tof. Vooral het Santa Catalina klooster vind ik bijzonder mooi. Het leuke hier is ook dat als je door een straatje heen loopt, dat je van die doorgangetjes hebt en je ineens op de meest mooie binnenplaatsen terecht komt. Ja, ik  kan niet anders zeggen dan dat Arequipa de moeite is om minimaal een nachtje door te brengen.

Dag 14 rustig dagje

Het wordt een rustige reis dag vandaag, niks bijzonders. Ik ga begin van de middag met de bus naar Nazca. Nu ga ik met een andere busmaatschappij, maar ook deze is top. Stoel kan achterover , tv’s in de stoelen en een hapje en drankje onderweg. Laat in de avond ben ik in Nazca en besluit er gelijk in te duiken.

Dag 15 tekeningen spotten

De Nazca lijnen zijn ook een plek die ik wel in het echt wilde zien en dat gaat ook nog gebeuren  vandaag. Hoe gaaf is dit, met een klein vliegtuigje over de Nazca Lijnen! Ons vliegtuigje is de eerste die vandaag de lucht in gaat. Iedereen heeft een plek aan het raam en ze zorgen ervoor dat ook iedereen de tekeningen te zien krijgt. Dat geeft dan ook wel weer wat extra’s aan de vlucht, het vliegtuigje hangt eerst bijna haaks naar links en draait behoorlijk scherp om vervolgens de rechterzijde het uitzicht naar beneden te gunnen. Het is een attractie op zich, lijkt wel een achtbaanritje. En dan de tekeningen, bijzonder en ze zijn goed te zien. Moet zeggen dat ik mij verbaas dat ze na zo vele honderden jaren nog zo duidelijk te zien zijn en dan de vraag waar waren ze voor? Ik besef mij net dat ik deze vakantie best veel kan afstrepen van mijn te zien lijstje. Dat is wel even een momentje.

Terug bij het hotel staat mijn volgende chauffeur mij al op te wachten. Ik ga meteen door naar het busstation voor de rit naar Ica. Daar aangekomen is het meteen door naar een, ja wat is het? Het is eigenlijk een oase in de woestijn, een meertje met wat hotels en restaurantjes eromheen en op de achtergrond de duinen. Super knus plaatsje vanuit waar je de zandduinen in kunt. Dat ga ik ook doen, met een buggy. Dit is wel stoer, de chauffeur van de buggy heeft er zin in. Lekker crossen door de duinen, zand zit inmiddels overal maar prima. Dan stoppen we boven op een zandduin, er komt een soort skateboard zonder wieltjes tevoorschijn. Jawel,we gaan sandboarden. Je ligt op je buik op de plank en glijdt zo van de zandduinen af. Onderaan is het even wachten tot iedereen beneden is en dan kom de buggy je weer ophalen, wat een luxe. We rijden weer verder met de buggy en stoppen nog een paar keer , elke keer weer op een hogere bult, om weer op de plank eraf te glijden. Dit kan ik nog wel een paar keer doen, hoe leuk is dit. Bij het hotel aangekomen zit het zand overal en de makkelijkste oplossing ligt voor de deur van mijn kamer, het zwembad. Met in mijn ogen de meest sierlijkste duik ooit, lig ik in het verkoelende zwembad. Weer een top dag, mag van mij nog wel even doorgaan zo.

Dag 16 Poor man’s galapagos

Weer een dag met wat bijzonders op het programma, Ballestas eilanden. Ze noemen ze ook Galapagos voor de armen, beetje onhandige benaming vind ik. Maar goed ik ga eens even kijken of ze de Galapagos recht aan doen. In de haven aangekomen mag ik vrijwel direct aan boord en varen we naar de eilanden. Het ziet er naar uit dat het gaat regenen, maar de gids stelt ons gerust met de woorden dat het al 20 jaar niet meer heeft geregend. Kijk, dat zijn bemoedigende woorden. Het eerste eiland is wonderschoon en het eerste wat we zien zijn pinguïns. De pinguins staan klaar om het water in te duiken, ze blijven grappig, op het land te klungelig en in het water zijn het acrobaten. De kleuren van de eilanden vallen mij ook op, terracotta rood met metallic achtige kleuren met af en toe een zonnestraal erop. We varen om het eiland heen en zien zeeleeuwen en een belachelijke hoeveelheid aan vogels. Vind de eilanden prachtig en vermaak mij goed. Voor ik het weet varen we weer terug naar de haven. Ik moet zeggen dat het mooie eilanden zijn, kan de vergelijking met de Galapagos enigszins begrijpen.

Na de eilanden ga ik naar het busstation in denk ik mijn kortste taxi ritje ooit, binnen twee minuten ben ik er. Had wel kunnen lopen. Het duurt nog even voor de bus er is, even lunchen dan maar.

In de bus naar Lima zit ik de foto’s te bekijken van de reis tot nu toe. De reis is afwisselend geweest, jungle, bergen, steden en leuke mix van alles eigenlijk en weer hele bijzondere dingen gezien.

Dag 17 Korte tussenstop

Ik ben in Lima, althans een ochtend, dan vlieg ik naar Mancora. Een ochtend in Lima, wat doe je dan? Ik ga rondlopen door de wijk Miraflores, waar het hotel ook ligt. Nu ik hier zo rondloop valt het mij op dat Lima een redelijk moderne stad is. Valt niet heel veel te doen. Shoppen en restaurants, dat is het wel. In de middag ga ik naar het vliegveld voor mijn laatste bestemming.

Dag 18 tot en met 20  Zand tussen de tenen

Ik land op het vliegveld van Talara, en de taxi staat al klaar. We rijden weg van de luchthaven en ik schrik een beetje. Tot nu toe vond ik Peru een schoon land maar het lijkt wel alsof ik in een ander land ben. De rit duurt ruim een uur en het eerste stuk word je nu niet bepaald vrolijk van, uitgestorven landschap met hier en daar een ja knikker. De bestemming zou een strandlocatie zijn maar ik ben heel benieuwd want nu zou ik denken “draai maar om en ik vlieg terug”. Dan gaan we door een berglandschap en eenmaal door de bergen zijn de “olievelden” weg. Een 20 minuten voor Mancora slaan we een zandweg in, er is nog steeds niet veel te zien. Her en der wat huizen of hotels lijkt het, dan ineens rijden we door een poort en staan we bij het hotel. Dit is verrassend. Het hotel ziet er goed uit, aan het strand, groot zwembad en verder niemand. Er was ook helemaal niemand ik was de enige gast. De kamer en het hotel waren prima maar wat meer leven in de brouwerij had gemogen. De volgende ochtend loop ik over het strand, helemaal niemand… Er zitten nog wat hotels verderop maar ook daar zie ik weinig mensen. Later begreep ik dat het seizoen nog moest beginnen. In de middag ga ik naar het volgende hotel, kleine 10 minuten verder. Wat een verschil, dit ziet er beter uit en meer mensen, de toeristen zijn hier hoofdzakelijk lokale bevolking. Dat is wel tof, niks geen grote massa’s buitenlandse toeristen. Er loopt hier een lange weg, een zandweg, richting Mancora met alleen maar hotels en vakantiehuizen. Het heeft wel wat en de hotels zijn erg mooi. Hier kom je wel tot rust, goede plek voor een dag of twee even weg van de drukte, bijkomen voor je weer naar huis vliegt. Na een heerlijke nacht aan het strand, slaap ik nog een nacht in Mancora.

Mancora is het best te omschrijven als hippie/surfers dorpje, wat nog totaal niet ingespeeld is op de buitenlandse toerist, althans de grote massa dan. Je ziet er een paar maar je moet ze zoeken. Er zijn veel barretjes en lokale restaurants. De zee wordt vooral gebruikt om te surfen en er liggen wel wat mensen op het strand. Rustige, relaxte sfeer hangt hier.

Dag 21 en 22 Het zit erop

Ik ben al weer vroeg op weg naar het vliegveld voor de vlucht terug naar Lima, ik stap uit de taxi en ben als eerste op het vliegveld , ook een bijzondere ervaring. Na mij druppelen er nog een paar mensen binnen.

Lima, de stad waar ik al eerder was, ligt er vredig bij. Het is zondag en de stad lijkt haast wel verlaten vergeleken met het gekkenhuis wat het was toen ik hier vertrok naar Mancora. Bij het hotel ontstaat wat paniek als ze mijn naam niet kunnen vinden. Of ik even plaats wil nemen in de lobby, als of ik iets anders kan doen. Na een tijdje komt er een dame op mij aflopen en biedt haar excuses aan en zegt dat mijn kamer klaar is. Nou kamer, het is de suite, upgrade vanwege het wachten en de onduidelijkheid bij aankomst. Er zit een mega groot bad in, die gaan we vanavond maar eens uitproberen. Nu eerst de stad in om wat te eten en drinken. Dat was schrikken, ik dacht dat ik in één of andere demonstratie terecht was gekomen. Blijkt het een optocht te zijn die uitkwam op het plein waar ik heen wilde. Denk niet dat ik hier nog een vrije stoel ga vinden, maar gezellig is het er wel.

Uiteindelijk beland ik een sushi restaurant met zalige kakelverse sushi, zo gemaakt, pal voor je neus. Tel daar de Zuid Amerikaanse muziek bij op en je snapt dat ik een goede avond heb.

Ja dan word je wakker op je laatste ochtend in Peru. Het moment voor mij om te gaan oordelen over de reis. Wat vond ik van Peru? Geen moeilijke vraag, Peru moet je echt een keer gezien hebben!

kaart Peru

Dagboek flow

Onze onderzoeksreizen doen wij eigenlijk altijd in een versneld programma. Voor het beste resultaat en om echt van de reis te kunnen genieten adviseren wij je om meer tijd te nemen. Ben je geïnspireerd geraakt door het lezen van ons dagboek en wil je ook zo'n reis maken? Voor deze reis adviseren wij je op de volgende punten te letten;

• De mooiste Amazone ervaring is denk ik het Manu National Park in Peru maar besef je dat dit niet goedkoop is. Ook al ga je naar het goedkopere Puerto Maldonado gebied, hou er rekening mee dat dit forse extra kosten zijn en dat deze excursie minimaal 5 dagen in beslag neemt.
  • De Inca Trail dien je tegenwoordig ver vooruit te boeken omdat beschikbaarheid een groot probleem is. Dat heeft als voordeel dat het op de trail zelf niet te druk wordt en dat is natuurlijk ook belangrijk. Een goede conditie is echt vereist.
  • Hoogteziekte komt relatief vaak voor tijdens een reis naar Peru omdat je vaak op grote hoogtes komt. Wij beginnen de reis vaak rustig en reizen vanaf Lima zuidwaarts naar Arequipa zodat je lijf rustig kan wennen aan de hoogte. Dat geeft geen garanties maar is wel veel beter dan ineens naar Cuzco te vliegen.

Wij schrijven graag een gepersonaliseerde offerte die bij jouw wensen past. Denk er aan dat je je nooit over de kop reist, dat is zonde en kun je niet optimaal genieten. Voor iedereen is het tempo anders net zoals de reishoogtepunten voor iedereen anders zullen zijn. We gaan altijd uit van 2 tot 3 weken maar met meer of minder is er natuurlijk ook van alles mogelijk.

Bekijk ook onze voorbeeldreis.

Twintig jaren geleden las ik mijn kinderen voor uit een boek dat verhaalde over een jongetje dat leefde op een eiland op het Titicaca meer. Toen al nam ik me voor er ooit eens te gaan kijken. Nu twee jaar gelden werd het voornemen langzaam werkelijkheid. Ik had veel informatie verzameld over de landen rondom het Titicaca meer en steeds meer werd me duidelijk dat het minimaal 4 landen zouden worden n.l. Peru, Chili, Bolivia en Equador.

De route had ik inmiddels al ontwikkeld en samengesteld vanuit de basisgedachte "Reis als het kan met de zon in je rug, dan zie je meer" en de reis zoveel mogelijk over land te doen, om echt in het land te zijn.W at volgde was het samenstellen van een "gelegenheidsreisgezelschap". Na rond vraag onder onze reisvrienden, waren snel twee paren gevonden die het wel aandurfden. Natuurlijk kenden we elkaar ook al van reizen naar Patagonie en Moskou.

De uitdaging was nu een provider te vinden die aan onze wensen wilde voldoen en bereid was een eventuele "standaardreis" aan te passen.

Oorspronkelijk gingen we er vanuit dat we zelf, met gehuurde campers, de reis zouden maken.

Met ons programma van wensen en eisen waren snel, wereldwijd, aanbieders gevonden, maar de meesten hadden een zeer afstandelijke benadering ten aanzien van ons reisschema, zo van waarom zou je iets anders willen dan de standaard- programma's die we al ontwikkeld hebben.

Begin van het jaar bezochten we de vakantiebeurs en ieder paar trok er op los om nog aanvullende informatie en offertes te krijgen. Bijna aan het einde van onze rondtour kwam wij zelf in contact met de medewerkers van Reislust. Op onze vraag of ze nog iemand kenden die trek had onze reis te organiseren, reageerden ze enthousiast met "Ja hoor, dan moet je bij Hans zijn van Dagboekreizen". We zullen jullie wensen en eisen wel even doorsturen en dan neemt hij wel contact met jullie op.

Vanaf dat moment liep het. Snel werd duidelijk dat onze droomreis ingevuld zou worden. Aanvullende punten werden onder gebracht in onze reis, met name begin op laag niveau en maak de route zo dat je langzaam maar zeker went aan de hoogte en vooral rijdt niet zelf, maar laat je vervoeren met een comfortabel voertuig zoals een Mercedes Sprinter.

Het was een verademing snel, maar vooral wederzijds betrokken, te kunnen reageren. We hadden het gevoel dat we iemand gevonden hadden die net zo dol is op reizen als wij het zijn. En dat gevoel werd steeds verder uitgebreid en ingevuld. Nadat we de definitieve offerte hadden gekregen, wisten we het zeker, met Dagboekreizen gaan we het doen.

We hebben een fantastische reis gehad en zijn Hans en zijn team nog steeds dankbaar dat we het allemaal hebben kunnen doen. Natuurlijk ging ter plaatse ook wel eens iets goed fout, maar een sms'jes naar Hans en je kon erop wachten dat binnen een half uur noodzakelijk aanpassingen plaats vonden.

Oh ja, waar waren we allemaal. De start was in Lima

• Lima - Een prachtige stad waar het nooit regent.
  • Ica - Overnachten in een oase met zandbergen om je heen is zeer speciaal.
  • Nazca - Natuurlijk de lijnen, je ziet er zoveel dat 's avond in je bed liggend nog alle lijnen door elkaar lopen.
  • Cuzco - Een stad om te bezoeken met een mooie kathedraal, soms is er een opstand en moet je een nachtje binnen blijven.
  • Machu Picchu - Prachtig om te zien. Hoe bedenk je je het om zo hoog te gaan wonen. Ollatatambo vond ik indrukwekkende.
  • Amazone oerwoud - Om het eens te ervaren in een slaapkamer met drie wanden, de vierde is het oerwoud. Fantastisch.
  • Titicaca meer - De drijvende Uros eilanden zijn op zich een bezienswaardigheid, maar een nachtje op het eiland Amantani brengt je terug naar de basics van het leven.
  • Colca Canyon - Het toetje van een canyon en als je geluk hebt zie je de Condors.
  • Arequipa - Een gezellige stad met veel bekijks.
  • Arica - En dan ben je in Chili, in de belasting vrije zone. Heerlijk aan zee en het beginpunt van de trip naar het schitterende Lauca meer.
  • San Pedro de Actacama - Het begin van een barre maar imponerende tocht naar en over de Salar.
  • Salar de Uyuni - Voor mij het hoogte punt van de reis, zo ver, zo wit, zo indrukwekkend.
  • Potosi - Daar waar vroeger de zilvervloot mee beladen werd. Nog steeds wordt onder erbarmelijke omstandigheden getracht zilver uit de berg te halen.
  • Sucre en Santa Cruz - Twee steden die de gezelligheid en rijkdom van Potosi naar zich toe haalden. Samaipata - De Inca burcht op een grote steen. Schitterend om te zien.
  • La Paz - Als je van steden houdt is La Paz een echte aanrader. Vanaf uitzichtpunten rond de stad kun je de steile afdalingen in de stad goed bekijken.
  • Trujjilo en  Chiclayo - Het bezoeken van opgravingen en het mooie museum is alle moeite waard.
  • Cuenca - Het begin van Equador het land van de vulkanen en leuke en gezellige plaatsen zoals Banos en Riobamba.
  • Cotopaxi vulkaan - Fantastisch om te beklimmen tot 5000 m hoogte.
  • Papallacta - Met zijn heet water bronnen een verademing.
  • Quito - De hoofdstad die moet je gezien hebben en natuurlijk een uitstapje naar de markt van Otavalo en de evenaar.
  • Bellavista nevelwoud - Prachtig om te zijn, met zijn vele kolibries.
  • San Lorenzo - Het droogwoud en de vissers aan de kust van dit kleine plaatsje laten je weer tot rust komen voor de grote terugreis. Het was fantastisch om al die plaatsen en omgevingen te kunnen bezoeken in de wetenschap dat het goed georganiseerd was en dat indien nodig back-up gegarandeerd was.

Een schitterende reis, een kleine 10.000 km, drie verschillende oerwouden en een hoogte van 0 tot 5000 meter. Een voor eeuwig onvergetelijke reis in latijns-Amerika

Kort en goed, wil je een uitdagende reis, met eigen wensen, dan boek je je reis bij Hans van Dagboek reizen.

Elso Tieman.

Een reis van 1000 mijl begint met een enkele stap... (Loa Tzu)

Bij gebrek aan Facebook even langs deze weg een review.

Voor de pandemie stond er een rondreis door Brazilië gepland. Dit werd een voucher, toen een rondreis door Namibië, Botswana, Zimbabwe en Mozambique, vervolgens weer een voucher en uiteindelijk een refund.
Alleen al om de wijze waarop dit hele proces werd aangepakt zou ik DagboekReizen meer dan aanbevelen.
Het is een organisatie gerund door integere oprechte en positieve mensen voor wie hun werk hun passie is en het kan niet anders dan dat dit doorsijpelt in de wijze waarop ze hun reizen organiseren en in hun keuze voor de lokale organisaties met wie zij werken.
Wij hebben als gezin het geluk gehad in ons jaar reizen, tweemaal een deel met DagboekReizen te kunnen doen.
Een maand Colombia en een week in een relatief onbekend maar adembenemend mooi gebied in Brazilië, de Jalapao.
Beide reizen waren afwisselend, uitstekend georganiseerd en met veel oog voor onze behoeften als gezin samengesteld.
Hans en Tonia hebben het talent accomodaties te vinden met een charme die wij erg waarderen en waar we ons direct thuis voelden.
De maand Colombia heeft ons een fantastisch inkijkje gegeven in dit prachtige land met eindeloos veel natuur waar we ons zoveel in hebben mogen vermaken. De plaatsen en steden die we bezochten waren met alle muurschilderingen een lust voor het oog en door de gidsen die we troffen en tours die we kregen altijd informatief en boeiend.
Het fijne aan onze reis door Colombia was ook de ruimte die er was gelaten om zelf een invulling te kiezen en te organiseren ter plaatse, wat ons een prettig gevoel van autonoom zijn gaf, iets wat soms onder gesneeuwd kan raken tijdens overvolle georganiseerde trips.
In de Jalapao in Brazilië waren we enkel met lokale toeristen en een fantastische gids in een bijzonder gebied met de fervedouros als absoluut hoogtepunt.
Wij zijn ervan overtuigd dat je met DagboekReizen kiest voor een organisatie die ook de minder bekende juweeltjes van een land aandoet en je een complete ervaring biedt die veel verder gaat dan de foto’s van een gemiddelde reisbrochure.
Dank Hans en Tonia voor 5 geweldige weken en het daarnaast ook volkomen belangeloos geven van tips en aanbevelingen gedurende onze reis van afgelopen jaar. We hebben er talloze opgevolgd en het heeft ons op schitterende plekken gebracht.
Mede dankzij jullie is ons jaar de wereld over een onvergetelijke ervaring geworden.

Nou dit is hem dan.
Ik word er bijna emotioneel van.
Maar dat ben ik snel:-) en over tweeenhalve week gaan we weer naar huis dus ik moet sowieso afscheid nemen van ons jaar en dat valt niet mee.
En vooral;
We zijn jullie gewoon enorm dankbaar.