Limpopo in Zuid Afrika

Ons reisverhaal Zuid-Afrika:

Olifantsrivier: 4 dagen wandelend genieten van Kruger!

Olifantsrivier: 4 dagen wandelend genieten van Kruger

Safari Wijzer

Eindelijk is het dan zo ver! Jut en Jul gaan weer eens genieten. We zijn al jaren bezig om deze tocht te gaan maken maar nu mogen we dan eindelijk. We landen in ons geliefde Phalaborwa en genieten de eerste dagen gewoon weer eens even van Kruger, de vogels en de rust die het hier allemaal uitstraalt. Op donderdag krijgen we een briefing van Donovan, de ranger die de leiding heeft tijdens onze tocht. We vragen hem het hemd van zijn lijf. Niet dat we niet weten wat te verwachten of hoe dit zal gaan maar we willen vooral er voor zorgen dat we niet met te veel bepakking moeten lopen. De tocht is namelijk 4 dagen lang en het is juli. Dat betekent overdag over het algemeen heerlijk weer en ergens tussen de 25 en 30 graden maar in de avond koelt het heel snel af. Met een tent, een gasbrander om te koken, luchtmatrasjes en twee dikke slaapzakken gaat het snel met de kilo´s achterop en dus besluiten we om verder echt het minimale mee te nemen.

Op vrijdag gaan we boodschappen doen. Tonia zet in op wraps en ik op noodle soep. Ik weet nu dat ik dat toen anders had moeten inpikken. Die dingen zijn niet te hachelen! Nou ja, bij thuiskomst besluiten we om alles in zakjes per dag te stoppen en zijn we blij met het resultaat.

De zaterdag lummelen we maar wat rond en pakken onze rugzakken in; morgen gaat het dan écht beginnen!

Zondag;

Om half 8 verzamelen we voor het ontbijt. Donovan en Johan (onze rangers) laten zich de eieren goed smaken en vol goede moed stappen we rond 8 uur in de auto die ons gaat droppen. We zijn goed en wel in het park als we ineens leeuwen tegenkomen en blijven dan toch maar even kijken. Na nog een keer anderhalf uur in de auto te zitten worden we gedropt aan de rand van een droge rivierbedding. Donovan geeft ons nogmaals een briefing wat te doen in geval van gevaar en we zijn op pad! De totale wandeling zal ongeveer 45 kilometer lang zijn en dat is in 4 dagen natuurlijk prima te doen. We hoeven ons niet te haasten en we genieten van de kleinste dingen. Tonia en ik zijn dol op sporen van dieren en zowel Donovan als Johan zijn hier meesters in. De komende dagen worden we veel en vaak ondervraagd en we worden er steeds beter in! Na een kleine 2 uur wandelen (met de nodige stops voor een sigaretje of een plas) komen we aan bij de Olifantsrivier. Deze rivier zal de komende dagen niet meer van onze zijde wijken. We staan oog in oog met een kudde olifanten en aan nijlpaarden ook geen gebrek........ Na een uurtje verder te zijn gehobbeld geeft Donovan ineens het teken dat we onze rugzakken af moeten doen en verder moeten sluipen. Een waterbok slaat alarm en niet voor niets! Johan en ik zien nog net de luipaard wegschieten als wij door de struiken de achtervolging inzetten; SUPER! De rest van de dag blijft vol met dieren (giraffes, olifanten en impala´s) en als we bijna bij ons kampement zijn spot ik een hyena aan de overkant van de rivier. Ik vind dit hele koddige beesten en deze doet zijn naam eer aan als ie achter een nijlpaard aanjaagt! Jammer genoeg verliezen we hem uit het oog. We zetten onze tenten op en koken ons potje. Dan kruipen we dicht bij het kampvuur om lekker warm te blijven en staren wat wazig voor ons uit..........

Maandag;

Mijn rug voelt niet helemaal jofel vanmorgen! We lagen op gras maar echt comfi was dat niet......Wat rekken en strekken en een losschud actie van Donovan verlichten de ellende wel wat. De zon begint te schijnen en de Olifantsrivier stroomt in al zijn glorie. Regelmatig passeren we kleine stroomversnellingen en die zijn extra leuk want deze zijn vaak het jachtgebied van krokodillen. We komen deze morgen eerst een eenzame buffel tegen alvorens Donovan besluit dat we de rivier gaan oversteken. Dit kan natuurlijk alleen maar in ondiep water waar we zelf goed kunnen zien wat er gaat gebeuren. Nadat we net zijn overgestoken zien we 50 meter verderop net een knoeperd van een krokodil het water inglijden.......... De rest van de dag is het landschap in mijn ogen op zijn mooist. Dit geldt vooral voor een plek die luistert naar de naam Musomani; net een sprookje! Als ik die middag lekker voor me uit loop te mijmeren hoor ik Donovan ineens gillen; "Get behind me! Get behind me!" Ik schrik me werkelijk kleurenblind en mijn voeten weten even niet welke kant op. Ik hoor het struikgewas ritselen maar duik vervolgens met mijn neus in het zand (was niet de bedoeling!). Het blijkt een nijlpaard te zijn.......Ze schrikt net zo erg als wij maar kiest voor het water in plaats van een frontale botsing met 2 geweren. Een uurtje later ,als mijn bril weer recht staat en het zand net tussen mijn kiezen vandaan, lopen we niets vermoedend langs een rotsblok waarachter mevrouw olifant verstoppertje staat te spelen! Ik was nu wat meer op mijn hoede en schrik er dus niet zo van......Ook dit loopt goed af. Donovan schreeuwt ook niet; dat helpt....... Een uurtje later bereiken we ons kampement en slapen als roosjes op heerlijk zacht zand! We gaan lekker poedelen in de rivier met een wonderschone ondergaande zon, het leven is goed, heel goed!

Dinsdag;

Net als gisteren is de rivier ook vandaag weer een plaatje. De lucht is strakblauw en alles dat we hoeven te doen is genieten! Het wandelen is zeker met deze temperaturen niet zwaar en omdat het eten steeds minder wordt is de rugzak al een stuk minder zwaar! Water drink je gewoon uit de rivier maar natuurlijk niet voordat je er waterzuiveringstabletten in hebt gegooid. Werkt prima al moet ik zeggen dat ik meestal er ijsthee van maak om die tabletten smaak niet te veel te proeven. We liggen voor op schema en dat stelt mij in staat om een middagdutje te doen. Heerlijk lig ik met Johan (we zijn allebei boven de 40 en dus een sterke band) in de wind onder een boom....... Qua dieren is het vandaag niet zo wild maar dat geeft niet, we hebben al zo veel gezien en de wandeling zelf is gewoon puur genieten! In de avond zetten we voor de laatste maal de tent op en beseffen ons dan plots dat het morgen alweer voorbij is!

Woensdag;

Bah, we gaan terug naar een plek waar je wel moet weten hoe laat het is en waar je mobiel bereik hebt! Na een paar uur wandelen komen we ineens op een plek waar Donovan ons feliciteert met het lopen van "de trail". Wat een triest moment..... Dan verschijnt er ook nog eens een auto en weet je het zeker, het zit er op! Net voor de lunch komen we weer bij ons huis aan. Het was puur genieten en we nemen ons voor om deze geestelijk louterende tocht vanaf nu elk jaar te maken!

Kaart Zuid Afrika Mozambique

Dagboek flow

Onze onderzoeksreizen doen wij eigenlijk altijd in een versneld programma. Voor het beste resultaat en om echt van de reis te kunnen genieten adviseren wij je om meer tijd te nemen. Ben je geïnspireerd geraakt door het lezen van ons dagboek en wil je ook zo'n reis maken? Voor deze reis adviseren wij je op de volgende punten te letten;

• Deze tocht is niet voor iedereen, je moet zelf bepakking dragen en je moet niet bang zijn om vies te worden.
  • Je kunt de tocht privé of in de internationale groep maken. Het laatste is natuurlijk goedkoper.
  • Wij bieden deze tocht aan in combinatie met een verblijf in ons eigen huis in Phalaborwa dat ideaal ligt t.o.v. het startpunt van de tocht. Je dient een eigen rugzak mee te nemen en ook vooraf je eigen boodschappen te hebben gedaan.

Wij schrijven graag een gepersonaliseerde offerte die bij jouw wensen past. Denk er aan dat je je nooit over de kop reist, dat is zonde en kun je niet optimaal genieten. Voor iedereen is het tempo anders net zoals de reishoogtepunten voor iedereen anders zullen zijn. We gaan altijd uit van 2 tot 3 weken maar met meer of minder is er natuurlijk ook van alles mogelijk.

Bekijk ook onze voorbeeldreis.

Beste Neelke, Tonia, Hans en Mark,

Inderdaad, wij zijn weer thuis maar na een heerlijke ontspannen, mooie en indrukkwekkende reis.
Dit is nu de 5x dat wij dit mooie land bezoeken en de keus om het wat "kleiner/compacter en rustiger" te doen is ons heel goed bevallen.
De accommodaties waren stuk voor stuk prachtig/mooi met (voor ons) 1 uitzondering en die noemden jullie al, Fairview Spa en Golfresort.
Wij hadden hier al eerder een x "nee" tegen gezegd omdat wij dit te massaal vonden. Het eten in het restaurant (en de fles wijn die wij van AAA Travel kregen aangeboden) maakte veel goed -).
De pareltjes waren Nedile en Leshiba Wilderness logde. Bij Leshiba kregen wij zelfs een upgrade naar een mooie en zeer ruime logde rechts naast het hoofdgebouw met een prachtig uitzicht over de vallei.
In Mantobeni kregen wij een familietent met 2 extra bedden. Hierdoor was er weinig bewegings- en opbergruimte en daarover hebben wij wel iets gezegd. Na overleg met de dienstdoende manager kregen wij (door een annulering) een andere tent-logde aangeboden en daar waren wij erg blij mee.

Wij hebben erg genoten. Van mooie uitzichten .....de vele dieren (met zelfs een kill van aan antilope door een Cheetah voor onze ogen)
het vriendelijke personeel...de gidsen in Magoebaskloof en Phalaborwa.

Het was fantastisch!
Bedankt!

Sylvia en Geertjan.

Zuid Afrika oktober 2023

We zijn sinds 2 dagen weer terug in Nederland en inmiddels al weer volop aan het werk. Om te voorkomen dat we door de drukte van het werk de vakantie al weer helemaal vergeten zijn, gelijk maar even een email naar jou om onze ervaringen met je te delen.

Allereerst kunnen we zeggen dat we een prachtige reis hebben gehad waar we met volle tevredenheid over terug kijken. Onze vlucht naar Johannesburg verliep volledig volgens schema en de volgende dag zijn we direct doorgevlogen naar Maun. Eventjes een half uur wachten waarna we onze eerste ervaring hadden met een cesna voor maximaal 6 personen waar we met z'n 3-en, incl. piloot, in zaten. Door de warmte in Botswana werden we gelijk al gewaarschuwd voor bumby flights, maar alle 5 vluchten vielen gelukkig mee. Geen grote bumps gemaakt, niet misselijk geweest en op 1 van de vluchten zijn we heel laag gevlogen, waardoor we veel olifanten, giraffes, hippo's en buffalo's hebben gezien. Dus dat was allemaal super geregeld.

Nxai Pan vonden we prachtig. De lodge ligt geweldig mooi, enorm veel ruimte en leuk ontworpen. En fantastisch uitzicht op de drinkplaats waar regelmatig olifanten, gnoes, giraffes en zebra's kwamen drinken. Lekker kleine groep, zaten er met maximaal 10 man. Een aantal safari's zelfs met ons tweeën en de gids + tracker (we hadden Kaiza die jullie ook hadden in de dagboekreis, prima tracker). Naast het bekende wild veel leeuwen en cheeta's gezien. Zijn niet naar de baobabs geweest, vonden we te ver rijden en wilden liever van het wild genieten. Hebben in Tanzania al heel veel baobabs gezien, dus dat was prima zo. Staff was erg plezierig en hadden heel leuk contact met Janet, een van de managers. Absoluut een aanrader dit park.

Pom Pom was ook erg leuk. Wat minder luxe en tent was niet erg groot, maar verder helemaal prima. Leuke tocht met de comoro's gemaakt (helaas al wel erg warm die ochtend, je brandde bijna de boot uit) en nog een leuke speedboottrip gemaakt om de alle vogels goed te kunnen bekijken. Hebben wel 45 minuten bij de maribu storks gelegen en prachtige foto's gemaakt. Nog wel wat commotie gehad omdat de gids niet op tijd in staat was om een Hippo te ontwijken en hij er met volle vaart overheen voer. Enorme klap, gelukkig was de motor maar licht beschadigd, maar we kunnen alleen maar hopen dat de hippo dit ongeluk overleefd heeft. Vreemd genoeg hebben we dit later in Chobe nog een keer beleefd toen de gids over een krokodil heen voer en ook een klap veroorzaakte. Maar hierover later meer.

Veel gezien in Pom Pom. Naast Leeuwen, jackals, ook een luipaard die op jacht was gespot. En ja, dat is toch het dier dat we graag willen tegenkomen. Dus super dat dat al in het 2e park gebeurd is. Meest opvallende hier was mijn persoonlijke ontmoeting met een hippo 's avonds laat. Zoals je waarschijnlijk weet zit in Pom Pom het toilet net achter het hoofdgebouw, daar waar het pad naar de tenten begint. Stond te wachten totdat de wc vrij was en was rondjes aan het lopen voor de wc toen ik ineens oog in oog stond met een hyppo. Gelukkig bleef hij onverstoorbaar doorgrazen op minder dan 10 meter afstand en kon ik gemakkelijk teruglopen en iedereen waarschuwen. Uiteraard met z'n tienen daarna staan kijken, maar hebben maar geen risico's genomen. De hippo is met lichtsignalen weer het water in gestuurd. Helaas geen foto's kunnen maken, maar blijft een leuk verhaal.

Na Pom Pom zouden we naar Kwara gaan, maar tot onze grote verrassing weren we naar Little Kwara gebracht. Geen idee hoe dit tot stand is gekomen, maar hier waren we super blij mee. Met afstand het mooiste camp, fantastische tent met super uitzicht. Lekker klein kamp (zaten hier met z'n tienen, is het maximale), heel persoonlijk en enorm goede gids die heel veel verstand van zaken had en het ons echt naar de zin heeft gemaakt. We hadden al gehoord van 2 verschillende stellen dat er een reisorganisatie (gevestigd op Mauritius) net voor de kerst failliet was gegaan en dat heel veel boekingen in de delta via dit bureau waren gedaan. Al deze gasten hadden een behoorlijk bedrag betaalt en hiervan was niks aan de camps en vliegtuigmaatschappijen betaald. Sommige gasten waren daar pas achter gekomen toen ze aankwamen in Maun en daar te horen kregen dat ze alles opnieuw moesten betalen. Mogelijk dat daardoor ruimte was ontstaan in Little Kwara, lang niet alle gasten hebben daarna voor de 2e keer kunnen betalen. Ook hadden we bij Janet in Nxai Pan aangegeven dat we naar Kwara gingen omdat Little Kwara al vol zat. Mogelijk heeft zij hier ook iets mee gedaan. We weten het niet en dat is ook niet echt belangrijk, feit is dat we nu als extra bonus erbij kregen.

Ook hier weer veel leeuwen, olifanten, hyena en weer een luipaard gezien. Helemaal top dus.

De delta vonden we echt geweldig en de service was ook helemaal prima. De hele dag door wordt je voorzien van je natje en je droogje, het eten was de ene keer beter dan de andere, maar altijd ruim voldoende. En we hebben het grote geluk gehad dat we de eerste 9 dagen geen drup regen hebben gehad. Geen onweersbuien tijdens het vliegen en ook geen onweersbuien tijdens de safari of de boottrip. En dat terwijl we middenin het regenseizoen zaten. Het was wel heet, maar niet heel erg vochtig dus prima uit te houden.

Na de delta doorgevlogen naar Kasane, Elefant valley lodge. Prachtige ligging, goed eten, prima service en fantastisch uitzicht op de drinkpool. Veel olifanten hier gezien en bij het vallen van de avond kwam er een groep van ca. 50 buffalo's even wat drinken. De tent was prima, wel een beetje weinig schaduw (hadden net een tent waar geen bomen omheen stonden dus een beetje warm) en net niet een optimaal uitzicht op de drinkpool. Maar ach, we waren natuurlijk zo verwend met Little Kwara dat we dit ook weer even in perspectief moeten zien.

Wat ons helaas hier wel erg tegenviel waren de safari's. Ondanks de prachtige ligging van het camp zit het wel 45 minuten rijden van het Chobepark en de weg er naar toe is niet echt interessant. Recht toe recht aan, zo nu en dan zie je even een olifant, maar verder valt er niet veel te zien. En dat totaal 1,5 uur heen en terug vonden we een beetje jammer. En zoals ik al schreef hadden we z' on perfecte tijd in Nxai Pan en de Delta gehad met super gidsen dat we hier echt even moesten slikken toen we een wel heel erg standaard safari voorgeschoteld kregen. Een gids die standaard verhaaltjes vertelde, niet goed verstaanbaar, niet uitging van wat wij graag wilden zien maar uitging van een standaard programma. De watersafari was vooral een teleurstelling met als dieptepunt langzaam varen langs alle lodges en te horen te krijgen hoe ze allemaal heten en hoe goed ze wel niet waren. Tja, daar komen we niet voor. De gids had geen enkel verstand van hoe je het beste het licht voor de foto's kunt vangen, zag niet waar de meest interessante zaken te zien waren en moesten steeds vragen of hij anders wilde gaan varen of anders wilde gaan liggen om de olifanten, krokodillen en hippo's zo goed mogelijk te kunnen fotograferen. Waarschijnlijk hebben we hem behoorlijk om zijn zenuwen gewerkt, want hij is op een gegeven plank gas gaan varen om ons naar een groep hippo's te brengen die alweer onderweg waren naar het water en heeft toen een krokodil overvaren. Beetje jammer. Ook bleek tijdens de safari dat de auto niet eens over een first aid kit beschikte. Een van de gasten is bij het uitstappen voor de sundowner uitgegleden en heeft haar arm helemaal opengehaald. Er was alleen wat ijs uit de koelbox aanwezig, terwijl de vellen erbij hingen en er niet eens ontsmettingsmiddel en verband aanwezig was.

De lodge is een heel prima keuze, maar door het commerciële van Kasane valt het toch een beetje in het niet bij de eerdere parken. We weten niet meer waarom wij de reis in omgekeerde volgorde hebben gedaan t.o.v. de dagboekreis, maar het is naar onze mening niet verstandig om Chobe als laatste te doen. Je bent dan teveel verwend met met name de delta en dan valt het snel tegen. Een tip voor jullie voor de andere reizigers die ook zo'n reis willen maken.

Ten slotte zijn we naar de Vic Falls gereden. Ilala lodge voldeed helemaal aan onze verwachtingen. Uiteraard wilden we wel even zien wat we hadden opgegeven, nl. het Vic Falls hotel. Hebben hier de 2e avond gegeten. Moet zeggen dat het eten wel beter was dan in Ilala, maar hebben verder geen spijt van de keuze die we hebben gemaakt. Vic Falls hotel is een begrip (en onze vrienden in Johannesburg hebben ons voor gek verklaard dat we hier niet hebben geboekt!), maar het is ook stijf, oubollig, zitten veel bejaarden en de standaard kamers zijn erg klein. Dus je betaalt veel voor met name de plek en de historie. En Ilala is wat knusser en afrikaanser, dus was helemaal prima.

Uiteraard een prachtige wandeling bij de falls gedaan en mooie foto's gemaakt. Erg getwijfeld of nu wel of niet een helikoptervlucht zouden doen. Veel geld voor 12 minuten hoog vliegen en achteraf blij dat we het niet gedaan hebben want de 2e dag 's middags enorm onweer en regen gehad. Onze eerste bui en gelijk eentje van formaat. Qua temperatuur was het minder warm hier dan in de delta, maar wel enorm vochtig waardoor we alleen maar aan het zweten waren. Hier werden we ons ook bewust van het feit dat we erg veel geluk hebben gehad op het grootste gedeelte van onze reis met het weer, want de drukkende warmte speelt je heel snel parten.

We hebben de vakantie afgesloten met nog een paar dagen bij onze vrienden in Johannesburg en hier lekker bijgekomen van de drukke dagen en nog even heerlijk gerelaxt. Heb er een heel verhaal van gemaakt, maar dan weten jullie in ieder geval wat we allemaal beleefd hebben. We hebben een prachtige reis gehad en willen jullie daarvoor hartelijk bedanken. We weten jullie zeker te vinden wanneer we weer een reis willen gaan maken die een goede organisatie vooraf behoeft.

Aly & Jetze

Rondreis Botswana en Zuid-Afrika

Eindelijk hebben we even tijd om te reageren. Direct aan het werk, je kent het wel.....

Overall was de reis fantastisch! Even puntsgewijs een resumé.

• In Kaapstad, Hermanus en Stellenbosch waren de accomodaties zeer goed. Men was ook zeer vriendelijk en behulpzaam. In Stellenbosch mochten we de kamer zelfs langer gebruiken.
  • De auto was wat aan de kleine en lichte kant.
  • Helaas was het weer in Zuid Afrika iets minder en daardoor hebben we Robben eiland en duiken met haaien gemist. Niets aan te doen! Overigens waren de dagen kort door de winterperiode en werd geadviseerd om voor het donker binnen te zijn. Minder tijd dus!
  • Vlucht naar Tanzania was prima.
  • De safari was echt geweldig! Veel gezien. Onze gids (Mozes) was top. Super! Ook de ballonvaart is voor herhaling vatbaar. De accomodaties (tenten, kampen, hotels etc.) waren goed. Evenals het eten.
  • De vlucht naar Zanzibar gaf bij ons wat commotie m.b.t. de bagage. Is uiteindelijk prima geregeld doordat we een vlucht eerder kregen en de koffers er “gewoon” in konden. Overigens wel een paar “losse dollars” betaald, voor het extra gewicht.
  • Het eiland Zanzibar vonden we vies en minder gezellig.
  • Het hotel, Langi Langi viel zeer tegen! Onze wens is lekker uitblazen in een wat betere accommodatie aan het strand. Volgende reis willen we een beter niveau.

Tot slot. Top hoe bereikbaar jullie zijn voor vragen. Ga zo door, want dit verdient een pluim .

Groeten,

Van ons allemaal

Rondreis Tanzania en Zuid Afrika

Bij gebrek aan Facebook even langs deze weg een review.

Voor de pandemie stond er een rondreis door Brazilië gepland. Dit werd een voucher, toen een rondreis door Namibië, Botswana, Zimbabwe en Mozambique, vervolgens weer een voucher en uiteindelijk een refund.
Alleen al om de wijze waarop dit hele proces werd aangepakt zou ik DagboekReizen meer dan aanbevelen.
Het is een organisatie gerund door integere oprechte en positieve mensen voor wie hun werk hun passie is en het kan niet anders dan dat dit doorsijpelt in de wijze waarop ze hun reizen organiseren en in hun keuze voor de lokale organisaties met wie zij werken.
Wij hebben als gezin het geluk gehad in ons jaar reizen, tweemaal een deel met DagboekReizen te kunnen doen.
Een maand Colombia en een week in een relatief onbekend maar adembenemend mooi gebied in Brazilië, de Jalapao.
Beide reizen waren afwisselend, uitstekend georganiseerd en met veel oog voor onze behoeften als gezin samengesteld.
Hans en Tonia hebben het talent accomodaties te vinden met een charme die wij erg waarderen en waar we ons direct thuis voelden.
De maand Colombia heeft ons een fantastisch inkijkje gegeven in dit prachtige land met eindeloos veel natuur waar we ons zoveel in hebben mogen vermaken. De plaatsen en steden die we bezochten waren met alle muurschilderingen een lust voor het oog en door de gidsen die we troffen en tours die we kregen altijd informatief en boeiend.
Het fijne aan onze reis door Colombia was ook de ruimte die er was gelaten om zelf een invulling te kiezen en te organiseren ter plaatse, wat ons een prettig gevoel van autonoom zijn gaf, iets wat soms onder gesneeuwd kan raken tijdens overvolle georganiseerde trips.
In de Jalapao in Brazilië waren we enkel met lokale toeristen en een fantastische gids in een bijzonder gebied met de fervedouros als absoluut hoogtepunt.
Wij zijn ervan overtuigd dat je met DagboekReizen kiest voor een organisatie die ook de minder bekende juweeltjes van een land aandoet en je een complete ervaring biedt die veel verder gaat dan de foto’s van een gemiddelde reisbrochure.
Dank Hans en Tonia voor 5 geweldige weken en het daarnaast ook volkomen belangeloos geven van tips en aanbevelingen gedurende onze reis van afgelopen jaar. We hebben er talloze opgevolgd en het heeft ons op schitterende plekken gebracht.
Mede dankzij jullie is ons jaar de wereld over een onvergetelijke ervaring geworden.

Nou dit is hem dan.
Ik word er bijna emotioneel van.
Maar dat ben ik snel:-) en over tweeenhalve week gaan we weer naar huis dus ik moet sowieso afscheid nemen van ons jaar en dat valt niet mee.
En vooral;
We zijn jullie gewoon enorm dankbaar.